Rijden zonder cap of vest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 15:00

Ik draag geen cap. Waarom? Omdat ik mijn beestje voor de volle 100 procent vertrouw, en ik niet snel val. Buiten dat krijg ik er een zeurderig gevoel van in mijn hoofd.

Met buitenritten en springen draag ik wel altijd mijn cap. Hoe verkeersmak en braaf ze ook is, je weet nooit wat er kan gebeuren.

BP nog nooit mee gereden en ga ik ook niet doen.

Rocky1

Re: Rijden zonder cap of vest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 15:03

ik rij altijd met cap.
soms stap ik uit zonder cap.
ik vertrouw mijn pony wel maar je weet maar nooit.

ik heb nog nooit met een BP gereden.
ik heb er geen.

Everyone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 15:09

Ik rijd altijd met cap... Nooit met Bodyprotector. Vind ik zon zweetding.

Heb wel eens gehoord dat een bodyprotector voor bescherming van de rug prima is, maar wanneer je op je zijkant valt steekt dat ding in belangrijke organen...

amazone65

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 16:26

hm, blijkbaar is m'n eerdere berichtje verdwenen...
Vind 't dus fijn dat jullie je eigen mening/ervaring delen :-)

Wat betreft een BP. Die van tegenwoordig, en dan de duurdere, die zijn toch niet hard maar blazen zichzelf op als je valt, waardoor ze prettiger dragen zijn?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:40

Ik reed nóóit met cap, tot ik 1 keertje dacht; Laat ik hem toch maar eens opdoen.

Ik ben er af gekletterd en als ik m'n cap niet op gehad had, dan zat ik hier óf niet óf ietsje anders ;) Moest met cap al met spoed met de ambulance naar het ziekenhuis, en een wervel in m'n nek was ingedeukt, maar als ik m'n cap niet op had dan was dat niet het enige geweest waarschijnlijk.

Dus zonder cap zit Daphne niet op een paard :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:27

Amazone, dat is een airjacket. Ik heb beide en ben er zeer over te spreken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:14

PaysBas schreef:
Wanneer je op andermans paard stapt zonder cap vind ik niet zo slim.
Wanneer je op je eigen paard zonder cap rijdt is ook niet snugger.
Let wel dat een aantal verzekeringen zeggen; eigen schuld dikke bult en keren dan niks uit qua ziektekosten... Wel iets om over na te denken dus!

Welke verzekeringen zeggen dat en waar staat dat???? Ziektenkostenverzekering dient ziektenkosten gewoon te betalen, ook als je compleet hersenloos bezig bent geweest.

Ik rij op mijn "volwassen" paarden wel zonder cap in de bak, op mijn jonkie gaat zeker de cap op. Buitenritten is altijd met cap, al is het maar vanwege laaghangende takken 8-)
BP heb ik niet, heb er wel over nagedacht of het zinvol is bij het inrijden van het jonkie, maar voorlopig lijkt dat niet nodig en heb ik liever bewegingsvrijheid tijdens het rijden, zodat ik meer mogelijkheden heb om te voorkomen dat ik val. Mocht met het jonkie ooit nog eens wat meer gaan springen dan kan het best zijn dat ik een BP zal aanschaffen.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:18

Ik rijd altijd met cap. BP heb ik niet. Nog nooit mee gereden ook.
Mocht ik de cross in willen of springen denk ik wel dat ik hem aanschaf (heb namelijk al eesn een raar ongeluk gehad met het springen waarbij een BP mss heel wat pijn had kunnen voorkomen haha!)

Eline_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:24

ik rij altijd met een cap ;)
als er iets gebeurt en je valt met je hoofd ergens tegen ....
je zult zien dan rij je 1x zonder cap en val je..

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:30

ALTIJD met cap,zaterdag meisje van paard gevallen (viel ook nooit en vertroude haar paard ook).
Beest verschoot,stijgbeugels kwijt en BAM met haar hoofd op de bakrand.Had ze die cap niet aan,was ze de kop in.
Kijk maar naar die GP amazone,die zonder cap op een jong paard zat (weet niet meer precies hoe het ging),peerd verschoot,amazone deraf = schedelbreuk (of wat was het weer :') )

BP alleen op jumping en bij het trainen/crossen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:32

Ik rijd meestal met cap, geen bodyprotector. Grote ongemakkelijke onzin waar mensen gewoon geld uit proberen te slepen.
Soms ga ik een klein wandelingetje maken waar ik ook een stukje ga rijden, dan neem ik geen cap mee.
En héél soms ook geen cap bij een gewone rit, maar dan moet ik wel zeker weten dat hij in een fijn, rustig humeur is.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:37

Als ik in de bak rijd zomers met 30 graden, echt niet dat ik een cap op zet. Naar buiten alleen niet als ik weet dat ik bijvoorbeeld met hem ga zwemmen bij het meertje of in de zee. Verder eigenlijk wel altijd.

BP vroeger alleen met springen en springwedstrijden. Maar vind ik nu niet meer zo nodig met die oude van mij. Tevens heb ik met BP ook een blessure aan mijn rug gekregen door een val, waar ik nu 6 jaar later nog last van heb. Dus heel veel wil een BP niet zeggen...

