Waarom moet alles zo snel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:08

salome_maybe schreef:
Ik zie gewoon verwarde paarden en pony's die zodra ze proberen duidelijk te maken dat ze er geen reet van snappen de kop word ingedrukt. Ik zeg niet dat alle (wedstrijd)ruiters zo zijn, al is naar mijn mening de wedstijd sport niet echt iets waar 'het paard' voor bedoeld is.

Zie de link naar het topci dat ik plaatste en je zult lezen dat de serieuzere wedstrijdruiters daar heel anders over denken.

En natuurlijk zie je bij de beginnende/onervaren wedstrijdruiters wel eens wat miscommunicaties. Maar dat is nog niet meteen mishandeling? Als zij die miscommunicaties niet meer hadden dan reden ze ook niet meer in de B, of L of uberhaupt nog in de basis. Miscommunicaties komen zelf op het hoogste niveau nog voor. Ik moet de eerste ruiter nog tegenkomen doe dat nooit heeft met zijn paard. En natuurlijk zie je daar altijd wel wat van op wedstrijd; dan zie je een hoop ruiters tegelijk op hun paard, dus zitten er altijd wel een paar tussen waarbij het even niet zo gaat zoals het zou moeten.

Je moet gewoon niet zo snel van de slechte wil van de (wedstrijd) ruiter uitgaan. In de meeste gevallen is het gewoon onervarenheid en onwetendheid. Iedereen moet ergens beginnen.

Abacab schreef:
Ik krijg sterk de indruk dat een aantal amateurs zich verschuilen achter hun niveau door te roepen dat ze dan al wel 5 jaar L rijden maar de basis wel beter voor elkaar hebben dan die Z ruiter
Ik denk dat dat een beetje het gevolg is van internet......

Ze hebben dan in ieder geval genoeg tijd IN de basis doorgebracht, maar dan blijkbaar nog steeds niet genoeg om de basis daadwerkelijk onde de knie te krijgen. Maar ze kunnen in ieder geval zeggen dat ze RUIM te tijd nemen :+

KarinvdM schreef:
De echt goede paarden komen meestal bij de betere ruiters terecht die ze, over het algemeen, netjes opleiden. Deze paarden stromen vaak ook snel door doordat ze het gevraagde makkelijk aankunnen.

En dat is voor de minder getalenteerde ruiter met het minder getalenteerde paard soms moeilijk te begrijpen.

Ik begrijp ook niet hoe sommige mensen heel snel hele moeilijke rekensommen op kunnen lossen. Maar ik begrijp ook waarom ik dat niet begrijp: ik heb gewoon totaal geen talent voor rekenen. :D

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:09

muc schreef:
salome_maybe schreef:
En ook vind ik sommige instructeurs betreurend...
Ik werd zowat als malloot bestempeld omdat ik geen wedstrijden wilde rijden terwijl in hun ogen mijn merrie daar heel erg geschikt voor was... Ook al ik dingen op een rustige manier wilde oplossen, kreeg ik naar me toe geroepen dat ik dr eens harder aan moest pakken en strenger moest zijn.

Of je wedstrijden wil rijden is absoluut een keuze die iedereen zelf moet weten.

Ik kan niet in jouw situatie kijken maar vindt dat veel mensen paarden te veel vermenselijken(is dat een woord :+ )
Je moet streng zijn bij paarden anders begrijpen ze je niet. Je kan niet zeggen, ach je wil vandaag niet, nou ja dan doen we het morgen. Met een beetje pech heb je dan een paard wat op een gegeven moment niets meer wil en dan is het een "lastig" paard.
Prof ruiters zijn zeer streng /concequent waardoor de opleiding van het paard ook sneller verloopt, er is geen ruis (tenminste niet zo veel als bij de normale ruiter)

Ben ik het niet mee eens, wat zij van mij verwachten is dat ik haar een flinke tik geef en een ruk in de mond zodra ze niet luistert. Zij gebruiken andere termen maar het komt er wel op neer. Het kan op hele andere manieren. Zoals onbeteugeld rijden, dat vind ik toch wel een heel verschil! Dat vereist hoge consentratie en focus, maar vooral samen werken en vertrouwen. Inplaats van machts misbruik. Dat is hoe ik het zie.

