Rechtrichten: vele wegen leiden naar Rome?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia2u

Re: Rechtrichten: vele wegen leiden naar Rome?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:05

Scheefheid komt door de opdeling van linker en rechterhersenhelft. Je zou (versimpeld) kunnen zeggen dat de linker hersenhelft de rechter lichaamshelft aanstuurd en andersom. Door de verschillende ontwikkelingen in beide hersenhelften ontstaan verschillende informatiestromen vanuit de zintuigen. Dit heeft uiteindelijk een verschillend beweginspatroon voor iedere lichaamshelft tot gevolg, zoals dominantie van een van de twee handen bevoorbeeld. Dit is ook deels genetisch bepaald.

Net als bij mensen hebben paarden ook gesplitste hersenen. Scheefheid in het bewegingsaparaat komt dus hiervandaan. Verschillen in structuren (zoals bespiering, of een graafvoetje) zijn een gevolg van de 'scheefheid' van de hersenen en worden zichbaar na een langdurig consistent assymetrisch bewegingpatroon.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:08

sanne83 schreef:
Hoe bedoel je dat alle scheefheid uit het bekken komt? Je kan toch op honderden manieren scheef zijn?

links gebogen of rechtsgebogen komt altijd voort vanuit het bekken. (natuurlijke scheefheid paard)
dat hebben wij zelf ook. :D
een paard beweegt vanachter naar voren....dus vanuit de achterhand
daar komt dus de scheefheid vandaan.
links bol, recht hol, bij een paard (meestal voorkomend) is doordat de rechterkant van het bekken ietsiepietsie verder naar achter staat dan links. heel licht tordeert het paard dan in zijn lijf. komt op linker schouder.
de romp tordeert dan iets , waardoor de rechterkant er holler uitziet, kantelt de romp.
Dit is echt vaak minimaal aan de hand.
Vandaar dat je nooit van voren voor elkaar kan krijgen om dit achter recht te maken.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:16

Toch denk ik dat het hedendaags rechtrichten te veel focussed op het fysieke (dan denk ik met name aan academische stromingen en de methode van de Both). Het rijden van veel soorten buigingen en flexies om het paard recht te maken (of dat dan van voor of van achter gebeurd laat ik hier even in het midden). Ik ben echter van mening dat je veel meer kunt bereiken wanneer je de nadruk legt op het bewegingsgedrag. dat doe je niet door oefeningen te rijden, maar door het assymmetrische gedrag te corrigeren. In sommige gevallen, wanneer er sprake is van fysieke beperkingen, kun je dan een oefening inzetten. Uiteindelijk ben je echter toch meer tijd kwijt met het paard recht te stellen en in balans te laten lopen, dan met het rijden van oefeningen.

Verder geloof ik niet in links of rechtgebogen paarden: scheefheid uit zich meestal veel complexer dan alleen een simpele laterale flexie.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:26

Ben het met je eens, scheefheden in mens en dier zijn over het algemeen een stuk ingewikkelder dan simpel links of rechts gebogen.
Scheefheid is een optelsom van alles wat er in je leven gebeurd is. Je wordt geboren met een bepaalde voorkeurskant en in de loop van je leven verzamel je daar allerlei kleine afwijkingen bij.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:30

Ik heb een merrie waarbij het uit de kaak komt (ooit gebroken geweest) en kauwt scheef. Ik kan 100x het bekker recht laten zetten en daarop oefenen maar zonder een recht gebit zal het niet of nauwelijks verbeteren. De oorzaak kan dus wel degelijk vanauit andere plekken komen echter is het bekken er wel altijd bij betrokken en als de oorzaak is weggenomen imo een mooi punt om te beginnen met het rechtrichten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:24

lailapri schreef:
Ik heb een merrie waarbij het uit de kaak komt (ooit gebroken geweest) en kauwt scheef. Ik kan 100x het bekker recht laten zetten en daarop oefenen maar zonder een recht gebit zal het niet of nauwelijks verbeteren. De oorzaak kan dus wel degelijk vanauit andere plekken komen echter is het bekken er wel altijd bij betrokken en als de oorzaak is weggenomen imo een mooi punt om te beginnen met het rechtrichten.

