Hoe vaak rijden jullie je 3 jarige paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:06

JoviBan schreef:
Toen mijn paard nog 3 was, reed ik nog helemaal niet met haar. Op 3-jarige leeftijd vind ik ze daar nog veel te jong voor. Op 4-jarige leeftijd heb ik haar heel basic ingereden en nu ze 5 is, pakken we het verder op. Longeren doe ik niet aan.

Ik longeer ook weinig. Mijn paard heeft er een gruwelijke hekel aan!!!
Wil veel liever gezellig bij me staan knuffelen. Ik doe hem er echt geen plezier mee!

Arabesk

Re: Hoe vaak rijden jullie je 3 jarige paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:58

Ik heb mijn eerste paard ingereden met 3 omdat ik toen niet beter wist, mijn tweede paard is pas doorgereden vanaf dat hij 7 jaar was! Ja, bokt leest het goed 7 jaar.

Citaat:
Leeftijd waarop paarden worden ingereden De meeste mensen hebben ooit wel gehoord dat je een paard pas mag inrijden als hij drie jaar oud is. IJslanders lijken wel van een andere planeet te komen, die worden pas ingereden als ze vijf jaar oud zijn! Quarters worden daarentegen heel jong ingereden, al met 2,5 jaar oud. Engelse volbloeds worden het jongst ingereden: als ze 1,5 jaar zijn soms al, omdat ze al moeten koersen met 2 jaar.

Zijn sommige rassen echt sneller volwassen dan andere? Hoe schadelijk is het nou eigenlijk om een paard te jong in te rijden? En wat is ‘te jong’? Allereerst zullen we de vraag moeten beantwoorden wat er allemaal in een paardenlichaam gebeurt zolang een paard nog in de groei is.

Wat gebeurt er in het paardenlichaam als een paard nog groeit?
Zolang een paard nog groeit worden de botten langer.Een bot bestaat uit drie onderdelen: diafyse, twee metafysen, en twee epifysen, zie plaatje 1. Bij nog niet volgroeide paarden zit er tussen de metafyse en de epifyse een groeischijf. In zo’n groeischijf wordt nieuw bot gevormd dat er voor zorgt dat het bot langer kan worden.

De groeischijven bestaan uit niet verkalkt kraakbeen. Kraakbeen is minder sterk dan bot. Pas als een dier volwassen is, verkalken de groeischijven. Raakt een groeischijf tussentijds beschadigt dan wordt het bot minder lang.

Hormonen sturen de groei aan. Tenzij je bepaalde hormonen gaat inspuiten bij je paard, is er aan het hele proces niets te versnellen of te vertragen.

Waar zitten al die groeischijven en wanneer sluiten ze?

Het paardenlichaam zit vol met dit soort groeischijven: in de benen en in de rug. Het verbenen van het kraakbeen in de groeischijven, ook wel ‘sluiten van de groeischijven’ genoemd, begint onder in het lichaam van het paard. Bij de geboorte is de groeischijf van het hoefbeen al gesloten. Dit moet ook wel, als je bedenkt dat een veulen binnen een aantal uur moet kunnen meelopen met de kudde en het hoefbeen dus direct al best veel te verduren krijgt. Dit onderdeel moet dus al ‘af’ zijn en direct klaar voor gebruik.

Hieronder is aangegeven in een plaatje, wanneer welke groeischijf in de benen van het paard sluiten.

Dat de groeischijven in de benen gesloten moeten zijn voordat je op een paard stapt dat weten de meeste mensen nog wel. Wat de meeste mensen niet weten, is dat ook in de ruggengraat en heup van het paard groeischijven zitten. Die gaan pas sluiten nadat de groeischijven in de benen gesloten zijn.

