Lichtrijden v.s. doorzitten jong paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ziraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 10:17

ik denk dat het handig is te kijken en voelen naar de balans die het paard wel of niet heeft.
als zn balans redelijk is ga ik doorzitten, om niet steeds ff weg te zijn en het paard goed te kunnen aanvoelen en sturen.
als het paard nog erg wankel is ga ik lichtrijden, met af en toe een paar pasjes doorzitten.
als we ,zeker in het begin, aangaloperen zit ik in de verlichte bij het aanspringen.
als het gaandeweg goed gaat voelen ga ik pas zitten.
verder denk ik dat je dat moet doen waar je het paard het minst in de weg zit, dit is per ruiter en paard verschillend.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 17:19

Radieuxje schreef:
ik zeg: lichtrijden. Paard is jong, heeft iemand op z'n rug wat vreemd is, dus dan maar lichtrijden i.p.v dat gestuiter :=

Een ruiter die stuitert tijdens het doorzitten volgt of de beweging niet, of de beweging is bijna niet te volgens wegens hoog opgooien.
Bij dat laatste zeg ik lichtrijden, en bij dat eerste geval hoort de ruiter niet op een jong paard te zitten vind ik :n... eerst maar eens de beweging leren volgen...

ziraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 09:56

een ruiter die stuiterd of de beweging van een (jong) paard niet onder controle heeft, hoort geen jong paard aan te rijden.
dit kun je dan beter uitbesteden aan iemand die het wel kan.
je wilt een jong paard iets leren dus moet je onafhankenlijk kunnen zitten en het paard duidelijk laten weten wat je bedoelt.
als je zit te wiebellen heb je zelf nog veel te leren denk ik.

melissa256

Re: Lichtrijden v.s. doorzitten jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:02

dat ben ik niet helemaal met je eens ik heb altijd heel stil gezeten met inrijden en doorrijden. en als ik nu maar een millimeter ga verzitten dan springt hij al weg omdat hij dat eng vindt dus bewegen op je paard vindt ik niet zo'n probleem als je hem maar niet in de weg zit.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:05

lichtrijden op jong paard! het lichtrijden is niet voor niets uitgevonden mensen! ja leuk die onafhangkelijke zit maar bewijs maar eens dat je dat kan !!! dan praten we verder!!!!

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:39

De één beheerst nou eenmaal de onafhankelijke zit beter dan de ander, zonder meer waar.
Daarom ben ik ook van mening dat mensen die nog teveel stuiteren door hun eigen zit, niet op een jong paard horen te kruipen..

Lichtrijden is uitgevonden voor degene die nog geen onafhankelijk zit heeft en dus het stuiteren vermindert.
Maar in theorie zal een ruiter die net zo goed kan lichtrijden als doorzitten, beter door kunnen zitten omdat juist dan het gewicht niet veel verplaatst of groter word..
Maar ik ben het met de meesten eens... kijk ook eerst goed naar het paard... en weeg dan je beslissing af wat het beste van toepassing is.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:36

Stil zitten betekend niet onafhankelijk zitten. Weinig ruiters die écht onafhankelijk zitten en onafhankelijk zitten betekend niet dat je ook de juiste ruiter voor een jong paard bent. Daar zijn meer eigenschappen voor nodig ;) Leuk in theorie maar zo blijven dus nog maar weinig ruiters over die zadelmak mogen maken/jonge paarden mogen rijden.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:02

Dat spreekt voor zich dat je meerdere eigenschappen nodig hebt, om een jong paard te kunnen rijden.
Je zit nooit stil op een paard, je beweegt mee in zoverre dat lukt... dat is in mijn ogen een onafhankelijk zit plus dat je je evenwicht bijvoorbeeld niet uit je handen haalt.

Wat is in jouw ogen dan een onafhankelijke zit? Daar ben ik wel nieuwsgierig naar :j

LoverHorses0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 19:05

ik denk dat je het beste kan lichtrijden. daardoor kan je paard zich makkelijker bewegen dus hoeft hij minder moeite te doen

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 20:59

Je kunt heel 'netjes' stil zitten terwijl je toch je lijf verkeerd gebruikt.