maar een scheefheid in het bekken heeft toch niets te maken met het kauwen?
Het zou heel goed kunnen, dat je als ruiter, onbewust teveel aan 1 kant van de mond doet, zodat er iets in het bekken scheef gaat staan (compenseren)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:28

sanne83 schreef:
Ben het met je eens, scheefheden in mens en dier zijn over het algemeen een stuk ingewikkelder dan simpel links of rechts gebogen.
Scheefheid is een optelsom van alles wat er in je leven gebeurd is. Je wordt geboren met een bepaalde voorkeurskant en in de loop van je leven verzamel je daar allerlei kleine afwijkingen bij.

De voorkeurskant, net als bij de mens, en paard, kan je trainen.
Je kan als mens dmv coordinatie oefeningen beide zijde ontwikkelen (kijk naar dansers)
dit gaat idem op voor paarden.
echter is het net als met dans, van belang , dat de bovenbeenspier en rechtheid, balans, coordinatie ontwikkeld worden. Dat vind idd in de hersenen ook plaats wat het aansturen betreft.

Zo zie ik dressuur ook.
het zo recht mogelijk oefeningen uitvoeren...... zodat er een natuurlijke balans en evenwicht ontstaat in de beweging, die zo min mogelijk afgedwongen wordt.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 13:38

Het is echter niet mogelijk om te wisselen van dominante hand (bij mensen na het 10e levensjaar ongeveer, bij paarden is het volgens mij niet bekend tot welke leeftijd de dominantie nog niet vast ligt). een groot deel wat bepaald welke hand dominant is, is genetisch. Of links, of rechts, of beide, of geen van beide. Dat zijn genetisch de opties die je hebt. Zelfs na amputatie van de dominante hand wordt de andere hand niet net zo vaardig als de dominante hand. Ik neem aan dat dat bij paarden ook zo werkt.

Dit houd in dat je dus zeker wel een boel kan verbeteren doormiddel van training, maar dat je die aangeboren scheefheid nooit helemaal kan laten verdwijnen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 16:29

Alicia2u schreef:
Dit houd in dat je dus zeker wel een boel kan verbeteren doormiddel van training, maar dat je die aangeboren scheefheid nooit helemaal kan laten verdwijnen.

dank je wel voor je waardevolle input. Erg leuk om te lezen hoe jij dit kunt onderbouwen.
Ik vind ook dat diverse alternatieve stromingen veel te veel blijven doorhameren op hol of bol en ik wist al langer dat het helaas niet zo simpel is. Jouw onderbouwing bevestigd een hoop bevindingen die ik in de dagelijkse praktijk van het trainen van [sport]paarden heb opgedaan.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 17:49

Paard heeft niet alleen 1 kant als voorkeur, het kan zelfs zo zijn dat het achter been sterker is op links terwijl hij rechts gebogen is.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:11

Ik denk altijd in de termen 'vrij' en 'stand' (dit is ook toepasbaar bij de mens). Een paard heeft zowel in de voorhand als in de achterhand een voorkeur voor een vrij been en een standbeen (bij mensen kun je dit zien als bv. de schrijfhand en de steunhand, of het zwaaibeen en het standbeen bij het wegschoppen van een bal). Dit is de aangeboren dominantie van die kant. Net zoals bij mensen komen rechtshandig en rechtsbenig voor (dit slaat op het vrije deel), maar bv. ook rechtshandig en linksbenig en vise versa.

Bovendien slaat de benaming alleen op functie (stand of vrij), en kan er dus niet zomaar gesteld worden dat een standbeen het stuwbeen is en het zwaaibeen het dragende been, hoewel dit vaak als waarheid aangenomen wordt. Het is mogelijk dat het omgekeerd is, of dat geen van beide benen goed kunnen stuwen of dragen, of juist allebei.