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:40

Alles heeft voor- en nadelen.
Had ik mijn BP niet aan had ik mijn schouderblad en wervel gebroken,had 'slechts' een gebroken schouder.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:41

Ik heb altijd een cap op. Ik ben namelijk erg goed in op mijn hoofd vallen als ik er vanaf vlieg. En ik ben dan ook blij dat het meestal maar een (lichte) hersenschudding was en een gekneusde neus. Zonder een cap ga ik niet rijden.
Wel rijd ik zonder bodyprotector. Ik heb er ook nog nooit mee gereden.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:43

Ik rij bijna altijd met cap. Ook op Roc, het meest betrouwbare dier wat er is, omdat ook hij zich kan verslikken in een richeltje of kan struikelen. Met springen, crossen en paarden beleren of corrigeren heb ik ook altijd een bodyprotector aan. Ik heb al best wat botjes gebroken in paardrij-carrière en die lange herstelperiodes gaan erg vervelen :+ . De enige plek waar ik geen cap op heb, is tijdens wedstrijden met Roco of een ander betrouwbaar Z paard. Eerlijk is eerlijk, dan zet ik mijn voorzichtigheid opzij en draag ik met trots een hoedje, simpelweg omdat ik het gewoon veel netter en sjieker vind staan dan een cap. Ik heb mijn wedstrijdcap wel altijd bij, mocht het erg guur weer zijn of mijn paard extreem fris, dan zet ik hem op.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:45

Zeurderig gevoel in je hoofd, hoofdpijn, geen wind door je haren etc etc. zijn echt bullshit redenen om geen cap op te zetten. Tegenwoordig zijn er zoveel verschillende caps, o.a. caps die max. 400 gram wegen, die aan de zij en voorkant verstelbaar zijn en dus op vrijwel ieder hoofd passen. Kortom: voor niemand is er geen passende geen pijn veroorzakende cap te vinden.
Een uvex cap is overigens zo luchtig dat de wind gewoon door je haren gaat ;)
Liever een gebroken rug dan dood. Als is het maar voor dierbaren.

Geen enkel dier(en al helemaal geen prooi/vluchtdier) is 100% te vertrouwen, ook een drogreden dus.

Daarnaast zijn hier al tig discussie's over geweest, misschien in vervolg beter om eerst de zoekfunctie te gebruiken.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:47

Mijn vorige pony reed ik in de bak met cap omdat het moest, maar zodra ik naar buiten ging, ging dat ding ook af :+
Nu heb ik een nieuw paard (jonkie van 4) en ondanks dat 'ie echt lief en braaf is, rij ik hem wel altijd met cap, hij kan best rare sprongen maken namelijk :Y)

Bodyprotector heb ik niet, nooit gehad ook.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:49

OP de manege draag ik altijd een cap, is verplicht. OP me verzorgpony draag ik nooit een cap. Ik vind het heerlijk in volle galop door de duinen, haren los , gevoel van vrijheid. Is mijn eigen verantwoording en ik vind het gewoon heerlijk zonder.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:51

Ik rijd al zeker 20 jaar zonder cap. En een bp heb ik nog nooit om gehad.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:55

Eerst reed ik vrijwel altijd zonder cap. Laatst een ongeluk gehad, aan de hand weliswaar maar toch, en sindsdien rij ik met cap. Ongeluk zit in een klein hoekje en het hoeft niet aan het paard te liggen.
Hij kan tenslotte ook in de bak een keer struikelen.

Heb wel een nieuwe cap gekocht en deze zit veel lekkerder dan m'n oude en vindt het nu ook niet vervelend om met cap te rijden. Maar goed het is nu natuurlijk ook geen zweterig warm weer. Maar ik ga inn ieder geval mn best doen om hem zo vaak mogelijk op te zetten. :D

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:57

Altijd een cap op. Met springen/crossen/bosritten (meestal) ook een bodyprotector. Vind het echt onzin dat mensen zeggen, het zit niet lekker. Als je een goede koopt (Hows of IR smartrider o.a.) dan moet je even wennen en moet 'ie iets naar lichaam vormen maar na een paar keer merk je er echt niks meer van. En als je boven op een boomstam ligt dan denk ik toch dat je dan de zogenaamd niet lekker zittende BP had aangehad.
Edit: daarbij bedoel ik niet, dat je persé een BP aan moet, vooral zelf weten maar dat ik het onzin vind dat het niet lekker zou zitten

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:02

Ik rijd nooit met body-protector.

Op de manege is een cap verplicht, daar dus altijd gedragen, bij (jaren geleden) verzorgshetlanders nooit een cap op, later bij dravers ohz ook geen cap (tenzij pas onder het zadel of enorme frisheid), ook niet wanneer ik buitenreed. Nu met mijn 3,5 jr paard wel altijd een cap op met rijden en ik denk dat ik dat ook blijf doen, maar dat weet ik pas over een aantal jaar ;)

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:04

Heb met me dressuurles echt geen last van me cap, maar zo buiten kan ik echt genieten zonder dat ding op me kop. Idd de wind door je haren.

Bp wel gedragen met springles

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:04

Toen ik begon met rijden waren er volgens mij nog niet eens bodyprotectors, of iig op de manege waar ik ermee reed was er niemand die er een had.

Ik rijd regelmatig zonder cap, zeker in de zomer, vind het heerlijk om de wind door mn haren te voelen zwiepen. Zeg er niet mee dat het veilig is, of dat ik nooit val, maar dood gaan we toch. Op de manege rijd ik wel altijd met cap, want daar is het verplicht.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:06

haha ja dat haren zwiepen is zalig , in de winter zet ik buiten me cappie wel op, meer tegen de kou