Rijkunst: wat is jouw ideaalbeeld?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Re: Rijkunst: wat is jouw ideaalbeeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 17:44

Horseyfries. Ik kan niet anders dan U gelijk geven; het zou mijn aanpak ook niet zijn. Maar U schrijft het zelf ze predikt paardvriendelijkheid, daar kan niets op tegen zijn.
Toch moet ik daar een klein 'maar' bij plaatsen. Men is wellicht het meest paardvriendelijk indien helemaal niets van een paard vraagt. Wat 'werk' betreft schieten haar beelden naar mijn smaak echt veel tekort. En ik vraag mij af of hiermee niet een verkeerd beeld wordt overgebracht. Het ziet mij er te 'gelikt' uit, te zeer voor de filmopnamen gemaakt. Ik zou haar werk in het dagelijk leven eens willen zien. Kijken of de vlag ook de lading dekt.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 17:55

De teksten van de heer Oliviera staan vol met sweeping statements, prachtig en ook heel waar, maar er ontbreken vaak duidelijke systematische aanwijzingen. De beelden van hem zijn uit een andere tijd, daar kan hij niets aan doen, maar ik kan daar geen groot ruiter uit afleiden. Maar er zijn zo veel leerlingen die vol bewondering over hem schrijven dat ik zeker wil geloven dat hij heel bijzonder was.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:22

Kadankovitch schreef:
@Ilse123, Heel apart dat juist U valt over iets dat in een fractie van een seconde plaats vind, kort voordat de dame de ring binnengaat. Terwijl bij de voorgaande foto's (uw profiel) van U en uw paard (2009, 2010 en uiteindelijk 2011) uw hoogtepunt vindt door een foto te plaatsen waar U duidelijk met een slofteugel rijdt. Niet dat ik daar per defintie op tegen ben, maar ik denk wel dat men met critische opmerking een beetje terughoudende moet zijn, als men zelf de hulp van een slofteugel nodig heeft. Ik noem dat ; Water preken en zelf wijn drinken. Vindt U niet ook?

@Moll, ook ik vind Anja Beran niet zo bijzonder. Te vaak zie ik beelden waar een paard loopt op manier dat er geen verband is tussen voor- en achterhand. Onder anderen in het filmpje hierboven; daar rijdt zij een valkkleurige in een soort passage waarbij de voorbenen geweldige passen maakt en de achterbenen steppende bewegingen maakt, maar zeker niet ondertreedt in verhouding tot de beweging van de voorhand. Het beeld ziet er NIET gespannen uit. Ik vermoed dat het een bepaald doel dient, maar een ding is zeker; DIT IS GEEN CONVENTIONELE (ik gebruik om bekende redenen niet het woord klassiek) AANPAK. Mevrouw Beran noemt zichzelf graag klassiek, maar die is ongetwijfeld niet een aanpak die in deze categorie past.
Maar begrijp mij goed, ik keur het niet af. Ik zou willen weten wat de meerwaarde van die oefening is.

Nee, ik geloof niet dat Anja Beran een paard pijn doet, en de schimmel opent gewoon de mond, omdat het dier de mogelijkheid krijgt om te kauwen. Meestal wordt de mond dichtgesnoerd met neusriem en nog een viltje eronder om een drukking te voorkomen. (immers een misdaad is pas een misdaad als je betrapt wordt }> )

er staat nergens in mijn vorige post dat ik haar beschuldig van slecht rijden oid, maar toevallig viel dat mij gewoon op tijdens het filmpje, en ik weet zeker dat mijn hand nooit die beweging maakt, al kan ik weinig zeggen omdat ik niet eens in de buurt ben van dat niveau, daarom ben ik ook voorzichtig met dit soort reactie's plaatsen.
Dit zijn profs, dus ik snap ook wel dat zij het beter weten en veel beter zijn, maar nogmaals, dit viel mij gewoon op. Voor de rest vond ik haar ook heel netjes rijden, verder ken ik haar niet, dus ik ga verder ook geen speculatie's maken
over mijn profiel kan ik kort zijn, slofteugel is puur en alleen tegen de bokactie's (die, ik moet eerlijk bekennen, waarschijnlijk ook te maken hadden met een slecht passend zadel ;) ) en ik let erop dat die nooit of te nimmer mijn paard belemmert (alleen bij het bokken dan :') )

