Welke hulpen zou jij wel kunnen weglaten tijdens het rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Welke hulpen zou jij wel kunnen weglaten tijdens het rijden?

Zithulpen
12 (3%)
Teugelhulpen
76 (19%)
Beenhulpen
26 (6%)
Stemhulpen
100 (25%)
Extra hulpen (Zweep, sporen)
176 (45%)

Totaal aantal stemmen: 390

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:03

Ik kan als ik wil mijn paard (in de piste toch) alleen op mijn zit rijden

Moll

Re: Welke hulpen zou jij wel kunnen weglaten tijdens het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:17

Foto's van ieder die zegt dat ze het paard alleen op zit correct kunnen rijden, dus nagevelijk over de rug in de juiste stroomt en of buiging, en correct gedragen en geplaatst achterbeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:20

niet echt puur dressuur.... maar ik krijg hem op stop, sturen,.... op de zit

ik zeg niet dat het corect is he... mijn paard en ik zijn (nog steeds) wat beginnelingen in dressuur

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:21

de extra hulpen. Ik kan prima zonder!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:29

Een paard correct rijden zonder benodigde hulpen is niet mogelijk

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 12:42

Moll schreef:
Foto's van ieder die zegt dat ze het paard alleen op zit correct kunnen rijden, dus nagevelijk over de rug in de juiste stroomt en of buiging, en correct gedragen en geplaatst achterbeen.

Moll schreef:

Dat ligt er wel aan wat je met correct rijden bedoeld....
Is correct rijden dat je paard reageert op je hulpen en daardoor zoals door jou beschreven 'nagevelijk over de rug in de juiste stroomt en of buiging, en correct gedragen en geplaatst achterbeen' houding aanneemt,
of doet alleen het eindresultaat ertoe (weer 'nagevelijk over de rug in de juiste stroomt en of buiging, en correct gedragen en geplaatst achterbeen')?

Ik denk namelijk dat je een intelligent paard wel aan zou moeten kunnen leren deze houding aan te nemen, zonder dat je alle hulpen erbij hebt (Zwepen en sporen even buitengesloten).
Denk maar aan mensen die zonder tuig rijden, als zij correct blijven rijden, zal het paard zijn achterbeen onderbrengen, en over de rug gaan lopen, mischien zelfs zijn hoofd in gewenste houding brengen...

Edit: Even voor de duidelijkheid, ik ben het iig met je eens over wat de goede houding van een paard tijdens het rijden is :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 13:53

Laaavo schreef:
Moll schreef:

Moll schreef:

Dat ligt er wel aan wat je met correct rijden bedoeld....
Is correct rijden dat je paard reageert op je hulpen en daardoor zoals door jou beschreven 'nagevelijk over de rug in de juiste stroomt en of buiging, en correct gedragen en geplaatst achterbeen' houding aanneemt,
of doet alleen het eindresultaat ertoe (weer 'nagevelijk over de rug in de juiste stroomt en of buiging, en correct gedragen en geplaatst achterbeen')?

Ik denk namelijk dat je een intelligent paard wel aan zou moeten kunnen leren deze houding aan te nemen, zonder dat je alle hulpen erbij hebt (Zwepen en sporen even buitengesloten).
Denk maar aan mensen die zonder tuig rijden, als zij correct blijven rijden, zal het paard zijn achterbeen onderbrengen, en over de rug gaan lopen, mischien zelfs zijn hoofd in gewenste houding brengen...

Edit: Even voor de duidelijkheid, ik ben het iig met je eens over wat de goede houding van een paard tijdens het rijden is :)

Ik ben van mening dat je je paard dit alles niet kan leren zonder de juiste hulpen dat klopt.
En ik ben ook van mening dat wanneer het paard dit alles heeft geleerd je het niet kan onderhouden zonder de desbetreffende hulpen er is dan geen Durchlässigkeit

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-11 13:59

Ben je het dan wel met me eens dat je een paard kan leren om de juiste houding aan te nemen, dus dat hij die ook zal aanemen als er 1 van de hulpen ontbreekt?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 15:05

Ook ik kan niet zonder al deze hulpen.
Een paard moet iedere keer weer gemotiveerd worden, dmv deze hulpen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:36

Laaavo schreef:
Ben je het dan wel met me eens dat je een paard kan leren om de juiste houding aan te nemen, dus dat hij die ook zal aanemen als er 1 van de hulpen ontbreekt?

