5 jarige prix saint george?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 09:54

Sonja schreef:
Dubbel dit.
Aan de ene kant is het dier vel te jong voor zo'n zware belasting, aan de andere kant ziet het er zo makkelijk uit; hij heeft er ook totaal geen moeite mee.
Ik heb niet het gevoel dat ik naar een vijfjarige zit te kijken op dat filmpje...

juist ja!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 09:55

plientjedres schreef:
[***] schreef:
ten eerste... Enorm sneu voor het dier, kan me niet voorstellen dat dit er even heel soepeltjes in is gegaan allemaal. En dat betekend dat dit paard met 3 jaar meteen ingereden is. Terwijl [***]'s (ok, dit is dan wel een kruising maar dan nog) laatbloeiers zijn en je ze het beste pas met 4 jaar op kunt pakken.
Ten 2e zie ik een ruiter die zichzelf in balans houdt dmv de teugels. Alles wordt op de teugel verreden... Als je goed kijkt naar de slomotion van de middendraf/poging uitgestrekte draf ergens halverwege het filmpje, dan kun je duidelijk zien dat met elke pas de ruiterhand het paard flink terug werkt.
De Pi en de Pa is makkelijk bij dit type paard eruit te rijden, omdat ze snel genijgd zijn te gaan"zitten". Wel is het zo dat hij op de voorhand wordt gereden, want de schoft wordt er niet uitgereden, het paard blijft vlak aan de voorkant, wederom omdat alle ondersteuning van de ruiter aan de voorkant zit. Hij is niet van been naar hand gereden, maar andersom.
Voor wat betreft de SB, die is om te janken zo slecht, als je als ruiter van dat niveau nog niet weet dat je een SB altijd in 3 sporen moet rijden, dan kun je jezelf maar beter flink achter de oren krabben waar het mis is gegaan..

ha ha [***] is volgens mij een dekhengst

Wat wil je hiermee zeggen?

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 09:55

[***] schreef:
ten eerste... Enorm sneu voor het dier, kan me niet voorstellen dat dit er even heel soepeltjes in is gegaan allemaal. En dat betekend dat dit paard met 3 jaar meteen ingereden is. Terwijl lusitano's (ok, dit is dan wel een kruising maar dan nog) laatbloeiers zijn en je ze het beste pas met 4 jaar op kunt pakken.
Ten 2e zie ik een ruiter die zichzelf in balans houdt dmv de teugels. Alles wordt op de teugel verreden... Als je goed kijkt naar de slomotion van de middendraf/poging uitgestrekte draf ergens halverwege het filmpje, dan kun je duidelijk zien dat met elke pas de ruiterhand het paard flink terug werkt.
De Pi en de Pa is makkelijk bij dit type paard eruit te rijden, omdat ze snel genijgd zijn te gaan"zitten". Wel is het zo dat hij op de voorhand wordt gereden, want de schoft wordt er niet uitgereden, het paard blijft vlak aan de voorkant, wederom omdat alle ondersteuning van de ruiter aan de voorkant zit. Hij is niet van been naar hand gereden, maar andersom.
Voor wat betreft de SB, die is om te janken zo slecht, als je als ruiter van dat niveau nog niet weet dat je een SB altijd in 3 sporen moet rijden, dan kun je jezelf maar beter flink achter de oren krabben waar het mis is gegaan..

Dat van die hand zag ik ook... maar kon het niet zo mooi verwoorden als jij!

...Net als friezen, die zijn ook laatbloeiers ja!

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 09:58

Filmpje ziet er prima uit :j Dat moet ik eerlijk bekennen.
Knap hoor.

