Invaller slaat totaal andere weg in

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: Invaller slaat totaal andere weg in

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:25

daarvan gaat allicht zijn bloedsomloop beter worden en kun je het paard met lichte zithulpen constant blijven uitnodigen tot iets meer (rug been voorwaarts etc)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:27

Waarvan?
Ik raak de draad kwijt (ben al 50 :+ )
En omdat je boven aan de pagina staat is het wel handig om even volledig te zijn.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:32

van bewegen zowiezo. Als je gaa rijden/wandelen/etc is dat gezonder als stilstaan als je kijkt naar stilstaan versus bewegen. Bij mensen net zo.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:36

Lusitana schreef:
Edit (even wat vollediger gezegd):
En je denkt dat je een paard leert zijn lijf goed te gebruiken door hem actief "tegen te houden" (ongeacht zijn tempo), of door hem in een arbeids (natuurlijker) tempo te laten lopen en passief tegen te houden (oftewel op te vangen)
of nog wat anders?

Hoho, ik hou niks tegen. Ik laat het paard in een tempo lopen waarin het zich prettig voelt.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:13

Waar staat tegenhouden Lusitana? :) Is werken naar de ontspanning tegenhouden? Dat dacht ik niet ;) .. Ik kan me daar geen voorstelling van maken eigenlijk. Bij tegenhouden zie ik korte teugels en handen die overvloedig veel in de mond aan het werken zijn. Een hand behoort nooit richting de buik te werken, deze behoort stil te zijn en enkel een vraag te stellen en het paard kan hier een respons op geven. Of de respons tegen de hand is of het (af)buigen/laten zakken van hals is afhankelijk van de gemoedstoestand van het paard, de sterkte van de vraag en of het gevraagde daadwerkelijk mogelijk is. Als het paard ervaart dat het gevraagde kan en er mentale nageeflijkheid onstaat en er geen beperking is, ontstaat er dus mentale nageeflijkheid (het is oke..)..

Je bereikt toch nog nooit of te nimmer ontspanning en dus losgelatenheid door flink in te werken in de mond wat gelijk staat aan tegenhouden...? Maar waar lees je dat dan?

Ontspanning is een gemoedstoestand, wat de gelegenheid biedt aan het lichaam om impulsen goed door te laten komen en zo een ontspannen lijf met gezonde aanspanning te creeren.. Dit bereik je natuurlijk niet door vooral heel veel druk aan de voorkant te zetten..

Contact te houden met de mond, lichtjes je been afhangend tegen zijn zijdes, her en der een volte, slangenvolte, gebroken lijn, verder niks vragen..
Het paard stapt uit zichzelf in principe zijn normale tempo, naar dit tempo pas je je vragen aan.
Rustig beetje de bak verkennen... pomtiepom ;) .. Rustig de mond blijven volgen met de hand, lichtjes contact houden.. Lekker om je heen blijven kijken, los zitten, losse schouders en handen, in en uit ademen, in en uitademen, enz.. Je krijgt nooit een losgelaten paard als de amazone/ruiter dit ook niet is, lekker zitten, om je heen kijken.. Pomtiepom, blijf je paard voelen. Benen langs de zijdes, niet als drijvende kracht, maar als ondersteunend. (Geef het paard de gelegenheid zijn passen af te maken (wat zou belangrijk is in de tact), dus niet gelijk hup naar voren drijven en dan van voren inwerken om hem af te laten buigen..)
Paard zal namelijk door het lichte teugelcontact al wat knabbelen of zelf wat druk op willen zoeken, hierin blijf je gewoon ontspannen en zal het de hand willen volgen, uiteraard blijft het contact licht, vriendelijk en minimaal, echter blijft het wel een contact (dus niet los). Let wel; de neus eruit steken en jouw hand meetrekken is dus ook niet de bedoeling ;) , de hand daar laten. Je moet uiteraard het paard wel de gelegenheid geven om de ruimte te vinden waarin het zijn hals kan laten zakken. De hals zal zakken, dit gebeurt doordat het paard de rug los laat (anders kan de hals niet zakken :Y) ) en hij zijn passen af maakt en hierin een ritmische stap ontwikkelt (tact). Zonder ontspanning, geen tact.. zonder tact mag je eigenlijk gewoon niet verder.. (Ken zat paarden die zogenaamd teugelkreupel zijn. Deze worden aan de voorkant zo belast, dat de tact er in verloren gaat..)

