wanneer een hulpteugel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Met wat voor bijzetteugel rij jij?

Martingaal
139 (21%)
Slofteugel
95 (14%)
Thiedemann-teugel
36 (5%)
Chambon
8 (1%)
Gogue
4 (0%)
Elastiek
29 (4%)
Geen
334 (51%)

Totaal aantal stemmen: 645

doebidon

Re: wanneer een hulpteugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:23

Idd bitjes zijn ook een hulpmiddel (waar ik overgins wederom niet optegen ben) maar een simpele tegel is dat ook en helaas kunnen die ook fout gebruikt worden!! maar ja zo kan je alles gaan bekritiseren!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:26

Daarom moet je dus ook denk ik niet kijken naar wat voor hulpmiddel iemand gebruikt, maar hoe deze gebruikt worden.
Op een aantal hulpmiddelen, die ik sowieso afkeur na dan.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:45

Ik ben het helemaal met je eens!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:49

Bij dit topic snap ik de topic-titel icm de poll eigenlijk niet.

Bij "wanneer een hulpteugel" is mijn antwoord heel kort: nl, nooit.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:56

Tendance schreef:
love_shyboy schreef:
Over het algemeen is een hulpteugel NOOIT nodig. Zodra je een hulpteugel nodig hebt, is dat onkunde van de ruiter, die het dus niet zonder een hulpmiddel af kan.

Wel vind ik het kunnen om bij erg pittige paarden, of nieuwe/spannende situaties een slof eraan te doen, dit niet om een paard de krul in te trekken of iets dergelijks, maar er los bij hebben hangen als noodrem, dit voor de veiligheid.

Dan moet je zonder hoofdstel en zadel gaan rijden, want dat zijn ook hulpmiddelen.

Verder ben ik het met je eens.

Doe ik regelmatig, ben het ermee eens dat zadel/hoofdstel ook hulpmiddelen zijn, maar dit zie ik toch anders op de een of andere manier. Zadel zorgt voor meer houvast en steun, en hoofdstel/teugels om meerdere dingen van je paard te vragen. Ja moeilijk uitgelegt, kan t ook niet helemaal verwoorden!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:59

Zadel en hoofdstel zijn dingen die je toch echt nodig hebt om je paard lichamelijk gezond te houden. Zadel voor een juiste drukverdeling en de teugels heb je toch echt nodig voor het rechtrichten en bepaalde oefeningen.

Een hulpteugel daarintegen heb je echt niet nodig, nooit. Er zijn altijd andere manieren.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:19

Ik rijd mijn paard zo nu en dan met slof.
Zielig, ah, arm paardje, doet hem zeer, hij heeft nu opeens overal pijn omdat ik met slof rijd.
Nee dus.
Als ik tijdens buitenrit een slofje om heb doe ik dat voor de veiligheid.
Mijn paard heeft totaal geen last van de slof, tenzij hij het er zelf naar maakt.
Je kan wel zeggen: je hoeft niet op je slof te remmen maar op je teugels en zit.
Maar wat als hij daar in blinde paniek niet naar luistert?
Dan heb ik een zeer groot probleem.
Om dat probleem te voorkomen, komt de slof in werking, paard voelt dat hij niet aan de kletter mag, paard weer rustig, slof weer los, en wat was in deze zin het probleem? De slof in werking komen? Of had je liever dat ik mijn paard 2km verder weer van de weg kon plukken?

En ik rijd hem ongeveer 1x per week in de bak met slofje.
Dit omdat hij nog wel eens puberale praatjes heeft, waaronder ineens alles eng vinden - kop recht de lucht in - racen maar.
Doe ik er zo nu en dan een slofje om, herhaal ik dat hij dat niet mag doen.
Probeert hij het toch, komt hij de slof tegen, en weet hij dat hij het niet kan doen en de rest van de tijd zal hij het ook veel minder snel proberen.

EDIT: en oja, voor degene die dat vroeg: ik rijdt M1 met mijn paard en gebruik dus zo nu en dan een slof. :j

Air schreef:
...
Er zijn altijd andere manieren.

