Losrijden en uitstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joy_1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:47

met mijn paardje stap ik 10 min in dat vindt ik nodig in de winter en uit stappen doe ik ook 10-15 min gwn om dat ik dat lekker vindt p.s wat doe ik mij paardje hoest veel wel een droge hoest

joylove_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:50

ik stap met me verzorgpony altijd 10 minuten in & ook 10 minuten uit ;)

pniekepnak

Re: Losrijden en uitstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:53

Minimaal 15 minuten instappen, vaak langer. Uitstappen 10 á 15 minuten. Paard is een druktemaker, dus wat dat betreft zou ik willen dat ik eerder kon beginnen, maar aangezien hij een slechte knie (artrose) heeft zou dat niet eerlijk zijn tegenover hem.

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:07

Ik stap ongeveer 10 minuten in, daarna nog 5 minuutjes losdraven.
Ik draaf meestal 5 minuutjes met een iets langere teugel en daarna 10 minuten aan de lange teugel laten stappen.

gilecasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 09:57

xChoco schreef:
Ik draaf meestal 5 minuutjes met een iets langere teugel en daarna 10 minuten aan de lange teugel laten stappen.

idd!
wat ook goed is zijn veel rek en strek oefeningen voor je paard los te krijgen! ;)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 10:19

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 25-10-23 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:40

gilecasper schreef:
xChoco schreef:

idd!
wat ook goed is zijn veel rek en strek oefeningen voor je paard los te krijgen! ;)

:n Je moet koude spieren niet op willen rekken, dan beschadigen ze....Eerst warmrijden, dan losrijden!

Annette1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:03

als eerste wil ik zeggen dat jij daar eigenlijk niet over kan oordelen.. Er was laatst ook een meid bij ons op stal die had les die zat net op het paard en die ging ook gelijk draven.. Toen dacht ik ook ff wtf maar toen vroeg ik later vriendin van mij en die zei ja maar als ze langer gaat stappen gaat t paard vervelend doen omdat ie energie teveel heeft en dat er uit wil.. Dus misschien dat dat meisje dat ook wel met het paard heeft.
Dat ze niet uitstapt ben ik het mee eens dat ik dat heel raar vind..
Bij mij is het eigenlijk altijd verschillend hoelang..
Ligt er ook aan hoe energiek mn paardje is.. Als ze zoveel energie heeft dat ze echt begint te dribbelen en gewoon vervelend word in de stap zet k dr soms na 3/4 rondjes ofzo ook aan in draf.. Uitstappen neem ik vrijwel altijd wel de tijd voor.. Minimaal 10/15 minuten.. Soms ben k al met al wel 3 kwartier aant uitstappen als het gezellig is ofzo.. maar dan is ze in ieder geval goed afgekoeld denk ik dan :P

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:58

Ik stap ook niet echt lang. Misschien 2 rondjes, dan draaf ik aan in een rustig drafje, paar stap-draf overgangen. Ligt wel aan hoe het paard in training staat, met een paard dat een fijne galop heeft en op M niveau loopt ga ik liever vrij snel galoperen en daarin los werken. Met een jong paard, dat ik nu heb, stap ik wat langer maar ik hou er niet van om aan een lang teugeltje te stappen. Als ik erop zit zijn we aan het werk en wil ik dat 'ie bij de les is en ik ga dan dus niet met zo'n jong beest 10 minuten achter elkaar stappen dan wordt het dus meer met overgangen rijden losgewerkt. Buigen/rekken doe ik nooit zo in het begin, juist eerder een beetje tegen het einde aan.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:08

kan jij me dan reeel uitleggen waarom een arabier niet hoeft in en uit te stappen.
maar in en uitstappen is nu eenmaal nodig om (in) de bloedsomloop op gang te brengen en de gewrichten te smeren en (uit) om opgebouwd melkzuur uit de spieren te werken. geen enkel paard is mijn inziens daar anders in. de lengte(tijdsduur) zal verschillen maar je kan nooit zonder..

