Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Chaos schreef:_Lot schreef:Ik dacht zelf meer in de richting van artrose enz....
Je kunt een heleboel denken. Maar is dat niet compleet afhankelijk van paard/ruiter/trainingsschema?!?!
_Lot schreef:Ik rij op een paardje van mijn staleigenaresse, voornamlijk buiten. Ik hoop mijn eigen paardje op den duur als handpaardje mee te kunnen nemen, en daarna, volgend voorjaar, de rollen eens om te draaien, dus ik op haar mee naar buiten ipv ernaast en de eigenaresse op mijn bijrijdpaardje. In het najaar dan alleen naar buiten, in de winter op een laag pitje door kachelen samen en dan als ze vier wordt wat meer bakwerk erbij pakken.
_Lot schreef:Daarnaast is er een verschil tussen rijden en rijden. Wedstrijdgericht trainen in de bak waarbij ook enorm gelet wordt op houding, ruggebruik, verzamelen, galop, de balans al snel goed moet zijn etc. vind ik heel anders dan buiten gaan stappen met de voorbereidingen zoals hierboven. Het zal mij echt een zorg zijn of paardlief zonder slingeren van a naar c kan komen en of ze haar balans kan houden in de galop, sterker nog, er zal wss niet eens gegaloppeerd worden, enkel stap met korte stukjes draf.
Lusitana schreef:KasparovX schreef:Ik ben van mening dat je over het algemeen best rustig aan op een 3-jarige kunt gaan zitten. Ik heb er een hoop van die leeftijd aangereden. En bij sommige paarden vonden we het verstandiger ze nog een jaartje op de wei te laten.
De meeste problemen met paarden die voortijdig `uitvallen` komen naar mijn mening door verkeerd rijden en te snel (nep)resultaat willen.
In plaats van deze discussie zou ik liever een onderzoek lezen. Met daarin ook meegenomen de paarden die nog jonger dan 3 jaar zijn ingereden. En dan een overzicht van bereikt niveau, op welke leeftijd ze dit niveau bereikt hebben, aantal jaren dat het daarin gelopen heeft, aantal jaren dat het paard uberhaupt gereden kon worden. Hoe oud ze geworden zijn, enz. enz.
En dan uitgevoerd door iemand die er zelf geen oordeel over heeft. En dat laatste is het lastigste, iemand die er geen uitgesproken mening over heeft zal niet zo gauw een onderzoek opzetten. En de anderen zetten alleen maar een onderzoek op om hun eigen mening te ondersteunen.
Het probleem is dat er zoveel variabelen zijn en dat je een controle groep nodig hebt van oudere paarden die door dezelfde ruiters op dezelfde manier gereden moeten worden.
Daarnaast moeten ze dus de effecten bekijken van het soort werk en dus vele groepen met vele soorten werk en type ruiters moeten hebben.
Want net als jij ben ik sterk van mening dat verkeerd rijden met name de paarden verknalt, niet zozeer het gewicht dragen op zich.
Vervolgens moeten de paarden eigenlijk ook nog allemaal genetisch verwant zijn en hetzelfde leven en gevoerd worden en dezelfde zadels dragen etc... Want alles kan invloed hebebn op slijtage en blessures.
Het is bijna onmogelijk een onafhankelijk onderzoek te doen, de meesten doen een onderzoek naar wat ze willen vinden, en dat vinden ze natuurlijk altijd wel, zoals er beweert wordt dat paarden last zouden hebben van te zware ruiters (waar de grens van te zwaar ook mag liggen) op grond van blessures, waarbij andere factoren niet worden meegenomen. Er zijn weinig paarden die van wieg tot graf bij dezelfde correct rijdende ruiter zijn en slijtages en blessures kunnen op elk moment van de loopbaan ontstaan door verkeerd werk... Zeg dan maar eens dat het persee van die laatste zware ruiter komt... Ik ken drie jarigen, nauwelijks bereden, die ernstige rugproblemen hadden (waarschijnlijk mede door te jong te lang koude geleden te hebben)en kleine paardjes van loeizware ruiters die nog nooit iets hebben gehad.
Anti bit mensen idem, die wijzen graag op schade door het bit veroorzaakt, maar niemand weet hoe die paarden hun hele leven gereden zijn, of wel? En er is geen controle groep die hun hele leven alleen een uur een bit in krijgt zonder dat er mee gewerkt wordt. Of wel? Dan pas kun je zeggen of iets van een bit zelf komt... animatie filmpjes die ik tegenkom laten me over de grond rollen van het lachen. Bitten die binnen in de mond alle kanten op wapperen? Nooit van lippenen tong gehoord, zeer sterke spieren die best alles dempen en vast kunnen houden? Gevoeligheid (want zenuwbanen) gelijkstellen aan pijnprikkel? Onze handen zijn zo gevoelig dat we braille kunnen lezen. Doet dat zeer? Doet een pen vasthouden, of met vork en mes eten zeer?
