slof om nageeflijk te rijden?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:13

Ik ben het helemaal met Smeetjoew eens. :j Ze heeft precies uitgelegd op de manier waarop ik het ook aan zou pakken :)

Joolien schreef:
smeetjoew schreef:
Joolien: niet alleen lezen wat je wil lezen he. Die opmerking staat in een context waarin ik antwoord geef op een vraag van de TS. Als je nou gewoon eens even mijn post(s) leest ipv een bijna niet relevante opmerking te filteren en dan te zeggen dat het onvriendelijk is en blabla.

En wat nou vastzetten? Dat maken jullie er ZELF van. Ik heb het alleen over bijzetten gehad en niet over vastzetten.
En trekken? Ook dat maken jullie er zelf van. Ik heb het enkel over weerstand bieden gehad.
Ik denk dat dit alles meer over jullie zegt dan over mij... Want achter het scherm weten jullie het beregoed (ik zie jullie ook overal opduiken), maar in de praktijk rijden jullie nog geen deuk in een pakje boter. Dat geeft helemaal niks, maar ga dan niet zeggen dat mijn manier onvriendelijk is en bestaat uit trekken/vastzetten/dwingen/etc/etc.

Nja, weetje, ik heb mijn advies gegeven aan de TS. Ik vind het een uiterst vriendelijke manier van rijden, maar de moraalridders zien het liefst een paard zonder ruggebruik(met alle medische klachten van dien), met z'n kop in de lucht, bitloos; want we houden niet van 'druk' en we zijn zo 'paardvriendelijk'.

Echt weer typisch bokt dit. :n Merk dat ik er gelijk weer fanatiek van wordt haha. Dus verstandiger dat ik me eruit terugtrek.

Ik heb je hele post gelezen, met halstertouwen of bijzetteugels vind ik vastzetten ja. Ik heb het idee dat jij veel op druk rijdt, als ik jouw verhalen zo hoor, dat is niet mijn manier. En over deuk in een pakje boter rijden, ik rijd niet op hoog niveau nee, maar ik laat paarden onder het rijden in hun waarde, ik weet dat dat op topniveau niet altijd kan en daarom kies ik er niet voor. een drastische zin, maar zolang ruiters als jij niet inzien dat het ook anders kan hou ik dat voor. En je kunt er niks aan doen, je weet niet beter, er zijn er zoveel die niet beter weten omdat het zo hoort en wordt gedoogd...

Je hoort niet op druk te rijden, ook niet op deze manier. Tenminste niet als je paard nageeft en loslaat. Je leert ze dat als ze fijn nageeflijk zijn en ontspannen lopen, ze absoluut geen druk in de mond hebben (lees: wel verbinding!). Zo kun je ze leren om op eigen benen en ontspannen over de rug te lopen. Zodra ze er weer iets tegenin komen, neem je weer iets druk en ze zullen weer daarop nageven. Dan ontspan je weer en kunnen ze op die ontspannen manier weer doorlopen.

Dit vind ik absoluut geen onvriendelijke methode! Veel beter als het geruk en gepluk wat veel mensen doen onder het nom van 'spelen'. Voordat ze dan echt het hele lichaam loslaten moet je constant blijven spelen, ondanks dat ze afgebogen zijn, zijn ze echt niet altijd nageeflijk.

Anoniem

Re: slof om nageeflijk te rijden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:15

Ik ben ook niet tegen het op druk rijden, maar wel zoals zij het omschrijft en aangeeft om je paard vast te zetten tijdens longeren.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:19

