afstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: afstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:57

Ook ik doe m'n beide beugels uit en met een super elegante zwierige zwieperd sta ik dan weer naast knollie :D

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:59

Ik haal ook altijd beide voeten uit mijn beugels, en dan (vaak met een grote zucht :roll: omdat ik te lang in de zadel ben geweest!) spring er af. Ik vind het eng om een voet in de linker beugel te laten, voor mijn gevoel niet veilig.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:01

Ik doe eerst mijn rechterbeugel uit, zwaai met mijn rechterbeen over de kont van het paard, probeer mijn gewicht zoveel mogelijk op het midden van het paard te laten en niet aan één kant, linkerbeugel uit en eraf :j Nu met mijn jonge paard hang ik zo nu en dan nog even zonder beugels op mijn buik over het zadel heen en beloon haar nog even en daarna laat ik me eraf glijden. Paard heeft nog nooit problemen gemaakt met op en af stappen :) (ik stap op met een stoel/krukje)

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:32

Linker en rechtervoet uit de beugels, rechterbeen over de kont, en dan misschien max 1 sec hangen om niet in volle beweging naar beneden te storten en dan naar beneden, landend op twee voeten.
Dit heb ik altijd gedaan bij pony's, maar doe het bijv ook gewoon op het paard van 1.85 waar ik zaterdag op heb gezeten.. Vind het namelijk toch een fijner idee dat je meteen veilig op de grond kunt staan mocht je paard schrikken in plaats van dat je met je linkervoet nog vastzit..
(En ja, dan is er een moment waarop je erop zit zonder beugels, maar als het goed is zit je dan toch nog gewoon in evenwicht.. en met 1 beugel kan je juist weer blijven hangen als je valt.. )
Ik stap idd ook op met een opstapje :)

Quinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:13

Opstappen doe ik idd ook met krukje, alleen al vanwege t feit dat ik dr anders niet fansoenlijk opkom (paard is rond de 1,80 ofzo) maar ook omdat t idd beter is voor t paard en me dat zo op stage aan is geleerd.

Afstappen heb ik altijd gedaan met mn voet nog in de linker beugel. Ook weleens geprobeerd eraf te zwiepen, maar ik kwam niet verder dan eraan denken...ik durf niet :') en al helemaal niet van n reus.

pingvinii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:16

ik heb het geleerd dat ik inderdaad eerst mijn rechter voet uit de beugel doe, die ere overheen en dan mn linker beugel, dus weet ik niet veel anders:$
Maar hoe jullie het omschrijven lijkt mij dat een betere manier, ga het zeker een keer proberen! :j

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:19

ik doe altijd beide voeten uit de beugels en zwiep mezelf ernaast :). Voelt inderdaad niet goed om 1 voet in de beugel te houden, dan komt mn gewicht helemaal aan 1 kant. Opstappen is ook voet in de beugel, been meteen recht en zwiep, andere been er over (laat me niet ploffen, dat dan weer niet, maar zo snel mogelijk gewicht verdelen).

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:22

Doe altijd eerst rechterbeugel uit, over zadel heenzwaaien, even hangen, linkerbeugel uit en dan op de grond laten zakken.
Beide beugels uitdoen en zwaaien kan ik niet met m'n rug.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:26

Als ik mijn linkerbeugel aan hou, dan ben altijd bang dat ik mijn voet er dan niet uit krijg en dat ik moet gaan wapperen met mijn voet oid :P
Meestal zwaai ik mijn been over de nek van het paard en spring er dan af. Anders probeer ik mijn buik zoveel mogelijk boven het zadel te houden.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:26

rechterbeugel uit, zwaaien, dan linkerbeugel uit & hup omlaag.
Ik moet wel, rijd op een stocksaddle met pommel, duurde eventjes voor ik de juiste methode doorhad ...lol....je hangt zo voor l*l anders :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:27

Iedereen is hier bang om in een beugel te blijven hangen, waarom hebben jullie geen veiligheidsbeugels?
(niet dan je daarmee ineens fout moet gaan afstijgen hoor, maar ik vroeg het me gewoon af :P )

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:28

Ik heb fenders met westernbeugels, die vind ik superfijn dus die ga ik niet omruilen :P

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:31

Ik doe ook beide voeten in 1 keer, en dan voorover en hopsa met een zwaai eraf :-) zo heb ik het niet geleerd, maar ben het zo gaan doen sinds ik een boomloos zadel heb want oh wat een drama zo'n ding als je aan 1 kant hangt :o stap dus ook altijd op met een krukje. Het is wel zo praktisch want voordat ik het zo deed kon ik ook niet fatsoenlijk afstappen als ik zonder zadel reed :+

Mijn bijrijdpaard heeft een gewoon engels zadel en daar moest ik dus wel even aan wennen, de achterkant is wat hoger dus ik bleef wel eens hangen met mijn rechterbeen :o , gewoon iets verder naar voren leunen en wat hoger gooien dus.

