voor en nadelen 3 jarige inrijden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: voor en nadelen 3 jarige inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 13:47

Wat dat laat inrijden en gevormde karakters en niet leuk vinden om na vrijheid te moeten werken betreft: Ik heb toch twee echt twee ponies ingereden van 17 jaar die het GEWELDIG vonden om bereden te worden. Een ging zelfs gewoon onder het zadel staan als ik het ophield, tot grote verbazing van iemand die een pony had die een hekel had aan opzadelen.
Ik denk dat ook daar een heleboel ligt aan HOE je een en ander doet.

In het leger hield men vroeger trouwens 5 jaar aan. Op hoge scholen houdt men drie aan, maar wel via een langzame weg.

Wederom HOE een en ander wordt gedaan lijkt ook in mijn ogen een veel grotere factor in het welzijn van de rest van het leven van het paard, dan het wanneer.
De beproefde schema's (scalas), die zijn niet voor niets ontstaan!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:00

Het hoe zou zich toch ook moeten weerspiegelen bij de jonge paarden dus ik vind het toch een opvallend verschil.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 16:25

_Lot schreef:
Ik dacht zelf meer in de richting van artrose enz....

Je kunt een heleboel denken. Maar is dat niet compleet afhankelijk van paard/ruiter/trainingsschema?!?!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:36

Chaos schreef:
_Lot schreef:
Ik dacht zelf meer in de richting van artrose enz....

Je kunt een heleboel denken. Maar is dat niet compleet afhankelijk van paard/ruiter/trainingsschema?!?!

En huisvesting. En de 10 jaar er na uberhaupt. Hoe veel problemen komen daadwerkelijk vanuit het zadelmak maken en niet uit de periode erna?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:10

ik heb mijn tinker beleerd met 3 jaar en er 2 maand 2 keer per week op gereden
tot buitenritjes aan toe
ze deed alles erg braaf en heb haar weggezet tot begin maart. ze loopt nu lekker elke dag in de bak en zomers lekker hele dagen buiten.

maart dan is ze bijna 4 en pak ik haar weer rustig op 2 keer per week

die 2 maanden vergeet ze niet en ze vindt het prima even een rust periode ;)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:25

Mijn eigen paard heb ik met 3 jaar ingereden en daarna heel rustig aan 3x in de week 20 minuten gereden. Ook nog een maand vakantie gegeven. Dat ging echt prima. Ze is nu 5 en doet het super.

Ik ben bezig met een pony van iemand anders en die heeft door omstandigheden lang stil gestaan, dus die ben ik met 4,5 aan het inrijden. Voordeel is wel dat je wat meer kan doen, met een 3 jarige moet je zooooooo voorzichtig zijn. Deze kan iets meer belast worden en ik merk wel dat het daardoor snel vooruit gaat.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:15

Ik vind het mentale vlak belangrijk. Lichamelijk weet ik niet wat ik ervan moet denken.

Ik wil niet met mijn dieren vechten en heb alle tijd. Merk wel dat oudere dieren het mentaal vaak beter kunnen plaatsen en verwerken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:22

Ik heb er nu een van 4.5. Vandaag voor de 16e keer opgezeten in anderhalve maand tijd. :D

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:28

ik denk dat je moet kijken naar het paard zelf.

mijn merrie heb ik laten inrijden toen ze 3,5 was, omdat ze nog heel veulenachtig van bouw was. maar we hadden egt niet langer moeten wachten, want ze had al een behoorlijk pittig karakter. gelukkig is het toch wel allemaal goedgekomen met dr.

met mijn ruin ben ik toen die nog net geen 3 was begonnen, eerst een beetje grondwerk enzo. maar hij vond het zo leuk, dat hij al binnen een maand zadelmak was. ik heb alles spelenderwijs met hem gedaan.. ik heb wel heel goed opgelet dat hij het leuk bleef vinden, en hij krijgt ook super vaak vrij, dan mag hij lekker met zijn vriendinnetje in de bak spelen!! en nu kan hij al wijken, schouderbinnenwaarts, traver en zijn we met galopwissels bezig voor de lol! (ff voor de duidelijkheid, ik train meestal maar 15 min)!!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:31

