Discussie topic, Trainings methodes dressuur.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 22:51

Aukelizzy schreef:
Nouja dan zal het dan toch ergens in de training mis gegaan zijn, of die paarden waren niet geschikt voor deze methode en zijn idd echt gedwongen. Ja dan gaat het idd fout. Maar dat wil nog niet zeggen dat de trainingsmethode fout is, wellicht niet geschikt voor die paarden ( of die ruiters ).

Als een methode niet geschikt is voor een paard, dan deugt de methode niet...!!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 22:53

murphy102 schreef:
Aukelizzy schreef:
Nouja dan zal het dan toch ergens in de training mis gegaan zijn, of die paarden waren niet geschikt voor deze methode en zijn idd echt gedwongen. Ja dan gaat het idd fout. Maar dat wil nog niet zeggen dat de trainingsmethode fout is, wellicht niet geschikt voor die paarden ( of die ruiters ).

Als een methode niet geschikt is voor een paard, dan deugt de methode niet...!!

Daar ben ik het wel mee eens.

Moll

Re: Discussie topic, Trainings methodes dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 23:04

@jasmijn78 op wel " niveau" rij jij zelf als ik vragen mag?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 23:06

Het blijft ironisch dat een bijna 2 eeuwen oud systeem steeds "moderne" dressuur genoemd word.Twee eeuwen oud en al bijna anderhalve eeuw gelogenstraft.
Daarnaast is het bijzonder dat er mensen zijn die denken dat kritiek op het systeem voorkomt uit eigen falen
binnen dat systeem,er volledig vanuitgaande dat hogerop komen in de sport immers ultiem is.Dit terwijl iedereen die enigszins correct is anatomisch en over genoeg middelen en tijd beschikt heel prima hogerop komt.
Murphy heeft gelijk ; voor-en tegenstanders blijf je houden. Ik zie het maar als verschillende disciplines.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 23:47

Ik heb het filmpje van Anky bekeken en ik moet zeggen dat ik het erg verhelderend vind! Ik begrijp wat ze zegt en ik vind het logisch klniken. Ben blij dat ik het gezien heb. Ik denk dat het wel heel belangrijk is dat het op de juiste manier wordt uitgevoerd en door de juiste persoon bij een paard dat er ook lichamelijk toe in staat is. Ik was altijd twijfelend tegenstander, maar ik heb er meer begrip voor gekregen. Het enige wat ik nog welk erover wil zeggen is dat je wel moet beseffen dat het paard in deze hoofdhouding vrijwel niks kan zien. Hij ziet misschien zijn eigen voeten maar kan niet voor zich uit kijken. Hij is dus totaal afhankelijk van de ruiter. Dat is wel een aspect dat wat mij betrteft meespeelt en waar je niet te licht over mag denken.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 00:00

kamille schreef:
Ik heb het filmpje van Anky bekeken en ik moet zeggen dat ik het erg verhelderend vind! Ik begrijp wat ze zegt en ik vind het logisch klniken. Ben blij dat ik het gezien heb. Ik denk dat het wel heel belangrijk is dat het op de juiste manier wordt uitgevoerd en door de juiste persoon bij een paard dat er ook lichamelijk toe in staat is. Ik was altijd twijfelend tegenstander, maar ik heb er meer begrip voor gekregen. Het enige wat ik nog welk erover wil zeggen is dat je wel moet beseffen dat het paard in deze hoofdhouding vrijwel niks kan zien. Hij ziet misschien zijn eigen voeten maar kan niet voor zich uit kijken. Hij is dus totaal afhankelijk van de ruiter. Dat is wel een aspect dat wat mij betrteft meespeelt en waar je niet te licht over mag denken.

Logisch klinken????
Zo worden auto's bediend: mechanische paarden krijg je daar van!
Als je enig rijkunstig gevoel hebt, zou je dit niet durven beweren.
Ik houd niet van woorden als "systeem of methode". Hoe je met een paard werkt, zou op een wijze moeten zijn die voor ÉLK paard werkt en door ÉLKE ruiter geleerd kan worden aan de hand van deskundige instructie, ieder op zijn eigen niveau!
Dan kom je tóch weer uit op het Scala! Dat werkt voor élk paard en élke ruiter.
Een beetje Scala en een beetje "Modern" gaat niet samen...

