schoentje schreef:@minimouse, de oorzaak is minder vaak medisch en vaker rijtechnisch op te lossen dan iedereen denkt.
Als we alle paarden die hier op stal komen op alle mogelijke medische oorzaken na moeten laten kijken, wanneer ze niet helemaal goed te rijden zijn, raakt mijn baas zeker failliet.
Vaak hebben paarden nooit geleerd na te geven, of zijn ze om een of andere andere reden slecht gereden. Met een hulpteugel kun je ze dan laten zien dat nageeflijk lopen prettiger is en dat ze de ruiter dan fijner kunnen laten zitten. Vaak kan er na verloop van tijd het hulpteugelgebruik afgebouwd worden.
Hetzelfde met bitten, ik zie liever een paard met pelham gecontroleerd door het parcours gaan, dan met een dik bit rond vliegen en half verongelukken.
Met een speciaal bit kun je ze ook aanleren dat ze zich niet sterk moeten maken, omdat je daarmee door kunt dringen bij sommige paarden, die met een dik bit niks (meer) voelen en je ze dus niks kunt leren. Wel is belangrijk dat de ruiter de hand ook op de juiste momenten kan ontspannen, vaak ligt daar het probleem bij de minder kundige ruiters.
Dan kiezen jullie voor de makkelijke manier, dat zou ik ook doen als ik een bedrijf heb hoor, begrijp me niet verkeerd.(Mits hij natuurlijk op een correcte manier gebruikt word.Maar het lijkt mij ook dat je geen paarden wil verkopen die alleen met slof netjes lopen dus ik neem aan dat je daar goed mee bezig bent.
Tijd is dan ook geld.
Daarin ben ik het dan ook met je eens.
Maar particulieren die gaan lopen smijten met sloffen en dan ook nog op een manier dat ik denk van
Daar kan ik niet zo goed tegen.