[***] schreef:@liljebo, mooi omschreven!
@kandankovitch, ik moet eerlijk zeggen dat ik de post van Murphy waarin uw handicap wordt genoemd een zeer duidelijke en oprechte post vind. Ik begrijp uw reactie op murphy niet helemaal.
@murphy, aangaande hetgeen liljebo schrijft en wat u hebt geschreven over "dresseren" heb ik de volgende vraag. Als ik bijvoorbeeld mijn paard vanuit een ontspannen, losgelaten, verende rug, heerlijk en mooi kan laten aanspringen in galop op alleen mijn stemhulp, dan is dit in mijn ogen een "kunstje". Mijn paard gaat keurig netjes achterwaarts op een "prrrt, prrt" geluid van mijn lippen. Is wederom een kunstje. Maar niet fout! Daarom vind ik de post van liljebo ook erg goed omschreven. Een kunstje is niet per definitie fout toch??? En kan ook aan het paard geleerd worden zonder dwang en mét respect voor de biomechanica van het paard. Want wat ik volledig met u eens ben is het feit dat we ALTIJD uit moeten gaan van het paard. Geduld is hierbij een toverwoord.
Zoals ik ook al aangaf aan Liljebo, [***], is een kunstje leren helemaal geen probleem.
Eén van mijn medestudenten vroeger in Deurne had zijn paard aangeleerd dat als hij met zijn zweep zachtjes het linker oor van zijn paard aantikte dat het paard daarop een linker galopchangement maakte en idem met het rechter oor.
Prachtig kunstje. Leed het paard helemaal niet onder, maar is het rijtechnisch correct ...??
Dan zeg ik Nee, want er kwam geen buiging, geen verzameling, helemaal niets aan te pas.
Dus het heeft niets met rijkunst te maken.
Dát is wat ik duidelijk probeer te maken, begrijp je.
Dus kunstjes zijn helemaal niet fout en als je daar plezier in hebt dat samen met je paard te doen, ga je gang, ... het is echter geen Rijkunst, hetgeen dressuur wél is voor mij.
.
, dat het me allemaal is komen aanwaaien... En dat ik gewoon een heeeeeeel goed en duur paard heb. Hi, hi, hi, ze zijn even vergeten dat in het begin (de eerste 2 jaar) NIEMAND bij me in de bak durfde te rijden omdat ik met mach 10 door de rondte vloog met mijn heeeeele dure paard
. En ook ik nodig mensen vaak uit om dan maar even te voelen hoe "vanzelf gaan" voelt op Miss Hilton
, maar tot nu toe bedankt iedereen???
. Op stem rijden of er naast de hulpen geven is ook een vorm van dresseren maar wel een handige ook als je paard voor de wagen gaat. Ook handig als je van afstand je paard kan instrueren voor als er bijvoorbeeld een beginner op zit. Maar dan heb ik het over het lage niveau en niet over piaff en zo.