Rijden op manier Antione de Bodt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re: Rijden op manier Antione de Bodt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 11:01

Wat ik bij AdB ook erg mis (in ieder geval toen ik zelf les van hem had) was commentaar op het evenwicht van de ruiter. Je kunt rechtrichten tot je een ons weegt, maar als je het paard in de weg zit tijdens zijn eigen lopen, dan ga je er never-nooit-niet komen.. Ik heb niet 1 opmerking over mijn houding gehad tijdens het rijden, en echt, daar is nog altijd veel aan te verbeteren. Ik weet ook van andere lessen dat ik mijn paard beter rechtgericht krijg door zelf het paard met mijn eigen houding te ondersteunen met wat ik wil van mijn paard. Hij is daar totaal niet op ingegaan, en ik moest vooral bezig zijn met het sturen van het hoofd/nek van mijn paard, en niet met mijn hele paard. Daar kan ik nog altijd niet met mijn hoofd bij.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 13:01

Als je meer op houding en zit gewezen wil worden, zou je eens kunnen kijken bij leerlingen van AdB.
(want zelf heb ik nooit les gehad van Antoine, maar bij twee van zijn leerlingen heb ik eerst flinke tijd besteed aan mijn zit).

Quote van Antoine: Ah, dat is een leerling van Karmie. dat zie ik omdat ze altijd zo netjes zitten! ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 14:22

Angela schreef:
Wat ik bij AdB ook erg mis (in ieder geval toen ik zelf les van hem had) was commentaar op het evenwicht van de ruiter. Je kunt rechtrichten tot je een ons weegt, maar als je het paard in de weg zit tijdens zijn eigen lopen, dan ga je er never-nooit-niet komen.. Ik heb niet 1 opmerking over mijn houding gehad tijdens het rijden, en echt, daar is nog altijd veel aan te verbeteren. Ik weet ook van andere lessen dat ik mijn paard beter rechtgericht krijg door zelf het paard met mijn eigen houding te ondersteunen met wat ik wil van mijn paard. Hij is daar totaal niet op ingegaan, en ik moest vooral bezig zijn met het sturen van het hoofd/nek van mijn paard, en niet met mijn hele paard. Daar kan ik nog altijd niet met mijn hoofd bij.

Het is jammer dat je je niet gesteund voelt in het verbeteren van je houding, maar dat staat niet op de eerste plaats (tenzij je het over klassieke rijkunstlessen op zich hebt).
Hoewel het vreselijk belangrijk is bij de fine-tuning, zeg maar (bij gebrek aan beter woord) is het in de eerste instantie bij het "grovere" werk nog niet zo van belang zolang je niet langs je paard hangt. :+ Alles in verhouding. Hoe verder je bent, hoe gevoeliger het paard en hoe belangrijker de zit van de ruiter.
Moet zeggen dat ik zelf wel iemand ben die op het belang van een goede zit hamert, hoor, en het spijt me als er echt niks aan gedaan wordt, maar wellicht was het "goed genoeg".

Evenzo met het "alleen bezig zijn met de nek en hals".
Een jong paard dat niet wil lopen en nog niet aan beenhulpen gewend is, krijg je bv aan het lopen door het uit het evenwicht te brengen door het hoofd naar een kant te vragen. Het valt dan op die kant en moet verstappen om weer in balans te komen. Deze methode is redelijk bekend.
Dit is het effect dat wordt gebruikt om de paarden zich bewust te maken van hun eigen evenwicht en benen.
Pas als dat bevestigd is kun je werken aan andere dingen. Ik weet niet hoeveel lessen je gedaan hebt bij hem met betreffende paard?
En was het les in klassieke rijkunst of ging het om een probleempaard?

