Trainers: Piaffe/passage als middel ipv doel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sombra

Re: Trainers: Piaffe/passage als middel ipv doel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:55

Dat is wat ik zie op de eerste foto die jij postte Moll. Dit paard is goed gebouwd wat het verbloemd maar deze piaffe komt niet vanuit achter en het lijkt meer uit de trainer te komen dan uit het paard (de trainer straalt meer kracht uit dan het paard en het paard wordt aan de voorkant tegen gehouden en aan de achterkant bij getikt). In de piaffe moet een paard durchlassig zijn (zoals het de hele training zou moeten zijn) en dat is op deze foto niet te zien.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:57

dan kan je niet goed fotos beoordelen sombra, vraag er maar eens naar bij je instructie.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:48

Kadankovitch schreef:
Maar hoe denkt U over werk waarbij de paarden in de basisbeweging niet verbeteren? Zie deze vraag niet als een valstrik, het is niet critisch bedoeld. Ik ben gewoon geinteresseerd in uw mening.

Mijn training is er op gericht dat de basisbeweging van het paard verbeterd. Als de oefeningen goed uitgevoerd worden zal het paard sterker worden waardoor zijn basisbewegingen krachtigeren eleganter zullen worden. Indien de basisbewegign niet verbeterd zijn de oefeningen slechts een kunstje. Niets ten nadele van circusdressuur of het aanleren van kunstjes, ook dat is erg knap maar dat heeft niets met rijkunst van doen.
Ik zie heel veel hedendaagse klassieke stromingen waarbij de paarden ronduit belabberd bewegen en niet tactmatig door de baan gaan maar die wel allerlei ingewikkelde hoge school oefeningen tonen. De hedendaagse academische stroming zoals je dat zie bij Branderup is daar een mooi voorbeeld van. Maar ik schrok me ook een hoedje bij het filmpje van de Wispelaere in een ander topic.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:57

Abacab
In de kern ben ik het helemaal met U eens, heb daar ook niets aan toe te voegen.
Hoe ze zich noemen, moeten ze zelf weten. Ik wil het zelf rij - kunst noemen als ze daar gelukkig mee zijn, maar het is niet de rijkunst die ik nastreef.
Bij Branderup en de Wispelaere schiet mij een uitspraak te binnen van Ernest van loon, die het had over de nieuwe goeroes (waar ik de hier genoemde heren ook toe reken): " Deze (goeroes) krijgen volgelingen, die later een sekte vormen, om dan uiteindelijk collectief zelfmoord te plegen." Ik zie ze geen bestand houden, omdat hun kwaliteit niet aan hun pretenties voldoet. Waarbij ik Branderup helemaal belachelijk vind, met die riddertitels. Men moet toch een behoorlijk infantiel gehalte hebben om zich door een burger een riddertitel te laten verlenen. Het is alsof je de hoofdkabouter mag spelen in een toneelstukje van de kleuterschool. Heeft niets meer met rijden te maken. Ik geloof dat er ook ergen een Sardijn rondloopt met vergelijkbare pretenties.
Enfin ik vind dat wel lachen, om duidelijk te zijn ik neem dat echt niet meer serieus.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 11:01

CalvinenGino,
U hebt die visie goed begrepen, ik deel U visie ook. Die piaffe wordt overigens nauwelijk 'n minute uitgevoerd .

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:55

een goed geschoold paard moet minimaal 7 min kunnen piafferen

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:03

Maar daar train je naar Moll, het is niet dat je ineens 7 min van een (jong) paard vraagt, dus alsnog zie ik het probleem niet..
Als alles op de juiste manier gedaan wordt.. Dat is het belangrijkste..

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:07

ik zie zowiezo het probleem niet, want hoeveel zijn r daadwerkelijk met de piaffe bezig, jij?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:22

Nou, Moll, als ik voor CalvinenGino mag antwoorden, dat heeft ze al geschreven, niet dus. Maar dat doet niets af aan de redenering. Die redenering heeft zoveel waarde of CalvinenGino of ik dat schrijft. Er zijn op Bokt verschillende schrijvers waarvan men officieel niets weet, zelfs niet of ze überhaupt op een paard zitten. Dat wordt ook niet betrokken bij hun redeneringen.
Alleen als de beschrijvingen al te geïdealiseerd zijn, vraag ik mij af of dat allemaal wel haalbaar is en of men ruiters verwijten mag dat ze niet aan dat ideaal voldoen. In dit verband zou ik willen zeggen: Ik hoef zelf niet over 2 meter gesprongen te zijn, om te zien dat die ander dat ook niet kan.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:31

klopt ook helemaal en alles mag dan ook besproken worden, maar zoals gezegd de weg naar een oefening toe is belangrijker dan de oefening zelf, dus of het nou gaat of dat een goed geschoold paard 7 min staat te piafferen, waar ik zelf ook het nut niet van inzie, of dat de begeleiding van de ruiter/trainer zo dus danig is dat de eerste stappen in een oefening goed zijn, persoonlijk vind ik het laatste belangrijker.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:32

