Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Moll schreef:Het is toch wel jammer dat velen dit niet goed begrijpen, als ik dit gesprek met me instructie heb is er geen verdere uitleg nodig.
Zeker van u Mhr de kleine had ik wel dat het begrepen zou worden.

Moll schreef:Oprichting kan in beide richtingen gevraagd worden . De veilige route is het gebruik van de zogenaamde relatieve oprichting, dat het gevolg is van de flexie van de heupen en het samengaan trekken in de middel. Maar je kunt ook oprichting in de nek met je zit(en handen) om een neerwaartse druk op het kruis te krijgen. Dit vraagt om meer gevoel en ervaring. Als je te ver gaat zal het paard zijn rug weg drukken en het achterbeen zal worden geblokkeerd en zal niet ondertreden. Dat is waarom je vaak waarschuwingen horen tegen vaste dus absolute oprichting . Wanneer je als ruiter deze twee kan combineren zonder het hier boven beschreven gevaar te ontlokken zal het paard optimaal verzamelen enin oprichting komen. Het is alleen het gevaar dat veel ruiter het niet voelen nog zien.Maar .... goede ruiters kunnen wegkomen met dingen die andere mensen in de problemen brengen.
Moll schreef:Je kan een goeie beschrijving lezen in het boek van Steinbrecht's. De theorie hierachter is dat het paard rug een beetje als een weegschaal gebruikt met de schoft als het midden. Als je één kant om hoog doet(bijv. de nek), zal de andere kant zakken en vice versa. Deze manier kunt je een neerwaartse druk uit op het kruis bewerkstelligen. Het werkt alleen als de achterhand genoeg is onder getreden, en er genoeg hankenbiegung is en de heupen goed kantelen . Als de achterhand achter de massa is of en je vraag te veel oprichting , zal de rug dalen en het kruis zal worden opgeheven.
Moll schreef:Heb nergens beweerd dat ik het beheerst, dat het ten spekken komt nu in dit topic heeft meer te maken met de gene die de openings vraag al niet eens begrijpen, dat ik het van me instructie ziet, en er uit leg bij krijg kan ik het dus wel verwoorden.
Moll schreef:Dan nog is het een vraag waar na genoeg niemand op antwoord, en dat vind ik erg grappig om te zien en te lezen, dat er door gegaan word ophef relatieve en absolute is ook grappig om te zien, dan is het leuk te lezen hoe men absoluut verwoord, absolute oprichting is oprichting verkregen met zit en hand, en is niet zoals Mhr de kleine aangeeft een continuïteit van een hand die aanwezig is.
Moll schreef:Dat me instructie het goed verwoord daar twijfel ik geen moment aan. Dat u Mhr de kleine deze wijze het verwoord en aanneemt, het geen wat u er uit opmaakt in dat geen wat u leest wil niet met definitie zeggen dat u daar gelijk in hebt,.
Het is wel interessant hoe je er tegen aan kijkt.
Moll schreef:Dat me instructie het goed verwoord daar twijfel ik geen moment aan. Dat u Mhr de kleine deze wijze het verwoord en aanneemt, het geen wat u er uit opmaakt in dat geen wat u leest wil niet met definitie zeggen dat u daar gelijk in hebt,.
Doma_clasica schreef:Moll schreef:Dat me instructie het goed verwoord daar twijfel ik geen moment aan. Dat u Mhr de kleine deze wijze het verwoord en aanneemt, het geen wat u er uit opmaakt in dat geen wat u leest wil niet met definitie zeggen dat u daar gelijk in hebt,.
Sorry, maar het is MIJN instructrie i.p.v. ME. Ik vind dat altijd zo akelig staan.
Overigens heeft @jdekleine gelijk.
Moll schreef:Ben nog nooit frans geweest, dat verwijt heeft u mij altijd gegeven te zijn. Wat je schrijft over Warendorf klopt zeker, het is alleen hoe men het geschreven woord opvat
Moll schreef:Ik deel die mening grotendeels, echter ben ik van mening wanneer de ruiter van die kwaliteit is en over een zeer goed ruiter gevoel beschikt hij zeker de hals door hand en zit kan manipuleren, in die zin dus van uit de relative naar de absolute oprichting kan komen met behoud van rug en achterhand gebruiken en weer terug, dat er eigenlijk alleen negatief word gesproken over het stukje absoluut heb ik al al beschreven, meer en deel van de ruiters hebben dat gevoel simpel weg niet.
Moll schreef:De eerste 2 rassen waren bewuste keuze, dat was een p.r.e en de 2e was een frederiksborger, de KWPNer die ik nu heb was niet meteen het stamboek waar ik voor zou kiezen nee, eerlijkheid halve is het het laatste waar ik voor zou kiezen, maar soms komt er wat op je pad en dan klikt het gewoon.