Dat klopt, ik vind het ook totaal paard-afhankelijk! :j

Onze grote baby's van 1.70m. (+) worden wel vroeg beleerd, met 3.5 jaar, maar mogen daarna een jaar bijkomen en worden dan weer opgepakt.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 08:13

ik ben het er ook zeker mee eens dat er naar het paard zelf gekeken moet worden. soms heb je echt puppys er tussen zitten. Ik heb ze al van verschillende leeftijden gehad. van 3 van 4 en van 1 van al 5. Deze had zeker al een eigen karakter en heb ik ook langer over gedaan om deze zonder dwang en in rust en vertrouwen onder het zadel te krijgen: meest omdat zij vond dat ze het zelf wel kon bepalen en dat vertrouwen in zich zelf had om uit te breken etc. maar eenmaal het vertrouwen gewonnen ging het weer als een speer. Dus heb er niet veel meer werk aan ondervonden, het kwarte viel alleen wat later..
En degene die ik met 3 heb in gereden, zijn weer naar huis gegaan met max 1 keer per week rijden met de eigenaar, en vaak was dit toch recreatief dus ook niet echt intensief voor zo'n jong paard.

Ik probeer ook naar het lichaam te kijken natuurlijk, vanwege de skeletgroei. maar wat iemand hier ook al meldde: het hangt natuurlijk af van de ruiter/stalling/voer etc. er zit een heel groot verschil tussen iemand die op een 3 jarige elke dag gaat rijden, ook al is het maar 30 minuten maar flink aan het werk zet in de bak, of iemand die op een 3 jarige 1 keer per week een buitenritje gaat maken op rustig tempo voor het paard.

met 3 inrijden, en dan terugzetten zie ik ook wel heil in. want dan weten ze het echt nog wel over een half of een jaar en pak je alles dus sneller op met 3,5/4 jaar. En dan nog rustig aan..mijn merrie is met 4 ingereden, buiten. en is met 5 a 6 jaar pas echt aan het werk gegaan in de bak.

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 13:57

Ik ben wel benieuwd wat de tegenstanders van 3-jarigen inrijden voor problemen verwachten. Ik hoor hier iemand over peesblessures en iemand over artrose. Kunnen jullie ook eens vertellen welk scenario je voor je ziet bij het inrijden van een 3-jarig paard? Misschien kun je het onderbouwen met wat je zelf hebt meegemaakt? (op 3-jarige leeftijd ingereden paard dat problemen kreeg die duidelijk te wijten waren aan het inrijden op die leeftijd)

_Lot schreef:
Ik rij op een paardje van mijn staleigenaresse, voornamlijk buiten. Ik hoop mijn eigen paardje op den duur als handpaardje mee te kunnen nemen, en daarna, volgend voorjaar, de rollen eens om te draaien, dus ik op haar mee naar buiten ipv ernaast en de eigenaresse op mijn bijrijdpaardje. In het najaar dan alleen naar buiten, in de winter op een laag pitje door kachelen samen en dan als ze vier wordt wat meer bakwerk erbij pakken.

_Lot schreef:
Daarnaast is er een verschil tussen rijden en rijden. Wedstrijdgericht trainen in de bak waarbij ook enorm gelet wordt op houding, ruggebruik, verzamelen, galop, de balans al snel goed moet zijn etc. vind ik heel anders dan buiten gaan stappen met de voorbereidingen zoals hierboven. Het zal mij echt een zorg zijn of paardlief zonder slingeren van a naar c kan komen en of ze haar balans kan houden in de galop, sterker nog, er zal wss niet eens gegaloppeerd worden, enkel stap met korte stukjes draf.

