verschillende rijstijlen dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:13

[***] schreef:
@liljebo, mooi omschreven!
@kandankovitch, ik moet eerlijk zeggen dat ik de post van Murphy waarin uw handicap wordt genoemd een zeer duidelijke en oprechte post vind. Ik begrijp uw reactie op murphy niet helemaal.
@murphy, aangaande hetgeen liljebo schrijft en wat u hebt geschreven over "dresseren" heb ik de volgende vraag. Als ik bijvoorbeeld mijn paard vanuit een ontspannen, losgelaten, verende rug, heerlijk en mooi kan laten aanspringen in galop op alleen mijn stemhulp, dan is dit in mijn ogen een "kunstje". Mijn paard gaat keurig netjes achterwaarts op een "prrrt, prrt" geluid van mijn lippen. Is wederom een kunstje. Maar niet fout! Daarom vind ik de post van liljebo ook erg goed omschreven. Een kunstje is niet per definitie fout toch??? En kan ook aan het paard geleerd worden zonder dwang en mét respect voor de biomechanica van het paard. Want wat ik volledig met u eens ben is het feit dat we ALTIJD uit moeten gaan van het paard. Geduld is hierbij een toverwoord.

Zoals ik ook al aangaf aan Liljebo, [***], is een kunstje leren helemaal geen probleem.
Eén van mijn medestudenten vroeger in Deurne had zijn paard aangeleerd dat als hij met zijn zweep zachtjes het linker oor van zijn paard aantikte dat het paard daarop een linker galopchangement maakte en idem met het rechter oor.
Prachtig kunstje. Leed het paard helemaal niet onder, maar is het rijtechnisch correct ...??
Dan zeg ik Nee, want er kwam geen buiging, geen verzameling, helemaal niets aan te pas.
Dus het heeft niets met rijkunst te maken.
Dát is wat ik duidelijk probeer te maken, begrijp je.
Dus kunstjes zijn helemaal niet fout en als je daar plezier in hebt dat samen met je paard te doen, ga je gang, ... het is echter geen Rijkunst, hetgeen dressuur wél is voor mij.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:21

liljebo schreef:
Zou sylvia iklé dan geen rijkunst laten zien, door de begeleiding van Knie?
Ik blijf erbij...
Ik vind de termen opleiding versus afgedwongen beter dan klassiek dressuur versus dresseren omdat de woorden de lading niet dekken.

Sylvia Iklé pakt datgene eruit wat haar Rijkunst kan verhogen. Hoe e.e.a. daar in zijn werk is gegaan weet ik niet, maar dat is de vakvrouw Iklé die dat feilloos kan toevoegen aan haar Rijkunst.
Als jij het zo wilt noemen,Opleiden versus Afgedwongen, dan is dat jouw goed recht.
Persoonlijk vind ik het jammer om dat te doen, want Klassieke Dressuur is (ooit) goed bedoeld en is dat nog steeds.
Dat men misbruik maakt van het woordje klassiek is heel triest, maar neemt daarom nog niet weg dat met het woord zélf niets mis is.
Zoals Babootje ook al zei, het gaat om kennis en die kennis te leren toepassen in de praktijk om er zodoende Rijkunst van te maken. En inderdaad [***], daar is veel tijd en geduld voor nodig, ... iets wat men tegenwoordig zeker niet meer heeft, ook niet diegenen die zich "klassiek" noemen, maar er niet naar handelen.

liljebo

Re: verschillende rijstijlen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:31

Weet niet of het jammer is. Hoewel je natuurlijk weer het risico loopt dat de term opleiding wordt verkracht. Opleiden betekent uiteindelijk het bijbrengen van kennis dan wel kunde, nodig om taken te verrichten. Maar goed... daarover kunnen dan ook weer meningen verschillen... hmmm
Dressuuropleiding volgens skala versus afgedwongen? Nja, weet het ook niet.
Het is gewoon jammer dat Klassiek door iedereen wordt gebezigd, er mensen zijn die zich klassiek noemen, maar bedenkelijke werkwijze hebben en mensen die zichzelf niet klassiek noemen en wel zeer correct het paard opleiden en dat dresseren, wat dus eigenlijk opleiden betekent, steeds in de negatieve zin wordt gebruikt en eigenlijk niets met afdwingen te maken heeft, wat wel vaak wordt bedoeld als met het dresseren noemt.

