Ligt het nu aan mij?? Wat mag nog wel van Bokkers??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:21

_brunette schreef:
Ik denk dat grondwerken een hele belangrijke toevoeging is! Maar niet de oplossing voor al je problemen. Ik denk dat daar een belangrijk verschil in zit! :)

Grondwerk heeft net zoals heel veel andere dingen (zoals een slof) zeker z'n voordelen. Maar als mensen gaan zeggen dat je ff snel moet grondwerken in de berm dan gaat het gewoon echt te ver. :')

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:23

phormicola schreef:
_brunette schreef:
Ik denk dat grondwerken een hele belangrijke toevoeging is! Maar niet de oplossing voor al je problemen. Ik denk dat daar een belangrijk verschil in zit! :)

Grondwerk heeft net zoals heel veel andere dingen (zoals een slof) zeker z'n voordelen. Maar als mensen gaan zeggen dat je ff snel moet grondwerken in de berm dan gaat het gewoon echt te ver. :')

Hahahahahahah die is grappig, die vergelijking heb ik nog nooit eerder gelezen

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:24

Ik weet niet goed wat ik moet denken van grondwerk met je paard,bij ons zie ik het regelmatig,maar ik moet er een beetje om lachen.De mensen hier in de buurt doen vast iets helemaal mis want hun paarden worden er strontchagerijnig van. Bijten,zwiepen met de staart,zelfs uitvallen naar de begeleider. Ik vind het allemaal nogal vaag en soft,en de paarden ook geloof ik..
Misschien doen ze het ook wel verkeerd,maar het lijkt me dat de paarden er niets aan vinden. Zelf ben ik meer het nuchtere type en behandel mijn paarden rechtvaardig,maar sommige mogen best wat strenger aangepakt dan de andere,dat ligt ook aan het karakter. Met slaan bereik je niets,geduldig,eerlijk en consequent zijn is erg belangrijk,daarmee kom je bij elk dier het verst.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:26

Ik doe niet aan grondwerken, ben er nog nooit mee bezig geweest. Ik ben van het principe dat je paard respect voor je moet hebben, zowel op de grond aan de hand zowel als wanneer ik erop zit. Dat betekend consequent zijn in je gedragingen. Als hij stout is krijgt hij straf, is hij lief beloon ik hem. Heel simpel principe wat bij mij altijd nog gewerkt heeft.

Ik reageer nooit in dit soort topics omdat het in principe toch een eindeloze discussie is. Iedereen weet het beter, ieder doet het op zijn eigen manier en aan de hand van foto's is het in mijn ogen moeilijk om te zien waar iemand mee bezig is. Je hebt hier veel betweters die alles 'denken' te weten, waarom zou ik met hun een bepaalde discussie aangaan? Dat is mij de moeite niet waard.

Ik doe het zoals ik denk dat het goed is, ik ben fair naar mijn paard en dat vind ik het belangrijkste.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:26

Misschien moeten we de term grondwerk gezamenlijk even uitdiepen? Ik ben bang dat iedereen er namelijk iets anders onder verstaat.
Wat ik er persoonlijk onder versta is: Longeren, stukje aan de hand wandelen, en een goede leiderschap verhouding. Maar niet iets in de richting van NH. Daar heb ik geen kaas van gegeten. Maar vind het net zo belangrijk dat ik naast mn paard er even veel mee kan als dat ik erop zit.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:28

Hier ben ik het mee eens :j

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:31

Ik heb in dit topic een paar keer heel genuanceerd uitgelegd waarom ik iets doe, sporen gebruik of s&t.

[RT-D] sporen om te verfijnen, zware bitten

Mij gaat het er om dat alles wat je doet, dat je het bewust doet. Dat je nadenkt over het beoogde resultaat en ook nadenkt of je dat op die manier bereikt. Ik noem dingen graag bij hun naam. Waar mensen vaak over vallen zijn woorden als 'dwang', 'pijn' of 'wijken voor druk'. Sommige mensen hebben de beleving dat zij daar geen gebruik van maken in de omgang met hun paard. Ze weten dat dan prachtig te verwoorden, maar het komt altijd op hetzelfde neer. Ze 'vragen' alleen maar iets van hun paard, maar 'dwingen' nooit? Maar als je dan concreet vraagt: Wat als jou paard nu nee zegt? Wat doe je dan? Heel simpel: wat als jouw paard nu niet voorwaarts in draf gaat als jij dat vriendelijk vraagt, wat dan? Dan komt daar NOOIT een concreet antwoord op. Een hulp een keertje harder herhalen komt in het woordenboek van sommige niet voor. Hoe zij het dan wel doen, komt eigenlijk nooit naar boven. Ik denk dan sommige in een heel geromantiseerde paardenwereld leven, en niet realistisch zijn.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:37

