is hier iemand NIET ANTI slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:14

OomaaikeoO schreef:
Ik snap je wel. Als hij de hele tijd strak gespannen staan dan is t logisch dat er op gereageerd wordt, maar vaak genoeg hangt hij op de fotos de hele tijd ontspannen, dan gaan ze allemaal in die topics vragen waarom hij er omheen hangt, want hij is zo toch helemaal niet nodig. Ja dan denk ik ook... Wat willen jullie nou zien?

hier ben ik het mee eens :j

ik ben ook niet tegen slof als het gewoon goed gebruikt wordt

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:16

MiniMouse schreef:
Nee, maar de manier waarop en waarom de slof makkelijk er bij gepakt wel.
Slof word namelijk 9 van de 10 keer als dwangmiddel gebruikt en dat vind ik niet de manier.
Dan vervalt je hele samenwerking en harmonie vind ik.

klopt, maar dat vind ik bij alles, eigenlijk is het ook met alles, als het goed kan worden gebruikt, is het niet zo fout, maar veel dingen kunnen ook slecht worden gebruikt en dan ga je er toch snel negatief naar kijken.
ow, en nog vergeten: ik vind de slof ook fijn om mee buiten te rijden of gewoon als mijn paard een drukke periode heeft, want reken maar dat hij prima kan bokken met een martingaal :+ ,en bij longeren vind ik het ook veeeeeeel fijner dan bijzet ofzo, want bijzet geeft niet mee, als je een slof vastmaakt kan hij zelf bepalen waar hij wil lopen.

MiniMouse

schoentje schreef:
@minimouse, de oorzaak is minder vaak medisch en vaker rijtechnisch op te lossen dan iedereen denkt.
Als we alle paarden die hier op stal komen op alle mogelijke medische oorzaken na moeten laten kijken, wanneer ze niet helemaal goed te rijden zijn, raakt mijn baas zeker failliet.
Vaak hebben paarden nooit geleerd na te geven, of zijn ze om een of andere andere reden slecht gereden. Met een hulpteugel kun je ze dan laten zien dat nageeflijk lopen prettiger is en dat ze de ruiter dan fijner kunnen laten zitten. Vaak kan er na verloop van tijd het hulpteugelgebruik afgebouwd worden.
Hetzelfde met bitten, ik zie liever een paard met pelham gecontroleerd door het parcours gaan, dan met een dik bit rond vliegen en half verongelukken.
Met een speciaal bit kun je ze ook aanleren dat ze zich niet sterk moeten maken, omdat je daarmee door kunt dringen bij sommige paarden, die met een dik bit niks (meer) voelen en je ze dus niks kunt leren. Wel is belangrijk dat de ruiter de hand ook op de juiste momenten kan ontspannen, vaak ligt daar het probleem bij de minder kundige ruiters.

Dan kiezen jullie voor de makkelijke manier, dat zou ik ook doen als ik een bedrijf heb hoor, begrijp me niet verkeerd.(Mits hij natuurlijk op een correcte manier gebruikt word.Maar het lijkt mij ook dat je geen paarden wil verkopen die alleen met slof netjes lopen dus ik neem aan dat je daar goed mee bezig bent.
Tijd is dan ook geld.
Daarin ben ik het dan ook met je eens.

Maar particulieren die gaan lopen smijten met sloffen en dan ook nog op een manier dat ik denk van :(
Daar kan ik niet zo goed tegen.

HRE

Re: is hier iemand NIET ANITI slof?

