kan iedereen goed dressuur leren rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 20:01

Yamcha schreef:
Met je benen wijd gaan staan bijvoorbeeld :)

dat verschil ga ik morgen eens proberen te voelen
zou niet eens weten hoe ik mijn bekken precies houdt tijdens het rijden

Anoniem

Re: kan iedereen goed dressuur leren rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:04

Probeer als je dat doet, je bekken rechtop te houden. Je zult dan spanning voelen aan de binnenkant van je bovenbenen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:06

Ik zou je niet teveel laten inspireren door dit beeld.... Adelinde zit idd erg 'achterover'... gek trekje van veel ruiters op hoog niveau... Lekker hangen in die lendenen zoals Yamcha dat al zei.
Bovendien loopt dit paard dermate ver achter de loodlijn dat het een fijne opgekropte speekselklier heeft die eruit puilt....

Dus nee, richt je zeker niet hier op en ja: ik denk dat iedereen kan leren dressuur te rijden. De 1 goed genoeg om z'n paard gezond te houden, de ander goed genoeg om de wereld te veroveren....
De eerste reden is altijd de beste reden, alles wat er daarna uit komt is uiteraard geweldig!

Succes, en GEDULD is nog steeds de mooiste eigenschap waar het gaat om je doel bereiken.... geduld en vastberaden zijn...

*zegt iemand die onlangs besloten heeft al het geleerde overboord te gooien en weer opnieuw te beginnen*

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:08

Ik ben van mening dat lang niet iedereen goed dressuurmatig kan leren rijden. Daarbij wel aantekenend dat M eigenlijknog geen 'niveau' is.
Belangrijk zijn talent en het ruitergevoel. Ik bezit geen van beiden overigens. :D
Ik heb heel lang maar gewoon een beetje rondgecrost en ben kort geleden voor het eerst gestart. Niet onverdienstelijk overigens. Een goede ruiter zal ik echter nooit worden. Erop blijven zitten kan ik daarentegen dan wel weer als een van de besten. ;)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 20:10

thanks, ga ik proberen Yamcha

knap hoor, dat jullie dat allemaal zo precies zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:17

Goede les helpt :D
Mijn instructrice helpt om mij te laten begrijpen wat er gebeurt, en verder vind ik het anatomische deel van het rijden hoogst interessant :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:22

Interessant topic.. :j
Hier heb ik ook weleens over nagedacht.

Ik denk dat het een combinatie is van aanleg, talent, geluk en een goede instructeur.
Leeftijd speelt misschien wel wat mee, maar Edward Gal is net als ik begonnen met rijden op zijn 12de en toch zitten er een paar kleine verschilletjes tussen onze rijstijl en type paard. :D

Aanleg en talent zijn i.m.o het belangrijkst en als je daarnaast de kans krijgt om een goed paard te mogen rijden en les krijgt van een instructeur die jouw talent om kan zetten in een perfecte rijstijl, kom je al een heel eind. :j

Zelf heb ik niet genoeg talent om een paard naar de M of hoger te brengen en daarom zou ik voor mezelf ook nooit een paard aanschaffen dat daar wel erg goed in is.
Sommige paarden zijn geboren voor de sport en die doe je geen plezier met enkel buitenritjes.

Ik vind het prachtig om naar een goede kür op muziek te kijken of als toeschouwer naar een springwedstrijd te gaan, maar zelf haal ik dat niveau bij lange na niet.

Maar dat geeft niks! :) Er moeten natuurlijk ook nog mensen over blijven om lekker met de niet-sportpaarden aan de slag te gaan. :j
En die doen qua karakter en liefde natuurlijk niet onder voor de echte toppers.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:24

Je leert veel van een goede instructeur Zodiacje. Ik kijk en luister ook graag naar lessen van anderen en van zitlessen steek je ook een hoop op.
Zo heb ik laatst zitles gehad mbv de flexchair, dat was ook erg leerzaam. :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:25

Yamcha schreef:
Mijn instructrice helpt om mij te laten begrijpen wat er gebeurt, en verder vind ik het anatomische deel van het rijden hoogst interessant :)

Dat helpt zeker!!! En in alle eerlijkheid, ik denk niet dat ik een supertalent ben. Maar ik ben wel gemotiveerd, geduldig en eerlijk... en dat is al fijn voor paardlief. Nu leer ik ook nog eens beter worden ;-) Eens kijken waar dat toe leidt.....

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:26

Volgens mij kan iedereen die WIL, die zich openstelt voor zijn eigen fouten en bemerkingen van andere mensen, die WIL luisteren en kijken naar zijn paard, heel "goed" dressuur leren rijden.

Volgens mij kan niet iedereen goed dressuur leren rijden, omdat er veel mensen zijn die het gewoon niet Willen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 20:33

wat fijn dat hier zoveel meningen en tips binnen komen, had ik niet verwacht.
bedankt allemaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:34

Ninx schreef:
Yamcha schreef:

Dat helpt zeker!!! En in alle eerlijkheid, ik denk niet dat ik een supertalent ben. Maar ik ben wel gemotiveerd, geduldig en eerlijk... en dat is al fijn voor paardlief. Nu leer ik ook nog eens beter worden ;-) Eens kijken waar dat toe leidt.....

En jij hebt ook een goede instructrice :D

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:57

Ik had ook een hele goede instructeur. Toch mis ik het ruitergevoel.
De theorie ken ik erg goed en ik weet ook perfect hoe een paard gereden moet worden. Tijdens het rijden had ik dan vaak: hé ik voel dit, dan moet ik dat doen. Als de gedachtegang voorbij was en ik dus in actie kwam, was het vaak alweer te laat. Ik denk niet dat ik dat ooit perfect ga leren al neem ik nog zoveel les.

