Hoever rijd jij door als je paard aangeeft moe te zijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 19:49

moe is de mijne niet snel.. maar ik geef haar wel af en toe een lekker teugeltje en ga lekker een rondje stappen *\o/*

xhoppa

Re: Hoever rijd jij door als je paard aangeeft moe te zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 20:02

Als mijn paard beetje begint te slenteren, dus haar beentjes niet meer goed optilt dan rij ik meestal nog wel even door en dan lekker uitstappen. Ze heeft dit niet vaak meestal als ik les heb gehad of lang met haar heb gegaloppeerd.
Mijn verzorgpaardje heeft zeker wel een half jaar stil gestaan met iedere dag 15 stappen, we zijn nu ongeveer 2 weken weer aan het rijden. We stappen wel alleen maar, maar dan nu in de bak en als hij aangeeft dat hij moet is ga ik nog even over het harde stappen, want de bak is natuurlijk wel zwaarder en ze moet alles weer opbouwen. (deze week was de bak echt verschrikkelijk zwaar :( )

Meisje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 09:07

Meestal rijd ik haar nog een paar minuutjes door als ik merk dat ze moe begint te worden. Dit om haar conditie wat beter te maken.
Natuurlijk dan geen volle galop, maar gewoon een rustig maar netjes drafje of nog even intensief stappen en lekker buigen.
Mijn oude verzorgpaard mocht altijd stoppen wanneer ze moe was, maar die ging dan na 10 minuten ook al expres hijgen en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn haha:p

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 12:27

Niet altijd, maar soms rij ik net iets langer door (verbetering conditie).

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 20:53

Mijn vorige pony was af en toe echt knoertvervelend, dan ga ik gewoon net zo lang door tot hij zich gedraagt. Heb er een keer wel ruim 3 uur opgezeten, ik was kapot, pony kapot maar die streken liet hij daarna gelukkig achterwege... :Y)

Als mn pony zich goed gedraagt ben ik met een half uurtje wel klaar, maar als ze echt door blijft klieren dan gaan we door tot zij opgeeft. In het begin bleef ze rustig 2 uur lang steeds maar wegrennen, steeds maar bit vastpakken maar gelukkig snapt ze nu dat ik degene ben met de langste adem. Zodra zij nu aangeeft dat ze moe is dan ga ik lekker uitstappen, al heeft ze een vrij goede conditie :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 20:22

bij mij is het probleem... hevig...moe...Hevig dus tja... dan is dat even draven/stappen en dan kunnen we er weer tegen

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 13:48

Ik stop voor het paard moe wordt. Wanneer je een paard door rijd wanneer het moe is is de kans op protest etc. groot en dt wil je voorkomen.

dvfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 16:53

Wat doe je zelf? Kijk als ik lang niet gesport heb dan moet ik ook mijn conditie opbouwen en ik denk dat, dat het zelfde is als bij paarden. Vraag natuurlijk niet teveel van je paardje als je net begint maar maak een schema. En rij bv elke keer wat zwaarder of ietsjes langer door. Maar ook verschillende oefeningen herhalen.

Odini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:49

na een zware training neem ik altijd de eerste twee volgende dagen wat gas terug, om hem te laten herstellen van eventuele spierpijn. Op die dagen doe ik wat lichter gymnastiserend werk en komt het zelden voor dat ik hem moe rij.

Tijdens een zwaardere training merk ik dat hij moe is, op het moment dat oefeningen moeilijker worden, hij minder constant in tempo, ritme en aanleuning wordt en bijvoorbeeld aan de voorkant wat dieper probeert te gaan lopen. Ik probeer altijd met regelmaat even tussendoor met een lange teugel te stappen, maar zodra ik op het punt kom dat hij vermoeid raakt, dan maak ik af waar ik mee bezig ben, en dan ga ik daarna uitstappen. Het is niet zo dat ik direct de stekker eruit trek, hij moet ook leren dat ie het wel even af moet maken, maar ik zorg er wel voor dat ik dan nog max 5 minuten aan het werk ben en echt niet langer. Heeft ook geen zin, ze worden er niet fijner van.

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:03

Gebeurt niet vaak, maar als dat gebeurt zijn we ergens in het bos en mag hij gewoon op z'n gemakje stappen tot we weer verder kunen.

toedelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:19

Ik rijd niet per se door totdat zij moe wordt/is, maar ik wil toch wel minstens een uur rijden per dag (we volgen (nog) geen trainingsschema, nadruk ligt meer op recreatief rijden, maar we doen wel oefeningen). De ene keer resulteert dat in een lichtere 'training', de andere keer een wat zwaardere.
Ik kan me dan ook goed vinden in wat Odini zegt:

Odini schreef:
na een zware training neem ik altijd de eerste twee volgende dagen wat gas terug, om hem te laten herstellen van eventuele spierpijn. Op die dagen doe ik wat lichter gymnastiserend werk en komt het zelden voor dat ik hem moe rij.