Maar goed... wellicht niet zo belangrijk. Was gewoon iets wat mij steeds weer in deze discussies opviel en wat ik jammer vond.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:41

Daarom Liljebo, spreek ik over eerlijk paardrijden. En welk label daar dan aangehangen moet worden, moet ieder voor zich weten, voor mij is het wel klassiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:09

Citaat:
Waar ik hoofdzakelijk op doelde was het "laten zien van kunstjes" zoals dat nu gebeurt in de huidige dressuur op grote schaal.

ok, murphy dit ben ik helemaal met je eens. Nogmaals ik beschik niet over heel veel ervaring, maar zoals ik al eerder schreef, weet ik heel goed wat FIJN is om naar te kijken en wat niet. En ja, dat zijn kunstjes die je niet moet willen (die niet moeten mogen!). Dan heb ik je eerdere post niet goed begrepen.

Het voorbeeld wat je geeft over het galopchangement dmv een tikje met de zweep is in mijn optiek ook een kunstje dat niets met rijkunst te maken heeft. Maar ik durf in alle eerlijkheid te zeggen dat "mijn aanspringen in galop" absoluut rijkunstig en rijtechnisch te verantwoorden is. Er is ontspanning, aanleuning, buiging. Ik denk ook dat, dit per paard verschilt. Ik heb een paard dat erg snel is en vrij heftig reageert op welke hulp dan ook. Dus ik moet met dit paard zeer voorzichtig omgaan met mijn hulpen. Anders hebben we stress in de tent en dat wil ik te allen tijde voorkomen. Dus probeer ik met mijn beperkte kennis en ervaring "trucjes, hulpen" te bedenken die fijn zijn voor mijn paard en die ze begrijpt. En die ze vanuit háár lichaam goed kan verwerken.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 11:56

[***] schreef:
Citaat:
Waar ik hoofdzakelijk op doelde was het "laten zien van kunstjes" zoals dat nu gebeurt in de huidige dressuur op grote schaal.

ok, murphy dit ben ik helemaal met je eens. Nogmaals ik beschik niet over heel veel ervaring, maar zoals ik al eerder schreef, weet ik heel goed wat FIJN is om naar te kijken en wat niet. En ja, dat zijn kunstjes die je niet moet willen (die niet moeten mogen!). Dan heb ik je eerdere post niet goed begrepen.

Het voorbeeld wat je geeft over het galopchangement dmv een tikje met de zweep is in mijn optiek ook een kunstje dat niets met rijkunst te maken heeft. Maar ik durf in alle eerlijkheid te zeggen dat "mijn aanspringen in galop" absoluut rijkunstig en rijtechnisch te verantwoorden is. Er is ontspanning, aanleuning, buiging. Ik denk ook dat, dit per paard verschilt. Ik heb een paard dat erg snel is en vrij heftig reageert op welke hulp dan ook. Dus ik moet met dit paard zeer voorzichtig omgaan met mijn hulpen. Anders hebben we stress in de tent en dat wil ik te allen tijde voorkomen. Dus probeer ik met mijn beperkte kennis en ervaring "trucjes, hulpen" te bedenken die fijn zijn voor mijn paard en die ze begrijpt. En die ze vanuit háár lichaam goed kan verwerken.

Spijker op de kop [***], laat ik zeggen dat de posts van Murphy 102 duidelijk zat zijn en het is jammer dat aan de eerlijkheid ervan getwijfeld wordt.
Dat is spijkers op laag water zoeken en Kadankovitch,ik zou toch denken dat u discussietechnisch beter toegerust was dan af te zwaaien,waarom zoekt u steeds de tegenstelling frans/duits?
Het gaat erom dat de meeste ruiters best weten of ze eerlijk bezig zijn of niet. Ik bevind me momenteel in een driftig "modern"rijdend clubje ; ik laat die mensen maar heb inmiddels van ieder afzonderlijk ongevraagd "uitleg"gekregen waarom ze op deze manier rijden. Eigenlijk ligt het altijd aan de ontzettend ongehoorzame paarden ;(