Je kunt het standbeen en het zwaaibeen onderscheiden in stand, maar ook in bewegingsafloop. In stand zal het standbeen bij voorkeur recht onder de massa staan en het vrije been ervoor of erachter. In de bewegingsafloop zal het standbeen een langere standfase hebben en tegelijkertijd het zwaaibeen dus een langere zwaaifase. Dit verschil uit zich dus in kleine onregelmatigheden in de gangen, met name goed observeerbaar in de draf.

Of een been bij voorkeur stuwt of draagt (dit is meer van belang bij de achterbenen), kun je alleen zien aan de bewegingsafloop. Wanneer het een stuwbeen betreft zal in de laatste momenten van de standfase het gewicht méér op de diagnonale schouder vallen dan bij het andere been. Dit kan zich uiten in bv. naar binnen of naar buiten vallen, het 'zakken' van de schouder (aan een kant meer dan de andere kant) en het sterk maken op de diagonale teugel.

Bij bovenstaande observaties wil ik benadrukken dat de verschillen met name zitten tussen links en rechts. Hiermee bedoel ik dat je ze het beste kunt observeren op een rechte lijn, van beide zijkanten en de voor of achterkant (ik kijk bij voorkeur aan de achterkant). Dit met de reden omdat dan beide kanten gelijk belast zouden moeten zijn op een rechte lijn. Op een volte is er weer sprake van een klein balansverschil in links of rechts, om de beweging biomechanisch mogelijk te maken.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:25

Wie van jullie werkt van uit de AR of van uit de KR of volgens het rechtrichten van marijke de.
Jong?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:28

Moll schreef:
Wie van jullie werkt van uit de AR of van uit de KR of volgens het rechtrichten van marijke de.
Jong?

Marijke de Jong werkt vanuit de AR, dus hoort niet in dit rijtje.

Ook de KR is in verschillende stromingen onderverdeeld.
Dus wellicht interessant om te weten welke stroming?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:32

Ik heb me verdiept in de methode van Marijke, maar ook in de KR. Om nu te zeggen dat ik ook echt volgens die methode wèrk... Nee, dat zou ik niet zo zeggen. Ik gebruik er af en toe elementen uit, wanneer deze toepasbaar lijken. Net zoals ik dat bij de KR (duits of frans, want daar zitten ook nog verschillen) doe.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:34

cherie78 schreef:
Moll schreef:
Jong?

Marijke heeft naar mijn weten zelf het recht richt gebeuren bedacht en staat los van de Ar, ze leid daar in toch ook mensen in op.?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:39

Moll schreef:
cherie78 schreef:

Marijke heeft naar mijn weten zelf het recht richt gebeuren bedacht en staat los van de Ar, ze leid daar in toch ook mensen in op.?

Ik weet niet of ze het "rechtricht-gebeuren" zelf bedacht heeft, maar zich er (volgens haar website) meer in verdiept door een paard van haar.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:44

Ik vraag me dan af het rechtrichten volgen de Ar met het skala wat zij handhaven en het werken aan de hand wat veel al toch niet dat geeft wat er van gezegd word, en ik de bespiering van de paarden die op die wijze getraind worden zwak vind ogen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:17

nombrado schreef:
lailapri schreef:

Het zou heel goed kunnen, dat je als ruiter, onbewust teveel aan 1 kant van de mond doet, zodat er iets in het bekken scheef gaat staan (compenseren)

Bij een onbeleerd paard?
Als je scheeft kauwt gebruik je dus je kaakspieren al scheef, wat je hele lijf door kan werken, van minimaal tot grotere verschillen.
Sterker nog van een rotte kies kunnen ze aan een achterbeen kreupel lopen.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:33

nombrado schreef:
lailapri schreef:

Jawel, het bekken, de schouder en de kaak zijn de 3 'ophangpunten' van het paard, en staan alledrie zeer sterk in verbinding. Als de ene eruit ligt, dan volgen de andere vaak ook.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:39

Alicia2u schreef:
Ik ben echter van mening dat je veel meer kunt bereiken wanneer je de nadruk legt op het bewegingsgedrag. dat doe je niet door oefeningen te rijden, maar door het assymmetrische gedrag te corrigeren.

