Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:17

Kana schreef:
Iemand van 19 die iemand van 15 een blaag noemt... :+ Dit topic gaat echt nergens meer over.

Overigens: @ jets, je bent prachtig :*

Ik kan wel van mezelf zeggen dat ik een gefundeerder oordeel kan vellen over ethische kwesties als deze.

Veseosunce

Blablabla.

Succes met je leven verder jongen maar je maakt zo geen vrienden. :) Ik snap dat je het goed bedoeld voor die paarden maar vaak hebben ruiters met overgewicht wel rekening gehouden met op wat voor paard ze stappen en verder als het paard het echt niet fijn zou vinden dan zou die dat echt wel duidelijk aangeven. Ik stap ook niet met mijn 100 kilo op een ranke D pony...

Vjestagirl

Rivaldo schreef:
Vjestagirl schreef:
Vertel maar: wat heb jij gestudeerd waarmee je dit zo goed kunt beoordelen?

Ik heb persoonlijk genoeg ervaring in de paarden om wel het een en ander te herkennen.

Nee, ik vroeg niet om "genoeg ervaring", ik vroeg om bewijs. Bewijs maar dat het slecht is. Niet dat vage gelul van 'dat kan ik zien'. Bewijs.

Serieus, ik kan zo misselijk worden van mensen als jij. Mensen die anderen veroordelen om hoe ze eruit zien, zonder ook maar iets over die persoon te weten. Mensen die denken dat ze alles mogen zeggen en mogen vinden over anderen, omdat die ander niet voldoet aan een schoonheidsideaal. Want dat is het. Als dik zijn het schoonheidsideaal was, dan hadden we dit gesprek niet eens, want dan was het doodnormaal dat je zo op je paard stapte.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 11-07-11 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 00:18

Brainless schreef:
Als je iemand van 1,50 hebt die 80 kilo weegt, dan heeft deze overgewicht.
Maar dat wil niet zeggen dat deze dan ook te zwaar is om op een normale kwpn-er te rijden.

Een volwassen man van 1,85 is nl niet te dik met 80 kilo en die zit op hetzelfde paard.

Zolang de ruiter met zijn/haar gewicht maar past op het type paard, zie ik het probleem niet.

Heb je gelijk in , maar;
80 kilo is nog niet om over naar huis te schrijven.
Ik heb het ook niet alleen over het overgewicht. Het zit nou eenmaal moeilijker mee.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:18

Komt hier nog een slotje op of wat?
Hoe het er uit ziet gaat het imo niet om, maar zolang het geen kwaad kan voor het paard en ruiter is er imo niets aan de hand.
Goed, ik zeg nu liever niks tegen TS of anderen in dit topic, maar wel even hoe ik het zelf zie.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:19

Dat hebben we waarschijnlijk hier allemaal wel, die ervaring.
Zeg mensen vanaf een bmi van 19 (?). Zullen we gewoon stoppen met rijden en onze paarden verkopen? Denk dat mijn merrie met arthrose liever naar de slacht gaat dan dat ik er nog 1 keer op klim omdat ik geen 50 kilo weeg :)

Slimme opmerking brainless, toch niet zo brainless?

Veseosunce

Rivaldo schreef:
Heb je gelijk in , maar;
Ik heb het ook niet alleen over het overgewicht. Het zit nou eenmaal moeilijker mee.

Bij iemand van 1.80 is het geen overgewicht hoor..

Mintgroen

Rivaldo schreef:
Veseosunce schreef:
Om er even serieus op in te gaan. Ik heb overgewicht, door medicatie gebruik. Hierdoor rijd ik niet zo intensief meer paard en niet omdat ik het niet meer kan maar omdat ik het mijn paardje van 22 niet aan wil doen die al artrose heeft. Hij zou het makkelijk aankunnen als ie gezond was. Ik geniet van het paard rijden en het doet me pijn als iemand een opmerking maakt over dat ie het er niet uit vind zien als iemand die dik is op een paard zit en al het vet ziet rond lubberen. :)

Die vierde reden heb ik gewoon verkeerd geformuleerd en was zeker niet de bedoeling om iemand pijn mee te doen. Ik vind het er gewoon niet fijn uitzien, omdat ik dan medelijden krijg met dat paard.
En dat meen ik oprecht.