Hier wordt aangevoerd dat de paarden voornamelijk buiten gereden worden zonder op ruggebruik en balans te letten. Dit wordt gemeld als een soort “verzachtende omstandigheid”. Ik ben het hier niet mee eens. Ik denk juist dat dressuurgerichte arbeid, natuurlijk wel “correct” en op het niveau dat het paard aankan, beter is voor de ontwikkeling van het paard. Waarbij je dus juist wel op ruggebruik en balans let. Als een paard om het zo maar te zeggen volledig op de voorhand en/of met holle rug (dus niet dragend) mèt ruitergewicht gereden wordt, in het bos of in de bak, dan lijkt me dat je daardoor juist meer slijtage hebt.

Lusitana schreef:
KasparovX schreef:
Ik ben van mening dat je over het algemeen best rustig aan op een 3-jarige kunt gaan zitten. Ik heb er een hoop van die leeftijd aangereden. En bij sommige paarden vonden we het verstandiger ze nog een jaartje op de wei te laten.
De meeste problemen met paarden die voortijdig `uitvallen` komen naar mijn mening door verkeerd rijden en te snel (nep)resultaat willen.

In plaats van deze discussie zou ik liever een onderzoek lezen. Met daarin ook meegenomen de paarden die nog jonger dan 3 jaar zijn ingereden. En dan een overzicht van bereikt niveau, op welke leeftijd ze dit niveau bereikt hebben, aantal jaren dat het daarin gelopen heeft, aantal jaren dat het paard uberhaupt gereden kon worden. Hoe oud ze geworden zijn, enz. enz.
En dan uitgevoerd door iemand die er zelf geen oordeel over heeft. En dat laatste is het lastigste, iemand die er geen uitgesproken mening over heeft zal niet zo gauw een onderzoek opzetten. En de anderen zetten alleen maar een onderzoek op om hun eigen mening te ondersteunen.

Het probleem is dat er zoveel variabelen zijn en dat je een controle groep nodig hebt van oudere paarden die door dezelfde ruiters op dezelfde manier gereden moeten worden.
Daarnaast moeten ze dus de effecten bekijken van het soort werk en dus vele groepen met vele soorten werk en type ruiters moeten hebben.
Want net als jij ben ik sterk van mening dat verkeerd rijden met name de paarden verknalt, niet zozeer het gewicht dragen op zich.
Vervolgens moeten de paarden eigenlijk ook nog allemaal genetisch verwant zijn en hetzelfde leven en gevoerd worden en dezelfde zadels dragen etc... Want alles kan invloed hebebn op slijtage en blessures.
Het is bijna onmogelijk een onafhankelijk onderzoek te doen, de meesten doen een onderzoek naar wat ze willen vinden, en dat vinden ze natuurlijk altijd wel, zoals er beweert wordt dat paarden last zouden hebben van te zware ruiters (waar de grens van te zwaar ook mag liggen) op grond van blessures, waarbij andere factoren niet worden meegenomen. Er zijn weinig paarden die van wieg tot graf bij dezelfde correct rijdende ruiter zijn en slijtages en blessures kunnen op elk moment van de loopbaan ontstaan door verkeerd werk... Zeg dan maar eens dat het persee van die laatste zware ruiter komt... Ik ken drie jarigen, nauwelijks bereden, die ernstige rugproblemen hadden (waarschijnlijk mede door te jong te lang koude geleden te hebben)en kleine paardjes van loeizware ruiters die nog nooit iets hebben gehad.
Anti bit mensen idem, die wijzen graag op schade door het bit veroorzaakt, maar niemand weet hoe die paarden hun hele leven gereden zijn, of wel? En er is geen controle groep die hun hele leven alleen een uur een bit in krijgt zonder dat er mee gewerkt wordt. Of wel? Dan pas kun je zeggen of iets van een bit zelf komt... animatie filmpjes die ik tegenkom laten me over de grond rollen van het lachen. Bitten die binnen in de mond alle kanten op wapperen? Nooit van lippenen tong gehoord, zeer sterke spieren die best alles dempen en vast kunnen houden? Gevoeligheid (want zenuwbanen) gelijkstellen aan pijnprikkel? Onze handen zijn zo gevoelig dat we braille kunnen lezen. Doet dat zeer? Doet een pen vasthouden, of met vork en mes eten zeer?
Ik noem ook altijd het lachwekkende wetenschappelijke onderzoek van een man die maanden onder in het wild levende paarden heeft geleefd en in de National Geographic (meen ik, het is al bijna tien jaar geleden dat ik het las) met de conclusie kwam dat ze geen persoonlijkheid hebben, "want ze doen allemaal hetzelfde". Als er geen contact is met de mens, is de persoonlijkheid moeilijker vast te stellen, maar dat wil niet zeggen dat paarden ze niet hebben! Het is maar hoe je kijkt en hoe je onderzoek doet en hoeveel kijk je op dingen hebt!
Enfin, ik kan zo wel een uurtje doorgaan, maar het bewijst allen dat het ontzettend moeilijk is om een bonafide onderzoek uit te voeren, ik ben er nog nooit een in verband met paarden tegengekomen, met name omdat het onmogelijk is een goede controlegroep bij elkaar te krijgen die exact hetzelfde is als de andere groep.
Maar goed, dat is verder off-topic.

