Met rijden altijd je paard laten weten dat je de baas bent?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 20:25

Ja, ik ben ook ontzettend blij met haar.
Ook nooit meer 1 seconde bang meer geweest!
Mika is super makkelijk, ook in de omgang.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:25

__PSM__ schreef:
Afstappen doe ik dan persoonlijk weer niet zo snel.... Mijn paard moet genoeg vertrouwen in mij hebben als ik erop zit, dan is afstappen niet nodig :n

Ik heb mijn paard pas sinds afgelopen januari.
Dit was na lange tijd weer onze eerste rit alleen naar buiten....
ik vond hem al heel erg dapper :j

__PSM__

Re: Met rijden altijd je paard laten weten dat je de baas bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:28

Als jij denkt dat dit was wat jou paard nodig had, is het goed toch... :D Zeker geen commentaar...

Ik ken er echter genoeg die dan idd bij ieder wissewasje gaan staan en dan loop je er de halve rit naast :P Zelf heb ik een merrie gehad die na een ongeluk in de sloot haar hele vertrouwen kwijt was buiten haar eigen terrein... Die heb ik nooit meer naar buiten gekregen, behalve met de trailer... Dus ik snap wel dat iemand ervoor kiest om af te stappen...

Ik heb daarna echter besloten dat ik mijn paard dat soort dingen liever niet aanleer, omdat er altijd situaties ontstaan waarbij afstappen gewoon niet veilig is, en wanneer je dan daarvoor nog nooit een keertje doorgedrukt hebt, heb je dan toch wel een probleempje ;( ;)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:33

ik geloof ook wel dat je daar gelijk in hebt.
Ik twijfelde ook heel erg of ik af moest gaan stappen of niet.
Ik blijf ook liever zitten eigenlijk.
Maar nu begon hij zo te stuiteren dat ik even voor eigen veiligheid en die van hem gekozen had.
Die gekke geit vind hij ook eng als we met meerdere zijn.
Maar dan zet ik hem er schuin achter en dan stap ik echt niet af.

Het zelfde voor groot verkeer.....kan hij echt in paniek raken....dan zie je het wit van zijn ogen en voel je die tijdbom onder je.
mijn vorige merrie sloeg dan op hol en rende zo in blinde paniek op het verkeer af met mij er op :=
Dat zal ook grotendeels met mijn keuze op dat moment te maken hebben denk ik :D

Maar we werken er wel naar toe niet meer af te moeten stappen.....een beetje meer tijd om de band te sterken zal wonderen doen denk ik

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:35

Dat weet ik wel zeker :D Logisch dat je voor jullie eigen veiligheid kiest toch :D

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:57

Ik stap langs de weg ook nooit af... want dan moet ik naar huis lopen!!!
hij is zo groot dat ik er nooit meer op kom als hij niet stil blijft staan, en langs de weg stilstaan is wel heeeeel erg eng...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:19

Bakkabouters worden hier meestal ook met been geven opgelost. Blijft het na een paar keer toch spannend draaf ik er flink op af, en dan ineens stilstaan en teugels los. En dan maar zelf uit laten zoeken wat die kabouter daar doet :+

Buiten rijd ik eigenlijk altijd met een lang teugeltje, dit is ook mijn manier van vertrouwen geven. Dus ook al vind ze iets hartstikke eng, zolang ze zich gedraagt blijven mijn teugels lang.
Als mijn paard iets ziet wat ze eng vindt (dat kan ook een mens paar km verderop zijn). Gaat ze stilstaan met de kop omhoog en is dan een standbeeld.
Kan aan haar dus ook voelen of dat ze stil gaat staan en ze vooruit te krijgen is met been, of dat ze op standbeeld-modus staat.

Laat haar dan ook gewoon kijken en dan voel je langzaam alle standbeeld-spieren in paardenspieren veranderen :P En komt ze weer langzaam in beweging.

Is het nou echt heul heul heul eng! Dan stap ik af. Pas op paard! Koeien eten paarden! Snel verstop je achter mij, dan zien ze je niet :+ Liever dat dan in een vliegende galop erlangs.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:37

Ik heb het topic nog niet helemaal doorgelezen maar reageer nu op de OP.

Ik doe het ook zo TS. Mijn paard is erg visueel ingesteld, vindt niet veel eng maar als hij iets verdachts tegenkomt groeit hij acuut vast aan de grond en komt pas weer in beweging als hij is uitgekeken. Dat of hij gaat huppelen.

