Het ligt overal aan...... behalve aan de ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:58

Ik geloof niet dat mensen moedwillig hun paard verpesten, maar ik geloof er wel in dat er een ruim aanbod is aan instructeurs die puur hun zakken staan te vullen met "ja, geweldig"....
Het jammere is dan weer, dat de mensen die van deze instructeurs zouden moeten leren, heilig geloof hebben in hun instructeur omdat die zo goed kan babbelen.
En dan is het heel moeilijk om daar tegenin te gaan en het ook nog zo uit te kunnen leggen dat een ruiter zich een keer achter de oren krabt en zich afvraagt of het inderdaad wel zo goed is als wat de instructeur zegt.
Daarbij zijn moment-opnames moeilijk te beoordelen, hoewel yamcha wel gelijk heeft dat 10 moment-opnames die dezelfde uitstraling weergeven, een redelijk beeld kunnen geven van hoe een uurtje training er bij desbetreffende ruiter en paard uit ziet.
Van ietwat sullige commentaren kan ik ook heel flauw worden, en dan vraag ik me ook af welke goeroe dat ingefluisterd heeft.
Maar verbeter de wereld, en begin bij jezelf.
Paardrijden leer je niet zonder fouten te maken, en iemand die niet optimaal zit kan wel heel functioneel rijden.

@ joenohoe: maar als jou niet verteld word dat je debiel zit, en er staat iemand naast die zegt dat je paard niet meewerkt, of niet mee kan werken omdat ...(vul maar in: stijf/scheef/bla bla bla), maar zegt dat jij wel de juiste hulpen geeft...Waarom zou je dan naar andere mensen luisteren die het menen te weten?
Laatst bijgewerkt door different1 op 14-11-11 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:58

Joolien schreef:
Nee Joenohoe dat snap ik, ik bevestig je post alleen maar ;)

Dank :-) denk dat ik het ff verkeerd las, sorry.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:59

Yamcha schreef:
sympie schreef:
mijn trainer zegt altijd: paard is maar zo goed als degene die erop zit...

Dan kletst ie uit zijn nek, want de meeste paarden hebben veel meer talent en gevoel dan hun ruiter ooit zal hebben :D
[quote="Sammie"]

dan snap je hem niet geloof ik, hoe goed en hoeveel talent het paard ook heeft, als de ruiter niet "meekan" zal het paard ook nooit zijn talenten kunnen laten tonen, dus hij kletst echt niet uit zijn nek

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:59

Dat bracht mij ook in twijfel Eline :)

Ach maakt het uit, als het wel voor mij was:

Ik zie niet in hoe ik een topic kan verknallen met mijn mening geven. Ten eerste maak ik zelf wel uit waar en wat ik zeg en als je het niet met mij eens bent kun je altijd zelf met redenen komen waarom je het niet met mij eens bent ipv als zwakte iemand maar weg te sturen. Yamcha doet nl. wel gewoon netjes met woorden reageren en daar heb ik iets meer respect voor dan iemand die een tegenmening niet kan hebben en dan maar gaat roepen dat je in dit topic niet thuis hoort. Want let wel Yamcha heeft zeker een punt, maar dat maakt de misbruik van 'je moet maar perfect zijn' niet terecht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:00

Sammie schreef:
Oh ja wel! Alleen ik ga er lekker tegen in :D

Vooral doen, daar hoopte ik al op, het is veel leuker dan wanneer iedereen het er mee eens is.

En ik wil dat mensen hier écht over nadenken :j
Air schreef:
Niemand zegt dat fouten maken niet mag... alleen ik geloof er geen snars van dat je onbewust zaagt bijv.
Mensen kiezen veel liever voor hun eigen egoisme dan voor het paard, en dat vind ik een kwalijke zaak. En dat gaat zelf zover dat het over paardenlevens gaat

Juist.