En vergeet niet de hilarische filmpjes van het zogenaamde "onderzoek" van Dhr. Cook waarin hij paarden een proefje laat rijden met en zonder bit. ;)

Ik ben het eens met wat je schrijft, zo'n onderzoek is moeilijk op te stellen, maar een grof vergelijk van 50 paarden op 3-jarige leeftijd ingereden, 50 op 4-jarige leeftijd, 50 op 5-jarige leeftijd en 50 op 6-jarige leeftijd ingereden, en liefst ook nog 50 eerder dan 3 jaar ingereden vergelijken na 15 jaar arbeid lijkt me wel haalbaar in misschien niet volledig zuiver, maar wel een duidelijke indicatie.
Op de Waiboerhoeve hebben ze vergelijkbare onderzoeken gedaan. O.a. naar de invloed van beweging voor jonge paarden op blessures en andere ontwikkelingen als deze paarden ouder worden. Hiervoor hebben ze twee zoveel mogelijk vergelijkbare groepen geselecteerd. Zo ook een onderzoek naar paarden die behalve hooi ook stro gevoerd kregen, waarbij twee vergelijkbare groepen ingezet werden waarvan de ene groep alleen hooi kreeg en de andere hooi en stro. Maar het eerstgenoemde onderzoek lijkt me het meest vergelijkbaar met het onderzoek dat wij willen.

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:07

Interessant stuk gevonden van de Waiboerhoeve: http://edepot.wur.nl/34086

Helaas niet het stuk over beweging op jonge leeftijd, maar wel een aantal andere interessante onderzoeken en bevindingen.
Kijk ook even op blz. 14, daar gaat het over 2,5-jarige paarden met een zadel op in de trainingsmolen laten lopen. ;)

Ik heb geen tijd meer, anders had ik nog even doorgezocht naar het onderzoek over beweging... :wave:

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:29

interessant, ik ga voor rechtuit lopen, en dan werken aan de balans, dus lekker dressuurmatig aan de gang. Kunnen ze lekker verlengen in de bovenlijn en passen, wordt het tijd om ze wat meer bij elkaar te rijden voor korte stukjes en zijn ze klaar voor wendingen in een rijbak.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:03

KasparovX schreef:
Interessant stuk gevonden van de Waiboerhoeve: http://edepot.wur.nl/34086

Helaas niet het stuk over beweging op jonge leeftijd, maar wel een aantal andere interessante onderzoeken en bevindingen.
Kijk ook even op blz. 14, daar gaat het over 2,5-jarige paarden met een zadel op in de trainingsmolen laten lopen. ;)

Ik heb geen tijd meer, anders had ik nog even doorgezocht naar het onderzoek over beweging... :wave:

Ik ben bekend met het onderzoek dat je daar noemt over beweging bij jonge paarden (uit de jaren 80 meen ik) en wilde het ook eerder noemen, maar omdat het niet echt relevant is en ik geen link heb, heb ik het weggelaten. Grappig dat ze het hebben over variatie, terwijl ik een voorstander ben van routine, maar wel af en toe nieuwe dingen daarin brengen, dus ook een vorm van varieren. Maar ik dnek dat het met de trainingsmolen vooral doelt op het aantal minuten in een bepaalde gang zodat ze attent blijven.