@Mist, nogmaals, ik neem niet in twijfel wat je hebt meegemaakt, ik probeer alleen dingen te onderbouwen en uit te leggen. Het is heel correct van je om niet te publiceren.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 14:49

Ben even een paar dagen weg geweest, maar wil toch nog even reageren, met name richting Lusitana.
Ik weet echt wel het verschil tussen hard en heel hard. En ik heb ook geen enkel bezwaar tegen heel hard longeren. Waar ik wel bezwaar tegen heb is tegen heel hard longeren en een paard in zo'n extreem hoog tempo gewoon om rukken naar binnen en naar buiten. En dan heb je wel degelijk een grote kans op blessures. Ik ben echt geen penny meisje die d'r paardje netjes in de krul wil hebben. Ik heb zelf gemiddeld tussen de 10 a 15 paarden, eigen fok, trainingspaarden en wat jong grut.. Ik beleer ze zelf {inmiddels ook al gedurdende ruim 20 jaar, en heb altijd gezorgt dat ik goed les had en heb {moest nog wel eens wisselen van instructie wegens verhuizing}. Ik heb meerdere paarden opgeleid tot ZZ zwaar nivo en heb jaren op dressuurstallen gewerkt. Ik zeg niet dat ik alles weet, maar ik kan echt wel degelijk onderscheid maken tussen correct en eerlijk trainen, revaliderend trainen, corrigerend trainen etc. Ik ging ook zeker niet naar die clinic om daar de boel even af te gaan lopen zeiken. Maar het spijt me echt, ik vond het 1 grote aanfluiting en ik heb echt geen goed woord over voor die man. En inderdaad, het is altijd aan de eigenaar om te besluiten om wel of niet mee te doen met je paard, maar ik denk dat je de invloed van die man enorm onderschat. Hij is zeer overheersend, dominant en in mijn ogen ook verschrikkelijk arrogant, en ik kan me voorstellen dat je als 19 jarig grietje je volkomen laat overbluffen door zo iemand.
Overigens was ik niet de enige die er zo overdacht tijdens die bewuste clinic, mensen liepen massaal weg!
Fijn als er paarden baat bij hebben en ieder is vrij om te lessen waar ie wil en zijn mening te hebben, maar mijn ervaring met hem is gewoon niet goed, verre van dat.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 15:21

Ik heb gelest bij Mireille (Stal Mireille) in het verleden en zij hamerde juist op mijn zit en op een juist zadel! Ik heb er heel veel aan gehad en hoop in de toekomst als mijn beurs het toelaat (heb nu 4 pubers die klauwen met geld kosten) zeker weer bij haar te kunnen lessen en dan met een jonkie die niets mankeert, juist om hem gezond te houden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:30

Angela schreef:
Wat ik bij AdB ook erg mis (in ieder geval toen ik zelf les van hem had) was commentaar op het evenwicht van de ruiter. Je kunt rechtrichten tot je een ons weegt, maar als je het paard in de weg zit tijdens zijn eigen lopen, dan ga je er never-nooit-niet komen.. Ik heb niet 1 opmerking over mijn houding gehad tijdens het rijden, en echt, daar is nog altijd veel aan te verbeteren.

Dit is een tekortkoming bij ontzettend veel instructeurs, niet alleen bij AdB.
Er wordt niet gekeken naar het zadel, niet naar het type bit, niet/nauwelijks naar de houding & zit & teugelgebruik van de ruiter. Maar uitsluitend of voornamelijk naar hoe het paard loopt, en hoe je het paard met een rukje hier, een zaagje/sponsje daar, een tikje zus en een schopje zo toch kunt laten doen zoals gewenst.

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 17:33

Dat ben ik met je eens. Gelukkig is er bij mij gehamerd op 'als je zelf niet kunt zitten, hoe wil je je paard dan fatsoenlijk laten lopen?' dat mist vaak, meestal is het andersom, eerst kijken hoe het paard loopt en dan aan jezelf werken, maar in praktijk komt men daar vaak toch niet aan toe.
Maargoed, dat is weer een andere discussie :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:38

Kunnen jullie me vertellen wat de opbouw is van de lessen op de de Bodt manier ?
Op stal zijn er net enkele mensen mee begonnen. Deze mensen hoeven overigens geen van alle hun paard over zijn/haar tempo te laten lopen.

Ik zie ze met name slingerlijnen rijden en voltes.
Wat is het nut van de slingerlijnen ? enkel het voelen van de ruiter op welke schouder het paard valt ? Of is het ook gymnastiserend voor het paard ?

En watvoor oefeningen volgen na de slingerlijnen en waarom ?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 10:53

Hmm, ken het niet, misschien moet ik eens een les proberen. Heb geen problemen met m'n paarden, maar wil het wel eens zien of het werkt.

