Niveau is bedroevend...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:03

Gini schreef:
Ik ben ook van mening dat een paard na twee weken niet zomaar de basisbeginselen van het rijden mag vergeten/verwaarlozen. Hoe je dat dan correct oplost, spreek ik mij niet over uit, veel factoren bepalen dat.

Dus wanneer een paard voor de wagen beleert wordt en volstrekt andere spiergroepen gebruikt, moet het na 14 dagen niet rijden (buigarbeid) maar weer alles vlekkeloos uit de mouw toveren? Wanneer jij 3x per week aan ballet doet, dan ineens 14 dagen moet gaan roeien en niet aan ballet doet, dan kun je na die 14 dagen niet even een vlekkeloze spagaat laten zien...

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:07

Weet je wat mij opvalt, dat iedereen vanalles roept. Iedereen weet het beter, alles is zielig en fout en slecht. Niemand kan nog goed rijden, je verprutst je paard als je niet weet wat je doet en je verprutst je paard als je wel weet wat je doet.
Het is zelden tot nooit goed.

Ik heb zelf meegemaakt dat er iemand kritiek had op iemand anders. En vervolgens zo'n duidelijke foute dingen deed dat ik het zelf zag (terwijl zij vele jaren meer ervaring had als ik en pretendeerde precies te weten wat ze deed)

Dus, kijk gewoon naar jezelf. Ook jij zult vast niet alles goed doen.

Dierenmishandeling is natuurlijk een ander verhaal en ja ik wordt er ook niet goed van als ik iemand een paard zie doorlaten terwijl de ruiter zelf een fout begaat.
Maar tegenwoordig mag je je paard nog geen tik meer geven, geen sporen gebruiken, geen hulpteugels gebruiken. zonder dat je fout bezig bent. Jullie weten niks over de achtergrond van de ruiter en het paard dus je kunt er geen oordeel over vellen!

mylittlejoy

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:16

Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat de hele instelling van mensen verandert. Alles moet maar makkelijk en simpel gaan en veel mensen willen niet investeren in zichzelf (of hun paard). We leven in een wereld van "instant gratification" en ook het paardrijden moet daaraan geloven.

En er zijn voldoende jury's die dat wel aan willen pakken, maar vervolgens nergens meer gevraagd worden omdat ze "te streng" zijn. Wij hadden het van de winter nog met een ruiter die haar paard met z'n op de borst trok in het L1. De jury heeft haar om deze reden een verliespunt gegeven omdat ze naast de hoofd-halshouding ook verder niet al te paardvriendelijk bezig was. De ruiter was natuurlijk helemaal over haar toeren en die punten "sloegen nergens op want bij andere jury's kreeg ze wel winst". Zij is ook nooit meer bij ons komen starten, "want daar zijn altijd strenge jury's". Kortom, als er dan eens een jury is die er wat zegt, is hij/zij schreeuwende in de woestijn. Mensen willen niet aan zichzelf werken en houden zichzelf liever voor de gek door alleen bij gulle jury's te rijden.

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:21

De mensen die wel aan zichzelf willen werken worden alleen maar zeldzamer. Ik ben geen sterruiter en leer elke dag nog bij. Over alle termen met paarden.

Maargoed, als ik ooit kinderen heb en die gaan zo met een hun paard om nou die gaan precies hetzelfde meemaken. En die zouden nooit meer in de buurt van een beest komen.

michellee73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:22

shilady schreef:
HAHA dat longeren voor de wedstrijd heb ik ook wellis gezien :+ alsof je daarmee je winkansen verhoogt :')

Misschien dat het paard wat rustiger wordt? Ik heb het ook wel een keer gedaan hoor, ze was zo fris dat ik er haast niks mee kon, dat geeft ook niet een bepaald fijn gevoel voordat je de ring in moet ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:23

Ik wil gewoon niets doen met mijn dier op competitieniveau... geen zin in.
Vind het prima dat mensen dat doen, maar het roept meestal niet de meest fraaie kanten van mensen op...

Wanneer mijn paard iets niet doet, of verkeerd doet check ik eerst even alles bij mezelf...
Bijvoorbeeld: paard loopt weg over buitenschouder... "zit ik recht? Evenveel druk op kruis en beide zitbeenknobbels, gelijke teugeldruk, ontspannen bekken en onderrug? Geef ik duidelijk richting aan, nergens non-functionele spierspanning?" Dat vink ik af in een fractie van een seconde... en dan corrigeer ik wanneer ik echt goed zit...

