De teveel gebruikte term: "Aan de teugel"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:40

makkie79 schreef:
uhh ja ik kan ook wel een mooi verhaal vertellen maar laat het maar eens zien ipv andere commentaar te geven!!!

Beste stuurlui staan aan wal!!!

Tja, ach.... een mannelijke gynaecoloog kan zelf geen kinderen baren en toch kan hij prima vrouwen begeleiden bij het krijgen van hun baby...
Zonde dat je de discussie die kant optrekt Makkie.

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 12:58

Ik ben blij dat er eens een topic over aan de teugel geplaatst wordt. Ik erger mij zelf ook wel eens groen en geel als ik andere ruiters zie "spelen" met de teugel. Dit is vaak niets anders dan zagen, maar dan op een vriendelijke manier gezegd. Zelf heb ik twee instructrices gehad die Z dressuur reden, maar die mij mijn fjord zo in de krul lieten trekken dat ik de blaren op mijn handen had. Toen ik aangaf dat dit niet mijn manier van rijden was, zei de éne instructrice dat ik dan maar lekker moest gaan boscrossen en het dressuurrijden maar moest vergeten. Het heeft mij een hele zoektocht gekost on uiteindelijk een dressuurinstructrice te vinden die wel begon bij de basis: nl. ontspanning en opbouw van kracht en souplesse. Daarna ben ik overgestapt op Centered Riding, en op dit moment gedraagt mijn fjordentank zich af en toe als een volmaakt dressuurpaard. Dit komt vanuit mijn zit en niet vanuit de teugels.

max66

Re: De teveel gebruikte term: "Aan de teugel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:16

wat vinden jullie hier dan van?:

De merrie van een stalgenoot werd met 2,5 naar een trainingsstal gebracht om beleerd te worden. De merrie is daar een week of zes geweest en kwam toen terug op stal en moest doorgereden worden. Om deze reden reed de stalgenoot zes keer in de week met haar. Merrie inderdaad "aan de teugel" cq. in de krul.
Nu staat de merrie (net drie geworden) voor twee maanden in de wei, ze mag even paard zijn.

Ik vraag me af, even los van het feit dat de merrie imo veeeeel te vroeg werd ingereden (ik zou zelf minstens een jaar gewacht hebben), is het uberhaupt mogelijk dat een paard, dat nog zo jong is en nog maar net is ingereden al zo ontspannen is dat ze na gaat geven?

Ik geloof het niet, dat KAN toch niet? Het kan toch niet anders dan dat ze in de krul getrokken wordt, of ben ik nou gek?

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:20

Sommige jonge paarden lijken al meteen aan de teugel te lopen. Maar deze paarden ontwijken vaak het bit en lopen dus in een valse krul. Vooral bij Friezen onder het zadel zie je dat veel. Zo'n paard moet je dan juist eerst lang rijden, want als ze zo lopen onttrekken ze zich aan de ruiter.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:36

Wat een goed topic. Een vriendin van mij rijd met een kinketing en pelhalm en het enige dat ze doet is aan de teugels trekken en spelen. Ik wil haar dit echt uitleggen en heb erop gehamerd om er een ander bit in te doen want ze kan absoluut niet goed genoeg rijden voor zo'n een bit. Resultaat, ze is kwaad op mij. Paard werkt niks, enkel hoofd achter de teugel. Vies beeld. HELP, hoe leg ik haar dit uit ????

Als je wilt heb ik foto's...

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:51

Foto's kom maar op

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 13:57

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:08

Moll schreef:
Foto's kom maar op

Heb niet zo veel verstand van Bokt-regels, maar mag je in dit topic foto's plaatsen? Check dat eerst even, voordat er een slotje op komt.

Aan de teugel... Prachtig begrip. Mijn vierjarige zet achter goed onder in de draf en kan zijn hoofd en hals prachtig afbuigen, maar hij volgt de hand niet altijd. Kortom, ogenschijnlijk leuk plaatje, maar nog niet netjes nageeflijk of aan de teugel. Dat komt wel, daar werken we aan. Dat het niet lukt of dat je als combinatie nog niet zo ver bent is niet erg, als je het maar inziet en er mee aan het werk bent. Ik denk dat het daar vaak mis gaat. Mensen zien niet in dat het niet correct is. Ook ik ken M- en Z-paarden die de bespiering compleet verkeerd om hebben en wel punten scoren. Dat gaat niet alleen bij juryleden mis, ook bij de ruiter, de instructeur, de groom, het publiek en de hele entourage die mee is om het wonderlijke paard te bekijken en te bekritiseren.