En dáár gaat het mij om. Want het is niet alleen egootje strelen, het is oneerlijk naar het paard toe. Die heeft geen keuze, en die verdient beter dan in de krul gerukt en geplukt te worden, terwijl zijn rug naar de biksem gaat en zijn hals er ook niet beter op wordt, en uiteindelijk beloond wordt met altijd vast zitten, door een 'liefhebbend' baasje dat zijn lijden jarenlang laat voortduren, omdat ze zo verdomd dol is op het hebben van een paard en wegloopt voor het verdriet.
Hij verdient ook beter dan jarenlang met een weggedrukte rug scheef over een bospad te sjokken, om uiteindelijk nooit meer van de pijn af te komen.
Hij verdient beter dan jarenlang urenlang bonkende en trekkende ruiters, die slaan als hij niet die ene drijvende hulp tussen al het geschop door herkent, al sterrenkijkend met een weggedrukte rug rond te sjouwen in een stoffige bak, en dan in een box opgesloten te worden waar hij fijn 20 uur tegen een muur mag aankijken totdat hij wel even een uurtje buiten mag, en tegen de tijd dat zijn lijf iets beter voelt, komt de volgende idioot hem al weer halen...... hij weet wel beter dan weg te lopen, dat levert hem alleen nog maar meer pijn op........

En dát leed, dat wordt veroorzaakt door de ruiters die nooit eens op hun kop krijgen dat ze moeten leren zitten, dat ze zélf eens moeten nageven, dat ze zelf moeten loslaten......... en daarom dit topic......
Omdat het verd*mme ontzettend eerlijk is, en regelrecht verraad aan de dieren waar we zogenaamd zo dol op zijn.

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:00

De oorzaak ligt idd vaker bij de ruiter dan wat anders ;)

ps; als een paard schuimt in zen mond, ontspand hij zich

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:03

Het heeft niets te maken met 'iemand weg willen hebben'. Het heeft ermee te maken dat je er dingen bij haalt die niets met dit topic van doen hebben en dat is jammer, jammer omdat dit een topic is waar in essentie enorm veel van kunt leren. Mits je er met open ogen in stapt zonder van te voren al te gaan schoppen. Lees wat er staat, lees de verschillende grijstinten, want het is verre van zwart-wit. Sta je daar niet voor open dan is dit niet de juiste plek, sta je er wel voor open dan wil ik ook graag jouw visie horen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:07

Caira kom op. Lees het begin toch eens. Ik lees alleen maar amen en helemaal mee eens. Dat is toch ontzettend zwart-wit. Die mensen lezen iets en roepen Amen en Hallejulja. Een discussie erover aan gaan dát is pas grijstinten lezen en begrijpen. Amen roepen en vervolgens weer lekker doorhobbelen daar leert geen enkel ruiter en zeker geen enkel paard van.

Daarom gooi ik er een tegengeluid in. Alleen maar roepen het ligt aan de ruiter is lekker makkelijk, ookal is het in basis wel waar.

Bovendien vraag ik mij af of je met dit topic wel de juiste mensen benaderd. De mensen met oogkleppen op houden die toch wel op. Die doen toch immers niks fout.

Dubai_x3 schreef:
ps; als een paard schuimt in zen mond, ontspand hij zich

Daar zijn de meningen ook over verdeeld. Een andere theorie is nl. dat een paard niet kan slikken/ kaak vast houdt en daarom het kwijl maar laat lopen. Overigs zijn er ook paarden die niet kwijlen, maar wel ontspannen.

Als ik naar mijn eigen ervaringen kijk vind ik de 'ontspantheorie' aannemelijk.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 14-11-11 21:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:08

Yamcha, zo waar geschreven!! :j
Ik zie het ook zoveel om me heen.... mensen die het paard maar de schuld blijven geven, terwijl zo overduidelijk is dat het aan henzelf ligt. En dan de gemiddelde instructrices (geldt ook voor de mannelijke vorm), om te janken. Leren ze het nou gewoon niet? Of banketstaaf ze hun klanten naar hun mond? Ik sta vaak met verbazing te kijken bij diverse lesgevers. Gelukkig zijn er ook hele goeie, hoor, maar het gros hoef ik echt niet, want daar leer ik niets goeds van. Ik ben ook helemaal geen perfecte ruiter, zal het ook altijd bij mezelf zoeken. Mijn paard is mijn schat en ik ben hem al heel dankbaar dat ik uberhaupt op zijn rug mag zitten. Jammer dat veel ruiters het als zo vanzelfsprekend ervaren. En nooit eens in de spiegel kijken. In dit topic zijn we het redelijk met elkaar eens, volgens mij, maar in het echte leven ken ik maar weinig mensen die het zo zien (als zijn ze er gelukkig wel!).

