Paard niet goed genoeg voor mij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:37

TS til hier niet te zwaar aan, iedereen denkt hier anders over. Je moet eerst voor jezelf een beslissing maken wat je wilt met dit paard en dat kan niemand anders voor je doen. Je vraagt zelf om de meningen van anderen en ook die moet je respecteren :)

suikerklont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 20:38

Wat mensen in mijn situatie zouden doen. Maar ik denk dat ik meer heb aan mijn eigen beslissingen nu, dan die wat ik hier van de meeste mensen krijg

suikerklont

Re: Paard niet goed genoeg voor mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 20:38

Ik rij nog door tot het L2 daarna stop ik, en kijk ik verder.

Leonie_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:39

Niemand hier heeft dit paard zien lopen en springen, dus we kunnen wel geërgerd vertellen dat er langer doorgetraind moet worden maar dat weten we helemaal niet. Misschien zit dit dier inderdaad wel aan zijn limiet.

Tigra_

Sorry was te laat.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 31-07-11 20:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

suikerklont schreef:
Wat mensen in mijn situatie zouden doen. Maar ik denk dat ik meer heb aan mijn eigen beslissingen nu, dan die wat ik hier van de meeste mensen krijg

Oftewel; je hoort niet wat je wil horen. Sorry, dat is nou eenmaal zo, mensen hebben verschillende meningen.
Ik zou niet in dezelfde situatie terecht komen, gezien het feit dat ik het probleem aan zou pakken ipv het paard gelijk op de markt te gooien 'omdat hij niet goed genoeg is'.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:40

Klinkt alsof je een paard zoekt die alles al perfect kan zodat je er niks meer aan hoeft te doen.
bovendien maak je wel duidelijk dat je je paard als wegwerp artikel ziet zonder er tijd en moeite in te steken, erg triest dit!
En dat hij weigert is al signaal genoeg dat jij waarschijnlijk iets fout doet.

Nu verdwijn ik uit dit topic, mensen die hun fouten afschuiven op het paard...bah!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:42

Maar ze heeft feitelijk nog geen idee van wat haar paard eigenlijk aankan, of mischien zelfs wel leuk vind. Ik heb al heel wat paarden zien opleven nadat de ruiters op een andere manier les gingen krijgen. Flegmatieke paarden zien veranderen in alerte en meewerkende paarden, extreme heethoofden zien kalmeren... Paarden waarvan niemand ooit had gedacht dat ze ooit verder zouden komen dan het L die uiteindelijk na overgestapt te zijn op een andere methode plotseling in het Z liepen... Alleen omdat ze plotseling anders gereden werden en in een keer begrepen wat de bedoeling was.

Heel veel staat of valt met de combinatie tussen paard, ruiter EN INSTRUCTEUR. Dat laatste word voor het gemak vaak vergeten.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:43

suikerklont schreef:
malloesje schreef:
Ik zou ook zelf nog even doorrijden en het als een uitdaging zien om hem dan toch in het L springen te krijgen :j
En voor een aantal mensen hier, Get Alive zeg!! Niet iedereen gaat recreatief rijden als het paard niet goed genoeg is. Sommige mensen hebben ook ambities, wat is er mis mee om die na te streven.
Als mijn paard niet meer op cc zou kunnen zou ik diep ongelukkig worden van alleen recreatief, ik zou echt stoppen met rijden. Voor mij en het paard erg jammer, het paard kan ook bij andere mensen nog een erg goede tijd hebben. En ik zou me kunnen richten op een paard met iets meer talent. Want vermogen en techniek in het springen dat hebben ze, of dat hebben ze niet. Dat leer je niet zomaar even met training!