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:26

Ik heb gisteren mijn eerste AdB les gehad; mijn paard valt echt op zijn schouder linksom en ik krijg het er niet uit. Ook niet met les van instructrices met allerlei diploma's en ZZpaarden.
Gevolg: mijn paard ontspant niet tijdens het rijden, met als gevolg: staken (bokje, sprinten, klieren).
Deze AdB les was een succes, hij ging (uiteindelijk) ontspannen en dat is echt een wereld van verschil.
Tempo rijden is een manier om in balans te komen voor een paard, want pas als het achterbeen voldoende er onder wordt gezet kan er balans zijn. Langzaam lopen betekent voor de meeste paarden onvoldoende achterbenen eronder. Tempo omhoog is een makkelijke manier om been er onder te krijgen.
Over tempo moest ik niet (voor mijn gevoel). Ja het was harder als wat ik durfde de laatste tijd omdat hij dan ging bokken, maar dat bokken gebeurde gisteren dus helemaal niet. Ook weer eens leuk.
Nut van de slingerlijnen: na iedere bocht moet je je paard weer rechtop zien te krijgen. Het is een oefening voor ruiter (en paard) om na de wending rechtop te gaan rijden. Voelen wat is recht en wat niet.
Wat daarna komt weet ik (nog) niet. Maar dat gaat wel gebeuren!
Mijn eerdere paarden hebben hier nooit zo'n last van scheefheid gehad, ik heb het in ieder geval nooit gemerkt, en toen was AdB ook alleen maar hocuspocus voor me. Maar nu ik het zelf kan voelen op de rug van dit kromme paard... ik ben enthousiast en ga er mee verder. Dit is wat dit paard met mij erop nu eindelijk verder kan helpen.
Als je paard nu niet zo gespannen is met rijden (ze zijn niet allemaal even krom en volgens mij zijn sommige ruiters hier gewoon al handiger in als ik) zul je er minder profijt van hebben denk ik, in ieder geval zal het verschil minder goed te voelen zijn.
Er worden regelmatig clinics gegeven en demo's, wellicht een idee om er op die manier eerst eens kennis mee te maken.
En als het goed is gaat de AdB instructrice/teur eerst werken aan een onafhankelijke zit als je die niet hebt. Had ik gelukkig wel dus we konden meteen met het paard aan de slag.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 16:24

AdB gaat vooral over het recht richten van het paard. Ik krijg op deze manier les (niet van hem zelf). Ook kijk ik vaak de dvd van hem. Het paard dat ik rijd is kreupel geweest en door de manier van AdB is hij weer regelmatig gaan lopen. Hij was alleen maar kreupel, doordat hij niet goed bereden werd.
Echt schandalig dat er altijd maar zo weinig aandacht wordt besteed aan recht richten, terwijl je er veel problemen mee kunt voorkomen/oplossen. Het paard probeert jouw gewicht naar een bepaalde kant van zijn rug te krijgen (omdat zijn spieren links bijvoorbeeld beter ontwikkeld zijn, zal hij rechts meer proberen te ontlasten) Je wisselt steeds van stelling in contra stelling om beide kanten te ontwikkelen. In het begin slinger je dus met je paard door de bak. Maar dit maakt niks uit, want het gaat erom dat hij recht is. Je moet bij het begin beginnen, rechte lijnen rijden kan pas wanneer je dit goed onder de knie hebt. Sowieso een tip voor iedereen, rechte lijnen rijden!! haha :)
hoop dat ik het zo een beetje goed heb uitgelegd haha (:

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 23:48

ik heb niet het hele topic gelezen

Ik heb 1.5 jaar geleden ook AdB gereden. Ik heb denk ik 3 lesje gereden en vond het eerlijk gezegd verschrikkelijk. Moest scheeft zitten op mijn paard en mijn paard snapte het niet en ik ook niet.