Tijdens een zwaardere training merk ik dat hij moe is, op het moment dat oefeningen moeilijker worden, hij minder constant in tempo, ritme en aanleuning wordt en bijvoorbeeld aan de voorkant wat dieper probeert te gaan lopen. Ik probeer altijd met regelmaat even tussendoor met een lange teugel te stappen, maar zodra ik op het punt kom dat hij vermoeid raakt, dan maak ik af waar ik mee bezig ben, en dan ga ik daarna uitstappen. Het is niet zo dat ik direct de stekker eruit trek, hij moet ook leren dat ie het wel even af moet maken, maar ik zorg er wel voor dat ik dan nog max 5 minuten aan het werk ben en echt niet langer. Heeft ook geen zin, ze worden er niet fijner van.

Mocht ze het een keer zwaar hebben gehad na een 'training', dan doen we de dagen erna wat lichter werk.
En ze moet inderdaad wel eerst de oefening afmaken als ze moe wordt.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 11:30

Als ik merk dat hij moe begint te worden, dus oefeningen mis gaan die prima gingen vantevoren, onrustig in mond/kaak/aanleuning en veel in tempo terugvalt. Dan doe ik nog een een oefening waarvan ik weet dat die bevestigd is om de training op een positieve manier af te sluiten, daarna laat ik hem nog even lang en laag stappen, nageeflijk en oefeningen met ruime bogen en daarna gaan de teugels helemaal los en word uitgestapt. Daarbij mag hij onder het rijden diverse keren even stappen en pas ik mijn trainingsschema aan op dat wat ik heb gedaan de laatste training etc etc. Mijn pony doet eigenlijk altijd heel erg zijn best, dus vind het niet erg als hij op een gegeven moment duidelijk aangeeft dat hij er genoeg van heeft die dag. Imo heeft het geen enkel zin een moe paard door te jagen gewoon omdat de ruiter zijn uurtje niet helemaal gehad heeft. Een paard doorjagen dat moe is zal een negatieve ervaring overhouden en conditie train je sowiezo op een andere manier. Natuurlijk moet je wel vermoeidheid/ dwarsheid kunnen onderscheiden.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:24

We verleggen langzaam onze grenzen, steeds een stukje verder.
In tijd (dus duur van het rijden) en in zwaarte van de oefeningen, want hij moet steeds stukje over de drempel, die door te trainen steeds stukje verder weg komt te liggen.

Als we nooit richting die drempel gaan en pasje erover, krijgt mijn paard niet extra conditie en kracht.

Hiermee bedoel ik niet dat hij erover gejaagd wordt of zo, bovendien heeft het geen zin om zwaar vermoeid paard nog aan zijn lijf te willen zitten, want al wil hij dan nog, dan kan hij niet meer.
En ook niet als hij gisteren prive les heeft gehad en stinkend zijn best heeft gedaan, dat ie vandaag nog even afgejakkerd wordt. Dan is juist dag erna voor relaxt rijden.
(voor het idee, heb hem sinds vorig jaar febr. en tot juli dit jaar hoefde hij maar 3x per week aan het werk,
ondertussen moet hij 5 x per week aan het werk.)

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 13:24

Ik ben de conditie van mijn paard aan het verbeteren en neem tijdens het rijden vaak een of twee korte pauzes en dan ga ik weer verder. Als mijn paard moe is, gaat hij met zijn hoofd schudden en lastig doen. Vaak draaf ik dan nog 5-10 minuten door en ga dan droogstappen.

Iljatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:50

ik vind dat het voor ons allebij leuk moet blijven, dus meestal stop ik meteen of na een paar minuten en stap ik lekker lang met hem uit :)

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:58

Ik heb de afgelopen weken de conditie van mijn pony ook terug opgebouwd. hierbij werkte ik tegelijker tijd aan het loswerken. als hij moe is, maar nog niet goed los is moet hij helaas nog even door. dit kan ook zijn dat ik hem alleen nog loswerk in stap. Tegenwoordig is hij binnen een kwartier goed los maar nog niet moe. dan hoeft hij ook niet door. los = stoppen. dan werkt hij ook het lekkerste mee. en ach, als hij nu moe is, wat dus betekent dat hij hard gewerkt heeft, krijgt hij de volgende dagen om bij te komen.

SimoneUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 17:59

meestal ga ik n stuk stappen met mn hafje..
Mn fjord heeft genoeg energie en laat het bijna nooit merken als ze moe is :p