Onafhankelijk zitten betekent voor mij:
Een juist gekanteld bekken, gelijke druk over twee zitbeenknobbels, afhangende benen met gelijke druk op twee stijgbeugeld, een ontspannen onderrug, rompstabiliteit, ontspannen schouders op gelijke hoogte, een meeverende arm/hand met daarbij ontspannen schouder/elleboog/pols verbinding, ontspannen vingers. Dat alles in een rechte lijn van oor, door schouder, door heup, naar hak van de voet.
En al die lichaamsdelen moeten onafhankelijk van elkaar hulpen kunnen geven in de juiste dosis, dus bijv. je ringvinger kunnen ontspannen en daarbij de middelvinger kunnen aanspannen. Je kuiten aanspannen terwijl je billen ontspannen, links iets kunnen aanspannen terwijl je rechts ontspant en visa versa.

In die houdingen bewust de juiste spieren ontspannen en aanspannen om de bewegingen van het paard te volgen zodat het paard geen hinder ondervindt van de ruiter en alle hulpen duidelijk en correct aankomen bij het paard.
Kortom, heel weinig ruiters die dat kunnen, anders waren er veel meer succesvol in de top ;)

Dit blijft altijd het streven in mijn ogen maar in de praktijk zul je toch echt af en toe je paard in de weg zitten om hierbij in de buurt te komen want de enige manier om het te leren is oefenen, oefenen, oefenen..

Daarbij kun je nog zo netjes en onafhankelijk mogelijk zitten op een 'ouder' paard die meer doorgereden is, dat wilt nog niet zeggen dat het op een jong, ongebalanceerd paard ook lukt en hoe moet je het leren als je het nooit mag doen?

En hoe oud moet een paard minimaal zijn om hem in de weg te mogen zitten om aan je zit te werken?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:22

Solvej schreef:
Dit blijft altijd het streven in mijn ogen maar in de praktijk zul je toch echt af en toe je paard in de weg zitten om hierbij in de buurt te komen want de enige manier om het te leren is oefenen, oefenen, oefenen..

Geïsoleerde bewegingen, dus alleen 1 lichaamsdeel bewegen/gebruiken is iets wat buikdansers ook heel goed moeten kunnen. Optie dus om zonder paard te gaan oefenen.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:59

Een goed trainingsprogramma voor ruiters zonder een paard is zeker handig en goed en helpt de zit verbeteren, niet voor niks dat topruiters ook bijv. fitnesstrainingen, flexchairtrainingen etc. (moeten) volgen vanuit het kader. +:)+

Maar dan nog zul je je ruitergevoel ook op een echt paard moeten trainen met echte, onverwachte bewegingen. Ook al kun je nog zo goed buikdansen, dan heb je enkel met je eigen beweging te maken en niet met de externe (soms onverwachte) beweging van het paard waarin de houding nog altijd zo onafhankelijk mogelijk moet blijven. Wel wordt het gemakkelijker om correct te zitten met lenige spieren en soepele gewrichten.

Sport draait altijd om beheersing van je lijf, het aansturen van de kleinste spiertjes om de juiste technieken toe te passen. Paardrijden (en dus goed op je paard zitten waardoor de hulpen juist aankomen en je het paard zo optimaal mogelijk kunt trainen) is dus extra moeilijk doordat je niet alleen je eigen lijf juist moet leren gebruiken maar ook het paard moet leren zijn eigen lijf juist te gebruiken (die geen flauw idee heeft waarom :+ ).
Om die beheersing te krijgen zul je dus ook echt de kans moeten krijgen (en nemen) om dat te oefenen op een paard en het liefst zoveel mogelijk verschillende paarden. Natuurlijk maak je dan fouten en zelfs als je denkt netjes te zitten kan het nog beter en denk je -als je vooruit bent gegaan- een jaar later "had ik toen maar zo netjes gereden als nu". Dat is nou juist het leuke, je bent nooit uitgeleerd!