Absoluut!
Doordat het paard op sommige plaatsen wel en niet los is, wel en niet sterk is, wel of geen coordinatie heeft, krijg je een onregelmatig bewegingspatroon. Je kunt die blokkades wegwerken en een nieuw, regelmatiger bewegingspatroon inbouwen. Ik denk echter wel dat oefeningen en vooral speciale aandachtspunten in die oefeningen kunnen helpen om die blokkades weg te werken en bewegingsvrijheid te geven. Door daarmee een nieuw bewegingspatroon in te bouwen betrek je inderdaad de hersenen bij het proces, al is het maar om de coordinatie.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:43

Woodstock schreef:
Jawel, het bekken, de schouder en de kaak zijn de 3 'ophangpunten' van het paard, en staan alledrie zeer sterk in verbinding. Als de ene eruit ligt, dan volgen de andere vaak ook.

kan je uitleggen hoe je dit bedoeld? ophangpunten?

Ik zie namelijk het skelet, beginnend bij het bekken als een compleet fundament.
de kaak hoort daar zeker bij, maar heeft verder geen invloed op het dragen van het lijf of de beenzetting vanuit de achterhand, bekken.
Wel als er een minimale scheefheid in het bekken zit, dat dat logischer wijs het ene voorbeen meer belast wordt dan het andere.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:16

Spiertechnisch met name via de brachiocephalicus die van schouder naar kaak loopt, en via daar weer verbonden is met het bekken/sacrum. Daarnaast is de mobiliteit van de kaak heel belangrijk voor de aansturing van de zenuwen naar andere plekken in het lichaam, en wordt daar op zijn beurt ook weer sterk door beïnvloed. Maar daarvoor moet ik me eerst nog meer in die module van osteo verdiepen ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 11:29

Woodstock schreef:
Spiertechnisch met name via de brachiocephalicus die van schouder naar kaak loopt, en via daar weer verbonden is met het bekken/sacrum. Daarnaast is de mobiliteit van de kaak heel belangrijk voor de aansturing van de zenuwen naar andere plekken in het lichaam, en wordt daar op zijn beurt ook weer sterk door beïnvloed. Maar daarvoor moet ik me eerst nog meer in die module van osteo verdiepen ;)

dat die spieren daar lopen begrijp ik
echter bedoel ik het skelet
als het skelet 'recht' gebruikt wordt, (waar de motor zit, bekken dus)waarvoor het bedoeld is, lossen de problemen met de spieren aldaar vanzelf op. Het werkt vanachter naar voor.....
Zie het als en gebouw, daarvan zullen de fundamenten ook recht en gelijkmatig moeten zijn, om niet in te storten.
Zo ook voor de mens/dier.
Pas als het skelet recht gebruikt wordt, kan je gelijkmatig aan spieropbouw doen. (en dan niet alleen aanspannen maar zeker ook het ontspannende deel zijn belangrijk.)
als 1 van de paarden die ik rijd, ietsiepietsie scheef bewegen, voel ik dat in de afwikkeling van de beweging.
zijn ze recht,dan voel je gelijkmatig afgemaakte passen , verend en vloeiend.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:02

Jammer dat hier geen mensen reageren die erg tevreden zijn over het rechtricht gebeuren van Marijke de Jong. Ik had het wel leuk gevonden als van uit die hoek wat meer toelichting zou komen op het hoe en waarom.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:23

Abacab schreef:
Jammer dat hier geen mensen reageren die erg tevreden zijn over het rechtricht gebeuren van Marijke de Jong. Ik had het wel leuk gevonden als van uit die hoek wat meer toelichting zou komen op het hoe en waarom.

Ik had al gereageerd, maar wat zou je willen weten? :)