Haha Jasmijn, dat heb ik ook al vaker gemerkt ja :) . Dat zijn wel de bokkers die op een gegeven moment niet verder komen, of 'in een dal' zitten. Als mijn paard dat zou doen krijgt hij een schop van mij zodat hij weer naar voren gaat. En ja, dan krijgt hij een flinke schop met mijn sporen... geen geaai. We hebben het hier over een paard, niet over een porseleinen poppetje.

Een paard moet gewoon respect voor je hebben! Als je paard gewoon NEE zegt, moet jij ervoor zorgen dat hij JA zegt. Als hij op dat moment stout is krijgt hij een schop, is hij ergens bang voor is het een andere zaak. Maar veel gevallen van ongehoorzaamheid komt juist omdat mensen hun paard niet durven/willen aanpakken als het nodig is.

Ik pak mijn paard liever een keertje goed aan dan elke keer half of helemaal niet. Daar heb jij én je paard niks aan en dat is pas zielig. Mijn paard hoef ik nu maar de stem te verheffen, dan weet hij al genoeg.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:39

ach, ik kan er weinig over zeggen dan, dat het een typische bokt mentaliteit is!
van achter een computer is het zo makkelijk om commentaar te geven!

Wat mij vooral opvalt, is dat mensen soms niet eens foto's of andere topics durven te plaatsen...
Vooral mensen die net een nieuw paard hebben, of een jong paard etc.
Bang voor het commentaar wat er gegeven wordt door mensen, en dat is best kwalijk!

Daarbij zeg ik altijd, de beste stuurlui staan aan wal :)

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:40

je zou hier eigelijk een poll van moeten maken :D , ik denk dat heel veel bokkers zich wel af en toe storen aan het feit dat in veel discussie forums men niet respectvol met elkaar omgaat. Ik ben hier eigenlijk wel eens benieuwd naar. Zelf lees ik vaak mee maar meng me hier eigenlijk nooit in, ik hou er namelijk niet van hoe men af en toe met elkaar omgaat.

Elsjuuh

ik ben dat ook wel zat, dat als je alleen al om advies vraagt, je al aangevallen wordt.

geerke

met vrijheidsdressuur en grondwerk heb ik helemaal niets....ze moeten gewoon luisteren.
Als ik erop zit of met ze bezig ben in de zin van poetsen,toiletteren,in de stal ben.....
Bokken en etteren mogen ze de hele dag....in de wei.
Maar niet zodra ik in de buurt ben.
En dat gaat gewoon zonder slag of stoot....een harde AH!!! is meestal al genoeg.

Communiceren via paardenlichaamstaal...ach...wat paarden onder elkaar doen moeten ze zelf weten...ik ben geen paard en zo hoeven ze mij ook niet te zien.

Maar als mensen wel hun heil vinden in vrijheidsdressuur en grondwerk is dat natuurlijk helemaal prima!
Ieder zijn ding hoor!

ivy_power89

Re: Ligt het nu aan mij?? Wat mag nog wel van Bokkers??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:42

nou vind ik ook, ik denk dat ik gewoon een nuchtere hollander ben :P
luisteren is luisteren, Ho is Ho, geen getrek aan het touw, of je wordt gewoon op een normale maar duidelijke manier gecorrigeerd!
tevens vind ik niet ieder paard geschikt voor VD en grondwerk!

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:42

Moll schreef:
Die wil ik wel eens horen dan, de goeie argumenten voor het gebruik van slof, tot.die tijd blijf het inderdaad een cliché, omtrent de uitspraken over de slof.

