2x op een dag rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Abacab

Re: 2x op een dag rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:40

Maar Stef nu heb je het weer over iets anders. ik vind het wel een verschil om een paard in de morgen wordt gereden en in de avond op een relaxte bosrit door diezelfde ruiter. Of, zoals je in de quote stelt; 3 uurtjes wegstiefelen op een mange.

En in het geval van de TS: eerst rijden met ruiter 1, een beetje knol-hobbelen en na een uurtje of wat rust nog een keer met ruiter 2 iets actiever door de rijbaan.

Ik blijf er bij: het ligt er ook maar net aan wat je met je paard wilt, wil je vooral een brave waar je iedereen op kunt zetten met niet te veel eigen innititatief, óf ben je doelgericht aan het trainen en wil je een paard dat in balans, nageeflijk en actief door de baan loopt? Je moet naar je paard ook eerlijk zijn in wat je van hem/haar verwacht.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:51

Maar wat is in het geval van TS het probleem dan?
Gaat het om de intensiviteit? Zo ja, hoe kijk je dan tegen endurance paarden aan?

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:21

Het kan best hoor, maar als je ziet/voelt dat het genoeg is moet je wel stoppen. Je moet je paard niet compleet uitputten ofzo.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:32

Als de eigenaresse er geen probleem mee heeft en je bouwt t op, zou ik zeggen geen probleem!
Ben met Stef eens, t zijn geen suikerpopjes.

Sinds ik afgelopen sept. een trail in de Pyreneën heb gereden, ben ik toch heul anders tegen het rijden hier aan gaan kijken. We doen moeilijk over een uur werken in de bak, met alle 4 de benen in de peesjes/bandages enz, terwijl (mits opgebouwd!) een paard dat met zijn hoeven in z'n neus aankan. Paarden daar klimmen 2 uur aan 1 stuk de berg op, over paadjes waar wij onze paarden niet overheen zouden (durven) sturen. (rotsblokken enz) Dát is pas echt werken.

Dus nee ik vind niet snel meer dat een paard te veel of te hard moet werken. Vind ik eigenlijk alleen nog maar als het paard niet zijn conditie heeft op kunnen opbouwen, maar opbouwen betekent ook grenzen verleggen en dus ook je paard echt moe laten worden af en toe, anders bouwt ie geen conditie op.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 20:03

Het hangt er vanaf wat je doet. Met enduarance doe je aan duurtraining en probeer je het paard zo makkelijk mogelijk veel kilometers te maken met uitpieken van de hartslag. En ja daarvoor moet je trainen maar zoals ik zei met duurtraining.

Van een dressuurpaard (ga er vanuit dat ts dressuur rijdt) wil je met een zware training pieken en hiermee de grens verleggen. Maar dit kan ook niet elke dag omdat je dan traint voor niks omdat het lichaam geen tijd heeft gehad om te herstellen.

Maar als je geen pieken van je paard vraagt kan je dus 2x op een dag rijden maar doe je het dan omdat je zelf graag wil rijden of uit het belang van het paard? :o

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:16

Ik denk dat het opzich wel kan , maar zou het zeker niet te vaak doen! :j
Mijn paardje loopt ook wel eens buitenrit/dressuur matig smorgens en tegen het eind van de middag een paar rondjes stappen/draven door de bak met een meisje wat hem helemaal geweldig vind. Maar dit gebeurt eens in de paar weken een keertje.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:30

Ik heb niet alles gelezen, maar voldoende om mijn mening te geven.
Wat een reinste onzin dat een 8jarig paard niet twee keer per dag zou kunnen lopen. Zeker als je nagaat dat de eerste rit recreatief is en er niets gevraagd wordt van het paard. In de post van ts zie ik ook dat de eigenaar maar af en toe rijdt, paard moet niet dagelijks 2x lopen. Dat het paard het werk niet leuk meer zou vinden omdat hij af en toe eens twee keer moet lopen op een dag is ook flauwekul.
Ts je kan gerust zo nu en dan twee keer het paard rijden hoor, krijgt-ie niks van.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 17:38

Kan zeker wel!