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 00:03

En dat het Scala en wedstrijdrijden heel goed samen kúnnen gaan, heeft Carl Hester wel aangetoond...!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 08:41

Inderdaad. Maar die rijdt ook modern en klassiek door elkaar! Die weet de training ook haarfijn aan te passen aan zijn paard. Net wat het nodig heeft om het te laten verbeteren.

Echt prachtig om te zien!

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 08:49

Maar welke elementen van "modern" gebruikt Carl Hester dan Zooist?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 09:33

Murphy, wat jij doet is puur aanvallen ipv discussiëren, en daar doe ik niet aan mee. Jij bent duidelijk iemand die niet open staat voor andermans ideeën. Jammer hoor.

En zeggen dat iemand zijn paard de dood in gejaagd heeft vindt ik echt niet kunnen! Ik weet namelijk heel goed welk paard jij bedoeld en ik weet dat dat paard het wel degelijk aan zijn hart had! Wat jij nu loopt te verkondigen is dat het paard dood neer viel omdat het een week daarvoor te hard getraind werdt. Jahoor tuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 27-10-11 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 09:35

toch grappig dat de mensen die 'LDR' of hoe je het ook maar noemt, nooit kritiek hebben op de mensen die anders trainen maar andersom er altijd als eersten bij zijn om de andere kant zwart te maken of aan te vallen...

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 09:37

kamille schreef:

Kamille, vat mijn post niet persoonlijk of verkeerd op, hoor. Blijf vooral twijfelen aan de eerlijkheid van deze methode; je geeft het immers zelf ook al aan.
Vergeet niet dat het filmpje wat jij gezien hebt een promotiefilmpje is. De bedoeling van een promotiefilmpje is dat alles er lekker en goed uitziet, want alle ogen zijn gericht op quatta. Dit filmpje staat ver van de echte werkelijkheid.
Ik heb een video, opgenomen in Engeland, waar Anky vol vuur de -toen nog toegestane- Rollkur/Hyperflexie uitlegde.
Er is in de praktijk níets veranderd; het heeft alleen een andere naam gekregen, nl. LDR.
LDR, Laag Diep en Rond, stond vroeger voor wat extremer voorwaarts neerwaarts. Dus ipv neus vóór de loodlijn áchter de loodlijn, maar wel lang en laag en voor een kort tijdsbestek.
Díe vorm van LDR zien we bij de gebruikers van het huidige LDR niet, ook al proberen sommigen hier de twijfelaars daar wel van te overtuigen.

Welk beeld zouden wij moeten zien in de dressuur, of het nu een training of een wedstrijd is?
Waardoor zou échte dressuur zich ten allen tijden moeten laten kenmerken?
Door lichtheid en ongedwongenheid!
Zwaar stanggebruik zoals we tegenwoordig bij de meesten zien, zou daar niet bij moeten passen.
Het gaat altíjd om de medewerking die het paard graag geeft aan de ruiter. Geen onderdanigheid, maar medewerking...!
Paarden hebben echter een groot incasseringsvermogen. Vele paarden "ondergaan" deze methode. En als er een paard tussen zit die zich wél durft te verzetten, wordt er door de aanhangers gezegd dat "deze methode niet geschikt is voor dat paard" óf, nog erger: "alleen goede ruiters kunnen met deze methode werken".
Kamille, blijf altijd voor jezelf denken. Wat je ziet moet er "lekker" uitzien: licht, ongedwongen, harmonieus: het paard werkt graag mee...!

Om een paard los en en ontspannen te krijgen hébben we prachtige oefeningen:
* voorwaarts-neerwaarts op het paard horizontaal los te maken en
* geweldige zijgangen om het paard "verticaal" te gymnastiseren.
Waarom dan toch LDR zal je je afvragen?
Het geeft een ogenschijnlijk snel en spektaculair resultaat.
En zeg nou zelf: zien die 2 foto's in het geopende topic van de TS van Anky met Upido er prettig uit...?!
Blijf altijd met gezond verstand tegen dergelijke vertoningen aankijken.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 09:43

Aukelizzy schreef:
Murphy, wat jij doet is puur aanvallen ipv discussiëren, en daar doe ik niet aan mee. Jij bent duidelijk iemand die niet open staat voor andermans ideeën. Jammer hoor.