Ook dat trek je weer uit z'n verband Joolien. Het was enkel een praktische oplossing voor het feit dat de TS geen bijzet heeft............................
En nog steeds vind ik het woordje 'druk' toch apart bij mijn uitleg. Nergens is er druk. Wel is er weerstand bieden, maar kennelijk ken jij het verschil niet want ik kan het wel een miljoen keer uitleggen maar het wil maar niet landen op een of andere manier. Jammerlijk vind ik daaraan dat je dus her en der wat woorden uit mijn posts haalt en die verdraait en dan zo verkondigt dat ik iemand ben die niet beter weet ómdat ik hogere dressuur zou rijden.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:20

kunnen jullie dit uitvechten via PB?
denk niet dat de TS hier wat aan heeft he ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:22

smeetjoew schreef:
Ook dat trek je weer uit z'n verband Joolien. Het was enkel een praktische oplossing voor het feit dat de TS geen bijzet heeft............................
En nog steeds vind ik het woordje 'druk' toch apart bij mijn uitleg. Nergens is er druk. Wel is er weerstand bieden, maar kennelijk ken jij het verschil niet want ik kan het wel een miljoen keer uitleggen maar het wil maar niet landen op een of andere manier. Jammerlijk vind ik daaraan dat je dus her en der wat woorden uit mijn posts haalt en die verdraait en dan zo verkondigt dat ik iemand ben die niet beter weet ómdat ik hogere dressuur zou rijden.

Ik weet wat je bedoeld met weerstand bieden, maar het is toch echt wel druk zetten, al verbaster je het. Maar laten we er hier maar over ophouden, we zullen het nooit eens worden.

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:23

Joolien schreef:
Ik ben ook niet tegen het op druk rijden, maar wel zoals zij het omschrijft en aangeeft om je paard vast te zetten tijdens longeren.

Ze zet ze ook niet vast. Ze zegt dat het geen zin heeft om het paard aan een touwtje van 2 meter vast te zetten, omdat een jong paard wat het principe niet kent in geen geval dat op gaat zoeken. Hij hoeft niet eens enorm sterren te kijken, maar alles om zich heen in de gaten houden werkt ook al niet om hem het aan te leren. Als je hem even op wat meer druk zet en voorwaarts drijft zal hij op een gegeven moment nageven en afbuigen. Daar zal die merken dat die fijner/met minder druk kan lopen. Waardoor hij dat vaker op gaat zoeken. Als hij dat principe wat snapt kun je hem wat langer bijstellen en dan zal hij steeds meer uit zichzelf op ontspanning op gaan zoeken omdat hij dat fijner vind. Doe je dit vanaf het eerste moment, dan leert hij in mijn inziens niet op de juiste manier loslaten en nageven en zou hij zich er gemakkelijk onderuit lopen door af te buigen maar niet los te laten en na te geven door het hele lichaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:28

winerieke schreef:
Joolien schreef:

Ze zet ze ook niet vast. Ze zegt dat het geen zin heeft om het paard aan een touwtje van 2 meter vast te zetten, omdat een jong paard wat het principe niet kent in geen geval dat op gaat zoeken. Hij hoeft niet eens enorm sterren te kijken, maar alles om zich heen in de gaten houden werkt ook al niet om hem het aan te leren. Als je hem even op wat meer druk zet en voorwaarts drijft zal hij op een gegeven moment nageven en afbuigen. Daar zal die merken dat die fijner/met minder druk kan lopen. Waardoor hij dat vaker op gaat zoeken. Als hij dat principe wat snapt kun je hem wat langer bijstellen en dan zal hij steeds meer uit zichzelf op ontspanning op gaan zoeken omdat hij dat fijner vind. Doe je dit vanaf het eerste moment, dan leert hij in mijn inziens niet op de juiste manier loslaten en nageven en zou hij zich er gemakkelijk onderuit lopen door af te buigen maar niet los te laten en na te geven door het hele lichaam.

Ze geeft wel aan dat ze de hand vast zet. Ik verzin hier nergens wat. Zoals ik zei heb ik geen problemen met weerstand bieden, maar niet op de manier waarop zij het uitlegt.