(overgens speek ik uit ervaring wat betreft de instructeurs, niet iedereen is zo, maar wel die ik ken.)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:09

Abacab schreef:
jasmijn78 schreef:
En natuurlijk heeft op basisniveau een groot deel van de ruiters nog geen kaas gegeten van africhting. 70% is nog beginnend. Als je nog nooit eens de volledige basis hebt doorlopen (dus van B tm Z) hoe kun je dan kaas hebben gegeten van africhting? Je kunt het dan alleen van horen-zeggen hebben, of uit boekjes. mensen maken in dat proces nu eenmaal fouten. De vraag is: hoe erg is dat? Daar leren ze van. Als je te snel promoveerd kom je jezelf als ruiter echt wel een keer tegen hoor. Maar wat geeft dat?

Ik vraag mij af hoeveel van de ja-knikkers hier kaas heeft gegeten van africhting. Ze verschuilen zich achter 'ja-maar ik zeg niet dat ik alles altijd maar goed doe, maar...' Tsja; amahoela. De beste stuurlui staan altijd aan wal.

Ik krijg sterk de indruk dat een aantal amateurs zich verschuilen achter hun niveau door te roepen dat ze dan al wel 5 jaar L rijden maar de basis wel beter voor elkaar hebben dan die Z ruiter }:0
Ik denk dat dat een beetje het gevolg is van internet......

Dat gevoel heb ik ook!

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:10

Kendra schreef:
muc schreef:
Maar ik denk dat een max. aantal concoursen die leeftijdgebonden zijn voor de paarden veel goed zou doen. bv 10 wedstrijden voor 3 jarige, 15 voor een 4 jarige.

Springen met een driejarige mag nog niet, dressuur pas vanaf 1 oktober (dus moet je bijna idere week starten om de 10 te halen in dat jaar...). Limiet voor 4 jarigen lijkt me inderdaad niet verkeerd...

Ik woon in Duitsland en rij daar ook wedstrijden, ken dus niet allle NL regeltjes. ;) Het ging meer om het idee om een maximaal aantal wedstrijden per leeftijd toe te staan.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:11

salome_maybe: Maar hoeveel zijn dat er dan? :+

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:12

jasmijn78 schreef:
Ik begrijp ook niet hoe sommige mensen heel snel hele moeilijke rekensommen op kunnen lossen. Maar ik begrijp ook waarom ik dat niet begrijp: ik heb gewoon totaal geen talent voor rekenen. :D

_O- _/-\o_

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:13

jasmijn78 schreef:

Zo simpel is het natuurlijk wel.
Mijn man is ook zo'n rekenwonder en hij onthoudt ook de meest moeilijke dingen met het grootste gemak. Ik heb dat ook niet. :n

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:13

Ik snap TS wel. Maar ik denk dat er niet alleen in de paarden wereld haast is. Onze hele maatschappij heeft er volgens mij last van.

Ik heb niets tegen de goede trainers die hun paarden correct opleiden, wel iets tegen de mensen die denken dat ze het kunnen...
Van die laatste groep zijn er imo te veel.
Ik plaats mij zelf in een groep die weet waar mijn sterke en zwakke punten zitten, en ondertussen heel goed luister naar mijn paarden, wat geven zij mij aan (in de breedste zin des woords).
Voor mij is paardrijden het opleiden van een paard om het best mogelijke uit hem te halen en wel zo dat hij met plezier en op kleine hulpen samen met mij een sterkt combi wil vormen. Een paard is in staat om op zeer kleine veranderingen te reageren. Met je ademhaling en gedachte kun je hun ook een hoop vragen/vertellen, en zij ook ons.
Ik snap ook de mensen niet die allerlei toeters en bellen uit de kast trekken om hun paard te dwingen te luisteren. Terwijl ze zelf gespannen en scheef in het zadel zitten, wel eisen dat hun paard los en recht gaat lopen. Lang niet alle jury leden letten hierop, terwijl dat voor mij de basis is voor het correct rijden (heb het dan nog niet over opleiden).

