trainingsdagboek, wie nog meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xhoppa

Re: trainingsdagboek, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:31

Ik heb het ook een tijdje bijgehouden maar dan was ik het weer een keer vergeten of weer iets anders, er was wat overheen gevallen toen had ik het maar opgegeven :')
Maar vond het idd best wel handig.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:53

Ik doe dit al drie jaar en heb zowel een medisch dagboek (bv. wormenkuur, blessures, dierenarts, inentingen, hoefsmid, hoeveelheid voer, lichaamstemperatuur enz) als een rijtechnisch (bv. ... oefening ging goed, leuke les gehad, gewerkt aan...., ondekt dat ik beter moet letten op...., enz. ) als humeur/overige bijzonderheden (hij was vrolijk, fris, rustig, dikkere deken opgelegd met temperatuur). Ook fijn bij verzorgsters.
Heb er heel veel van geleerd en vind het erg fijn, zoek alleen nog naar het ideale progrmma om het bij te houden.

nadechefaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 10:36

hee gaaf! dat heb ik nog nooit gehoord, als mijn paard oud genoeg is ga ik dat ook zeker is proberen.

xxonbekendxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:42

Ik houd ook zo'n boek bij! :j
Vind ik erg leuk omdat later weer terug te lezen.. :)) doe dit nu al bijna 3 jaar en heb ook al bijna 3 boeken vol.. :D

nikki23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:12

sinds kort ben ik dit ook gaan doen, ik zelf vind het erg handig :j

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 22:47

Ik heb vandaag een online fotoboek gemaakt met de resultaten van mijn training van het eerste jaar. Per bladzijde een maand met de leukste foto's. :) Ben heel benieuwd naar het resultaat. Als hij mooi is ga ik het volgende boekje ook maken. Ik heb al eerder een collage gemaakt met trainingsresultaten.

Elke maand maak ik foto's en van behaalde doelen ook. Elke maand zit in een apart mapje dus dat ik gemakkelijk uitzoeken (ook al is het 2 jaar verder).

Jolien2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:49

dat doe ik ook

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 13:55

Grappig om te lezen hoe iedereen een trainingsdagboek bijhoudt op zijn eigen manier. Ik hou van grafiekjes en tekeningen, een ander schrijft verhaaltjes en weer iemand anders maakt foto's.

Het gaat er denk ik niet eens zo om dat je dingen terug kunt lezen, maar meer het verwerken van informatie zodat je het je meer 'eigen' maakt. Thuis nog eens nadenken over wat je nu eigenlijk aan het doen bent. Zo werkt het bij mij wel tenminste.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:35

Ik doe het al jaren. Ben er met mijn vorige paard al mee begonnen.
Van mijn huidige paard (heb ik nu 4 jaar) heb ik inmiddels een hele doos vol 'dagboekjes'.
Ik schrijf op hoe het rijden/longeren ging. Wat minder ging, wat beter moet.
En wat we in de les gedaan hebben, en wat nog extra aandacht behoeft.

Ik kan altijd teruglezen, heel handig. Zeker ook met terugkerende probleempjes.

Alice13Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 17:46

hippologic wat gaaf dat je van elke maand foto's hebt en deze hebt verwerkt. Lijkt me heel leuk en leerzaam.
Ik laat wel een keer in de drie maand ongeveer iemand filmen tijdens de training om te zien of ik vooruit gang boek.
Ik durf niet te vaak te filmen oid. Ben bang dat ik dan teleurgesteld ben omdat ik geen verandering zie.
* veranderingen zijn op dit minimaal vooral houding/zit en voorwaarts gerelateerd dat zie je minder terug op film *

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:08

Hoe vaker je filmt hoe beter je juist resultaat boekt. Tenminste, dan spreek ik voor mezelf. In het begin vond ik het toch best spannend om mijzelf te (laten) filmen/fotograferen. Daardoor ging het altijd een beetje minder goed dan anders.
Juist door mezelf ook met bv vrijheidsdressuur veel te filmen zag ik ook veel beter het resultaat van m'n lichaamshouding en wat ik beter kon doen. In die zin heeft het mij ook erg goed geholpen. Ik heb veel geleerd van mijn verbeterpunten. Het hielp ook altijd om te denken: deze film is een trainingshulp en alleen voor privégebruik. Dat helpt al om meer te ontspannen.

Een ander punt: ik boek altijd resultaten omdat ik haalbare(!) en meetbare (!) doelen stel. Ik denk dat het te veel of topic is?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:11

Heb je een voorbeeld van zo'n smart doel? Het is mijn vak (kwaliteitsmanagement) en ik ben altijd geïnteresseerd in hoe mensen doelen stellen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 22:28

Ik quote mezelf even, een eerdere reactie in dit topic:
HippoLogic schreef:
Ik hou al jaren een trainingsdagboek bij. Daarin neem ik ook mijn doelen op. Zo heb ik in mijn jaardoelen voor 2012 al helemaal klaar.