Wat zou jij mij dan aanraden om te doen, als hij de springring niet in wil ? Op geen enkele manier ? En als dat hij voor alles weigert ?
Hindernissen ligt het niet aan, want thuis hebben we ook allemaal van die rare hindernissen met felle kleuren etc..

dan zou ik eens naar mezelf kijken en niet meer naar het paard ;)
als hij thuis namelijk wel alles springt is het denk ik toch wel duidelijk dat het aan de ruiter ligt in dit geval en niet aan het paard :)

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:44

Een gezond paard met een beetje talent kan gewoon Z lopen. Kost alleen de een wat meer moeite dan de ander.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:44

Hmm, hou het paard voor je zusje zodat zij lekker recreatief kan rijden.. en koop zelf een lekker springpaard, heb je gelijk een maatje voor beide paarden.. *\o/*

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:45

Elise95 schreef:
Een gezond paard met een beetje talent kan gewoon Z lopen. Kost alleen de een wat meer moeite dan de ander.

zelfs zonder talent zou ieder paard met de goede ruiter naar het z gereden kunnen worden :))
alleen moet de wil er natuurlijk ook zijn :+

suikerklont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 20:47

ten eerste ik gooi hem niet op de markt. Want hij blijft in mijn bezit.
En als mijn paard de wedstrijd ambitie niet heeft, dan kan ik er niks aan doen elk paard is verschillend.
Nu kan ik toch niet trainen omdat mijn paard 3maanden geleden kreupel van de wei afkwam. En daarna moet ik alles weer rustig opbouwen, om hem niet te veel te belasten.

Maar ik sluit dit topic, omdat ik weet wat ik ga doen.. en erachter ben gekomen wat voor mijn paard ook het beste is.
De dierenarts komt zo nog voor een controle.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:48

Bizzybijtje schreef:
suikerklont schreef:

Oftewel; je hoort niet wat je wil horen. Sorry, dat is nou eenmaal zo, mensen hebben verschillende meningen.
Ik zou niet in dezelfde situatie terecht komen, gezien het feit dat ik het probleem aan zou pakken ipv het paard gelijk op de markt te gooien 'omdat hij niet goed genoeg is'.

Bizzybijtje als je nou eens beter leest dan hoef je TS niet zo onterecht af te vallen!
Het dier wordt niet op de markt gegooid maar haar zusje gaat ermee rijden recreatief en TS dressuren met het paard.

En nee niet ieder paard is over Z-hindernissen te krijgen,denk dat diegene die dat hier beweren niet eens een Z springparcour van dichtbij gezien heeft!

Vind het juist goed dat ze het dier niet overvraagd waardoor hij nog meer gestresst raakt op wedstrijd,omdat springen niet echt zijn ding is!
Hij staakt op de wedstrijden,is een teken dat hij het niet leuk vindt,moet ze hem over de hindernissen heenslaan dan??
Als ze dat zou beschrijven krijgt ze van dezelfde personen hier die nu tegen haar beslissing is weer tegenspraak dat ze het dier teveel op zijn huid zit!!

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:49

Ik vind sommige reacties hier wel erg kortzichtig, want zeg nou zelf, als jij je ambities in de dressuur hebt en het paard liever springt, kan wel dressuren, maar springt gewoon veel liever, wat zou je dan doen, paard maar in de dressuur rijden met een hele grote kans van dat het paard op een gegeven moment zijn best niet meer doet omdat ie het gewoon niet plezierig vind, of het paard verkopen of in TS haar geval door iemand anders laten rijden, waarbij het wel tot zijn recht komt?

Ik vind dat TS goed om haar paard denkt en niet alleen maar aan haar eigen plezier denkt. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:57

Kom op zeg er zijn nou eenmaal paarden die het niet kunnen of het niet leuk vinden. Sommige paarden hebben nou gewoon een beroerde techniek waar je verder niet aan kan werken. Een goed springpaard kan niet elk paard zijn met een goede bouw en blabla.
Waarom denk je dat springruiters anders altijd zo kieskeurig zijn als zij een nieuw springpaard willen kopen? Anders zouden zij wel ieder paard kunnen kopen en eruit halen wat erin zit.. Veel paarden kunnen nou eenmaal niet zo hoog, of willen niet, zijn te lui, hebben geen pit genoeg, zijn onvoorzichtig, te voorzichtig en blablala, wat kan komen door veel verschillende redenen.