Het probleem voor een onderzoek is de jaren na het inrijden, die zouden ze hetzelfde moeten doorstaan kwa huisvesting, voeding en gebruik om een goed overzicht te hebben. Het zou in elk geval zo lang mogelijk hetzelfde bij elk individueel paard moeten zijn. Een paard dat bv een jaartje springt, ene paar jaar endurance doet en daarna de dressuur ingaat, geeft wellicht sowieso een heel ander slijtage beeld dan een paard dat in de wei staat en in de weekeinde buitenritten doet... en een correct gereden paard tegenover een in de krul of hol getrokken paard...
En hoe komen ze dan aan zoveel paarden, liefst van hetzelfde ras, die bijna hun hele leven moeten doen wat het onderzoek voorschrijft?
Want het beeld wordt dus vertrokken door de variabelen in het werk.

Wat artrose betreft, daar zijn ook erfelijke factoren bij en een heleboel die niet met rijden te maken hebben, maar bv met al genoemde huisvesting, gebrek aan ontwikkeling, eerdere blessures (die ook in de wei opgelopen kunnen worden) en voeding.
Artrose en andere skelet problemen (denk aan ocd bv) kan al op jeugdige leeftijd naar voren komen, voordat ze bereden worden. Het is niet altijd "slijtage door veelvuldig of verkeerd gebruik" . Het heeft veel te maken met de doorbloeding (vandaar dat beweging zo belangrijk is).
Artrose in de hals of nek is denk ik wel vaak terug te voeren naar verkeerd gereden zijn (zwaar slofteugelgebruik bv), omdat van nature de hals enorm buigzaam is en het best vreemd is om er dan artrose in te krijgen. De rug is onder het zadel haast niet buigzaam (omdat er immers een ribbenkast aan zit die ook aan het borstbeen zit), maar daar kan een verkeerd liggend zadel en bonken in het zadel bv natuurlijk weer wat doen.

Er zijn paarden die zo taai zijn dat zelfs levenslang zwaar en raar werk niet tot artrose leidt en paarden die met een luilekkerleventje atrose krijgen omdat ze bv te zwaar zijn (laten we die factor niet wegvlakken...overgewicht heeft een enorme invloed op artrose).
Ik zou dus artrose niet durven aanwijzen als altijd gevolg van jong inrijden.
Ik zou alleen willen wijzen op het belang van rechtrichten en correct rijden en plenty beweging om het te voorkomen....
En men zou niet moeten fokken met kreupele paarden, maar dat wordt wel gedaan. Dan denken ze vaak van de kwaal zelf is niet erfelijk, en dat hoeft ook niet, maar waarom is het paard in de eerste instantie kreupel geraakt, is dat toch niet ergens een foutje in de maak? Dat risico moet je gewoon niet willen nemen. Er zijn genoeg paarden. Fok met de beste gezondste exemplaren. Denk niet als je een willekeurig merrie hebt meteen maar dat er ooit maar eens een veulen uit zou moeten komen.
(Dit richt ik niet aan fokkers die hun merries verrichtingsproeven laten doen en ter keuring laten verschijnen, uiteraard).

Er zit dus veel meer omheen dan het inrijden op een bepaalde leeftiid op zich.

