sporen om te verfijnen, zware bitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:38

@die boven mij, bitloos is druk verdeling en waneer je los laat verschijnt de druk, bij een bit blijft die druk constant, soms 2u lang. Bit is ook veeeel te groot in de paardenmond maar das een andere verhaal.

Druk in de mond is altijd zeer onprettig voor een paard. Zodra je er dan een stang bij doet om het jezelf als ruiter gemakkelijker te maken ben je zwaar verkeerd bezig.

Zoveel dieren, als olifanten en ezels worden zonder ijzer bereden en het paard is gevoelliger.
Zulk metaal als Stang en trens hoort in een museum, en niet in de mond van een dier.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:38

Xiniee schreef:
@die dat zegt dat bitloos onprettiger is, bitloos is druk verdeling en waneer je los laat verdwijnt de druk, bij een bit blijft die druk constant, soms 2u lang. Bit is ook veeeel te groot in de paardenmond maar das een andere verhaal.

Druk in de mond is altijd zeer onprettig voor een paard. Zodra je er dan een stang bij doet om het jezelf als ruiter gemakkelijker te maken ben je zwaar verkeerd bezig.

Zoveel dieren, als olifanten en ezels worden zonder ijzer bereden en het paard is gevoelliger.
Zulk metaal als Stang en trens hoort in een museum, en niet in de mond van een dier.
Laatst bijgewerkt door Xiniee op 30-09-11 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:39

Millanka schreef:
donnie13 schreef:
Bitloos rijden is niet vriendelijk dat denken de meeste mensen wel ,maar de neus van het paard is gevoeliger dan de mond van een paard

dat is echt gewoon klinklare onzin.

dat vind jij ik weet wel beter :D

Xiniee

Re: sporen om te verfijnen, zware bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:40

Wat kan jij zeveren, bitloos is druk verdeling en waneer je los laat verdwijnt de druk, bij een bit blijft die druk constant, soms 2u lang. Een Bit is ook veeeel te groot in de paardenmond maar das een andere verhaal.
Bitloos is korte druk de verdeeld wordt over hoofd en dus weinig druk op een vierkante cm, bit is op 1plek druk die constant is en niet weg gaat.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:44

Millanka schreef:
donnie13 schreef:
Bitloos rijden is niet vriendelijk dat denken de meeste mensen wel ,maar de neus van het paard is gevoeliger dan de mond van een paard

dat is echt gewoon klinklare onzin.

Nee hoor dat is het echt niet. Als bitloos verkeerd gebruikt wordt is het net zo erg als wanneer een bit verkeerd gebruikt wordt, en als het "correct" gebruikt wordt is het voor het lijf van een paard slechter dan correct bitgebruik. Ik ken meer paarden die heel heftig reageerden op een bitloos hoofdstel dan paarden die angst voor het bit hebben.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:46

bitloos is druk verdeling en waneer je los laat verschijnt de druk, bij een bit blijft die druk constant, soms 2u lang. Bit is ook veeeel te groot in de paardenmond maar das een andere verhaal.

een bit te groot voor een paardenmond er bestaan ook onderlegtrensen :)*
Bij mij staat er geen druk op het bit, ik rij mijn paard op mijn zit en zit niet aan paard ze mond

Druk in de mond is altijd zeer onprettig voor een paard. Zodra je er dan een stang bij doet om het jezelf als ruiter gemakkelijker te maken ben je zwaar
verkeerd bezig.

S&t moet je dan ook alleen maar gebruiken als je er goed mee om kan gaan,anders hoort het inderdaad in een museum thuis :j
Laatst bijgewerkt door dior_bokt op 30-09-11 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:46

donnie13 schreef:
Ook al hang je 100 bitten in je paard ze mond zo lang jij vriendelijk bent met je hand ,heeft je paard nerges last van

Maar ja, de meningen over wat 'vriendelijk' inhoud lopen nogal uiteen.

Voor de een is dat: er vooral vanaf blijven, en voor de ander zit hem dat in de juiste dosering en timing.

