Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
JPS schreef:Nee hoor, er hoeft helemaal niets te komen. Als je met beleren rustig de tijd hebt genomen, een vertrouwensband hebt, het paard niet overbluft en de ruimte geeft om alles te verwerken, is er vaak helemaal niks aan de hand. Gebeurt dat wel dan heeft het dier daar een reden voor en is het meestal de ruiter die het signaal niet tijdig heeft gelezen.
...althans denk ik wel dat dit zeker een grote voorsprong heeft op alles wat je daarna aan je paard vraagt!! Basis is het allerbelangrijkste als daar al iets niet goed gaat of te overhaast merk je dat later One_Love schreef:lailapri schreef:Is een myler bit ook nog te dik?
Ja... Ze heeft gewoon maat 12,5 de lengte is perfect maar bijna elk bit is gewoon weg te dik. Ruitersportzaak heeft nu een speciaal etra dun trainingsbit besteld maar die is er helaas nog niet.
)
. Dus mevrouw dacht ik ga naar huis en wel heel snel! Ik had echt veel moeite om haar bij me te houden terwijl ze normaal echt heel rustig is. Nou ze zette haar nek erin dus ik moest haar het bos in sturen om te stoppen. Volledig van de kook en ik moest nog een half uur naar huis stappen: dribbel dribbel dribbel, hondjes paniek, dribbel dribbel, fiets aaargh. Echt alles vond ze spannend! Nou veilig thuisgekomen maar ze was echt doodmoe van alle emotie... Maar goed uitbarstingen zitten dus echt in elk paard.
bethje31 schreef:Herkenbaar dit..
Ik ben bijrijder van een 4jarige friese merrie, ze is een half jaar onder het zadel en ik zat de afgelopen maanden te wachten op haar eerste uitbarsting. Ook al met haar buitenritten gedaan ook alleen, alles prima, echt super braaf en nergens bang voor.
Nou de uitbarsting is gekomen hoor deze week! We gingen alleen een rustig rondje doen in het bos, stappen en draven. Was een beetje schemerig, veel wind, donker bos, veel verkeer en veel hondjes. Nou dat was dus echt even teveel voor haar. Er zat een bocht in het pad waardoor ze niet ver vooruit kon kijken en er trok vlakbij een motor heel hard op. Dus mevrouw dacht ik ga naar huis en wel heel snel! Ik had echt veel moeite om haar bij me te houden terwijl ze normaal echt heel rustig is. Nou ze zette haar nek erin dus ik moest haar het bos in sturen om te stoppen. Volledig van de kook en ik moest nog een half uur naar huis stappen: dribbel dribbel dribbel, hondjes paniek, dribbel dribbel, fiets aaargh. Echt alles vond ze spannend! Nou veilig thuisgekomen maar ze was echt doodmoe van alle emotie... Maar goed uitbarstingen zitten dus echt in elk paard.
Ik denk dat in haar geval de situatie ook niet echt makkelijk was maar ik heb ook een keer rustig voor een stoplicht met haar staan wachten terwijl de een gigantische bus achter haar kont had staan, dus ja.
Ik denk in haar geval dat haar conditie aan het verbeteren is en ze misschien richting pubertijd gaat? In ieder geval heeft ze veel meer praatjes dan toen ze net onder het zadel was...
Maar goed mijn brave paardje heeft dus haar eerste uitbarsting gehad, ook wel een opluchting eigenlijk....
tamary schreef:Laaghangend rooster ook, maar verder simpelweg weinig ruimte tussen de lagen.
dus afwachten