Dan krijg ik medelijden met alle paarden die strak aangesingeld worden om vervolgens een uur rondjes te moeten lopen...
Dit meen ik natuurlijk niet serieus, maar zou ik dit als recreatieruiter moeten zeggen tegen alle dressuurruiters? Net zoals jij alsdun persoon tegen dikke mensen zegt?

Vjestagirl

Rivaldo schreef:
Brainless schreef:
Maar dat wil niet zeggen dat deze dan ook te zwaar is om op een normale kwpn-er te rijden.

Een volwassen man van 1,85 is nl niet te dik met 80 kilo en die zit op hetzelfde paard.

Zolang de ruiter met zijn/haar gewicht maar past op het type paard, zie ik het probleem niet.

Heb je gelijk in , maar;

En dat heb je uitgeprobeerd? Hoe weet jij in vredesnaam hoe het is om mee te zitten met overgewicht?

"dat is nou eenmaal zo" is geen argument.

upendo

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:21

Hee, hee.

Simpele rekensom:

Een paard kan 20% van zijn eigen gewicht dragen..

Kom je aan met je '80 kilo is nog steeds niet om over naar huis te schrijven'

:') Een gemiddeld paard komt wel aan een kilo of 500 hoor.....
Wat een kennis, wat een wijsheid.
BAM

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 00:21

Vjestagirl schreef:
Nee, ik vroeg niet om genoeg ervaring, ik vroeg om bewijs. Bewijs maar dat het slecht is. Niet dat vage gelul van 'dat kan ik zien'. Bewijs.

Serieus, ik kan zo misselijk worden van mensen als jij. Mensen die anderen veroordelen om hoe ze eruit zien, zonder ook maar iets over die persoon te weten. Mensen die denken dat ze alles mogen zeggen en mogen vinden over anderen, omdat die ander niet voldoet aan een schoonheidsideaal. Want dat is het. Als dik zijn het schoonheidsideaal was, dan hadden we dit gesprek niet eens, want dan was het doodnormaal dat je zo op je paard stapte.

Heb jij het bewijs dat het niet slecht is?
Ik ken mensen persoonlijk, waarvan ik de achtergrond ook weet.
En ik vind dik/dun geen schoonheidsideaal. Want, als je misschien verder denkt, is in je innerlijk de grootste schoonheid.
Waarschijnlijk komt er nu iets dat ik heeeel lelijk ben als dat het schoonheidsideaal is, maar goed.

Rivaldo

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 00:22

Upendo, vjestagirl, ga nou niet op de man spelen. ;)
Ik weet misschien wel hoe het is om met overgewicht te zitten.
Misschien wel van heel dichtbij ;)

Liessie82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:22

ik ben welliswaar nog niet te zwaar, maar moet nu wel gaan oppassen, terwijl ik altijd kon eten wat ik wilde, zonder ook maar een grammetje aan te komen en mensen me zelfs te licht vonden (niet dat dat zo was).
Maar ja, sommige medicijnen hè. 15 tot 20 kilo door aangekomen, ondanks gezond eten.
Wat ik trouwens vaak zie, dat mensen met overgewicht, zelf al een paardenras zoeken die wat steviger gebouwd is, omdat ze dat fijner vinden.
maar ook bij niet koudbloedrassen heb ik eigenlijk nooit iemand gezien, waarvan ik dacht: die is te zwaar voor dat paard.
Ik denk daarom dat je heel erg overdrijft en je daardoor mensen onnodig kwetst. :(

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:23

Dat is je er mooi makkelijk vanaf maken door het om te draaien. Omdat jij geen bewijs hebt moeten wij maar bewijs hebben en tot dan heb jij gelijk?

Raineri

Overgewicht is ongezond, het is een simpel feit. te dun is ook ongezond ook een feit. Daarom vind ik dat overgewicht niet is goed te praten (behalve hiervoor genoemde uitzonderingen)

Bewegingen van het paard vond ik teminste vroeger moelijker te volgen nu gaat dat mij ook makkelijker af, maargoed men moet het zelf weten.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 00:23

Mirjamsel schreef:
Dan krijg ik medelijden met alle paarden die strak aangesingeld worden om vervolgens een uur rondjes te moeten lopen...
Dit meen ik natuurlijk niet serieus, maar zou ik dit als recreatieruiter moeten zeggen tegen alle dressuurruiters? Net zoals jij alsdun persoon tegen dikke mensen zegt?