Ik ben van mening dat je met hand of been best eens wat harder in mag komen op je punt duidelijk te maken. Met als doel dat je dat vervolgens niet meer hoef te doen. Je doel is te minimaliseren dat je hard in hoef te komen. Zoals in onderstaand geval:

Mindfields schreef:
Zoals je ziet geen enkele spanning of inwerking nodig. Maar als hij een hittepetit dag heeft en er komt een paard langs, dan zal ik toch iets moeten doen om hem te vertellen dat het niet de bedoeling is dat we samen door een hek stuiteren met alle verwondingen van dien.

Mindfields schreef:
Moet ik hem wel eens schopppen/prikken? Nooit.

Gezien de leeftijd en africhtingsgraad van je paard zal dat wellicht niet meer nodig zijn. Maar ooit heb je hem wel eens een keer iets duidelijk moeten maken met je been? Door toch even iets harder in te komen?

Maar 'hard' of 'harder' blijft wel altijd een relatief begrip. Wat bij mijn ene (sensibele) paard als 'hard' ervaren wordt, daar blikt of bloost mijn andere (flegmatiekere) paard amper van. Daarom is dosering zo belangrijk. Die moet je afstemmen op het paard wat je onder je hebt. Zo zacht mogelijk, maar zo hard als nodig.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-11 20:47

Mindfields schreef:

dat is echt gewoon klinklare onzin.[/quote]
Nee hoor dat is het echt niet. Als bitloos verkeerd gebruikt wordt is het net zo erg als wanneer een bit verkeerd gebruikt wordt, en als het "correct" gebruikt wordt is het voor het lijf van een paard slechter dan correct bitgebruik. Ik ken meer paarden die heel heftig reageerden op een bitloos hoofdstel dan paarden die angst voor het bit hebben.[/quote]

Dat is anders. Ik ben het met je eens dat een bitloos hoofdstel dat misbruikt word net zo erg is als een bit die misbruikt is. Maar het is niet zo dat de neus van een paard gevoeligER is dan de mond van het paard. Dat is gewoon echt niet waar.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:49

Xiniee schreef:
Wat kan jij zeveren, bitloos is druk verdeling en waneer je los laat verdwijnt de druk, bij een bit blijft die druk constant, soms 2u lang.

Ohja? :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:53

@Mindding; lijkt het nu of je paard lacht ? Ah nee, de bakstukken drukken die bitten naar boven, lekker veel druk nog voor jij eraan zit.

Met een hackamore uitgezonderd, geloven jullie nu echt dat waneer je x- aantal druk zet op een bit, S&T en een bitloos hoofdstel dat dat allemaal even veel pijn doet.

Nu gaat de reactie zijn "dat is het juist, zware bitten vergen minder druk".
Maar kijk eens naar de moderne dressuur, en schrik ervan hoe een egoisten die mensen zijn.
Prijzen zijn alles maar ze geven niks om hun paard of wat deze voelt, dat is pas pijn zonder reden

Xiniee

Re: sporen om te verfijnen, zware bitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:55

Hoe erg, ik zie op minstend 2foto's dat je paard zijn mond open trekt, helaas zal het bij proberen blijven door die neusriem.
Hij ontwijkt toch van die constante druk, ne heeft er dus last van.

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:00

Xiniee

Mijn paard loopt op mij pinken nageefelijk als hij egt goed nageeft.
ja een deel van de mensen denkt niet aan hun paard nee ,maar in de bitloos wereld heb je die er ook zat tussen zitten.
ik rij mijn paard zelf met de zachte dubbelgebroken trens . mijn paard word knettergek van druk achter ze oren en van druk op zijn neus
dus ja dan vind ik een bit vriendelijker dant bitloos of met een hackmore rijden.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:02

Hahah, Condo staat op stal ook zo te doen, erg druk met zijn mond en altijd beweeglijk, knarsetanden doet hij ook. Tandartsen altijd supertevreden over zijn gebit. Dus een non-argument. Over het bakstukken verhaal: zelfde antwoord.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:03

Xiniee schreef:
Hoe erg, ik zie op minstend 2foto's dat je paard zijn mond open trekt, helaas zal het bij proberen blijven door die neusriem.
Hij ontwijkt toch van die constante druk, ne heeft er dus last van.