En zeggen dat iemand zijn paard de dood in gejaagd heeft vindt ik echt niet kunnen! Ik weet namelijk heel goed welk paard jij bedoeld en ik weet dat dat paard het wel degelijk aan zijn hart had! Wat jij nu loopt te verkondigen is dat het paard dood neer viel omdat het een week daarvoor te hard getraind werdt. Jahoor tuurlijk.

Ik sta altijd open voor nieuwe ideeën, MÍTS deze een meerwaarde hebben voor het paard ipv voor de ruiter!
Dat doet Carl Hester ook, Zooist.
Hij kijkt in elke keuken en komt vervolgens tot de slotsom dat hij voor het welzijn van zijn paarden genoeg heeft aan de richtlijnen van het Scala en zo geeft hij dat ook door in zijn Masterclasses en aan zijn leelingen, zoals terug te zien is in Charlotte Dujardin o.a.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 09:47

jasmijn78 schreef:
Jij noemt het 'eerlijk', ik noem het narcisme. Een hele nare eigenschap die ik bij veel paardensporters en dan met name aanhangers van dressuur en NH stromingen terug zie. Zelfverheerlijking, en afkatten van anderen om het eigen ego op te vijzelen. Ik vind het zielig en ik denk dat die eigenschap ook een goede ontwikkeling als ruiter in de weg staat. Het is ook logisch dat het juist die ruiters zijn die gekenmerkt worden door een ziekelijke mate van narcisme, die anti-wedstrijdsport zijn. Als niet iedereen oh an ah roept bij alles wat zij zeggen en doen, dan zijn ze volledig uit het veld geslagen en diep beledigd. Ze roepen vooral heel hard dat zij het recht hebben hun mening te uiten, eisen serieus genomen en bewonderd te worden zonder dat zij iets in de vorm van prestatie/een stevig staaltje rijkunst oid kunnen/willen laten zien. En met een wedstrijd loop je nu eenmaal een groot risico op (al dan niet terechte) kritiek. En kan een jury een ander beter vinden dan jij. Als je dat niet kunt relativeren en verkroppen, dan is wedstrijdsport ook geen moer aan. Maar dat zullen ze nooit toegeven.... Om je ego te beschermen kun je beter zeggen dat de wedstrijdsport niet deugt.

Haha, wat ben jij gezellig in discussies zeg, voor alles een term op zak, of het nu de juiste is of niet:)
En je kent iedereen ook zo goed he, 1 post op bokt, en op basis daarvan kun jij iemand vanachter je pc volledig doorgronden, KNAP.
Ik kan in tegenstelling tot wat jij zegt heel goed met kritiek omgaan, negatief of positief, ik word er echt niet warm of koud van:
Zo reed ik ooit mijn mooiste M-proef ooit op een springpaard, zegt die jury vlakaf:"da's een springpaard, daarmee kun je geen dressuur rijden", heb lachend gezegd, hoezo niet, heeft toch een kop, een staart en vier poten? nu was ik al wel bekend met het fenomeen, afstamming van paard bepaalt de punten, ik heb nogal vaak geschreven op wedstrijden bij veel verschillende juryleden, dus kon ik erom lachen.
Een tijd later reed ik echt een slechte proef, ik reed er niet genoeg aan en ik had mijn paard niet los genoeg die dag, kreeg ik me daar toch een compliment van die jury:), maar ook dan durf ik zelfkritisch te zijn en te zeggen, blijkbaar ziet deze jury graag verstrakte paarden? ik heb slecht gereden vandaag.
Ik moet mijn centen er niet mee verdienen, en als dat wel zo was, bleef ik bij mijn principes.
Wij als mens beslissen om met een paard te gaan trainen, dus is het aan ons om daarin het paard als individu te respecteren, en daarnaast de mogelijkheden en beperkingen van het paard, maar vooral van onszelf te zien.

Jasmijn, wat heb jij zoal bereikt via de nieuwe dressur methode, en ben jij wel zelfkritisch? of doe jij alles goed, en werkt alleen jouw systeem?

@Kamille, blij dat je die laatste zin nog plaatst, daaruit blijkt dat je toch twijfelt aan de houding, gelukkig:)
Mijn huidige paardje was zo'n voorvoeten kijker, en geloof me, die liep echt letterlijk tegen de omheining van de rijbak, en reageerde daar dan ook nog heel griezelig op door achteruit te kruipen, en haar neus nog dieper tussen haar voorbenen te steken.....nu, 1,5 jaar later loopt ze altijd voor de loodlijn, en ik ben erg trots op haar, dat ze inmiddels zoveel zelfvertrouwen heeft, dat ze dat durft aan een los teugeltje, het is nu bijna weer een echt paard.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:01

Zooist; idd amen!!!

