Ayasha schreef:Wat er niet in zit kan je er ook niet uithalen Jasmijn, dus had er niks in Parzival gezeten had ze ook geen topsport gereden met 'm. Zo simpel is het. Wel realistisch blijven.
Dan had er vast wel een ander paard op haar pad gekomen.
Er zijn ook vast wel paarden die zoveel potentie hebben, maar die bij een ruiter op stal staan die daar geen idee van heeft. Of gewoon niet in staat is om het er uit te halen. Het KWPN is nummer 1 stamboek in de wereld. Ik zie genoeg paarden lopen waar wellicht nog veel meer uitgehaald kan worden of had kunnen worden als de ruiter beter zou kunnen rijden. Er zijn meer goede paarden dan ruiters.
tjoppie schreef:Hoe denk je dat Adelinde aan Parcival gekomen is dan?
Die reed ze ook in eerste instantie voor iemand anders.
Precies.
Ik rij ook altijd naast mijn eigen paarden ook altijd (graag) paarden van een ander. Ik ga echt niet van te voren bedenken of daar wel topsportpotentie in zit of niet. Het maakt mij niet uit. Ook al is het er eentje van mindere kwaliteit. Het rijden van meerdere paarden zie ik ten eerst als goed voor mijn eigen ontwikkeling. En wie weet: als anderen zien dat ze bij jou beter gaan lopen, komt er misschien wel eens dat moment dat ze je een keer een betere gaan aanbieden. En anders maar niet. Ik heb er dan evengoed wat aan gehad: plezier en weer een leerzame ervaring.
lailapri schreef:Als het paard geschikt is voor het niveau maar niet spectaculair is en het hem allemaal iets meer moeite kost maar ruiter en paard een team zijn en samen een topproef neerzetten, zou dit mi beter zijn als een duur paard dat voorgeprogrameerd is met een hoop spectakel, etc.
ten eerste: voorgeprogrammeerde paarden bestaan niet. Het blijven beesten. ten tweede: een mooi, spectaculair paard dat goed gereden wordt, benaderd het ideaalbeeld nu eenmaal meer dan eentje die minder spectaculair is en die net zo goed wordt gereden. Dus terecht dat de spectaculaire dan wint.
lailapri schreef:Op gouden randjes zou al helemaal niet beoordeelt mogen worden want wat heeft dat te maken met het rijden?
met een gouden randje heb je gewoon ene pluspunt. Maar er moet evengoed gewoon goed gereden worden. Totilas heeft dat, meer dan parzival. Maar parzival werd op het EK gewoon beter gereden dus die wint dan.
tjoppie schreef:HP en Nadine die een voor hun doen monsterscore rijden wat alles behalve makkelijk is want Nadine heeft het gewoon NET niet om in de top 5 mee te kunnen draaien, terwijl het wel een bijzonder fijn paard is.
Maar ook zij zijn winnaars, ze zijn al jaren een vaste waarde in het team en hebben bijgedragen aan alle teammedailes.
lailapri schreef:waar een wil is, is een weg, en natuurlijk het oog wil ook wat, maar dan zie ik toch liever iemand die lichamelijk minder knap is met een paard met een wat groot hoofd ofzo die samen daar staan, als een plaatje van een dier met een ruiter die alles mee heeft, maar waarbij het ieder voor zich is
Maar wat zijn dit nu steeds voor stomme vergelijkingen? Er zijn ook gewoon combi's die alles meehebben: uitstraling EN talent EN goed rijden. Misschien moeilijk voor jou om te verkroppen, maar toch is het zo. Terecht als die dan winnen toch?
cherie78 schreef:Dat het "oog ook wat wil" is iets wat mij eigenlijk enorm "tegenstaat" in de (top)sport.
Waarom? Het moet er gewoon mooi uitzien. Ook een lelijk paard wat wel kwaliteit heeft EN heel goed gereden wordt, wordt mooi in de ring. Dressuur is een kunstvorm. Net als kunstschaatsen bijvoorbeeld. Een kunstschaatser kan de oefeningen misschien technisch perfect uitvoeren, maar misschien zonder uistraling en flair. Dan wordt het toch een beetje saai om naar te kijken. Eentje die het EN technisch correct EN met uitstraling kan uitvoeren: die maakt het verschil.