Ik nodig ze allemaal uit om op de ogenschijnlijk zeer meewerkende Piep te stappen wat altijd afgeslagen word. Die deponeert n.l. een ieder die hem probeert te knechten krachtig in het zand (ik heb er zelf zeker 300x naast gelegen,dit is een zeer voorzichtige schatting). Point being;ofwel men ontbeert de kennis danwel heeft de kennis (of een niet-pluis-gevoel) maar gaat mee in de huidige flow van paarden spastisch rondscheuren in de wedstrijdring niet gehinderd door techniek of gedegen opleiding van het paard noch met enig respect voor biomechanische principes (dit is natuurlijk gechargeerd en ik zeg niet dat iedereen dat doet)

Er heerst een idee dat met de huidige goedgefokte paarden en sportmentaliteit allerlei z.g. shortcuts mogelijk zijn. Wat dan ontstaat is een plaatje,een oefening uitgevoerd zonder de essentie van die oefening, wat Murphy bedoelt met dresseren. Maarrr een piaffe met hoge croupe zonder hankenbiegung Is geen piaffe! De arrogantie te denken dat honderden jaren (ervarings)deskundigheid( of die nu frans,duits of iberisch is is mij egal) genegeerd kunnen worden omdat er ff een beter systeem bedacht is.

Een zweep kan je gebruiken als aanwijsstok maar ook als wapen,datzelfde geldt voor sporen,bit etc etc. Zo ook zullen mensen die onder dezelfde noemer werken verschillen in uitvoering, van zeer respectvol en biomechanisch verantwoord tot simpelweg mishandeling.
Ik noem hetgeen waar ik mee bezig ben klassiek omdat ik mijn kennis,inspiratie en instructie uit die hoek haal en vind daarin steeds respect voor het paard en volkomen logica. Dat maakt me op de meeste stallen tot een buitenbeentje maar wel een gerespecteerd buitenbeentje en bovenal":mijn paard "doet het" en is blij en kan meer dan ik ooit had gedacht en toont de helft van zijn leeftijd.
Eerlijk/oneerlijk : iedereen met een normaal IQ weet of kan te weten komen wat dat inhoudt en iedereen die het welzijn van zijn paard hoog in het vaandel heeft
zou energie moeten steken in zelfreflectie en kennisontwikkeling ipv excuses of redenen bedenken voor het bedrijven van non-ethische,biomechanisch onverantwoorde, en daarom i.m.o., onesthetische sport

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:30

@piepenfiets: AMEN!
Ik ben ook een "buitenbeentje". Ha, ha, ha, ik vind het heerlijk! Heb soortgelijke ervaring als jij met mijn turbomerrie *\o/* .
En ja, ik krijg bij ons op stal te horen, dat het allemaal vanzelf lijkt te gaan als ik aan het rijden ben :P , dat het me allemaal is komen aanwaaien... En dat ik gewoon een heeeeeeel goed en duur paard heb. Hi, hi, hi, ze zijn even vergeten dat in het begin (de eerste 2 jaar) NIEMAND bij me in de bak durfde te rijden omdat ik met mach 10 door de rondte vloog met mijn heeeeele dure paard _/-\o_ . En ook ik nodig mensen vaak uit om dan maar even te voelen hoe "vanzelf gaan" voelt op Miss Hilton :o? , maar tot nu toe bedankt iedereen???

En ja met heel veel geduld en respect voor mijn dier gaat het nu heerlijk. Maar vanzelf? Nee eeeeecht niet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-01-12 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:41

Amen, piepenfiets. Al vind ik datgene waar je op doelt in de negatieve zin eigenlijk evengoed afdwingen en niet dresseren.
Ik rij geen klassiek dressuur. Geen mogelijkheid toe. Ik rij buiten, maar werk veel vanaf de grond. Doe tegenwoordig horseagility en stretchoefeningen, vooral voor mijn scheve Hälga.
Ik dresseer. Maar wel met zeer veel respect voor de paarden en hun grenzen.
Ook ik werk stapje voor stapje en ben doorlopend alert op de signalen van mijn paarden.
En sterker dan dat... ik ben mij 100% van bewust dat de dingen die niet lukken/niet lukken zoals ik dat graag zou zien, door mijn toedoen komen.
Het paard kan niet redeneren. Het leert door trial en error en door een trainer die goed aanvoelt wat wel en niet kan en over een perfecte timing beschikt. Verzet heeft altijd een reden. Bij jullie en bij mij. En die reden ligt bij ons.