In het begin stapte ik dan af (soms wel 10 keer per rit) zodat hij veilig achter mij aan kan stappen (of snurkend huppelen, als ik met 'm langs een groepje ezels wil) en inmiddels zijn we zover dat hij ook van mij wil aannemen dat het okee is als ik in het zadel blijf zitten. Hij wil dan eerst kijken, en als hij bijna uitgekeken is geef ik een stemhulp zodat hij niet het "engs" (dat dan niet meer eng is) als excuus gaat gebruiken om niet door te hoeven lopen. Als je been geeft gaat hij in zo'n geval achteruit, voorwaarts krijg je 'm alleen met stem en eventueel een tikje. Als je dan weer een paar meter hebt gereden reageert hij ook weer normaal op been.

Ik vind niet dat ik te soft voor 'm ben. Ik ben pragmatisch. Ik vind het mijn taak om een goede leider te zijn voor mijn paard, en om dat te bereiken zal hij moeten snappen dat het oké is als ik zeg dat hij ergens langs kan. Tuurlijk kan ik 'm wel dwingen. Maar waarom zou ik? Paard overstuur en wij samen bijna in de greppel/het prikkeldraad/onder een trein. Neuh, dan liever even laten kijken en dan weer verder rijden. Het is geen machine. Hij behoedt mij voor iets dat hij gevaarlijk vindt. Waarom zou ik dat beschamen, alleen omdat ik weet dat waaiende gele bloemetjes of een nandoe niet zo gevaarlijk zijn als hij denkt?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 10:43

Helemaal mee eens...

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:24

Ik doe idd het zelfde als bij jou TS. Zodra je je paard met geweld overhaalt (bedoel daar mee stevig been, zweep en in mond sjorren wat veel mensen doen) gaat je paard wel op een gegeven moment maar helemaal niet ontspannen en krijgt je paard geen ontzag voor je. Zodra je even je paard laat zien dat het niet eng is en je geeft vertrouwen dan gaat je paard ook veel sneller en nog ontspannen ook. Vind het zelf ook niet fijn als ik gedwongen word om iets te doen wat ik niet wil of misschien ook wel eng vind. Als iemand me ''gerust stelt'' ga ik veel sneller mee. Precies het zelfde bij paarden.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:21

ik doe het ook zoals jou.
iedereen heeft zn eigen manier.
ik heb liever dat mijn paard even kijkt en daarna er rustig langs gaat dan dat ik hem voorwaarts drijf en er vervolgens met mij ervandoor gaat omdat ie er zo snel mogelijk langs wil omdat ie het eng vind.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:25

Ik doe het ook zo TS. Gewoon even rustig en geduldig blijven, even laten kijken, en dan hoppa weer verder. Je merkt het snel genoeg of het echte paniek is (dan wil ik wel eens afstappen, hem erlangs leiden en weer opstappen), gewoon even een angstig moment (even laten stilstaan en dan weer door) of gewoon met je voeten spelen (dan is het been erbij en zelfs een tikje als hij dan nog niet luistert). Nog nooit moeten omkeren op die manier :)

annetjuh93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:47

Ik laat mijn pony ook altijd eerst even kijken.
Als ik hem er perse meteen langs wil hebben, wil hij zelf ook helemaal niet meer..
Dus ik blijf rustig en laat hem even kijken, hij gaat dat uit zichzelf steeds een stukje dichterbij staan wat hij zo eng vind.
Zo kom ik er toch langs en blijft mijn pony ook rustig.

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 18:36

Naast dat je de baas bent over je paard, heb je natuurlijk ook een vertrouwensband.
Paarden laten duidelijk merken wanneer iets eng is, en wanneer iets uit eigenwijsheid is.
Dus wanneer er een situatie is 'ik wil niet', dan mag je de baas zijn. Bij ' ik durf niet' maak je gebruik van het vertrouwen.

Mijn paarden doen vrijwel alles, als ik ze maar gerust stel dat er niets aan de hand is. :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:38

De leiding nemen is wat anders als laten weten dat jij de baas wilt zijn.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 20:24

ik doe het ook hetzelfde als jij.
ik ken ook iemand als zijn paard iets niet durft , gaatie meteen slaan. nou volgens mij durft dat paard er nog steeds niet langs.
mijn vz paard was eerst een beetje bang voor balkjes, eerst haar even laten kijken toen durfde ze er nog steeds niet overheen, nog heel even laten kijken, stuurde haar erover heen. extra veel been gegeven. en ze ging er overheen. my god wat was zij (ik trouwens ook) trots, echt geweldig :D

TESSMIEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:32

Ik vind jou manier de allerbeste.
Zo vertrouwt je pony/paard je toch ook veeel meer dan met schoppen / slaan en dwingen :o