Geen slofje erom op buitenrit en onder een auto liggen als hij een trekker achter zich hoort?
Tja, dat is ook een manier, maar of het de slimste is...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:40

En toch zijn zadel en hoofdstel ook hulpmiddelen. Alleen zijn deze ingeburgerd. Vraag het de oude indianen, die reden zonder zadel en vonden een zadel maar raar, dus het is maar net wat de cultuur goed vindt, gedoogd en afkeurt.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:48

xLoki schreef:
Ik rijd mijn paard zo nu en dan met slof.
Zielig, ah, arm paardje, doet hem zeer, hij heeft nu opeens overal pijn omdat ik met slof rijd.
Nee dus.
Als ik tijdens buitenrit een slofje om heb doe ik dat voor de veiligheid.
Mijn paard heeft totaal geen last van de slof, tenzij hij het er zelf naar maakt.
Je kan wel zeggen: je hoeft niet op je slof te remmen maar op je teugels en zit.
Maar wat als hij daar in blinde paniek niet naar luistert?
Dan heb ik een zeer groot probleem.
Om dat probleem te voorkomen, komt de slof in werking, paard voelt dat hij niet aan de kletter mag, paard weer rustig, slof weer los, en wat was in deze zin het probleem? De slof in werking komen? Of had je liever dat ik mijn paard 2km verder weer van de weg kon plukken?

En ik rijd hem ongeveer 1x per week in de bak met slofje.
Dit omdat hij nog wel eens puberale praatjes heeft, waaronder ineens alles eng vinden - kop recht de lucht in - racen maar.
Doe ik er zo nu en dan een slofje om, herhaal ik dat hij dat niet mag doen.
Probeert hij het toch, komt hij de slof tegen, en weet hij dat hij het niet kan doen en de rest van de tijd zal hij het ook veel minder snel proberen.

EDIT: en oja, voor degene die dat vroeg: ik rijdt M1 met mijn paard en gebruik dus zo nu en dan een slof. :j

Air schreef:
...
Er zijn altijd andere manieren.

Geen slofje erom op buitenrit en onder een auto liggen als hij een trekker achter zich hoort?
Tja, dat is ook een manier, maar of het de slimste is...

Blijkbaar heeft die slof toch weinig zin, als je hem nog ongeveer 1x per week toch nodig hebt?
Je gebruikt die slof om te corrigeren, maar wat wordt er dan gecorrigeerd als het zo kort effect heeft?

Nu ken ik het probleem van "kop in de lucht en racen maar" van onze kleine Cob.
Die deed dit ook regelmatig in het begin (wel iets langer als het begin)
Tot ik er zelf eens opging en ontdekte dat de teugel als "rem- en gaspedaal" werd bediend.

De oplossing was nog niet zo simpel, want het vertrouwen moest helemaal terugkomen. Evenals het vertrouwen van mijn dochter in haar pony.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:54

Ik heb niet gezegd dat ik hem ook elke week NODIG heb! :)
Áls hij het toch probeert, komt hij de slof tegen.
Maar dat wilt niet zeggen dat hij het ook echt zo vaak probeert.
Ik wil de slof liever er een keertje te vaak om, dan dat hij het toch weer doet.

Dat van teugels dienen als rem- en gaspedaal is bij de mijne al sinds hij 3 is.
Hij is altijd op zit en been gereden náár de hand toe, dus je moet niet ermee aankomen om ineens oneerlijk met je handen te zijn, want dat laat hij je weten.

Het vertrouwen in mijn paard is prima, maar als hij iets in zijn hoofd heeft wilt hij het bereiken en dat laat ik, mede voor de veiligheid, niet gebeuren.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:24

xLoki schreef:
Ik heb niet gezegd dat ik hem ook elke week NODIG heb! :)
Áls hij het toch probeert, komt hij de slof tegen.
Maar dat wilt niet zeggen dat hij het ook echt zo vaak probeert.
Ik wil de slof liever er een keertje te vaak om, dan dat hij het toch weer doet.

Dat van teugels dienen als rem- en gaspedaal is bij de mijne al sinds hij 3 is.
Hij is altijd op zit en been gereden náár de hand toe, dus je moet niet ermee aankomen om ineens oneerlijk met je handen te zijn, want dat laat hij je weten.

Het vertrouwen in mijn paard is prima, maar als hij iets in zijn hoofd heeft wilt hij het bereiken en dat laat ik, mede voor de veiligheid, niet gebeuren.

