Western? (Klassieke) dressuur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vanzuijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 15:38

StableDoor schreef:
@ Moll: hoe zit dat dan bij cuttingpaarden (en barrelracing)? Die maken ook hele scherpe draaibewegingen. Krijgen deze paarden daardoor geen beenblessures?

Persoonlijk denk ik dat in alle takken van de rijsport blessures onstaan door of vekeerd trainen of over belasting, wat ik wel vreemd vind dat moll alleen cutting gereden heeft men zou toch denken dat dat 1 van de moeilijkste onderdelen is omdat men overgeleverd is aan het paard zelf is men zo´n soort val dummy wanneer men het niet uitzitten kan. _O-

Moll

Re: Western? (Klassieke) dressuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 16:30

Het is ook wel moeilijk móet ik zeggen, het voordeel voor mij was goed getrainde paarden dus wanneer je je hand weer neer legt stop het paard enz

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 17:33

Xiniee schreef:
Sporen in western wordt mee over buik gerold, in dressuur geprikt.

Die mannen in western laten hun paard naar achter stappen zonder teugels te gebruiken, enkel zit en benen. Die gebruiken hun teugels bijna niet, zei openen hun teugel om af te wenden is ook een verschil.
Als ik kijk naar die Z-dressuur, staat die stang constant naar achter van de druk erop.

Ach, dat is een loze opmerking en zeer generaliserend. Zie veel Z combinaties voorbij komen en weet dus dat jouw opmerking te algemeen is.
En leuk gevonden hoor over de buik rollen of prikken, klinkt leuk maar mij gaat het om de praktijk.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 18:18

Maar weer even ontopic! Het ging niet over spoorgebruik!

Dressuurruiters: waarom de keus voor dressuur?
Westernruiters: waarom de keus voor western?
Hadden jullie het idee dat het beter was voor het paard? Of hebben jullie deze keus gemaakt om een andere reden?

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 18:43

Ik heb gekozen voor western omdat dressuur mij niet lag, en ik het al snel beu werd (niet dat ik hard trainde of wedstrijden deed).
Ook merkte ik dat er ineens een veel rustiger en gevoelliger paard ontstond met die andere rijstijl, dus ben ik nu echt aan het western trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:02

Ik ben in mei van dressuur naar western gegaan omdat ik het gewoon even helemaal gehad had op de manege, maar het paardrijden toch wel begon te missen. Aangezien ik altijd al western wou rijden ben ik dus na een halfjaar op western gegaan en dat bevalt me gewoon een stuk beter. Dat idee van weinig teugelcontact en hals laag bevalt me wel. Heb weinig ervaring met klassieke dressuur, wel verzorgpony gehad waarvan de eigenaar klassiek reed met haar paarden.
Ik denk dat de halshouding bij western beter is, omdat als een paard zijn hoofd naar beneden doet hij zijn rugspier moet ontspannen en jou dus gaat dragen met zijn buikspieren. Dit heb je ook bij (klassieke?) dressuur ook maar toch wordt er meer opgericht gereden. En als je een paard gewoon ontspannen ziet lopen (aan de hand bv) hebben ze hun oren ook ongeveer op dezelfde hoogte als de schoft, wat je bij western ook wilt. Die halshouding onder het zadel is dus natuurlijker dan bij dressuur.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:04

eefje33

maar zo heb je net als in de dressuur de valkuik absolute oprichting kan zijn , lijkt mij dan dat bij western het paard de hals gewoon kan laten vallen waardoor er biomechanisch ook niet zoveel meer gebeurd wat van gymnastische waarde kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:10

ja, dat kan. maar daarom is het ook belangrijk dat je blijft lessen, zowel bij western als bij (klassieke) dressuur.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:12

maar ik ben gewoon geinterreseert hoor dus zie het niet als aanval op wat dan ook , maar hoe zouden jullie dat corrigeren dan?
Even simpel gezegd zou bij klassiek het paard eerst weer geleerd worden lekker te macheren voor optimaal lichaamgebruik , maar word bij western hier ook gebruik van gemaakt om zo impuls enzo enzo opte wekken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:15

daar kan ik (nog) geen antwoord op geven, ik rij pas sinds mei western ;) en ik krijg les op een reiner waar alle knopjes al op zitten :Y) misschien dat iemand hier die wat langer western rijd die vraag kan beantwoorden?

vind het wel een heel interessant topic!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:17

Je "mag"een westernpaard pas loslaten als je paard verzameld en in frame loopt
dwz hij draagt zichzelf en loopt op eigen benen.
Anders duikt hij net zo op de voorhand als ieder ander paard die je gewoon maar laat lopen aan een lang teugeltje. ;)
Verder doen we niet anders dan oefeningen om het paard te gymnastiseren. :j

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:21

ok dus dat , mag ik vwnw zeggen ? is niet een basis uitgangspunt als ik het nu goed dus goed begrijp? maar word dus ook naar toe getraind.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:21

ik toevallig! aangezien ik zelf engels rijdt maar mijn pony western beleerd is!

nu rijd ik western! met losse teugel e.d. en jaa ook een scharenbitje :o ,
maar doe toch nog wat dressuur oefeningen er tussen door!

ik vraag me nu zelfs af of normale arbeidsdraf (doe normaal Jog) beter is voor mijn pony.
hij heeft doorgezakte kogelgewrichten en een te recht spronggewricht.

ik kan niet beoordelen wat zwaarder is voor zijn achterbenen.
weet iemand van jullie misschien wat beter is? ik kan overigens niet lekker zitten op hem in arbeidsdraf,
maar alles went ;)

StableDoor schreef:
Voor de ruiters hier die van dressuur naar western zijn gegaan of andersom: vanwaar deze keuze?

