Slofteugel en oprichting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:24

Moll schreef:
PolleMaster schreef:
Ik weet zeker dat jij er meer verstand van hebt dan ik, dat is ook de reden dat ik niet zomaar zelf prutst met een slof. :) Ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld.
Mijn mening leid ik af van een clubgenootje, die ik ook weleens help, waarbij alles fijner ging met een slof. Ondanks dat ze zelf nog niet erg ervaren is.

offtopic: ik zie dat je Salto hebt gereden! Wat gaaf zeg. Ik heb zelf een tijd gelest bij moravita!

Dat is leuk dus toch een klassieke inslag, ook daar komt er geen slof bij kijken.

Dat is zeker een klassieke inslag. En de slof is ook echt niet mijn beste maatje.
Maar jij bent pertinent tegen slof?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:28

Wanneer het paard dragend is kan,je zien dat het achter been nooit buiten de massa komt, als je kijk naar de foto van je paard zie je dat het achter been wat op de grond is, achter de massa dus buiten de massa staat, het andere achter been rijk niet TOT onder de ruiter, wanneer dit wel het geval is krijgt het paard een voorwaardse opwaardse beweging en dus Schwung.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:30

Moll schreef:
Wanneer het paard dragend is kan,je zien dat het achter been nooit buiten de massa komt, als je kijk naar de foto van je paard zie je dat het achter been wat op de grond is, achter de massa dus buiten de massa staat, het andere achter been rijk niet TOT onder de ruiter, wanneer dit wel het geval is krijgt het paard een voorwaardse opwaardse beweging en dus Schwung.

zo dan beter had ik het niet uit kunnen leggen.

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:31

Mooi verwoord! Weer wat geleerd =)
ik wist wel wat schwung en dragen en stuwen ongeveer was. Maar zo is het duidelijker.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:33

PolleMaster schreef:
Dat is zeker een klassieke inslag. En de slof is ook echt niet mijn beste maatje.
Maar jij ben tpertinent tegen slof?

Ik gebruik de slof maar voor 1 ding, en dat is lange teugel werk, verder verafschuw ik ze.

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:34

Maar dan heb ik nog een vraag.
Als ik het gemiddelde dressuurplaatje bekijk, dan is het niet het geval dat het achterbeen onder het lichaam blijft, en ook niet dat het andere achterbeen tot de ruiter komt.
Deze paarden lopen toch wel met schwung?

als voorbeeld een plaatje van edward gal
Afbeelding

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:34

Moll schreef:
PolleMaster schreef:
Maar jij ben tpertinent tegen slof?

Ik gebruik de slof maar voor 1 ding, en dat is lange teugel werk, verder verafschuw ik ze.

Oké, dan is dat in ieder geval duidelijk. Alle hulpteugels trouwens?

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:35

Bedankt voor de heldere uitleg, kan je altijd wat van leren. :)
Ik snap dat het achterbeen er daar nog niet goed onder staat (dat bedoel ik met dat hij moet gaan zitten van achteren), maar ik doelde hier meer op zijn halshouding ivm de slof.
Want ik zie mensen zo vaak roepen dat een paard die met slof wordt gereden vast in de hals is etc dat ik er naar van word! (alhoewel ik ze in veel gevallen gelijk geef, maar zeker niet in alle gevallen!)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:37

PolleMaster schreef:
Maar dan heb ik nog een vraag.
Als ik het gemiddelde dressuurplaatje bekijk, dan is het niet het geval dat het achterbeen onder het lichaam blijft, en ook niet dat het andere achterbeen tot de ruiter komt.
Deze paarden lopen toch wel met schwung?

als voorbeeld een plaatje van edward gal
Afbeelding

Dit is sowieso uitgestrekte draf, maar goed het paard stuwt, plus dat het achterbeen niet evenredig is aan het voorbeen, en wat volgens de dressuur regels wel zo móet zijn.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:39

PolleMaster schreef:
Moll schreef:

Ik gebruik bijzet teugels met werken aan de hand trainen van piaffe bijvoorbeeld

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:40

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:41

Moll schreef:
PolleMaster schreef:

Ik gebruik bijzet teugels met werken aan de hand trainen van piaffe bijvoorbeeld

Oké. En dat omdat je deze op een bepaalde lengte vast zet en dus niet kunt forceren? Of iets in die richting?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:44

[img]http://www.carlhester.co.uk/Home/CarlsHorses/tabid/60/Default.aspx#LiveContent[dolendo][/img]

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:47

:o? domme opmerking
Laatst bijgewerkt door PolleMaster op 12-10-11 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Re: Slofteugel en oprichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:50

Nee het ging mij om het gedragen achter been, nergens anders om

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:53

hahaha ooh. :o
sorry, ik zal je niet langer lastigvallen! thanks voor je uitleg

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:54

De teugel ken ik overigens niet hoor

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 22:55

linerfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:18

Ik ben echt geen geitenwollensokken typ hoor maar wil toch heeeeeel even iets kwijt.. Degene die met slof kunnen rijden, hebben hem niet nodig..