Kortom. Goede discussie!

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:11

Ik vind het ook jammer dat het begrip 'aan de teugel lopen' te pas en te onpas gebruikt wordt. Als iemand die woorden gebruikt voor de hoofdhouding van zijn paard, concludeer ik al dat het iemand is die geen idee heeft wat het eigenlijk inhoudt. Zo zei iemand laatst dat ik mijn paard "niet continu aan de teugel hoef te laten lopen als we achttal rijden". Op zo'n vermoeidende uitspraken ga ik niet eens meer in..

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:29

Beantwoord dit eens dan wanneer is een paard aan,de teugel, en hoeveel gewicht/druk heb je gemiddeld dan in de hand?
Ooit gehoord van op het 5e been rijden, zo ja wat betekend dit dan volgens jullie?

_kajo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:39

TS _/-\o_ _/-\o_

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:41

Moll schreef:
Beantwoord dit eens dan wanneer is een paard aan,de teugel, en hoeveel gewicht/druk heb je gemiddeld dan in de hand?
Ooit gehoord van op het 5e been rijden, zo ja wat betekend dit dan volgens jullie?

5e been = Paard steunt niet alleen op zijn 4 benen, maar ook op de (te veel) druk van de hand van zijn ruiter. Hoeveel druk ik in mijn handen heb, hangt volledig van de situatie/omstandigheden en training af. Ik wens zelf wel enige contact van mijn paard in mijn handen.

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:41

Toen ik mijn fjord kocht reed ik (of zij) op het vijfde been als ik de teugels ook maar iets aannam. Ze gooide haar hele gewicht in de strijd en liep verschrikkelijk op de voorhand. Op dit moment rijdt ik met contactteugel en loopt ze netjes rechtgericht en op alle vier haar eigen benen. In de periode hiervoor had ik vaak de teugels in boogjes. Met mijn houding moest ik haar op de achterhand krijgen want elk teugelcontact bracht haar op de voorhand. Doordat mijn fjord door haar vorige berijders met stang en slof was gereden gebruikte ze al haar kracht tegen je als je haar ook maar iets probeerde te begrenzen.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:44

Aan de teugels is de uitkomst van verschillende dingen. Je paard geeft na en mee en ook zijn achterhand werkt en niet enkel de voorhand. Correct hulpen en teugelgebruik. Ontspanning voor beide.
Goh wat zitten hier een paardenkenners ! Kom maar op, ik wil bijleren !

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:51

Xiniee schreef:
Aan de teugels is de uitkomst van verschillende dingen. Je paard geeft na en mee en ook zijn achterhand werkt en niet enkel de voorhand. Correct hulpen en teugelgebruik. Ontspanning voor beide.

Maar dan kun je weer vragen: Wat is "aan de teugel". Je ziet genoeg paarden lopen die voor wel nageven, maar achter niet meekomen en in twee delen lopen. Spreek je dan van aan de teugel? Immers geeft het paard na, al dan niet correct gezien het gemis van de achterhand.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:55

Ja das waar, Ik denk dat als je je paard traint, het laatste waarmee je begint is in de hand gaan werken. Eerst moet ie actief zijn en goed luisteren. Dan pas verzamelen en achterhand etc etc ?

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:59

Adil schreef:
Xiniee schreef:

Maar dan kun je weer vragen: Wat is "aan de teugel". Je ziet genoeg paarden lopen die voor wel nageven, maar achter niet meekomen en in twee delen lopen. Spreek je dan van aan de teugel? Immers geeft het paard na, al dan niet correct gezien het gemis van de achterhand.

Mijn vraag is dan eerder: als aan de teugel hetzelfde is als nageeflijk (met ondertredend,dragend achterbeen), hoe heet het dan wanneer een paard de buiging maakt van voor (al dan niet door verkeerd bit/teugelgebruik van de ruiter), maar nog steeds op de voorhand ( of erger 5e been) loopt?
Laatst bijgewerkt door Nathaliefje op 14-08-11 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 15:01

Xiniee schreef:
Ja das waar, Ik denk dat als je je paard traint, het laatste waarmee je begint is in de hand gaan werken. Eerst moet ie actief zijn en goed luisteren. Dan pas verzamelen en achterhand etc etc ?

Dat is het mooiste, maar je ziet het het minste...