Oké, ik snap het volledig ;)

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 23:37

Fijn. :)
Dat is helaas dus meestal ook de eerste reactie van mensen: slof? waar? slecht!
Al ben ik het vaak met ze eens dat het erg slecht gebruikt wordt (inclusief flink zagende handen), maar toch zijn er nog genoeg die hem prima gebruiken.

Jacobien12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:52

xLoki schreef:
Al ben ik het vaak met ze eens dat het erg slecht gebruikt wordt (inclusief flink zagende handen), maar toch zijn er nog genoeg die hem prima gebruiken.

Helemaal mee eens!! :o

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:38

xLoki schreef:

Ik denk, dat je mijn reactie verkeerd voor jezelf uitgelegd hebt.

Want ik ben per definitie TEGEN hulpteugels.
Het voegt in mijn ogen dus totaal niets toe, maar breekt juist af.

En mijn opmerking "teugel als rem- en gaspedaal", bedoel ik mee, dat een paard/pony TEVEEL op de hand is gereden.
Dus eigenlijk totaal ongevoelig geworden is voor de hand. En van hard tot racen gaat als de teugels "losgelaten/ontspannen" worden.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:43

ik rij wel eens met martingaal als ik ga uitrijden. Mijn pony is een enorme sterrenkijker, tijdens het rijden (in de bak of als ik alleen naar buiten ga) kan ik dat er voor 99% uitrijden, maar het staat zo banketstaaf als je op een buitenrit met meerdere mensen in draf of galop je paard niet meer controleren kunt omdat zijn hoofd de lucht in gaat omdat meneer te ontzettend heet wordt :(:) ... Ik doe het dus voor de veiligheid van mezelf, maar ook die van de mensen om me heen. Bovendien is het in Duitsland (waar mijn paard staat :)) verplicht om met 'kentekens' te rijden, die het makkelijkst te bevestigen zijn aan een martingaal.

Juut88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:47

Grappig, als ik dit topic een week geleden had ik gelezen had ik waarschijnlijk gedacht: ik zou noooooit met slof rijden. Toch heb ik dat van de week voor het eerst gedaan.
Ik rijd een 8-jarige merrie die door omstandigheden eigenlijk nooit veel is gereden. Ik ben begonnen met longeren en daarna voorzichtig het rijden opgepakt. Na een keer of 15 rijden begon mw. hevig in protest te komen en te kijken of ze mij de baas kon. Hiermee bedoel ik: hoofd helemaal in de lucht, oren plat in de nek, opkroppen, stilstaan, bokken, zelfs een keer omhoog gekomen. Om dit tegen te gaan heb ik vooral heeeeel veel mn stem gebruikt. Ik heb haar een los teugeltje gegeven en heb het gedrag verder vooral genegeerd. (Uiteraard hebben we uitgezocht of ze last had van haar tanden/rug enz, maar niets was het geval). Ik heb haar bewust niet naar voren geschopt oid, om te voorkomen dat ze nog meer reden kreeg om boos te zijn. Ik merkte dat het gedrag steeds meer afnam en ze steeds minder in opstand kwam en dat ze er goed op reageerde als ik mn teugels wat losser liet. Gevolg is echter dat je zo weinig in je handen hebt. (en geloof me, op zit alleen is dit paardje nog wat lastig te rijden).
Toen kwam de eigenaresse met het idee om er een keer een slof aan te doen. Deze heb ik op zo'n lengte gelaten dat ze er niets van voelde als ze braaf liep, alleen als ze haar hoofd omhoog deed en oren plat in de nek, voelde ze de druk van de slof. Hierdoor kon ik mn eigen teugels wat losser houden, waardoor ze gelijk al veel meer ontspannen liep. Na 3 keer proberen om wat in opstand te komen, heeft ze de rest van de tijd superbraaf gelopen, oortjes ook het meerendeel van de tijd lekker naar voren. Het was een compleet ander paard.
Ik heb het idee dat die slof heeft geholpen om de laatste restjes van het in opstand komen kwijt te raken. Ik wil er nog enkele keren mee rijden (vanavond ook les) en daarna lekker verder zonder hulpteugels.
Mijn conclusie is: soms kan je er beter een hulpteugel bijpakken als dat jou en je paard verder helpt, dan nog weken tegen hetzelfde probleem aan te blijven lopen. Voor ons heeft het gewerkt.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 12:52

cherie78 schreef:
xLoki schreef:

Ik denk, dat je mijn reactie verkeerd voor jezelf uitgelegd hebt.

