Mijn houding is om je te bescheuren...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 12:06

BrammetjeX schreef:
Sommige mensen zitten echt heel beroerd op hun paard:
- mobiel aan t' oor
- zagen ipv rustig spelen aan de teugels
- mensen die hun paard zo wat de lucht in schoppen/porren/slaan
Je kent het wel. :o

Met mensen die spelen met de teugels ben ik ook niet echt blij......

Angela, mee eens :j

Flosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:30

Buiten is mijn houding ook echt alles behalve netjes... probeer er wel een beetje op te letten maar het is dan meer gewoon plezier rijden. Als ik dressuur rijd probeer ik wel echt op mijn houding te letten. Deze is ook niet perfect maar ik kijk wel af en toe even of ik nog redelijk zit. Vooral mijn benen zijn irritant :-p

Angela

Re: Mijn houding is om je te bescheuren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:35

Een goede houding is niet iets waar je wel of niet bewust op moet letten. Het is iets wat je je eigen moet maken, dus iets wat goed wordt/is zonder dat je er constant bij stil hoeft te staan. Als je beter zit als je erop let dan wanneer je er niet op let, dan is het uren maken tot je lichaam het "vanzelf" goed doet. In mijn opzicht kun je het ook naar je paard toe niet maken om de ene keer wel met houding bezig te zijn, en de andere keer niet. Met je houding ben je altijd bezig, tot het dus vanzelf gaat. Dan gebruik je je houding alleen nog om het paard te ondersteunen in bepaald oefeningen (door bijvoorbeeld bewust contragewicht te geven).

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:49

Even een andere benadering: ik ben het eens met het feit dat een slechte houding een slechte invloed heeft op de bewegingen van je paard en dat je dus moet streven naar die "perfecte zit."" Dan is mijn vraag, wat is dan de perfecte zit?

Er wordt een tekening getoond van hoe de perfecte zit zou zijn. Zo'n plaatje/tekening uit een boek is hardstikke mooi, maar wie heeft van nature die houding? Dus wat is nu de definitie van de perfecte zit? Is zo'n plaatje nu echt het (enige) referentiepunt waar je je aan moet afspiegelen om de perfecte zit te ontwikkelen? Zo'n plaatje uit een boek vind ik te statisch, het beweegt niet. Ga maar eens zo als het plaatje op je paard zitten, dan heb je een aardig lijstje af te werken: Schouders recht, rug recht, liever iets hol dan bol, benen zodanig dat de loodlijn precies over hoofd, schouders, heupen en enkels loopt. Tenen netjes naar voren, etc. Als je daar alleen al aan moet denken, dan kom je niet eens meer aan rijden toe. Het ziet er misschien mooi uit maar of het praktisch is...

Wie heeft dan eigenlijk de perfecte zit? Ik zie Anky hier een paar keer als voorbeeld voorbij komen als zijnde niet de perfecte zit, wat is dan die perfecte zit? Wat is jouw referentiekader voor de perfecte zit?

Houding is een subjectief iets, je moet je bewust zijn van je houding, binnen welke grenzen (dus tot waar het voor jezelf geen pijn gaat doen) kan jij je houding veranderen om je paard anders/beter te laten bewegen? Er even vanuit gaande dat je het perfecte zadel op de rug van je paard hebt liggen.

EmmieEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 20:54

Wat je kan proberen is om misschien af en toe even te proberen aan je houding te werken. Of als je bijvoorbeeld een uurtje rijd dat je een half uurtje aan je houding werkt en de rest lekker geniet van het rijden zelf.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:07

Ik stoor me enorm aan de stellingen en meningen die velen hier op Bokt zijn toegedaan.
Mensen maken zichzelf van alles wijs, of laten zich van alles wijs maken, zonder er al te veel over na te willen denken of er echt veel moeite voor te willen doen.
En dan doel ik op de essentie van correct paardrijden.

Welke discipline je ook beoefend in de paardensport: het doel is ten allen tijde om tot ontspanning te komen waarin een paard nageeflijk is en tot dragen komt.
En het is de taak en verantwoordelijkheid van de ruiter om dit na te streven.
Zo simpel is het doel van paardrijden, welk niveau dan ook.

Laten we met zijn allen vooral niet vergeten dat, op het moment dat we op een paard gaan zitten, we tegennatuurlijk bezig zijn.
Een paard is er niet voor gemaakt om een mens te dragen.
Op het moment dat we dit wel van hem verwachten, zullen we zo eerlijk moeten zijn om hem zo te trainen, dat de belasting zo minimaal als mogelijk schadelijk is voor zijn fysiek.