In de andere topic heb ik de paarden sport commercieel genoemd en dat vind ik nog steeds. Want er moet snel veel geld mee verdient kunnen worden. Zelfs iemand die een paard heeft voor de sport en niet voor de handel heeft toch de drang om zo snel mogelijk zo hoog mogelijk in de wedstrijden te komen, om vervolgens dat dier te houden tot hij met pensioen gaat. Waarom vraag ik me af.
Is een paard voor de handel, dan zijn er legio mensen die een paard laten staan, omdat hij 9 is en niet verder is gekomen dan L. Vele denken dan: hij zal wel iets mis zijn met dat dier, want waarom is hij pas L.
Terwijl ik dan denk, wat is de reden daarvoor: is het dat de ruiter niet bij machte was er meer uit te rijden tijdens de wedstrijden, hoe is de basis opleiding van dat paard (wellicht juist heel verfijnt omdat de ruiter geen haast had), hoe oud was het paard dat hij beleerd werd, en hoe fanatiek zijn de ruiters geweest, enz..

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:14

salome_maybe schreef:
Het kan op hele andere manieren. Zoals onbeteugeld rijden, dat vind ik toch wel een heel verschil! Dat vereist hoge consentratie en focus, maar vooral samen werken en vertrouwen. Inplaats van machts misbruik. Dat is hoe ik het zie.

Ja, dat is het ideaalbeeld van de niet-wedstrijdruiter op bokt: zonder zadel en zonder hoofdstel met je paard achterstevoren over een ander paard springen. Het ultieme...

Prima als je verder niets begrijpt van dressuur of wedstrijden rijden, maar laat de discussie dan aan mensen die er wel wat mee hebben. Of stel vragen ipv wedstrijdruiters meteen te veroordelen tot machtsmisbruik of een gebrek aan vertrouwen en concentratie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:15

jasmijn78 schreef:
Lovely schreef:
Jasmijn78, ik snap je vragen aan TS wel, maar in algemeenheid ben ik wel met TS eens dat er in de opleiding van paarden maar wat al te vaak stappen worden overgeslagen. Het lijkt nu vaker dan vroeger voor te komen dat paarden op hoog niveau niet voor elkaar zijn en ruiters op rug eigenlijk niet echt kaas gegeten hebben van africhten.

Ik vraag mij af in hoeverre je daar een objectief beeld van kunt vormen. Er zijn meer dan 150.000 wedstrijdruiters op alle niveau's. Ken jij hun situatie allemaal persoonlijk? Natuurlijk zitten er slechte tussen. Maar of dat verhoudingsgewijs meer dan vroeger is betwijfel ik. het niveau ligt wel een stuk hoger dat 50 jaar geleden. Met het toenmalige niveau van de GP in 1960 kom je nu amper nog een Z2 proef door.

En natuurlijk heeft op basisniveau een groot deel van de ruiters nog geen kaas gegeten van africhting. 70% is nog beginnend. Als je nog nooit eens de volledige basis hebt doorlopen (dus van B tm Z) hoe kun je dan kaas hebben gegeten van africhting? Je kunt het dan alleen van horen-zeggen hebben, of uit boekjes. mensen maken in dat proces nu eenmaal fouten. De vraag is: hoe erg is dat? Daar leren ze van. Als je te snel promoveerd kom je jezelf als ruiter echt wel een keer tegen hoor. Maar wat geeft dat?

Ik vraag mij af hoeveel van de ja-knikkers hier kaas heeft gegeten van africhting. Ze verschuilen zich achter 'ja-maar ik zeg niet dat ik alles altijd maar goed doe, maar...' Tsja; amahoela. De beste stuurlui staan altijd aan wal.