Lang verhaal, maar daarom vind ik -ook al is dat niet altijd fijn voor het paard- dat de ruiter (onder goede begeleiding) de kans moet krijgen goed te leren zitten, ook op jonge paarden. Voor alles moet een eerste keer zijn (manegepaard, opgeleid paard, jong paard), anders leer je het nooit ;)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:50

Ik zit nóóit door een op een jong paard, hooguit om hem zachtjes terug te rijden.
Met lichtrijden ontlast je de rug meer en loopt een paard gevoelsmatig meer op eigen benen, vandaar de voorkeur.

Hoe dan ook: Indien een ruiter zelf nog naar balans zoekt of moeite heeft met het volgen van de bewegingen behoor je mijn inziens niet op de rug van een jong paard te stappen. Als je het dan toch doet, rij licht asjeblieft...

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:11

Solvej schreef:
Lang verhaal, maar daarom vind ik -ook al is dat niet altijd fijn voor het paard- dat de ruiter (onder goede begeleiding) de kans moet krijgen goed te leren zitten, ook op jonge paarden. Voor alles moet een eerste keer zijn (manegepaard, opgeleid paard, jong paard), anders leer je het nooit ;)

Toch zal ik niet snel aan iemands zit werken op een jong paard (hooguit licht verbeteren, maar dan moet de basis dus al goed zijn). Voor zitlessen gebruik ik een doorgewinterd leerpaard, met voldoende kracht in zijn lijf om een balanszoekende ruiter te dragen. Jonge paarden zijn mijn inziens nog veels te gevoelig voor negatieve ervaringen en hebben vaak moeite met het 'in perspectief' plaatsen van onbedoelde hulpen, logisch want ze kennen het nog niet, en naar mijn mening behoort dit ook nog helemaal geen deel uit te maken van hun basisopleiding.

Onlangs kreeg ik iemand op bezoek voor mijn merrie, reed zelf op een wat hoger niveau maar kon dus absoluut haar been niet aanleggen. Zodra ze haar been aanlegde kukelde ze voorover. Gevolg: Automatisch een ophouding, paard komt terug in haar beweging... Ruiter legt opnieuw haar been aan om de merrie voorwaarts te drijven, en het riedeltje herhaalt zich wederom. Ja sorry daar ben ik dan heel snel klaar mee; Het is dat mijn merrie heel geduldig en netjes is opgeleid, en dat ze geen kwaad in de zin heeft... Maar tegen dit soort ruiters zal ik haar ten alle tijden beschermen. Excuus van de ruiter: "Ja mijn kuitspieren zijn niet zo sterk" en dan denk ik; Kind wat doe je dan hier? Ga naar de sportschool, squaten, lunges doen... Van mij part gebruik je de leuning van de bank, of berijd je je man om spieroefeningen te doen, en kom daarna maar eens terug. Ik vind het onbegrijpelijk dat die mensen serieus verwachten een (relatief) jong paard aan het lopen te krijgen, laat het dan gewoon over aan de mensen die al wel een onafhankelijke zit hebben met meer spiercontrole, en ga zelf oefenen op je speelgoedpony danwel doorgewinterde leerpaard. Ik vind het zo zonde als hier jonge dieren voor gebruikt worden...

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:47

Je kunt ook aan de zit van de ruiter werken zonder er direct een zitles van te maken. Mijns inziens begint alles bij de zit, aangezien een paard loopt zoals de ruiter hem rijdt en júist bij jonge paarden merk ik direct enorm veel verschil met kleine aanwijzingen/verschillen in de houding van de ruiter ómdat die nog niet veel balans hebben.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:20

Ik rijd licht.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 13:27

Ik heb het topic min of meer doorgelezen en ik zie telkens de uitspraak 'met lichtrijden belast je de rug minder' terugkomen.