Maar dat is een evidentie!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:42

Kadankovitch schreef:
Abacab
In de kern ben ik het helemaal met U eens, heb daar ook niets aan toe te voegen.
Hoe ze zich noemen, moeten ze zelf weten. Ik wil het zelf rij - kunst noemen als ze daar gelukkig mee zijn, maar het is niet de rijkunst die ik nastreef.
Bij Branderup en de Wispelaere schiet mij een uitspraak te binnen van Ernest van loon, die het had over de nieuwe goeroes (waar ik de hier genoemde heren ook toe reken): " Deze (goeroes) krijgen volgelingen, die later een sekte vormen, om dan uiteindelijk collectief zelfmoord te plegen." Ik zie ze geen bestand houden, omdat hun kwaliteit niet aan hun pretenties voldoet. Waarbij ik Branderup helemaal belachelijk vind, met die riddertitels. Men moet toch een behoorlijk infantiel gehalte hebben om zich door een burger een riddertitel te laten verlenen. Het is alsof je de hoofdkabouter mag spelen in een toneelstukje van de kleuterschool. Heeft niets meer met rijden te maken. Ik geloof dat er ook ergen een Sardijn rondloopt met vergelijkbare pretenties.
Enfin ik vind dat wel lachen, om duidelijk te zijn ik neem dat echt niet meer serieus.

hahaha, valt er eindelijk eens iets te lachen in dit topic. Prachtig verwoord. :j :j

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:46

Moll, ik denk niet dat dit een kwestie is van niet kunnen beoordelen maar van eigen inzicht. Ieder heeft zo zijn eigen ideaal en deze foto is niet mijn ideaal.

Abacab, ben het geheel met je eens.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:26

dat kan heel goed zijn, echter is het een persoonlijke mening die niet gebaseerd is op feit, dus moet je dan zeggen dat jij persoonlijk dat vind, zoals je het nu formuleerde zou dat geen wat je schrijft gebaseerd zijn op wat voor feit ook, en dat is dus nietzo, ik hecht er verder in zover ook geen waarde aan wat jij er van vind, echter is het niet de bedoeling dat de mee lezende bokker dat als waarheid aan kan en zou moeten nemen, ik hecht meer waarde aan me eigen instructie, en de mening van uit Wenen

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:30

Sombra,
Het is heel gemakkelijk om ergens kritiek op te hebben. al was het maar omdat perfectie niet bestaat, dus kleeft aan iets altijd wel een foutje. In zoverre vind ik het van wie dan ook moedig om een foto van zichzelf te plaatsen. En van U heb ik nog nooit iets gezien. Moll mag het dan, volgens U, niet zo goed doen, de vraag is of U het beter kan. Alles laat zich verbeteren, maar dan ook doen.
Maarja Moll, wat U niet wilt dat U geschied????? Dan oordeel ook over Setteke niet!!!! Ervan uitgaand dat bijvoorbeeld Setteke niet uw stijlrichting vertegenwoordigd, kan ik mij voorstellen dat U het niet mooi vind. Maar voor mensen die deze stijl wel aanhangen, rijdt deze dame meer dan behoorlijk, heb ik met eigen ogen mogen waarnemen. Wie de bal kaatst......
Maar oeps.. wat doe ik nu, alsof Setteke niet voor zichzelf kan spreken. Maar dat is het niet. Niemand vindt het prettig om in het openbaar op het rijden te worden afgekraakt. Dan doe het ook niet bij anderen. Waarbij ik oprecht respect heb voor uw werk. En ik Sombra's commentaar wat al te gemakkelijk, ja zelfs goedkoop vind. Perfecte foto's van andere vinden is wezenlijk makkelijker dan diezelfde kwaliteit van zichzelf vinden. In dat opzicht daag ik U, Sombra, uit; toon ons foto's van U, recent, in dezelfde oefeningen als Moll ze getoond heeft. Ik kan het niet van mezelf.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:39

Kadankovitch, Moll toont foto's waarvan ik niet weet dat deze van hemzelf zijn. Het hadden ook openbare foto's kunnen zijn (zoals ik dacht) en dan geef ik aan, aangezien dit topic onderandere over de piaffe gaat dat ik wat er op die foto getoond wordt niet als een juist beeld zie van de piaffe.
Dat dit eigen foto's zijn is niet mijn probleem, willen mensen geen commentaar dan moet je geen foto's plaatsen.
Het is inderdaad gemakkelijk om commentaar te leveren op foto's, echter geef ik een duidelijk commentaar waarbij ik toelicht wat mij niet aanstaat van de getoonde piaffe. Ik onderbouw mijn mening.
Ik voel me niet geroepen eigen foto's te plaatsen in het openbaar. Zoals in een eerder topic aangegeven mogen mensen alles van mijn weten via de PB.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 00:57