Ik heb ook een tijd western gereden met een knop voor, ik weet niet hoe ik het dan zou doen, denk niet dat het dan lukt met zwaaien!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:33

ik heb slechte knieen en stap altijd rechts op met opstapje
en links af ,hou de voet in de beugel tot ik op de grond sta en dan voet eruit

is niet de beste manier van afstappen,ik hang met vol gewicht aan het zadel[ wat door mijn losse singel ook gelijk wat scheef gaat :+ ]

fabienne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:01

Beide benen uit de beugels! Het is wel van belang dat je - ook al ga je er met schwung van af - niet aan het zadel gaat hangen maar je gewicht zo lang mogelijk midden op de paardenrug houdt en er gecontroleerd van af komt, anders verzwik je inderdaad je enkel.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:03

Ik doe ook altijd beide benen uit de beugels. :j

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:21

ik doe mijn rechtervoet uit de beugel en zwiep mijn rechterbeen erover heen, hang aan het zadel en haal linkervoet eruit.

Ik ben bang dat ik niet lenig genoeg ben om beide beugels tegelijk uit te doen en been te zwiepen, ik zal het eens proberen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:24

Sinds ik western rijd kan ik niet meer afstappen met een 'zwieperd' met 2 benen uit de beugels, maar alleen met mijn linkervoet nog in de beugel. Ben dan ook benieuwd hoe andere westernruiters dit oplossen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:29

Ffortuna schreef:
Sinds ik western rijd kan ik niet meer afstappen met een 'zwieperd' met 2 benen uit de beugels, maar alleen met mijn linkervoet nog in de beugel. Ben dan ook benieuwd hoe andere westernruiters dit oplossen.

Ik glij gewoon van de kont af. Maar ik weet niet of je daar wat aan hebt? :')
En meestal doe ik het zo, voeten uit de beugels, rechterbeen over het hoofd zwieren, en glijden maar. :D

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 15:44

Ffortuna schreef:

Het kan wel. Ik doe het vaak voor nasingelen.als ik dan af stap met voet in beugel zakt mijn zadel scheef, maar dan moet je wel strakkere kleding aan hebben en je lijf wat meer rechtop houden.

Mijn rechterhand heeft ik de knop vast...

Maar met kleding die te los zit en waarmee je achter knop kan blijven hangen is geen succes nee....

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:09

Ik heb beide beugels uit en ga er met een zwierige sprong vanaf, dus zonder hangen of leunen,gewoonm in een ruige zwaai er vanaf...of dat nou werkt bij een paard van 1.80 hoog weet ik niet :+

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:14

k heb het geleerd om mn rechtervoet uit de beugel te doen, been erover zwaaien, en afstijgen.
maar later reed k bij iemand anders (vriendin) en die moeder zei dat ik dat heel gevaarlijk deed. (als paard er vandoor gaat, heb je een probleem..)
en toen ben ik gaan afstappen met beide voeten uit de beugels :j
Ik rijd op een paard van ongevveer 1.65, ben zelf 1.64. en het lukt prima :)

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 07:49

Lamar schreef:
Iedereen is hier bang om in een beugel te blijven hangen, waarom hebben jullie geen veiligheidsbeugels?
(niet dan je daarmee ineens fout moet gaan afstijgen hoor, maar ik vroeg het me gewoon af :P )

Ik heb er niet heel veel over te vertellen welke beugels eraan hangen, dat bepaalt de eigenaar :)
Bovendien schiet ik met rijden eigenlijk niet snel te ver in de beugels, dus op zich valt t ook wel mee, t is alleen dat ik een tijdje jonge pony's heb gereden en dan is de 'twee-voeten-eruit' manier toch wel handig.. en het is me ook gewoon zo aangeleerd vroeger, dus nu voelt t raar om t anders te doen ;)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 08:01

Beide voeten uit de beugels en dan er af. :j Vind het zelf ook veiliger. Als ze dan wegschieten zit je iig niet met één voet nog in een beugel.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 08:15

NAIWHL schreef:
Maar met kleding die te los zit en waarmee je achter knop kan blijven hangen is geen succes nee....

Tja, daar kwam ik ook op een niet al te charmante manier achter :') .
Toen ik nog engels reed was het inderdaad twee voeten uit de beugels en dan netjes over de rug zwierend naar beneden gaan. Nu ik western rijd, en zeker na die ene ervaring, is het rechterbeugel uit, been erover en dan gelijk op de rug hangen (gelijk even een aai geven :D ), andere beugel uit en dan rustig laten zakken. Moet om medische redenen ook wel, mijn knieën doen het niet helemaal na een uurtje rijden. Als ik me niet, aan het zadel vasthoudend, netjes laat zakken zwiep ik door mijn knieën en lig ik op mijn kont. Is ook maar één keer erg grappig al schijnen de merries het hilarisch te vinden, die geven dan gelijk zo'n hihi-hinnikje >;) .

Over afstijgen gesproken...Ik had jáááren terug na dik 10 jaar totale paardloosheid weer mijn eerste ritje. Ging super. Tot het afstijgen. Wist toch écht niet meer hoe of dat moest!
Het idee dat je je been achter over het paard moest zwiepen kreeg ik er niet in (was even vergeten dat je daarbij iets naar voren hangt). Pas na hulp van de eigenaar van het paard kon ik er nog enigzins netjes vanaf komen :o . Was al van plan om me er maar gewoon af te laten vallen. :')