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:29

Ik vind Eva Roemaat de beste :j Ze is geweldig met shilas! Het is echt mijn voorbeeld... :))

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:04

Kadankovitch schreef:
De teksten van de heer Oliviera staan vol met sweeping statements, prachtig en ook heel waar, maar er ontbreken vaak duidelijke systematische aanwijzingen. De beelden van hem zijn uit een andere tijd, daar kan hij niets aan doen, maar ik kan daar geen groot ruiter uit afleiden. Maar er zijn zo veel leerlingen die vol bewondering over hem schrijven dat ik zeker wil geloven dat hij heel bijzonder was.

Als je in Frankrijk komt zijn er idd heel veel mensen idolaat van hem, maar als ik die leerlingen hun sporen zie (en nu zie dat hij die ook draagt) dan draagt dat al niet bij tot mijn gevoel van "grootsheid", ze zijn vlijmscherp en staan omhoog. Ook het filmpje kan me niet bekoren, in de eerste piaffe is het paard ontzettend onrustig in de aanleuning en duidelijk niet in balans, de galoppirouettes zijn dramatisch en het wisselen naar de andere kant is gewoon heel erg slecht, een groot ruiter had daar meer tijd voor genomen om het niet zo'n rommeltje te laten worden, het ziet er voor mij uit als een circusact die ik in Apassionata zou kunnen tegenkomen, waarbij paard en ruiter niet hun beste dag hebben. Als dat in een reclamefilmpje getoond wordt vraag ik mij af "zijn er geen betere beelden dan dit??"

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:35

ik heb hier nog een ander filmpje van Oliveira, voor de liefhebbers. Ik vind het erg bruut en niet fijn om naar te kijken.

Nog een stukje sentiment, Rembrandt. Dze prestatie luidde een heel nieuw tijdperk in in de sport en ondanks dat he tegenwoordig geen podiumplaats meer waard is geniet ik er nog steeds van:

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:02

Gypsy schreef:
Ik vind het filmpje hierboven een fijn beeld geven, alleen het contact met de mond vind ik minder. Het paard is erg onrustig met zijn hoofd, en de ruiter gaat niet mee met zijn hand. (Voor mijn gevoel dan, alsnog zo doodstil zitten doe ik hem niet na.)

Mee gaan met de hand hoort niet thuis in de Klassieke begrippen. Mee gaan met de hand verstoord de aanleuning, de hand moet stil staan maar 'beweegt' toch, dat wil zeggen dat je vingers bewegen maar je hand staat stil. Pas dan kan het paard in de juiste houding lopen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:23

Ok, dat is wel even goed dat je dat opmerkt Sombra, wist ik nl. niet.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:36

Sombra schreef:
Gypsy schreef:
Ik vind het filmpje hierboven een fijn beeld geven, alleen het contact met de mond vind ik minder. Het paard is erg onrustig met zijn hoofd, en de ruiter gaat niet mee met zijn hand. (Voor mijn gevoel dan, alsnog zo doodstil zitten doe ik hem niet na.)

Mee gaan met de hand hoort niet thuis in de Klassieke begrippen. Mee gaan met de hand verstoord de aanleuning, de hand moet stil staan maar 'beweegt' toch, dat wil zeggen dat je vingers bewegen maar je hand staat stil. Pas dan kan het paard in de juiste houding lopen.

de hand staat stil tenopzichen van de mond van het paard, echter het paarden hoofd staat nooit stil, en zo ook de hand en de arm niet,

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:25

Moll schreef:
Sombra schreef:

de hand staat stil tenopzichen van de mond van het paard, echter het paarden hoofd staat nooit stil, en zo ook de hand en de arm niet,