Ik noem ook altijd het lachwekkende wetenschappelijke onderzoek van een man die maanden onder in het wild levende paarden heeft geleefd en in de National Geographic (meen ik, het is al bijna tien jaar geleden dat ik het las) met de conclusie kwam dat ze geen persoonlijkheid hebben, "want ze doen allemaal hetzelfde". Als er geen contact is met de mens, is de persoonlijkheid moeilijker vast te stellen, maar dat wil niet zeggen dat paarden ze niet hebben! Het is maar hoe je kijkt en hoe je onderzoek doet en hoeveel kijk je op dingen hebt!
Enfin, ik kan zo wel een uurtje doorgaan, maar het bewijst allen dat het ontzettend moeilijk is om een bonafide onderzoek uit te voeren, ik ben er nog nooit een in verband met paarden tegengekomen, met name omdat het onmogelijk is een goede controlegroep bij elkaar te krijgen die exact hetzelfde is als de andere groep.
Maar goed, dat is verder off-topic.
KasparovX schreef:Interessant stuk gevonden van de Waiboerhoeve: http://edepot.wur.nl/34086
Helaas niet het stuk over beweging op jonge leeftijd, maar wel een aantal andere interessante onderzoeken en bevindingen.
Kijk ook even op blz. 14, daar gaat het over 2,5-jarige paarden met een zadel op in de trainingsmolen laten lopen.
Ik heb geen tijd meer, anders had ik nog even doorgezocht naar het onderzoek over beweging...
KasparovX schreef:Ik ben nog steeds benieuwd welke blessures of slijtage de mensen verwachten die tegen het inrijden van 3-jarige paarden zijn. Kunnen jullie me wat meer daarover vertellen. Heb je het al eens in je omgeving meegemaakt?Ik ben wel benieuwd wat de tegenstanders van 3-jarigen inrijden voor problemen verwachten. Ik hoor hier iemand over peesblessures en iemand over artrose. Kunnen jullie ook eens vertellen welk scenario je voor je ziet bij het inrijden van een 3-jarig paard? Misschien kun je het onderbouwen met wat je zelf hebt meegemaakt? (op 3-jarige leeftijd ingereden paard dat problemen kreeg die duidelijk te wijten waren aan het inrijden op die leeftijd)
Sawatdeetje schreef:Mijn paard is nu 5 en ik spring er nu een b parcours mee maar dat was niet mijn insteek om het al zo vroeg te doen maar ze is zo werk willig toen ze 3/4 jaar was logeerde ik maar1 keer per week simpel weg omdat mijn paard er gestoord van werd ze moest echt werke anders had je een paard die alleen maar de lucht in kwam dan wil ik niet zegge dat k er blij mee was in tegendeel het liefst had k 3 keer in de week gereden omdat die rug nog zo week was maar dat zat er gewn niet in je moet bij je paard zelf kunnen zien of die er klaar voor is en of het mogelijk is
(me paard komt van de renbaan dus ze moet echt lope anders breekt ze der stal af!!)
KasparovX schreef:KasparovX schreef:Ik ben nog steeds benieuwd welke blessures of slijtage de mensen verwachten die tegen het inrijden van 3-jarige paarden zijn. Kunnen jullie me wat meer daarover vertellen. Heb je het al eens in je omgeving meegemaakt?Ik ben wel benieuwd wat de tegenstanders van 3-jarigen inrijden voor problemen verwachten. Ik hoor hier iemand over peesblessures en iemand over artrose. Kunnen jullie ook eens vertellen welk scenario je voor je ziet bij het inrijden van een 3-jarig paard? Misschien kun je het onderbouwen met wat je zelf hebt meegemaakt? (op 3-jarige leeftijd ingereden paard dat problemen kreeg die duidelijk te wijten waren aan het inrijden op die leeftijd)
petitparis schreef:Wow, dat klink zwaar. Interessant verhaal.Zelfs mijn eventing paard had als 2-jarige al 18 steeples gelopen, heeft bij mij eventing en dressuur gelopen en jaarlijks enkele 2 koersen. Die is oud geworden zonder 1x iets te mankeren, ook geen arthrose. En die heeft naar sommigen hun normen toch een zwaar leven geleid.
Sawatdeetje schreef:Mijn paard is nu 5 en ik spring er nu een b parcours mee maar dat was niet mijn insteek om het al zo vroeg te doen maar ze is zo werk willig toen ze 3/4 jaar was logeerde ik maar1 keer per week simpel weg omdat mijn paard er gestoord van werd ze moest echt werke anders had je een paard die alleen maar de lucht in kwam dan wil ik niet zegge dat k er blij mee was in tegendeel het liefst had k 3 keer in de week gereden omdat die rug nog zo week was maar dat zat er gewn niet in je moet bij je paard zelf kunnen zien of die er klaar voor is en of het mogelijk is
(me paard komt van de renbaan dus ze moet echt lope anders breekt ze der stal af!!)