Door oefeningen te vragen, na wat simpel stapwerk, waarbij er lengtebuiging gecreeerd wordt (dus nog niet per definitie gevraagd wordt), moet het binnen achterbeen er onder gezet worden, want een bocht kan niet als plank gereden worden, dit zal een paard zelf ook wel voelen. Hierdoor heb je al een been onder het lichaam geplaatst, wat er voor zorgt dat dit been draagt. Lengtebuiging is iets wat ontstaat door het verkorte en verlengen van de juiste spieren. Lengtebuiging zélf is geen oefening, zoals als een volte.. Lengtebuiging ontstaat door juiste hulpen in een ontspannen toestand van het paard. Het verlengen en het verkorte van de spieren kan enkel als deze los en ontspannen zijn. Door oefeningen te rijden waarbij het paard wat zal moeten buigen en dus ondertreden, zoals bij een volte (de grade van buigen en ondertrede is hierbij op te bouwen en af te bouwen), ontstaat nageeflijkheid door de opwaartse druk. Zo wordt het paard sterker en soepeler (op beide zijdes!!). Let wel; de tact mag nooit verloren gaan. Tactfout betekent dat er spanning is (losgelatenheid/ontspanning ontbreekt). Altijd terug naar de ontspanning. Tact gaat verloren bij het over tempo gaan van het paard en door te veel in te werken in de mond.

Door dit op beide zijdes te doen ga je het paard dus rechtrichten! Het paard wordt op beide zijdes even sterk, dat is namelijk waar je naar streeft. Een gymnastisch, sterk, soepel paard.
Je ontspanning (ook wel te merken aan je tact) is je graadmeter; hier kun je aan merken of je paard het lastig vind door een fysiek probleem (rugpijn, tandpijn, pijn in bewegingsstelsel) of jij te veel inwerkt in de mond of teveel drijft. Het is dus zaak dat oefeningen waarin lengtebuiging gecreeerd wordt, spaarzaam en met korte stukken in gezet dienen te worden.

Het paard in zijn tempo de oefeningen doorlopen geeft hem de gelegenheid om dit op te slaan, te werken in ontspanning en zo tact te ontwikkelen in zijn passen.
Het van achter naar voren drijven kan dus nadelige gevolgen hebben voor de ontspanning, tact, en dus zo voor de gedragenheid (het paard gaat stuwen).

Aan het been betekent dat er een respons op je been gevolgd moet worden met een antwoord wat past bij het op dat moment gestelde vraag, wat uiteindelijk betekent dat je het achterbeen activeert in hetgeen dat gevraagd wordt. Been voor een extra pasje wijken of been naar voren toe zijn twee verschillende dingen. Je kan dus ook prima kijken of je paard voor het been is tijdens travers of het wijken, evenals een pasje verruimen (en wederom; tact is je graadmeter). Dit staat los van het voorwaarts drijven om hem naar beneden te rijden... Dus :D .

Edit: Het been is natuurlijk geen aflatende component. Deze is altijd ondersteunend, maar het paard heeft een basistempo waarin prima gewerkt kan worden, het been is dus niet altijd een drijvende factor!! Waarom drijven? Er wordt aan de voorkant toch niks tegengehouden?! :) Ondersteunend wil zeggen; begeleiden in tempo, wat betekent het begeleiden in het activeren van het achterbeen, dat hoeft dus niet constant, vandaar een ondersteunde functie.
Laatst bijgewerkt door WolinLotte op 06-08-11 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:14

wat een lap tekst! Ik bewaar die even tot morgen :D

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:27

Heb ik nog geédit ook :o ...

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:32

Mindfields schreef:
Lusitana schreef:
Edit (even wat vollediger gezegd):
En je denkt dat je een paard leert zijn lijf goed te gebruiken door hem actief "tegen te houden" (ongeacht zijn tempo), of door hem in een arbeids (natuurlijker) tempo te laten lopen en passief tegen te houden (oftewel op te vangen)
of nog wat anders?