Ik niet! Gebruik hem altijd met het longeren :)

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:19

Ilse_123 schreef:
MiniMouse schreef:
Slof word namelijk 9 van de 10 keer als dwangmiddel gebruikt en dat vind ik niet de manier.

klopt, maar dat vind ik bij alles, eigenlijk is het ook met alles, als het goed kan worden gebruikt, is het niet zo fout, maar veel dingen kunnen ook slecht worden gebruikt en dan ga je er toch snel negatief naar kijken.
ow, en nog vergeten: ik vind de slof ook fijn om mee buiten te rijden of gewoon als mijn paard een drukke periode heeft, want reken maar dat hij prima kan bokken met een martingaal :+ ,en bij longeren vind ik het ook veeeeeeel fijner dan bijzet ofzo, want bijzet geeft niet mee, als je een slof vastmaakt kan hij zelf bepalen waar hij wil lopen.

Ik zelf vind een slof levenslink bij een buitenrit..dan zie ik liever een scherper bit.
En een paard kan nog altijd beter bokken met zijn hoofd omlaag dan met zijn hoofd omhoog, dus snap die link naar slof dan niet helemaal :)*

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:24

Ik ben dus wel ANTI-HULPTEUGELS: heb verschillende paarden mogen hebben, de ene nog heter dan de andere:
Een Negro,een Quick-star, een Crack C noem maar op, en nu een nerveuze am;app, maar ik durf eerlijk te zeggen dat ik nooit hulpteugels heb gebruikt of in eigendom heb gehad, net als een pelham of ander sterk bit, ik doe er gewoon niet aan mee, rijdt zonder sporen en zonder zweep, de Quick star merrie tot Z dressuur, de Negro tot M dressuur loopt nu met een ukkie op d'r rug L springen en de Krack C loopt nu zeker M dressuur onder iemand die ook geen hulpteugels heeft of gebruikt....ik zie het nut er niet van in nl, en als je er zonder niet doorkomt, moet je betere instructie zoeken, niet naar de winkel gaan om je onkunde te compenseren, paardrijden blijft tot op de laatste dag leren!

Edit: vooral gericht aan Trennie, aangezien die denkt dat wij zachte ruiters geen hete paarden kennen
Laatst bijgewerkt door freeride op 16-12-11 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:24

MiniMouse schreef:
Ilse_123 schreef:

maar is het altijd slecht om een makkelijkere weg te kiezen?

Awh, paardje. Wil je AUB voor mij even schouderbinnenwaarts lopen. Nee fout, ietsjes meer stelling. Nee, niet op 4 sporen. Braaf paardje. _/-\o_

Wees realistisch. Dat werkt toch niet. Beter met dwang goed, dan poeslief fout.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:29

[/quote]

Ik zelf vind een slof levenslink bij een buitenrit..dan zie ik liever een scherper bit.
En een paard kan nog altijd beter bokken met zijn hoofd omlaag dan met zijn hoofd omhoog, dus snap die link naar slof dan niet helemaal :)*[/quote]

slof bij buiten rit doe ik ook alleen wanneer ik een klein stap, draf rondje zonder lange teugel doe, want ik wil ook niet dat hij erin gaat staan :+ , maar thuis een rondje om is hij zo druk dat hij die lange teugel ook echt niet krijgt. bij de langere bosritten met meerdere paarden is hij rustiger, dus dan gebruik ik gewoon een martingaal.
en dat van dat bokken kwam mij ook vreemd over, maar hij bokte erg goed met martingaal, maar toen hij ooit een bokaanval kreeg terwijl ik met slof reed kon ik hem heel makkelijk stoppen..

@EenitraM, ben ik weer met je eens, ik zie ook heel vaak mensen heel vriendelijk uren aanmodderen omdat ze gewoon niet duidelijk genoeg zijn, maar het allemaal heel aardig bedoelen, en dan vervolgens boos worden omdat het paard niet doet dat ze willen. met bepaalde teugels maak je het dan wel duidelijk en consequent... al is de grens tussen duidelijk en gewoon fout bezig zijn met hulpteugels heel moeilijk.

[edit] er ging iets fout met quoten....