De ruggengraat van het paard bestaat uit 32 wervels tussen de schedel en de achterkant van het paard. Op elke ruggenwervel zitten meerdere groeischijven. Deze sluiten pas als een paard 5,5 jaar oud is op z’n vroegst! Hoe groter je paard is en hoe langer zijn nek is, des te langzamer gaat dit proces. Een KWPN-er is pas volwassen als hij acht jaar oud is. Het allerlaatste sluiten de groeischijven in de nekwervels ter hoogte van de basis van de nek van het paard. Een belangrijke reden om jonge paarden niet bij te zetten met longeren en ook de nek zo veel mogelijk vrij te laten in alle situaties.

Maar wanneer kan ik dan beginnen met rijden?

Het zal misschien vervelend zijn om te horen, maar geen enkel paard, van welk ras dan ook is volwassen voordat hij zes jaar oud is. De mensen van IJsland hadden dus veel beter in de gaten wanneer een paard voor het eerst bereden kon worden, dan wij mensen van het vasteland.

Wat gebeurt er als ik wel eerder op mijn paard stap?

De grootste schade die je waarschijnlijk zult aanrichten is schade aan de rug.

Moet je dan al die tijd je paard maar in het land laten staan?

Nee, er zijn 1001 dingen die je je paard kunt leren voordat je op hem gaat rijden. Kijk maar eens naar de grondwerkopdrachten bij natural horsemanship, bijvoorbeeld van Parelli. Parelli biedt enorm goed zelfstudiemateriaal waar je een hele lange tijd meer vooruit kunt. Tegen de tijd dat je toe bent aan rijden, is je paard al aan alles gewend, is hij al te sturen en te wenden op de kleinste commando’s. Steppen of wandelen met je paard is ook heel leuk voor degenen die geen zin hebben om een natural horsemanship programma te doorlopen.

Maar waarom mag je dan al met een 3 jarig paard starten op wedstrijden?

In de dressuur mag je een paard starten als een paard 3 jaar is geworden. De bedenkers van dressuur leefden in een hele andere tijd, waarin paarden onderdeel waren van oorlogsmaterieel. Echter de paarden van de Spaanse rijschool worden ook eerst heel lang aan de hand getraind en pas vanaf een jaar of acht gaan ze moeilijke oefeningen doen en pas vanaf 10 jaar draaien ze mee in de shows. Veel paarden halen daar met gemak de respectabele leeftijd van dertig jaar en draaien op die leeftijd mee in de opleiding voor nieuwe ruiters. Iets dat bijna onwaarschijnlijk lijkt als je ziet op welke leeftijd moderne sportpaarden met pensioen gaan.

In de endurance mag je meedoen met een paard in de laagste klasse als het minimaal vier jaar oud is. Al een verbetering ten opzichte van de dressuurwedstrijden. Klasse II mag vanaf vijf jaar en klasse III vanaf zes jaar. Klasse IV is opgesplitst in IV tot 140 km, hiervoor moet een paard minimaal zes jaar oud zijn, voor 140-160 km minimaal zeven jaar. Als je bedenkt dat de groeischijven in de rug op z’n vroegst pas sluiten met 5,5 jaar, geeft het toch te denken dat je met een paard dat nog niet die leeftijd heeft bereikt toch al wedstrijden mag rijden met een afstand van 40 tot 79 km. Dat is heel wat uurtjes een ruiter op je rug. Voorafgaand aan de wedstrijd wordt er meestal ook nog getraind, dus het blijft niet bij die ene wedstrijddag.

Draf- en rensport zijn lastig met elkaar te vergelijken, omdat in Nederland de drafsport voornamelijk aangespannen plaatsvindt. Een paard kan veel eerder iets trekken, dan dragen. Trekken is veel minder belastend voor een paard. In de rensport worden paarden al uitgebracht als ze 2 jaar oud zijn.

Bij het opstellen van regelementen voor wedstrijden, waren de ontwerpers meestal niet op de hoogste van bovengenoemde kennis. Evenmin zijn wedstrijden bedacht om het welzijn van het paard te verbeteren. Op z’n best wordt er bij wedstrijden wel gelet op welzijn, maar het staat zeker niet altijd centraal.