@Mindfields: oke, jij vind dus dat er te veel richting verzameling wordt gereden als ik het goed begrijp?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 19:23

@justkid: waarom heb jij voor western gekozen?

welke oefeningen gebruik je om te gymnastiseren? Net als in de klassieke dressuur rechtrichten, voltes, zijgangen etc.?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:24

nou voor de stijve gewrichten zou ik zeker een meer voorwaartse draf aanraden , waar zijn de kogels doorgezakt dan voor neem ik aan?

vauban

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:28

Ik antwoord in dit topic als 'ervarings deskundige'.

Ik ben op mijn vijfde begonnen met rijden, tot mijn veertiende manegeles gehad. Eigen pony gekregen, hiermee tot mijn 16/17de dresuur gereden (fanatiek) vervolgens gestart met western dit tot mijn 20ste gedaan. Ergens rond mijn 15de heb ik bovendien mijn enkel en dubbelspan bewijs, mennen gehaald. Ook vind ik het leuk om af en toe een sprong te maken.

Mijn conclusie: Wat je ook rijd, alles is goed zolang je het maar goed doet!! Dat klinkt heel logisch maar je moet wel met een paar dingen rekening houden:

1:Als je met eigen of verzorgpaard met iets 'nieuws' gaat beginnen, kijk dan of deze het fysiek en mentaal aan kan.
2:Kijk of je zelf het fysiek en mentaal aan kan!!!
3:Denk altijd van achter naar voren!! oprichting of zakken komt allemaal wel een keer, als het paard van achter maar sterk genoeg is (dit is vaak het struikelpunt)
4: Zowel in dressuur/western/mennen/springen enz. heb geduld! Rome is ook niet in een dag gebouwd (dat was het spreekwoord toch?)

Dat is wel het belangrijkste denk ik. Let er vooral op dat je goed naar je paard kijkt! Een paard met een hoog aangezette hals zal nooit zo laag gaan lopen als quarters die bijvoorbeeld niveau 1 lopen. Evenals dat een paard met een zwakke achterhand waarschijnlijk niet binnen twee jaar zo mooi kan lopen als bonfire!!!!

Laat je niet beinvloeden door meningen als: western is veel beter wand die rijden met weinig contact in de mond enz. Iedereen begint hetzelfde!!! Iedereen vraagt wat in de mond van zijn paard. Het gaat om het contact vragen, de acceptatie van het bit in de mond van het paard, en vervolgens de ontspanning in de hand van de ruiter.
In de western wordt dit alleen zeer snel en vaak uitgevoerd (oppakken, benen, nageven, handen totaal los), in de dressuur wordt het bit opgepakt, benen er aangezet, paard geeft na en daarna geeft ruiter wat ruimte.
wordt het paard weer tegen de hand, dan wordt in beide stylen het bit weer opgepakt, been gegeven (western - bumpen) en losgelaten.

ofwel: conclusie: haast geen verschil.......
mijn persoonlijke mening: westernzadels zitten vaak lekkerder :P

Renee1990

in de achterbenen :+ ,

of hoe bedoel je het? hij heeft nu 5 dagen rust gehad en pijnstillers!
hij loopt al goed :) , dus ik wil morgen een poging wagen om erop te gaan stappen!

maar ik bedacht mij dit vanmiddag opeens dat de jog mij veel zwaarder voor de achterhand lijkt dan arbeidsdraf!
dan ga ik als ik weer ga draven, duurt nog wel even! zeker arbeidsdraf rijden.

liberty22 schreef:
nou voor de stijve gewrichten zou ik zeker een meer voorwaartse draf aanraden , waar zijn de kogels doorgezakt dan voor neem ik aan?

justkid

Wat een boel misverstanden over western :roll:
Tuurlijk moet je arbeidsdraf doen en vwnw :j
Joggen moet je ook alleen verzameld doen anders is dat inderdaad niet goed voor de gewrichten.
Dan ben je niet aan het joggen maar aan het sukkeldraven zonder impuls.
Je kunt ook gewoon lichtrijden hoor :j

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:31

ja ok, ik verzamel hem wel en dat gaat ook goed :)

lichtrijden kan idd, maar mijn pony geeft de voorkeur aan doorzitten!
maar nu ben ik wel overtuigd dat ik beter meer voorwaarts kan gaan rijden!
vind het altijd zo zonde aangezien alle knopjes bij hem erop zitten!