Je ziet tegenwoordig al advertenties staan van mensen die paarden zoeken met als voorwaarde dat het paard (makkelijk) aan de teugel moet kunnen lopen, dan denk ik toch echt van "Euh...he? Na jah...." :+ Alsof je op een knopje kunt drukken en het paard doet het ffkes en dan ook nog op een correcte manier?

Dacht het niet, kost tijd en energie, vooral met paarden met een minder voordelige bouw....

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 15:02

Nathaliefje schreef:
Mijn vraag is dan eerder: als aan de teugel hetzelfde is als nageeflijk (met ondertredend,dragend achterbeen), hoe heet het dan wanneer een paard de buiging maakt van voor (al dan niet door verkeerd bit/teugelgebruik van de ruiter), maar nog steeds op de voorhand (5e been) loopt?

Edit: Beter is "optisch bedrog" ;)

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 15:25

Zeker, had eingelijk nog een vraagje. Hoe lang moet je ongeveer met je paard rijden, dressuur matig voordat je mag gaan springen, en wat moet je allemaal beheersen, moet je al het eindresulaat van in de hand hebben bereikt voor dat je met springen mag beginnen, of is controle en mee geven van je paard genoeg ?
Want Springruiters die aan springen beginnen nog voor ze een basis dressuur hebben, dat is dan toch normaal dat hun parcour niet lukt ?

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 15:37

Ik snap je punt helemaal. Ben hier zelf ook al heel vaak over gestruikeld, met name bij jonge en onwetende ruiters die denken dat het paard zo hoort te lopen en dat het een trucje is wat je zo even doet.
Natuurlijk is er niet wat mis met aan de teugel lopen als een paard daar uit ontspanning van achter naar voren naar toe gereden wordt en niet als een paard een beetje in de mond wordt getrokken, of erger nog door hulpteugels en bitten naar beneden gereden wordt.
Ook hier in de omgeving zie ik vaak op de ponyclub van die jonge meisjes met hun mama en hun duur betaalde flut instructeur die loopt te krijsen trek hem eens in de krul. dan denk ik waar gaat dit nou heen? wordt dit nou echt wat er later rond gaat rijden? meestal niet want zulke kinderen stoppen vaak gauw met paardrijden en zoeken een andere sport.
Maar toch zie je het maar wat vaak. Een topic op bokt waarbij iemand lekker recreatief rondhobbelt maar niet teveel aan aanleuning doet krijgt gegarandeerd reacties met rij je paard wat meer aan de teugel. alsof dat het belangrijkste is? ja het kan een goede gymnastiek oefening zijn maar dat is een punt in een heel concept van je paard gericht trainen.
helaas zie ik het maar wat veel, ook bij lesklanten die van andere instructrices komen die dit gedeelte heel belangrijk vinden en met van die veel te harde paarden die niet luisteren zonder hulpteugels aan komen zetten. dat kost een hoop moeite en met een beetje geluk opent het ze de ogen maar soms helaas niet.

Xiniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 15:42

Ja, ik vind gewoon dat er zo'n bitten als pelhalm niet verkocht mogen worden. Ook al weet je hoe je er mee moet rijden. Ook de zweep, das je paard slagen. Een zweepslag. Auuuwtch... Sporen tot daar aan toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 15:51

Aan de teugel is idd een kromme naam, iedereen heeft het dan over het 'krulletje'.
Ik werk aan de lange teugel, en kan hierbij mijn pony in galop zover verzamelen dat hij vrijwel op de plek galopeert. No way dat hij netjes in dat krulletje blijft, hij komt juist iets naar voren met zijn hoofd. En tóch is hij echt nageeflijk, anders zou hij immers niet zo ver terug kunnen komen.

Nageeflijkheid = ontspanning, juiste gebruik van de spieren, correcte verbinding met de ruiterhand.
Dus niet het mooie krulletje wat je als cadeautje erbij krijgt.

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:41

Veel mensen verwarren het met aanleuning rijden ("aan de teugel") met het in de krul trekken. Ze willen zo graag dat het zgn. plaatje klopt...maar het klopt meestal niet. Helaas worden ook zo vaak hulpmiddelen ingezet zoals bv de Tiedemanteugel. Maar een in een houding gedwongen paard loopt niet ontspannen en in balans, en daar gaat het nu juist om: ontspanning en balans; als je je paard goed rijdt, en dat doe je met je zit, zoekt het paard je (rustige) hand op. Wanneer die verbinding er is loopt het paard nageeflijk en " aan de teugel".

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:54

Goede discussie :j

Even een stipje, ik vind dit heel leerzaam.