Lovely schreef:
Enfin, om een lang verhaal kort te maken kruipt het bij mij koud over mijn rug als ik een Internationale Young Rider hoor klagen dat 'een beest' zo vast zit

Ja, maar de meeste Young Riders zijn ook geen africhters. Meestal kunnen de betere gewoon een goed getraind paard gewoon goed narijden. Maar wat geeft dat? Ook daar leren zij van. Ik had op die leeftijd ook wel een goed getraind leerpaard willen hebben. de betere leren daarna vanzelf ook wel hun paard te gymnastisceren en rijtechnische dingetjes op te lossen. En degene die dat niet leren maar wel een hoop geld hebben die vervolgen hun carriere gewoon met door andere goed getrainde/afgerichte/makkelijk na te rijden paarden. Zo zit de sport nu eenmaal in elkaar. Ik kan daar niet zo wakker van liggen. Je moet naar je eigen situatie kijken en hoe de daar het beste uit kan halen.

Je haalt een paar dingen door elkaar of je hebt niet goed gelezen wat er in de eerste quote staat. Ten eerste heb ik het niet over 50 jaar geleden en ten tweede niet over de gemiddelde ruiter.

Van een YR die gewerkt heeft op een stal van iemand die ertoe doet, dan mag je toch minimaal verwachten dat die zich niet uit het veld laat slaan door 'een beest' dat een beetje aan de hand kluift? Maar nee, ze gaan bijna huilen omdat ze de bocht niet om komen en er zo aan moeten trekken :?. Nou sorry hoor, maar dan breekt mijn klomp.

Elders in het topic wordt de Pavo cup aangehaald en dat is iets waar ik alleen maar heel verdrietig van kan worden. Niet zozeer vanwege de top 3, maar meer vanwege alles daaronder. Ik heb wat paarden terug zien komen van het finaletraject en daar was weinig van over toen de pavocupruiter ermee klaar was.

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:16

DDW1190 schreef:
salome_maybe: Maar hoeveel zijn dat er dan? :+

Tot nu toe allemaal...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:17

Salome maybe, als je liever onbeteugeld rijdt, dan moet je natuurlijk niet bij een instructeur gaan rijden, die wil dat je met bit en teugels rijdt. Dat is gewoon niet handig.

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:18

jasmijn78 schreef:
salome_maybe schreef:
Het kan op hele andere manieren. Zoals onbeteugeld rijden, dat vind ik toch wel een heel verschil! Dat vereist hoge consentratie en focus, maar vooral samen werken en vertrouwen. Inplaats van machts misbruik. Dat is hoe ik het zie.

Ja, dat is het ideaalbeeld van de niet-wedstrijdruiter op bokt: zonder zadel en zonder hoofdstel met je paard achterstevoren over een ander paard springen. Het ultieme...

Prima als je verder niets begrijpt van dressuur of wedstrijden rijden, maar laat de discussie dan aan mensen die er wel wat mee hebben. Of stel vragen ipv wedstrijdruiters meteen te veroordelen tot machtsmisbruik of een gebrek aan vertrouwen en concentratie.

Wil je mij dan uitleggen warom je liever met hoofdstel en bit wilt rijden? Een serieuze vraag hoor :)

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:19

Tendance schreef:
Salome maybe, als je liever onbeteugeld rijdt, dan moet je natuurlijk niet bij een instructeur gaan rijden, die wil dat je met bit en teugels rijdt. Dat is gewoon niet handig.

Precies, en dat is ook juist wat ik nu ga doen ;) volgende week is mijn eerste les ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:21

Ik reageer alleen even op je openingsvraag.
Het antwoord: geen geduld (en dan heb ik het nu even voornamelijk over de particuliere paardensporter, want het zakelijk belang van haasten begrijpen we allemaal).

Het is de tijdsgeest...
NIETS mag tijd kosten: opleidingen van 4 jaar in 1 jaar stampen, met kwaliteitsverlies... maar wel lekker snel klaar! Van je dikke reet af met shakes waardoor je hele spijsvertering naar de klote gaat... maar werkt wel lekker snel en scheelt gezond koken en sporten! Joehoe! Alles moet niet vandaag maar gisteren.... mensen vergeten dat het tijd kost om dingen echt 'goed' te doen...
En wanneer ze het weten negeren ze die wetenschap.... moedwillig.