En niet ieder paard kan Z lopen op wedstrijd. Alleen een correct gebouwd paard met correcte gangen. Ik zie mijn manegepaard dus echt niet Z lopen, is gewoon niet mogelijk. Daarbij moet je paard het leuk vinden en voor je willen werken.

Ik vind het commentaar voor sommigen echt nergens op slaan. Een wedstrijdruiter met ambities kan vaak niet opeens overstappen naar recreatie omdat het paard niet goed genoeg is. Ik heb het ook niet gekund, hoeveel ik ook van mijn pony hou en hoeveel ik hem nu ook mis.
Bij sommige mensen gaat het gewoon om de sport en niet om de hobby. ;)

TS, kan je 2 paarden onderhouden? Dan zou ik gewoon deze houden en een springpaard erbij kopen. Als dat niet mogelijk is moet je jezelf afvragen of je de sport aan de kant wil zetten voor je paard. En denk er goed over na. Ik weet neit of je echt een band hebt met je paard, maar mijn keuze was best makkelijk: de sport. Maar ik heb er nu wel veel spijt van omdat ik hem ontzettend mis..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:14

Ik moet zeggen, ik vind het nogal speciaal dat een instructeur gaat beweren dat een paard "niet goed genoeg is" omdat hij thuis wel alles loopt, maar weigert de ring in te gaan. En al helemaal als blijkt dat hij z'n eigen paard niet eens de ring in krijgt...
Doet me toch wel even nadenken over de capaciteiten van de instructeur zelf.

TS, je hebt paarden die elk sprongetje piekfijn nemen en je hebt er die het pas de moeite vinden om vanaf 1m of meer hun voeten deftig op te tillen en bij lager gewoon lui worden en de boel laten slungelen. Heb er zelf zo eentje, waarvan ook iedereen bij aankoop zei "wat heb je nu gekocht..." Die kon ook niets meer dan gaan wandelen en pure basis. Ohja, en het rotkarakter uithangen...
Na 1 jaar liep het paard netjes 1m10 rond en was er interesse van een buitenlandse ruiter om het paard daar tot 1m20 - 1m30 uit te brengen. Heb ze -jammer voor hem- niet verkocht :)
Dat ie z'n benen dan laat hangen hoeft daarom niet te zeggen dat ie niet wil, misschien mist hij evengoed uitdaging?

En ook de raad om een andere instructeur te nemen kan ik ondersteunen. Ik kreeg indertijd op 1 stal les van 2 instructeurs, elk met hun specialiteit (de ene dressuur de andere springen). Werkte heel goed omdat ze elk op dezelfde basis lesgaven, maar toch met een eigen visie en twist erin. Vooral dat heeft ervoor gezorgd dat ik haast zelden op een dood punt zat én dat ik best snel een mooie stabiele vooruitgang heb gemaakt!

Heb intussen nog andere lesgevers gehad (sta niet meer op die stal). Allemaal dressuur weliswaar. Elk met dezelfde basis, maar een iets andere manier van werken. Heb gewoon een heerlijk paard daardoor en we kunnen alles aan :)

laat je niet ontmoedigen door 1 persoon. Ga gewoon zelf op zoek naar andere opties. En geef toe, als je uiteindelijk met doorzetten toch meer bereikt dan wat je instructeur (of eender wie) ooit dacht, dan is dat toch alleen maar een dikke pluim voor jezelf en je paard en kan je daar toch best trots op zijn?µ

Het is makkelijk om hogerop te raken met een voorgeprogrammeerd paard, maar het is des te bewonderenswaardig als je datzelfde doet met een minder voor de hand liggende knol...

suikerklont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 21:18

Voor de mensen die toch nog benieuwd zijn wat de dierenarts zei.