En daarmee ben ik hier ook een buitenbeentje. Omdat ik niet geloof in dominante, koppige, luie, lastige etc paarden. Wel in tekortkomingen van een trainer. (en die heb ik ook echt nog wel)
Ik zoek net zo min als jullie de oplossing in forceren, maar begrijp dat goede opleiding tijd kost.

Ik rij geen (klassiek) dressuur. Ik rij helemaal geen dressuur. Maar ik dresseer. Maar zeker niet in de zin zoals het hier vaak wordt bedoeld.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 12:56

Drresseren kan vaak heel handig zijn en daar is niets mis mee zoals al eerder is opgemerkt.
Bijvoorbeeld nu kan mijn paardje dressuur matig goed achteruit gaan met de juiste (klassieke) hulpen. Maar al de eerste week begon ik hiermee met stem commando want terug, ho en voorwaarts vind ik de allerbelangrijkste hulpen (op stem) waar een paard zsm naar moet luisteren, hoe groen ze ook zijn.
Effekes een leuke anekdote : Ik zie nog voor me met show rijden dat we met alle merens in een lang smal gangetje stonden te wachten voor de oefenring om los te gaan rijden. Opeens paniek want van de organisatie moesten we met zijn allen achteruit. Werkelijk geen één merens ging achteruit. Ik stond vooraan en dacht dit schiet niet op eens kijken wat de rest doet als ik als eerste terug ga (dus voor terug te gaan stond ik achteraan en eigenlijk het ongelukigste) en zeg vriendelijk " Hercule terug" . Geen probleem voor hem en gelijk gingen alle 8 merens voetje voor voetje naar achteren :+ . Op stem rijden of er naast de hulpen geven is ook een vorm van dresseren maar wel een handige ook als je paard voor de wagen gaat. Ook handig als je van afstand je paard kan instrueren voor als er bijvoorbeeld een beginner op zit. Maar dan heb ik het over het lage niveau en niet over piaff en zo.
Of ook grappig man wil voetje laten geven maar paard denkt zak jij er in en doet niets. Ik sta 20 meter verder en zie de guitige ogen. Man staat gebogen met rug naar me toe te hannissen. Dat gaat hem dus niet worden, dus ik kijk heel streng en doe boos mijn wijsvinger ophoog van pas op. Man blij want krijgt voet en zegt trots: "zie je wel dat hij ook naar mij luistert" :+ Is ook een vorm van dresseren en dus heeel handig (en grappig). En nu weer naar het topic over de verschillende dressuur stijlen. Ik kon het even niet laten om een duit in het zakje te doen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:11

Kijk, dat bedoel ik. Een goed gedresseerd paard is een zeer goed opgevoed paard. Doet er voor dit topic niet toe, maar ik wil alleen even aanhalen dat ik dresseren in dit soort topics verkeerd gebruikt vind.
Dresseren=opleiden. Afdwingen=oefeningen eisen waar een paard niet aan toe is, onder dwang en zonder oog voor signalen van het paard en eigen tekortkomingen
Wereld van verschil

Moest mij even van het hart... sorry van deze topiconderbreking... ik zou zeggen... ga weer door on topic.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 14:40

Damned schreef:
nou, hier komt ie dan : welke verschillende vormen van dressuur bestaan er nu eigenlijk? (klassieke,duitse,..?)

Atjan Hop heeft een mooi schema gemaakt waarin hij de grootste stromingen geplaatst heeft. Misschien dat iemand daar nog een link van heeft?

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:21

liljebo schreef:
Kijk, dat bedoel ik. Een goed gedresseerd paard is een zeer goed opgevoed paard. Doet er voor dit topic niet toe, maar ik wil alleen even aanhalen dat ik dresseren in dit soort topics verkeerd gebruikt vind.
Dresseren=opleiden. Afdwingen=oefeningen eisen waar een paard niet aan toe is, onder dwang en zonder oog voor signalen van het paard en eigen tekortkomingen
Wereld van verschil

Moest mij even van het hart... sorry van deze topiconderbreking... ik zou zeggen... ga weer door on topic.