Citaat:
En dan longeer je 'm gewoon en als hij daar gewoon braaf (en niet heftig trekkend) op reageert in stap-draf-galop, dan haal je de bijzet eraf en ga je er gewoon op. Dan is hij al een beetje losgewerkt en ga je gewoon halthouden en dus je handen bij het zadel zetten en weerstand bieden totdat het hoofd zakt. Je mag hier best je handen iets breder bij zetten. Hij zal even trekken, maar je zet je duimen gewoon op het zadel en gewoon effekes volhouden. En als hij daar zn hoofd laat vallen, meteen weer vriendelijk in je hand (Let op! Vriendelijk is niet hetzelfde als de verbinding verliezen. Je behoudt gewoon verbinding, alleen een hele luchtige). Hij kan dan misschien weer z'n hoofd omhoog gooien, maar dan zet je gelijk weer je handen bij het zadel en bied je weer weerstand.

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:33

Op die manier kun je een mooie constante druk uitoefenen. Als je je duimen als hulpmiddel eventjes op het zadel zet heb je nog steeds een beperkte mate van speling wat je kan meegeven en terug kan veren. Maargoed, je kunt het als een onvriendelijk manier zien, maar voor mij is het juist een manier waarop het paard meteen vanaf het begin duidelijkheid heeft dat hij kan nageven en weet dat hij een kans krijgt op ontspanning. Hij weet dan dat er niet meer gerommeld wordt in zijn mond wanneer hij ontspannen nageeft.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:38

Je moet het niet zo zwart-wit zien Joolien. Probeer het eens een beetje ruimdenkender te zien, leef je eens in, in hoe zo'n paard is en hoe 'ie zal reageren. Ik probeer enkel handvatten aan te reiken voor de TS waar ze wat mee kan. En dat zijn helemaal geen dieronvriendelijke methodes.
Je kan van mijn rijkunst denken wat je wil, maar ik heb op genoeg paarden (jong en oud) gereden die al hun hele leven met het hoofd in de lucht liepen, zonder enig ruggebruik en scheef, en die nu netjes nageeflijk lopen met een vriendelijke verbinding, op twee teugels (van achter uit tegen een weerstand biedende hand) en waarbij de ruiters het gevoel hebben enige controle over hun paard te hebben.
Kom eens achter die pc vandaan en ga eens argumenten geven op basis van praktijkervaring. Misschien zie je dan in dat wat ik zeg misschien nog niet zo verkeerd is.
Laatst bijgewerkt door smeetjoew op 16-12-11 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:38

winerieke schreef:
Op die manier kun je een mooie constante druk uitoefenen. Als je je duimen als hulpmiddel eventjes op het zadel zet heb je nog steeds een beperkte mate van speling wat je kan meegeven en terug kan veren. Maargoed, je kunt het als een onvriendelijk manier zien, maar voor mij is het juist een manier waarop het paard meteen vanaf het begin duidelijkheid heeft dat hij kan nageven en weet dat hij een kans krijgt op ontspanning. Hij weet dan dat er niet meer gerommeld wordt in zijn mond wanneer hij ontspannen nageeft.

Jij snapt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:48

smeetjoew schreef:
Je moet het niet zo zwart-wit zien Joolien. Probeer het eens een beetje ruimdenkender te zien, leef je eens in, in hoe zo'n paard is en hoe 'ie zal reageren. Ik probeer enkel handvatten aan te reiken voor de TS waar ze wat mee kan. En dat zijn helemaal geen dieronvriendelijke methodes.
Je kan van mijn rijkunst denken wat je wil, maar ik heb op genoeg paarden (jong en oud) gereden die al hun hele leven met het hoofd in de lucht liepen, zonder enig ruggebruik en scheef, en die nu netjes nageeflijk lopen met een vriendelijke verbinding, op twee teugels (van achter uit tegen een weerstand biedende hand) en waarbij de ruiters het gevoel hebben enige controle over hun paard te hebben.
Kom eens achter die pc vandaan en ga eens argumenten geven op basis van praktijkervaring. Misschien zie je dan in dat wat ik zeg misschien nog niet zo verkeerd is.