In deze discussie blijf je de kloof hebben tussen de opleiding en het wedstrijdgebeuren. Elk oefening apart rijden is vaak het moeilijke niet, maar alles aan elkaar rijden, met behoud van ritme, soepelheid, gedragenheid, expressie én dan nog zorgen dat je net dat beetje beter bent dan de beste, dat is wedstrijdrijden.
Je hebt meerdere wegen die naar Rome leiden, en waar succes komt kijken krijg je snel 'de pot-verwijt-de -ketel-dat-hij zwart-ziet 'effect.

Persoonlijk vind ik het scala een mooie leidraad bij de opleiding, omdat het structuur geeft, een hou vast zeg maar. Maar voor de wedstrijdsport, moet je afwerken en daarbij hoort zowieso dat je out of the box moet leren kijken. Wat zijn de sterktes van je paard, wat zijn de zwaktes. Waar ligt dat aan? (ervaring van ruiter, lichamelijk beperking van paard, toch kleine 'vergroeide' fouten in de basis?)

Ik heb zelf LDR en rollkur gereden, en als ik terug een verder afgericht paard zou hebben, dan zal ik dat mss terug toepassen. Ik heb ondervonden dat door deze techniek je nog meer controle, een nog sterker bewegend paard krijgt en je een stap verder kan zetten dan het niveau dat je ervoor haalde. Maar mijn kennis en manier van rijden vanuit het scala blijft een surplus en altijd een basis om op terug te vallen.
En in c als je het scala onder de knie hebt, is ldr of rollkur heel gemakkelijk daaraan te breien. immers heeft je paard geleerd zichzelf te dragen, rechtgericht te zijn, en is een hoofd-halshouding plaatsing simpel te bepalen omdat je paard vanuit zijn 'core' kan werken (geleerd heeft te gebruiken) en die houding ongedwongen gevraagd kan worden. Hetgeen wat je vanuit rollkur,ldr kan bekomen is dat je paard electrisch wordt voor een minimale hulp (dat zijn dan de vele overgangen, schijnovergangen en schakels, waar sommige mensen zo van huiveren.
Hoewel datzelfde eveneens in het scala gebruikt wordt om een paard tot dragen en sluiten te brengen en daar vaak grover wordt ingewerkt) een stretching van de bovenlijn, en dat alles om in de proef een kaderhouding te creeeren, waarin je mooi van de hand, expressief je paard doorheen de oefeningen kan loodsen.
En verder is elke methode op papier altijd mooier dan in de praktijk. We zijn immers allemaal mensen en werken met levende dieren. Dus er zijn altijd factoren die kunnen meespelen waardoor er hiaten ontstaan en vaak komen deze voort vanuit de ruiter (spanning, stress, day off, druk op de schouders etc, onkunde/onmacht).

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:13

bulck schreef:
Zooist; idd amen!!!

In deze discussie blijf je de kloof hebben tussen de opleiding en het wedstrijdgebeuren. Elk oefening apart rijden is vaak het moeilijke niet, maar alles aan elkaar rijden, met behoud van ritme, soepelheid, gedragenheid, expressie én dan nog zorgen dat je net dat beetje beter bent dan de beste, dat is wedstrijdrijden.
Je hebt meerdere wegen die naar Rome leiden, en waar succes komt kijken krijg je snel 'de pot-verwijt-de -ketel-dat-hij zwart-ziet 'effect.

Persoonlijk vind ik het scala een mooie leidraad bij de opleiding, omdat het structuur geeft, een hou vast zeg maar. Maar voor de wedstrijdsport, moet je afwerken en daarbij hoort zowieso dat je out of the box moet leren kijken. Wat zijn de sterktes van je paard, wat zijn de zwaktes. Waar ligt dat aan? (ervaring van ruiter, lichamelijk beperking van paard, toch kleine 'vergroeide' fouten in de basis?)