Volgens mij is rechtrichten gewoon je basis en hoef je het niet op een speciale manier dit te gaan uitoefenen. Het gevoel moet goed zijn tussen 2 handen en 2 benen. En ik doe nog wel eens rechtuit galopje langs de weg. Ook een goed training

Ook heb ik nog ander paard gezien die wat oud en krakkemikkig was en die liep ( uiteindelijk ) wel wat beter.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 08:50

Scheef zitten op je paard? Kan mij niet indenken dat dat moest :+ Of heb je altijd gecompenseerd met je paard en ben je rechtop gaan zitten, ookal zat je dan zelf scheef? En dat je dat nu opeens niet mocht doen.
Rechtuit een galopje langs de weg is geen rechtrichten....
Een paard is recht wanneer het beide zijden op correct kan buigen, dus met de juiste lengtebuiging.

Maris: welke oefeningen er voor volgen is soms ook per paard verschillend, en per instructie. Maar de dingen die van AdB zijn zijn bijv. contrastelling, vierkante volte's, scheve lijnen(van bijv. H naar A). En altijd op de binnenhoefslag.

blacksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 20:23

Ik rijd ook sinds een aantal maanden AdB op mijn verzorgpaard. Ik krijg les van de eigenaresse, die weer les krijgt van Nakita in Aalsmeer. Hij loopt er echt veel beter door! Ik kan het nog niet supergoed omdat ik het nog aan het leren ben. De basis is inderdaad rechtrichten en de 'slingerlijnen' zijn daar ook voor bedoeld. Je maakt een wending, en die moet niet rond zijn maar recht, dus als je afgewend bent, vraag je meteen stelling de andere kant op zodat je wending zoveel mogelijk op een 90 graden hoek lijkt. Het is dan de bedoeling dat je paard zijn achterbeen goed onder zich zet zodat hij meer op de achterhand gaat lopen. Ook doen wij vaak lijnen rijden en dan steeds links en rechts om de beurt 'inbuigen', dan zorg je dat je zijn overbelasting een soort van 'wegwerkt' doordat hij dan rechter wordt het het gewicht beter kan verdelen. Het is ook belangrijk dat je je eigen gewicht goed verdeeld, je moet proberen precies in het midden te zitten, en óók in de wendingen. Ruiters gaan vaak onbewust ook een beetje scheef hangen in de wending waardoor er spanning ontstaat in de rug van het paard. Als de ruiter het paard niet eerst rechtricht (paard is van nature krom), komt er teveel belasting op de voorhand en kan het paard zijn achterhand niet goed gebruiken. Ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd want daar ben ik meestal niet zo goed in!

Mystica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 08:03

Ik kan heel kort zijn: het zal allemaal wel zinvol (kunnen) zijn mits je deze manier van rijden op een correcte en professionele manier uitvoert. En daar zit gelijk het 'probleem'. Ook ik heb ervaring met ruiters die op deze manier rijden, zelfs iemand die het met één van mijn paarden deed. Nou, het paard is er echt niet beter van geworden en dat komt omdat zij geen verschil meer zag tussen de ADB manier goed toepassen en het paard volledig uit elkaar laten lopen. Inderdaad met longeren werd hij opgejaagd en vervolgens vierkant de hoek omgetrokken. De ene dag was hij linksom gebogen en de dag daarna ineens weer rechtsom. Ik werd er gek van. Het is een jong paard maar uiteindelijk kon hij niet eens meer op zijn eigen benen lopen. Ik rijd hem nu gelukkig weer op de klassieke manier, uitgaande van zijn eigen balans. En hij gaat met sprongen vooruit. En scheef? Ieder dier (ook mens) is van nature scheef en m.i. is het belangrijker met de specifieke bouw en beweging van elk paard te leren omgaan dan deze te dwingen 'recht' te worden. Misschien ben ik niet helemaal duidelijk maar ik heb het helemaal gehad met de rechtrichtverhalen de hele dag door. Ee. goed passend zadel, eerlijk rijden, geen aanleuning forceren totdat je het tempo beheerst, daarmee doe je je paard een groter plezier dan op een halfbakken manier de ADB uirdragen.
Moraal van dit verhaal: er zit heus wel een goede gedachte achter ADB (ik heb zeker ook de videos bekeken) maar sommige van zijn aanhangers slaan door, het wordt bijna sektarisch -er lijkt geen ruimte meer voor andere rijstijlen- en daar doen zij dus meer kwaad dan goed mee. Ook naar ADB toe en dat is jammer.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 10:32

Mensen die zat worden van rechtrichtverhalen kijken niet om hun heen. Het probleem zit hem daar juist.

