braaf met zadelmak maken, komt er nog wat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: braaf met zadelmak maken, komt er nog wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:38

Hoe zou dat komen want dat merk ik hier helemaal niet. Ze hebben wel eens teveel energie omdat ze te weinig bewegingsruimte hebben gehad maar geven die keurig aan zodat ik ze even los kan gooien, echter zouden ze dit ook in de zomer doen als ze op de pleintjes zouden staan.

AxS136

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:38

Sommige paarden zullen altijd blijven bokken, anderen weten niet eens wat dat is.

Heb een keer aan de longe op een fries gezeten.Na de tijd ook een stukje los.
Krijg je te horen dat het paard voor de eerste keer bereden werd.HEEFT GEEN STAP VERKEERD GEDAAN!
En is nu een jaar onder het zadel ,altijd een beginner opgereden,en nooit is er iets gebeurd.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:47

Nee hoor, er hoeft helemaal niets te komen. Als je met beleren rustig de tijd hebt genomen, een vertrouwensband hebt, het paard niet overbluft en de ruimte geeft om alles te verwerken, is er vaak helemaal niks aan de hand. Gebeurt dat wel dan heeft het dier daar een reden voor en is het meestal de ruiter die het signaal niet tijdig heeft gelezen.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:55

Onze merrie vind het wel erg leuk, staat al bij het lint te wachten als ze verneemt dat ik de spullen neerleg.
En lijkt ook echt wat narrig als we een poosje niks hebben gedaan.
Kijkt ze me steeds zo aan als ik buitenloop zo van nou gaan we nog wat doen.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:03

JPS schreef:
Nee hoor, er hoeft helemaal niets te komen. Als je met beleren rustig de tijd hebt genomen, een vertrouwensband hebt, het paard niet overbluft en de ruimte geeft om alles te verwerken, is er vaak helemaal niks aan de hand. Gebeurt dat wel dan heeft het dier daar een reden voor en is het meestal de ruiter die het signaal niet tijdig heeft gelezen.

Ben het hier zeker mee eens :j...althans denk ik wel dat dit zeker een grote voorsprong heeft op alles wat je daarna aan je paard vraagt!! Basis is het allerbelangrijkste als daar al iets niet goed gaat of te overhaast merk je dat later

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:37

Dat heb ik ook wel bij pony's gezien, vooral die onder in rang maar zich onder zadel onder leiding van de ruiter wel durven te laten zien. Je ziet ze dan groeien.

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:43

lailapri schreef:
Is een myler bit ook nog te dik?

Ja... Ze heeft gewoon maat 12,5 de lengte is perfect maar bijna elk bit is gewoon weg te dik. Ruitersportzaak heeft nu een speciaal etra dun trainingsbit besteld maar die is er helaas nog niet.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:47

Myler heeft best dunne bitten, maar als dat nog te dik is, kun je dan niet beter gewoon bitloos rijden tot de boel een beetje op zijn plaats zit in haar mond (als dit nog verandert)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:54

One_Love schreef:
lailapri schreef:
Is een myler bit ook nog te dik?

Ja... Ze heeft gewoon maat 12,5 de lengte is perfect maar bijna elk bit is gewoon weg te dik. Ruitersportzaak heeft nu een speciaal etra dun trainingsbit besteld maar die is er helaas nog niet.

Onderlegtrens of westernbitje ook geen optie? Die zijn een stuk dunner. Ik gebruik hier standaard westernbitjes ivm 2 kleine mondjes (nou ja weinig ruimte dan, maatje 13.5 kan ik niet klein noemen :D )

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 12:10

kleine mondjes, bedoeling jullie daarmee een laaghangend rooster? of iets met de tanden?

Mijn paard heeft nog nooit raar gereageerd op het bit en haar mond is gewoon dicht, ze maakt soms wel rare slurp geluiden, alsof ze spuug wegzuigt zo klinkt het.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:16

Laaghangend rooster ook, maar verder simpelweg weinig ruimte tussen de lagen.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:21

Sowieso altijd verstandig om eerst de tandarts te laten komen voordat of als je net bezig bent met zadelmak maken. Even check of ze nergens last van hebben, maar lijkt me dat iedereen dat wel weet :+