Ik ben tegen alles wat slecht is voor een paard, niet alleen te veel gewicht.

Veseosunce

Rivaldo schreef:

Als je dat weet waarom open je dan dit topic?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:24

Rivaldo schreef:

Waarom oordeel je dan met die zin over 80 kilo?

Dan weet je toch zelf dat dat total bullshit is?

Even offtopic.. Ik heb totaal geen overgewicht. Maar ik ken een aantal mensen met overgewicht en ik weet ECHT dat het allemaal niet zo zwart wit is als jij hier schetst.

_likepink_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:24

Oke dan voel ik me als een van de enige die het er wel mee eens ben dat je je moet aanpassen aan soort paard waar je op zit.
Gewicht oke maar je ziet tegenwoordig die mensen met geen passend paard. (Denk dan aan 110kg + en een smal paard)
Vind het wel goed dat ze sporten, maar als ik zie dat sommige op een heeldun tenger paard rijden, nee dit vind ik persoonlijk niet kunnen. Het is goed dat ze wel plezier hebben en veel kunnen er ook niet veel aan doen, vind wel dat er een grens is, je bent tenslotte bezig met een dier waar je op een rug zit en die is niet vervangbaar. (En sommige denken daar niet aan, ik scheer niet iedereen over een kam ;) )
En dat van wedstrijden er was tot nu toe 1 combinatie die me is bijgebleven wat ik persoonlijk er erg naar vond utizien, ruiter reed niet maar klutste (Ja menig dunnere mensen ook wil niet gewicht hier op afschuiven)

Maar toch ga ik er in mee met de rest, er zijn zat bredere mensen die het op hoger niveau wel goed doen of gewoon plezier hebben in het paardrijden, zolang het paard het ook vind overgins. Ik snap overgins wel de groep die je bedoelt. En vind het geen probleem dat bredere mensen paardrijden, juist goed dat ze in beweging zijn, en ja menig kunnen er niks aan doen en oordeel iemand niet op gewicht, maar iemand die geen passend paard heeft heb ik simpelweg GEEN woorden voor. Net als het rijden van te grote en zware ruiters op kleine pony's. (Shetjes A-pony's enz.)

Waar het bij mij op neer komt . 100kg + passend paard goed. Maar als je metd at gewicht op zo dun paardje van 1.60m gaat zitten vind IK dit geen gezicht en best sneu voor het beestje, een koudbloed of groter of bredere warmbloed zou veel beter zijn.

En dit is alleen op de openingspost van TS. Ik zie liever een breder persoon die zijn paard goed rijd dan een een mager grietjes die er maar een scherp bit in hangt en trekt en rukt aan het paard alsof het van rubber is.

Blijf dit wel een moeilijk ow vinden,ik heb mijn eigen mening en standpunt, maar kwets liever mensen niet. Maar het over een te dun paard vind ik echt niet kunnen. Maar het is makkelijk om over een ander te praten, snap je punt wel alhoewel deze wat vriendelijker kon worden verwoord :) En ja het is een belemmering voor paard als het geen passend paard is waar best veel mensen niet over nadenken :)

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:25

Brainless schreef:

Je was me voor, wou ik ook even zeggen.
Moet wel eerlijk zijn, dat het topic wel een steek gaf, ik ben ook niet heel zelfzeker, ben ook niet van de dunste. Ik ben amper 156cm en woog vroeger 75kg, ondertussen is et ook wel verminderd met 12 kilotjes, maar dan nog, omdat ik zo klein ben zie ik er dik uit, is misschien geen netjes beeld, maar ik heb lol met mijn paard.

Het is misschien goed bedoeld voor het paard, maar er zijn verschillende redenen waarom mensen overgewicht hebben. Ik vind ook niet als 15, 30 of zelfs 90jarige over kan oordelen. Ik vind dat iedereen over hun eigen paard mag beslissen, zeker met een topic zoals gewicht, niet iedereen is zelfzeker en je kan er echt veel mensen mee kwetsen.

