[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

corrine85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:47

Zo dit is toch wel een interessant/leerzaam topic!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:49

Linn: gooi hem er maar in, we zien het wel :D

Verography: ik denk idd wel dat wij hetzelfde bedoelen, ik denk dat je verbaasd staat als je bij mijn les zou kijken, hoeveel je herkent. Voordeel van het westernrijden is dat jij hebt geleerd los te laten, en dat is in de dressuur (al mag je het soms niet eens zo noemen) soms een erg moeilijk punt.
Hmm, kan me voorstellen dat het lastig is hoor, als ze altijd op de voorhand mocht kachelen, en je nu wel vraagt om te dragen en los te laten, kan ik me voorstellen dat ze dat moeilijk vindt. Ze moet dan spieren gebruiken die ze nooit gebruikt heeft, en iedereen weet hoe dat voelt.......

Milou

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:51

Wat een goed en interessant topic!
Heb hier een filmpje, hoop dat dat ook mag. En anders wordt hij vast wel weer verwijderd.
Het is van een half jaartje geleden, dit was puur de basis en gewoon beetje ontspannen rijden. Nu heb ik haar al wel meer opgepakt en ben al een stuk verder.

http://www.youtube.com/watch?v=mKRZSnF-gm4

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:52

Ik doe het gewoon met het filmpje :) Zie vanzelf als die weer verwijderd wordt, sorry dan als het niet mag.

Dit zijn Dixie en ik. Dixie is een manegepaard. We reden hier voor het eerst de F13 (vergelijkbaar met L1). Dixie kan erg vasthouden op links, gelukkig viel het deze dag mee. Ook loopt ze altijd net iets te diep, maar hoe krijg ik dit er nou goed uitgereden? Ze moet nog stukken beter aan me been worden, maar had hier maar 20 min om in te rijden en dan lukt het net niet helemaal lekker.
Verder oogt ze altijd wel ontspannen vind ik...? Hier het filmpje.

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:53

Afbeelding
Wat vinden jullie hiervan ?
Misscien zie je het niet zo heel goed van opzij.
Maar ik vind dat hij hier mooi, ontspannen loopt
wel iets meer contact op mijn teugels nemen, maar was tijdens inrijden.

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:54

trouwens, grote complimenten met je toppic, TS !
heel duidelijk, en leerrijk !

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:57

Ik zou ook graag willen weten wat jullie hiervan vinden.

Afbeelding

zelf vind ik vooral dat die achter actiever mag en misschien het neusje iets meer eruit, maar voor een sterrenkijker, ben ik hier blij mee

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:58

Fijn topic dit ! Ergens ga ik wel mee met het feit dat het moment opnames zijn trouwens. Maar de hoofd- halshoudingen hier zijn toch wel fijn om te zien + uitleg. Is toch weer wat makkelijker relatieveren :j

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:59

even kijken wat jullie er van vinden
pony loopt nu z maar dit was in de l2 zomer 2010
Afbeelding
dit was in het M1 winter 2011
Afbeelding
dit in het Z zomer 2011
Afbeelding
1e foto: ze liep hier heel fijn en gaf fijn na, ze zou korter mogen, maar dat is niet echt nodig
2e foto: hier was ze iets wat sterk, maar ik hou zelf ook te veel vast. zou iets meer boven in mogen
3e foto: deze vindt ik mooi, maar is net in een overgang naar een verzamelde galop

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:01

Ik ga een poging doen. Vind het altijd er moeilijk om maar te zien. Ik moet zoiets voelen..

Romano, wat ik zie is een weggedrukte rug. Als een sterrenkijker naar beneden loopt is het niet per definitie een mooi plaatje denk ik. Wel goed dat je hem naar beneden heb gekregen, zo kan je hem weer wat makkelijker van achter naar voor gaan rijden. Is dit voornamelijk met ophoudingen gedaan of vanuit het rijden met de benen? Indien de 1e optie kan ik aanraden een combinatie van te maken. Dan had de achterhand per definitie al wat beter geweest. Die van mij (hafje) wil soms ook sterren kijken. Het eerste wat ik dan doe is bijna helemaal terugnemen vanuit draf naar stap en indien stap tot het bijna stil staan en daarna de achterhand actieveren door aan te sporen en ik geef dan tegelijkertijd halve ophoudingen om het paard van achter naar voor naar beneden te rijden.

@ nicky: wat een mooie beelden. Hier zie ik een fijn lopende pony van achter naar voor.
Laatst bijgewerkt door Verosjaak op 24-11-11 21:04, in het totaal 2 keer bewerkt

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:02

dankje

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:03

Ik probeer zo min mogelijk in zijn mond te komen. Dit heb ik 'voor elkaar gekregen' met veel overgangen maken en veel achtjes en voltes rijden. Hoe kan je goed zien of een rug weggedrukt is of niet?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:05

Misschien is het handig als 'we' ook reageren op andere foto's, anders gooit iedereen alleen maar foto's neer zonder verdere feedback..
EDIT; zie dat dit al meer gebeurt op deze pagina, fijn! :j

Ben overigens echt geen expert maar probeer toch eens te kijken of ik wat kan zien (feedback hierop ook graag, leer ik weer van).
@ Romana: zo op het oog mag ie meer van de voorhand af, buiging in het achterbeen is op zich niet verkeerd, neusje er meer uit vind ik ook wel meevallen. Wat me opvalt aan deze foto is dat het front vrij breed lijkt en de achterhand wat minder gespierd.
@ inepeet: op zich voor het inrijden geen verkeerd plaatje, maar zou zelf graag wat lager ingesteld zien, en wat ronder in de hals. Paard geeft wel een fijn ontspannen indruk verder.
@ nicky_rilana: zo op het oog fijne plaatjes, galopfoto is mooi bergop.