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 12:27

Herkenbaar dit..
Ik ben bijrijder van een 4jarige friese merrie, ze is een half jaar onder het zadel en ik zat de afgelopen maanden te wachten op haar eerste uitbarsting. Ook al met haar buitenritten gedaan ook alleen, alles prima, echt super braaf en nergens bang voor.
Nou de uitbarsting is gekomen hoor deze week! We gingen alleen een rustig rondje doen in het bos, stappen en draven. Was een beetje schemerig, veel wind, donker bos, veel verkeer en veel hondjes. Nou dat was dus echt even teveel voor haar. Er zat een bocht in het pad waardoor ze niet ver vooruit kon kijken en er trok vlakbij een motor heel hard op :( . Dus mevrouw dacht ik ga naar huis en wel heel snel! Ik had echt veel moeite om haar bij me te houden terwijl ze normaal echt heel rustig is. Nou ze zette haar nek erin dus ik moest haar het bos in sturen om te stoppen. Volledig van de kook en ik moest nog een half uur naar huis stappen: dribbel dribbel dribbel, hondjes paniek, dribbel dribbel, fiets aaargh. Echt alles vond ze spannend! Nou veilig thuisgekomen maar ze was echt doodmoe van alle emotie... Maar goed uitbarstingen zitten dus echt in elk paard.
Ik denk dat in haar geval de situatie ook niet echt makkelijk was maar ik heb ook een keer rustig voor een stoplicht met haar staan wachten terwijl de een gigantische bus achter haar kont had staan, dus ja.
Ik denk in haar geval dat haar conditie aan het verbeteren is en ze misschien richting pubertijd gaat? In ieder geval heeft ze veel meer praatjes dan toen ze net onder het zadel was...
Maar goed mijn brave paardje heeft dus haar eerste uitbarsting gehad, ook wel een opluchting eigenlijk....

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 13:03

Maar bethje wat jij vertelt doet mijn jonkie ook wel eens hoor...Vooral alleen het erf af is hij vindt hij toch alles wat spannender, vooral rond schermen of als het donker is. Dus opzich vind ik dat nog wel 'normaal'...Zo'n jonkie vindt alles toch nog wat enger en moet jou als leider nog 100% vertrouwen, vooral als je erop zit is dat toch nog wat meer gevraagd.
Maar je omschrijft het zelf ook al dat haar situatie ook niet de makkelijkste was :)

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 14:04

bethje31 schreef:
Herkenbaar dit..
Ik ben bijrijder van een 4jarige friese merrie, ze is een half jaar onder het zadel en ik zat de afgelopen maanden te wachten op haar eerste uitbarsting. Ook al met haar buitenritten gedaan ook alleen, alles prima, echt super braaf en nergens bang voor.
Nou de uitbarsting is gekomen hoor deze week! We gingen alleen een rustig rondje doen in het bos, stappen en draven. Was een beetje schemerig, veel wind, donker bos, veel verkeer en veel hondjes. Nou dat was dus echt even teveel voor haar. Er zat een bocht in het pad waardoor ze niet ver vooruit kon kijken en er trok vlakbij een motor heel hard op :( . Dus mevrouw dacht ik ga naar huis en wel heel snel! Ik had echt veel moeite om haar bij me te houden terwijl ze normaal echt heel rustig is. Nou ze zette haar nek erin dus ik moest haar het bos in sturen om te stoppen. Volledig van de kook en ik moest nog een half uur naar huis stappen: dribbel dribbel dribbel, hondjes paniek, dribbel dribbel, fiets aaargh. Echt alles vond ze spannend! Nou veilig thuisgekomen maar ze was echt doodmoe van alle emotie... Maar goed uitbarstingen zitten dus echt in elk paard.
Ik denk dat in haar geval de situatie ook niet echt makkelijk was maar ik heb ook een keer rustig voor een stoplicht met haar staan wachten terwijl de een gigantische bus achter haar kont had staan, dus ja.
Ik denk in haar geval dat haar conditie aan het verbeteren is en ze misschien richting pubertijd gaat? In ieder geval heeft ze veel meer praatjes dan toen ze net onder het zadel was...
Maar goed mijn brave paardje heeft dus haar eerste uitbarsting gehad, ook wel een opluchting eigenlijk....

Jeetje dat is wel spannend.. gelukkig dat je veilig thuis ben gekomen!
In deze situatie zou mijn oudere paard van over de 20 hetzelfde doen, ik vind jouw merrie echt heel dapper! een bus achter haar kont notabene +:)+

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:29

WHAHAHA ja inderdaad die oudjes kunnen er ook wat van :+
Maar altijd knap in zulke situaties...paarden kunnen soms erg onvoorspelbaar zijn. Ik stap in zulke gevallen vaak af, dan voel ik mezelf zekerder en straal ik dat ook uit.

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 14:49

tamary schreef:
Laaghangend rooster ook, maar verder simpelweg weinig ruimte tussen de lagen.

Idd, ik zal eens voor een western bitje gaan kijken als het bit wat ik heb besteld ook niks is en idd voorlopig rij ik bitloos. Soms wel met een vlinderbitje in haar mond maar die gebruik ik niet want doe er een halster eroverheen maar dat is ook gewoon om haar toch aan een bit te laten wennen.