Ik denk dat het paard op de laatste foto in jouw profiel ook niet van jan doedel het hoofd verkantelt. En dan te bedenken dat hij dat doet op een van de scherpst werkende bitloze optomingen: een hackamore...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:03

Xiniee schreef:
Maar kijk eens naar de moderne dressuur, en schrik ervan hoe een egoisten die mensen zijn.
Prijzen zijn alles maar ze geven niks om hun paard of wat deze voelt, dat is pas pijn zonder reden

Hoe de 'top'dressuur hun stang en trens gebruikt vind ik walgelijk. Daar staat inderdaad continu druk op.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:04

Sporen draag ik niet.... wellicht begrijp ik daar nog 'iets' van... geloof wel meer in een klein 'drukje' dan in een schop. Wanneer je een spoor op je arm drukt voelt het ook als een drukje, en niet als een steek.... helaas rammen vele mensen zo hard dat ze een
Same goes voor stang en trens, wat mij betreft wordt dat eruit gegooid...

Stang en trens werkt 'verfijnder' bij gratie van het feit dat het paard weet dat hij afgrijselijke pijn in zijn muil krijgt wanneer daar een ruk aan gegeven wordt.... de belofte van een pijnprikkel maakt dat je wel luistert... ook al hangt er een prachtige boog in de teugel.
Wees toch eerlijk, wanneer je zoveel ijzer van die grootte en dat gewicht in je hand houdt, en je voelt aan de zachte buiten en binnenkant van een paardenmond... dan draait je maag toch om? Ik vind het een barbaars middel.
Er is niet voor niets discussie over.

Hoe beter de vaardigheden van de ruiter, hoe beter de band tussen paard en ruiter, hoe kleiner de gebaren/middelen... zou je denken....

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:04

jasmijn78 schreef:
Ik denk dat het paard op de laatste foto in jouw profiel ook niet van jan doedel het hoofd verkantelt. En dan te bedenken dat hij dat doet op een van de scherpst werkende bitloze optomingen: een hackamore...

En op de springfoto staat er nog zoveel druk op de hackamore dat het bakstuk gewoon naar voren getrokken wordt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:09

Mindfields schreef:
jasmijn78 schreef:

En op de springfoto staat er nog zoveel druk op de hackamore dat het bakstuk gewoon naar voren getrokken wordt.

Volgens mij zit het ding dermate los dat het naar voren flappert.... maar dat kan ik verkeerd zien.

Hoe het ook zij.... het begint voor mij een steeds grotere issue te worden: hoe onvriendelijk is een bit nu werkelijk? En zijn we altijd wel zo zacht en mild als we denken? Ik kijk daar kritisch naar en ben er nog niet helemaal uit...
Tot die tijd berust ik ih gebruik van een kaptoom voor AR en dubbelgebroken bitje voor boscross-activiteiten... ik sluit echter niet uit dat er op een zeker moment geen bit meer in gaat....

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:09

Gek dat ik alleen paarden zie met haken op de tanden die heel bang reageren op een bit. En juist paarden die op bitloos heel heftig reageren. Heb nog nooit een heftige reactie op een bit gezien bij een paard zonder haken, ja bij grof gebruik van ruiters. Maar op correct gebruik? Nooit. Wel bij 'correct' gebruik van een bitloos hoofdstel. En ik zie dagelijks veel paarden en ruiters. Nog nooit een jong paard gehad dat door mij opgeleidt is, dus alles zonder dwang en alles logisch opgebouwd, dat bang was voor een bit.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:10

@ Ninx: Nee het wordt naar voren getrokken, tegen zijn oog aan bijna. Haar hand gaat omhoog en de teugel neemt dus de hefboom van de hackamore mee, en die hefboom drukt de riem naar voren. Is echt heel duidelijk te zien.
Laatst bijgewerkt door Mindfields op 30-09-11 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:11

Ninx schreef:
Stang en trens werkt 'verfijnder' bij gratie van het feit dat het paard weet dat hij afgrijselijke pijn in zijn muil krijgt wanneer daar een ruk aan gegeven wordt.... de belofte van een pijnprikkel maakt dat je wel luistert... ook al hangt er een prachtige boog in de teugel.

