Van "achter naar voren" rijden. Iedereen roept het: Hoe dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:31

liberty22 schreef:
wat bedoel je met een rustig tempo?@ smeetjow

Precies wat er staat. Er wordt vaak in een veel te hoog tempo gereden met die jonge beesten. Gewoon kalm, zonder dat het een trage bedoeling wordt. Af en toe een beetje schakelen om ze wel enigszins actief te houden.
Dus in een rustig tempo, zodanig dat ze de activiteit niet verliezen.

Miss_Caroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:32

Liberty: Kaderen, het in de hand stellen van de hoofd halshouding? Je schrijft in je vorige bericht dat je voor dat je gaat rechtrichten, aan de hoofdhalshouding werkt?
Wat wil je dan veranderen aan de hoofdhalshouding? Stelling vragen om het paard naar beneden te krijgen, doe je naar mijn mening niet. Stelling vragen om het paard recht te richten is wel nodig.
Kneden doe je naar mijn mening gewoon niet, want dat is helemaal niet nodig bij een rechtgericht paard.

Maikeltje: Hoe ik mijn paard rechtricht, is moeilijk om zo even neer te typen.
Ik rijd op de Antione de Bodt methode, die is van het: eerst rechtrichten, daarna gaat de rest vanzelf.
Rechtrichten, begint met het weten of je paard links- of rechtsgebogen is. Nu is de mijne dus linksgebogen.
Dan kan je veel oefeningen doen om eerst de achterbenen te activeren.
Je rijd op een duidelijke manier, grote hulpen, wanneer je vraagt om naar links te gaan, ga je meer op links zitten, kijk je naar links, neem je linker teugel aan en: geef je de rechterteugel!
Dan kan je gaan slingeren, van links naar rechts op de binnenhoefslag, om de achterbenen te laten slingeren, en het gewicht gelijk te verdelen op 4 benen. Want bij scheve paarden is het gewicht nooit gelijk op 4 benen.
Je kunt, contrastelling vragen waarbij je op de binnenhoefslag rijdt.
Je kunt op de binnenhoefslag rijden, haakse bochten rijden, en daarbij goed opletten hoeveel gewicht je in je handen hebt. Zit er evenveel gewicht aan je rechterhand als aan je linkerhand? Zoniet, je paard is scheef.
Heb je evenveel gewicht in beide handen en kan je paard een lijn kaarsrecht maken, dan mag je ervan uitgaan dat je paard recht is.
Ook kun je bijv. afwenden bij E, naar de B toe rijden en ervoor zorgen dat je paard zo recht mogelijk onder je blijft. Vlak bij de B aangekomen, zal je paard een kant op vallen. Dit komt door scheefheid. Je kan voelen welke kant je paard op wil. Wil je paard naar rechts vallen? Dan zeg jij dat jullie naar links gaan. Nadat je dat een aantal keer hebt gedaan zal je paard door hebben dat hij moet afwachten welke kant jij op wilt en zal hij geen kant meer op vallen.

nadat je hebt gecheckt of je paard recht is, en dat doe je door na te gaan hoeveel gewicht je in beide handen hebt, door te kijken of je paard keurig rechte lijnen kan maken zonder teveel naar links of rechts af te wijken. Wanneer je paard wel afwijkt naar links of rechts, stuur je hem gewoon weer terug op jou lijntje.

Je zal merken tijdens het rechtrichten dat je paard zijn tempo omlaag gaat, omdat het opeens keihard werken is. De spieren van zijn bolle kant moeten worden aangespannen om recht te worden en dat kost veel inspanning. Ook gaat het paard zijn buikspieren gebruiken.
Dit betekent dat hij zijn rugspieren loslaat, omdat dit amtagonisten zijn, hij kan dus niet anders dan zijn rugspieren laten ontspannen. Zo werkt het ook met de arm van een mens. :)
Doordat de buikspieren aangespannen zijn en de rugspieren ontspannen, kan het paard niet anders dan zijn hoofd laten zakken. Tada, je hebt je paard naar beneden gekregen, zonder 'te vragen', te kneden, te spelen met de teugels :)

Van daar uit werk je pas verder naar verzameling en oprichting toe :) En dat kan niet wanneer je paard scheef is.

Dit is de manier hoe ik het heb geleerd. Pak eruit wat je denkt dat jij handig vindt en laat dingen achterwege die je niet vind kloppen, zeg ik maar?