Volgens mij begint het voornamelijk bij goede instructie. Er ontbreekt nogal wat aan de kundigheid van mensen die lesgeven.
Ik heb er jaaaaaren over gedaan de juiste mensen te vinden en vraag me soms nog steeds af hoe het kan bestaan dat al die anderen nooit die kleine basisdingen hebben behandeld tijdens de lessen...
Het gaat zo snel in grote lijnen, en er wordt zo op het paard gefocussed...
Dan moest ik wijken met mijn paard terwijl ik nog niet eens een nette volte kon rijden en openen en sluiten met een correct ondertreden achterbeen, de juiste stelling, en losgelatenheid... Daarbij moest ik telkens mijn paard corrigeren van de instructeur, terwijl ik er nu achter kom dat de fout vaak bij mezelf lag...
Goede instructie is echt goud waard!! Maar ZEER lastig te vinden...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:25

michellee73 schreef:
shilady schreef:
HAHA dat longeren voor de wedstrijd heb ik ook wellis gezien :+ alsof je daarmee je winkansen verhoogt :')

Misschien dat het paard wat rustiger wordt? Ik heb het ook wel een keer gedaan hoor, ze was zo fris dat ik er haast niks mee kon, dat geeft ook niet een bepaald fijn gevoel voordat je de ring in moet ;)

Ik doe ook vaak wat oefeningen aan de hand, wat voltes, stelling, buiging... ontspanning, voordat we aan de les beginnen... Even een beetje ontspanning en focus is toch prima.. en onbelast ook nog eens prettig voor het paard...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:25

Ninx schreef:
Gini schreef:
Ik ben ook van mening dat een paard na twee weken niet zomaar de basisbeginselen van het rijden mag vergeten/verwaarlozen. Hoe je dat dan correct oplost, spreek ik mij niet over uit, veel factoren bepalen dat.

Dus wanneer een paard voor de wagen beleert wordt en volstrekt andere spiergroepen gebruikt, moet het na 14 dagen niet rijden (buigarbeid) maar weer alles vlekkeloos uit de mouw toveren? Wanneer jij 3x per week aan ballet doet, dan ineens 14 dagen moet gaan roeien en niet aan ballet doet, dan kun je na die 14 dagen niet even een vlekkeloze spagaat laten zien...

Heb ik ergens gezegd vlekkeloos? Natuurlijk moet niet alles meteen perfect gaan, maar het volledige omgekeerde (volledig tegen het been inkomen) is toch ook weer wat anders hoor. Het zijn maar twee weken he!!
Ik denk dat iedere balletdanseres na twee weken stil te hebben gelegen nog wel een spagaat kan, het zou maar erg zijn. Als je nou zou zeggen een halfjaar, ok, maar na twee weken!! Komaan. Ik heb net een dikke maand stilgelegen door mijn examens, totaal niet op een paard gekropen. Zaterdag had ik mijn eerste les, maar ik ging gewoon weer verder waar ik gestopt was. In zo een korte tijd verleer je niks.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:26

ff een stip omdat ik dit wel een interessante discussie vind :j en de tijd ff nog niet heb om bij te lezen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:27

Ruiters die hun paard niet goed voor elkaar hebben scoren toch niet in de ring of komen
zichzelf vroeg of laat toch tegen....dus waar maken we ons druk over :roll:

Nogmaals hier in mijn omgeving zie ik het niet op wedstrijd, het niveau wordt alleen maar beter met de jaren is mijn mening :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:29

Gini schreef:
Heb ik ergens gezegd vlekkeloos? Natuurlijk moet niet alles meteen perfect gaan, maar het volledige omgekeerde (volledig tegen het been inkomen) is toch ook weer wat anders hoor. Het zijn maar twee weken he!!
Ik denk dat iedere balletdanseres na twee weken stil te hebben gelegen nog wel een spagaat kan, het zou maar erg zijn. Als je nou zou zeggen een halfjaar, ok, maar na twee weken!! Komaan. Ik heb net een dikke maand stilgelegen door mijn examens, totaal niet op een paard gekropen. Zaterdag had ik mijn eerste les, maar ik ging gewoon weer verder waar ik gestopt was. In zo een korte tijd verleer je niks.

Cognitief niet, maar mechanisch en dan vooral op spierniveau wel.... 14 dagen niets doen OF volstrekt andere arbeid maakt wel degelijk dat je weer even subtiel moet beginnen.
Trainer van je paard worden is een vak dat je moet leren... dat ik nog niet meester ben. Maar deze principes begrijp ik gelukkig wel, en dan leidt het nooit tot frustratie of overvragen...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:29

Ninx schreef:
Goede instructie is echt goud waard!! Maar ZEER lastig te vinden...