Als ik dan de OP lees, denk ik bij mijzelf: jij hebt er niets van begrepen.
Sterker nog: je vergoeilijkt jezelf en bedenkt argumenten die kant nog wal slaan om je gebrek aan rijkunsten recht te praten.
En met jou hele vele anderen.

Ik begrijp heel goed dat het erg moeilijk is om het rijkunstig gevoel in de vingers te krijgen.
Ik begrijp heel goed dat het herhaaldelijk oefenen op steeds weer dezelfde leerpunten niet altijd even leuk is en ook niet altijd motiverend werkt.
Ik begrijp ook dat niet iedereen dressuurambities heeft.
Maar het streven naar een ontspannen en tot dragen komend paard moet toch niet te veel gevraagd zijn?
Of dit nou in de bak, hert bos of op het strand is.
Want dat maakt nl niets uit.

Ik kom enorm veel "recreanten" tegen in het bos bij ons als ik met mn paard op pad ben.
Het is bedroevend om te zien hoe de rijkunsten van vrijwel alle ruiters zijn.
De meest aparte optomingen, de meest afschuwelijke "rijstijlen".
En ik geloof heus wel dat men in de veronderstelling is dat men vriendelijk en goed bezig is.
Maar wat de meesten niet beseffen is dat ze uiteindelijk roofbouw plegen op hun paard.

Je hoeft helemaal geen sterruiter te zijn, maar het streven naar bewust en technisch correct willen rijden vind ik echt een basisvoorwaarde om op een paard te stappen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:10

Daar sluit ik me volledig bij aan Trennie. :j

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:14

@ Chaos: Dank u! :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:27

Amen!
(uit de mond van zo'n boscrosser ;-))

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 22:38

Houding is zo ontzettend belangrijk vind ik!
Met een rechte ontspannen zit kun je pas een paard korrekt rijden
Hoe kan een paard zijn rug goed ontspannen als je zelf onderuit gezakt zit?....niet dus!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:16

laetitia schreef:
Amen!

Dank u! :)

Alleen wel jammer dat het zo stil is vanuit de TS...

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:41

Trennie, ik sluit me volledig bij je aan :j

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:48

Ik vind de 'perfecte' houding echt niet met een iets holle rug :n Als ik naar die plaatjes kijk krijg ik al pijn in m'n doos :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:56

Trennie schreef:
laetitia schreef:
Amen!

Dank u! :)

Alleen wel jammer dat het zo stil is vanuit de TS...

TS is met haar paard vertrokken op trektocht met nog onbekende bestemming /3

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:09

Ik herken me er ergens wel in.. Ik rijd altijd buiten en nooit in de bak (omdat die eenvoudig weg niet aanwezig is). Als ik dan foto's van mezelf terug zie denk ik :o :\
Het is niet verschrikkelijk ernstig, ik druk mn hakken wel uit, heb een redelijk onafhankelijke zit, hinder het paard niet, heb t paard ook onder controle, maar die kapstokken.... Nou rijd ik meestal een voor mij best groot paard dat ook nog rondgeribt is dus dan is het extra moelijk... Een dressuurruiter ben ik niet, zijn het ook geen paarden voor. De eigenaar van mn bijrijdpaarden vind dat ik heel goed kan rijden dus ja er echt mee zitten kan ik ook niet. Zowel het paard als ik heben er lol in, prima dan toch?
Maar heb voor de gein mn vriend (geen paarden mens) er een keer op gezet, uitgelegd hoe je moet zitten en hoppa hij zit in een keer perfect :')
Hij is inmiddels verliefd op mijn veulen en vrees dat hij die dus mooi gaat inpikken als ie ingereden is haha.
(Tegen die tijd neem ik wel een keer les hahaha)

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:16

Trennie schreef:
Ik stoor me enorm aan de stellingen en meningen die velen hier op Bokt zijn toegedaan.
Mensen maken zichzelf van alles wijs, of laten zich van alles wijs maken, zonder er al te veel over na te willen denken of er echt veel moeite voor te willen doen.

Welke discipline je ook beoefend in de paardensport: het doel is ten allen tijde om tot ontspanning te komen waarin een paard nageeflijk is en tot dragen komt.

Laten we met zijn allen vooral niet vergeten dat, op het moment dat we op een paard gaan zitten, we tegennatuurlijk bezig zijn.
Op het moment dat we dit wel van hem verwachten, zullen we zo eerlijk moeten zijn om hem zo te trainen, dat de belasting zo minimaal als mogelijk schadelijk is voor zijn fysiek.