_LauraD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:26

@ TS: Wanneer is iemand volgens jou dan te dik om paard te rijden? Wat is je maatstaf? BMI, alleen het gewicht, of op basis van jouw ''deskundige'' oordeel zonder verdere informatie? Denk je echt van: Nou die vrouw zal wel rond de 100 wegen, ach wat zielig voor het paard?! Je gaat me toch niet vertellen dat je iemand van 80 kilo te dik vindt om paard te rijden toch?! Haha, dan kan ik mijn spullen maar beter vast op marktplaats zetten...

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 00:26

_likepink_ schreef:
Oke dan voel ik me als een van de enige die het er wel mee eens ben dat je je moet aanpassen aan soort paard waar je op zit.
Gewicht oke maar je ziet tegenwoordig die mensen met geen passend paard. (Denk dan aan 110kg + en een smal paard)
Vind het wel goed dat ze sporten, maar als ik zie dat sommige op een heeldun tenger paard rijden, nee dit vind ik persoonlijk niet kunnen. Het is goed dat ze wel plezier hebben en veel kunnen er ook niet veel aan doen, vind wel dat er een grens is, je bent tenslotte bezig met een dier waar je op een rug zit en die is niet vervangbaar. (En sommige denken daar niet aan, ik scheer niet iedereen over een kam ;) )
En dat van wedstrijden er was tot nu toe 1 combinatie die me is bijgebleven wat ik persoonlijk er erg naar vond utizien, ruiter reed niet maar klutste (Ja menig dunnere mensen ook wil niet gewicht hier op afschuiven)

Maar toch ga ik er in mee met de rest, er zijn zat bredere mensen die het op hoger niveau wel goed doen of gewoon plezier hebben in het paardrijden, zolang het paard het ook vind overgins. Ik snap overgins wel de groep die je bedoelt. En vind het geen probleem dat bredere mensen paardrijden, juist goed dat ze in beweging zijn, en ja menig kunnen er niks aan doen en oordeel iemand niet op gewicht, maar iemand die geen passend paard heeft heb ik simpelweg GEEN woorden voor. Net als het rijden van te grote en zware ruiters op kleine pony's. (Shetjes A-pony's enz.)

Waar het bij mij op neer komt . 100kg + passend paard goed. Maar als je metd at gewicht op zo dun paardje van 1.60m gaat zitten vind IK dit geen gezicht en best sneu voor het beestje, een koudbloed of groter of bredere warmbloed zou veel beter zijn.

En dit is alleen op de openingspost van TS. Ik zie liever een breder persoon die zijn paard goed rijd dan een een mager grietjes die er maar een scherp bit in hangt en trekt en rukt aan het paard alsof het van rubber is.

Blijf dit wel een moeilijk ow vinden,ik heb mijn eigen mening en standpunt, maar kwets liever mensen niet. Maar het over een te dun paard vind ik echt niet kunnen. Maar het is makkelijk om over een ander te praten, snap je punt wel alhoewel deze wat vriendelijker kon worden verwoord :) En ja het is een belemmering voor paard als het geen passend paard is waar best veel mensen niet over nadenken :)

En dit is precies mijn mening, misschien heb ik het zelf wel verkeerd geformuleerd.

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 00:27

ld21 schreef:
@ TS: Wanneer is iemand volgens jou dan te dik om paard te rijden? Wat is je maatstaf? BMI, alleen het gewicht, of op basis van jouw ''deskundige'' oordeel zonder verdere informatie? Denk je echt van: Nou die vrouw zal wel rond de 100 wegen, ach wat zielig voor het paard?! Je gaat me toch niet vertellen dat je iemand van 80 kilo te dik vindt om paard te rijden toch?! Haha, dan kan ik mijn spullen maar beter vast op marktplaats zetten...

Ik heb zojuist gezegt dat ik 80 kilo bijna nooit te zwaar vind.
Ik vind de maatstaaf als het paard er last van krijgt!

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:27

en wanneer weet jij of het paard er last van krijgt?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:27

Misschien? Misschien? Misschien moet je maar even je excuses aanbieden aan iedereen die je hebt gekwetst en gaat kwetsen.