Die zijn er genoeg, maar vaak hangt daar ook een prijskaartje aan....daarvoor moet je wel willen investeren ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:35

Ninx schreef:
Cognitief niet, maar mechanisch en dan vooral op spierniveau wel.... 14 dagen niets doen OF volstrekt andere arbeid maakt wel degelijk dat je weer even subtiel moet beginnen.
Trainer van je paard worden is een vak dat je moet leren... dat ik nog niet meester ben. Maar deze principes begrijp ik gelukkig wel, en dan leidt het nooit tot frustratie of overvragen...

Goed, dat ben ik met je eens. Dat je niet meteen moet gaan beginnen rammen en schoppen wanneer je paard dan niet vanaf de eerste keer de perfecte buiging laat zien, dat is niet meer dan normaal. Maar ik moet wel een beginnetje zien, dat ik zie en voel dat het paard begrijpt wat ik bedoel en zo goed mogelijk zijn best probeert te doen. Wanneer hij dus totaal het tegenovergestelde gaat doen (tegen het been hangen) dan maak ik mijn commando even duidelijker en kom ik toch wat strenger door.
Dat bedoel ik met de basisbeginselen. Natuurlijk moet alles niet perfect gaan, maar het moet wel gaan. Snap je? ;)

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:36

Ninx schreef:
plientjedres schreef:
Maar het kan ook een momentopname zijn.
Ik had gister 2 weken niet gereden omdat mijn pony beleert werd voor de kar.
Dus ze was wat krom en liep iedere x dwars door mijn buitenbeen heen.
Tja dan ben ik het op een gegeven moment ook goed zat en krijgt ze ook ff een goeie schop van mij hoor.

Terwijl ik een hele relaxte wedstrijd ruiter ben en alleen al geniet dat mijn paardje het ook allemaal zo mooi vind.
Maar een correctie hoort er zo nu en dan ook wel eens bij.

Dus dat vind je wel eerlijk? Je hebt 2 weken niet gereden, en de eerste keer dat je erop klimt en je paard het lastig vind om te buigen geef je maar een rotschop?
En dan zeg je ook nog dat een correctie erbij hoort?
Wanneer jij 14 dagen de spagaat niet oefent forceren we je ook niet door de buurvrouw van 100 kilo op je schouders te zetten......

Hier gaat het dus al mis......

ze heeft niet niks gedaan.
ze werd beleerd voor de kar dus heeft gewoon beweging gehad.
ik sjor mijn pony niet elke dag in de nekkrampen dus als ik na 2 weken opstap loopt ze gewoon fijn.
ze was alleen wat scheef door het voor de kar lopen.
verder moet je zelf weten wat je er van vind.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:40

Ik haaat het echt om te zien hoe sommige mensen hun paard behandelen |(
Het kant toch eens zijn dat je pony eens weigerd , mss is hij zelf ook wel wat nerveus ofzo ,
maar omdan erop te blijven kloppen met je zweep , soory dat vind ik echt niet kunnen ! :(
Ook mensen die hun paard in de trailer meppen omdat het paard er niet inwilt ,
komop nou zo los je niets op en gaat hij er de volgende keer er wss ook niet invullen
voor de rest ik ben het helemaal met je eens ! Sommige mensen kunnen echt niet goed met hun dieren omgaan
zo triest ... |(

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:44

Ninx schreef:
Gini schreef:

het is trouwens gewoon een B proefje, elk goed gereden paard kan ten alle tijden een volte draaien.
en volgens mij als ik naar deze foto kijk zie ik verder niet zo veel spanning bij mijn pony dat ze er echt last van had :o
Afbeelding
en dat vind ik nou zo jammer van dit soort topic, iedereen weet alles beter maar niemand weet hoe zo'n paardje werkelijk in omgang is.
en stiekem heeft iedereen wel eens storing met zijn paard en word iedereen wel eens boos op zijn paard.
maar niemand durft dat toe tew geven, beetje zwak om dan wel over iemand te oordelen die je niet kent.