En misschien een heel ander onderwerp hoor, maar een slofteugel is een best heftig ''dwangmiddel'' en wat is nou een goede instructeur? wat is nou eigelijk goede begeleiding? Want iedereen weet het allemaal zo goed maar ik vraag me af.. want ik kijk wel eens bij het rijden van andere mensen, dan schieten de tranen in mijn ogen..

mijn paard krijg in ieder geval NOOIT een slofteugel om, dan moeten mijn vaardigheden maar verbeteren!!

En wat ik heirboven las over iemand die niet eens zijn hand stil kan houden en dan onder begeleiding een slofteugel om doet.. WAAR GAAN WE NAAR TOE JONGENS.. durf bij de basis te beginnen..

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 06:36

als je is kijk naar de pony in mijn os de 1e foto wat vind je daar dan van? het is wel een spring pony

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 08:16

xLoki schreef:
_Esther_87_ schreef:

Voor mij zou het probleem hierin zitten dat het onlogisch is....Je wil oprichting, terwijl als je met een slof altijd, hoe je hem ook bevestigd, je paard met de kop omlaag trekt. Hoe kan je dat rijmen met oprichting dan, hij kan toch niet voor en achter tegelijk zakken? Dat punt wat jij noemt he, dat hikje, dat hebben ze bij mij ook weleens. Weet je wat dat is, dat is gebrek aan kracht...dat komt vanzelf goed. Gewoon even stapje terug, klein beetje laten zakken van voor, paar overgangen maken en dan komt ie vanzelf weer omhoog...no problemo. Paard moet de kans krijgen om kracht op te bouwen.

Dit is dus echt onzin.
Als mijn slof op zo'n manier hangt dat ie los is als hij goed opgericht loopt, en dat er lichte spanning op staat wanneer hij te hoog komt met zijn nek, wordt niet 'zijn kop de hele tijd omlaag getrokken'.
En gebrek aan kracht klopt ook inderdaad, maar die kracht moet wel opgebouwd worden. En zoals ik al zei: zodra hij de slof tegen is gekomen snapt hij wat ik bedoel.
Mijn paard loopt echt niet 9 van de 10 keer met slof om, met wedstrijd mag je immers ook geen slof. En toch behaal ik hoge cijfers op mijn aanleuning, zaterdag zelfs een compliment van de jury gehad dat mijn aanleuning zo mooi stil was en dat hij zo mooi in balans liep. :)

Denk overigens niet dat ik hem non-stop in de oprichting wil rijden, ik richt mijn paard alleen op als ik voel dat hij goed over zijn rug vanachter door marcheert, dán ga ik eens even oprichten en dan ook echt lang goed uitwerken.

Dat is geen onzin...op het moment dat je paard te hoog of eruit komt in de oprichting, haal je hem met de slof weer naar beneden. Een slof zet altijd neerwaartse druk op het bit, probeer maar uit. En juist dat naar beneden halen op het moment dat je paard aangeeft kracht en/of balans te missen, zorgt ervoor dat hij dit ergens anders compenseert door zich vast te houden, de rug er licht uit te drukken of te gaan stuwen. Ik heb nergens gezegd dat je je slof constant strak hebt staan, maar juist het punt wat jij noemt, het even eruit lopen in de oprichting, valt niet op te lossen op deze manier. Op dat moment moet je juist de achterhand meer laten dalen, niet de voorkant!
Cijfers hebben er bijzonder weinig mee te maken overigens....Ik rijd momenteel een paard wat zo strak staat van de wedstrijdspanning dat hij alleen daardoor al in 'oprichting' loopt...en een cijfers dat ie loopt joh! Laatste wedstrijd begon hij voor het eerst wat te ontspannen, was eindelijk los in de kaak en door het lijf, enkel loopt hij dan minder 'spectaculair' dat scheelt me toch zo tien punten...minder wel te verstaan.

Edit: Sorry voor de latere reactie overigens, ik had gezien dat er al weer heel veel berichten bijgekomen waren maar vond dit toch een heel interessant punt om nog op te reageren, omdat dit juist is wat ik zoveel zie gebeuren...
Voor de achtergrond: ik ben helemaal niet per definitie tegen een slof, mits gebruikt om een kader aan te geven binnen de lage lijn, dus om het paard te helpen over de rug te blijven bewegen of om niet de kop erop te zetten en te gaan rennen. Mijn ervaring is echter dat het ding enkel nuttig kan zijn (voor mij dan toch) bij correctiepaarden, omdat me die simpelweg te sterk zijn en ik ze liever snel correct leer bewegen en van daaruit verder werk. Verder vind ik het vooral lastig rijden, ben dan meer op aan het letten of ik hem niet te strak of te los heb, waar ik na een halfuur vaak zo gek van word dat ik 'm er maar weer afhaal.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:25

Moll schreef:
Het paard stuwt en is niet dragend en een stuwende paard is niet los.