Tandarts is 2maanden geleden geweest en haar gebit is gewoon goed.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:20

Tja lastig soms mbt bit :\...Hou ons maar op de hoogte. Wanneer krijg je het bit binnen?

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 15:43

Majolen: ja ze staat in de stad, wel vlakbij strand en duinen, maar om daar te komen moeten we altijd door best wel druk verkeer. Ik denk dat ze voor zo'n jonkie eigenlijk al heel braaf is maar ik denk ook dat ze nu ze sterker wordt ze gewoon meer kracht heeft om heftig te reageren..Maar ja soms staan we naast een bus te wachten terwijl er voor onze neus een tram langs rijdt en dan staat er ook nog een groep toeristen foto's te maken en dat vindt ze helemaal ok. Maar dan is ze wel met een groep paarden, dan voelt ze zich sowieso veel zekerder. Gisteren dressuurles gehad met een groep en ze moest voorop. Dat zag ze eerste helemaal niet zitten maar uiteindelijk toch gedaan, was ook goede oefening voor haar.

En ju1982: vertrouwen naar elkaar moeten we nog een beetje aan werken. Ze vertrouwd mij nog niet helemaal heb ik het idee en ik haar ook niet (doordat ik zat te wachten tot ze iets geks zou doen). Ik rij haar nu 4 maanden en ik heb gewoon nog niet alles gezien van haar. Heb wel op pittiger paarden gereden maar dan kende ik ze goed en dan wist ik precies wat ik moest verwachten. Valt me op dat Friezen best wel explosief kunnen zijn eigenlijk en heel sterk in de nek. Ben het gewoon niet gewend. Maar goed we gaan gewoon door! Volgende keer op grotere buitenrit gaat er wel een braaf paardenmaatje mee voor de zekerheid.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 15:59

Wij zitten aan de rand van een natuurgebied, we betalen wel om erin te mogen maar dat is zo weinig dat ik er niet wakker van lig. Ik hoef dus nooit een weg over gelukkig, hoewel ik weleens door het verkeer ben gegaan hoor met mijn oudere merrie.
Auto's en ander groot verkeer is niet eng.. maar ach en wee die rare witte lijnen op het wegdek is toch wel heel vreemd, hihi.

Ik moet er voorlopig nog even niet aan denken om met mijn jonkie me buiten het erf te begeven, dat komt van de zomer weer wel, het is nu toch rotweer ;)

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 08:14

Gister lekker binnen gebleven en galop geoefend. Dat vindt ze binnen nog heel moeilijk. Is wel gelukt! Ze galoppeerd nog heel erg ongecontroleerd en alsof haar leven ervan af hangt haha.
Dit weekend weer naar buiten, eens kijken of ze even klaar is met uitbarsten....

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 08:21

haha ja die witte lijnen zijn inderdaad heeeeel erg vreemd :+
Ik moet ook een druk kruispunt over maar gelukkig is meneer eigenlijk heel verkeersmak. Maar er zijn wel enge huisjes met tuinkabouters die alleen paarden kunnen zien!!

Die van mij is nu 3,5 maand omder het zadel en al 1x naar het kleine bos alleen erop geweest, eerst alleen gestapt. En 2x met een ander paard naar het grote bos (is 25 minuten stappen). Zondag gaan we weer en vorige keer ook gedraafd en klein handgalophje gedaan. Ging erg goed dus hopelijk zondag ook weer. Jij ook vast veel plezier Bethje31 :D

Op hoeveel voer staan die van jullie eigenlijk?

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 08:59

hihi, huisjes met tuinkabouters die van mij ziet ze in de spiegel van de rijbak. Of ze kijk compleet in het niets en dat niets is toch wel heel eng.. :wow:
Met de galop heeft mijn jonkie ook moeite hoor, gaat veelte hard en lijkt net of ze slingerwielen heeft van achteren.

Ze staat voorlopig even op 3 kilo maisbrok, daar zit geen energie in en een kilo Fyto horse voor de nodige vitamientjes en 3 keer hooi of gras en... een half pakje stro maar die eet ze gelukkig niet helemaal op, ze heeft altijd nog een lekker bedje.
De fokker heeft me gewaarschuwd met het voeren van krachtvoer, die "fout" hebben ze daar ook een keer gemaakt, toen was ze schijnbaar niet te houden en ging ze als een skippybal door het land. (of het zo is weet ik niet zeker, maar een gewaarschuwd mens.....)

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:27

Nou zolang ze het er zo goed op doet zou ik het dan ook maar niet geven, inderdaad you never know!!
Galop gaat bij mij nu wat beter, hij gaat nu echt op 4 benen lopen en het stuur zit er nu ook op :+

TrainingM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:36

Het ligt ook maar net aan het karakter van je paard, de één word in de winter gewoon veel drukker :P dus afwachten