@ Yamcha: dank je wel! :)

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:06

Romana, het kan ook zijn dat ik het totaal fout heb hoor := . Echt voor het eerst dat ik mijn mening probeer te geven over een ander zonder het in het echt te zien.

De reden dat ik 'denk' dat de pony zijn rug wegdrukt is omdat ik 'denk te zien' dat de pony op haar/zijn voorhand valt. Een op de voorhand lopend paard kan imo onmogelijk optimaal gebruik maken van de rug.

Nogmaals ik kan het helemaal fout hebben hoor!
Laatst bijgewerkt door Verosjaak op 24-11-11 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:06

Inepeet: je mag je handen meer dragen, en iets trotser gaan zitten. Je paard komt daar niet aan de teugel, maar ik zie ook zeker geen verzet. Met dit lichte contact, nog even wat beter leren zitten, en goed handgebruik krijg jij een heel fijn lopend paard. Daar is niet veel voor nodig, hij vertrouwt je.

Voor nu stop ik even met commentaar geven, morgen weer. Vandaag mogen anderen het overnemen.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:07

dankje

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:08

Wordt er ook nog op mijn filmpje gereageerd? :o

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:09

ik zou eens even gaan kijken

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:12

interessant topic :j
ga ik even volgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:12

verography schreef:
Romana, het kan ook zijn dat ik het totaal fout heb hoor := . Echt voor het eerst dat ik mijn mening probeer te geven over een ander zonder het in het echt te zien.

De reden dat ik 'denk' dat de pony zijn rug wegdrukt is omdat de ik 'denk te zien' dat de pony op haar/zijn voorhand valt. Een op de voorhand lopend paard kan imo onmogelijk optimaal gebruik maken van de rug.

Nogmaals ik kan het helemaal fout hebben hoor!

Super, vooral doen, soms zul je gecorrigeerd worden, en soms heb je het hartstikke goed. Het zelf proberen is echt de manier om goed te leren zien wat er nu eigenlijk gebeurt. Goed van je! +:)+

Mijn commentaar op jou: ik ben het met je eens dat de pony wat op de voorhand valt. Wat ik ook zie, is de buiging van de gewrichten in het achterbeen, en daaruit concludeer ik dat hij zijn achterhand goed gebruikt. Deze pony lijkt iets overbouwd, hij heeft nog niet voldoende buikspieren, gebruikt de hals goed, maar heeft nu nog een redelijke onderhals.

Ik denk dat wat jij ziet, is dat hij wat te hoog ingesteld is, voor een optimaal lichaamsgebruik (is geen kritiek Romana, wat je laat zien is super) zou ik h em nog wat lager willen instellen, naar het lang en laag rijden, en ik denk dat dan de rug idd iets meer losgelaten nog wordt (hij mag idd iets losser in de lendenen), en hij zijn buikspieren meer gaat gebruiken.

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:13

ik heb even de eerste min gekeken, maar ik vindt dat je je handen een beetje naar beneden drukt, die mag je wat meer dragen. voor het wat extra wat meer gaan rijden, je lift nog een beetje mee, en vraagt wat hij moet doen.
even afremmen in de hoek loslaten en dan meer wat oprijden. zo gaan ze ook vaak beter lopen.
en je wiebeld een beetje met je benen,

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:13

Ik ben het eens met Sodeletuut, ze zegt ook: heb je GELEZEN wat er bij staat, want dat er een pelham in zit dat kunnen we zien aan de foto. Inderdaad de knijpende bewegingen zijn FOUT.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:16

nicky_rilana schreef:
ik heb even de eerste min gekeken, maar ik vindt dat je je handen een beetje naar beneden drukt, die mag je wat meer dragen. voor het wat extra wat meer gaan rijden, je lift nog een beetje mee, en vraagt wat hij moet doen.
even afremmen in de hoek loslaten en dan meer wat oprijden. zo gaan ze ook vaak beter lopen.
en je wiebeld een beetje met je benen,

Van me handen kan kloppen ja, ik moet ze ook nog iets stiller houden. En ik kan in een proefje niet zomaar in de hoek even afremmen en daarna oprijden...maar tijdens de les ben ik altijd veel bezig met schakelen om dr beter aan me been te krijgen. In de 20 min die ik heb voor het inrijden lukt dit niet optimaal, vandaar dat ik er met me been ook meer bij moet blijven.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:17

Myour: dankje wel. Klopt dat die nog meer van de voorhand af mag en dat hij minder bespiert is achter. Hij is trouwens ook overbouwt, dus vrij moeilijk om die achterhand eronder te krijgen (tips zijn dus welkom!)

verography: denk niet dat je het fout heb hoor! maar als ik zie waar andere mensen het aan herkennen, kan ik het zelf ook beter herkennen!

Yamcha: WOW wat geweldig wat jij allemaal kan zien aan een foto (dit is niet sarchastische, want je hebt het bij het goede einde) onze problemen zijn vooral, overbouwd, missen van bespiering, enorme onderhals. probeer hem zo veel mogelijk lang en laag te rijden en soms stukjes oppakken.

Ik zal ook even een foto opzoeken van hoe het NIET moet
Laatst bijgewerkt door Gianti op 24-11-11 21:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:19

Ja, Romana, wil je dat, super! Dat is echt zinvol :j
En dank je voor het compliment.

Linn: zou je eens een camera willen meenemen naar je les en dan je instructrice (of iemand anders) willen vragen om foto's te maken? Ik wil graag zien wat er gebeurt.

Ik zou stoppen trouwens :')