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:10

Wat apart! Ik zeg ALTIJD dat het aan MIJ ligt... :j

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:12

_O- _O- _O-

Helemaal gelijk. Hoor het ook altijd als de wedstrijdpunten of uitslagen tegenvallen. Ligt altijd aan het paard.
Ik kan nooit mijn paard geven, deze spiegelt me wel zo sterk dat ik meteen door de mand val!
En verder doet ze alles voor me op wedstrijd, dus kan haar nooit de schuld geven. Als er iets niet zo goed ging
ligt het echt bij mezelf. Hoe confronterend het soms ook is :+ .

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:13

En toch is dat geen vanzelfsprekend iets Charica, er zijn nog enorm veel ruiters die daar anders over denken.

10 jaar geleden waren veel dingen nu eenmaal vanzelfsprekend, maar tegenwoordig kun je je daar niet meer achter verstoppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:16

Niet zo hard, ik hou het niet bij zo :D

@ sympie: Dan moet je dat erbij zeggen :j Een ruiter kan idd ontzettend beperkend zijn :j

Sammie schreef:
Dat bracht mij ook in twijfel Eline :)

Ach maakt het uit, als het wel voor mij was:

Ik zie niet in hoe ik een topic kan verknallen met mijn mening geven. Ten eerste maak ik zelf wel uit waar en wat ik zeg en als je het niet met mij eens bent kun je altijd zelf met redenen komen waarom je het niet met mij eens bent ipv als zwakte iemand maar weg te sturen. Yamcha doet nl. wel gewoon netjes met woorden reageren en daar heb ik iets meer respect voor dan iemand die een tegenmening niet kan hebben en dan maar gaat roepen dat je in dit topic niet thuis hoort.

Mwah, als je wilt dat iedereen het met je eens is, moet een een dictatuur beginnen, niet een discussie starten :) Thanks voor je compliment trouwens, dat waardeer ik :)
Sammie schreef:
Want let wel Yamcha heeft zeker een punt, maar dat maakt de misbruik van 'je moet maar perfect zijn' niet terecht.

Dat is de pest, dat hou je.......
Mensen zijn altijd goed in woorden zo verdraaien dat ze uitstekend in hun eigen straatje passen. Dat zegt dan meer over die persoon dan over de schrijver van het stuk. Het is erg jammer, vind ik altijd, maar goed, het is mens-eigen, en in een bepaalde zin ook wel erg ontopic.......

Want dat is wel een probleem in een aanzienlijk deel van de ruiterij.

Sammie schreef:
Caira kom op. Lees het begin toch eens. Ik lees alleen maar amen en helemaal mee eens. Dat is toch ontzettend zwart-wit. Die mensen lezen iets en roepen Amen en Hallejulja. Een discussie erover aan gaan dát is pas grijstinten lezen en begrijpen. Amen roepen en vervolgens weer lekker doorhobbelen daar leert geen enkel ruiter en zeker geen enkel paard van.

Dat is een andere vorm van hetzelfde (al weet ik van sommigen hier dat ze er ook echt wel mee bezig zijn) en in bepaalde gevallen ook de simpelste manier om ermee om te gaan, en ik wilde het zo graag wat mínder simpel maken, omdat het gewoon helemaal niet simpel is.
Erover discussieren helpt idd om te begrijpen, om de nuances te zien (die er wel degelijk zijn uiteraard, maar met een zwartwitte OP lok je wel discussie uit) maar helpt ook om jezelf die spiegel voor te houden. En dat moet je toch echt zelf doen, ik kan hem voor je neus houden, maar als jij niet wilt kijken kan ik je niet dwingen, en dat wil ik ook helemaal niet.
Maar doen alsof je een spiegel voorhoudt, en intussen de persoon blinddoeken, dát is wat er vaak gebeurt, en dat is waar ik echt tegen ageer. Omdat het om de paarden gaat en niet om onze ego's.