Alleen het idee, (als ik het zo lees, zonder enig achtergrond info) vind ik het luguber klinken.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 09:59

Ik kan het filmpje niet zien, dus daar kan ik niks over zeggen.
Een wissel springen etc. daar zie ik het probleem niet van in. Jonge vijfjarige springpaarden doen dit ook al.
Het gaat er om wat de mate is van verzameling en oprichting is dat gevraagd wordt (en dat heb ik dus niet kunnen bekijken).
Een paard van deze leeftijd is er inspanningsfysiologisch gezien absoluut nog niet aan toe om dusdanig verzameld en opgericht gereden te worden, wat gevraagd wordt bij een correcte piaff en passage op prix st george niveau.
Een paard van deze leeftijd is hooguit toe aan horizontaal evenwicht. Wetend dat een paard van nature 3/5 van het gewicht op de voorhand draagt en 2/5 op de achterhand.
Voeg daarbij het ruitergewicht toe aan de voorhand. Door juiste training, met de juiste duur en intensiteit train je een paard duurzaam zodat hij op z'n vroegst met acht jaar sterk genoeg is om dit soort oefeningen verzameld en door de achterhand gedragen te doen.
Alles wat je daarvoor doet is eigenlijk overtrainen. En van overtrainen merk je in het begin niets...maar uiteindelijk gaat dit ten koste van de algehele conditie van zo'n paard en komen daarna de blessures en problemen. Overtraining is eigenlijk een hele stille sluipende vorm van het welzijn van het dier uit het oog verliezen.

Daarbij komt nog een andere vorm (en ook hiervan kan ik niet zeggen of dat bij dit paard wordt gedaan): hierbij wordt de suggestie gewekt dat er sprake is van oprichting door met de hand de voorhand als het ware "op te tillen"... een schijnoprichting is dat. Maar wel een manier waardoor een paard uiteindelijk ook vast komt te zitten in zijn lijf.

Kortom...een galopwisseltje springen, een stukje travers, schouderbinnenwaarts etc. in een horizontaal evenwicht gereden is voor een vijfjarige prima. Maar als er dusdanig in de verzameling en oprichting gereden wordt, zoals op het hogere niveau gevraagd wordt, dan is er wel sprake van overtraining, omdat het skelet, de spieren, pezen en banden voor zo'n krachttraining nog niet klaar zijn op die leeftijd.

Het is immers niet voor niets dat er in de dressuurklassen op de wedstrijden minimumleeftijden gelden voor paarden dat ze daarin uitgebracht mogen worden....

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 09:59

plientjedres schreef:
[***] schreef:
ten eerste... Enorm sneu voor het dier, kan me niet voorstellen dat dit er even heel soepeltjes in is gegaan allemaal. En dat betekend dat dit paard met 3 jaar meteen ingereden is. Terwijl lusitano's (ok, dit is dan wel een kruising maar dan nog) laatbloeiers zijn en je ze het beste pas met 4 jaar op kunt pakken.

ha ha lusitano is volgens mij een dekhengst

Wat wil je hiermee zeggen?[/quote]
hi hi ik zat stom te lezen, ik dacht eigenlijk dat lucitano de naam van een of andere dekhengst was.
later las ik pas dat hety een kruizing was.
sorry gister een zware avond gehad 8)7

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:02

EngeltjeS schreef:
Knap hoor.

Alleen het idee, (als ik het zo lees, zonder enig achtergrond info) vind ik het luguber klinken.

Wat ziet er dan zo netjes uit? Dat die de oefeningen doet? Maar volgens mij is dat paard niet goed van achter naar voren gereden. Ik heb het idee dat ie niet echt op zijn eigen benen loopt. Ruiter houdt voor te veel tegen. Dat is tenslotte de basis ;)

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:06

Annekeee schreef:
EngeltjeS schreef:
Knap hoor.

Wat ziet er dan zo netjes uit? Dat die de oefeningen doet? Maar volgens mij is dat paard niet goed van achter naar voren gereden. Ik heb het idee dat ie niet echt op zijn eigen benen loopt. Ruiter houdt voor te veel tegen. Dat is tenslotte de basis ;)

Nou ja, zo (als geen-wedstrijd-ervaringsdeskundige) vind ik het op het eerste gezicht wel prima uit zien.
Paard laat geen protest zien (zo snel ik kan kijken).
Geen stomme gestaart-zwiep tenminste.

Nu ik verder kijk (net zag ik enkel de eerste minuut ;) ) zie ik wel verbeterpuntjes.
Maar goed, beste stuurlui staan aan wal zeggen ze he? :)

Maar zoals ik al zei in een eerder berichtje: een paard kan je op jonge leeftijd wel dingen leren, maar zonder de basis scheeld er wel een hoop aan. En dat zie je wel terug.