Ik heb zelf LDR en rollkur gereden, en als ik terug een verder afgericht paard zou hebben, dan zal ik dat mss terug toepassen. Ik heb ondervonden dat door deze techniek je nog meer controle, een nog sterker bewegend paard krijgt en je een stap verder kan zetten dan het niveau dat je ervoor haalde. Maar mijn kennis en manier van rijden vanuit het scala blijft een surplus en altijd een basis om op terug te vallen.
En in c als je het scala onder de knie hebt, is ldr of rollkur heel gemakkelijk daaraan te breien. immers heeft je paard geleerd zichzelf te dragen, rechtgericht te zijn, en is een hoofd-halshouding plaatsing simpel te bepalen omdat je paard vanuit zijn 'core' kan werken (geleerd heeft te gebruiken) en die houding ongedwongen gevraagd kan worden. Hetgeen wat je vanuit rollkur,ldr kan bekomen is dat je paard electrisch wordt voor een minimale hulp (dat zijn dan de vele overgangen, schijnovergangen en schakels, waar sommige mensen zo van huiveren.
Hoewel datzelfde eveneens in het scala gebruikt wordt om een paard tot dragen en sluiten te brengen en daar vaak grover wordt ingewerkt) een stretching van de bovenlijn, en dat alles om in de proef een kaderhouding te creeeren, waarin je mooi van de hand, expressief je paard doorheen de oefeningen kan loodsen.
En verder is elke methode op papier altijd mooier dan in de praktijk. We zijn immers allemaal mensen en werken met levende dieren. Dus er zijn altijd factoren die kunnen meespelen waardoor er hiaten ontstaan en vaak komen deze voort vanuit de ruiter (spanning, stress, day off, druk op de schouders etc, onkunde/onmacht).

Allereerst is het niet een kwestie van "het Scala onder de knie krijgen". Dit is immers een levenslange weg.
Daarnaast is het zo dat je dan zou moeten weten dat je LDR niet nodig zou moeten hebben als je je met het Scala bezig houdt.
Het punt is echter dat de F.E.I. voorschrijft dat het Scala de richtlijn is, dus ja, we moeten wel zeggen dat we aan de hand van het Scala werken.
Maar hoevelen werken er daadwérkelijk aan de hand van het Scala...?! Bitter weinig ruiters, omdat ze zich er nooit in verdiept hebben of omdat zij nooit de juiste instructeur op hun pad hebben gehad, want dan zou je geen "uitstapje" moeten hoeven maken naar het huidige LDR!
Waar het om gaat is dat jij en ik iets anders verstaan onder expressie:
Voor jou betekent dat spektakel!
Voor mij betekent dat Schwung!
En aangezien spektakel hoger scoort dan Schwung omdat dat voor elke leek zichtbaar is en de dressuur elke huiskamer binnen moet komen, gaan we voor het spektakel, helaas....

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:18

@murphy, iedereen kiest toch voor zichzelf welk instructeur het beste bij hem of haar past?

leven en laten leven ipv tegen alles aan te schoppen wat afwijkt van je eigen mening...

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:22

Aukelizzy schreef:
@ Moll, Als jij gaat lopen trekken aan een paard dat zijn volle 600 kilo tegen jou werpt, krijg je hem echt niet met zijn neus op zijn borst hoor. Ook niet als je er een slof aanhangt. Zoals ik in mijn eerste post beschreven heb, geef je telkens druk, laat je je paard nageven en geef je weer druk. Op die manier knikken ze er steeds een beetje meer doorheen. Maar ik voel hier een eindeloze discussie aankomen... ;) Overigens lopen de paarden die net zadelmak zijn niet met de neus op de borst hoor.. Dat komt pas wanneer ze een stukje verder in de africhting komen...

Raar dat je nu zegt dat je die 600 kilo niet met zijn neus op zijn borst getrokken krijgt, als het bit scherp genoeg is zal dat vast wel gaan:)
En ik zie hier op bokt continu in HAW piepjonge paarden die ver achter de loodlijn gedwongen worden in proefjes lopen.....maar dat is dan vast via de ongedwongen LDR methode he?
ik weet BTW al meer dan genoeg over LDR en RK, en als je het niet erg vind wil ik me daarin echt niet verdiepen.
Waarom denken voorstanders van LDR en RK altijd dat je pas con of pro kunt zijn als je het geprobeert hebt?
Ik hoef toch ook niet eerst een kind te mishandelen voordat ik kan bepalen of ik voor of tegen ben? soms weet je door kijken,kijken en nog een kijken, genoeg hoor.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:29

Michael1104 schreef:
toch grappig dat de mensen die 'LDR' of hoe je het ook maar noemt, nooit kritiek hebben op de mensen die anders trainen maar andersom er altijd als eersten bij zijn om de andere kant zwart te maken of aan te vallen...

