Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
sanne83 schreef:Hoe bedoel je dat alle scheefheid uit het bekken komt? Je kan toch op honderden manieren scheef zijn?
lailapri schreef:Ik heb een merrie waarbij het uit de kaak komt (ooit gebroken geweest) en kauwt scheef. Ik kan 100x het bekker recht laten zetten en daarop oefenen maar zonder een recht gebit zal het niet of nauwelijks verbeteren. De oorzaak kan dus wel degelijk vanauit andere plekken komen echter is het bekken er wel altijd bij betrokken en als de oorzaak is weggenomen imo een mooi punt om te beginnen met het rechtrichten.
sanne83 schreef:Ben het met je eens, scheefheden in mens en dier zijn over het algemeen een stuk ingewikkelder dan simpel links of rechts gebogen.
Scheefheid is een optelsom van alles wat er in je leven gebeurd is. Je wordt geboren met een bepaalde voorkeurskant en in de loop van je leven verzamel je daar allerlei kleine afwijkingen bij.
Alicia2u schreef:Dit houd in dat je dus zeker wel een boel kan verbeteren doormiddel van training, maar dat je die aangeboren scheefheid nooit helemaal kan laten verdwijnen.
cherie78 schreef:Moll schreef:Wie van jullie werkt van uit de AR of van uit de KR of volgens het rechtrichten van marijke de.
Jong?
Marijke de Jong werkt vanuit de AR, dus hoort niet in dit rijtje.
Ook de KR is in verschillende stromingen onderverdeeld.
Dus wellicht interessant om te weten welke stroming?
Moll schreef:cherie78 schreef:Marijke de Jong werkt vanuit de AR, dus hoort niet in dit rijtje.
Ook de KR is in verschillende stromingen onderverdeeld.
Dus wellicht interessant om te weten welke stroming?
Marijke heeft naar mijn weten zelf het recht richt gebeuren bedacht en staat los van de Ar, ze leid daar in toch ook mensen in op.?
nombrado schreef:lailapri schreef:Ik heb een merrie waarbij het uit de kaak komt (ooit gebroken geweest) en kauwt scheef. Ik kan 100x het bekker recht laten zetten en daarop oefenen maar zonder een recht gebit zal het niet of nauwelijks verbeteren. De oorzaak kan dus wel degelijk vanauit andere plekken komen echter is het bekken er wel altijd bij betrokken en als de oorzaak is weggenomen imo een mooi punt om te beginnen met het rechtrichten.
maar een scheefheid in het bekken heeft toch niets te maken met het kauwen?
Het zou heel goed kunnen, dat je als ruiter, onbewust teveel aan 1 kant van de mond doet, zodat er iets in het bekken scheef gaat staan (compenseren)
nombrado schreef:lailapri schreef:Ik heb een merrie waarbij het uit de kaak komt (ooit gebroken geweest) en kauwt scheef. Ik kan 100x het bekker recht laten zetten en daarop oefenen maar zonder een recht gebit zal het niet of nauwelijks verbeteren. De oorzaak kan dus wel degelijk vanauit andere plekken komen echter is het bekken er wel altijd bij betrokken en als de oorzaak is weggenomen imo een mooi punt om te beginnen met het rechtrichten.
maar een scheefheid in het bekken heeft toch niets te maken met het kauwen?
Alicia2u schreef:Ik ben echter van mening dat je veel meer kunt bereiken wanneer je de nadruk legt op het bewegingsgedrag. dat doe je niet door oefeningen te rijden, maar door het assymmetrische gedrag te corrigeren.
Woodstock schreef:Jawel, het bekken, de schouder en de kaak zijn de 3 'ophangpunten' van het paard, en staan alledrie zeer sterk in verbinding. Als de ene eruit ligt, dan volgen de andere vaak ook.
Woodstock schreef:Spiertechnisch met name via de brachiocephalicus die van schouder naar kaak loopt, en via daar weer verbonden is met het bekken/sacrum. Daarnaast is de mobiliteit van de kaak heel belangrijk voor de aansturing van de zenuwen naar andere plekken in het lichaam, en wordt daar op zijn beurt ook weer sterk door beïnvloed. Maar daarvoor moet ik me eerst nog meer in die module van osteo verdiepen