Caira

Re: Het ligt overal aan...... behalve aan de ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:19

Niemand is perfect, en niemand is een perfecte ruiter en dat is ook helemaal niet erg, als je je dit maar wel beseft en bereid bent om daaraan te werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:23

Sammie schreef:
Bovendien vraag ik mij af of je met dit topic wel de juiste mensen benaderd. De mensen met oogkleppen op houden die toch wel op. Die doen toch immers niks fout.

Daar had ik een tijdje terug een heel passend onderschrift voor:

For those who don't believe, no proof is necessary, for those who don't blelieve, no proof is possible.

Iemand die niet wil, kun je onmogelijk dwingen.

Maar het zou dwaas zijn om niet de mogelijkheden te creëren voor hen, die wél willen.......

Die spiegel is er, en wil erin wil kijken, kijkt erin. Wie niet wil, kijkt niet, maar die heeft dat dan slechts aan zichzelf te wijten, hij kan immers nooit zeggen, dat die spiegel er niet was.

Maar zeggen, dat het aan van alles kan liggen, en niet in de eerste plaats de ruiter noemen, is de spiegel wegnemen, en dat is net zozeer oneerlijk naar het paard als er niet in willen kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:25

Caira schreef:
Niemand is perfect, en niemand is een perfecte ruiter en dat is ook helemaal niet erg, als je je dit maar wel beseft en bereid bent om daaraan te werken.

Dat is het helemaal :j maar dan moeten er wel mensen zijn die dat ook durven zeggen :)

Het gaat me hier niet eens om de ruiters zelf, maar vooral om al die mensen die actief meehelpen met die zelfverheerlijking, door te roepen dat de ruiter zo goed is en het paard zo slecht, en om de mensen die passief meewerken, door niet aan te geven wat de oorzaak ook zou kunnen zijn. Door de spiegel niet voor te houden, terwijl ze dat heel goed zouden kunnen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:25

Yamca; ik sta hier geheel achter.
Bij ons in de winkel staat een boek: probleemgedrag bij Paarden. Ik zeg altijd tegen de mensen; er zou eens een boek gemaakt moeten worden over; Probleemgedrag bij Ruiters.........dan zou je het eerste boek amper nog nodig hebben.
Gelukkig heb ik stalgenoten die dezelfde gedachtegang hebben en eerst naar zichzelf kijken maar wat ben ik vaak mensen tegen gekomen die het paard de schuld geven. Ik geloof dat ik zeker wel een instructrice ben die er juist voor vecht dat mensen naar zichzelf kijken....
Mensen kunnen zoveel meer plezier van hun paard hebben!
Ik hoop dat heel veel mensen dit topic lezen en al is er maar 5% die er over na gaan denken en er iets mee doen.....dan hebben we dat al gewonnen.
Yamca; top dat je de voorzet hebt gegeven!

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:31

Maar... door niet de perfecte ruiter te zijn zit je je paard in de weg.... kan je hem pijn doen...
Maar een mens moet toch leren?! Je kan niet verwachten dat een ruiter ALTIJD goed zit. Wel ben ik van mening dat dit het doel hoort te zijn. Helaas krijg je hierop weinig constructieve feedback (in les, van omstanders.)
Het is inderdaad vaak sneu voor manegepaarden. Aan de andere kant moeten mensen toch ergens beginnen met paardrijden (denk wel dat het ook op andere manieren kan).

Maar... zet me wel weer aan het denken wat ik moet veranderen om mijn paard beter te laten lopen!

