Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Xiniee schreef:@die dat zegt dat bitloos onprettiger is, bitloos is druk verdeling en waneer je los laat verdwijnt de druk, bij een bit blijft die druk constant, soms 2u lang. Bit is ook veeeel te groot in de paardenmond maar das een andere verhaal.
Druk in de mond is altijd zeer onprettig voor een paard. Zodra je er dan een stang bij doet om het jezelf als ruiter gemakkelijker te maken ben je zwaar verkeerd bezig.
Zoveel dieren, als olifanten en ezels worden zonder ijzer bereden en het paard is gevoelliger.
Zulk metaal als Stang en trens hoort in een museum, en niet in de mond van een dier.
Millanka schreef:donnie13 schreef:Bitloos rijden is niet vriendelijk dat denken de meeste mensen wel ,maar de neus van het paard is gevoeliger dan de mond van een paard
dat is echt gewoon klinklare onzin.
donnie13 schreef:Ook al hang je 100 bitten in je paard ze mond zo lang jij vriendelijk bent met je hand ,heeft je paard nerges last van
Mindfields schreef:Zoals je ziet geen enkele spanning of inwerking nodig. Maar als hij een hittepetit dag heeft en er komt een paard langs, dan zal ik toch iets moeten doen om hem te vertellen dat het niet de bedoeling is dat we samen door een hek stuiteren met alle verwondingen van dien.
Mindfields schreef:Moet ik hem wel eens schopppen/prikken? Nooit.
Mindfields schreef:Bitloos rijden is niet vriendelijk dat denken de meeste mensen wel ,maar de neus van het paard is gevoeliger dan de mond van een paard
Xiniee schreef:Hoe erg, ik zie op minstend 2foto's dat je paard zijn mond open trekt, helaas zal het bij proberen blijven door die neusriem.
Hij ontwijkt toch van die constante druk, ne heeft er dus last van.
Xiniee schreef:Maar kijk eens naar de moderne dressuur, en schrik ervan hoe een egoisten die mensen zijn.
Prijzen zijn alles maar ze geven niks om hun paard of wat deze voelt, dat is pas pijn zonder reden
jasmijn78 schreef:Ik denk dat het paard op de laatste foto in jouw profiel ook niet van jan doedel het hoofd verkantelt. En dan te bedenken dat hij dat doet op een van de scherpst werkende bitloze optomingen: een hackamore...
Mindfields schreef:jasmijn78 schreef:Ik denk dat het paard op de laatste foto in jouw profiel ook niet van jan doedel het hoofd verkantelt. En dan te bedenken dat hij dat doet op een van de scherpst werkende bitloze optomingen: een hackamore...
En op de springfoto staat er nog zoveel druk op de hackamore dat het bakstuk gewoon naar voren getrokken wordt.
Ninx schreef:Stang en trens werkt 'verfijnder' bij gratie van het feit dat het paard weet dat hij afgrijselijke pijn in zijn muil krijgt wanneer daar een ruk aan gegeven wordt.... de belofte van een pijnprikkel maakt dat je wel luistert... ook al hangt er een prachtige boog in de teugel.
Mindfields schreef:Gek dat ik alleen paarden zie met haken op de tanden die heel bang reageren op een bit. En juist paarden die op bitloos heel heftig reageren. Heb nog nooit een heftige reactie op een bit gezien bij een paard zonder haken, ja bij grof gebruik van ruiters. Maar op correct gebruik? Nooit. Wel bij 'correct' gebruik van een bitloos hoofdstel. En ik zie dagelijks veel paarden en ruiters. Nog nooit een jong paard gehad dat door mij opgeleidt is, dus alles zonder dwang en alles logisch opgebouwd, dat bang was voor een bit.
jasmijn78 schreef:Ninx schreef:Stang en trens werkt 'verfijnder' bij gratie van het feit dat het paard weet dat hij afgrijselijke pijn in zijn muil krijgt wanneer daar een ruk aan gegeven wordt.... de belofte van een pijnprikkel maakt dat je wel luistert... ook al hangt er een prachtige boog in de teugel.
Ik geloof dat ik daar een andere uitleg bij gegeven heb. Dat jij nu eerder genoemde argumenten blijft herhalen zonder verder inhoudelijk op mijn uitelg in te gaan, is voor mij een teken dat het zinloos is. Iedereen moet lekker doen wat hem/haar het beste lijkt. Maar hou alsjeblieft op met jezelf voor de gek houden dat jij je paard niet bestuurt op basis van ontwijken druk/(pijn)prikkel... Dus in die zin ben je gewoon even barbaars.