Ik gebruik verschillende categorieën, voor de afwisseling:
-doelen ter bevordering van de band met mijn paard (quality time, leuke dingen doen zoals grazen aan de hand 's winters)
-jaardoelen voor grondwerk/rechtrichten (werken aan de hand, lange teugelen, gymnastische oefeningen)
-jaardoelen voor vrijheidsdressuur/gehoorzaamheid (kunstjes, schiktraining en omgang zoals in de mond kijken, voeten optillen)
-rij doelen (zoals zadelmak maken, ruitermak maken en andere kleine doelen voor onder het zadel)

Die jaardoelen heb ik opgesplitst in kleinere doelen: voor elke maand wat kleine trainingsdoelen uit elke categorie. De verschillende categorieën ondersteunen elkaar. :)

Zo heb ik altijd wat te doen als ik met haar aan het werk ga: ik hoef niet elke dag hetzelfde te doen. Omdat de doelen op zich gemakkelijk bereikbaar zijn, gaat het per jaar met reuzensprongen vooruit. Simpelweg omdat ik een logische opbouw kies.

In het trainingsdagboek hou ik bij aan wel doel we gewerkt hebben. Ik maak regelmatig filmpjes van de trainingen en ik heb ook een trainingsmaatje. Met haar bespreken we onze paardendoelen en we gaan eens per maand elkaar de resultaten laten zien. Dan bespreken we ook de doelen: of het haalbaar is en of de opbouw logisch is. Door dit te delen, is het heel inspirerend om te doen. Een ander heeft vaak een andere kijk op dingen. Het is bovendien heel erg leuk om je trainingsresultaten te showen aan iemand die met dezelfde dingen bezig is. :j

Voorbeeld van rijdoel:

Veilig opstappen (lees: stilstaan en paard moet vol vertrouwen zijn)

->Paard moet dus naast een krukje kunnen parkeren.

Gebruikte stappen:
Paard aan opstapje laten wennen door te targetten (leren aanraken met de neus)
Vanaf een krukje poetsen (paarden vinden het soms eng dat je ineens boven ze uittorent)
Vanaf het opstapje circling game doen
Naast het krukje leren parkeren (lees: op de juiste plek positioneren zodat opstappen veilig is. Dat luistert nogal nauw :) )
Vanaf krukje over paard heen hangen en aan de andere zijde aaien (van 2 kanten)
Vanaf opstapje op het paard hangen (van 2 kanten)
Vanaf het krukje opstappen (paard moet stil blijven staan/van 2 kanten)

Na de laatste stap, die ik nu echt bevestigd heb, vraag ik mijn paard pas aan te stappen (ben aan het inrijden) als ik erop zit.

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 11:17

ik wil het nog wel gaan doen!
maar dan moet ik wel eerst een verzorgpony hebben!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 19:57

Lielle schreef:
Heb je een voorbeeld van zo'n smart doel? Het is mijn vak (kwaliteitsmanagement) en ik ben altijd geïnteresseerd in hoe mensen doelen stellen.

Gebruik je zelf ook een trainingsdagboek voor je doelen met je paard? En hoe ziet dat er uit (als het je vak is, kan ik nog wat van leren)
Laatst bijgewerkt door HippoLogic op 19-02-12 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:00

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 20:03

ik werk wel met een logboek, maar niet met zulke doelen. Maar dit ziet er mooi uit, ga er morgen nog wat verder op in.

fibitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:45

Ik hou ook een soort trainingsdagboek bij. Een beetje van de vorm zoals in die link. Is wel reuzehandig want zo zie je echt de vorderingen (en fouten) als je er later op terugblikt. En als er dan eens iemand voor mij (als ruiter) moet invallen, dan weten ze ook precies wat ze moeten doen want de vorige keer staat precies uitgeschreven :) Ook als je zelf niet goed meer weet wat je gedaan hebt vorige week of als je wat inspiratie zoekt voor oefeningen, kan je bladeren en kijjken naar welke oefeningen je in het verleden al deed (bijvoorbeeld toen je ergens op stage was ofzo). Ik hou nu al een twee tal jaar een dagboek bij, dus ik heb genoeg inspiratie verzameld :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:33

Lielle schreef:
ik werk wel met een logboek, maar niet met zulke doelen. Maar dit ziet er mooi uit, ga er morgen nog wat verder op in.

Ik ben benieuwd naar jouw doelen maken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 20:23

Kom ik op terug. Ik had het gezien maar was me even ontschoten in de hektiek.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 20:28

heb ik ook :o dan kan ook precies zien wanneer en hoelang ik heb gereden.

Vampirequeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 20:45

Dat is wel een heel goed idee. Het ziet er naar uit dat er vrij veel mensen zijn die dat doen hier :) Nou heb ik zelf nog heel veel te leren voordat ik er ook maar aan kan denken om een eigen paard te nemen, maar het is wel een goed idee om op te schrijven voor later.

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:33

Ik doe het ook, bevalt uitstekend!

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 08:58

alleen het bijhouden is het 2e :o

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:02

Baily12 schreef:
alleen het bijhouden is het 2e :o

Dat is een kwestie van direct doen als je thuis bent. Tenminste, ik heb een word bestand. Vroeger hield ik het bij in een agenda of schriftje.

En als je een tijdje niets hebt opgeschreven: geeft niets. Gewoon weer beginnen. :)