Zoals ik al eerder hier aangaf, zijn er hoofdzakelijk 2 faktoren waarop gewerkt dient te worden met een paard, nl.:
Op basis van GEHOORZAAMHEID en VERTROUWEN.
Vertrouwen kan alleen ontstaan als er gehoorzaamheid is van het paard.
Een paard dat níet gehoorzaam is, is onwerkbaar en kan zelfs een gevaar worden.
Wij zijn z'n leider, wij eisen door zéér consequent te zijn en goed gedrag te belonen gehoorzaamheid en daaruit ontstaat vertrouwen van het paard ín de mens. Zo ontstaat wederzijds vertrouwen.
Ook het aanleren van de hulpen door de mens aan het paard is "kunstmatig", is echter noodzakelijk want zonder hulpen geen communicatie tussen paard en ruiter.

Ik denk dat dit is, Liljebo, wat jij wellicht ook bedoelt, klopt dat?
En dat zou je inderdaad kunnen zien als een stukje dresseren om uiteindelijk tot Rijkunst te komen.

Het onder dwang een paard oefeningen uit laten voeren is een negatieve vorm van dresseren, het wordt het paard opgelegd.
Ik denk dat jij je op dit punt gewoon helemaal niet aangesproken moet voelen, want dat is niet het dresseren wat jij doet met je paard en het zou ook niet moeten hoeven bestaan, maar helaas, die prestatiedrang van ons haalt soms minder goede zaken in een mens naar boven.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:46

Ja, murphy, dat bedoel ik ook. Nu zal ik niet tot rijkunst komen, simpelweg omdat ik hier geen lesmogelijkheden heb, maar gehoorzaamheid/reageren op lichte signalen is een voorwaarde voor alles; of ik nu horseagility doe, langs de weg wandel of een buitenrit maak.

Op zich voel ik mij ook niet zozeer aangesproken, maar ik vind het een verkeerd gebruik van het woord dresseren, juist omdat het in dit soort topics wordt gebruikt als men het afdwingen van oefeningen bedoelt, om aan prestatiedrang te voldoen.
En dat was eigenlijk de reden van mijn reactie.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:55

murphy102 schreef:
Inderdaad Vur, die mening ben ik ook toegedaan.
Men gaat te snel. De kwaliteiten van het paard worden té vaak beoordeeld, terwijl het "gereden zijn" nergens over gaat. Indien er correct gereden wordt is het geen probleem dat ook de kwaliteit van het paard daarin meegenomen wordt.
Tegenwoordig echter zijn het allemaal spanningsballen die paarden, men krijgt het tempo niet onder controle, gaat daardoor op de hand de voorkant bewerken met alle gevolgen vandien.
En dat zie je terug in de proef. In de meeste gevallen kan men helemaal niet met die sensibele paarden omgaan. Men wil op wedstrijd, dat stelt men als doel, helaas ...

De manege, waar ik rijd, krijgt nog wel eens paarden die mogen afbouwen of een lichte blessure hebben waardoor ze niet meer in de topsport kunnen meedraaien. Ik merk ook vaak dat dat van die spanningsballen zijn. Zó sneu...

Bij ons komt er na verloop van tijd wel rust in. Dan krijg je vaak een periode dat ze hun 'paard-zijn' ontdekken en dat al die spanning eruit komt, links- of rechtsom. Vervolgens krijgen ze echt rust en kunnen ze met zachte vriendelijke hand gereden blijven worden. Wanneer die rust komt, ze met respect behandeld worden en gekeken wordt naar het dier, verdwijnen de klachten ook vaak.

Mijn motto met rijden: Zo min mogelijk en zoveel als noodzakelijk + EERST naar jezelf kijken, dan pas het dier.
Durft te leren van je dier, durf jezelf de spiegel voor te houden.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:04

Be an Exemplary Horseman/Horsewoman
Here are six questions Egon von Neindorff said we need to ask ourselves as horse people:
1. Do I possess that suitable attitude toward riding whereby honorable work constantly stands above the striving for personal success?
2. While building my training program, do I consider the possibilities (capabilities) of each horse?
3. Do I exclusively utilize such training methods that keep the horse united in rhythm, balance, suppleness and bend, as the prerequisite on which all further goals can be developed?
4. Do my equestrian capabilities match that which I expect and want from my horse?
5. Do I as a rider possess the feeling--which is harmony with the horse's nature--and do I, as observer or judge, have the eye for detecting when harmony is disturbed?
6. Am I, through my behavior and my work with the horse, a good example for others?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:13

@Piepenfiets, ik denk dat iedereen die serieus met paarden bezig is zielsveel van zijn knollies houdt en er alles voor over heeft.