Klassiek is niet uitgaan van de eigen balans van een paard, ook daar speelt rechtrichten een rol , logisch ook: zonder rechtrichten heb je nooit een ontspannen nageeflijk paard wat je kan beginnen te verzamelen.
Een jong paard dien je eerst op eigen benen te laten lopen inderdaad, dat is niet anders bij AdB.

Zoals je zelf al zegt, dat lag niet aan AdB. Waarom je dan later in je verhaal wel het probleem naar hem toeschuift snap ik niet helemaal :)

Wanneer je correct AdB rijdt doe je dat ook, het is dus helemaal niet of of. Wanneer je of of wil stellen dan moet je 2 kwaden naast elkaar zetten en niet 1 goed en 1 kwaad, dat is geen juiste vergelijking.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 08:19

Ik ben eigenlijk wel ehel benieuwd naar zijn manier van lesgeven, van Antoinne zelf. Ik les zelf sinds twee jaar bij iemand volgens de Antoinne de Bodgt manier, maar volgens mij is dat meer een 'vleug van' dan dat ze hem volledig aan hangt. Ik lees namelijk altijd dat de paarden over hun tempo heen worden gejaagd, dat de ruiter niets hoeft te doen verder etc. Ik ben wel degelijk met gewichtshulpen bezig, IK moet ook recht zitten ipv dat ik mij naar 1 kant laat zetten, en over de tempo heen gooien; ik krijg dat niet eens voor elkaar bij mijn merrie :D Waar we WEL mee bezig zijn is de achterhand actief krijgen & houden, maar dat gaat niet perse met over het tempo heen jagen. Alles behalve dat. Mijn merrie gaat juist meer marcheren als ze recht is, en het is dus niet een methode om naar het rechte toe te komen door haar flink door te laten marcheren. Het is juist een gevolg van het recht zijn.

Dat het 'moeilijk' paarden zijn, dat zal best, ik heb ook zo'n mutsje. Ze is flink scheef, knalt steeds weer in dr oude patroon, is heel gevoelig, en was niet goed meer te rijden op de 'normale' manier. Nam het bit niet aan, wilde de bak niet in, had totaal geen plezier in rijden, etc. Dat is een heel hoop veranderd sinds ik op deze manier rij! Ze moet leren op eigen benen te lopen, in balans te zijn, en recht te worden. Ik heb nu geen gestresst paard meer dat 1001x moet scheiten tijdens het rijden en die als een gek met haar kop gaat schudden. Haar stresstik die ze veel heeft (ook als ze gewoon in de weide loopt etc) maar nu ze rechter en rechter wordt, meer in balans kan zijn, is dat aanzienlijk verminderd. Ze heeft veel meer zelfvertrouwen wat dt betreft.

Maar goed, ik heb maar bij 1 persoon ervaring, ik zou wel eens meer mensen die op deze manier lesgeven willen zien lesgeven. En ook Antoinne. Ik heb wel eens filmpjes gezien, en ik denk niet dat ik daar met mijn merrie heen moet gaan. Ik ben blij dat mijn instructrice ook echt naar de individuele paarden kijkt, lukt een bepaalde manier van aanpak niet, dan proberen we het anders, ook al is dat niet op de manier die Antoinne bijvoorbeeld zou navolgen. Ik krijg soms bij hem het idee, aan de hand van filmpjes en verhalen dus geen eigen ervaring, dat hij echt 1 methode heeft, en niet echt kijkt naar de individuele paarden maar echt een soort van riedeltje heeft en alles hetzelfde toepast bij elk paard. Geen idee ofdat zo is hoor, maar zo vind ik het soms wel overkomen.

Van slingerlijnen kan mijn paard heel soepel worden. Maar dan moet ze wel de 'bui' hebben, want soms werkt het juist ook averechts. Verder rijden we voornamelijk rechte lijnen, vierkantjes idd groot of klein, maar werken we ook veel op de volte met binnen stelling waar mijn merrie ook erg goed op kan reageren. Wel zorgen dat ze absoluut niet naar binnen valt op de schouder, daar wordt ze enorm onrsutig en gestresst van.