Bij ons op stal staat een paard dat onder 2 amazones Z2 dressuur start, wordt soms ook door beide op een dag gereden en dat zijn dan zijn beide keren geen warmlooprondjes. En ze start ook nog eens met een jonge ruiter M1, die rijd er dan ook tussendoor nog op, dus ik denk dat dat toch een stuk meer is dan jij van dat paard vraagt.

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 19:01

Bedankt voor jullie reacties!

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:36

Denk dat t voor t paard alleen maar fijn is; 3 kwartier beetje rondlopen (paard blijft een bewegingsdier) en later op de dag trainen. Komt een beetje neer op smorgens de molen en dan rijden eigenlijk.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 10:34

JessicaD88 schreef:
Bij ons op stal staat een paard dat onder 2 amazones Z2 dressuur start, wordt soms ook door beide op een dag gereden en dat zijn dan zijn beide keren geen warmlooprondjes. En ze start ook nog eens met een jonge ruiter M1, die rijd er dan ook tussendoor nog op, dus ik denk dat dat toch een stuk meer is dan jij van dat paard vraagt.

Dit vind ik dan weer wel te veel. 2 keer zeer intensief getraind worden + tussendoor matig intensief, zie daar het nut niet van in.

In het geval van TS gaat het dan weer wel. Maar waarom bespreek je dit niet gewoon met de eigenares? Want wij kunnen nu wel allemaal blaken dat twee keer per dag perfect gaat, als de eigenares zegt dat eenmaal per dag voldoende is dan heb je je daar toch aan te houden. ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 10:44

Waarom doe je niet wat anders dan rijden op de dagen dat het paard al wordt gereden? Bijvoorbeeld longeren-dubbele longe? Of lange lijnen als je dat weleens doet, grondwerk.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:48

Gini schreef:
JessicaD88 schreef:

Dit vind ik dan weer wel te veel. 2 keer zeer intensief getraind worden + tussendoor matig intensief, zie daar het nut niet van in.

In het geval van TS gaat het dan weer wel. Maar waarom bespreek je dit niet gewoon met de eigenares? Want wij kunnen nu wel allemaal blaken dat twee keer per dag perfect gaat, als de eigenares zegt dat eenmaal per dag voldoende is dan heb je je daar toch aan te houden. ;)

Mee eens hoor! Vind dat ook teveel, want het betekent dat ie soms 3x per dag loopt, 2x redelijk hoog niveau, 1x minder, maar toch meer als wat de TS bedoeld. Wil niet zeggen dat t niet kan, paar dheeft het verder goed en loopt lekker in de wei, alleen denk zelf dat t het presteren niet ten goede komt. Maar wat de TS aangeeft kan wel, 1x intensief en 1x recreatief. Daar is mijns inziens niets mis mee.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:58

Dat kan prima hoor! Geen probleem!

DeSsiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:09

Een paard zou eigenlijk 4 uur op een dag moeten bewegen heb ik ergens gelezen.
het lijkt mij dus totaal geen probleem om er 2x per dag op te gaan zitten, alleen maar leuk voor je paard toch? dan dehele tijd in zn stalletje of op de wei?
ik denk niet dat je paard er dan uiteindelijk geen zin meer in zal hebben.
wel geloof ik dat je beetje afwisseling moet houden.
maar dat het niet goed is voor je paard of teveel is vind ik maar onzin.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:34

ik zou het lekker doen!
Een gezond paard met een normale conditie kan dat makkelijk aan.
Ik zal hem niet elke dag voor een tweede keer pakken, het moet wel leuk blijven, of veel afwisseling erin brengen.
Buiten ritjes, balkjes of springen,wandelingen...........

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 21:59

Kan makkelijk hoor ;)
Ik doe dat soms ook, ga ik erop zitten in de wei en rijd ik ff 20 minuten rond, ook draven en galoperen en dan mag hij weer even verder eten en dan na een half uurtje ga ik hem halen.
Is dit dan niet zieleg? := Pony loopt dan zeker wel meer dan een uur.
Ach toen ik een bijrijd pony had werd hij iedere dag wel 2x gereden, smiddags de eigenaar en savonds ik.
Vind de eigenaar het niet veel leuker om in het bos te rijden of zo?