Celi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:50

Soms weet ik ook niet goed meer wat de jury nou wil. Ik rij zelf in de B met een pony.
De eerste wedstrijden kreeg ik op mijn coupons dat hij te hard liep en teveel verzet. Nouja, okee, dan ga ik daaraan werken. (kreeg hier altijd wel winstpunt(en))
Vervolgens rij ik een wedstrijd waar hij heerlijk rustig en ontspannen loopt, staat er dat hij niet nageeflijk genoeg is (hij zat net iets voor de loodlijn, het is gefilmd en ik heb het teruggekeken) en dat hij harder moet lopen }> (overigens geen winst).
Op het moment ben ik eindelijk zover dat ik hem redelijk ontspannen de proef rond kan sturen. Staat er op de coupon: te weinig aanleuning/niet nageeflijk genoeg. Okee, ga ik hier aan werken, staat er op de coupon: teveel verzet.
Komt er een ander meisje in de ring, haar pony is echt aan het sterrenkijken en ze kan hem maar net houden, heeft zij meer punten dan ik :o
Dan heb ik zo de neiging om een jurylid de auto uit te sleuren en eens een rondje op mijn pony te laten rijden, denk dat ze er vrij snel weer af zouden zijn :Y)

Ik krijg op het moment het volgende idee: als je de hele proef verzet hebt en de hele proef geen nageeflijke pony hebt is het prima, maar als je grotendeels wel netjes rondkomt, maar af en toe komt er verzet (bijv. bij een overgang) dan maak je hele grote fouten.. :7

Ik ben er zelf van overtuigd dat ik nu op de goede weg zit, dus ik trek me er op het moment maar niet teveel van aan. Het gaat steeds beter en we zullen ze straks eens wat laten zien :D

En over dat longeren: laatst was ik bij een wedstrijd en er was dus een Z-amazone die haar paard echt even moest longeren, het waaide zo hard en dan was dat echt nodig. Ze vroeg waar dat kon. Nouja, haar verteld waar de longeercirkel is en ik werd hartelijk bedankt.
Vervolgens zie ik die vrouw met dat paard in de longeercirkel en het paard was ook iets bijgezet (niet ernstigs), maar dat paard liep zó sloom! Hij viel echt bijna om :') Wij hebben hard gelachen met zijn allen :p Dan heb ik ook zoiets, laat dat paard eerst eens op tempo lopen, voordat je er vanalles aan gaat hangen :p Maarja, misschien is dat paard normaal ook wel heel heftig en vervelend..

zo, wat een verhaal is het geworden, ben benieuwd wie het daadwerkelijk gelezen heeft :')

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:58

Haha doet me denken aan mijn wedstrijd vorige week.
Had echt in de 30 strafpunten, maar we waren rond gekomen dus wat was ik blij. :')
Komt er met het uitstappen een ruiter: Goh dat paard van jou verdient toch een flink pak slaag! Volgende keer sporen en zweep mee hoor!

Zo, ik heb meneer duidelijk verteld hoe ik erover dacht. Hij durfde me niet meer aan te kijken.
Is trouwens gewoon een jong paard met zeer slecht concentratie vermogen, vind dubbels moeilijk, en door de harde regen zag ik weinig. Reden genoeg om blij te zijn als je toch rondkomt lijkt mij!

Overigens vind ik het echt reuze meevallen.
Ja op elke wedstrijd is er wel zo'n ruiter/amazone, maar die lopen ook niet met de eerste prijs naar huis.
Bovendien kan een actie al snel een keer een verkeerd beeld geven, zeker als je aan het kijken bent met de gedachten 'wat wordt er slecht gereden'.

Je paard na een slechte proef straffen.......dat vind ik wel zo achterlijk. En dat gebeurt echt heel veel.
Al rent mijn paard 4 keer de baan uit, ze krijgt een beloning, volgende keer beter denk ik dan. :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:00

plientjedres schreef:
ze was alleen wat scheef door het voor de kar lopen.
verder moet je zelf weten wat je er van vind.

Je zegt het hier zelf al... en toch wordt je kwaad wanneer ze het lastig vind de juiste stelling aan te nemen.... Scheef is iets dat je eerst moet corrigeren... dan komt de rest weer....

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:08

Ik ben het er niet mee eens dat er gezegd wordt dat slechte ruiters geen punten krijgen.
Laatst was ik ergens, en daar reed een meisje op haar paard, nou ik kon het niet aan zien! Zo erg heb ik nog nooit iemand zien zagen in de mond. En maar trekken trekken en schoppen, en alleen maar een boze kop. Wat had ik een medelijden met dat arme dier.. Bleek dat meisje ook nog bijna over te gaan naar de L2, nou dan is er toch echt wel wat flink mis hoor, in de dressuursport. 't Was echt verschrikkelijk. Ik ben totaal geen wedstrijdganger, dus ik zie dat soort taferelen ook bijna nooit, maar dit was écht erg.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:08

listiglistje schreef:
Ruiters die hun paard niet goed voor elkaar hebben scoren toch niet in de ring of komen
zichzelf vroeg of laat toch tegen....dus waar maken we ons druk over :roll:

Nogmaals hier in mijn omgeving zie ik het niet op wedstrijd, het niveau wordt alleen maar beter met de jaren is mijn mening :)

Helaas is dat dus niet de werkelijkheid. Er zijn ook maar weinig ruiters die zich vroeg of laat tegenkomen, puur omdat er veel niet kritisch naar zichzelf zijn en alles aan het paard wijten.
Als ze geen punten kregen reden ze niet in het Z.... of erger zelfs, lichte tour etc. Zelfs daar zie je paarden die scheef zijn, valse knik, spanning.

Prima als je dat niet kunt zien, maar het is toch echt aanwezig.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:09

plientjedres schreef:
het is trouwens gewoon een B proefje, elk goed gereden paard kan ten alle tijden een volte draaien.
en volgens mij als ik naar deze foto kijk zie ik verder niet zo veel spanning bij mijn pony dat ze er echt last van had :o

Nee... niet ieder paard kan een goede volte lopen. Ze lopen wel een 'rondje'... maar geen volte.
Is de stap ruim en gelijkmatig, treedt het binnenachterbeen correct onder het zwaartepunt, laat het paard los vanuit de schoft of geeft het alleen een vals knikje? Verdeelt het paard het gewicht gelijkmatig over alle benen, of toch meer op het buitenvoorbeen? Is er prake van buiging in het gehele lijf, of alleen de hals?
Mijn paard kan niet altijd een 'volte draaien' zoals jij dat zegt....
Ze kan wel een rondje lopen.... maar na 14 dagen stil staan of volstrekt andere arbeid kan ze niet ineens weer uit het niets een 100% correcte volte lopen...
Maar dat hoeft ook niet... tegen de tijd dat we weer een aantal dagen bezig zijn natuurlijk wel, die basisdingen moeten er inderdaad wel in zitten....
Goed, nu is zij 7.... en dus nog erg jong.
Ik kan me voorstellen dat ze, wanneer ze 10 is, weer een stuk stabieler hierin is.
Maar dan nog.... na 14 dagen moet ik echt weer even een stukje 'terug'...

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:15

tja sorry mijn pony van net in mei 6 geworden kan dat dus wel.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:18

Ik vind het eigenlijk een beetje raar dat niet wedstrijdruiters gaan oordelen over wel wedstrijdruiters :o Beetje makkelijk eerlijk gezegd >;)

Tuurlijk heb je iedere wedstrijd wel 1 of 2 rotte appels die er niet thuishoren, maar over het algemeen gaat het niveau steeds omhoog!
Zowel qua rijderij (mensen investeren in goed les en materiaal) en qua fokkerij (betere paarden).
En hier in de regio krijg je dus echt geen punten als je je paard niet goed voor elkaar hebt....dat komt er toch uit in de proeven :?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:18

Nog even dit: goed rijden en je paard correct trainen is gewoon echt HEEL ERG moeilijk...
Minitieus timen, zeer kritisch naar jezelf durven kijken, zeer veel geduld hebben.... allemaal lastige dingen.
Ik zal nooit heel snel hele hoge ogen gooien omdat ik alles heeeeeeeeelllll rustig aan doe, dat past bij mij... en soms lastiger in de huidige tijdsgeest.

Er zijn mensen die over meer ruitergevoel beschikken dan ik, gewoon getalenteerder zijn.
Ik compenseer dat door met veel geduld, aandacht en zorg verder te werken aan mezelf.... Ik denk dat die manier van werken gewoon niet past bij competitief rijden... daar is gewoon niet altijd voldoende tijd voor.
Mensen die over heel veel talent en ruitergevoel beschikken kunnen in betrekkelijk korte tijd sneller resultaat boeken... maar bij die groep hoor ik niet.
In de regel zijn dat wel kalme, en consequente leiders... en vaak ook mensen die streng zijn op hun eigen fysieke gesteldheid.

Want dat is mij wel een doorn in het oog: paard moet vlot, slank, heetgebakerd, snel, afgetraind zijn... en krijgt op zijn falie als hij 'lui' zou zijn. Maar veel ruiters zijn zelf erg lui, en hebben zelf geen sportief voorkomen.
Juist zij zouden moeten kunnen invoelen hoe ver het van je werkelijke 'aard' ligt om altijd consequent te zijn qua sportieve activiteiten en voedselinname...
Iets meer zelfkritiek zou de gehele mensheid goed doen.....