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:31

[/quote]

Dan vervalt je hele samenwerking en harmonie vind ik.[/quote]

Awh, paardje. Wil je AUB voor mij even schouderbinnenwaarts lopen. Nee fout, ietsjes meer stelling. Nee, niet op 4 sporen. Braaf paardje. _/-\o_

Wees realistisch. Dat werkt toch niet. Beter met dwang goed, dan poeslief fout.[/quote]

Sorry hoor, maar als je voor schouderbinnenwaarts al een slof of hulpteugel of sporen nodig hebt, dan moet je nog helemaal niet aan schouderbinnenwaarts beginnen in mijn ogen, dat is 1 van de makkelijkste basisoefeningen notabene, als je daar al niet doorkomt zonder te dwingen....

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:32

eenitraM schreef:

Je kan ook beter leren rijden en dan goed goed doen!
Dat systeem ken jij niet? Dan moet nog een hoop leren...en dit is precies wat ik bedoel met verkeerd slofgebruik.
Waar het ''rijden'' ophoud bij ruiters beginnen de hulpteugels.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:33

freeride schreef:

Dan vervalt je hele samenwerking en harmonie vind ik.[/quote]

Wees realistisch. Dat werkt toch niet. Beter met dwang goed, dan poeslief fout.[/quote]

Sorry hoor, maar als je voor schouderbinnenwaarts al een slof of hulpteugel of sporen nodig hebt, dan moet je nog helemaal niet aan schouderbinnenwaarts beginnen in mijn ogen, dat is 1 van de makkelijkste basisoefeningen notabene, als je daar al niet doorkomt zonder te dwingen....[/quote]

Dat vind jij! Ieder paard heeft een moeilijke kant. En jij gaat me niet vertellen dat alle paarden braaf met hun hoofd naar beneden blijven lopen als jij je binnenbeen aanlegt, buitenbeen naar achter verplaatst en stelling aanneemt. Hierbij gebruik ik, als nodig, de slof om de begrenzing aan te geven.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:34

eenitraM schreef:
Dat eeuwige gezanik over hulpteugels e.d.

Ik gebruik het ook als ik denk dat het verstandig is voor bijvoorbeeld oefeningbevestiging. Sb bijvoorbeeld; buigt het paard niet genoeg in, krijg ik de begrenzing niet voor elkaar of reageerd het paard niet goed op de hulpen omdat hij het niet kent/niet goed snapt, dan pak ik ook gewoon de slof erbij... Moraalridders hier zeg..

Mee eens. Helemaal als ze wat rennerig zijn. dan is er al snel spanning. Een slof heeft mij zelfs geholpen het paard te ontspannen

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:34

MiniMouse schreef:
eenitraM schreef:

Je kan ook beter leren rijden en dan goed goed doen!
Dat systeem ken jij niet? Dan moet nog een hoop leren...en dit is precies wat ik bedoel met verkeerd slofgebruik.
Waar het ''rijden'' ophoud bij ruiters beginnen de hulpteugels.

En jij bepaalt nu vanachter de computer dat dit valt onder verkeerd slofgebruik? :D Knap..

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:35

66996236 schreef:
eenitraM schreef:
Dat eeuwige gezanik over hulpteugels e.d.

Ik gebruik het ook als ik denk dat het verstandig is voor bijvoorbeeld oefeningbevestiging. Sb bijvoorbeeld; buigt het paard niet genoeg in, krijg ik de begrenzing niet voor elkaar of reageerd het paard niet goed op de hulpen omdat hij het niet kent/niet goed snapt, dan pak ik ook gewoon de slof erbij... Moraalridders hier zeg..

Mee eens. Helemaal als ze wat rennerig zijn. dan is er al snel spanning. Een slof heeft mij zelfs geholpen het paard te ontspannen

_O_ Danku!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:37

eenitraM schreef:
En jij bepaalt nu vanachter de computer dat dit valt onder verkeerd slofgebruik? :D Knap..