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 09:02

_Amigo schreef:
Kan makkelijk hoor ;)
Ik doe dat soms ook, ga ik erop zitten in de wei en rijd ik ff 20 minuten rond, ook draven en galoperen en dan mag hij weer even verder eten en dan na een half uurtje ga ik hem halen.
Is dit dan niet zieleg? := Pony loopt dan zeker wel meer dan een uur.
Ach toen ik een bijrijd pony had werd hij iedere dag wel 2x gereden, smiddags de eigenaar en savonds ik.
Vind de eigenaar het niet veel leuker om in het bos te rijden of zo?

We hebben geen bos en paard is zo goed als NIET verkeersmak :+
Maar ook dat ben ik hem tussendoor aan het leren :)

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:08

Ik vind ook dat het makkelijk kan maar bouw het op.

Als je weet dat de eigenaresse gaat rijden doe jij gewoon wat rustiger aan.
Toen ik 3jaar geleden uitgenodigd werd voor het Horse Event werd er ook gezegt 3 shows alleen en 1x per dag een rassendefile.

Toen dacht ik huh dan gaat 1x trainen per dag natuurlijk niet goed komen. Heb dat rustig opgebouwd. 1x gewone training en de andere keer wat meer spelen. Nou dat paard had er geen moeite mee hoor die stind al te dansen toen ik haar weer ging halen

WoodyThePug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:44

Volgens jou verhaal denk ik dat het prima kan. Als met eigenaar maar eeen paar rondjes sjokt, en jij een paar uur later lekker aan het werk gaat denk ik dat het prima kan. Alleen kan zal ik dan wel doen als zei 's ochtends rijd dan jij in de namiddag gaat rijden ;)
veel succes!

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:51

Je kunt een paard best 2 keer op een dag rijden. Met beweging als de ene maar een paar rondjes rijden enzo.
Maar toch zou je moeten opletten dat het paard nog wel leuk vind. Als ze het niet meer leuk vind, dan ben je verder van huis. Want gaat ze staken.

Sperriempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:38

Onze paarden hebben veelste weinig beweging als je het vergelijkt met wat paarden in het wild doen. Het is zo dat een paard pas echt 'werkt' bij een hartslag vanaf 180 p.min. Een paard wat niets gewend is heeft misschien even nodig om op conditie te komen maar ik heb er niets op tegen als een paard 2x per dag wordt gereden.. het gaat ook verveling tegen.. waar ik het mee eens ben is dat je wel goed moet afwisselen.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:07

Echt onzin dat het niet zou kunnen, zeker voor een volwassen paard. Zou wat anders zijn als het een driejarige was. Mijn paard loopt regelmatig (vooral weekend) twee keer op een dag. Bijvoorbeeld ik zelf drie kwartier intensieve dressuur en dan een paar uur later (of eerder) nog een bosritje. Ook rijdt een van de jonge meiden op stal wel eens een half uurtje les op mijn paard, zodat ze het gevoel op een ander paard kunnen ervaren. Een paar uur later stap ik dan er gewoon zelf weer op hoor. Gaat ze echt niet dood van hoor.

juli73

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 13:27

Het paard krijgt er niets van als jij hem ook rijdt terwijl zijn eigenaresse hem ook al heeft gereden, zeker als zij niet veel met hem doet. Voel wel hoe hij dan is, heb je het idee dat hij vermoeid is, pas je werk dan aan, ga dan lekker ontspannen een ritje maken. Maar eigenlijk geldt het natuurlijk altijd dat je rekening moet houden met wat je paard aangeeft.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 20:39

Paard zal er zeker niet van omvallen, maar wat het nut van 2x op een dag rijden is begrijp ik niet helemaal.
Als het paard gewoon overdag buiten komt is het tegen verveling en voor beweging ook niet nodig.
Ik denk ook niet dat het er leuker op wordt voor een paard vooral 2x op een dag in de bak....