Hoho, ik hou niks tegen. Ik laat het paard in een tempo lopen waarin het zich prettig voelt.

Wat is tegenhouden? Hoe zie jij dit dan voor je Lusitana? Want van ´tegenhouden´ krijg ik buikpijn :+ ..

De zelfhouding van het paard is natuurlijk een wel een heuuulll belangrijke rol ;) .. Eigenlijk wel de belangrijkste kun je zeggen :D . Je denkt toch niet dat wij het paard hoeven te leren hoe hij zijn hals moet buigen? We moeten het paard leren zijn lichaam correct te gebruiken om ons verantwoord te kunnen dragen ;) . We (even generaliseren) doen allemaal alsof we het hoofd moeten vasthouden, anders valt het eraf, of we moeten drijven anders loopt het paard niet meer..

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:43

Ik zeg:
Op beide teugels evenveel contact en het paard oppompen (zelf verzonnen :+ )
Ik zie dat als blijven schakelen, wordt het paard zwaar in de hand een versnelling terug, wordt het te licht in de hand (achter de teugel) een versnelling erbij.
Het schakelen gebeurt enkelt op zit zonder in de mond te prutsen...

Dit in combinatie met veel voltes, overgangen, schakelen in halshouding, een goede houding van de ruiter en je hebt in mijn ogen een perfecte basis gelegd.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 23:35

edit: Ik zie ook een discussie over balans in dit topic.
In mijn mening moet het paard eerst vanaf de grond worden getraind voordat er uberhaupt een mens op gaat zitten.
Anders vind ik het totaal niet eerlijk... Uitspraken als ik ga hem geen conditie geven en geen kracht geven om mij er straks af te kunnen gooien, vind ik niet kunnen tegenover het paard :n ! Paardrijden gaat niet om winnen, maar samen iets bereiken.
Als een ruiter het goed doet en ziet heeft het paard geen enkele rede om te staken.

Als het paard op eigen benen kan lopen zonder ruiter komt het punt dat de ruiter erop gaat erbij.
Dit is even wennen en het daar verticaal uit balans vallen is in mijn ogen wel op te lossen door gas te geven (een vetrouwd ontspannen paard, zal geen sterren gaan kijken, dus ik zie hier geen schade)...
Loop zelf maar eens voetje voor voetje over een rechte lijn, met grotere passen zal je veel minder snel omvallen. Om een goed vb. te geven: Jonge paarden die keihard in gallop de bak rondracen (waarom zouden ze dit doen?). De enige stappende rechte lijn (zonder omheinig) in het begin van de dressuurproeven is alleen in middenstap etc.

Wanneer dit in orde is pas gaan denken aan alles boven mijn edit, is wel zo eerlijk voor een paard :) En vanaf dat moment heb je een paard pas op 2 teugels.

"Verpeste" paarden is een verhaal apart en veel moeilijker als een groen blanco blad. Ga zo een paard maar eens overtuigen dat het goed is en hij geen pijn of drama op zijn hals krijgt :(:) Maar ook bij zo een paard zou ik vanaf de grond beginnen (bij ieder paard eigenlijk).

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 23:48

Er wordt hier gesproken over met de hand tegenhouden of zelfs in de krul trekken, maar de weerstandsbiedende hand dan?
Het in balans gaan van een paard kan in mijn ogen alleen maar, als er voldoende input is en de weerstandsbiedende hand de energie op een goede manier laat afvloeien.
De input wordt bepaald door zit en been, dus bepaalt grotendeels het tempo. Dus jouw tempo en niet van het paard. Wil het paard graag in hoog tempo lopen, schakel je een tandje lager, wil het paard graag traag beginnen, schakel je een tandje hoger. Als het maar jouw tempo is en niet het tempo waarin het paard graag wil :D .

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 23:54

Prachtig verhaal hoor WolinLotte, maar dat staat helemaal haaks op wat je eerst schrijft.

Normaals, voorwaarts-neerwaarts heeft niks met over het tempo jagen te maken en ik vraag mij ook af door wie dat de wereld ingeholpen is.