Die heb ik hier al wel vaker gegeven hoor. Jij blijft maar roepen dat echte goede ruiters geen slof nodig hebben en dat vind ik een beetje vreemd omdat er aan de top heel veel gebruik wordt gemaakt van de slof.
Je moet het als volgt zien, bij een goede ruiter kan het een fijn hulpmiddel zijn in de training. En datzelfde geldt voor het gebruik van een spoortje of het gebruik van de S&T. Want over ht afgemeen zie ik in de basissport veel misbruik van sporen en vooral van de stang.
Een GP-paard moet op een simpel trensje zijn oefeningen uit kunnen voeren en toch zien we dat die stang een extra toegevoegde waard heeft voor ruiters met voldoende gevoel in hun handen.
Thuis trainen heel veel top-ruiters met een zweepje om hun paard extra aanwijzingen te kunnen geven. Er zijn ook ruiters die een zweep gebruiken om hun paard te bestraffen of om 'm voorwaarts door de baan te meppen. Daar is een zweep nooit voor bedoeld maar toch zien we dat heel veel en is het gebruik van de zweep algemeen geaccepteerd. In de ring mag je niet met zweepje rijden, doe je dat wel dan wordt je uitgesloten. Dat zweepje kan dus een extra toegevoegde waarde hebben in de training maar je mag het niet gebruiken in de ring.
Net als die zweep of de stang heeft ook die slof bij goed gebruik voor veel combinaties een extra toegevoegde waarde in de training.

Ik begrijp heel goed dat wanneer je allemaal amateurs om je heen hebt je nu eenmaal niet de beste voorbeelden bij de hand hebt. Maar wanneer je al wat langer meedraaid in het wereldje en je zelf een kwart eeuw in de keukens van diverse internationale spring en dressuurstallen hebt kunnen kijken en meedraaien dan verruimd dat je kennis en blik enorm. Dan leer je ook wat te relativeren over het gebruik van diverse hulpmiddelen of de inzet van bepaalde methodes, omdat je dan keer op keer ziet hoe profs daar mee omgaan. En dat is als oprecht en goedwillende amateur maar moeilijk voor te stellen als je nog maar weinig gezienen ervaren hebt en nog niet zo lang meedraaid.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:45

zal ik ook nog even met de deur in huis vallen. ben zelf ook vrij nuchter en pak mijn paardje ook aan als ze niet luisterd. hoef er geen zweep of sporen bij te pakken want dan flipt ze. alleen het horen al is genoeg. heb hem aan een clip aan de laars hangen. wat ik zo ergerlijk vind, is dat er meteen geruziet wordt. als je het niet eens bent met een mening ben je meteen de boeman. en zeker iedereen doet het op zijn manier, maar als iemand om tips vraagd en je krijgt een ander advies, mag je best zeggen als je het err niet mee eens bent en dan moeten ze niet meteen gaan katten. maar dat zal wel weer aan mij liggen.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:47

Wat ik ook regelmatig terug zie is dat mensen bij voorbaat al aangeven dat ze openstaan voor commentaar maar of het aub wel opbouwend kan zijn. Of mensen die zich van te voren al volledig indekken. Ik vind eigenlijk dat dit helemaal niet nodig hoeft te zijn. Jammer dat het wel zo gaat.

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:47

Elsjuuh schreef:
ik ben dat ook wel zat, dat als je alleen al om advies vraagt, je al aangevallen wordt.

precies dat had ik laatst ook. dan toon je ineens geen begrip. of wil je niet luisteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:54

Mijn mening is: als je ZELF graag grondwerk doet, doe het dan! Maar als het je totaal niet aanspreekt, laat het dan gewoon. Het gaat er om dat je een leuke tijd hebt met je paard (het blijft een hobby...) en iedereen kiest gewoon lekker zelf wat hij of zij met z'n paard doet, ongeacht wat de mode is.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:55

Ik denk dat de term grondwerk vaak vermeld wordt omdat heel veel mensen er goede resultaten mee geboekt hebben. En dat is logisch ook, dat je dan je goede ervaringen wil delen.
Ik laat tegenwoordig ook veel het woord 'osteopaat' vallen, omdat, inderdaad, ik daar een heel fijne ervaring mee heb. Het kan dus een oplossing bieden voor de één, maar dat hoeft niet voor de ander zo te zijn. De TS kiest dan ook welke tips hij wil volgen, dat is het fijne eraan. Natuurlijk vind ik het niet kunnen als een mening opgedrongen wordt. Of als TS aangeeft er niets mee te doen, dat de reageerder dan ineens boos wordt. Het blijft nog steeds een persoonlijke keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:56

_brunette schreef:
Wat ik ook regelmatig terug zie is dat mensen bij voorbaat al aangeven dat ze openstaan voor commentaar maar of het aub wel opbouwend kan zijn. Of mensen die zich van te voren al volledig indekken. Ik vind eigenlijk dat dit helemaal niet nodig hoeft te zijn. Jammer dat het wel zo gaat.

