Valse knik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 21:53

wat ik begrijp is, dat ze, als ze met een valse knik lopen, de rug wegdrukken en niet goed voorwaarts zijn. Ze zetten de rug vast en dat kan later problemen opleveren, begrijp ik. Het kan een moment zijn, maar als een paard altijd zo loopt, is het niet goed en is het verstandig het eruit te rijden.
(zegt de leek... ) :roll:

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Valse knik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:00

ik denk zelf dat er dus verschillend vormen zijn, want die pony op die foto die ik er op zette was wel voorwaarts, maar rug wedrukken doen ze allemaal. ik weet het ook niet zeker hoor, ben ook geen exper

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:01

nicky_rilana schreef:
murphy102 schreef:
Een paard knikt daar waar hij het gemakkelijkst kan knikken als hij voor op de hand in de krul wordt getrokken of in een "positie wordt gezet" en dat is dus tussen de 3e en 4e halswervel.
Probeer met goede instructie je paard van achterenuit naar voren te rijden waar de weerstandbiedende hand (=geen trekkende hand) de energie binnen houdt door begrenzing. Daarop zal je paard gaan nageven in nek- en kaakgewricht.
Alleen zo kun je de valse knik eruit rijden.

ik weet niet of dit tegen mij is, maar al is dat zo, die pony lijkt in de krul getrokken maar dat is dus apsoluut niet. als je bij doe pony alleen al weerstand deed bieden kroop hij er al achter. ik heb hem juist van achter naar voor en laager proberen te maken. zo dat hij er meer zijn neus er uit durvde te doen, ik zoek wel even een andere foto hoe die eerst liep bij zijn oude eigenaar

Nee hoor, dit is aan de TS gericht.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:02

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 09-11-24 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 10:20

pijn of zo?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 10:32

Sodeletuut schreef:
Nog iets waarmee je het kan zien, ze lopen bijna altijd achter de loodlijn. Vaak (altijd?) lopen paarden die achter de loodlijn lopen in een valse knik.

Nee hoor, ook paarden die kracht missen maar wel nageven doen dat. En niet elk paard heeft het boekje gelezen over waar de loodlijn zit :+

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 10:33

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:40

De loodlijn heeft niks te maken met wel of geen valse knik, alleen de wervels waar het paard af buigt heeft er mee te maken. Wel is het zo dat een paard met een valse knik vaak (niet altijd) er achter duikt en dus geen contact op het bit neemt (en er is dus geen verbinding), maar achter het bit kruipen heeft ook weer niks te maken met achter de loodlijn lopen. Het is vaak wel zo dat de neus achter de loodlijn kruipt op het moment dat ie achter het bit loopt. Achter het bit duiken is dus niets meer dan weg kruipen voor het bit, dus geen contact en verbinding aan willen nemen. In feite dus hetzelfde als sterren kijken, dan wil het paard ook geen contact en verbinding in de mond hebben. Vergelijkbaar dus (zelfde reden, paard reageert alleen anders), waarom is sterren kijken wél erg en fout en in de valse knik/achter het bit duiken niet? Omdat het voor het oog er best oké uit ziet, wat het dus absoluut niet is!

Het wil ook écht niet zeggen dat als de nek (achter de oren) niet het hoogste punt is, het paard niet nageeft. Echter is het belangrijk om te zien waar het paard afbuigt, dat moet achter de oren zijn en de gehele hals moet "rond afbuigen", dus niet met een knik er in en dus niet op de 3e/4e halswervel. Dus ja ook een paard wat na geeft kan je dieper rijden en dan is de nek niet het hoogste punt en hij loopt niet op/voor de loodlijn.

De uit eindelijke houding is de nek het hoogste punt, maar dat is wat je ook noemt oprichting. Een B paard kan prima na geven, maar echt niet correct in de oprichting lopen...

Het is dus niet zo dat je een valse knik kunt benoemen door een paar standaard criteria!

Aukjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 16:04

Ik kan me herinneren dat ik eens op Bokt gelezen heb dat paarden die in een valse knik lopen de onderste spier in de hals aanspannen, i.p.v.. de bovenste spier. Klopt dit?
Ik rijd op de manege op een paard waarbij ik op stal voel dat die onderste hals spier heel 'stevig' is, kan dit er ook op duiden dat dit paard in valse knik loopt?

Ik heb een filmpje van het paard op youtube gevonden waar iemand anders hem rijdt. (het staat openbaar op youtube, ik neem aan dat ik dat dan gewoon mag plaatsen??)

http://www.youtube.com/watch?v=4-HFpvxnsB0
Loopt dit paard in een valse knik?

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:58

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 01:21

nicky_rilana schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=X78-hWQE ... ature=plcp
die loopt dus achter de lood lijn, maar geeft wel na.

Zo dat klinkt wel verwend hoor ''je staat op de X ^) ''
:Y)

Maar geeft hij echt na of loopt hij alleen maar in die houding?

Maar wat ik nou even mis, als je een paard lang en laag rijd, is dat stukje net achter de oren toch ook niet het hoogste punt?