Een paard kan nooit correct nageven als het scheef is.
Het enige wat je krijgt is aanleuning, paard is bereid om de ruiterhand aan te nemen en te volgen. Maar die aanleuning is dan ook nog niet gelijk: door de scheefheid. Dat bedoelde Dressage4U ook. Je aanleuning is een doorgeefluik van wat er in de rest van het lichaam gebeurt.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 23:57

Ben ik het mee eens Setteke :j
Maar de weerstandbiedende hand is er dan toch al, in hoe jij het beschrijft?

Ik heb het gevoel in mijn handen alsof het paard veel reserves heeft (lees als niet zwaar in de hand, maar voorwaartse drang naar voren, met me zit hou ik hem bij me of laat ik hem gaan). Dat resultaat krijg ik dus met "oppompen" :+
Ik probeer altijd op tijd te stoppen en rij zelden de reserves er helemaal uit (mits bv. een wedstrijd een uur uitloopt 8)7)...
Laatst bijgewerkt door doei op 07-08-11 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 00:07

Haha, in mijn verhaal wel, maar in andere verhalen weer niet. De hand is absoluut 1 van de belangrijkste dingen in de rijderij, als je input groter is (van jezelf of je paard) en je hand doet niets, gaat je paard boven het tempo lopen en krijg je geen verbinding. Loopt het paard onder het tempo, zal het ook geen goed contact nemen. Dus zonder verbinding, geen communicatie. Maar dat is mijn mening :D

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 00:22

setteke schreef:
Haha, in mijn verhaal wel, maar in andere verhalen weer niet. De hand is absoluut 1 van de belangrijkste dingen in de rijderij, als je input groter is (van jezelf of je paard) en je hand doet niets, gaat je paard boven het tempo lopen en krijg je geen verbinding. Loopt het paard onder het tempo, zal het ook geen goed contact nemen. Dus zonder verbinding, geen communicatie. Maar dat is mijn mening :D

Zonder verbinding, geen communicatie ben ik zelf nog niet helemaal over uit...
Een paard is zo een gevoelig dier zou je hem uiteindelijk niet vanuit je zit naar een verbinding kunnen rijden die niet tastbaar is (bit,teugels, hand)?
Als je bv. hiernaar kijkt: [RIJ-ITP] Shilas en ik: rijden met en zonder neckrope!

Hahaha maar zover is mijn ervaring/kennis nog niet :o

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 00:30

Ja, dat topic had ik gezien. Heel knap, echt waar, maar ik probeer uit te gaan van (wedstrijd)sport. En dat is toch wel ietsje anders.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 01:13

Air schreef:
Prachtig verhaal hoor WolinLotte, maar dat staat helemaal haaks op wat je eerst schrijft.

Normaals, voorwaarts-neerwaarts heeft niks met over het tempo jagen te maken en ik vraag mij ook af door wie dat de wereld ingeholpen is.

Een paard kan nooit correct nageven als het scheef is.
Het enige wat je krijgt is aanleuning, paard is bereid om de ruiterhand aan te nemen en te volgen. Maar die aanleuning is dan ook nog niet gelijk: door de scheefheid. Dat bedoelde Dressage4U ook. Je aanleuning is een doorgeefluik van wat er in de rest van het lichaam gebeurt.

Dat ben ik met je eens Air :))
"De aanleuning is dan nog niet gelijk"
"Aanleuning is een doorgeefluik van wat er in de rest van het lichaam gebeurt"
Ongelijk contact op de teugels, zwaar worden op de hand, achter de teugel lopen etc.
De kunst is aan de ruiter/ instructeur om dit te voelen/ zien en er wat mee te doen om het paard de goede kant op te trainen.
Daarom is les nemen en het op 1 lijn zitten met je instructeur heel erg belangrijk (en tevens/ helaas heel erg moeilijk te vinden).