Ja dat vind ik ook echt heel erg :\ op voorhand al bang zijn voor de commentaar die volgt. Ik vind het al dapper dat mensen een fototopic of iets dergelijks plaatsen. hoewel ik merk dat de meeste bokkers eerst de positieve puntjes opsommen, en daarna hun commentaar geven. Op zich niet slecht bedoeld dus :)

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 11:59

Maar daar is ook niks mis mee! Maar de manier waarop staat me gewoon niet altijd aan. Soms denk ik ook wel eens bij bepaalde dingen, hoe haal je het in je hoofd. Maar als ik daar iets van wil zeggen probeer ik dat subtiel en onderbouwd te doen. Dan kan iemand er wat mee, en zul je meer bereiken dan dat je iemand afblaft.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:02

Abacab schreef:
Moll schreef:
Die wil ik wel eens horen dan, de goeie argumenten voor het gebruik van slof, tot.die tijd blijf het inderdaad een cliché, omtrent de uitspraken over de slof.

Die heb ik hier al wel vaker gegeven hoor. Jij blijft maar roepen dat echte goede ruiters geen slof nodig hebben en dat vind ik een beetje vreemd omdat er aan de top heel veel gebruik wordt gemaakt van de slof.
Je moet het als volgt zien, bij een goede ruiter kan het een fijn hulpmiddel zijn in de training. En datzelfde geldt voor het gebruik van een spoortje of het gebruik van de S&T. Want over ht afgemeen zie ik in de basissport veel misbruik van sporen en vooral van de stang.
Een GP-paard moet op een simpel trensje zijn oefeningen uit kunnen voeren en toch zien we dat die stang een extra toegevoegde waard heeft voor ruiters met voldoende gevoel in hun handen.
Thuis trainen heel veel top-ruiters met een zweepje om hun paard extra aanwijzingen te kunnen geven. Er zijn ook ruiters die een zweep gebruiken om hun paard te bestraffen of om 'm voorwaarts door de baan te meppen. Daar is een zweep nooit voor bedoeld maar toch zien we dat heel veel en is het gebruik van de zweep algemeen geaccepteerd. In de ring mag je niet met zweepje rijden, doe je dat wel dan wordt je uitgesloten. Dat zweepje kan dus een extra toegevoegde waarde hebben in de training maar je mag het niet gebruiken in de ring.
Net als die zweep of de stang heeft ook die slof bij goed gebruik voor veel combinaties een extra toegevoegde waarde in de training.

Ik begrijp heel goed dat wanneer je allemaal amateurs om je heen hebt je nu eenmaal niet de beste voorbeelden bij de hand hebt. Maar wanneer je al wat langer meedraaid in het wereldje en je zelf een kwart eeuw in de keukens van diverse internationale spring en dressuurstallen hebt kunnen kijken en meedraaien dan verruimd dat je kennis en blik enorm. Dan leer je ook wat te relativeren over het gebruik van diverse hulpmiddelen of de inzet van bepaalde methodes, omdat je dan keer op keer ziet hoe profs daar mee omgaan. En dat is als oprecht en goedwillende amateur maar moeilijk voor te stellen als je nog maar weinig gezienen ervaren hebt en nog niet zo lang meedraaid.

Kom tie dan he, de cliche een slof is gemaakt voor kracht en trekwerk. En omdat de top het doet is het goed? Dus als hun hun paard het bloed in de mond rijd, dan is het Oke?
Lees dit maar eens http://www.eurodressage.com/equestrian/ ... lood-sport
Laatst bijgewerkt door Moll op 17-10-11 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:04

_brunette schreef:
Misschien moeten we de term grondwerk gezamenlijk even uitdiepen? Ik ben bang dat iedereen er namelijk iets anders onder verstaat.
Wat ik er persoonlijk onder versta is: Longeren, stukje aan de hand wandelen, en een goede leiderschap verhouding. Maar niet iets in de richting van NH. Daar heb ik geen kaas van gegeten. Maar vind het net zo belangrijk dat ik naast mn paard er even veel mee kan als dat ik erop zit.

