Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) 
Odini schreef:na een zware training neem ik altijd de eerste twee volgende dagen wat gas terug, om hem te laten herstellen van eventuele spierpijn. Op die dagen doe ik wat lichter gymnastiserend werk en komt het zelden voor dat ik hem moe rij.
Tijdens een zwaardere training merk ik dat hij moe is, op het moment dat oefeningen moeilijker worden, hij minder constant in tempo, ritme en aanleuning wordt en bijvoorbeeld aan de voorkant wat dieper probeert te gaan lopen. Ik probeer altijd met regelmaat even tussendoor met een lange teugel te stappen, maar zodra ik op het punt kom dat hij vermoeid raakt, dan maak ik af waar ik mee bezig ben, en dan ga ik daarna uitstappen. Het is niet zo dat ik direct de stekker eruit trek, hij moet ook leren dat ie het wel even af moet maken, maar ik zorg er wel voor dat ik dan nog max 5 minuten aan het werk ben en echt niet langer. Heeft ook geen zin, ze worden er niet fijner van.