Als jij jezelf de twee keuzes stelt van poeslief fout of goed met dwang, ja dan doe ik dat.
Want dan mis je dus een andere optie, de gene die ik noemde namelijk!
Dat betekent dat jij dus rijtechnisch niet ver genoeg bent om deze oefening goed uit te oefenen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:40

MiniMouse schreef:
Ilse_123 schreef:

En een paard kan nog altijd beter bokken met zijn hoofd omlaag dan met zijn hoofd omhoog, dus snap die link naar slof dan niet helemaal :)*

dan had ik toch al vaak verongelukt moeten zijn!
Dat is ook weer zo'n nagepraat op Bokt, een roept het de rest roept het na.
Je trekt een paard mat een slof echt niet over de kop. Met een scherp bit kan een paard makkelijker gaan rennen en je trekt er makkelijker de mond mee kapot. Een slof kan het hoofd begrenzen als ze dat omhoog steken bij een schrikreactie, of als ze eruit willen naaien, omdat ze ineens de grote vlakte voor zich zien. Ik heb meer dan 200 verschillende paarden per jaar onder mijn kont, waar ik allemaal buitenritjes mee maak en dat al vaak in de eerste week dat ze op stal zijn. En ja, die hang ik allemaal een slof aan...

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:41

@ EenitraM OMG, ik lees het alweer: dus als je paard niet klaar is voor het uitvoeren van een in jouw ogen perfecte SB, dwing je hem in de "juiste" houding zodat jouw plaatje klopt???
Een paard moet eerst balans en souplesse ontwikkelen, SB en SV en RV en TV zijn daar goede oefeningen voor, pas als er balans en souplesse is komt de hoofdhalshouding vanzelf uit natuurlijke verzameling tot het voor dat paard perfecte plaatje... maar jij dwingt ze liever met het hoofd naar beneden en deftig begrenzen doe je met je sterke handen, dus met jou zal ik het nooit eens raken over hoe en wat qua dressuur...en hulpteugels

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:41

Prestige___ schreef:
Van waar haalt iedereen die onzin? Als je het juist gebruikt is dit toch geen probleem?

En daar wringt het schoentje: het juiste gebruik. In theorie heel mooi, maar in de praktijk nagenoeg onbestaande (en dan heb ik het niet meteen over allerlei wantoestanden en erg misbruik). Het is nu eenmaal zo dat je met een bv. pessoabit met de teugels aan de tweede ring net iets sneller sterker doorkomt dan met een gewoon bitje zonder hefboom. Het is nu eenmaal zo dat je met een slof sneller sterker doorkomt, dezelfde druk uitoefenen met de slof als met gewone teugels, betekent in de paardenmond meteen iets anders. De grens tussen goed gebruik en slecht gebruik is zo flinterdun, dat de balans jammer genoeg meestal dreigt door te hellen naar "slecht" gebruik.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:43

schoentje schreef:
dan had ik toch al vaak verongelukt moeten zijn!
Dat is ook weer zo'n nagepraat op Bokt, een roept het de rest roept het na.
Je trekt een paard mat een slof echt niet over de kop. Met een scherp bit kan een paard makkelijker gaan rennen en je trekt er makkelijker de mond mee kapot. Een slof kan het hoofd begrenzen als ze dat omhoog steken bij een schrikreactie, of als ze eruit willen naaien, omdat ze ineens de grote vlakte voor zich zien. Ik heb meer dan 200 verschillende paarden per jaar onder mijn kont, waar ik allemaal buitenritjes mee maak en dat al vaak in de eerste week dat ze op stal zijn. En ja, die hang ik allemaal een slof aan...

Ik had het voornamelijk over het bokken.
Zolang je er niet afvalt hoeft een slof helemaal niet eng te zijn...Maar als je al met slof buiten moet rijden zodat je paard er niet tussen uit piept...dan hoop ik inderdaad dat je altijd blijft zitten.
Ik vind het risico van een slof dan ''groter''
Ik snap de redenen wel hoor....