Nogmaals: ik rijd een 5 jarige niet zo hoor (ik bedoel: ik kan al niet op dat niveau rijden, dus vind het wel knap :) )

Afwezig

Re: 5 jarige prix saint george?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:14

Ik snap je :)

Ik zag net dat degene van het filmpje op YT de reactie's er onder verwijderd had en zo ingesteld dat je niet meer kan reageren...

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:22

Annekeee schreef:
EngeltjeS schreef:
Knap hoor.

Ik zou me inderdaad wel zorgen maken als er niets meer te verbeteren viel op die leeftijd. Iedere jan boerenlul kan toch zien dat dit allemaal ladida oefeningen doen is? Dit is niks serieuze training, dit is gewoon spelenderwijs iets meenemen. Iedereen kan zien dat er nog veel meer in de basis verbeterd moet worden voordat de oefeningen rijtechnisch helemaal correct uitgevoerd kunnen worden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:22

Leuk dat hij alle kunstjes kan, maar imo slaat de basis nog kant nog wal...
In de stap treed hij vooral linksachter niet fijn door en vind ik hem erg kort, in de draf zie je duidelijk dat hij niet van achter naar voor gereden is. Hij plaats het achterbeen duidelijk achter de massa en stuwt op deze manier alleen maar zonder werkelijk te dragen. Ik heb een paar stills gemaakt en dan is duidelijk te zien dat het achterbeen ten opzichte van het voorbeen duidelijk 20 a 30 cm achterblijft op sommige momenten. Je ziet dan ook dat er nog lang geen sprake is van een horizontaal evenwicht, laat staan verzameling. Wat ook nog vrij onmogelijk is op deze leeftijd. De oefeningen zijn duidelijk ook nog niet goed afgewerkt maar dat vind ik niet zo raar als de basis nog niet zuiver is.

nee, leuk dat hij kunstjes kan.
maar het is allemaal net niks :n

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:28

sympie schreef:
The_Stig schreef:
De belasting van de gewrichten gaat het om. Hoe verder de africhting des te zwaarder is het lichamelijk voor het paard.

maar kan dit ook niet op bv B-L niveau? Je hebt toch vaak paarden die kapot gereden zijn en nog nooit het niveau van deze halen? Dus heeft belasting van de gewrichten nog wel iets te maken met de africhtingsgraad? Kan het niet gewoon zijn dat paarden gewoon versleten zijn van teveel te werken,ongeacht het niveau?

Verkeerde belasting en overbelasting is natuurlijk nooit goed, op geen enkel niveau. Maar de mate van belasting heeft wel degelijk te maken met africhtings niveau. Pirouette is veel belastender dan bijvoorbeeld een gebroken lijn rijden in galop. Gewrichten buigen veel meer.

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:29

Nou...omdat ik toch wel nieuwsgierig was naar het filmpje heb ik even een andere computer opgestart die niet vastloopt op filmpjes.

Wat ik zie is een paard dat allerlei kunstjes heeft geleerd, zonder dat het eerst netjes voorwaarts over de rug heeft leren lopen.
Dit paard is eigenlijk nog niet eens in het horizontaal evenwicht, maar loopt nog steeds als een pas beleerd paard voornamelijk op de voorhand. Enkele stukjes uitgezonderd, waarbij hij wat meer op de achterhand komt, als de amazone zichzelf wat naar achteren drukt in het zadel en de hand wat hoger houdt. Desalniettemin wel knap dat je een paard deze kunstjes allemaal op deze manier kunt leren.
Maar met gymnastiseren en dressuurmatig trainen heeft dit mijns inziens weinig te maken. Met name de galopstukken vond ik bijzonder. Het paard heeft totaal geen sprong in de galop, grijpt niet naar voren met het achterbeen, maar sloft een beetje. I.p.v. dan het dier even lekker voorwaarts te rijden, zodat hij echt gaat galopperen wordt het dier alleen maar meer terug gereden en worden er keer op keer halfslachtige pirouettes en keertwendingen in de galop gereden. Die niets...maar dan ook niets toevoegen aan de training van dit dier en die dit dier niet verder zullen brengen qua evenwicht en kracht.
Dan de travers en schouderbinnenwaarts....ik heb ze niet gezien. Wel heb ik een paard gezien dat heel knap kan wijken over de hoefslag, zowel met de kont aan de bakrandkant als andersom. En dat is op zich een goede oefening en helpt je om later een goede schouderbinnenwaarts te rijden en travers, wijken en appuyementen...maar noem het geen SBW of travers...want daar had het niks mee te maken.