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 07:29

NeverGiveUp schreef:
nicky_rilana schreef:

Maar wat ik nou even mis, als je een paard lang en laag rijd, is dat stukje net achter de oren toch ook niet het hoogste punt?

nee hoor loopt niet in haar eigen houding, dat is mijn houding,

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 10:33

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:06

Wat ik begrijp van een valse knik, dat het hoogste punt een stuk naar achteren op de nek zit.
Het hoogste punt moet volgens mij dus een klein stukje achter de oren.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:08

.
Laatst bijgewerkt door Fu_Qi op 09-11-24 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:17

we kunnen het helemaal niet eens zijn over de rollkur of LDR, maar het gaat hier om de valse knik. De rollkur of LDR is een hele andere discussie en wil daar hier ook niet op in gaan. Dat zou zonde zijn van een leerzaam topic.

Kunnen jullie mening geven over [RIJ-ITP] Vyolita voor het eerst onder het zadel op Bokt ?

Dan gaat het dus niet om of ze "te diep" loopt, maar ècht die valse knik. Zien jullie die op de getoonde foto's? Ik wil het leren herkennen bij mijn eigen paard, zodat ik het dus kan verhelpen als dat nodig is.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:06

Interessant topic.. *is zeker ook geen expert*
@Agossie: Je paard heeft in elk geval een achterbeen wat mooi paralel loopt met het voorbeen in de draf (volgens mij was het dan toch actief en was een actief achterbeen een goed teken?)
Valse knik durf ik verder niks over te zeggen, want daar heb ik niet genoeg kennis voor.. maar als ik een gok zou moeten doen dan wordt het een 'ik denk dat die er niet is?' Ook omdat de hals niet te kort is, t paard niet achter de loodlijn kruipt en het er uitziet alsof je vriendelijk bent met je hand..
(En nu ben ik benieuwd of de mensen die weten waar ze over praten het met mij eens zijn of niet :+ )

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:15

Tessa, dat ben ik inderdaad ook, benieuwed wat men vindt.

Wat leuk dat het je opvalt van het achterbeen! Ik merk met rijden dat ze juist vaak het rechterachterbeen iets te veel onder de massa wegzet. Ze mag hem wat meer recht naar voren brengen, om het zo te zeggen. Moeilijk uit te legggen voor een leek! Ook op de volte. Ze zwaait gemakkelijk uit en vindt stelling door het lijf moeilijk. Maar daar werken we aan en het gaat al stukken beter. :j

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 22:17

Agossie schreef:
Wacht, is dit een goede uitleg?
Een paard met een valse knik, knikt in de nek, maar houdt de kaak vast. Een paard dat netjes nageeflijk is, laat de kaak los.

Al heel goed deze omschrijving :j

Bij een valse knik ontstaat de "buiging"ook altijd op een punt tussen 10cm en 30cm achter de oren, te ver naar achteren dus om te duiden op ontspanning van de kaak.De meeste paarden die in een valse knik lopen, lopen idd.achter de loodlijn, maar sommigen krullen,vouwen hun nek zo dat ze toch nog bijna op de loodlijn lopen. de valse knik wordt door veel mensen gezien als verzamelt,aan de teugel, of mooi opgericht.
Wel is echte oprechte nageeflijkheid onmogelijk als een paard op de verkeerde plaats wordt geknikt of in de krul wordt gereden.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:13

Een valse knik is hooguit te omschrijven, als een onechte verbinding. Dus je paard/pony gaat aan de teugel zonder verbinding. Dus totaal geen teugeldruk/contact. Je hebt niets in je handen (losse teugels) en je paard loopt netjes afgeknikt. Dat is een valse knik.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:39

NeverGiveUp schreef:
nicky_rilana schreef:

Deze pony geeft niet na, maar loopt in de krul.
En idd, als je paard L&L gereden wordt, is dat punt net achter de oren niet het hoogste punt, spijker op de kop, waarom L&L ongezond is :j

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:42

Aukjee_ schreef:
Ik kan me herinneren dat ik eens op Bokt gelezen heb dat paarden die in een valse knik lopen de onderste spier in de hals aanspannen, i.p.v.. de bovenste spier. Klopt dit?
Ik rijd op de manege op een paard waarbij ik op stal voel dat die onderste hals spier heel 'stevig' is, kan dit er ook op duiden dat dit paard in valse knik loopt?

Ik heb een filmpje van het paard op youtube gevonden waar iemand anders hem rijdt. (het staat openbaar op youtube, ik neem aan dat ik dat dan gewoon mag plaatsen??)

http://www.youtube.com/watch?v=4-HFpvxnsB0
Loopt dit paard in een valse knik?

Ja, onder anderen.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:25

freeride: mijn pony geeft wel na een loopt niet zomaar in die houding, als je vraagt of ze lager wil doet ze dat en hoger kan ook zo. de pony pancho bij mij in mijn profiel, loopt in de krul

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:05

nicky_rilana schreef:
freeride: mijn pony geeft wel na een loopt niet zomaar in die houding, als je vraagt of ze lager wil doet ze dat en hoger kan ook zo. de pony pancho bij mij in mijn profiel, loopt in de krul

Een paard dat niet op de juiste plaats in de hals/nek buigt kan niet nageeflijk zijn, zijn kaak wordt geblokkeerd doordat hij teveel op de strot gebogen wordt.
Tijd voor een stukje anatomie van het paard Nicky :j

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 10:13

nicky_rilana schreef:
nee hoor loopt niet in haar eigen houding, dat is mijn houding,

Dit lijkt mij dus een veel voorkomende reden dat een paard een valse knik heeft.