Bronvermelding

Timing and rate of skeletal maturation in horses, Deb Bennett, 2005

Equine Science, Sarah Pilliner & zoe Davies, 2004, ISBN 978-1-4051-1944-3

http://leesvoer.webs.com/leeftijdinrijden.htm

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:01

Sorry, maar toch kan ik er niet mee zitten, dat die van mij wel met 3 zadelmak gemaakt is.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:03

4x per week 10 a 15 min. longeren, 2x per week 20-30 min rijden

carlijn22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:05

Adil schreef:
Mijn 3-jarige rijd ik niet. Vind ik gewoon iets te vroeg. Mijn merrie is sinds einde juni 4 en volgende maand wil ik er de eerste keer op. We zijn al wel al langere tijd bezig met longeerwerk en mennen.

je moet niet beginnen "o, iedereen doet 't op deze leeftijd, ik begin ook" als het nog écht een veulen is. pas als je paard er klaar voor is, al is hij al 5, moet je beginnen

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:09

Ik heb mijn merrie ook ingereden toen ze 3 was. Daarna wilde ik haar in de zomer de wei in doen om lekker te genieten. Nou ik moest heel gauw wat met haar doen, want ze werd ontiegelijk vervelend. Toen ik weer aan de gang ging met haar, was ze weer de oude.
Ze is nu 4 en rij 4a5x in de week max een half uur, tenzij ik het bos in ga.

Maar luister en kijk naar het paard. Ieder paard is verschillend

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:10

Cryssie schreef:
Ieder paard is verschillend

Ieder paard heeft groeischijven in de ruggengraat en die zijn ongeacht het ras pas gesloten als ze 6 of 7 zijn.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:22

Dus geen enkel kind mag al voetballen, fietsen, schaatsen, lopen, basketballen of paardrijden voor hij/zij 21 is? Want dan zijn ook pas de groeischijven dicht...

Cryssie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:26

s0173957 schreef:
Dus geen enkel kind mag al voetballen, fietsen, schaatsen, lopen, basketballen of paardrijden voor hij/zij 21 is? Want dan zijn ook pas de groeischijven dicht...

_/-\o_

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:31

s0173957 schreef:

Ach, ga maar eens kijken bij die turnmeisjes als ze volwassen zijn. Dan is het lijf echt wel stuk......
Denk na bij wat je in welke mate belast. Als je kinderen laat rennen, fietsen, schaatsen, enzovoort worden ze meestal niet belast met een extra rugzak met balast. Een jong paard kun je best laten lopen, spelen, wandelen, grondwerk en aanverwant werk laten doen waarbij ze balans en coordinatie ontwikkelen om het rijden daarna alleen maar gemakkelijker aan te kunnen. Voordeel daarvan is dat je betere kansen hebt om na 20 jaar nog steeds op hetzelfde gezonde paard te kunnen stappen voor een lekkere rit of zelfs een lekkere training. Zie ook de hengsten van de Spaanse rijschool in Wenen die boven de 20 nog vol in de shows werken. Dat kun je van het gemiddelde dressuurpaard dat volgens de gangbare normen is ingereden toch niet zeggen :n

seline1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-11 22:34

Ho mensen! Dit topic is niet door mij geopend om een discussie te krijgen of het wel verantwoord is om een paard van 3 te gaan rijden.
Ik stel voor dat mensen die er geen voorstander van zijn een eigen topic openen. Ik respecteer ieder zijn mening, maar zit niet te wachten op een robbertje bekvechten :D
Ik gebruik in ieder geval mijn verstand en gevoel en ik ben van mening dat dat voldoende is. Laten we elkaar een beetje respecteren.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:37

Waratje schreef:
Ach, ga maar eens kijken bij die turnmeisjes als ze volwassen zijn. Dan is het lijf echt wel stuk......