Ik hoop dat de andere manier niet van toepassing komt.. als het niet moet

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:35

Wat jij doe doe ik ook vaak hoor! Ik merk als ik haar juist heel erg ga pushen dat het helemaal tegendraads werkt.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 09:45

de mijne stel zich gewoon aan :') Gaat 'ie terwijl we aan het galoperen zijn , stil staan omdat 'ie iets 'engs' ziet _O-
Nouja doet 'ie niet vaak ofzo ;)

Maar als hij écht iets engs ziet dan laat ik hem ook kijken :)
Maar die Fries van ons nou die is echt erg afentoe _O- Omdat ie zo groot is dan vind ik het soms nog wel eens eng als er dan ook nog fietsers aan komen , want die gaan hoe dan ook door fietsen.....
Maar die moet je soms wel eens met zijn lichaam naar het énge' toe drukken en zijn hoofd ervan af , en dan gaat het super :D !

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 18:59

Nou, van de week ben ik echt afgestapt.
We kwamen langs een veld met jonge koeien (pinken).
Die gingen allemaal uit hun dak en bokkesprongen aan het maken.
Mijn paard ging er wel zo'n beetje dansend langs, maar op de terugweg kwamen we er weer langs.
En weer gingen die koeien zo tekeer :(
Toen werd mijn paard er zelf ook helemaal 'dol' van, dus ik ben afgestapt en met haar langs het veld gelopen. Daarna kon ik weer opstappen en was ze weer rustig.

Maar echt angstig was mijn paard niet eens, ze werd er helemaal opgewonden van. :D

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 00:35

Ik neem aan dat als je in deze situatie je paard had gedwongen erlangs te gaan, je alleen maar meer paniek kweekt.
Ik wil wel graag de controle houden over mijn paard (of leiding nemen zoals het hierboven genoemd werd) Niet dat ze dalijk maar even gaat stilstaan terwijl ik galop wil. Maar je mag toch wel je paard even laten kijken? Als je het dan in een paar minuutjes op kan lossen vind ik dat een betere optie dan het risico nemen dat je je paard nog meer stress bezorgt en er eventueel ongelukken kunnen gebeuren..

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 00:49

Het voorbeeld van de pinken heb ik eens meegemaakt ,,,,ben afgestapt en heb de pinken vreselijk veel aandacht gegeven......dat ging mn toenmalige paardje echt te ver.....hij kwam er gelijk bij staan,,,

patatjemayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:37

ik laat zeker paarden wel kijken als ze iets spannend vinden. Maar wel maar een korte tijd, daarna moeten ze toch wel echt mij, als leider zijnde, gaan volgen in mijn beslissing. Dan zal ik dus ook kordaat optreden. Maar ik moet zeggen dat het ook wel per paard verschilt, de ene moet wat langer kijken en loopt er dan probleemloos langs, de ander moet je niet eens laten kijken maar en gewoon flink duidelijk langsrijden.

zolang het werkt voor jullie; niets aantrekken van een ander ;)

ZieJeWel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 18:12

een paard dwingen werkt inderdaad zeker niet! Maar te lief voor ze zijn kan een paard ook misbruik van gaan maken.. Want stom zijn ze echt niet

AmandaArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:33

Paarden zijn prooi dieren. Als ze iets eng vinden, kan dat een natuurlijke instinct reactie zijn. Wat jij hebt gedaan is absoluut prima. "De baas" zijn, zoals jouw stal maatjes dat zo mooi zeggen, gaat niet om herrie schoppen todat het paard door loopt. Dat maakt hem alleen paniekerig. Baas zijn, maakt jouw de moeder, de vader en de leider van het paard. Je leert het paard door de tijd aan dat jij vertrouwbaar genoeg bent om hem door zelfs het enge te leiden. Je moet dus gewoon een goede leider zijn, met een calm en assertive gevoel. Wat doorzet vermogen is goed. Als jij hem bijvoorbeeld met die koeien zijn gang had laten gaan, zou zij waarschijnelijk denken dat zelfs jij (als leider) er bang voor bent. Dan geef je haar/hem juist een reden om het niet te vertrouwen. Het paard vertrouwt jouw om hem om echt gevaarlijke dingen te sturen. Laat hem/haar dan ook zien wat niet en wel gevaarlijk is. Ik vind dus dat je het prima hebt gedaan. Als mijn paard iets engs zie, loop ik er recht op af, en raak ik het aan of wacht ik tot ze het zelf doet. Hierna is ze ook niet bang meer. :)