Onzin een paard dat alleen draagt kan niet eens vooruit komen. Stuwkracht is de kracht om vooruit te komen, in eerste instantie gebruiken paarden alleen stuwkracht, wij willen er voor zorgen dat een paard zijn lichaam goed leert gebruiken. Dit kan alleen door het paard los te maken in het lichaam, dan neemt het paard vanzelf een fijne halshouding aan mits je correct rijdt en het paard niet in de houding dwingt.
Draagkracht kan een paard pas benutten als het paard genoeg kracht bezit, en dan moet je zelf de balans tussen draag en stuwkracht weten te creeeren. Waarom een balans tussen die 2?? Het paard moet voorwaarts-opwaarts bewegen, het kan niet voorwaarts zonder stuwkracht en niet opwaarts zonder draagkracht.

Schwung kan een paard alleen tonen in de gangen met een zweefmoment (draf en galop), dit ontstaat door de juiste takt, de juiste rechtgerichtheid (in evenwicht zijn) en de juiste aanleuning. Dit kan alle verkregen worden als het paard LOS is, een hulpteugel maakt een paard niet los, goede hulpen wel. Een gevoelige hand die weet wat hij doen moet en een gevoelige zit en been. Deze combinatie kan alles uit een paard halen wat het paard aan kan, daarom is paardrijden ook aan JEZELF werken, je verbeterd je paard door je zelf te verbeteren.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:59

TS, je kunt je paard idd wel leren wijken voor druk van je been, maar niet wijken zoals het volgens de boekjes moet, hij is 4 jaar, rommelt met de aanleuning, en dus nog niet genoeg in balans, daarom gooit ie zijn hoofd omhoog.
In stap kun je hem aan een ontspannen teugeltje al wel leren wijken voor 1-zijdige kuitdruk, maar laat zijn hals en hoofd dan zoals hij dat wil.
Verder kun je in lange lijnen en voltes rustig verderwerken aan aanleuning( aub op of voor de loodlijn, punt achter de oortjes mag niet lager zijn dan de rest van zijn hals), balans en van daaruit kom je op het punt dat je meer naar oprichting gaat toewerken, wederom, oprichting ook graag op of net voor de loodlijn en hou vooral de ruimtes van zijn passen in de gaten, achter graag even ruim als voor, anders is er iets mis met je drukverdeling.
@ kleinvosje, wat wil je nu eigenlijk zeggen met die foto's, dat je daar aan oprichting werkt met je slof om???? ik zie het niet hoor, ik zie een paard dat achter de loodlijn gereden wordt, dus van oprichting is geen sprake, sorry, ik weet dat er zo nog 13 in een dozijn rondrijden, tis misschien waar je puntjes voor krijgt op de wedstrijden, maar het heeft niets met echte dressuur te maken.

Bedenk gewoon even dat je paard al die houdingen en bewegingen al kan maken uit zichzelf, nu moet de ruiter nog leren om dat met het paard te kunnen, niet met werktuigen als slof en martingaal, gewoon zonder, paard draagt in de wei ook al die onzin niet....

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:56

xmarliez schreef:
Moll schreef:
Het paard stuwt en is niet dragend en een stuwende paard is niet los.

Onzin een paard dat alleen draagt kan niet eens vooruit komen. Stuwkracht is de kracht om vooruit te komen, in eerste instantie gebruiken paarden alleen stuwkracht, wij willen er voor zorgen dat een paard zijn lichaam goed leert gebruiken. Dit kan alleen door het paard los te maken in het lichaam, dan neemt het paard vanzelf een fijne halshouding aan mits je correct rijdt en het paard niet in de houding dwingt.
Draagkracht kan een paard pas benutten als het paard genoeg kracht bezit, en dan moet je zelf de balans tussen draag en stuwkracht weten te creeeren. Waarom een balans tussen die 2?? Het paard moet voorwaarts-opwaarts bewegen, het kan niet voorwaarts zonder stuwkracht en niet opwaarts zonder draagkracht.

Schwung kan een paard alleen tonen in de gangen met een zweefmoment (draf en galop), dit ontstaat door de juiste takt, de juiste rechtgerichtheid (in evenwicht zijn) en de juiste aanleuning. Dit kan alle verkregen worden als het paard LOS is, een hulpteugel maakt een paard niet los, goede hulpen wel. Een gevoelige hand die weet wat hij doen moet en een gevoelige zit en been. Deze combinatie kan alles uit een paard halen wat het paard aan kan, daarom is paardrijden ook aan JEZELF werken, je verbeterd je paard door je zelf te verbeteren.

Heel mooi verwoord, echter zeg je in heel veel woorden eigelijk het zelfde, we werken het paard los en willen een voorwaardse en opwaardse beweging, dat is een teken van een los paard, een paard.wat alleen maar stuwt is niet los, de bekken zijn niet gekantelt, waar door de rug niet bolt.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:48

Moll schreef:
Heel mooi verwoord, echter zeg je in heel veel woorden eigelijk het zelfde, we werken het paard los en willen een voorwaardse en opwaardse beweging, dat is een teken van een los paard, een paard.wat alleen maar stuwt is niet los, de bekken zijn niet gekantelt, waar door de rug niet bolt.

Maar dan vraag ik me toch af hoe jij in mijn foto kan zien dat mijn paard niet los is.
Hij was op die wedstrijd ontzettend los. Ik hoefde maar een klein beetje binnenbeen aan te leggen en op te vangen met buitenteugel en hij boog.