Sterker nog: je vergoeilijkt jezelf en bedenkt argumenten die kant nog wal slaan om je gebrek aan rijkunsten recht te praten.

Ik begrijp heel goed dat het erg moeilijk is om het rijkunstig gevoel in de vingers te krijgen.
Ik begrijp heel goed dat het herhaaldelijk oefenen op steeds weer dezelfde leerpunten niet altijd even leuk is en ook niet altijd motiverend werkt.
Maar het streven naar een ontspannen en tot dragen komend paard moet toch niet te veel gevraagd zijn?

Ik kom enorm veel "recreanten" tegen in het bos bij ons als ik met mn paard op pad ben.
En ik geloof heus wel dat men in de veronderstelling is dat men vriendelijk en goed bezig is.
Maar wat de meesten niet beseffen is dat ze uiteindelijk roofbouw plegen op hun paard.

Je hoeft helemaal geen sterruiter te zijn, maar het streven naar bewust en technisch correct willen rijden vind ik echt een basisvoorwaarde om op een paard te stappen.

AMEN.

Niets aan toe te voegen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 13:45

Ik vind het zelf niet súper belangrijk hoe je zit. Zolang je het paard maar niet in de weg zit.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 16:36

DeniseBobby schreef:
Ik vind het zelf niet súper belangrijk hoe je zit. Zolang je het paard maar niet in de weg zit.

Wat zegt u nu >;)

* Gaat haar zondag even heel hard aanpakken op de zit *
edit zondag erna

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 22:05

Sonja schreef:
Grappig hoe mensen iets negatiefs positief proberen te brengen.

Euro in je zak laten zitten en nu in wasmachineslang? Handige 'filter'!
Geen werk/inkomen en kindren krijgen? Fijn, leren ze wat echte liefde is!
En nu dus nieuw: mijn houding is bagger, en dat zit zó lekker voor paard én mij!

Een slechte houding is altijd nadelig(er) voor het paard.

Sorry, ben hier net naief genoeg voor ben ik bang.

Helemaal mee eens!
@TS: wat is het doel van dit topic? Je geweten goedpraten ten aanzien van je beroerde houding?
Hier begrijp ik vrij weinig van.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 09:21

TS had het druk, niet schrikken maar ik heb een leven naast bokt. >;)

Het is inderdaad onnatuurlijk om op een paard te gaan zitten. Daarom is het inderdaad goed om naar een juiste houding te zoeken. Maar wat is de juiste houding? Die van een westernruiter? Of die van Anky? Springruiters zitten er vaak anders bij dan dressuurruiters, hinderen zij daarom hun paard?

Hoe kun je zeggen dat er een perfecte houding is, als er zoveel verschillende paarden en mensen zijn. Ik wens iemand met smalgebouwde heupen op een trekpaard veel succes dan... :=

Ivana22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 09:31

Helemaal mee eens !!

Ik vind persoonlijk je houding het aller belangrijkst van het hele paardrijden !! Je kan je paard er zo mee in de weg zitten , Ik kan me er ook DOOD aan ergeren hihi

Trennie schreef:

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 09:56

Gypsy schreef:
Daarom is het inderdaad goed om naar een juiste houding te zoeken.

Je titel en OP klinken heel anders dan hoe je het nu zegt. Vind daar nogal een verschil in toonzetting in zitten.

Gypsy schreef:
Maar wat is de juiste houding? Die van een westernruiter? Of die van Anky? Springruiters zitten er vaak anders bij dan dressuurruiters, hinderen zij daarom hun paard?

Gypsy schreef:
het kan me allemaal geen flikker meer schelen.

Als het je allemaal wel iets zou schelen en als je je er nu wel eens serieus in zou verdiepen, dan zou je weten waarom al deze type ruiters in de verschillende disciplines wel degelijk een correcte houding hebben, ook al zitten ze ogenschijnlijk allemaal anders.

Al deze ruiters zijn in staat om hun paard ontspannen, nageeflijk en over de rug te laten lopen. Daarom presteren zij ook.
Dit vind ik ook beslist geen vergelijk met jouzelf en de gemiddelde ruiter waar ik aan refereer in mn stukje.
Ik ben dus ook erg benieuwd naar jouw prestaties aan de hand van jouw correct rijden?
En met prestatie bedoel ik de gymnastische waarde, met rijtechnische onderbouwing. Dus niet enkel alleen op een paard gaan zitten en een beetje rond hobbelen.

Gypsy schreef:
Verwacht van het paard alleen maar dat hij zichzelf draagt en over de rug loopt, meer niet.

Ik ben wel heel erg benieuwd naar een filmpje waarin dit te zien is.