dressuur kunnen we ook! heb wel westrijden met hem gewonnen met engels zadel en gewoon bit :D

justkid schreef:
Wat een boel misverstanden over western :roll:
Tuurlijk moet je arbeidsdraf doen en vwnw :j
Joggen moet je ook alleen verzameld doen anders is dat inderdaad niet goed voor de gewrichten.
Dan ben je niet aan het joggen maar aan het sukkeldraven zonder impuls.
Je kunt ook gewoon lichtrijden hoor :j

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 19:36

Mindfields schreef:
In de klassieke dressuur(die ik ook beoefen), wordt het paard zodanig opgeleidt dat het geheel in eigen balans loopt en de hand van de ruiter niet nodig heeft als steun, de teugels worden alleen gebruikt om aan te geven dat er iets anders gaat gebeuren, bijvoorbeeld een bepaalde oefening. Verder gebeurt inderdaad alles op zit en been. Weinig verschil met western hoor.

Ik doe hetzelfde als mindfields ik laat alleen de teugels en benen wat nadrukkelijker los als ze doet wat ik vraag.
En als je dat ziet zonder goed te kijken lijkt het alsof ik gewoon met een lang teugeltje een beetje de bak rondstuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 20:59

StableDoor schreef:
@justkid: waarom heb jij voor western gekozen?

welke oefeningen gebruik je om te gymnastiseren? Net als in de klassieke dressuur rechtrichten, voltes, zijgangen etc.?

Ik zijgangen, voltes (en dan zet ik haar travers en schoudenbinnenwaarts op de volte) en rechtrichten doe je bij ieder scheef paard toch.
Ik heb dressuur gereden maar ben western gaan rijden omdat ik dat leuker begon te vinden, en toe was aan nieuwe dingen. Hele nieuwe uitdaging, vond het erg moeilijk om bepaalde gewoonten los te laten!
Mij trok de manier van trainen aan die ik zag bij een trainer en dat inspireerde me heel erg. Heel duidelijk en eerlijk, maar ook streng.
Vind het altijd wel jammer van die vooroordelen. Bij western rijden moet een paard ook verzamelen, heel licht aan de hulpen zijn, zijgangen kunnen, wissels e.d. Er word maar al te vaak gedacht dat western crossen aan de lange teugel is, terwijl je niet eens begint met lange teugel, dat kan lang duren voordat jouw paard in frame blijft lopen en verzameld blijft zonder mond-hand contact.
Merk bij mezelf wel dat ik me steeds meer aan die vooroordelen ga irriteren (niet best I know)

Maargoed nu zijn we alweer een tijd verder en inmiddels hebben we een quarter erbij gekocht (had al een haflinger) omdat ik er echt serieus mee verder wilde en dan wil ik ook een ras wat er geschikt voor is, op gefokt is.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 21:05

nou ik snap je frustratie zeker , en ik vind het gewoon interresant en heb dus niet echt een negatief klinkent vooroordeel dus daarom is het dan wel duidelijk hoe weinig mensen die er niet mee bezig zijn ervan af weten .
Maar zo was ik ook zeer verbaasd toen ik een aantal jaren terug hoorde dat mensen aangespannen dressuurrijden net zoiets dan dek ik toch?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 21:09

Precies, wat vivalavida zegt :D

Tja waarom western... ik was een gewone manegeruiter en ik wilde wat anders.
Ik vond western wel stoer 8-) het leek me duidelijker voor het paard.
Ik viel als een blok voor de quarter.
Niet zo groot, mooi gebouwd en (meestal) cool in het koppie.
Wist ik veel dat het zo moeilijk zou zijn ^) :D

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 21:18

Ik heb voor western gekozen omdat ik het veel veelzijdiger vind kwa onderdelen die je kunt gaan doen dan bijv de engelse sport, mijn enige vergelijk toen.
Springen enzo is niet mijn ding en de keuze van klassiek is nooit in mij opgekomen gewoon omdat ik niemand kende die dat deed en er nog geen Inet voor handen was :D
Ik ben ooit begonnen als recreatie western ruiter en heb in het begin voornamelijk buitenritten gereden in westernstyle op verschillende rassen. Dat beviel zo goed dat ik me meer en meer ben gaan verdiepen in het westernrijden ook richting de westernsport en heb uiteindelijk een paard aangeschaft die daar imo goed bij past :j

Ik viel trouwens niet als een blok voor de Quarter en heb flink moeten zoeken om er 1 naar mijn zin te vinden, ik vond de meesten maar saai en te klein voor mij :=

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 16:45

Als ik de reacties bekijk zijn er eigenlijk niet heel veel verschillen. nu heb ik ook niet echt van iemand gehoord 'Dit is echt beter voor mijn paard'. Dus jullie denken dat het niet uitmaakt of je western of (klassieke) dressuur rijdt, maar dat je gewoon naar de aanleg van het paard moet kijken (oprichting etc)?

Lopen westernpaarden niet meer op de voorhand dan de meeste dressuurpaarden? Ik zie dit nl. vaak op filmpjes en foto's.