Beste Moll, ik heb ook nergens verteld dat het hoofd van het paard stil staat. Je hand staat stil in de zin van de meegaande beweging (wat wij allen op de manege geleerd hebben) dit veroorzaakt aanleuningsfouten omdat het paard niet meer in de houding kan lopen, je hand 'stoot' dan als het ware in de mond van je paard. Je hand mag wel op een andere manier bewegen maar moet op de plek blijven, dit zie je mooi terug als je een halve of hele ophouding maakt. Je vingers zijn ook belangrijk in het rijden, die moeten het juiste gevoel ontwikkelen, zo ontstaat er een verbinding tussen ruiter en paard. De mond van het paard moet namelijk constant in beweging zijn en daar moet geen stugge hand tegenover staan. Je arm heeft in dit geval geen bewegende functie, het enige wat je arm moet leren doen is 'loslaten' op de momenten dat dit nodig is. En loslaten is niet je arm/hand naar voren schuiven, dit heeft ook allemaal weer te maken met een stukje rijkunstig gevoel wat door de tijd heen ontwikkeld wordt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:51

voor ik je andtwoord geeft stel je eigen eens voor, met wie hebben het genoegen, en waar heb je je ervaringen op gedaan

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 13:10

Moll schreef:

Kan het alleen maar met jou eens zijn Moll, het is onmogelijk een goede stille aanleuning te handhaven als je je eigen hand stil zou houden, dit is één van de grootste misconcepties: hoe stiller je lijkt te zitten, hoe beter je mee bent met de beweging en dus zit je eigenlijk niet stil, je paard staat immers ook niet stil?
Zijn prachtige video's van te vinden die dit zonder meer bewijzen, wat Sombra zegt is technisch onmogelijk.
Je hand moet stil LIJKEN, dat is iets anders dan stil staan. Dat is een foute interpretatie van juiste instructie volgens mij.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 13:17

Beste Moll, volgens mij is dit topic niet bedoeld om mezelf voor te stellen.

Beste Horseyfries, heb je mijn tweede post gelezen? Ik zeg nergens dat je hand zo stil moet zijn als een blok beton, ik geef aan dat meegaan met de beweging niet de juiste manier is om aanleuning te onderhouden of beter gezegd uberhaupt een goede aanleuning te ontwikkelen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 13:26

beweging uitsluitent uit de hand, dus vingers is net juist sla egon von neindorff er maar eens op na de elleboog in deze speelt een grote rol.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 13:32

Wat is volgens jou het nut van de beweging van de elleboog Moll?
Ik geef aan dat de elleboog alleen een rol speelt in het nageven, net zoals je paard is het voor de ruiter ook ontzettend belangrijk te weten wanneer hij of zij moet nageven en dit gebeurd vanuit het lichaam dus de ellebogen horen daar ook bij.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 13:53

uiteraard, echter moet het paard de beweging vn zijn lijf kunnen afmaken in de hals beweging wanneer de elleboog star gedragen word kan het paard niet door bewegen en word de pas niet afgemaakt en komt het achterbeen niet waar het moet en idem met het voorbeen, wanneer de beweging vloeien word gevolgt vanuit de elleboog kan het paard de beweging vloeien afmaken zonder beperking van uit de ruiter, en kan dee de hand mee geven in de beweging, en kan het paard de hand mee nemen.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 15:50

Sombra schreef:
Beste Moll, ik heb ook nergens verteld dat het hoofd van het paard stil staat. Je hand staat stil in de zin van de meegaande beweging (wat wij allen op de manege geleerd hebben) dit veroorzaakt aanleuningsfouten omdat het paard niet meer in de houding kan lopen, je hand 'stoot' dan als het ware in de mond van je paard.

Dat ligt aan de manege waar je les hebt gehad. Als de manege stil is blijven staan in de tijd en zich nooit verdiept heeft in de nieuwe bevindingen en technieken zal dat inderdaad zo zijn. Persoonlijk vind ik dan ook dat je daar zo snel mogelijk weg moet wezen...

Alle instructeurs op de manege waar ik rijd, worden zeker 1x per jaar door de mangelmolen gehaald om bijgespijkerd te worden. Zowel door de KNHS als door Chris Irwin (de stijl waarmee we op de manege werken).

Citaat:
Je hand mag wel op een andere manier bewegen maar moet op de plek blijven, dit zie je mooi terug als je een halve of hele ophouding maakt. Je vingers zijn ook belangrijk in het rijden, die moeten het juiste gevoel ontwikkelen, zo ontstaat er een verbinding tussen ruiter en paard. De mond van het paard moet namelijk constant in beweging zijn en daar moet geen stugge hand tegenover staan. Je arm heeft in dit geval geen bewegende functie, het enige wat je arm moet leren doen is 'loslaten' op de momenten dat dit nodig is. En loslaten is niet je arm/hand naar voren schuiven, dit heeft ook allemaal weer te maken met een stukje rijkunstig gevoel wat door de tijd heen ontwikkeld wordt.

