Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
liljebo schreef:Aan het werk zetten, afwisseling, onvoorspelbaarheid mbt de oefeningen die je gaat vragen?
Als je paard voor je hulp uit gaat denken, lijkt me dat je onbewust toch al signalen hebt afgegeven dat je iets van het paard wil en dat het daarop reageert (en dus eigenlijk zeer scherp luistert, wat alleen maar goed is... betekent dus gewoon dat je zelf dan bewuster moet zijn van de signalen) of je training is dusdanig standaard dat het paard van te voren precies weet wat je wil gaan doen en dus al doet waarvan het verwacht dat je dat wil
In beiden gevallen heb je dus eigenlijk een extreem gehoorzaamheid paard en is het de taak van de ruiter om daar mee om te gaan. Afstraffen lijkt me dan echt geen goed idee.
_Esther_87_ schreef:liljebo schreef:Aan het werk zetten, afwisseling, onvoorspelbaarheid mbt de oefeningen die je gaat vragen?
Als je paard voor je hulp uit gaat denken, lijkt me dat je onbewust toch al signalen hebt afgegeven dat je iets van het paard wil en dat het daarop reageert (en dus eigenlijk zeer scherp luistert, wat alleen maar goed is... betekent dus gewoon dat je zelf dan bewuster moet zijn van de signalen) of je training is dusdanig standaard dat het paard van te voren precies weet wat je wil gaan doen en dus al doet waarvan het verwacht dat je dat wil
In beiden gevallen heb je dus eigenlijk een extreem gehoorzaamheid paard en is het de taak van de ruiter om daar mee om te gaan. Afstraffen lijkt me dan echt geen goed idee.
Nogmaals, ik straf hem ook niet. Ik laat hem nadenken, zodat hij leert dat het geen zin heeft om iets te doen als ik het niet vraag omdat hij daar niets mee opschiet. Enne, als je nieuwe oefeningen leert is het niet meer dan normaal dat die soms nog voor je hulp uitgaan. Weleens een paard wissels geleerd? Bij mij gaat dat van niet snappen naar snappen en het doen op ieder in paards ogen geschikt moment (want dat was toch goed baas) naar wissel springen op mijn hulp. Maar daar gaat wel tijd overheen. Zo ook in sommige gevallen met aangalopperen vanuit stap, dat ze ineens denken dat ze ipv aan moeten draven weer moeten galopperen. Dat is gewoon goede wil van het paard, niet meer en niet minder. Je leert hem iets, hij laat zien dat hij het snapt en doet het dus alvast omdat hij dan beloont word. Daarna volgt pas de finetuning en het duidelijk afstemmen van op die en die hulp moet jij die en die reactie geven. Dat kan niet vóórdat je het paard de oefening hebt geleerd, dat zou wel handig zijn, dan kunnen ze alles in een keer!
Mijn training is al afwisselend en wachtoefeningen (verschillende) maken daar vrijwel altijd deel van uit.
Edit; Ben overigens oprecht nieuwsgierig hoor, als er een betere manier is om dat uit te leggen sta ik daar namelijk voor open...bovenstaande is dus enkel uitleg, geen aanval op jouw methode oid!