SaBiNa_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:58

Als je het ècht wilt, dan kan het :))

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:40

robeer schreef:
Ik had ook een hele goede instructeur. Toch mis ik het ruitergevoel.
De theorie ken ik erg goed en ik weet ook perfect hoe een paard gereden moet worden. Tijdens het rijden had ik dan vaak: hé ik voel dit, dan moet ik dat doen. Als de gedachtegang voorbij was en ik dus in actie kwam, was het vaak alweer te laat. Ik denk niet dat ik dat ooit perfect ga leren al neem ik nog zoveel les.

perfect leren rijden is natuurlijk wel een heel groot begrip.
Maar als je al voelt wat er onder je gebeurt ben je al heel ver. Door heeeeeel veeeeel herhalen ga je dingen herkennen en kun je opgedane kennnis op het juiste moment toepassen.
Er zijn ook ruiters die echt niet voelen wat er onder hun gebeurt, die in draf steeds een fractie te laat in de beweging uit het zadel komen, die geen constante aanleuning weten te verkrijgen en los-vast rijden of helemaal zonder aanleuning rijden, gewoon omdat ze het niet voelen, ook al rijden ze al 30 jaar.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:44

Tussen het voelen en erop reageren mag dan ook maar een fractie van een seconde zitten hé. Eigenlijk liever nog reageren voordat het gebeurt. Dat is in mijn ogen het ruitergevoel. Ik denk dat, naast idd heel veel oefenen en leren voelen (liefst op veel verschillende paarden) ook een portie talent moet hebben. Precies wat je zegt: "sommigen voelen het na 30 jaar nog niet."
Daarom ben ik ook van mening dat echt niet iedereen goed kan leren dressuren. Jong paard opleiden is weer een heel ander verhaal en in mijn ogen vergt dat nog meer.

lycil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:20

imo kan denk ik wel iedere ruiter dressuur op goed niveau rijden, als je maar de juiste instructeur hebt die de basis goed kent

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:42

Wat mij altijd is vertelt, ieder paard kan z, maar niet iedere ruiter.
Oftewel, er zit altijd z in een paard, maar zonder ruiter die het wil en geen goede begeleiding heeft is het denk ik niet mogelijk, of je moet zelf natuurlijk een aantal paarden op hoog niveau starten.
Natuurlijk is dit excl paarden met gezondheids problemen.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:50

Ik denk het niet. Echt goed dressuurrijden vereist een heel fijne coördinatie tussen benen, handen, zit, hoofd en nog veel meer en niet iedereen heeft dat of is in staat om dat te leren. Iedereen kan leren zitten op een paard maar om echt heel goed te worden moet je ook fysiek en mentaal uit het juiste hout gesneden zijn.

Ik zing en dat is ook zoiets dat sommige mensen gewoon nooit zullen leren. Bijv. omdat hun muzikale gehoor onvoldoende is. Zelfs een beetje toon houden is voor sommige mensen gewoon een onmogelijke opgave.

Misschien nog een beter voorbeeld: Je hebt toch ook mensen die hoe hard ze ook oefenen, nooit dat samenspel van kijken, schakelen, gas geven/remmen en sturen onder de knie krijgen? Terwijl de meeste mensen met een rijbewijs daar niet eens bij na denken en het zich niet voor kunnen stellen.

Niet alles is te leren. Soms moet je je realistisch blijven en genieten van wat je wel kan maar geen onhaalbaar doel willen nastreven.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:49

Dat zijn wel leuk en herkenbare voorbeelden Saar :)

Over toon houden en muzikaal gehoor; dat kunnen we ieder seizoen weer allemaal beoordelen bij Idols en Popstars.

En over autorijden :) We kennen misschien allemaal wel mensen die al meer dan 5 keer zijn opgeweest en dan maar gaan voor een electrocar

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:40

Iedereen kan de basis aanleren van dressuur, en dat redelijk netjes doen, de echte verfijning vereist enige aanleg en heel veel inzet en wil en moed.
Zoals Adelinde ga je hopelijk nooit zitten TS, want ik heb even in je profiel gesnuft, en zie op een aantal foto's duidelijke aanleg voor de klassieke dressuurhouding, zoals het eigenlijk moet( just my humble appinion, don't shoot me).Blijf zo ontspannen en "vrij" rijden, en pik hier en daar een tip mee voor je handhouding, en je voeten bijv. dan kom je wel waar je graag wilt zijn, gezamenlijk plezier is nog altijd prio 1, ook voor de echte dressuur.

WoodyThePug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:47

tuurlijk! Als je een goede instructeur/intstuctrice hebt, en je zelf zeer consequent en gedreven bent om te leren, en geduld heb is d'r zeker een weg om ver te komen, en goed te kunnen rijden.

HoresesLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 12:49

Iedereen kan wel dressuur leren, maar je moet het wel willen en veel oefenen. Als je je paard hoger wilt opleiden qwa oefenen moet je veel oefenen. Wil je echt sirieus dressuur gaan rijden neem dan privé les of huur een dressuurinstructeur in ( dit kan wel wat duurder zijn ).

Galopje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 17:50

Vrijwel iedereen kan de basis dressuur leren, maar niet iedereen heeft talent. Met goede instructie, de wil om te leren en een fijn paard kom je denk ik al wel een eind!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:27

Yamcha schreef:

Zo heb ik ook een instructrice :j Die legt mij precies uit hoe mijn paard een oefening uitvoert, wat voor effect mijn hulpen daarop hebben en wat de voorbereiding moet zijn als ik een bepaalde oefening wil doen

Ik ben van mening dat iedereen, met de juiste lessen en inzet, wel op M/Z niveau kan komen.
Topsport is een ander verhaal, daar komt, behalve een heleboel talent en gevoel, ook geld bij kijken, als je 't mij vraagt :o