De methode die ik rijd is wel, grote hulpen geven, wanneer het paard begrijpt wat je verwacht, verklein je ze zoveel mogelijk tot je zo ver komt dat je hulpen onzichtbaar worden.
Dat is in het begin heel raar, erg naar voren zitten wanneer je je paard in draf wilt krijgen, en erg naar achter zitten als je wilt dat je paard halt houdt. Bovenlichaam en armen werken tegelijk in! Pas wanneer jij recht blijft zitten, en je aan de teugels gaat 'trekken', mag je spreken van strenge hand, niet eerlijk zijn naar het paard toe.
ook heel belangrijk, het paard wil altijd onder je blijven.
Als je op de volte rijdt, en je paard valt naar binnen? Wat doen veel mensen, die gaan naar buiten zitten. Heel verkeerd :P
Wat je beter kunt doen is mee naar binnen vallen, of gewoon licht naar binnen zitten zoals je altijd doet als je een volte rijdt, maar dan gewoon je paard terug sturen naar jou volte.
Niet naar buiten gaan zitten, dan ben je zeker niet meer in evenwicht en ga je vallen.

Het belangrijkste wat ik bij deze methode heb geleerd is, door naar het hele paard te kijken, en niet alleen naar zijn hoofd, die zo nodig in de krul moest.
In dat krulletje, dat is een gevolg en geen doel :) een gevolg van het rechtrichten :)
Je moet weten hoe een paardenlichaam werkt voordat je de juiste oefeningen kunt rijden die ervoor zorgen dat je paard ontspant, de juiste aanleudning heeft, recht is, verzamelt is en uiteindelijk opgericht is :)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:33

liberty22 schreef:
een jong paard moet toch eerst zijn balans vinden? dan ligt het tempo sowieso hoger dus ik snap je tempo verhaal niet helemaal

Ok. Hoe ga ik dit uitleggen.
De balans vinden ze níet in een hoog tempo. Integendeel. Heb er genoeg jonge paarden voor gereden om dat te weten.
Juist door die jonge beesten in zo'n hoog tempo door de baan te raggen, gaan ze vreselijk op de voorhand lopen. Even vanuitgaande dat ze begrijpen been=gas.
Laatst bijgewerkt door smeetjoew op 28-10-11 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:33

smeetjoew schreef:
liberty22 schreef:

Precies wat er staat. Er wordt vaak in een veel te hoog tempo gereden met die jonge beesten. Gewoon kalm, zonder dat het een trage bedoeling wordt. Af en toe een beetje schakelen om ze wel enigszins actief te houden.
Dus in een rustig tempo, zodanig dat ze de activiteit niet verliezen.

ik ben het niet geheel met je eens , het eerste wat er gebeuren moet is de balans vinden , aangezien jonge paarden niet zoveel draagkracht hebben hervinden ze hun balans door een wat hoger tempo als de bijv. arbeidsdraf , zou je hier niet in mee gaan zal het paard juist door disbalans niet leren zijn passen af te maken en onder de massa te brengen simpelweg omdat je het stuwen niet ontwikkeld en zonder die ontwikkelde stuwkracht kun je geen draagkracht ontwikkelen.

edith , voor jou edith :') raggen is er niet bij , een paard dat lekker door het lijf macheerd dat is wat ik voor ogen heb , het basis tempo van een jong paard ligt hoger , maar nooit over zijn eigen tempo heen , idd gaan ze dan krabbelen raggen hoe je het noemen wilt
Maar een te laag tempo wat je al snel hebt bij jonge paarden is funest omdat de stuwkracht niet ontwikkeld word en het been niet optimaal onder de massa zal grijpen
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 28-10-11 22:37, in het totaal 1 keer bewerkt

smeetjoew

Re: Van "achter naar voren" rijden. Iedereen roept het: Hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:35

Vind dat an sich een vreemde benadering. Maargoed, wie ben ik.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:38

smeetjoew schreef:

Ik vind een hoger tempo om balans te vinden ook een vreemde benadering.
Een paard heeft al stuwkracht genoeg, het moet juist meer gaan leren dragen.
Dat rustige tempo met behoud van impuls zorgt er inderdaad voor dat een paard beter zijn passen kan (leren) afmaken.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:38

smeetjoew schreef:

nou jah leg maar uit wat je er zo vreemd aan vind ik mag graag alles weten opdat ik er misschien iets aan heb.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:39

cherie78 schreef:
smeetjoew schreef:

Dat rustige tempo met behoud van impuls zorgt er inderdaad voor dat een paard beter zijn passen kan (leren) afmaken.

smeetjow bedoeld echt niet wat jij bedoeld cherie , anders had ze nooit in het zz gereden

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:42

Misschien omdat ik het bijna tegenovergesteld benader als je mn posts nog eens leest. ;) Kan het nog 7909x herhalen maar kan net zo goed even terugverwijzen :D