Ik ben van de week met mijn 3 jarige voor het eerst op buitenrit geweest...en ondanks dat ik weet dat hij nog jong is en heel veel kan doen.
Toch het paard mijn vertrouwen geven en gewoon rijden..Heerlijk!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:45

Ilse_123 schreef:
@EenitraM, ben ik weer met je eens, ik zie ook heel vaak mensen heel vriendelijk uren aanmodderen omdat ze gewoon niet duidelijk genoeg zijn, maar het allemaal heel aardig bedoelen, en dan vervolgens boos worden omdat het paard niet doet dat ze willen. met bepaalde teugels maak je het dan wel duidelijk en consequent... al is de grens tussen duidelijk en gewoon fout bezig zijn met hulpteugels heel moeilijk.

Precies.

Neem als voorbeeld trailerladen. Het probleem ; Mijn paard wil de trailer niet in. Dan kun je wel dagenlang met brokjes gaan rammelen.. Maar dat is én zonde van de tijd en het werkt niet. Gewoon in een keer goed. Met longeerlijn of zweep en dan leren ze het wel hoor!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:46

ik ben absoluut niet anti slof :n
mits goed gebruikt natuurlijk :)
ik zelf kan me er ook erg aan storen dat een slof meteen als een martelwerktuig wordt omschreven als er iets over gevraagd wordt...
ik zel gebruik hem ook wel eens :))
zo welbij mijn eigen poown als bij mijn trainingspaardjes :)
(maar natuurlijk alleen als hulpmiddel :) )

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:47

eenitraM schreef:
Ilse_123 schreef:

Precies.

Neem als voorbeeld trailerladen. Het probleem ; Mijn paard wil de trailer niet in. Dan kun je wel dagenlang met brokjes gaan rammelen.. Maar dat is én zonde van de tijd en het werkt niet. Gewoon in een keer goed. Met longeerlijn of zweep en dan leren ze het wel hoor!

Ja, je hebt paarden die dat pikken dat klopt...maar ook de gene die dat niet doen...en dan is je probleem nog groter!
Beter dan in één keer goed, en dan hoef je ook geen dagen bezig te zijn, hooguit een paar uur(maar ja, je moet het kunnen en dat is waar het vaak ophoud)
Jij hebt een hele verkeerde definitie van iets ''gelijk goed'' doen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:49

freeride schreef:
@ EenitraM OMG, ik lees het alweer: dus als je paard niet klaar is voor het uitvoeren van een in jouw ogen perfecte SB, dwing je hem in de "juiste" houding zodat jouw plaatje klopt???
Een paard moet eerst balans en souplesse ontwikkelen, SB en SV en RV en TV zijn daar goede oefeningen voor, pas als er balans en souplesse is komt de hoofdhalshouding vanzelf uit natuurlijke verzameling tot het voor dat paard perfecte plaatje... maar jij dwingt ze liever met het hoofd naar beneden en deftig begrenzen doe je met je sterke handen, dus met jou zal ik het nooit eens raken over hoe en wat qua dressuur...en hulpteugels

Ik heb het hier helemaal niet over dwingen.. Ik heb het hier over helpen. Begrenzen. Zodat het paard niet uitbreekt met zijn hoofd... Als het paard eenmaal de bedoeling snapt, loopt hij een perfecte SB met goede hoofd-halshouding.

En hiervan gaat het paard echt echt echt echt niet dood of kapot van.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:53

Kun je het zonder oplossen is het natuurlijk altijd beter.
Maar in de juiste handen, onder juiste begeleiding, om de juiste reden met het idee het hulpmiddel sporadisch te gebruiken?
Dan heb ik er niet zo heel veel problemen mee.

Altijd blijven proberen of je weer terug kunt schakelen naar gewoon.

M_D_H

Re: is hier iemand NIET ANITI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 14:53

soms is het ook voor je eigen veiligheid fijner om er een slofje aan te hebben :)