Middendraf: alleen versnelling...geen verruiming...maar dat kan ook niet als je altijd alleen maar op truukjes wordt gereden en niet wordt gegymnastiseerd en niet van achteren naar voren wordt gereden...

Kortom...een paard dat goed geconditioneerd is op bepaalde hulpen (druk), maar geen dressuurmatige training ondergaat..
Rug strak, hals strak...

Staartzwaaien en dat soort signalen zien we niet...maar als dit paard zo doorgereden zou worden komt dat vanzelf, want hij wordt langzamerhand muurvast in zijn lijf gereden en dat zal vroeg of laat tot problemen en protest gaan leiden.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:29

EngeltjeS schreef:
Dit is niks serieuze training, dit is gewoon spelenderwijs iets meenemen.

Waarom hangt er dan een ST in?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:31

[***] schreef:

Helemaal mee eens, bij de piaffe zie je duidelijk dat het paard naar beneden richt en niet omhoog (de voorkant). Het is nu leuk aan het dribbelen op de plaats..

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:34

yvonnedv schreef:
EngeltjeS schreef:
Dit is niks serieuze training, dit is gewoon spelenderwijs iets meenemen.

uhh... Dit heb ik niet geschreven toch??? :=

(om maar wel te reageren: voor de show, denk ik eerder?)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:35

Erg slim promo filmpje, je ziet in elk geval dat dit paard veel mogelijkheden heeft. Maar goed dat mag ook wel gezien de vraagprijs..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:40

EngeltjeS schreef:
yvonnedv schreef:

uhh... Dit heb ik niet geschreven toch??? :=

(om maar wel te reageren: voor de show, denk ik eerder?)

De stang word duidelijk (teveel) gebruikt, niet voor de show dus..

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:43

troi schreef:
Erg slim promo filmpje, je ziet in elk geval dat dit paard veel mogelijkheden heeft. Maar goed dat mag ook wel gezien de vraagprijs..

Wat ik op dit filmpje zie is een braaf paard dat leergierig is en bereid is van alles voor je te doen.

wat ik niet zie is: lossigheid in het lijf en ruime makkelijke bewegingen.

En dat laatste vind ik als ik een paard koop het belangrijkste... en daarom zou ik op basis van dit filmpje dit paard niet verder gaan bekijken, ook al is braafheid en leergierigheid ook heel belangrijk...ik mis de andere essentiële aspecten die ik in een paard zoek.

Ik denk dat iemand die vrijheidsdressuur zou willen doen aan dit paard een heel fijn paard kan hebben...dit paard zal heel snel allerlei truukjes leren..
En ik denk dat dit paard ook goed terecht kan bij iemand die in staat is dit dier opnieuw op te bouwen in een training zoals een dressuurpaard opgebouwd hoort te worden, maar die zal eerst door een stukje "gewoonte" heen moeten en hem heel voorwaarts gaan rijden (en dat zou ik dan nog wel weer een uitdaging vinden)...

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:43

@ zusJacobs, dus geen functie heeft het :) het functioneerd niet als hoe het hoord.
Vind ik wel show. (als je het niet gebruikt, dus ook geen teugel aanraakt, is het bij mij meer overbodig dan show.)
Maar goed, ik bedoel het niet verkeerd hoor.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:47

EngeltjeS schreef:
@ zusJacobs, dus geen functie heeft het :) het functioneerd niet als hoe het hoord.
Vind ik wel show. (als je het niet gebruikt, dus ook geen teugel aanraakt, is het bij mij meer overbodig dan show.)
Maar goed, ik bedoel het niet verkeerd hoor.