Nee dat ben ik niet met je eens, èen houding aan nemen is niet het zelfde als gedragen zijn en door het lichaam komen.

Surprise_Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 16:41

Ik heb alleen m'n stem nodig, het drijft zo onhandig als je naast je paard hangt, weet je... :+

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:59

Eigenlijk, helemaal geen.

Ik rij met zweep, omdat ze anders nooit aan mn been wordt, been- , zit- en stemhulpen zijn sws heel belangrijk voor mij en teugelhulpen gebruik ik om te begrenzen.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:28

Stemhulpen, en de zweep tijdens de cross.

Sporen/zweep rijdt ik nooit mee in de dressuur of bij het springen.
Wel een zweep tijdens de cross, stom eigenlijk want heb hem nooit nodig gehad. Die zou daarom dus weg kunnen.

Verder ben ik erg kritisch op mezelf wat betreft het rijden met zit, teugelhulpen gebruik ik bijna niet.
Stemhulpen zijn er meer voor mezelf heb ik het idee, die kunnen ook wel weg.
Overigens reed ik 'vroeger' wel met sporen en zweep tijdens het springen of de dressuur, ben nu gelukkig een stuk bewuster gaan rijden.

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 14:54

Voor mij zijn tijdens het rijden vooral de stem en de zithulp erg belangrijk!
Zonder die 2 zou ik absoluut niet kunnen, zonder de rest misschien na heel veel training wel.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:45

Moll schreef:

Waarom? Ik zeg dat ik op zit kan rijden dus dan hoef ik me niet te bewijzen hier lijkt me.
(Niet dat je het speciaal over mij had, maar wel ook.)

Nageeflijk over de rug misschien niet, hoogstens sommige stukken maar het ging hier geloof ik om de overgangen en sturen, tenminste dat is waar ik het over heb, en wat ik zonder iets kan.

Trakky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 07:02

Wanneer ik dit allemaal lees weet ik niet waarom je dan hulpen hebt uitgevonden? Net of het paard van alleen loopt vreemd allemaal vind ik.
Mij is geleerd dat de stem hulpen ondersteunende hulpen zijn net zo als de zweep en de sporen en dat je de stem in de proef niet mag gebruiken dus die kan je weglaten net zo als de zweep die bij eventing ook niet gebruikt mag worden bij de dressuur alle andere hulpen heb je toch echt wel nodig om het paard te rijden volgens mij.

NicKIMoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 15:40

Mijn stem zou ik ook wel weg kunnen laten, maar soms is het wel fijn voor het paard om je stem te gebruiken.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 17:51

ik kan zonder stem hulpen en de extra hulpen maar toch rijd ik hem daar wel mee. Mijn sporen gebruik ik om hulpen te verfijnen en m'n zweep heb ik eigenlijk alleen maar vast en gebruik hem wanneer nodig al is dit zeer weinig. Stemhulpen gebruik ik om te belonen :)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:35

Er zijn mensen die zeggen dat het paardje dat ik rij niet zonder sporen en zweep gereden kan worden, maar daar heb ik totaal geen moeite mee. Stemhulpen zijn voor mij ondersteunend, maar niet nodig. Met zit kan ik sturen en tempo deels bepalen. Om het paard geactiveerd te houden en zijn achterhand goed te laten gebruiken gebruik ik de beenhulpen, en de teugels zijn er voornamelijk voor verfijning.
Als ik het paard basisdingetjes wil laten doen kan ik dus volstaan met zit en been; als ik echt met dressuur aan de gang wil en met nageeflijk lopen is een teugel ook redelijk essentieel; stem en andere hulpen kan ik eventueel zonder.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:38

Er zijn serieus mensen die zonder zithulpen kunnen rijden :oo Hoe doe je dat ?!

Ik heb gekozen voor teugelhulpen, stemhulpen en extra hulpen. Vooral de laatste twee.