Maar hoe kan het omhoog komen en weer gaan zitten de rug minder belasten? Je bent en blijft even zwaar, of je nu staat of zit, en dat gewicht is als het goed is over het zadel verdeeld, zowel als je zit als wanneer je staat.
Ik ben oprecht benieuwd wat daar de theorie achter is, aangezien ik zelf het idee heb dat lichtrijden meer is bedacht voor het gemak van de ruiter, dan het gemak van het paard.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:59

Julius_juut, dan moet je misschien het topic even goed doorlezen ipv min of meer want dat is al uitvoerig besproken ;)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:38

Hmm... ik lees vooral mensen die het er mee eens zijn dat doorzitten beter is, niet zo zeer argumenten waarom het beter zou zijn om licht te rijden. Enkel dat het voor mensen die zelf niet goed zitten een uitkomst is.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:10

En aangezien een paard loopt zoals de ruiter hem rijdt een sterk argument als je het mij vraagt ;)

Er staat ook in het topic dat lichtrijden geen gewicht verminderd maar het buitenbeen van het paard (dat in wendingen de grootste draai maakt) meer bewegingsvrijheid geeft in het geval van disbalans bij paard en ruiter.

De algemene conclusie was dus dat indien het paard en/of de ruiter balans missen, het verstandiger is om licht te rijden. Wanneer de ruiter onafhankelijk in de beweging van het paard mee kan gaan dan kan doorzitten gunstiger zijn voor de opleiding van het paard.

Verder moet een ruiter wel de kans grijpen om aan die onafhankelijke zit en balans te werken.

Dat niet iedereen het met elkaar eens is of er even bewust bij stil staat waarom, dat is logisch.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 06:26

Ik heb mijn paard indertijd toch voornamelijk 'doorzittend' in en door gereden.
Voornamelijk omdat ik dan alles kan voelen, meteen kan corrigeren
Zonder dat ik, in het gunstigste geval, een halve drafpas te laat ben. En omdat het me makkelijker afgaat, vooral bij jonge, zwabberende paarden; kan beter volgen.

Buiten dat; (ik ben aan het brainstormen, zijn geen gemeten feiten!)
Lichtrijden is een op en neer waardse beweging. Niet alleen de druk op de rug is daarbij niet gelijk; nl; bij het naar benedengaan komt niet alleen het gewicht terug in het zadel, maar ook een extra gewicht door neerwaardse kracht; zwaartekracht. Verwaarloosbaar klein, maartoch. Omdat, als je het aantal druk op de rug zou uittekenen met een lijn, zou de lijn voor het lichtrijden telkens bij het staan dalen en bij het neerkomen stijgen. Bij het Doorzitten is de lijn die je zou meten veel constanter.,.

Note: natuurlijk het je, als je gaat staan tijdens het lihtrijden ook opwaardse kracht; je spieren. Imo zal dat verschil in druk op de rug geven: tijdens gaan staan, anders dan zitten, anders dan gaan zitten.

Ook zou je eraan kunnen denken dat er telkens speling is tussen zadel en zitvlak van de ruiter tijdens lichtrijden, wat zou kunnen betekenen dat de ruiter de kans krijgt om telkens NET wat anders in het zadel te komen, zeker bij jonge zwabbers. Ook zal je dit, als je het merkt, pas bij de volgende 'landing' herstellen. onafhankelijke zit of niet, feilloos ben je nooit. Tijdens doorzitten zou je, imo, moeilijker uit balans komen, je blijft namelijk zitten. (bovenlichaam en uberhaupt balans en meezitten moeten natuurlijk wel in orde zijn, maar dat geldt altijd )

Interessantw stof om over na te denken, worden veelal dingen aangenomen 'omdat dat nou eenmaal zo is' of 'in de boeken staat'. What if its wrong? Tegenwoordig kunnen we dit soort dingen meten,. maar niet alle ruiters zijn hetzelfde, kunde is altijd een pre.