En waarom: prestatiedrang? Alles ten gunste van het ego, en ten nadele van het paard.
De oplossing: mensen moeten eens wat meer tijd investeren in het ontwikkelen van zichzelf, en daarmee leren begrijpen dat een paard die tijd (meer zelfs) ook nodig heeft.... Een beetje meer gewetensvol en bewust in het leven staan... bewust leven, eten, consumeren, en bewust omgaan met anderen... en dieren.

Ik zie het echt als 'totaalontwikkeling'.... een tendens die al heel lang gaande is.... mensen zijn zo gericht op zichzelf dat het ze ontgaat wat ze anderen...en dus ook hun paard, aandoen.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:21

Tendance schreef:

En toch heeft het zijn overeenkomst, dressuur gaat toch ook om de ontspanning! neem aan dat je die zelfde ontspanning bij onbeteugeld wilt zien, of heb ik dat fout!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:22

salome_maybe schreef:
Tendance schreef:

Precies, en dat is ook juist wat ik nu ga doen ;) volgende week is mijn eerste les ;)

Maar dan moet je dus zeggen, dat de instructeurs niet bij jou of jij niet bij hun past. Niet dat het slechte instructeurs zijn.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:22

DDW1190 schreef:
Tendance schreef:

En toch heeft het zijn overeenkomst, dressuur gaat toch ook om de ontspanning! neem aan dat je die zelfde ontspanning bij onbeteugeld wilt zien, of heb ik dat fout!

Het gaat hier om de instructeur. Niet om het wel of niet ontspannen zijn.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:24

Ninx schreef:
Ik reageer alleen even op je openingsvraag.
Het antwoord: geen geduld (en dan heb ik het nu even voornamelijk over de particuliere paardensporter, want het zakelijk belang van haasten begrijpen we allemaal).

Het is de tijdsgeest...
NIETS mag tijd kosten: opleidingen van 4 jaar in 1 jaar stampen, met kwaliteitsverlies... maar wel lekker snel klaar! Van je dikke reet af met shakes waardoor je hele spijsvertering naar de klote gaat... maar werkt wel lekker snel en scheelt gezond koken en sporten! Joehoe! Alles moet niet vandaag maar gisteren.... mensen vergeten dat het tijd kost om dingen echt 'goed' te doen...
En wanneer ze het weten negeren ze die wetenschap.... moedwillig.

En waarom: prestatiedrang? Alles ten gunste van het ego, en ten nadele van het paard.
De oplossing: mensen moeten eens wat meer tijd investeren in het ontwikkelen van zichzelf, en daarmee leren begrijpen dat een paard die tijd (meer zelfs) ook nodig heeft.... Een beetje meer gewetensvol en bewust in het leven staan... bewust leven, eten, consumeren, en bewust omgaan met anderen... en dieren.

Ik zie het echt als 'totaalontwikkeling'.... een tendens die al heel lang gaande is.... mensen zijn zo gericht op zichzelf dat het ze ontgaat wat ze anderen...en dus ook hun paard, aandoen.

_/-\o_

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:24

Ik ben het ook helemaal met je eens.
En wij hebben er ook regelmatig mee te maken.
Mijn vriend is een handelaar maar niet zoals de meeste zal ik maar zeggen.
Het is maar heel kleinschalig, maar wij kopen magere pony's en knappen ze op, rijden ze opnieuw in en weer weg ermee.
Nou hebben wij afgelopen winter een ''4'' jarige pony gekocht.
Deze was al zadelmak en ingereden, maar volgens ons gewoon niet op de juiste manier.
Wij hebben de pony dus opnieuw zadelmak laten maken.
De pony was braaf en super gereden.
Nou kijken wij normaal gesproken bij iedere pony in de mond,,
alleen omdat de tandarts zei dat 4jarige pony's niet vaak nodig zijn hebben wij bij deze niet gekeken.
Nou kregen wij kijkers voor de pony.
Toevallig bekende mensen.
Die man heeft veel verstand van paarden en hij keek in de pony zijn mond.
En tot zijn en onze grote schrik bleek de pony geen 4 maar 1.5 tot 2 jaar te zijn!
Wij waren de 3rde eigenaar van de pony. en de pony is bij zijn eerste eigenaar (engeland) ingereden.
De pony is dus maximaal op zijn 1 ingereden, waarschijnlijk nog wel eerder!
En de pony was dus ook echt zadelmak, kon sturen en je kon zo opstappen.
Maar helaas is het op een slechte manier gegaan, waardoor de pony met zijn neus op zn borst liep en van zulke dingen.
vandaar de keuze om haar opnieuw zadelmak te laten maken.