Wat het mentale betreft, ook daar ligt het aan hoe een en ander wordt aangeboden. Elk paard kan best een paar minuten nieuwe dingen leren. Zeker jonge paarden zijn nog helemaal ingesteld op leren.
Wat ze niet aankunnen is plotselinge veranderingen, te veel info in een keer, veel te lang veel te veel herhalingen, inconsequent gedrag, boze ongeduldige ruiters etc, maar dat is ook voor een ouder paard eigenlijk niet goed....
Als je werkt met beginnen te herhalen wat ze goed kunnen/graag doen en daarna wat nieuws, waarmee je onmiddelijk stopt als het een paar keer correct is uitgevoerd en dan weer terug gaat naar wat ze kunnen of gewoon uitstappen, en dingen in "hapklare brokken" aanbied en niet teveel tegenstrijdige dingen aanbied (drijven en inhouden tegelijk bv), en ze niet overneemt (ik geloof dus niet in moe rijden van paarden om ze te TEMMEN, want dan moeten ze de volgende dag met spierpijn werken, uiteraard krijg je dan verzet...) kunnen ze "werk" prima aan, ook mentaal. Maar het moet dus te overzien zijn voor ze , begrijpbaar. Routines spelen daarin een grote rol.
Ik liep bv elke dag een rondje om een maisveld naast een paard waar ik later na een keer opstijgen oefenen en een rondje op het erf weer omheen ging, maar dan er op. Gewoon aan een halster. Ze kende het rondje, dus er was niet veel nieuws behalve dat ik er niet naast liep en ze moest dragen. Dat is te bevatten.
Maar ik geloof evengoed in langer laten groeien van een paard hoor, ik ga hier niet zitten aanmoedigen om maar zo jong mogelijk in te rijden!!! Ik denk dat we het zekere voor onzekere moeten nemen. De rug en ribbenkast zit niet met gewrichten aan de benen, het hangt ertussen aan banden en spieren! Ik denk dat we zoveel mogelijk moeten doen om die zou sterk en ontwikkeld mogelijk te hebben voordat we er op gaan zitten en werk van gaan vragen....

Sawatdeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 17:47

Mijn paard is nu 5 en ik spring er nu een b parcours mee maar dat was niet mijn insteek om het al zo vroeg te doen maar ze is zo werk willig toen ze 3/4 jaar was logeerde ik maar1 keer per week simpel weg omdat mijn paard er gestoord van werd ze moest echt werke anders had je een paard die alleen maar de lucht in kwam dan wil ik niet zegge dat k er blij mee was in tegendeel het liefst had k 3 keer in de week gereden omdat die rug nog zo week was maar dat zat er gewn niet in je moet bij je paard zelf kunnen zien of die er klaar voor is en of het mogelijk is

(me paard komt van de renbaan dus ze moet echt lope anders breekt ze der stal af!!)

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 18:31

KasparovX schreef:
Ik ben wel benieuwd wat de tegenstanders van 3-jarigen inrijden voor problemen verwachten. Ik hoor hier iemand over peesblessures en iemand over artrose. Kunnen jullie ook eens vertellen welk scenario je voor je ziet bij het inrijden van een 3-jarig paard? Misschien kun je het onderbouwen met wat je zelf hebt meegemaakt? (op 3-jarige leeftijd ingereden paard dat problemen kreeg die duidelijk te wijten waren aan het inrijden op die leeftijd)
Ik ben nog steeds benieuwd welke blessures of slijtage de mensen verwachten die tegen het inrijden van 3-jarige paarden zijn. Kunnen jullie me wat meer daarover vertellen. Heb je het al eens in je omgeving meegemaakt?

fiona2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:11

Sawatdeetje schreef:
Mijn paard is nu 5 en ik spring er nu een b parcours mee maar dat was niet mijn insteek om het al zo vroeg te doen maar ze is zo werk willig toen ze 3/4 jaar was logeerde ik maar1 keer per week simpel weg omdat mijn paard er gestoord van werd ze moest echt werke anders had je een paard die alleen maar de lucht in kwam dan wil ik niet zegge dat k er blij mee was in tegendeel het liefst had k 3 keer in de week gereden omdat die rug nog zo week was maar dat zat er gewn niet in je moet bij je paard zelf kunnen zien of die er klaar voor is en of het mogelijk is

(me paard komt van de renbaan dus ze moet echt lope anders breekt ze der stal af!!)