Overigens zeg ik altijd dat ik rij met een 'vleug AdB' omdat ik mij niet wil blindstaren op 1 methode. Ik longeer mijn paard ook niet perse altijd op deze manier, maar ook gewoon met bijzets, en zal altijd mijn ogen en oren open houden voor andere dingen. Wie weet komen we dingen tegen die we mee kunnen nemen en die ook super werken voor mijn paard.

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:03

Ook ik rij al enige tijd via deze methode. Ik ben begonnen bij Mireille (stal mireille) en les nu bij Tatjana van Buren. Mijn paard was ernstig scheef en daar bij ook stijf. Ik heb van ontzettend veel instructrices les gehad maar niemand die mij kon helpen. Ook had ik zelf nog nooit van rechtrichten gehoord. Dus voor mij was dit natuurlijk een eyeopener, vooral ook omdat mijn paard er zo ontzettend goed op reageerde. Ik denk echter wel dat wanneer ik op een andere methode was gaan rechtrichten dit ook een goed resultaat had geboekt. Echter heb ik nu wel zoiets van ik rij nu lekker zo en het bevalt mij prima dus waarom zou ik iets anders gaan uit proberen. Ook ben ik van mening dat deze methode vast niet voor elk paard werkt. Ik vind dat je een paard als uniek iets moet benaderen en niet alles over een kam strijken. Dus voor de een werkt het wel en de ander niet. Als je maar op een eerlijke manier je paard rijdt is het al snel goed.

Ook zou ik wanneer ik een paard zou hebben waar niets mee aan de hand zou zijn volgens deze methode of een andere methode die druk bezig is met rechtrichten lessen. Gewoon omdat ik er in geloof en begrijp waarom ik een bepaalde handeling doe.

Ik heb overigens een keer bij Antoine zelf gelest en moet zeggen dat ik toen een hele leuke les heb gehad. Wel vind ik hem zelf iets te commercieel en begrijp ik wel wat sommige zeggen over dat hij zegt dat hij het uitgevonden is. Dit is natuurlijk niet zo, maar hij is gewoon helemaal overtuigd van zichzelf.

raizarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:34

Wij hebben ook een aantal mensen die ADB hebben gereden op stal. IK was erg benieuwd want ik sta open voor alles. Die mensen waren er zo lyrisch over dat ik dacht"hier moet ik meer van weten".
Heb een paar keer bij de lessen gekeken en ik kwam tot de conclusie dat het helemaal niets nieuws is, ze hebben het gewoon in een nieuw jasje gestoken. Mijn doel is ook om mijn paard recht te richten. En dat is pas mogelijk als je paard aan 2 kanten gelijk kan buigen. Veder vond ik het juist wel veel geruk en gepluk en wat me opviel was dat veel paarden met de mond open liepen en met een veels te hoog tempo.
Maar goed ADB himself was in de buurt voor een clinic. Dus ben wezen kijken.
Sorry, maar wat een vreselijke zelfingenomen man zeg. Constant had hij het over wat iedereen wel niet fout deed met het "normale" rijden. Hij had het er ook maar over dat hij "geluk" verkocht.
Toen kwam er een paard dat zwaar onregelmatig was in de ring. HIj zette het paard, aan de longe, op een volte van denk 2 meter. Het paard zwaar kreupel natuurlijk. Vervolgens zette hij het paard op een volte van een meter of 18 en tata!! Hij liep wat beter. Hij kreeg appauls ik kotsneigingen want het arme dier was nog steeds onregelmatig.

Er zijn een hoop mensen die deze manier van rijden als laatste red middel hebben. Vaak paarden met HKO die dat vaak hebben gekregen omdat deze mensen hun paard niet recht hebben gericht. Dus meer belasting op 1 voorbeen. Daaruit leid ik af dat deze mensen dus geen goede instructie hebben gehad en als ze dan bij ADB komen ineens een verhaal over rechtrichten krijgen en voor hun gaat er een wereld open terwijl als ze vanaf het begin het paard netjes in balans hadden gereden het ook niet nodig geweest om ADB te hoeven rijden.
En dan is het ook nog de vraag hoe lang deze paarden het volhouden om met HKO te lopen. Ik heb al een aantal paarden gezien die in het begin iets beter liepen maar later toch met vervroegd pensioen zijn gegaan omdat ze toch weer echt kreupel zijn gaan lopen.