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:09

realmagic schreef:
kan jij me dan reeel uitleggen waarom een arabier niet hoeft in en uit te stappen.
maar in en uitstappen is nu eenmaal nodig om (in) de bloedsomloop op gang te brengen en de gewrichten te smeren en (uit) om opgebouwd melkzuur uit de spieren te werken. geen enkel paard is mijn inziens daar anders in. de lengte(tijdsduur) zal verschillen maar je kan nooit zonder..

je moet even kijken naar de berichten van pliene1999, dan snap je waarom dat wordt gezegd :D

Donkerblauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:13

Aukelizzy schreef:
Ik stap ongeveer een minuut of tien los, maar dat is dan niet aan een lange teugel maar diep en rond en veel buiging vragen. Na een minuut of tien stappen herhaal ik dit in draf en galop ( Galopper altijd vrij snel ). Vervolgens pak ik ze meer op en rijd ik wat oefeningen ( zijgangen, etc ). Na de training zet ik ze altijd nog een minuut of 5 diep en rond, daarna aantal rondjes lang laag, vervolgens stap ik altijd 10 - 20 minuten uit op het harde.

Ik doe precies hetzelfde. :)

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 20:13

Ik stap eerst 10-15 minuten in, daarna draaf ik nog iets lager ingesteld 5 minuutjes en dan gaan we aan het werk :) Als ik klaar ben met rijden dan draaf ik nog een paar rondjes weer laag ingesteld, daarna stap ik meestal 10 minuten uit of we maken een rondje buiten en gaan dan iets langer (meestal in de zomer).

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:01

Browniee schreef:
realmagic schreef:

je moet even kijken naar de berichten van pliene1999, dan snap je waarom dat wordt gezegd :D

:j :j :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:06

Ken ook een meisje, die zadelde d'r paard op, ging een rondje stappen, joeg dat paard over de hindernissen heen of ging ermee als een debiel door de bak galopperen en als de lol eraf was flikkerde ze het paard weer op stal..

Paard is (gelukkig) verkocht..

Wat betreft instappen.. K stap zo lang in als het nodig is. Je merkt vanzelf wanneer het paard soepeler wordt en wanneer je aan het werk kan :) Uitstappen totdat ie droog is en ik ook op het punt kom dat ik er echt af moet omdat ik anders het zadel niet meer uit kom :+

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:08

Bij ons op stal is er een meisje wat op haar pony stapt, haar pony een half rondje laat stappen, daarna 5 rondjes gaat galopperen en daarna weer 1 rondje stappen. Ongeveer 2 rondjes draven en 1 rondje in middendraf, weer 5 rondjes galopperen. En dan als laatste 1 rondje afstappen en weer naar stal brengen.

Er hebben al veel mensen tegen haar gezegd dat ze dit zo niet moet doen maar ze blijft het doen dus hebben vele het al opgegeven om er nog wat van te zeggen.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:12

lekker lostappen met lange teugel . Op je zit wat figuurtjes maken en op het eind hup er af en lekker een lang stuk 'ernaast' uitstappen . Vind ik toch altijd het beste voor een paard :j

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:31

Instappen 2/3 rondjes linksom, 2/3 rondjes rechtsom. (ze lopen buiten op de wei dus ze zullen wel beweging hebben)
Daarna figuren in stap gaan rijden.

Uitstappen ligt er heel erg aan, soms heb ik de hele tijd in stap oefeningen gedaan, dan hoef je ook niet lang uit te stappen.
Maar als ik ga springen, dan toch wel een stuk langer

Jolijnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:34

ik rijd mijn pony niet uit kan niet draven en galoperen op haar dus eigelijk de hele les. maar een vriendin stapt haar pony 15 min in en uitstappen doet ze meestal 5 min en daarna in de paddock zet ze hem dan

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:37

Coco2011 schreef:
ik rijd mijn pony niet uit kan niet draven en galoperen op haar dus eigelijk de hele les. maar een vriendin stapt haar pony 15 min in en uitstappen doet ze meestal 5 min en daarna in de paddock zet ze hem dan

huh, hoe bedoel je 'kan niet draven en galopperen dus eigenlijk de hele les.' ?