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:41

je hebt helemaal gelijk :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:44

quintusgl schreef:
Yamca; ik sta hier geheel achter.
Bij ons in de winkel staat een boek: probleemgedrag bij Paarden. Ik zeg altijd tegen de mensen; er zou eens een boek gemaakt moeten worden over; Probleemgedrag bij Ruiters.........dan zou je het eerste boek amper nog nodig hebben.
Gelukkig heb ik stalgenoten die dezelfde gedachtegang hebben en eerst naar zichzelf kijken maar wat ben ik vaak mensen tegen gekomen die het paard de schuld geven. Ik geloof dat ik zeker wel een instructrice ben die er juist voor vecht dat mensen naar zichzelf kijken....
Mensen kunnen zoveel meer plezier van hun paard hebben!
Ik hoop dat heel veel mensen dit topic lezen en al is er maar 5% die er over na gaan denken en er iets mee doen.....dan hebben we dat al gewonnen.
Yamca; top dat je de voorzet hebt gegeven!

Dank je wel voor je compliment, dat waardeer ik :)
maaikiemike schreef:
Maar... door niet de perfecte ruiter te zijn zit je je paard in de weg.... kan je hem pijn doen...
Maar een mens moet toch leren?! Je kan niet verwachten dat een ruiter ALTIJD goed zit. Wel ben ik van mening dat dit het doel hoort te zijn. Helaas krijg je hierop weinig constructieve feedback (in les, van omstanders.)
Het is inderdaad vaak sneu voor manegepaarden. Aan de andere kant moeten mensen toch ergens beginnen met paardrijden (denk wel dat het ook op andere manieren kan).

Maar... zet me wel weer aan het denken wat ik moet veranderen om mijn paard beter te laten lopen!

Ik verwacht geen perfectie. Ik verwacht wel een open, leergierige houding van een ruiter, en de bereidheid om te accepteren dat eigenlijk alle rijtechnische problemen hun oorzaak bij de ruiter hebben, en vaak bij die persoon zelf. Ik verwacht ook van de mensen om die ruiter heen dat ze niet gaan roepen dat er een fysio bij moet, maar dat die ruiter los moet gaan laten van voren, en bv moet leren zitten, omdat het probleem niet opgelost gaat zijn met die fysio. Wees eerlijk over waar je denkt dat de oorzaak ligt, en de oplossing.
Eerlijkheid, zelfkritiek, en eerlijke kritiek naar anderen met de intentie om hen en hun paard vérder te helpen, dat is wat ik verwacht.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:02

Yamcha schreef:
Ik verwacht geen perfectie. Ik verwacht wel een open, leergierige houding van een ruiter, en de bereidheid om te accepteren dat eigenlijk alle rijtechnische problemen hun oorzaak bij de ruiter hebben, en vaak bij die persoon zelf. Ik verwacht ook van de mensen om die ruiter heen dat ze niet gaan roepen dat er een fysio bij moet, maar dat die ruiter los moet gaan laten van voren, en bv moet leren zitten, omdat het probleem niet opgelost gaat zijn met die fysio. Wees eerlijk over waar je denkt dat de oorzaak ligt, en de oplossing.
Eerlijkheid, zelfkritiek, en eerlijke kritiek naar anderen met de intentie om hen en hun paard vérder te helpen, dat is wat ik verwacht.

Juist :j

Al denk ik wel dat het tegenover het paard eerlijk kan zijn om er wel een fysio/osteopaat enz. bij te halen. Daarmee los je de oorzaak niet op, maar help je wel om de gevolgen te verminderen. Intussen aan de ruiter om de oorzaak aan te pakken.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:04

Eerlijkheid, zelfkritiek, en eerlijke kritiek naar anderen met de intentie om hen en hun paard vérder te helpen, dat is wat ik verwacht.[/quote]