Want ik ben per definitie TEGEN hulpteugels.
Het voegt in mijn ogen dus totaal niets toe, maar breekt juist af.

En mijn opmerking "teugel als rem- en gaspedaal", bedoel ik mee, dat een paard/pony TEVEEL op de hand is gereden.
Dus eigenlijk totaal ongevoelig geworden is voor de hand. En van hard tot racen gaat als de teugels "losgelaten/ontspannen" worden.

Waarom zeg je dan dat je me volledig begreep als ik vragen mag?

Mijn paard is absoluut niet teveel op de hand gereden.
Mijn instructrice heeft hem volledig op been & zit ingereden omdat hij erg gevoelig in de mond is, van begins af aan.
Dus als ik te veel met mijn handen ga zitten prutsen, flipt hij, simpelweg omdat hij het niet gewend is dat ik in zijn mond ga lopen hangen.
Daarna heb ik hem altijd op been en zit gereden, onder begeleiding van dezelfde persoon die hem ingereden heeft.

Waarom dan de slof?
Omdat hij toch nog zo nu en dan er tussenuit probeert te glippen.
En nee, hij heeft nergens problemen in de rug of wat dan ook.
Hij is ook nog een puber, en hij kiest het liefste voor de makkelijkste manier: in elke hoek spoken zien en dan doen alsof je het eng vind en racen maar.
Als ik dan rustig ga zitten en mijn handen sluit kan het zo nog 20 rondjes duren voordat hij stopt, en dan heeft hij in mijn ogen gewonnen.
Heb ik een slofje om, dan kan hij niet zijn kop zo ver in de lucht steken dat ik de controle verlies, en dan duurt het hoog uit 1 rondje voordat hij weer rustig is.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 13:02

xloki,
Ik las alleen maar en veroordeel verder niet.

Het enige waar ik dan nog wel op wil reageren; overleg het gewoon met je instructrice :j
En vraag aan haar of zij je kan helpen met dit probleem.

Succes.

EJMx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:14

ik rij zelf met een martingaal omdat ze nog wel eens om hoog wil komen, verder gebruik ik geen hulpteugels

Juut88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:05

Slofje schreef:
Geen, nooit. Naar mijn mening moet je er dan niet op gaan als je je paard niet zonder hulpteugels kunt rijden. Dan ga je net zo lang op de grond aan het werk tot het wel kan en vanuit daar bouw je verder, en anders blijf je met je kont uit het zadel en heb je pech.
Ben het er mee eens dat hulpteugels symptoombestrijding is, probleembestrijding zal het nooit zijn of worden.
Ook als mijn paard eens een actie heeft waar ik niet blij mee ben, die los ik dan lekker op de grond op zodat we elkaar weer haarfijn begrijpen en we van elkaar weten wat we verwachten :)

Ik heb ruim een half jaar met mijn paard aan de hand en aan de longe gewerkt. Ze is dan hartstikke braaf (op een enkele streek na, maargoed, welk paard doet dat niet). Nu ik ga rijden loop ik tegen andere problemen aan. Dan kan ik wel zeggen dat ik weer aan de hand en aan de longe verder ga, maar dan geef ik mijn paard haar zin... (ze komt in opstand tijdens het rijden, dus met niet meer rijden laat ik haar winnen) Bovendien is het een probleem dat alleen tijdens het rijden ontstaat, dus vind ik dat ik het ook alleen dan kan oplossen.
Ik gebruik een hulpteugel die haar alleen corrigeert als ze haar hoofd in de lucht steekt en het bit vast pakt. Ik kan dat ook zonder slof oplossen, heb ik ook een aantal maal gedaan en dat wordt ook minder, maar met die slof heeft ze gewoon sneller in de gaten dat protest niet gewenst is en dat zorgt alleen maar dat onze strijd minder lang duurt en dat is alleen maar goed voor haar. Zo kunnen we sneller op een fijne, ontspannen manier gaan werken. Mijn streven is om zsm weer zonder slof te gaan rijden.

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:07

Ik lees mee.......

