Ze heeft precies uitgelegd op de manier waarop ik het ook aan zou pakken 
Joolien schreef:smeetjoew schreef:Joolien: niet alleen lezen wat je wil lezen he. Die opmerking staat in een context waarin ik antwoord geef op een vraag van de TS. Als je nou gewoon eens even mijn post(s) leest ipv een bijna niet relevante opmerking te filteren en dan te zeggen dat het onvriendelijk is en blabla.
En wat nou vastzetten? Dat maken jullie er ZELF van. Ik heb het alleen over bijzetten gehad en niet over vastzetten.
En trekken? Ook dat maken jullie er zelf van. Ik heb het enkel over weerstand bieden gehad.
Ik denk dat dit alles meer over jullie zegt dan over mij... Want achter het scherm weten jullie het beregoed (ik zie jullie ook overal opduiken), maar in de praktijk rijden jullie nog geen deuk in een pakje boter. Dat geeft helemaal niks, maar ga dan niet zeggen dat mijn manier onvriendelijk is en bestaat uit trekken/vastzetten/dwingen/etc/etc.
Nja, weetje, ik heb mijn advies gegeven aan de TS. Ik vind het een uiterst vriendelijke manier van rijden, maar de moraalridders zien het liefst een paard zonder ruggebruik(met alle medische klachten van dien), met z'n kop in de lucht, bitloos; want we houden niet van 'druk' en we zijn zo 'paardvriendelijk'.
Echt weer typisch bokt dit.Merk dat ik er gelijk weer fanatiek van wordt haha. Dus verstandiger dat ik me eruit terugtrek.
Ik heb je hele post gelezen, met halstertouwen of bijzetteugels vind ik vastzetten ja. Ik heb het idee dat jij veel op druk rijdt, als ik jouw verhalen zo hoor, dat is niet mijn manier. En over deuk in een pakje boter rijden, ik rijd niet op hoog niveau nee, maar ik laat paarden onder het rijden in hun waarde, ik weet dat dat op topniveau niet altijd kan en daarom kies ik er niet voor. een drastische zin, maar zolang ruiters als jij niet inzien dat het ook anders kan hou ik dat voor. En je kunt er niks aan doen, je weet niet beter, er zijn er zoveel die niet beter weten omdat het zo hoort en wordt gedoogd...
Je hoort niet op druk te rijden, ook niet op deze manier. Tenminste niet als je paard nageeft en loslaat. Je leert ze dat als ze fijn nageeflijk zijn en ontspannen lopen, ze absoluut geen druk in de mond hebben (lees: wel verbinding!). Zo kun je ze leren om op eigen benen en ontspannen over de rug te lopen. Zodra ze er weer iets tegenin komen, neem je weer iets druk en ze zullen weer daarop nageven. Dan ontspan je weer en kunnen ze op die ontspannen manier weer doorlopen.
Dit vind ik absoluut geen onvriendelijke methode! Veel beter als het geruk en gepluk wat veel mensen doen onder het nom van 'spelen'. Voordat ze dan echt het hele lichaam loslaten moet je constant blijven spelen, ondanks dat ze afgebogen zijn, zijn ze echt niet altijd nageeflijk.
Merk dat ik er gelijk weer fanatiek van wordt haha. Dus verstandiger dat ik me eruit terugtrek.