Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Yamcha schreef:sympie schreef:mijn trainer zegt altijd: paard is maar zo goed als degene die erop zit...
Sammie schreef:Oh ja wel! Alleen ik ga er lekker tegen in
Air schreef:Niemand zegt dat fouten maken niet mag... alleen ik geloof er geen snars van dat je onbewust zaagt bijv.
Mensen kiezen veel liever voor hun eigen egoisme dan voor het paard, en dat vind ik een kwalijke zaak. En dat gaat zelf zover dat het over paardenlevens gaat
Dubai_x3 schreef:ps; als een paard schuimt in zen mond, ontspand hij zich
Sammie schreef:Dat bracht mij ook in twijfel Eline
Ach maakt het uit, als het wel voor mij was:
Ik zie niet in hoe ik een topic kan verknallen met mijn mening geven. Ten eerste maak ik zelf wel uit waar en wat ik zeg en als je het niet met mij eens bent kun je altijd zelf met redenen komen waarom je het niet met mij eens bent ipv als zwakte iemand maar weg te sturen. Yamcha doet nl. wel gewoon netjes met woorden reageren en daar heb ik iets meer respect voor dan iemand die een tegenmening niet kan hebben en dan maar gaat roepen dat je in dit topic niet thuis hoort.
Sammie schreef:Want let wel Yamcha heeft zeker een punt, maar dat maakt de misbruik van 'je moet maar perfect zijn' niet terecht.
Sammie schreef:Caira kom op. Lees het begin toch eens. Ik lees alleen maar amen en helemaal mee eens. Dat is toch ontzettend zwart-wit. Die mensen lezen iets en roepen Amen en Hallejulja. Een discussie erover aan gaan dát is pas grijstinten lezen en begrijpen. Amen roepen en vervolgens weer lekker doorhobbelen daar leert geen enkel ruiter en zeker geen enkel paard van.
Sammie schreef:Bovendien vraag ik mij af of je met dit topic wel de juiste mensen benaderd. De mensen met oogkleppen op houden die toch wel op. Die doen toch immers niks fout.
Caira schreef:Niemand is perfect, en niemand is een perfecte ruiter en dat is ook helemaal niet erg, als je je dit maar wel beseft en bereid bent om daaraan te werken.
quintusgl schreef:Yamca; ik sta hier geheel achter.
Bij ons in de winkel staat een boek: probleemgedrag bij Paarden. Ik zeg altijd tegen de mensen; er zou eens een boek gemaakt moeten worden over; Probleemgedrag bij Ruiters.........dan zou je het eerste boek amper nog nodig hebben.
Gelukkig heb ik stalgenoten die dezelfde gedachtegang hebben en eerst naar zichzelf kijken maar wat ben ik vaak mensen tegen gekomen die het paard de schuld geven. Ik geloof dat ik zeker wel een instructrice ben die er juist voor vecht dat mensen naar zichzelf kijken....
Mensen kunnen zoveel meer plezier van hun paard hebben!
Ik hoop dat heel veel mensen dit topic lezen en al is er maar 5% die er over na gaan denken en er iets mee doen.....dan hebben we dat al gewonnen.
Yamca; top dat je de voorzet hebt gegeven!
maaikiemike schreef:Maar... door niet de perfecte ruiter te zijn zit je je paard in de weg.... kan je hem pijn doen...
Maar een mens moet toch leren?! Je kan niet verwachten dat een ruiter ALTIJD goed zit. Wel ben ik van mening dat dit het doel hoort te zijn. Helaas krijg je hierop weinig constructieve feedback (in les, van omstanders.)
Het is inderdaad vaak sneu voor manegepaarden. Aan de andere kant moeten mensen toch ergens beginnen met paardrijden (denk wel dat het ook op andere manieren kan).
Maar... zet me wel weer aan het denken wat ik moet veranderen om mijn paard beter te laten lopen!
Yamcha schreef:Ik verwacht geen perfectie. Ik verwacht wel een open, leergierige houding van een ruiter, en de bereidheid om te accepteren dat eigenlijk alle rijtechnische problemen hun oorzaak bij de ruiter hebben, en vaak bij die persoon zelf. Ik verwacht ook van de mensen om die ruiter heen dat ze niet gaan roepen dat er een fysio bij moet, maar dat die ruiter los moet gaan laten van voren, en bv moet leren zitten, omdat het probleem niet opgelost gaat zijn met die fysio. Wees eerlijk over waar je denkt dat de oorzaak ligt, en de oplossing.
Eerlijkheid, zelfkritiek, en eerlijke kritiek naar anderen met de intentie om hen en hun paard vérder te helpen, dat is wat ik verwacht.
Yamcha schreef:of te gaan parelli-en en join-uppen tot het arme dier geen roundpen meer kan zien, en nog steeds niet snapt wat wel en wat niet mag?
maaikiemike schreef:Kan ik goed begrijpen, zeker met het oog op paardenwelzijn.
Maar... ik denk niet dat je dit van iedereen kan verwachten. Denk aan mensen op maneges, kinderen met pony's en mensen die voor de 'leuk' rijden. En mensen met een lager niveau (en het daaraan hangend zelfinzicht)
Wel kan ik me goed bij je aansluiten dat er veelal naar het paard word gekeken op het moment dat er 'rijtechnische' problemen zijn. n dat mensen (misschien bang?) zijn om naar zichzelf te kijken. Maar dat is aan de andere kant toch ook je reden om les te nemen? Ook ik vind het echt niet leuk om te horen dat een probleem bij mij ligt, zeker niet in bijzijn van anderen. Maar als ik het niet weet, zal ik het ook niet kunnen veranderen!
Mes snijd aan 2 kanten: er kan ook iets lichamelijk mis zijn met een paard waardoor deze minder presteerd.
Millanka schreef:Yamcha schreef:of te gaan parelli-en en join-uppen tot het arme dier geen roundpen meer kan zien, en nog steeds niet snapt wat wel en wat niet mag?
hier moet ik dan toch even op reagerenMet parelli word er JUIST gehamerd op je eigen lichaamstaal en het lichaamstaal van je paard, wat voor een invloed heb jij op je paard, en waarom doet je paard wat ie doet. Dus dit vind ik dan weer een slecht voorbeeld.