Volgens de dierenarts komt het goed, maar er kan niet meer op gereden worden. |(
De dierenarts en wij hebben zelf geen idee wat er in de wei is gebeurt..
Maar als hij er bovenop is gekomen gaan we gewoon wandelingen met hem maken, en een beetje kroelen,spelen met hem, noem maar op.
Erg jammer, maar hij kan nu gaan genieten van een luizenleventje :)

Ik heb zelf even NH lessen gevolgt en daar door een betere band gekregen.

suikerklont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 21:20

Varekaj schreef:
Ik moet zeggen, ik vind het nogal speciaal dat een instructeur gaat beweren dat een paard "niet goed genoeg is" omdat hij thuis wel alles loopt, maar weigert de ring in te gaan. En al helemaal als blijkt dat hij z'n eigen paard niet eens de ring in krijgt...
Doet me toch wel even nadenken over de capaciteiten van de instructeur zelf.

TS, je hebt paarden die elk sprongetje piekfijn nemen en je hebt er die het pas de moeite vinden om vanaf 1m of meer hun voeten deftig op te tillen en bij lager gewoon lui worden en de boel laten slungelen. Heb er zelf zo eentje, waarvan ook iedereen bij aankoop zei "wat heb je nu gekocht..." Die kon ook niets meer dan gaan wandelen en pure basis. Ohja, en het rotkarakter uithangen...
Na 1 jaar liep het paard netjes 1m10 rond en was er interesse van een buitenlandse ruiter om het paard daar tot 1m20 - 1m30 uit te brengen. Heb ze -jammer voor hem- niet verkocht :)
Dat ie z'n benen dan laat hangen hoeft daarom niet te zeggen dat ie niet wil, misschien mist hij evengoed uitdaging?

En ook de raad om een andere instructeur te nemen kan ik ondersteunen. Ik kreeg indertijd op 1 stal les van 2 instructeurs, elk met hun specialiteit (de ene dressuur de andere springen). Werkte heel goed omdat ze elk op dezelfde basis lesgaven, maar toch met een eigen visie en twist erin. Vooral dat heeft ervoor gezorgd dat ik haast zelden op een dood punt zat én dat ik best snel een mooie stabiele vooruitgang heb gemaakt!

Heb intussen nog andere lesgevers gehad (sta niet meer op die stal). Allemaal dressuur weliswaar. Elk met dezelfde basis, maar een iets andere manier van werken. Heb gewoon een heerlijk paard daardoor en we kunnen alles aan :)

laat je niet ontmoedigen door 1 persoon. Ga gewoon zelf op zoek naar andere opties. En geef toe, als je uiteindelijk met doorzetten toch meer bereikt dan wat je instructeur (of eender wie) ooit dacht, dan is dat toch alleen maar een dikke pluim voor jezelf en je paard en kan je daar toch best trots op zijn?µ

Het is makkelijk om hogerop te raken met een voorgeprogrammeerd paard, maar het is des te bewonderenswaardig als je datzelfde doet met een minder voor de hand liggende knol...

Kon ik dat maar |(
Wegens een ongelukje in de wei(geen flauw benul wat) kan hij niet meer gereden worden.

suikerklont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 21:21

Toch bedankt voor de reacties.

kwpener

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:21

hier daar krijgen we het weer |( zo'n iemand die denkt dat ze heel wat kunnen en dan als er iets mis gaat is het paard dit paard dat :( plaats van dat ze naar hun zelf kijken :evaw: en ik denk dat dat paard beter is dan dat jij kan rijden := als je al zo op loopt te scheppen over je rijkunsten :+ }:0

suikerklont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 21:23

Ik denk niet dat het mijn schuld is dat hij niet meer bereden kan worden.

suikerklont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 21:24

Topic kan gesloten worden, paard kan niet meer bereden worden.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:25

..... :oo

Mijn hemel, je paard is een dier en daar hoor je van te houden, jij beschrijft het als een ding, als een gebruiksvoorwerp.

Denk dat je over moet gaan op de barbiepaarden ;)

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:26

Misschien ben jij niet goed genoeg ipv andersom ;)