En in alle takken van sport zie veel en grote misstanden:
LDR-ruiters die paarden met geweldig in de krul trekken
Wedstrijdruiters die blind iedere week op wedstrijd gaan en vergeten te trainen
AR ruiters die hun paard zulke zware oefeningen laten doen waardoor het spiercorset compleet overbelast raakt
NH-ers die zo veel trainen dat hun paard de staat van learned helplessness bereikt
Bosruiters die hun paarden eens per week door het bos raggen
Klassieke ruiters die hun paard zonder ruggebruik de meest zware oefeningen laten uitvoeren

En al die mensen vinden dat punt 1-6 helemaal op hen van toepassing is..........

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:23

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:55

Abacab schreef:
@Piepenfiets, ik denk dat iedereen die serieus met paarden bezig is zielsveel van zijn knollies houdt en er alles voor over heeft.

En in alle takken van sport zie veel en grote misstanden:
LDR-ruiters die paarden met geweldig in de krul trekken
Wedstrijdruiters die blind iedere week op wedstrijd gaan en vergeten te trainen
AR ruiters die hun paard zulke zware oefeningen laten doen waardoor het spiercorset compleet overbelast raakt
NH-ers die zo veel trainen dat hun paard de staat van learned helplessness bereikt
Bosruiters die hun paarden eens per week door het bos raggen
Klassieke ruiters die hun paard zonder ruggebruik de meest zware oefeningen laten uitvoeren

En al die mensen vinden dat punt 1-6 helemaal op hen van toepassing is..........

..En ik denk dat al die mensen best weten waar hun zwakte ligt en dat bewustwording en het lef daar iets mee te doen verbetering brengt.
Deze vragen dragen bij aan bewustwording voor wie daar voor openstaat. Ik kan er wat mee en hoop dat een ander dat ook kan.
Berusten in de vaststelling van de feiten kan ook maar gelukkig lijd ik zelf niet aan learned helplessness.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 11:47

Wat mij in deze topics juist enorm heeft verbaasd is dat mensen juist amper kritiek hebben op zichzelf of de manier van trainen die zij als de juiste weg aanwijzen.
Het is een beetje als met religie, iedereen denkt dat zijn god de enige ware is en dat hun heilige boek aangeeft hoe je in het paradijs komt.....uiteindelijk gaan we allemaal dood en van het bestaan van een paradijs zijn nog nooit bewijzen gevonden +)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 16:55

Misschien is dat een reden waarom de meesten van ons geen steek verder komen dan het niveau waar ze zich bevinden. Zelfkritiek is volgens mij een van de belangrijkste eigenschappen van een ruiter in het rijden.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:24

Klopt Vur.
Juist in die alternatieve hoek en ook bij de mensen die barok of klassiek-barok rijden wil men nooit iets weten van niveau laat staan het neerzetten van een prestatie.
Je kunt een heleboel vinden van het rijden van wedstrijden, maar het is wel een redelijke graadmeter om er achter te komen of je nog een beetje progressie maakt.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 17:46

vur schreef:
Misschien is dat een reden waarom de meesten van ons geen steek verder komen dan het niveau waar ze zich bevinden. Zelfkritiek is volgens mij een van de belangrijkste eigenschappen van een ruiter in het rijden.