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:38

_Esther_87_ schreef:
Ik stap ook lang, ongeveer 10 minuten. Máár die stap is wel een echte warming-up, er word dus wel gewoon gewerkt! Veel wendingen, buigen alle kanten op, soms wat tempowisselingen (paar passen middenstap en weer terugkomen) of al eens halthouden. Ook zijgangen horen bij de oudere paarden standaard bij het instappen. Gewoon eens voor mijn been zijwaarts de diagonaal overduwen, of op een volte een aantal passen de achterhand naar binnen zetten, stuk schouderbinnenwaarts, noem maar op. Iedere dag anders.
Daarna draaf ik aan en ga ik eigenlijk op dezelfde manier door. Afhankelijk van het paard is hij dan al wat hoger of juist ronder ingesteld. Ik blijf vooral buigingsoefeningen doen, draaf zo een aantal minuten en dan gaan we galopperen. Wederom afhankelijk van het paard. Een paard dat moeite heeft met de galop rijden we eerst heel uitgebreid los in draf, paard dat juist gemakkelijk galoppeert werk ik daarin los.

Na de training draaf ik op allebei de handen een aantal rondjes lang en laag, dus echt halsstrekken, daarna ga ik stappen. Ik stap nooit droog, enkel op adem. Paard op adem, dan dekentje op, afzadelen, beentjes afspuiten en lekker op stal.

Zo doe ik het ook, en vind ook dat zo hoord..

Je moet echt minimaal 10 min in en uitstappen..
Instappen voor de spiere goed warm te maken
En uitstappen is belangrijk voor de hartslag weer rustig te krijgen

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:54

Ik ga eerst 10-20 minuten inrijden, bestaat eerst uit 5 minuten lange teugel op beide handen. Daarna teugels oppakken en wat figuren rijden. Opdenduur gaan aandraven en ook wat voltes rijden. Na een kwartier een rustig galopje nemen en daarna verder gaan en even wat zwaarder werk gaan doen. Met het figuren rijden bedoel ik dan eigenlijk het meeste wat voltes.

Met uitstappen doe ik er ook 10 minuten over. Eerst even uitdraven aan de lange teugel, dan zadeltje eraf en zonder zadel uitstappen. Als ze kletsnat is doe ik zweetdeken erop en ga ik op de zweetdeken uitstappen.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:05

Browniee schreef:
realmagic schreef:

ik denk dat ik hem snap ;( volgens mij ben ik ergens in getrapt :o

Quibes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 12:26

Ik rij ook op een manege, meestal gaan we draven als iedereen ongeveer 3/4 rondjes heeft gestapt.
Midden in de les gaan we dan ook nog 3/4 rondjes stappen. Het uitstappen duurt altijd wat langer, meestal 10 minuten tot een kwartier

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 13:18

joy_1999 schreef:
met mijn paardje stap ik 10 min in dat vindt ik nodig in de winter en uit stappen doe ik ook 10-15 min gwn om dat ik dat lekker vindt p.s wat doe ik mij paardje hoest veel wel een droge hoest

Hangt er van af.
Als hij alleen bij de eerste passen aandraven een paar keer hoest, dat is niet zo erg. Je moet alleen wel meer opletten met kou vatten, want hij is dan wat bevattelijker.

Hoest hij meer, ook op stal, dan mag je hem niet in het zweet werken.
Maar wel veel naar buiten met hem, frisse lucht doet hem goed, stallucht minder.

Losstappen aan losse teugel vind ik een beetje zinloos. Dat is leuk voor twee rondjes, maar hiermee warm je de rugspieren dus niet op!
Dan denk ik toch wel aan contactteugel en een beetje voorwaarts neerwaarts.