Dat soort van werk vergelijken met hetgeen velen die een 3jarige inrijden hier laten zien is absurd, maar ik neem aan dat je dat zelf ook wel beseft...
Laatst bijgewerkt door s0173957 op 22-08-11 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:39

We hebben hier toevallig een 4 jarig paardje staan waar we veel tijd en geduld in steken, omdat o.a. haar gangen (en dan vooral haar galop) niet stabiel genoeg zijn. Zij wordt ongeveer 2 a 3 keer gereden en dan ongeveer een kwartiertje. Heel voorzichtig bouwen we dit op. Hiervóór longeren we haar, om haar wat moe te maken. Ze kan als ze energiek is nogal onverwachte bewegingen gaan maken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:52

s0173957 schreef:
Waratje schreef:

Dat soort van werk vergelijken met hetgeen velen die een 3jarige inrijden hier laten zien is absurd, maar ik neem aan dat je dat zelf ook wel beseft...

Excuus TS, maar toch nog even hierop een reactie.
Nee, ik zie niet in wat er absurd aan is om dat te vergelijken met het (vergaand) inrijden van een 3-jarige. Het vroegtijdig zwaar belasten van een lijf dat nog in de groei is, geeft altijd schade. Bij het ene individu heb je wat meer ruimte dan bij het andere, maar belasting van een nog in de groei zijnd individu (mens of dier) geeft een vergroot risico op permanente schade. Een beetje geduld en verstand van zaken kan veel betekenen voor zo'n individu.
Ofschoon het niet mijn keuze is om op een 3-jarige te rijden, zal ik niet zeggen dat je nooit op een 3-jarige mag gaan zitten, ze zullen niet direct instorten daarvan. Maar beleid en geduld kunnen het proces een stuk beter laten verlopen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 22:59

Volgens mij heb ik ook van nog niemand hier gelezen, dat ze het niet weloverwogen en in rust doen.

urban_hero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:00

Als mijn paarden 3,5 zijn worden ze zadelmak gemaakt, daarna als het kan terug de wei op. In de winter oppakken met 3x per week werk. Max 20 min en liever geen longe. Paarden zijn imo gemaakt om rechtuit te lopen en zo'n jong dier voortdurend op de volte vind ik niet prettig voor gewrichten ed. Als ze 4 zijn gaan ze langzaam naar 4x per week werk, nog steeds max 20 min. Dat hou ik ong een jaar aan, vind dat ze top moeten zijn als ze 8-9 zijn en niet dan al overbelast en op. Ik doe dus liever langzaam aan, neem ze vaak ook niet mee op wedstrijd als ze 4 zijn, soms alleen naar een ander terrein om daar even te werken maar meer niet. Pas als ze 5-6 zijn gaan ze voor de eerste keer mee op wedstrijd.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:06

Tendance schreef:
Volgens mij heb ik ook van nog niemand hier gelezen, dat ze het niet weloverwogen en in rust doen.

Het is maar net wat je definitie is van weloverwogen en in rust. :(:)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:07

Mijn planning, paard is nu bijna 3,5, na de vakantie gaan we rustig zadelmak maken en als het kan, paard is toch verschrikkelijk verkeersmak, lekker naar buiten. Kleine ritje, lekker rechtuit, op het gemakkie. Volgend jaar wat meer gaan oppakken, maar alles rustig aan, niet meer dan 2 a 3x per week, als ze 5 is, zien we wel verder.
Longeren doen we nu max. 1x per week, vind longeren een vrij eenzijdige belasting, wat voor een jong paard best belastend kan wezen. Werk wel geregeld aan de lange lijnen, veel wandelen, fietsen en grondwerk, dus veel rechtuit.