Dan zul ke het anders moeten beargumenteren want zo kom je over alsof je alles op druk doet. Ik mis ook een beetje het verhaal over been bijgeven en alleen maar druk, sorry weerstand in de mond.
En ik heb zelf ook genoeg ervaring, en mijn ervaring is dat mijn uitleg vanuit been en ontspannen hand ook werkt, alleen het duurt wat langer.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:49

maar je hand moet toch altijd ontspannen zijn :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:50

ponylies schreef:
maar je hand moet toch altijd ontspannen zijn :)*

Vertel jij me dan eens hoe een hand ontspannen kan zijn als je weerstand biedt? :+

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:51

Als je handen niet ontspannen zijn tijdens het rijden,of je eigen lichaam is niet ontspannen, dan
Kan het paard ook nooit gaan ontspannen, ;)

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:53

Ik denk dat er bij druk bedoelt wordt; Geen los-vast verhaal.
Dit betekent dus niet dat je kilo's in je handen hebt, of loopt te trekken. Er is gewoon een constante verbinding tussen hand en mond.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:56

Je mag best kilo's in je handen hebben indien dat nodig is om reactie te krijgen. Als je het maar heel kort laat duren. Dus die weerstand bieden en dan ook gelijk reactie verwachten, en bovenop die reactie ONMIDDELLIJK je hand ontspannen.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:57

Ik heb altijd veertjes in mijn handen zo fijn loopt hij nageeflijk,
je zou je eigen paard ,maar moeten gaan dragen op je eigen handen, :')

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 19:57

weerstand bieden is bij mij gewoon hetzelfde als een ontspannen hand dus een verbinding tussen paard en hand,
oftewel contact dat hoeft echt niet veel te zijn hoor gewoon geen los-vast wat je veel ziet

@ langcara dat is dus een halve ophouding :Y)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 20:02

Maar de bedoeling van weerstand bieden is toch ophouding?

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 20:06

@Langcara, volgens mij wel ja. Tenminste, zo rij ik het wel.
Ontspannen hand, iets meer gewicht als ''weerstand/ophouding'' en weer ontspannen verder en kilo's weer verminderen.

Dat idee?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 20:07

ja klopt weerstand bieden (meer druk dan normaal )is een halve ophouding,
dus ja weerstand bieden is een ophouding,
ontspannen hand contact is gewoon normaal

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 20:08

Aieshja schreef:
@Langcara, volgens mij wel ja. Tenminste, zo rij ik het wel.
Ontspannen hand, iets meer gewicht als ''weerstand/ophouding'' en weer ontspannen verder en kilo's weer verminderen.

Dat idee?

Ja maar dat afvloeien van druk, c.q ontspannen moet razend snel op de reactie gebeuren en hier gaan de meesten de fout in; ze zijn daarmee te laat, daarmee de uitwerking van hun ophouding ongedaan makend.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 20:09

@Langcara, precies. Wij bedoelen hetzelfde :j

Zihuatanejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 20:14

In mijn ogen en gezien de reacties ook die van anderen is het een hele foute manier van aanrijden van een jong paard. Alles moet uiteindelijk van achteren komen, van de motor. Als je voor trekt en begrensd dan geef je geen ruimte aan de stuwende kracht van achteren en krijg je dus een paard dat in drie delen loopt. Voor opgekropt, midden dat verkrampt en een achterhand die sloft. Zoek een andere instructrice is mijn advies

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 20:17

Zihuatanejo schreef:
In mijn ogen en gezien de reacties ook die van anderen is het een hele foute manier van aanrijden van een jong paard. Alles moet uiteindelijk van achteren komen, van de motor. Als je voor trekt en begrensd dan geef je geen ruimte aan de stuwende kracht van achteren en krijg je dus een paard dat in drie delen loopt. Voor opgekropt, midden dat verkrampt en een achterhand die sloft. Zoek een andere instructrice is mijn advies

Bij dit alles is een draaiende motor van achter 1 van de belangrijkste dingen. Als je meteen ontspant loopt die in een mooie verbinding van achter naar voren naar je hand. Midden is nageeflijk, los en dus ontspannen en de achterhand heb je draaiend. Dit is een ideaal plaatje en absoluut een heel moeilijk gebeuren, maar als je dit op de juiste manier doet. Onder de juiste begeleiding krijg je echt niet een opgekropt en verkrampt geheel.