Een paard kan 6 kanten uit.
Naar voren, naar achteren, naar links, naar rechts, naar boven en naar beneden.
Laten we die laatste twee even in de kast zetten, meestal wil je dat toch liever niet.
Blijft over, naar voren, naar achteren, stapje opzij naar links en stapje opzij naar rechts.
En dat wil ik vanaf de grond kunnen doen. En dat is in mijn ogen grondwerk. Alleen longeren en meelopen dekt de lading niet.
En daarnaast een heel stuk desensibiliseren vanaf de grond. Basis bijbrengen vanaf de grond. Oefeningen waardoor mijn leiderschap bevestigd wordt.
Niets vaags aan, niets zweverigs aan. Mits correct toegepast.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 17-10-11 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:04

Dat er aan de top een middel als slofteugel wordt gebruikt wil nog niet zeggen dat het daarom DUS onschuldig of goed is. Juist aan de top gebruikt men dwangmiddelen die tijd besparen. Dat is hun goedrecht, maar dat wil niet zeggen dat een en ander niet zonder kan.

Sporen, zweep en stang en trens zitten gewoon in een heel ander categorie.

Sporen en zweep zijn er om een paard attent te maken op je hulp, dit kan door de hele africhting en training en je kunt er mee corrigeren als een paard een hulp negeert.

De stang is een bit met een specifieke werking. Heeft verder eigenlijk niks met het niveau te maken, al is het door de FEI wel aan een niveau gebonden geraakt. Dat wil niet zeggen dat een niet wedstrijdruiter geen stang en trens zou kunnen of mogen gebruiken.

Wat grondwerk betreft, dat is idd een nogal rekbaar begrip. Aan de hand dressuuroefeningen laten doen is ook grondwerk en vrijheidsdressuur zou je er ook onder kunnen brengen.

Nu even terug naar dat het (parelli achtige dingen als grondwerk) zo vaak geroepen wordt als oplossing voor alles:
Het kan zeker helpen bevestigen van leiderschap en daarin dus verdetering aan brengen, maar dan moet het wel goed worden uitgevoerd en helaas lukt dat lang niet altijd bij iedereen en kun je het dus ook niet aanraden als oplossing. Want slecht uitgevoerd werk maakt alleen maar meer problemen. Daarbij zijn lang niet alle paarden geschikt om maar alles mee te doen. En je moet je paard kunnen lezen. Dat je dus niet iets doorzet als het doodsbang is bv.

Waar ik me persoonlijk aan erger is dat er ook heel snel geroepen wordt dat een paard dominant is.
De meeste paarden zijn zo dominant als wij dat toelaten. Hetzelfde paard kan bij verschillenden mensne verschilend reageren.
Zijn plaats in de groep zegt ook niet alles over hoe ze met mensen om gaan.

Het probleem met dingen van achter de computer oplossen is dat we de versie van de ruiter horen, we niet weten in hoeverre die een rol speelt in het probleem en met wat voor een paard ze werkelijk te maken hebben. Wat een ruiter een rotpaard kan vinden, hoeft het niet te zijn, maar als je er op gaat zitten met het idee dat het een rotpaard is, zal het zeker geen reden hebebn om lief te gaan doen. Ze werken dat dan dus zelf in de hand.

Het is niet zo erg als er een hele rits verschillendne meningen in een topic komen, mensen kunnen er zelf uithalen wat ze logisch en van toepassing lijkt en meestal geeft het ook wel stof tot nadenken, tenzij je van te voren alleen maar een soort antwoord wilt horen, uiteraard.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 12:05

Haha standaard antwoorden:
Grondwerk, of: neem les! :')

Ach ja, ik trek me er niet al teveel van aan.
Dat is net zoiets als dat alle bokkers hun paard elke dag buiten hebben staan en absoluut geen 23/7 op stal.
Maar kijk eens naar de gemiddelde pensionstal.. :')