Het heeft bij dit paard wel een (verkeerde) functie, namelijk paardje aan de teugel houden.. Show is imo als het er bij hangt en niet gebruikt word (en/of het moet een showbit zijn :) )

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:50

Wel een gaaf paard! Maar ook ik zou geen 5 jarige kopen die de knopjes van GP nivo kan. Binnen 2 jaar alle knopjes erop.. Nee bedankt. Ik zou me eerder zorgen gaan maken over de toekomst, een paard is nog lang niet uitgegroeid op zijn 5e en als er al zulke zware oefeningen gevraagd worden, dan kun je dit paard met 3 jaar afschrijven.
Er wordt veel op de voorhand gewerkt, achterhand komt nog niet goed los. Zoals hier al ergens op p1 staat, Pre's en lusitano's zijn sowieso laatbloeiers, ik zie ze veel liever met 4 jaar ingereden en op deze leeftijd B/L nivo. :)

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 10:57

Als ik dit filmpje kijk, krijg ik het idee dat hij soms de balans nog mist. Snap niet dat je dit met zo'n jong paard doet. Als hij het in zich heeft om hoog te presteren, komt dat er over een paar ook wel uit. Waarom dan zo vroeg? Laat hem eerst eens fatsoenlijk de basis(gangen) kennen. Ben benieuwd of hij nog een fatsoenlijk stap, draf en galop heeft.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:06

_Hyperion_ schreef:
Nou...omdat ik toch wel nieuwsgierig was naar het filmpje heb ik even een andere computer opgestart die niet vastloopt op filmpjes.

Wat ik zie is een paard dat allerlei kunstjes heeft geleerd, zonder dat het eerst netjes voorwaarts over de rug heeft leren lopen.
Dit paard is eigenlijk nog niet eens in het horizontaal evenwicht, maar loopt nog steeds als een pas beleerd paard voornamelijk op de voorhand. Enkele stukjes uitgezonderd, waarbij hij wat meer op de achterhand komt, als de amazone zichzelf wat naar achteren drukt in het zadel en de hand wat hoger houdt. Desalniettemin wel knap dat je een paard deze kunstjes allemaal op deze manier kunt leren.
Maar met gymnastiseren en dressuurmatig trainen heeft dit mijns inziens weinig te maken. Met name de galopstukken vond ik bijzonder. Het paard heeft totaal geen sprong in de galop, grijpt niet naar voren met het achterbeen, maar sloft een beetje. I.p.v. dan het dier even lekker voorwaarts te rijden, zodat hij echt gaat galopperen wordt het dier alleen maar meer terug gereden en worden er keer op keer halfslachtige pirouettes en keertwendingen in de galop gereden. Die niets...maar dan ook niets toevoegen aan de training van dit dier en die dit dier niet verder zullen brengen qua evenwicht en kracht.
Dan de travers en schouderbinnenwaarts....ik heb ze niet gezien. Wel heb ik een paard gezien dat heel knap kan wijken over de hoefslag, zowel met de kont aan de bakrandkant als andersom. En dat is op zich een goede oefening en helpt je om later een goede schouderbinnenwaarts te rijden en travers, wijken en appuyementen...maar noem het geen SBW of travers...want daar had het niks mee te maken.

Middendraf: alleen versnelling...geen verruiming...maar dat kan ook niet als je altijd alleen maar op truukjes wordt gereden en niet wordt gegymnastiseerd en niet van achteren naar voren wordt gereden...

Kortom...een paard dat goed geconditioneerd is op bepaalde hulpen (druk), maar geen dressuurmatige training ondergaat..
Rug strak, hals strak...

Staartzwaaien en dat soort signalen zien we niet...maar als dit paard zo doorgereden zou worden komt dat vanzelf, want hij wordt langzamerhand muurvast in zijn lijf gereden en dat zal vroeg of laat tot problemen en protest gaan leiden.

Geweldig hoe je dit omschrijft _/-\o_

delerium

Re: 5 jarige prix saint george?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:08

Aangezien dit topic is uitgelopen op het bespreken van een advertentie hier een slotje.
Dat is dubbel; want ik zie ook een fijne discussie gevoerd worden. Maar als ik ga rommelen in dit topic wordt het een gatenkaas en dat gaat ook weer nergens over.