Nee en U kijkt nooit naar iemands profiel en de Sint bestaat ook :')

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 08:57

Wie zegt dat ik geïnteresseerd ben in het profiel van een ander? Ik kijk inderdaad niet in een profiel want het maakt me niet uit wat daar in staat. Ben eerder geïnteresseerd in het geen wat iemand schrijft.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 12:04

Hebt U geheel gelijk in, maar dan doet het er ook helemaal niets meer toe wat U in het verleden hebt gedaan, of wat U in de dagelijkse praktijk doet, uw opleiding, dat alles telt niet, want, zoals U zegt, alleen hetgeen men schrijft telt. Blanke theorie dus. Daar geef ik wel bij te bedenken; papier is geduldig. Als U begrijpt wat ik bedoel.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 17:22

Kadankovitch schreef:
In dit verband zou ik willen zeggen: Ik hoef zelf niet over 2 meter gesprongen te zijn, om te zien dat die ander dat ook niet kan.

Kadankovitch schreef:
In dat opzicht daag ik U, Sombra, uit; toon ons foto's van U, recent, in dezelfde oefeningen als Moll ze getoond heeft.

:?
het gaat offtopic trouwens...

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:06

Dat ging het al toen de foto's het onderwerp werden. Waarom schreef U toen niet, want het commentaar had niets te maken met de vraag of de paiffe als doel of als oefening gezien moest worden.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:21

Ja Lenn, dat is zeker jammer. Te meer omdat juist Sombra inhoudelijk (!) gezien zo'n sterke inbreng had.
Dat de basisgangen correct ontwikkeld dienen te zijn voordat er überhaupt aan de Piaffe/Passage wordt begonnen, lijkt mij nogal vanzelfsprekend; dat is voorwaarde.

Het is jammer voor de discussie, want anderen durven op deze manier niet meer te reageren.
Wederom probeert "men" iemand uit de weg te ruimen. Iemand, Sombra, die kennelijk té goed kan onderbouwen!
Komen zelf met andermans uitspraken.
Als een wolf in schaapskleren, eerst "aardig", dan wordt er een klap onder de gordel uitgedeeld en dan wordt er aangevallen.
Laatst bijgewerkt door murphy102 op 28-01-12 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:25

Kadankovitch schreef:
Dat ging het al toen de foto's het onderwerp werden. Waarom schreef U toen niet, want het commentaar had niets te maken met de vraag of de paiffe als doel of als oefening gezien moest worden.

Ik zie eigenlijk elke oefening als middel om het doel te bereiken.
Maar dat is al eerder in dit topic geschreven.
Als oefening om het paard sterker etc te maken en dan tot het doel te komen dat die oefening steeds mooier en "perfecter" gaat worden.
Alhoewel perfectie in de paardensport niet echt bestaat omdat paardensport een subjectief gebeuren is, want wat de één een 10 waard vindt, is voor de ander een onvoldoende omdat belangrijke elementen niet (helemaal) kloppen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:26

murphy102 schreef:
Ja Lenn, dat is zeker jammer. Te meer omdat juist Sombra inhoudelijk (!) gezien zo'n sterke inbreng had.
Dat de basisgangen correct ontwikkeld dienen te zijn voordat er überhaupt aan de Piaffe/Passage wordt begonnen, lijkt mij nogal vanzelfsprekend; dat is voorwaarde.

Het is jammer voor de discussie, want anderen durven op deze manier niet meer te reageren.
Wederom probeert "men" iemand uit de weg te ruimen. Iemand die kennelijk té goed kan onderbouwen!
Komen zelf met andermans uitspraken.
Als een wolf in schaapskleren, eerst "aardig", dan wordt er een klap onder de gordel uitgedeeld en dan wordt er aangevallen.

De degens moeten blijkbaar wederom weer gescherpt worden

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 20:39

nou inderdaad, de opmerking van murphy doet mij fronzen, de opmerking van sombra, zijn namelijk totaal niet onderbouwd, het is een persoonlijke mening, niets meer of minder, en dat het dan omtrent mijn foto gaat is om het even, want ook al zou dit niet zo zijn, is het geen wat ze aan draagt niet gegrond, en klopt het ook niet, vandaar dat ze dat bij haar instructie eens moet na vragen.

desalniettemin dreigen we nu in een cirkeltje te gaan praten, en dreigt deze discussie dus dood te gaan bloeden.