Soms is het wel degelijk nodig dat je hand/arm mee schuift met je paard. Er is niet 1 vaste handhouding die voor ieder paard werkt. Je kunnen aanpassen aan het dier onder je kont en echt aanvoelen wat dit dier nodig heeft ter ondersteuning om zo licht en vrij mogelijk te kunnen bewegen, dát is pas 'rijkunstig gevoel'.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 16:23

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:09

Beste Moll, je leest niet goed dus daarom laat ik het hier bij. Je typt nu heel veel maar in feite is het niet meer dan wat ik zeg, je ellebogen hebben geen andere functie dan dat ik omschrijf. Ze moeten niet star zijn, dus kunnen 'nageven'.

Beste Kala, de lengte van de hals is nooit hetzelfde dat wil niet zeggen dat je handen mee naar voren moeten bewegen, de teugellengte verschilt constant. Je moet iedere pas controleren dat wil dus zeggen dat je vlug moet zijn in je handelingen, ook wel gezegd 'onzichtbare hulpen' geven.
Ik heb al in geen eeuwen meer op een manege gereden maar in de tijd dat ik nog op de manege reed was het heel normaal om met de handen mee te gaan met de beweging. Dan krijg je het stoot effect in de paardenmond.

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:44

Dit topic gaat over jouw ideaalbeeld van rijstijlen en niet over wat wie vind qua handhouding.
Sombra of moll, plaatsen jullie dan even een filmpje/foto wat jij een ideaalbeeld vind van rijstijlen.

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:16

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:30

Nou klimken hoef ik al niet meer te plaatsen zie ik. Zal eens kijken naar wat anders moois

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:37

Het is prachtig als ruiter en paard het moeiteloos laten lijken. Moeiteloos in die zin dat je de hulpen van de ruiter niet ziet en dat het paard soepel is, het moet dus kunnen van een paard aan de hand te laten lopen zonder dat je daarvoor aan de teugels moet gaan hangen. Daarbij horen ook nog een fiere en gezonde uitstraling van paard en ruiter :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 00:43

Sombra schreef:
Beste Moll, volgens mij is dit topic niet bedoeld om mezelf voor te stellen.

Beste Horseyfries, heb je mijn tweede post gelezen? Ik zeg nergens dat je hand zo stil moet zijn als een blok beton, ik geef aan dat meegaan met de beweging niet de juiste manier is om aanleuning te onderhouden of beter gezegd uberhaupt een goede aanleuning te ontwikkelen.

Ja, en ik ben het niet met je eens. Volgens jou hoeft de arm niet te bewegen, wil je mij eens uitleggen hoe je in het lichtrijden de hand stil voor zou kunnen houden als je arm niet mag bewegen?

Sombra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 08:52

Beste Horseyfries,
Zoals je op de filmpjes die ik gepost heb kunt zien kan je arm nooit 100% stil zijn, dat is ook niet wat ik vertel. Ik vertel dat een meegaande beweging (naar voren en naar achter met de handen, mee gaan met de passen die het paard maakt) niet de juiste manier is, zo kan er namelijk nooit een goede aanleuning tot stand komen. Dat je lichaam niet stil zit is natuurlijk logisch, je zit op iets wat beweegt. Daarom zijn je armen altijd wel in beweging maar je moet ze, net zoals je lichaam zo stil mogelijk houden en als je paard juist gaat, zul je merken dat stilzitten niet eens zo moeilijk is.
Daarnaast wordt er (als je Klassiek wordt opgeleid) over het algemeen niet licht gereden.

En ook bij jou Horseyfries, zolang je in mijn teksten leest wat je wilt lezen dan komen we natuurlijk geen stap verder. In de post die jij hebt gequote staat duidelijk omschreven dat het niet de bedoeling is dat je zo stil moet zitten als een blok beton, dan ben je namelijk stug.