Ik vind dat iedereen moet doen wat die denkt dat goed is maar ik werd er niet gelukkig van...

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 13:21

Rechtrichten is absoluut niet pas mogelijk wanneer het paard aan 2 kanten kan buigen, dat is juist een reden waarom je rechtricht!

Tuurlijk... als ze dat vanaf het begin hadden gedaan... maar ligt dat dan aan hun, of aan AdB?
Of is een goede instructie vinden als een speld in een hooiberg zoeken?

Het ontbreekt gewoon aan correcte instructie.
Zelfs bekendere ruiters zie ik wel eens foto's van clinics van dat ik denk, sjongejonge :n Paard wordt in de krul getrokken, maar de basis? Die is nergens te vinden... En dan heb je les van een 'topruiter', maar dus absoluut geen goede instructeur.... En daar mag je dan wel de hoofdprijs voor neer leggen.

HKO kan ook niet genezen worden, lijkt mij dus ook niet raar dat het paard op een gegeven moment helaas niet meer zuiver kan lopen en toch met pensioen moet.

Maar ik vind het toch heel apart hoe mensen hem hier beschrijven... ben bij een clinic van hem geweest en daar verwees hij zeer veel naar Reiner Klimke en de Klassieke Dressuur.
Dus hoe sommige bokkers hem hier beschrijven neem ik maar met een korrel zout. :)

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 17:12

Tja air...dat kun je met een korrel zout nemen, maar mijn ervaring met ADB himzelf was echt vrijwel identiek als die van raizarobin. ADB kan verwijzen wat ie wil naar Reiner Klimke, dat MAAKT hem nog geen Reiner Klimke! Mijn ervaringen waren echt ook alles behalve positief, in tegenstelling {zie 1 van mijn eerdere posts}. Blijkbaar kan jij je goed vinden in zijn methode, wat je goed recht is, maar bij mij en bij vele andere niet. Dat kun je toch ook gewoon respecteren? Het is geen heilige ofzo!

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 13:57

Het probleem is juist dat er in de reguliere lessen te weinig wordt gelet op rechtrichten.
Mijn paardje was ook af en aan onregelmatig en ik heb me suf gezocht om de oorzaak te vinden.. DA, fysio, osteopaat, uitgebreid onderzoek in Utrecht en ik heb behoorlijk wat instructeurs geprobeerd maar mijn paardje bleef onregelmatig. Na 1 les rechtrichten van iemand die op basis van AdB les geeft liep ze zuiver!
Nou heeft AdB inderdaad het wiel niet uitgevonden, maar heeft het rechtrichten wel bij de massa gebracht. Er zijn natuurlijk goede instructeurs die er wel aandacht aan besteden, maar een groot deel kijkt naar grotendeels naar het plaatje en niet zo zeer naar de basis. En misschien accepteren sommige ruiters ook pas dat ze terug moeten naar de basis als het paard daadwerkelijk niet meer rad loopt. Ik vind het in elk geval jammer dat in die jaren van onderzoeken waarom mijn paard niet goed was er niemand tegen me gezegd heeft dat mijn paard behoorlijk scheef is en het ook eens aan mijn rijden zou kunnen liggen..

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 14:51

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:30

Wat het paard van de advert betreft, we kunnen niet een paard van een ander gaan bespreken, maar ik wil wel wat zeggen over kissing spines op zich.

Bij kissing spines is opereren (wegnemen van de uitsteeksels) meer voor de hand liggend voor genezing, dan welk andere therapie dan ook, die alleen gericht zijn op niet erger maken en ontstekingsremming. Paard heeft altijd pijn.

De uitkomst zonder bijgaande behandeling van injecties of operatie is echt niet "een recreatie paard", maar eerder een paard met voortdurende pijn.

"Recreatiepaard" lijkt in nederland wel bijna gelijk aan "ondeugdelijk paard" of "krakkemikkig paard".
Maar dat is een andere discussie.

Dit paard zou dus eerst geopereerd of behandeld moeten worden, waarna binnen de revalidatie ook de andere problemen kunnen worden aangepakt door de methode. Maar je kunt niet verwachten dat het paard zonder operatie/injecties door de methode zou verbeteren. De methode kan ondersteunen en verbeteren, maar niet genezen.