Mee eens

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:06

Abacab schreef:
Wat mij in deze topics juist enorm heeft verbaasd is dat mensen juist amper kritiek hebben op zichzelf of de manier van trainen die zij als de juiste weg aanwijzen.
Het is een beetje als met religie, iedereen denkt dat zijn god de enige ware is en dat hun heilige boek aangeeft hoe je in het paradijs komt.....uiteindelijk gaan we allemaal dood en van het bestaan van een paradijs zijn nog nooit bewijzen gevonden +)

Hier wil ik toch wel op reageren. Ik heb altijd veel gelest en kwam geen steek verder. Door klassiek topic heel bewust gezocht en gevonden klassieke instructeur. Daar werd alles wat niet klopte in mijn ogen bevestigd en meer dan dat. Ik ben nu een dik half jaar verder en ik heb groene sneeuw gezien. Ik krijg nu les volgens de klassieke dressuur en ojé wat was de overstap moeilijk en is het moeilijk. Ik heb in augustus een verbeter slag gemaakt en een maand geleden weer. Mijn paardje loopt nu op eigen benen en is zelfs qua uiterlijk helemaal veranderd en ziet er goed uit. Een vriendin tevens jury lid die niet wist van de overstap was verbaasd over het paardje en zei: "dit kun je laten keuren want ziet er goed uit". Langzaam maar zeker wordt paardje open.
Dus aan zelf kritiek was echt geen tekort. Ik kan nu vanuit eigen ervaring zeggen dat voor mij de klassieke dressuur waarin ik les krijg en de manier die ik langzaam eigen begin te maken, zeer goed werkt voor mij en mijn paard. Heel veel mensen denken dat ze klassiek les krijgen maar dat is helaas niet zo in NL. Als ik om me heen kijk dan denk ik dat 95% van de ruiters in NL LDR rijdt en NIET klassiek. Zoals ik ook altijd heb gereden. Veel instructrices zeggen dat ze klassiek les geven maar helaas is deze manier bijna verdwenen uit NL (zie ik als ik kijk als ik mensen zie rijden).
Helaas rijd ik nog niet klassiek dat is een proces, maar ik ben op weg en mijn paardje vindt de dressuur nu al erg leuk. Omscholing en slechte gewoontes afleren heeft tijd nodig voor mij en mijn paardje. Dat ik goed bezig ben blijkt uit de woorden van mijn instructeur die tijdens mijn vakantie mijn paardje heeft gereden. Hij bevestigt dat paardje niet meer hangt (héhé eindelijk) en op eigen benen loopt ( ben trots want was een hele klus want paardje is overbouwd :+ ). Tevens dat ze super in de mond aanvoelt en reactie geeft op de k(klassieke) hulpen. Nu werken we langzaam naar het volgende stapje toe namelijk richting M oefeningen en de verzameling. Maar ik heb en neem de tijd.
Dus Abacab veel mensen die actief zijn in deze topics zijn juist super kritisch, en zijn zoals piepenfiets het treffend verwoordde de buitenbeentjes (met respect overigens) op stal. Dat ben ik dus ook op stal.
Juist die mensen die anders willen en met bewustwording bezig zijn lezen deze topics en posten hierin.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:30

Abacab schreef:
Klopt Vur.
Juist in die alternatieve hoek en ook bij de mensen die barok of klassiek-barok rijden wil men nooit iets weten van niveau laat staan het neerzetten van een prestatie.
Je kunt een heleboel vinden van het rijden van wedstrijden, maar het is wel een redelijke graadmeter om er achter te komen of je nog een beetje progressie maakt.

Ben ik gedeeltelijk met je eens, echter is de graad meter van de door jou genoemde progressie, niet één actueel beeld, want het geen wat je in de sport ziet is niet dat geen wat u in de klassieke dressuur wil zien, je moet turnen niet met hoogwaardig ballet willen vergelijken.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 13:35

bedankt allemaal voor jullie reacties :)

Dus als ik het goed begrijp vinden jullie vertrouwen en gehoorzaamheid zeer belangrijk.
Ook moet je steeds kritisch naar jezelf kijken, en als je niet (over lange termijn) voorruit gaat, misschien concluderen dat je toch niet helemaal juist bezig bent.
En dat het niet veel uitmaakt of je nu klassiek bent of niet, zolang je maar eerlijk bent tegen je paard, en jezelf altijd probeert te verbeteren?

Maar eigenlijk is mijn vraag nog altijd niet echt beantwoord, want ik zou graag weten WAT klassieke,franse en duitse nu precies inhoud.
@pien_2010; hoe rijd je dan nu en hoe reed je vroeger, en wat deed je dan 'verkeerd' waarvoor de klassieke rijkunst beter is?