Mijn doel: ik vind dressuur leuk, en belangrijk voor de basis, maar zal me voornamelijk gaan vermaken in bos en op strand :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:08

3 keer in de week 10 minuten tot een kwartiertje licht werk. Beetje stap, draf, galop, voltes en nageeflijk over de rug, dat vind ik niet zwaar.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:09

Niet, mocht je het toch wel doen, dan is 2 a 3 keer in de week een kwartier werken meer dan zat!
zelf heb ik mijn hengst in laten rijden toen hij bijna 4 was!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 23:13

Ik reed zo'n 3 keer per week :) Met 3 jaar zadel erop, maar met 3,5 het werk wat meer oppakken. (in dat half jaartje is hij voornamelijk alleen aan de longe gezet of rondje met iemand erop echt puur zadelmak en niets meer).
2 keer per week reed ik alleen buitenrit (misschien stukje bak erbij pakken maar niet echt het echte werk) en eens per week les, maar ook weer rustig aan: half uurtje deden wij mee. Pas na zijn vierde kon hij echt wat langer mee lopen en hebben wij iets meer dressuur meegepikt.
Ik paste mij gewoon aan aan hem :) Rustig aan, gaf hij aan; dit lukt niet meer, dan gelijk stoppen. En vooral heeeeel veel buitenritten gemaakt, zo is hij op een relaxte manier doorgereden.
Ik zou het zo weer op deze manier doen als de pony het toelaat :j

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 01:37

Ik denk Seline dat je goed bezig bent met je paard en wat ik zo lees kan je zelf wel inschatten waar je paard aan toe is.
Ik heb een drie jarige die eerst voor de keuring ging ik heb haar toen alleen drie keer per week 15-20 minuten gelongeerd ik ben nu begonnen met inrijden en heb er drie keer op gezeten ik doe dit twee keer per week en de rest staat ze met haar vriendin overdag op het land.
Ik vind ook dat iedereen zelf moet weten hoe vaak ze hun paard rijden wie ben ik om daar over te oordelen en elk paard is weer anders toch!

_Amara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 04:07

ik rij mijn 3 jarige ook nog niet, ze is ook nog niet zadelmak, en heb ook nog geen idee wanneer dat gaat gebeuren, dit is puur mijn eigen keuze. omdat ik vind dat ze er nog niet klaar voor is. vindt haar er nog te iel voor, wat gelukkig al wat beter wordt nu ze ouder wordt.
wel ben ik begonnen met rustig aan haar "los" te longeren, ik zet de bak voor de helft af, zodat ze wel om me heen blijft stappen/draven, en weet ze wat een longeersingeltje en hoofdstel is.
verder lekker rustig aan, en het komt allemaal vanzelf.

verder respecteer ik ieders eigen keuse, als het paard er klaar voor is, waarom niet.
vind dat seline best netjes bezig is.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 07:36

Mijn driejarige merrie (van maart) loopt nog lekker op de wei. Volgend voorjaar wil ik haar zadelmak maken en dan lekker weer de wei op. Haar moeder (nu 7 jaar) is met 5 jaar pas beleerd (ook omdat bleek dat ze drachtig was en net voor haar 4e jaar een veulentje kreeg). Dit beviel eigenlijk wel heel goed. Geen haast dus! ;)

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 08:09

Onze drie-jarige pakt alles super op. Ook ik ben met elke vooruitgang super blij en trots , het is toch elke keer weer een wonder dat we door een goede band en samenwerking zo kunnen groeien naar een echte combinatie. We wisselen de training wel veel af, soms zelfs al een klein sprongetje, grondwerk, dagje vrij, bosritje en op die manier blijft het leuk.
We rijden nooit langer dan een half uur intensief, maar zijn toch al gauw met poetsen, wandelen, rijden, afsponsen etc etc 1 tot 2 uur met elkaar in de weer. Dan weer fijn terug naar de andere paarden. Ze gaan in een groep zo rond 10 uur naar buiten en komen rond 7 uur weer binnen.
Ons streven, een echt team worden, van de winter al wel wat wedstrijdjes, maar vooral voor de oefening. Op de vrachtwagen, een ander terrein weer heel veel indrukken dat moet het koppie ook allemaal verwerken. In Januari,februari en maart bouwen we een rustpauze in, weinig rijden maar wel veel aandacht en dan pakken we de draad in april weer op. Maar dat is een streven, je moet goed blijven kijken hoe het gaat, hoe je paard zich voelt en hoe het zich gedraagd. het is en blijft een samenspel.