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 08:52

Mindfields schreef:

Dan moet je je paard op de wei laten staan, daar voelt hij zich over het algemeen het prettigst. :D

Ik vraag mij af wat je doet wanneer jou paard zich het prettigst voelt om onder je uit te lopen? Laat jij hem dan wel hard door lopen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 09:17

Wat ik dan zou doen ik kijken of ik het snel om kan zetten in ruim en lang en vanuit daar steeds meer balans. Werkt bij mijn debora erg goed.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 09:30

Dressage4U schreef:
Mindfields schreef:

Dan moet je je paard op de wei laten staan, daar voelt hij zich over het algemeen het prettigst. :D

Ik vraag mij af wat je doet wanneer jou paard zich het prettigst voelt om onder je uit te lopen? Laat jij hem dan wel hard door lopen?

Zodra het zich ontspant wil het niet eens meer onder me uit lopen. Ik ga hier niet een systeem verdedigen wat al immens veel ruiters en vooral paarden heeft geholpen en nog dagelijks doet. Paarden die vastgereden zijn in het systeem van veel te veel voorwaarts.

Hoe het de wereld ingeholpen is weet ik niet(vroeg iemand) maar dagelijks zie ik ruiters in een veel te hoog tempo rondrijden op paarden die geen kant op kunnen met hun achterbeen, rug, schouder, hals.

@Dressage4u, kijk anders even op mijn website, daar staat alles over hoe en wat ik doe zo ongeveer wel op. Heb jij ook een website?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 09:31

Dressage4U schreef:
Mindfields schreef:

Als een paard onder je uit wil lopen, voelt hij zich zowieso niet prettig.
Hij ontrekt zich dan aan de aanspanning/ontspanning.
Dit houd je niet tegen met je hand, maar met je zit.

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 09:38

Mindfields schreef:
Zodra het zich ontspant wil het niet eens meer onder me uit lopen. Ik ga hier niet een systeem verdedigen wat al immens veel ruiters en vooral paarden heeft geholpen en nog dagelijks doet. Paarden die vastgereden zijn in het systeem van veel te veel voorwaarts.

Hoe het de wereld ingeholpen is weet ik niet(vroeg iemand) maar dagelijks zie ik ruiters in een veel te hoog tempo rondrijden op paarden die geen kant op kunnen met hun achterbeen, rug, schouder, hals.

@Dressage4u, kijk anders even op mijn website, daar staat alles over hoe en wat ik doe zo ongeveer wel op. Heb jij ook een website?

Over welk systeem praat jij hier Mindfields?

Grappig dat je hier niet aan ons uit wil leggen hoe jij een loperig paard rijd.
En verder heb jij het steeds over een te hoog tempo rijden. Ik heb nergens geschreven dat een paard op een te hoog tempo rondgestuurd moet worden. Een paard moet op zijn eigen benen lopen, drang naar voren hebben (impuls) en gehoorzaam zijn aan de hulpen die ik geef. Nergens heb ik het gehad over een te hoog tempo.
Een website heb ik niet Mindfields, niet nodig ook. Mond op mondreclame doet erg veel.

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 09:39

svdijk schreef:
Als een paard onder je uit wil lopen, voelt hij zich zowieso niet prettig.
Hij ontrekt zich dan aan de aanspanning/ontspanning.
Dit houd je niet tegen met je hand, maar met je zit.

Geef jij geen ophoudingen? Wat doe jij met je beenhulpen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 09:42

Wat is een ophouding?

Beenhulp is voor mij het verlengde van een zithulp.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 09:45

Dressage4U schreef:
Over welk systeem praat jij hier Mindfields?

Grappig dat je hier niet aan ons uit wil leggen hoe jij een loperig paard rijd.
En verder heb jij het steeds over een te hoog tempo rijden. Ik heb nergens geschreven dat een paard op een te hoog tempo rondgestuurd moet worden. Een paard moet op zijn eigen benen lopen, drang naar voren hebben (impuls) en gehoorzaam zijn aan de hulpen die ik geef. Nergens heb ik het gehad over een te hoog tempo.
Een website heb ik niet Mindfields, niet nodig ook. Mond op mondreclame doet erg veel.

Vandaar dat je zoveel adverteert op Bokt?

Ik heb het over een tempo rijden waar het paard nog niet aan toe is. Hoe jij dat wil lezen is aan jou natuurlijk :)