Dat geldt evenzo voor andere klinische problemen. Je moet natuurlijk niet de waan hebben dat je paard geneest van chronische progressieve aandoeningen die bot, pezen en banden aan hebben getast.
Het kan alleen processen stopzetten en locomotie (beweging) verbeteren, waardoor werk pijnloos kan worden uitgevoerd. Maar een en ander is wel afhankelijk van de stadium waarin de aandoening zich bevindt.

Je kunt niet verwachten dat een gewricht plots weer gaaf wordt, je zorgt alleen dat het pijnloos, soepel en bruikbaar blijft.

Als ontstekingsprocessen kunnen worden gestopt, is er over het algemeen geen pijn meer. In theorie is dus ook pijnloze kissingspines mogelijk, maar in de praktijk is een plek die continue wrijving heeft ontstekingsvrij houden, vrijwel onmogelijk zonder behandeling van ontstekingsremmers of operatie om die wrijving weg te nemen.

Reden waarom paarden wel altijd eerst door een DA gezien moeten worden voordat je de hoop op AdeB stort is oa om af te wegen hoe realistisch het is dat ontstekingsprocessen geremd kunnen worden en of er geen ondersteunende behandeling nodig is.

Men moet wel een realistisch beeld hebben van wat mogelijk is. Het is geen wondermiddel.

Wat betreft de persoon Antoine, die is natuurlijk ondergeschikt. Het kan een jan doedel zijn of een geweldig leuke vent, maar waar het om gaat is dat hij een methode beschikbaar stelt waar veel mensen die zelf geen idee hebben van eerlijk, vriendelijk en verbeterend rijden, want feitelijk is "klassiek" of hoe je het noemen wilt, niet meer dan dat, wat aan hebben.
Als je je niet aangesproken voelt of bv vast zit in een eigen idee van "correct" rijden, kun je er voor kiezen om het af te wijzen, daar is niks op tegen, maar daarmee hoef je de methode op zich of de persoon er achter nog niet af te wijzen.
Andersom hoeft de methode op zich of de persoon erachter ook niet als perfect en onaantastbaar behandeld te worden.
Er is prima ruimte voor discussie.

Zolang het maar duidelijk is dat de problemen waarop gericht wordt bij de methode, door ruiters (dat hoeft niet de huidige ruiter van het paard te zijn) zelf komen door verkeerd rijden en dat die het ook moeten oplossen via rijden en eventueel ondersteundende behandeling, en dat de methode daar een prima leidraad in kan zijn voor mensen die geen verstand hebben van rechtrichten etc.
Het is natuurlijk niet zo dat AdeB een kliniek runt waar paarden kreupel in gaan en goed weer uitkomen!

Voor de duidelijkheid, ik sta neutraal in de discussie, ik ken de man zelf NIET, maar ik gebruik ook gewone klassieke dressuur als therapie bij "projecten". Vandaar dat ik wel de methode begrijp en achter dingen sta.
Ik kan niet oordelen over situaties die sommigen hier hebben meegemaakt en geef daar dus ook geen mening over.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 07:09

Wat een interessante discussie! Graag zou ik mijn eigen ervaring willen delen:

Mijn paardje werd 6 jaar geleden afgeschreven door de dierenartsen in Utrecht, daarvoor werd ze 2 jaar lang om de maand kreupel. Ook ik heb na alle onderzoeken, inspuiten van gewrichten, enz. contact opgenomen met AdB. Hij verwees mij naar Nakita de Boer (Aalsmeer).

Lavita is daar een maand in training geweest en liep vanaf dag 1 helemaal goed en ze is tot op heden nog steeds goed en regelmatig. We zijn vanaf de L1 naar de Z2 gekomen.

lavita was extreem scheef, waardoor haar bekken erg ongelijk was (zelfs een leek kon dit zien, ene bil was veel hoger dan de andere).

ik heb een hele tijd via deze methode gereden, maar had het gevoel dat ik rijtechnisch niet verder meer kwam. Het rechtrichten zat er bij mij nu goed in, ook was ik mij meer bewust van het (ver)plaatsen van de schouder.

Na 2 jaar zo gereden te hebben ben ik weer bij mijn oude instructrice gaan rijden (zij rijd niet klassiek).