Rustig mét activiteit. Jij zegt net hoger dan arbeidsdraf, dat vind ik echt funest. Arbeidsdraf gaat al hard zat. En ik weet niet zo goed of ik blij zou zijn met de ontwikkeling van stuwkracht... Dat is toch iets wat we in de dressuur niet zo graag willen. We werken ons kapot om meer draagkracht te ontwikkelen bij die beesten zodat ze meer op een achterbeen gaan lopen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:43

@ cherrie ik had je een vraag gesteld

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:43

cherie78 schreef:

Dat is idd wat ik bedoel.
Maargoed, ben ook maar eens mens, maar zo zie ik het :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:45

Ik deel overigens ook het hoog in tempo rijden niet, echter mag en kan je nooit meer gewicht op de achterhand plaatsen dan dat het paard toelaat op dat moment van zijn opleiding.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:46

smeetjoew schreef:
Misschien omdat ik het bijna tegenovergesteld benader als je mn posts nog eens leest. ;) Kan het nog 7909x herhalen maar kan net zo goed even terugverwijzen :D

Rustig mét activiteit. Jij zegt net hoger dan arbeidsdraf, dat vind ik echt funest. Arbeidsdraf gaat al hard zat. En ik weet niet zo goed of ik blij zou zijn met de ontwikkeling van stuwkracht... Dat is toch iets wat we in de dressuur niet zo graag willen. We werken ons kapot om meer draagkracht te ontwikkelen bij die beesten zodat ze meer op een achterbeen gaan lopen.

affijn dan zijn we het idd niet met elkaar eens , zonder stuwkracht nooit draagkracht , je moet het niet zien als een levensmoede knol dat alle gewicht op de voorbenen knetterd maar een paard dat ver onder de massa grijpt , opdat jonge paarden niet direct de balans en de kracht bezitten dit met enkel en alleen draagkracht te doen ontwikkel je stuw kracht woorwaartse drang , dat kader je steeds meer naar draagkracht.
Het paard beweegt dan soepeler door zijn lijf , het zweefmoment is groter de passen zijn groter het algehele gebruik van het lijf is beter ( lees jong paard) je moet niet alleen kijken naar het sluiten van de bene paren maar ook naar het openen dat draagt bij aan de algehele krachtstoeneming en soeplesse van het paard dat je nodig bent bij de verdere opleiding.
Ook weer afhankelijk van type enzo enzo
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 28-10-11 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:47

Oh en met een rustig tempo bedoel ik absoluut niet dat je terug moet denken. Je moet juist voorwaarts denken, maar in het prille begin van het zadelmak maken en de daarop volgende maanden moet je bezig zijn met (uiteraard het aanleren van been=gas en hand=rem, plus leren nageven voor weerstandbiedende hand) de balans en dat bereik je m.i. mbv een gecontroleerd tempo, zodat het paard zijn passen af kan maken, in balans gaat lopen en zodoende steeds sterker wordt. Uiteraard ook mbv tempowisselingen en voltes.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:48

Moll schreef:

Ging dat over die "hertehals", mol?

Is een "hertehals" een exterieur-kenmerk?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:49

Moll schreef:
Ik deel overigens ook het hoog in tempo rijden niet, echter mag en kan je nooit meer gewicht op de achterhand plaatsen dan dat het paard toelaat op dat moment van zijn opleiding.

dat snap ik niet je gaat vaak prat op das gymnasius des pferde maar hierin niet?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:49

liberty22 schreef:
affijn dan zijn we het idd niet met elkaar eens , zonder stuwkracht nooit draagkracht , je moet het niet zien als een levensmoede knol dat alle gewicht op de voorbenen knetterd maar een paard dat ver onder de massa grijpt , opdat jonge paarden niet direct de balans en de kracht bezitten dit met enkel en alleen draagkracht te doen ontwikkel je stuw kracht woorwaartse drang , dat kader je steeds meer naar draagkracht.
Het paard beweegt dan soepeler door zijn lijf , het zweefmoment is groter de passen zijn groter het algehel gebruik van het lijf is beter ( lees jong paard)

Eens in de zin dat je voorwaartse drang moet creeëren, maar niet mbv een hoog tempo, maar mbv tempowisselingen. Steeds checken of hij nog naar voren denkt, maar dat hoeven maar een paar passen te zijn.
Als een paard weinig balans heeft (en de een heeft dat van nature meer dan de ander) en je rijdt in een hoog/hoger tempo, dan zal hij nooit ruimer/soepeler gaan bewegen. Hij kan pas grotere stappen gaan maken als hij in balans is. Die balans verkrijgt hij door rust in de beweging te krijgen en zijn passen goed af te maken. Dit kost tevens ook echt wel tijd.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:50

cherie78 schreef:
Moll schreef:

Ging dat over die "hertehals", mol?