Als dit al waar was(maar dat is niet zo, zie de opmerking over het bitloze paard met de weggedrukte rug):

Dit kan natuurlijk ook zijn omdat de beoefenaars van LDR en RK bevreest zijn voor de reactie die ze zullen krijgen als ze commentaar hebben, of omdat zij de hoge punten ontvangen van bepaalde juryleden, en daardoor denken dat zij VER vooruit staan t.o.v. de contra's?

een andere theorie hierover is:
De Contra's van LDR en RK zijn misschien wel meer begaan met de paarden, en willen met hun commentaar voorkomen dat binnenkort iedereen volgens LDR en RK rijdt?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:30

Michael1104 schreef:

Dat is simpel uit te leggen, er valt niets aan te vallen over de klassieke wijze van opleiden van paarden biomechanisch klopt het ook allemaal, dit is in het LDR dus niet het geval, of jij móet met feiten komen die de biomechanica tegen spreken en kunnen laten zien dat het anders is, ik persoonlijk ben erg benieuwd.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:33

Michael1104 schreef:
@murphy, iedereen kiest toch voor zichzelf welk instructeur het beste bij hem of haar past?

leven en laten leven ipv tegen alles aan te schoppen wat afwijkt van je eigen mening...

Michael, misschien moet je nog even teruglezen waar de TS een discussie over aangaat.
Daarnaast moet je geen stukjes uit de context halen, want dan krijg je inderdaad rare insinuaties, zoals jij nu doet.
Misschien is het een idee als jij zelf eens iets toevoegt waarover men kan nadenken ipv te schoppen tegen mensen omdat zij niet dezelfde gedachte hebben als jij, die het misschien wat lastig vind om te onderbouwen waarom je het huidige LDR geweldig vindt...

Michael1104

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:34

ik heb totaaaaaal geen verstand van systemen of van paarden uberhaupt haha. Iedereen moet doen wat hij/zij denk wat het beste is. De reacties hier zijn alleen soms heftiger dan op voetbalforums en dat vind ik alleen opmerkelijk, dat maakt het onmogelijk voor mensen die wel kennis van zaken hebben, om te discusseren.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:38

Michael1104 schreef:

Sorry maar dat ben ik niet met je eens, want waar blijft het paard in dit verhaal? Heeft die geen recht van spreken dan?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:43

freeride schreef:
Michael1104 schreef:

Als dit al waar was(maar dat is niet zo, zie de opmerking over het bitloze paard met de weggedrukte rug):

Dit kan natuurlijk ook zijn omdat de beoefenaars van LDR en RK bevreest zijn voor de reactie die ze zullen krijgen als ze commentaar hebben, of omdat zij de hoge punten ontvangen van bepaalde juryleden, en daardoor denken dat zij VER vooruit staan t.o.v. de contra's?

een andere theorie hierover is:
De Contra's van LDR en RK zijn misschien wel meer begaan met de paarden, en willen met hun commentaar voorkomen dat binnenkort iedereen volgens LDR en RK rijdt?

Ik had eigenlijk geen zin meer om te discusiëren maar wat jij nu zegt slaat echt als een tang op een varken. Als er iemand begaan is met haar paarden ben ik het wel, en ik wil voor mijn paard het beste van het beste! En ik ben er van overtuigd dat mijn training daar aan mee werkt. Dat jij dat anders ziet moet je lekker zelf weten, maar ga niet rond lopen verkondigen dat jullie misschien wel meer begaan zijn met je paard. Want wat ik knap vindt is dat jij mij helemaal niet kent maar toch deze uitspraken doet.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:47

Hmm, dus wat Michael1104 schrijft, mag wel, en een antwoord daarop mag niet? okee.

Ik heb ook niet geschreven dat het zo IS he, ik schreef dat het MISSCHIEN zo zou kunnen zijn....
Maar jij voelt je nu persoonlijk aangevallen, en dat was echt niet mijn bedoeling, wel weer fijn om nog maar eens met krachttermen onderstreepte reacties te mogen ontvangen, ik blijf toch ook beleefd?