Lastig lezen zonder een enkele punt in je zinnen..

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:32

KasparovX schreef:
KasparovX schreef:
Ik ben nog steeds benieuwd welke blessures of slijtage de mensen verwachten die tegen het inrijden van 3-jarige paarden zijn. Kunnen jullie me wat meer daarover vertellen. Heb je het al eens in je omgeving meegemaakt?

Niemand die hier iets over kan vertellen? _Lot/Berdien/EskeGirl/anderen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:47

gisteren ook nog discussie gehad met mijn instructrice en fokster van volbloeds. Ik had het er ook over dat het toch vaak nadelig uitpakte om een paard zo jong (2 jaar) te beleren en zwaar in te zetten. Waarop zij antwoordde: "de meeste van onze paarden zijn ook op 2 jaar geleerd en hebben steeples gelopen. Er is er maar 1 van de 20 die een serieuze blessure opgelopen heeft. Al de rest is kern gezond. Zelfs mijn eventing paard had als 2-jarige al 18 steeples gelopen, heeft bij mij eventing en dressuur gelopen en jaarlijks enkele 2 koersen. Die is oud geworden zonder 1x iets te mankeren, ook geen arthrose. En die heeft naar sommigen hun normen toch een zwaar leven geleid. Of het vroeg beleren etc nadelig uitpakt, hangt allemaal af hoe je het paard houdt, verzorgt, opvolgt, traint en voert.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:48

ik dacht altijd dat het om de knieen ging. omdat die schijven nog niet volgroeid/dicht zijn op 3 jarige leeftijd. maar als ik kijk wanneer deze volgroeit zijn (met 2,5) slaat dat ook nergens meer op.
wat ik wel lees : "..Nu pas, vanaf 4-jarige leeftijd, begint de rest van het achterbeen te sluiten: spronggewricht eerst, dan de groeiplaat tussen fibula en tibia. Niet voor niets was het al in de 18de eeuwse literatuur verboden met jongere paarden te ploegen, door diepe modder te gaan (veldslagen), of te springen."

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:53

petitparis schreef:
Zelfs mijn eventing paard had als 2-jarige al 18 steeples gelopen, heeft bij mij eventing en dressuur gelopen en jaarlijks enkele 2 koersen. Die is oud geworden zonder 1x iets te mankeren, ook geen arthrose. En die heeft naar sommigen hun normen toch een zwaar leven geleid.
Wow, dat klink zwaar. Interessant verhaal.

Ook een interessant stuk wat jij schrijft FahyaFemke!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:57

Ik stond ook wel een beetje versteld, omdat infiltreren etc schering en inslag is bij de rentrainer bij ons op stal.

Dus er moet een verschil zitten in huisvesting (vrije beweging) en de manier van trainen (belasting).? uiteindelijk lopen die jonge volbloeds bij ons (en de mijne ook) hun eigen koersen op de weide en stops en wendingen om "u" tegen te zeggen omdat ze anders los door de omheining zouden knallen...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:46

Sawatdeetje schreef:

heeft je paard niets medisch zoals bijvoorbeeld maagzweren, of heeft het te weinig bewegingsruimte? Dat kan invloed hebben op gedrag.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 14:56

@ sawatdeetje: mijn EV brak haar stal niet af ofzo en kon haar ook een week laten staan (wel weidegang) en op wandeling gaan zonde dat die iets mis deed. Maar bij te weinig "arbeid" was ze "vervelend" bij het bakwerk, bij dagelijks "iets" doen was ze veel fijner te rijden en meegaand, want dat was ze gewoon...
rechtdoor lopen is wel minder belastend dan veel voltes rijden, al hadden we die soms nodig voor tempocontrole :+