Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Nu met mijn jonge paard hang ik zo nu en dan nog even zonder beugels op mijn buik over het zadel heen en beloon haar nog even en daarna laat ik me eraf glijden. Paard heeft nog nooit problemen gemaakt met op en af stappen
(ik stap op met een stoel/krukje)

en al helemaal niet van n reus.
. Voelt inderdaad niet goed om 1 voet in de beugel te houden, dan komt mn gewicht helemaal aan 1 kant. Opstappen is ook voet in de beugel, been meteen recht en zwiep, andere been er over (laat me niet ploffen, dat dan weer niet, maar zo snel mogelijk gewicht verdelen). 
zo heb ik het niet geleerd, maar ben het zo gaan doen sinds ik een boomloos zadel heb want oh wat een drama zo'n ding als je aan 1 kant hangt
stap dus ook altijd op met een krukje. Het is wel zo praktisch want voordat ik het zo deed kon ik ook niet fatsoenlijk afstappen als ik zonder zadel reed
, gewoon iets verder naar voren leunen en wat hoger gooien dus.
Ffortuna schreef:Sinds ik western rijd kan ik niet meer afstappen met een 'zwieperd' met 2 benen uit de beugels, maar alleen met mijn linkervoet nog in de beugel. Ben dan ook benieuwd hoe andere westernruiters dit oplossen.

Ffortuna schreef:Sinds ik western rijd kan ik niet meer afstappen met een 'zwieperd' met 2 benen uit de beugels, maar alleen met mijn linkervoet nog in de beugel. Ben dan ook benieuwd hoe andere westernruiters dit oplossen.

Lamar schreef:Iedereen is hier bang om in een beugel te blijven hangen, waarom hebben jullie geen veiligheidsbeugels?
(niet dan je daarmee ineens fout moet gaan afstijgen hoor, maar ik vroeg het me gewoon af)

NAIWHL schreef:Maar met kleding die te los zit en waarmee je achter knop kan blijven hangen is geen succes nee....
.
), andere beugel uit en dan rustig laten zakken. Moet om medische redenen ook wel, mijn knieën doen het niet helemaal na een uurtje rijden. Als ik me niet, aan het zadel vasthoudend, netjes laat zakken zwiep ik door mijn knieën en lig ik op mijn kont. Is ook maar één keer erg grappig al schijnen de merries het hilarisch te vinden, die geven dan gelijk zo'n hihi-hinnikje
.
. Was al van plan om me er maar gewoon af te laten vallen.