Kan ik goed begrijpen, zeker met het oog op paardenwelzijn.
Maar... ik denk niet dat je dit van iedereen kan verwachten. Denk aan mensen op maneges, kinderen met pony's en mensen die voor de 'leuk' rijden. En mensen met een lager niveau (en het daaraan hangend zelfinzicht)
Wel kan ik me goed bij je aansluiten dat er veelal naar het paard word gekeken op het moment dat er 'rijtechnische' problemen zijn. n dat mensen (misschien bang?) zijn om naar zichzelf te kijken. Maar dat is aan de andere kant toch ook je reden om les te nemen? Ook ik vind het echt niet leuk om te horen dat een probleem bij mij ligt, zeker niet in bijzijn van anderen. Maar als ik het niet weet, zal ik het ook niet kunnen veranderen!
Mes snijd aan 2 kanten: er kan ook iets lichamelijk mis zijn met een paard waardoor deze minder presteerd.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:06

Yamcha schreef:
of te gaan parelli-en en join-uppen tot het arme dier geen roundpen meer kan zien, en nog steeds niet snapt wat wel en wat niet mag?

hier moet ik dan toch even op reageren :o Met parelli word er JUIST gehamerd op je eigen lichaamstaal en het lichaamstaal van je paard, wat voor een invloed heb jij op je paard, en waarom doet je paard wat ie doet. Dus dit vind ik dan weer een slecht voorbeeld.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:10

maaikiemike schreef:
Kan ik goed begrijpen, zeker met het oog op paardenwelzijn.
Maar... ik denk niet dat je dit van iedereen kan verwachten. Denk aan mensen op maneges, kinderen met pony's en mensen die voor de 'leuk' rijden. En mensen met een lager niveau (en het daaraan hangend zelfinzicht)
Wel kan ik me goed bij je aansluiten dat er veelal naar het paard word gekeken op het moment dat er 'rijtechnische' problemen zijn. n dat mensen (misschien bang?) zijn om naar zichzelf te kijken. Maar dat is aan de andere kant toch ook je reden om les te nemen? Ook ik vind het echt niet leuk om te horen dat een probleem bij mij ligt, zeker niet in bijzijn van anderen. Maar als ik het niet weet, zal ik het ook niet kunnen veranderen!
Mes snijd aan 2 kanten: er kan ook iets lichamelijk mis zijn met een paard waardoor deze minder presteerd.

Natuurlijk kan je dat van iedereen verwachten. Jij gaat op een paard zitten, en het moet daarbij niet uitmaken of je lekker door het bos wilt lopen, een rondje op een manege paard wilt rijden, of wedstrijden op hoog niveau wilt rijden. Je hoort gewoon de beste omstandigheden voor het paard te willen. Natuurlijk begin je niet met een perfecte zit, en wellicht ga je daar ook nooit komen. Maar je moet je er wel voor inzetten om het best mogelijke te bereiken. Ook als het "voor de leuk" is. Een slecht zittende ruiter is voor het paard immers alle behalve "leuk".

En met betrekking tot de laatste zin: op een paard dat lichamelijk iets mankeerd hoor je niet te rijden. OF je moet dmv het rijden het paard kunnen verbeteren (en dus: ligt het weer aan de ruiter).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:16

Millanka schreef:
Yamcha schreef:
of te gaan parelli-en en join-uppen tot het arme dier geen roundpen meer kan zien, en nog steeds niet snapt wat wel en wat niet mag?

hier moet ik dan toch even op reageren :o Met parelli word er JUIST gehamerd op je eigen lichaamstaal en het lichaamstaal van je paard, wat voor een invloed heb jij op je paard, en waarom doet je paard wat ie doet. Dus dit vind ik dan weer een slecht voorbeeld.

Is een prima voorbeeld, legio mensen die het idee van timing niet snappen, of denken dat ze met een dvd'tje van meneer Parelli al hun problemen kunnen oplossen, want paard is immers dominant en weet ik wat al. Bij Parelli heb je hele kaarten met de persoonlijkheid van je paard enzo, maar als jij al van te voren roept dat je paard dat en dat is, omdat al het andere betekent dat het aan jou ligt, dan kun je parrelli-en tot je een ons weegt, maar zolang jíj je attitude niet verandert, zal het probleem zich niet oplossen, want de attitude ís het probleem.

@ Angela: super post, niets aan toe te voegen. 't Is niet omdat je niet serieus bent, dat het paard dan geen serieuze last en pijn van je kan hebben.