Ik heb nu ook een paard.
Toen hij bij ons kwam was hij mensenschuw, kon niet meer op gereden worden en van zulke dingen..
Weer helemaal profesioneel vanaf het begin weer laten inrijden.
het gaat nu heel erg goed, en hij kan nu na 2 maanden makkelijk een B proef aan,
maar gewoon geen denken aan om nu al met hem op wedstrijd te gaan!
Over een jaar zullen we er over gaan denken!
Ik vindt het gewoon zo sneu al die druk erachter!
En het is niet dat geen echte wedstrijdruiter ben,
want dat ben ik zeker maar ik wil thuis gewoon minimaal M aan kunnen voordat ik B ga starten!
zodat ik ook niet zo snel voor verassingen kom te staan!

DDW1190

Re: Waarom moet alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:27

Tendance: Heb verkeerd gelezen, het gaat inderdaad om de instructeur/trice!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:28

Jasmijn... Kun je misschien je bedoeling met het bericht van het oude topic uitleggen?
Die verwijst naar dit topic?
Hoe zie jij een wedstrijdruiter nu precies?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:29

DDW1190 schreef:
Tendance: Heb verkeerd gelezen, het gaat inderdaad om de instructeur/trice!

Mooi zo! Weer een ding uit de wereld.

bamsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:30

Tendance schreef:

Precies, en dat is ook juist wat ik nu ga doen ;) volgende week is mijn eerste les ;)[/quote]

Maar dan moet je dus zeggen, dat de instructeurs niet bij jou of jij niet bij hun past. Niet dat het slechte instructeurs zijn.[/quote]
Ik mijn ogen wel omdat ik van mening ben dat je zo niet met paarden omgaat. Mijn mening

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:30

Tendance schreef:
MarjanB schreef:
Kom ze vanzelf een keer tegen op concours en dat zij op een punt blijven hangen omdat hun paard niet meer wil en ik fluitend door de ring ga!

Dit is natuurlijk een kwestie van speculeren. Jij verwacht dat je straks fluitend door gaat, maar wie zegt, dat dit zo is. Als je zo denkt, dan heb je net als velen te hoge verwachtingen van jullie als combinatie en zou ik meer kijken naar het hier en nu, om problemen te voorkomen.
Ikzelf ben bijvoorbeeld wel al na 3 maanden zodra het mocht gestart, maar omdat het paard eraan toe was. Niet vanuit te hoge verwachtingen, maar vanuit wat toen het hier en nu was. Dat is voor iedereen verschillend, maar ik zal nooit zeggen, dat ik overal fluitend door ga, want het is en blijft een combinatie met een levend wezen, een paard, eem dier.

Hahaha als 1 geen verwachtingen heeft dan ben ik t :) Bedoel meer van ik heb er plezier in hoef niet te vechten en probeer alles op zn tijd te doen.. en een paard dat veel overvraagt wordt komt vanzelf een keer in opstand. Deed die van mij ook toen ik dr kreeg ze werd verkocht omdat ze er geen dressuur mee konden rijden.. tja als je paard pijn heeft zal ie dat ook nooit gaan doen en komt ie vanzelf steeds meer in opstand.. Dus tja als dingen te snel moeten zie je als ruiter nog wel eens wat over het hoofd en vaak ben je het zelf! :oo

(hoop trouwens het binnen seizoen te gaan starten in de dressuur en als ze dan braaf is gaan we springen waarvoor ik dr eigenlijk heb gekocht)