Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
gilecasper schreef:xChoco schreef:Ik stap ongeveer 10 minuten in, daarna nog 5 minuutjes losdraven.
Ik draaf meestal 5 minuutjes met een iets langere teugel en daarna 10 minuten aan de lange teugel laten stappen.
idd!
wat ook goed is zijn veel rek en strek oefeningen voor je paard los te krijgen!
Je moet koude spieren niet op willen rekken, dan beschadigen ze....Eerst warmrijden, dan losrijden!
realmagic schreef:kan jij me dan reeel uitleggen waarom een arabier niet hoeft in en uit te stappen.
maar in en uitstappen is nu eenmaal nodig om (in) de bloedsomloop op gang te brengen en de gewrichten te smeren en (uit) om opgebouwd melkzuur uit de spieren te werken. geen enkel paard is mijn inziens daar anders in. de lengte(tijdsduur) zal verschillen maar je kan nooit zonder..
Aukelizzy schreef:Ik stap ongeveer een minuut of tien los, maar dat is dan niet aan een lange teugel maar diep en rond en veel buiging vragen. Na een minuut of tien stappen herhaal ik dit in draf en galop ( Galopper altijd vrij snel ). Vervolgens pak ik ze meer op en rijd ik wat oefeningen ( zijgangen, etc ). Na de training zet ik ze altijd nog een minuut of 5 diep en rond, daarna aantal rondjes lang laag, vervolgens stap ik altijd 10 - 20 minuten uit op het harde.
Als ik klaar ben met rijden dan draaf ik nog een paar rondjes weer laag ingesteld, daarna stap ik meestal 10 minuten uit of we maken een rondje buiten en gaan dan iets langer (meestal in de zomer). Browniee schreef:realmagic schreef:kan jij me dan reeel uitleggen waarom een arabier niet hoeft in en uit te stappen.
maar in en uitstappen is nu eenmaal nodig om (in) de bloedsomloop op gang te brengen en de gewrichten te smeren en (uit) om opgebouwd melkzuur uit de spieren te werken. geen enkel paard is mijn inziens daar anders in. de lengte(tijdsduur) zal verschillen maar je kan nooit zonder..
je moet even kijken naar de berichten van pliene1999, dan snap je waarom dat wordt gezegd
Uitstappen totdat ie droog is en ik ook op het punt kom dat ik er echt af moet omdat ik anders het zadel niet meer uit kom
Coco2011 schreef:ik rijd mijn pony niet uit kan niet draven en galoperen op haar dus eigelijk de hele les. maar een vriendin stapt haar pony 15 min in en uitstappen doet ze meestal 5 min en daarna in de paddock zet ze hem dan
_Esther_87_ schreef:Ik stap ook lang, ongeveer 10 minuten. Máár die stap is wel een echte warming-up, er word dus wel gewoon gewerkt! Veel wendingen, buigen alle kanten op, soms wat tempowisselingen (paar passen middenstap en weer terugkomen) of al eens halthouden. Ook zijgangen horen bij de oudere paarden standaard bij het instappen. Gewoon eens voor mijn been zijwaarts de diagonaal overduwen, of op een volte een aantal passen de achterhand naar binnen zetten, stuk schouderbinnenwaarts, noem maar op. Iedere dag anders.
Daarna draaf ik aan en ga ik eigenlijk op dezelfde manier door. Afhankelijk van het paard is hij dan al wat hoger of juist ronder ingesteld. Ik blijf vooral buigingsoefeningen doen, draaf zo een aantal minuten en dan gaan we galopperen. Wederom afhankelijk van het paard. Een paard dat moeite heeft met de galop rijden we eerst heel uitgebreid los in draf, paard dat juist gemakkelijk galoppeert werk ik daarin los.
Na de training draaf ik op allebei de handen een aantal rondjes lang en laag, dus echt halsstrekken, daarna ga ik stappen. Ik stap nooit droog, enkel op adem. Paard op adem, dan dekentje op, afzadelen, beentjes afspuiten en lekker op stal.
Browniee schreef:realmagic schreef:kan jij me dan reeel uitleggen waarom een arabier niet hoeft in en uit te stappen.
je moet even kijken naar de berichten van pliene1999, dan snap je waarom dat wordt gezegd
volgens mij ben ik ergens in getrapt
joy_1999 schreef:met mijn paardje stap ik 10 min in dat vindt ik nodig in de winter en uit stappen doe ik ook 10-15 min gwn om dat ik dat lekker vindt p.s wat doe ik mij paardje hoest veel wel een droge hoest