Gypsy schreef:
In de bak rijd ik ook zelden of nooit licht. Nu hang ik relaxed achterover in mijn zadel

Temeer omdat ik het erg knap vind als jij je paard tot dragen kunt brengen als je nauwelijks licht rijdt en achterover hangt in het zadel....

Gypsy schreef:
Ik wens iemand met smalgebouwde heupen op een trekpaard veel succes dan

Tsja, dat geeft te denken he?
Waarom is het beter dat iemans die te groot is niet op een kleine pony moet stappen?
Waarom is het beter dat iemand die te klein is niet op een groot paard moet stappen?
Het zal verhoudingsgewijs wel een beetje moeten kloppen wil je correct kunnen rijden en zitten...
Hoewel ik denk dat men met veel oefening best een eind komt op een groot paard.
Dus of dit nu een argument is?

Gypsy schreef:
Of ben ik de enige die zo gek is. :o

Ik hoop het....

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 10:07

Mmm...Zit hier even heel diep na te denken...

Ik vraag me dus af, hé, wat nou erger is voor een paard, iemand die volledig ontspannen zit en meegaat in de beweging van het paard maar dat het plaatje er dan niet uitziet of iemand die correct volgens de regels op een paard zit, daarbij zo strak zit dat je niet kunt meekomen met wat het paard doet maar hé, op de foto oogt het tenminste. En dan denk ik dat het antwoord weer ergens in het midden ligt...met de toevoeging dat je het per situatie en individu moet bekijken.

Ik kon heel mooi perfect zitten, vroeger. Kreeg ook altijd complimentjes over mijn nette houding. Maar rijden? Neh, dat kon ik niet. Als paard een scheet liet lag ik er naast. Maar o, wat zat ik netjes áls ik erop zat. Goed voor de arme paarden in kwestie kan het ook niet geweest zijn want ik kneep aan alle kanten en van meegaan met de beweging zal weinig sprake geweest zijn...
Niet dat ik nu anti-nettehouding ben, in tegendeel, ik merk dat als ik trots ga rijden (ik noem het niet meer correcte houding, maar trots, trots dat ik op dát paardje mag rijden) de paarden daarop reageren door netter te lopen. Door niet te fixeren op de juiste houding maar wel op die trots krijg je, ik iig, een houding die waarschijnlijk het correcte plaatje aardig benaderd maar dan met de ontspanning waardoor je goed kunt meegaan met het paard en je ook kunt voelen wat er onder je gebeurd.

Maar of je dat acht uur zou kunnen volhouden...Hoe zit dat dan bij endurance ruiters tijdens zo'n mega-rit, hoe netjes zitten die aan het einde? Of is dan gewoon het belangrijkste dat het paard lekker kan lopen?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 10:08

Wat mij opvalt is dat je pas 17 jaar bent & nu al niet teveel aandacht wil besteden aan je houding... :=

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 10:27

Pluizenbolpum, is het niet zo dat correct rijden niet perse mooi rijden betekend? Om een paard actief te kunnen ondersteunen zal je imo ook bepaalde spieren moeten aanspannen om als schokdemper te gebruiken en niet me je volle gewicht in een paard te knallen.

Ik vind correct rijden niet per definitie een nette houding. Correct rijden is bij mij weer idd een ontspanning overbrengen op het paard waardoor het zijn spieren goed gebruik en daarvoor zal ook jij als ruiter wat spieren moeten aanspannen en kunnen ontspannen op bepaalde momenten.

Ik kan me dan ook helemaal vinden in jouw verhaal over een nette houden en bij elke scheet eraf liggen. Dat had ik namelijk ook. Nu heb ik daar veel minder last van.

En ik weet ook waarom, ik weet me op het moment dat een paard dus idd er vandoor gaat zodanig te ontspannen dat ik de schokken op kan vangen en mee kan gaan en daarnaast proberen de ontspanning over te brengen naar het paard.

En daarom heet het dus sport :D . Aanspannen en ontspannen van spieren in een bepaald ritme om mee te komen met het paard. Dat is denk ik het streven en idg mij streven.

Ik heb overigens op het Horse Event van 2 jaar terug op een nep paard gezeten en die meet je houding. Waar geef je te veel druk en waar niet genoeg. Hoe voelt zo'n paard dat. Moest zeggen dat het er netjes uitzag, maarja ik vond het neppe paard nou niet echt lopen zoals je het bij een echt paard voelt.

En ja als een paard er vandoor gaat zal ook ik op het begin bonken in het zadel omdat je reactievermogen ook tijd nodig heeft daarop te anticiperen :) .