Is een "hertehals" een exterieur-kenmerk?

Dank je wel, ik weet voldoende, en kan je voorgaande bericht dus niet serieus nemen.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:51

Moll schreef:

Een driejarige laat zich ook echt niet op een achterbeen rijden. Je bent de eerste paar jaar gewoon bezig 'm in balans te krijgen en dan gaan we pas spreken van meer op een achterbeen zetten mbv verzwarende oefeningen. Maargoed, daar komt een heel africhtingstraject bij kijken.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:52

smeetjoew schreef:
Oh en met een rustig tempo bedoel ik absoluut niet dat je terug moet denken. Je moet juist voorwaarts denken, maar in het prille begin van het zadelmak maken en de daarop volgende maanden moet je bezig zijn met (uiteraard het aanleren van been=gas en hand=rem, plus leren nageven voor weerstandbiedende hand) de balans en dat bereik je m.i. mbv een gecontroleerd tempo, zodat het paard zijn passen af kan maken, in balans gaat lopen en zodoende steeds sterker wordt. Uiteraard ook mbv tempowisselingen en voltes.

ik denk allicht dat we wat hetzelfde bedoelen , ik heb het over een tempo waarbij het paard zijn passen het groots maakt , volgens mij bedoel jij dat ook , jouw ZZ paard kan in een veel verzamelder gang dus minder bodem pakken dus minder snel dezelfde takt en swung behouden dat kan een jong paard niet , dat is wat ik bedoel , zie veel mensen mat paarden die gewoon te lui lopen waardoor ze stijf en stram worden.
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 28-10-11 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:53

Zou Steinbrecht met zijn "rijdt uw paard voorwaarts en richt het recht" wel bedoeld hebben met "voorwaarts" het tempo?

Wel is het zo, dat een paard altijd moet reageren op een voorwaarts-drijvende hulp.
Ik denk dan bij het voorwaartse van Steinbrecht aan een paard wat altijd voorwaarts wil gaan, zelfs in piaffe :j

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:55

liberty22 schreef:
Moll schreef:

dat snap ik niet je gaat vaak prat op das gymnasius des pferde maar hierin niet?

Klopt echter dit gedeelte deel ik je mening niet, het behalen van een ruim voorbeen en verder onderkomend achterbeen heeft naar mijn inzicht niets te maken met een hoger tempo, daar zie ik alleen maar een rug en lende die vast gezet worden , ik wil jonge paarden ook niet in arbeidstempo ik wel ze een halve tot een hele pas er onder zien.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:56

smeetjoew schreef:
Moll schreef:

Een driejarige laat zich ook echt niet op een achterbeen rijden. Je bent de eerste paar jaar gewoon bezig 'm in balans te krijgen en dan gaan we pas spreken van meer op een achterbeen zetten mbv verzwarende oefeningen. Maargoed, daar komt een heel africhtingstraject bij kijken.

Een 3 jarige ga ik nog niet eens op zitten om die reden.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:56

liberty22 schreef:
smeetjoew schreef:

ik denk allicht dat we wat hetzelfde bedoelen , ik heb het over een tempo waarbij het paard zijn passen het groots maakt , volgens mij bedoel jij dat ook , jouw ZZ paard kan in een veel verzamelder gang dus minder bodem pakken dus minder snel dezelfde takt en swung behouden dat kan een jong paard niet , dat is wat ik bedoel , zie veel mensen mat paarden die gewoon te lui lopen waardoor ze stijf en stram worden.

Tuurlijk, maar zo een beetje weird zijn als ik van een driejarige dergelijke takt en schwung zou vragen :D Daar ben je nog helemaal niet mee bezig. Vind dat jullie te moeilijk denken en het hele proces veel te ingewikkeld maken... Wordt er weinig wijzer van, laat staan de TS.
Zorg nou eens maar dat je van achteruit je paard tegen de weerstand biedende hand kunt rijden en dan nageeflijk leert maken op die weerstand biedende hand. Paard moet in balans op eigen benen gaan lopen, maar niet in een hoog tempo (m.i.).
Daarnaast bedoel ik dus - nogmaals, zoals Cherie ook al zei - rustig mét activiteit en impuls. Dat is wat ánders dan langzaam en traag.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:57

Moll schreef:
Een 3 jarige ga ik nog niet eens op zitten om die reden.

Tjah, dat is weer een hele andere discussie. Dat verschilt per eigenaar en per paard wanneer er zadelmak gemaakt wordt.
Laatst bijgewerkt door smeetjoew op 28-10-11 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt