wedstrijdniveau versus daadwerkelijk niveau

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:52

Sofy schreef:
Ik heb vertrouwen in mijn instructie, maar ik weet ook dat er meerdere wegen naar Rome leiden en dat niet iedere instructeur de zaken op dezelfde manier aanpakt en ziet. In mijn ogen is niemand perfect, ook mijn instructie niet. Dus als ik advies bij anderen in kan winnen doe ik dat graag. Vervolgens kun je dat advies dan doorspreken met je instructie en kijken wat die er van vindt. Volgens mij kun je op die manier alleen maar meer leren?

Dan verschillen wij van mening. Volgens mij is er maar één juiste weg die naar goed paardrijden lijd. :D En dat is de weg waarbij je kijkt wat de mogelijkheden van zowel ruiter en paard zijn.

Sofy

Re: wedstrijdniveau versus daadwerkelijk niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:59

Okee, dat ben ik niet met je eens, maar ik kan het me voorstellen. Ik snap dat je dan iig geen wedstrijden rijdt voor het commentaar van de jury. Wat is voor jou dan de belangrijkste reden om wedstrijden te rijden?

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 16:59

@Dressage4U maar wie gaat die juiste weg dan beoordelen? De ruiter zelf? Instructeur? Of paard misschien?

Tuurlijk moet je kijken naar mogelijkheden van zowel ruiter als paard! Maar we hebben immers al vast gesteld dat de gemiddelde ruiter het erg lastig vindt om zichzelf eerlijk te beoordelen, laat staan z,n capaciteiten te analyseren.

En dan denk ik toch dat we weer bij de begeleiding uitkomen, en de eerlijkheid waarmee instructeurs hun leerlingen beoordelen. Bedoel ik kan me gewoon echt niet voorstellen dat als je kind totaal geen aan leg voor Tennis heeft, de leraar dan zegt nee gewoon door oefenen je raakt de bal heus wel een x.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 17:03

Nou, ik kan me voorstellen dat die leraar dat wel zegt, maar dan alleen als het kind er duidelijk wel ontzettend veel lol in heeft. En ik vind dat die leraar dan wel eerlijk erbij moet zeggen dat het kind nooit ver zal komen. Dan is het vervolgens aan de leerling of ze door gaan of niet, maar dan zijn de einddoelen iig duidelijk voor iedereen :).

Doelen bespreken met je instructie zou overigens sowieso denk ik meer gedaan moeten worden, maar ook mogelijk moeten zijn. Dat geeft iedereen een veel beter beeld van waar je nou staat, waar je mee bezig bent en waar je naartoe werkt. Zou het niveau misschien ook weer omhoog krikken?

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 17:08

Nou is het natuurlijk wel zo dat je in de paarden sport ook afhankelijk bent van je mogelijkheden, dat besef ik heel goed hoor! Maar ik krijg ook wel eens de indruk dat mensen maar lastig de waarheid willen horen. En instructeurs die wel eerlijk zijn worden dan al snel weer aan de kant gezet! Aan andere kant wat zou er mis mee zijn als ruiters lekker op wedstrijd gaan en gewoon genieten van het paardrijden, ook al is dit dan misschien niet helemaal het nivo wat de kenners graag zien? Want dat is wel echt wat er vaak ontbreekt, men is zo bezig met van alles en nog wat er om heen, waar is het genieten?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 17:09

Ik vind het ook fijn om feedback terug te krijgen. Je gevoel komt niet altijd overeen met het vertoon zelf. En vaak is het ook fijn een gevoel bevestigd te krijgen. Tijdje terug met de jury staan praten en kon me helemaal vinden in wat hij zei, ik was al met die punten aan het werk en dus op degoede weg. En daarnaast is het ook gewoon leuk om t3 horen dat ze je een fijne combinatie of iets bent.

Verder vertrouw ik mijn lesgeefster helemaal maar die is er op wedstrijd niet bij. En juist op wedstrijden laat ik steken vallen. En dan is feedback wel fijn, omdat ik thuis en op les meer durft te rijden en minder steken laat vallen.

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 17:10

Sofy schreef:
Okee, dat ben ik niet met je eens, maar ik kan het me voorstellen. Ik snap dat je dan iig geen wedstrijden rijdt voor het commentaar van de jury. Wat is voor jou dan de belangrijkste reden om wedstrijden te rijden?

Ik heb jarenlang wedstrijden gereden tot een behoorlijk nivo aan toe. Maar ik ben dus tot de conclusie gekomen dat wedstrijden voor mij niets (meer) toevoegd. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik een superfijne instructeur heb. Als ik vooruitgang boek dan verteld hij mij dat wel. En als mijn paard fijn loopt dan voel ik dat zelf ook. Ik ben een blij mens dat niet afhankelijk meer is van het oordeel van juryleden of collegaruiters. ik rijd paard omdat ik het leuk vind en wil mijzelf nog steeds graag verbeteren. Om fijn en goed paard te rijden heb ik de wedstrijden niet nodig. Een goede instructeur wel. Het wedstrijdwereldje vind ik allang geen leuk wereldje meer.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 17:14

Dressage4U: ik deel je ervaring echt niet. Ik rijd wedstrijden omdat ik het leuk vind. Heb ik een mindere beoordeling, so be it, volgende keer beter.
Jij stelt nu net alsof plezier in paardrijden en wedstrijden rijden niet samen kunnen gaan maar dat kan zeker wel. Als ik geen wedstrijden meer zou rijden, zou ik ook geen drive meer hebben om te trainen.
Verder herken ik ook het geschetste wereldje niet. Ik ben pas weer een week lang op concours geweest, iedere dag maar de sfeer is daar geweldig. Misschien omdat het basissport is? En of je daar Z of B rijdt maakt echt niet uit.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 22-07-11 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 17:16

Fitzroy schreef:
Dressage4U: ik deel je ervaring echt niet. Ik rijd wedstrijden omdat ik het leuk vind. Heb ik een mindere beoordeling, so be it, volgende keer beter.
Jij stelt nu net alsof plezier in paardrijden en wedstrijden rijden niet samen kunnen gaan maar dat kan zeker wel. Als ik geen wedstrijden meer zou rijden, zou ik ook geen drive meer hebben om te trainen.

Fijn dat jij echt met plezier wedstrijden kunt rijden. Jij bent één van de weinige. +:)+

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 17:18

Ik sluit me bij Fitzroy aan. Ik heb er ook echt plezier in. Anders zou ik het echt niet doen :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 17:20

Ik denk dat er echt wel meer mensen met plezier hun wedstrijden rijden hoor :)) Ik ga ook met plezier op wedstrijd, het werkt ook motiverend.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 17:20

Sofy schreef:
Maar even los daar van: je gaat niet helemaal op mijn punt in, maar misschien heb ik het ook niet zo goed verwoord. Ik wijs als reden van het 'lage' niveau eigenlijk met name naar de verwachtingen en wensen van de ruiters. Mensen willen gewoon binnen een half jaar een nieuw paard wedstrijdklaar hebben, omdat ze denken dat dit kan/hoort. Ze beseffen zich dan niet dat dit inderdaad alleen gaat met goede (privé)begeleiding en bijna dagelijkse training. En zo lang je geen KNHS rijdt hoor je er niet bij, dus dan maar wat eerder beginnen ook al zit de basis eigenlijk nog niet goed... Je wil je immers wel bewijzen!

Misschien moeten we als paardrijwereld iets meer respect opbrengen voor iedereen die het KNHS wedstrijd niveau (nog) niet heeft? En iets meer uitdragen dat je dit inderdaad ook niet zo maar bereikt en dat het ook niet per sé bereikt hoeft te worden? Misschien dat dan die drang om er bij te willen horen dan iets minder wordt, en mensen wat meer voorbereid op wedstrijd komen.

edit: frustraties even verwijderd :+

Ik denk, ook je laatste zin gelezen te hebben, dat er inderdaad veel frustratie bij Jou zit, die ik niet begrijp.
Ik ken hier in de omgeving geen mensen, die geen respect hebben voor mensen die niet bij de knhs starten. Waar komt je frustratie vandaan?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 17:22

Zooist schreef:
tteettt schreef:
Wij starten inderdaad regelmatig buiten eigen regio, puur om inderdaad de ervaring op te doen. In sommige regio,s rij je elk weekend tegen dezelfde combinatie,s als je M2 of hoger bent!

Daarom is het een plus dat de 20*40 afgeschaft is voor de Z rubrieken.
Nu kunnen er grotere rubrieken ontstaan.

Ik vind er geen plus aan, dat de 20-40 ringen afgeschaft zijn, dat betekent, dat ik met mijn reeds zeer drukke leven steeds verder moet reizen om op wedstrijd te gaan.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 17:23

Dressage4U schreef:
Fijn dat jij echt met plezier wedstrijden kunt rijden. Jij bent één van de weinige. +:)+

Wat een onzin zeg! Kijk eens hoeveel er iedere week weer gestart wordt!
Ik start ook met veel plezier en als ik niet start jureer ik met veel plezier. :)

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 17:28

Citaat:

Ben ik het ook niet mee eens hoor, worden inderdaad echt veel te veel wedstrijden georganiseerd kan echt niet zo zijn dat bijna alle deelnemers daar met tegen zin heen gaan.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 17:41

Dressage4U schreef:
En wat ik op de internationale wedstrijden zie is om nog droeviger van te worden.

We proberen het hier alleen over basissport te hebben :) Anders is de discussie niet te overzien ;)

Dressage4U schreef:
Het hele dressuurwereldje is verziekt. Wie weet er nog wat goed paardrijden is en wie rijdt er nog met plezier paard?

Dit vind ik nogal een boute uitspraak. Ik vind namelijk niet dat je zomaar iedereen over een kam kunt scheren. Ik denk zelf dat ik wel weet wat goed paardrijden is (weten he? het kunnen wordt aan gewerkt ;) ) En ik rijd allereerst met verschrikkelijk veel plezier paard en dus ook dressuurwedstrijden. En ik misgun mijn mederuiters helemaal niets. Als jij betwijfelt dat dat in mijn geval niet kan dan wil ik daar wel een boompje met je over opzetten.

Dressage4U schreef:
Ook het uiterlijk vertoon doed je het schaamrood op de kaken verschijnen. Alles moet lak en blingbling zijn. Ik denk dat er beter geinvesteerd kan worden in goede instructie.

Maar wie zegt dat dan niet gebeurd? Je kan toch EN mooie spullen hebben EN goede instructie? En helaas is dat dan nog niet altijd een garantie voor succes... Ik heb graag mooie en kwalitatief goede spullen en ik bezuinig zeker niet op instructie.

Dressage4U schreef:
Ik vind zowiezo dat jonge ruiters tot zeg maar 14 jaar geen wedstrijden zouden moeten rijden. De competitiedrang is niet goed. Leer eerst maar eens fijn paard te rijden en er plezier aan te beleven.

Ben ik het niet mee eens. Ik denk dat het competitie element heel leerzaam kan zijn voor kinderen, mits goed begeleid. Ik denk wel dat voor kinderen onder de 10 het een onmogelijke opgave is om 30 onderdelen achter elkaar af te leggen. Al is het alleen maar om zolang die concentratie vast te houden, plus dat dressuur soms moeilijk te begrijpen is voor kinderen. Maar daar zijn goede alternatieven voor te bedenken zodat kinderen toch kunnen leren van het competitie element en kunnen genieten van samen ergens met je pony naar toe werken (zoals in engeland heb je bijvoorbeeld gymkhana's; dat is veel speelser en veelzijdiger voor kinderen)

Dressage4U schreef:
Om goed te kunnen paardrijden heb je geen wedstrijden nodig. De meeste voldoening van paardrijden heb je altijd nog thuis in de trainingen

Tsja, ik vind wedstrijden altijd een goede test. Met de grilligheid van juryleden daarbij op de koop toegenomen. Als je leert dat te relativeren, en zelf per wedstrijd je eigen realistische doelstellingen te stellen (van proberen het paard ontspannen te houden, tot niet verkeerd rijden/geen onderdelen vergeten tot met een goed gevoed de proef uitkomen) kun je er heel veel uithalen. Als je dan ook nog eens een mooie bevestiging van een jury krijgt is dat top. Zo niet, dan is het geen teleurstelling. En als ik er thuis geen moer aan zou vinden om mijn paarden te trainen, dan ben ik gauw klaar met paardensport. Ik wil altijd met een fijn gevoel afstappen, of dat nu op wedstrijd of thuis is.

Dressage4U schreef:
Ik rijd paard voor mezelf en niet voor een ander. En dat kan ik iedereen aanbevelen.

Dat is ook maar net hoe je er in staat. Ik rijd ook paard omdat ik dat leuk vind, en niet om een ander te plezieren. Die jury zit daar omdat ik ervoor betaal om mij te laten beoordelen. Die vrijwilliger/ringmeester staat daar in zijn vrije tijd zodat ik kan recreeeren, mijn hobby kan uitoefenen. Als je moeite hebt met het gegeven dat een vreemde gaat oordelen over je kunnen moet je ZEKER niet op wedstrijd gaan. Dan zal je misschien ook wel moeite hebben met mensen die je examen beoordelen? Of heb je in zijn geheel gewoon moeite met kritiek? Ik vind het juist een uitdaging om daarmee te 'dealen'. Of die kritiek nu terecht of onterecht is. Ik denk namelijk dat dat je als mens zeker sterker kan maken.

tteettt schreef:
Mijn dochter heeft dus altijd (ook nog op manege toen ze lease Pony had) heel veel gelest! En in onze omgeving werd dat echt niet begrepen hoor door de mede liefhebbers, het werd uit gelegd als jaaaaa jullie gaan voor de Punten. Als ik dan zei nee wij gaan voor zo goed mogelijk leren rijden, dan keek men me aan hum dat is toch hetzelfde?

Ik ben het helemaal met je eens. Het lijkt in de paardensport al gauw dat mensen die de boel gewoon goed aanpakken, en daar de middelen ook voor hebben als 'prijzenrijders' worden bestempeld. Terwijl zo'n aanpak gewoon heel verstandig is. Hetzelfde geldt voor het aanschaffen van een goed doorgetraind leerpaard. Op bokt lijkt soms wel eens de beleving te heersen dat je pas kunt rijden als je een jong paard hebt. Dat mensen met datzelfde jonge paard na 10 jaar nog in de L zitten omdat ze de basis missen en die dus ook niet hun paard bij kunnen brengen wordt niet over gesproken.

Dressage4U schreef:
Het is de taak van de ouders en hun instructeur om de jonge ruiters wegwijs te maken in het omgaan met de pony.

Maar wat als die ouders zelf geen ervaring hebben met paarden? Alle goede adviezen en begeleiding soms ten spijt... ook ouders moet soms door schade en schande wijs worden. Mijn vader wist ook NIETS van paarden. Hij liet mij als 12 jarige rustig met een 3-jarige nauwelijks zadelmakke pony zonder zadel naar het strand gaan... Wist hij veel. Nu weten we beter. Een instructeur kan ook niet dagelijks zo'n combi in de gaten houden. Ouders kunnen wel invloed hebben op de mentaliteit van kinderen in de zin van omgaan met winnen en verliezen en niet afreageren op de pony etc. Maar beginnende paardenhouders zullen wel gewoon fouten maken, net als velen onder ond. Tot op zekere hoogte moet je hen dat leerproces ook gunnen.

Dressage4U schreef:
Een jurylid beoordeeld jou op dat moment en gaat uit van de FEI regels. Die kijkt niet naar jou en je paard. Die gaat uit van het nivo wat hij moet beoordelen.

Precies. En zo moet het ook blijven. Alleen zo kun je je meten met anderen en een idee krijgen waar je staat. Die info kan goede input zijn voor je training en je les. En soms ook niet. Maar dat doet voor mij niets af aan het plezier van wedstrijden rijden.

Dressage4U schreef:
Dan verschillen wij van mening. Volgens mij is er maar één juiste weg die naar goed paardrijden lijd. En dat is de weg waarbij je kijkt wat de mogelijkheden van zowel ruiter en paard zijn.

Dit vind ik nogal een dooddoener. Zo kan iedereen zich inbeelden 'het licht te hebben gezien', want ja, een buitenstaander kan er toch onmogelijk over oordelen. Voor mij is iets pas goed als ik A.er zelf een goed gevoel over heb B. mijn instructeur/naasten dat ook hebben en A. de buitenwereld (jury/omstanders etc.) dat ook hebben.

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:29

jasmijn78 schreef:
Voor mij is iets pas goed als ik A.er zelf een goed gevoel over heb B. mijn instructeur/naasten dat ook hebben en A. de buitenwereld (jury/omstanders etc.) dat ook hebben.

Precies. Ik heb alles al eens meegemaakt, heb op redelijk nivo gereden, ben lang jury geweest en kan dus nu zeggen dat ik die wedstrijdsport niet meer prefereer.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 18:55

jasmijn78 schreef:
Ik ben het helemaal met je eens. Het lijkt in de paardensport al gauw dat mensen die de boel gewoon goed aanpakken, en daar de middelen ook voor hebben als 'prijzenrijders' worden bestempeld. Terwijl zo'n aanpak gewoon heel verstandig is. Hetzelfde geldt voor het aanschaffen van een goed doorgetraind leerpaard. Op bokt lijkt soms wel eens de beleving te heersen dat je pas kunt rijden als je een jong paard hebt. Dat mensen met datzelfde jonge paard na 10 jaar nog in de L zitten omdat ze de basis missen en die dus ook niet hun paard bij kunnen brengen wordt niet over gesproken.

Nou Jasmijn eerlijk is eerlijk ik dacht dit zo,n 3 jaar geleden ook hoor, na 2 niet geheel geslaagde Pony avonturen dacht ik weet je wat we doen nu een ervaren Z2 Poon, en was echt in de veronderstelling dat mijn (in mijn ogen) super gemotiveerde getalenteerde dochter met deze Poon in no time Imperial zou rijden. :D pff ff niet mee gerekend dat de Pony dit misschien al wel kon, maar dat dit nog niet automatisch wil zeggen dat de ruiter het ook kan. Jee mi nee wat heeft dat kind moeten bikkelen en zichzelf binnenste buiten moeten keren, om het niveau te halen wat er nodig is in deze klasse. En dan kom je er pas echt achter hoe belangrijk de basis is, maar ook wat je moet op offeren omdat je nou eenmaal anders om moet gaan met een hogere sport Pony! Maar wederom begeleiding in deze is echt essentieel.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:34

Dressage4U:
Ik vind jouw posts ronduit negativiteit bevatten. Waar komt dit weg?
Uit een weggestopte frustratie van vroeger of heeft dit een andere reden?
Ik zie nog steeds heel veel mooie wedstrijdsport en veel mensen die plezier hebben in hun wedstrijden, maar dingen als blingbling, waar jij je blijkbaar over op kunt winden? Ik vind het ook geen gezicht, maar ga me er niet druk om maken, zo lang ik het maar niet hoef te dragen heb ik er geen last van, dus hoor je mij er ook niet moeilijk over doen.
Ik heb het gevoel, dat er in het verleden tussen jou en wedstrijden een probleem is opgetreden. Kan dit kloppen?

Oh ja offtopic: Dit is berichtje nummer 1000 van mij!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:37

Dressage4U schreef:
Fitzroy schreef:

ik vind dit echt een heel rare opmerking. Ik rijd al meer dan twintig jaar wedstrijden, met heel veel plezier, en dat geldt net zo goed voor mijn paardenvriendjes en -vriendinnetjes. Als ik er geen lol in had, zou ik het echt niet kunnen opbrengen om weken op rij mijn zaterdag kwijt te zijn aan wassen, vlechten en inpakken, dan op zondag om half vijf naast mijn nest te staan zodat ik om half acht de ring in kan, en dan tegen negen uur 's avonds uitgeput op de bank te storten, terwijl maandag de baas weer gewoon op me rekent. En dan is het nog duimen dat het weer meewerkt :D

en om op de punten van Jasmijn in te gaan, ik denk dat de essentie ligt bij goede begeleiding van een combinatie. Een instructeur, die behalve rijtechnische begeleiding ook verdere coaching kan bieden, en vooral ook een kritische spiegel kan zijn. En IMO levert de ORUN niet die instructeurs op. Daarnaast denk ik idd ook dat de kwaliteit van het jurycorps omhoog moet, er is nu een aanzet ervoor gedaan, maar ik heb daar nog wel mijn twijfels bij (heb oa voorgereden bij de IL cursus). Maar een jury hoort te beoordelen wat ze zien, het is de verantwoordelijkheid van de ruiter om op een correcte manier met zijn paard om te gaan.

Ik weet niet meer wie het zei, maar ook de KNHS is begonnen met instaprubrieken voor de beginnende wedstrijdruiter. Ze heten impulsrubrieken, en zitten dus nog onder B-niveau. Geen idee of ze vaak worden uitgeschreven trouwens.
Laatst bijgewerkt door Lielle op 22-07-11 19:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:41

Ik hoop trouwens niet, dat je negativiteit puur en alleen is om te rellen? (Dressage4U)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:47

Ik rijd ook met veel plezier wedstrijden, ook al redelijk wat jaartjes voor mijn leeftijd. Proeven vind ik jammer genoeg wel makkelijker worden en naar mijn idee wordt het redelijk positief gejureerd. Ik heb nu een paard wat heel veel spanning opbouwt in de ring en daardoor komen er echt grove fouten in mijn proeven. Toch rijd ik 9 van de 10 keer hoge punten. Ik ben wel van mening dat je het zelf leuk moet maken. Ik maak, meestal, met iedereen wel een praatje, wens iedereen succes en daarmee doorbreek je toch de 'spanning'. Soms zit er natuurlijk een minder gezellige combi bij, maar 99% van de wedstrijden die ik rijd zijn leuk, gezellig en ontspannen. Ik ga idd ook echt niet al die tijd erin steken als het niet meer leuk is.

Mijn instructeur vertelt mij wanneer ik klaar ben voor volgende klasse, dat wil zeggen dat ik ruim winst zou kunnen rijden. Thuis probeer ik 1 a 2 niveau's hoger te trainen, zodat de proeven op wedstrijd 'meevallen'. Blijft makkelijker gezegd dan gedaan, ik heb op het moment mezelf ingehaald op wedstrijd, dus blijf voorlopig thuis. :+

Ik vind mezelf niet geschikt om les te geven, omdat ik ten eerste te weinig ervaring heb en ten tweede het niet over kan brengen. Ik vind niet dat ik, als broekie, iets toevoeg aan de toch al grote instructuctie collectie. Jureren lijkt me wel leuk, echter rijd ik voorlopig liever zelf. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 19:54

Ik ben het wel met Zooist en MyWishMax eens dat de proeven makkelijker zijn geworden. Gevolg daarvan is dat een M combinatie nu niet de oefeningen hoeft te kunnen die een M combinatie eerder wel moest kunnen. En weer het gevolg daarvan is dat er ruiters die met de huidige proeven M klaar zijn, bij de oudere proeven nog niet M klaar geweest waren.
De ruiters die nu M rijden zijn net zo M klaar als de ruiters een aantal jaar geleden, alleen het niveau M zelf is minder geworden.

(M is nu even een voorbeeld, er had net zo goed B of Z kunnen staan)

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:00

Tendance schreef:
Ik hoop trouwens niet, dat je negativiteit puur en alleen is om te rellen? (Dressage4U)

:?
Waarom zou ik niet mijn eigen kijk op de dressuursport mogen opschrijven?
Ik heb geen plezier meer in de wedstrijdsport en vind dat wedstrijd rijden geen must is om fijn en goed te kunnen paardrijden. Integendeel zelfs. Ik vind de sfeer en het nivo tegenwoordig minder.
Ik respecteer ieders mening maar hoop dat jullie mijn mening ook respecteren.

Dressage4U

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 20:02

Tendance schreef:
Dressage4U:
Ik vind jouw posts ronduit negativiteit bevatten. Waar komt dit weg?
Uit een weggestopte frustratie van vroeger of heeft dit een andere reden?

Misschien omdat ik al wat jaartjes meeloop en het nodige heb gezien/meegemaakt.