Moll schreef:Die wil ik wel eens horen dan, de goeie argumenten voor het gebruik van slof, tot.die tijd blijf het inderdaad een cliché, omtrent de uitspraken over de slof.
Die heb ik hier al wel vaker gegeven hoor. Jij blijft maar roepen dat echte goede ruiters geen slof nodig hebben en dat vind ik een beetje vreemd omdat er aan de top heel veel gebruik wordt gemaakt van de slof.
Je moet het als volgt zien, bij een goede ruiter kan het een fijn hulpmiddel zijn in de training. En datzelfde geldt voor het gebruik van een spoortje of het gebruik van de S&T. Want over ht afgemeen zie ik in de basissport veel misbruik van sporen en vooral van de stang.
Een GP-paard moet op een simpel trensje zijn oefeningen uit kunnen voeren en toch zien we dat die stang een extra toegevoegde waard heeft voor ruiters met voldoende gevoel in hun handen.
Thuis trainen heel veel top-ruiters met een zweepje om hun paard extra aanwijzingen te kunnen geven. Er zijn ook ruiters die een zweep gebruiken om hun paard te bestraffen of om 'm voorwaarts door de baan te meppen. Daar is een zweep nooit voor bedoeld maar toch zien we dat heel veel en is het gebruik van de zweep algemeen geaccepteerd. In de ring mag je niet met zweepje rijden, doe je dat wel dan wordt je uitgesloten. Dat zweepje kan dus een extra toegevoegde waarde hebben in de training maar je mag het niet gebruiken in de ring.
Net als die zweep of de stang heeft ook die slof bij goed gebruik voor veel combinaties een extra toegevoegde waarde in de training.
Ik begrijp heel goed dat wanneer je allemaal amateurs om je heen hebt je nu eenmaal niet de beste voorbeelden bij de hand hebt. Maar wanneer je al wat langer meedraaid in het wereldje en je zelf een kwart eeuw in de keukens van diverse internationale spring en dressuurstallen hebt kunnen kijken en meedraaien dan verruimd dat je kennis en blik enorm. Dan leer je ook wat te relativeren over het gebruik van diverse hulpmiddelen of de inzet van bepaalde methodes, omdat je dan keer op keer ziet hoe profs daar mee omgaan. En dat is als oprecht en goedwillende amateur maar moeilijk voor te stellen als je nog maar weinig gezienen ervaren hebt en nog niet zo lang meedraaid.