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:13

Ik gebruik er geen, is ook niet nodig. Een martingaal vind ik een hulpteugel die nog kan wanneer echt nodig. Voor de rest ben ik absoluut tegen al die hulpteugels en vooral het verkeerde gebruik ervan :n

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:35

Jeanine93 schreef:
Ik gebruik er geen, is ook niet nodig. Een martingaal vind ik een hulpteugel die nog kan wanneer echt nodig. Voor de rest ben ik absoluut tegen al die hulpteugels en vooral het verkeerde gebruik ervan :n

Iemand die ze goed kan gebruiken, heeft geen hulpteugel nodig.

Waar de rijkunst ophoudt, komen de hulpmiddelen uit de kast.
Dit gezegde tekent veel in mijn ogen.

"Men moet serieus overwegen dat het gebruik van trainingshulpmiddelen die druk uitoefenen op de nek, of de nek en kaak uit balans brengen, een negatief effect heeft op de spieren die bevestigd zijn aan de schedel en de onderkaak.
Ook kunnen ze de bewegingen van hoofd, schouders en voorbenen verstoren.
Zodra er sprake is van de correcte anatomische volgorde van de ruiterhulpen, zal duidelijk blijken dat hulpteugels in het beste geval overbodig zijn en in het ergste geval ontoelaatbaar"

Dit citaat zegt eigenlijk alles over "hulpteugels"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:39

Juut88 schreef:
Ik heb ruim een half jaar met mijn paard aan de hand en aan de longe gewerkt. Ze is dan hartstikke braaf (op een enkele streek na, maargoed, welk paard doet dat niet). Nu ik ga rijden loop ik tegen andere problemen aan. Dan kan ik wel zeggen dat ik weer aan de hand en aan de longe verder ga, maar dan geef ik mijn paard haar zin... (ze komt in opstand tijdens het rijden, dus met niet meer rijden laat ik haar winnen) Bovendien is het een probleem dat alleen tijdens het rijden ontstaat, dus vind ik dat ik het ook alleen dan kan oplossen.

Een paard denkt niet in "winnen of verliezen". Als jij nu een tijdje niet gaat rijden, denkt het paard echt niet "Goh, het mens rijdt me niet meer! Jippie, ik heb gewonnen!". Wat een flauwekul zeg, om zo te denken.

Juut88 schreef:
Ik gebruik een hulpteugel die haar alleen corrigeert als ze haar hoofd in de lucht steekt en het bit vast pakt. Ik kan dat ook zonder slof oplossen, heb ik ook een aantal maal gedaan en dat wordt ook minder, maar met die slof heeft ze gewoon sneller in de gaten dat protest niet gewenst is en dat zorgt alleen maar dat onze strijd minder lang duurt en dat is alleen maar goed voor haar. Zo kunnen we sneller op een fijne, ontspannen manier gaan werken. Mijn streven is om zsm weer zonder slof te gaan rijden.

Hoofd in de lucht steken en bit vastpakken duidt op fysieke problemen. Ofwel het lichaam zelf (rug, lendenen, SI-gewricht, bekken, scheefheid) of in de mond (haken, wolfskiesjes, hengstentanden, te weinig ruimte, pijn door het bit) of het zadel of wat dan ook. Je paard vertelt jou dat er iets aan de hand is! Je snoert 'm gewoon de mond door er eerst een strijd van te maken en er vervolgens een slofteugel aan te hangen.
Luister naar je paard; protest is zijn manier van communiceren, dat is geen dwarsigheid of wat dan ook.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 12:40

cherie78 schreef:
Jeanine93 schreef:

Iemand die ze goed kan gebruiken, heeft geen hulpteugel nodig.

Waar de rijkunst ophoudt, komen de hulpmiddelen uit de kast.
Dit gezegde tekent veel in mijn ogen.

"Men moet serieus overwegen dat het gebruik van trainingshulpmiddelen die druk uitoefenen op de nek, of de nek en kaak uit balans brengen, een negatief effect heeft op de spieren die bevestigd zijn aan de schedel en de onderkaak.
Ook kunnen ze de bewegingen van hoofd, schouders en voorbenen verstoren.
Zodra er sprake is van de correcte anatomische volgorde van de ruiterhulpen, zal duidelijk blijken dat hulpteugels in het beste geval overbodig zijn en in het ergste geval ontoelaatbaar"

Dit citaat zegt eigenlijk alles over "hulpteugels"

Maar is niet van toepassing op het feit, dat ik hem gebruik om te voorkomen, dat mijn paard, nadat hij geschrokken is, de weg oprent.