Ik geloof dat ik daar een andere uitleg bij gegeven heb. Dat jij nu eerder genoemde argumenten blijft herhalen zonder verder inhoudelijk op mijn uitelg in te gaan, is voor mij een teken dat het zinloos is. Iedereen moet lekker doen wat hem/haar het beste lijkt. Maar hou alsjeblieft op met jezelf voor de gek houden dat jij je paard niet bestuurt op basis van ontwijken druk/(pijn)prikkel... Dus in die zin ben je gewoon even barbaars.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:13

Mindfields schreef:
Gek dat ik alleen paarden zie met haken op de tanden die heel bang reageren op een bit. En juist paarden die op bitloos heel heftig reageren. Heb nog nooit een heftige reactie op een bit gezien bij een paard zonder haken, ja bij grof gebruik van ruiters. Maar op correct gebruik? Nooit. Wel bij 'correct' gebruik van een bitloos hoofdstel. En ik zie dagelijks veel paarden en ruiters. Nog nooit een jong paard gehad dat door mij opgeleidt is, dus alles zonder dwang en alles logisch opgebouwd, dat bang was voor een bit.

Nee, ik ook niet.... nooit... die van mij openen de mond zelf al. Ook op alle stallen waar ik ooit heb gelopen.
Dat neemt echter niet mijn twijfels weg.....
Zoals eerder gezegd: een paard is wat dat betreft een 'dom' dier.... het berust in zoveel zaken. Hoeveel paarden met atrofiërende spieren door een slecht zadel lopen ook niet gewoon netjes door?

Als het zonder kan, wil ik het graag zelf zonder doen.... moet gevoelsmatig nog even een 'drempel' nemen...

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:13

Dat mijn lieve schat heet stelling en was btw 5maand gele, ik heb geleerd en rijd nu met halster en neckrope. Ik denk dus wel aan mijn knol ha, maar ik ben net iets te goed denk ik. Bv, mijn paard mageens bokken,geen probleem, het mag 2meter duren als die van de draf naar stilstaan moet, als ik mijn paard ga halen met halster in de wei en hij stapt weg (wat niet erg vaak gebeurt) laat ik hem gerust als het om te rijden was dat ik hem wou gaan halen. Hij geeft me aan dat hij geen zin heeft dus ik luister WEL naar hem
Jullie weten maar leren niet en blijven met S&t en sporen lopen.

@mindfields, waarom trekt je paard der mond open met zulks zwaar in der mond ???
& er is toch een constante druk door bakstukken ?Anders zou het bit eruit vallen, dus ja, der is constante druk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:14

jasmijn78 schreef:
Ninx schreef:

Ik geloof dat ik daar een andere uitleg bij gegeven heb. Dat jij nu eerder genoemde argumenten blijft herhalen zonder verder inhoudelijk op mijn uitelg in te gaan, is voor mij een teken dat het zinloos is. Iedereen moet lekker doen wat hem/haar het beste lijkt. Maar hou alsjeblieft op met jezelf voor de gek houden dat jij je paard niet bestuurt op basis van ontwijken druk/(pijn)prikkel... Dus in die zin ben je gewoon even barbaars.

Dat heb ik niet ontkent... sterker nog: dat is iets waar ik vaak bewust over nadenk en overweeg te veranderen...
En dan moet je weten dat ik iemand ben van een 'open' hand... menig instructeur verzucht dat ik 'te zacht' ben...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 21:15

Dat is geen stelling hoor, dat is een paard wat aan de binnenhand getrokken wordt, en daardoor geen andere manier weet dan te kantelen, omdat het niet rechtgericht door het lijf gaat. Met je 14 jaar heb je een behoorlijk grote mond overigens. Iets dat hangt, staat geen druk op overigens. Dat IS ER gewoon, en doet verder niets.