Discussie: Jong (onervaren) paard met jonge ruiter..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:41

newt schreef:
Ik erger me vaak aan de term, "mits juiste begeleiding geen probleem".

Wat is de definitie in jullie ogen van begeleiden?
Begeleiding in de zin van les?. Want zo begrijp ik de term mits goede begeleiding die jullie stellen,
of begeleiding in de zin van iemand die een oogje in het zeil houd.
Een jonge ruiter kan prima op een jong paard, niet alle pony's (daar gaat het meer om) en paarden zijn draken en pubers met 3/4 jaar. Er zijn er meer dan genoeg zo mak als een schaap.

Mijn mening, wanneer een ruiter in algemeen jong en oud ambitie heeft in de sport en dan bedoel ik niet alleen wedstrijden de sport paardrijden in het algemeen, jezelf willen verbeteren, ja dan heb je begeleiding nodig, maar niet alleen met een jong paard maar ook met een ouder paard. Wil je ergens komen dan heb je instructie/begeleiding nodig.
Wanneer een ruiter gewoon wil rijden, een rondje door de bak een rit door het bos dan is die "mits goede begeleiding" niet nodig in mijn ogen (nou ja een bos rit is wat anders ;) maar dat geld voor jong en oud met een jong of oud paard/pony).

Maar waarom zou diegene geen begeleiding nodig hebben in jouw ogen als je een jonge pony/paard heb wil je immers toch dat de basis er goed inzit.
dat je verder wordt geholpen als je tegen problemen aan loopt? Het maakt niet uit of het nou een sport paard wordt of een bos paard.
Er kan heelveel mis gaan als je het in je eentje gaat proberen met een ervaren persoon erbij heb je steun vanaf de grond iemand die je kan helpen commentaar geven in wat je goed en fout doet.
Er kunnen al snel kleine fouten in het paard sluipen als je het in je eentje als je geen ervaring heb.(met ervaring ook trouwens.)

Joyced

Re: Discussie: Jong (onervaren) paard met jonge ruiter..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:26

Ik vind dat een jong paard+ jonge ruiter zeker wel wat kan worden, maar dan moet je wel goede instructie krijgen, en niet zelf wat gaan klooien als je er weinig verstand van hebt vind ik.

Zelf was ik 11 jaar toen ik, nu mijn pony, voor iemand moest beleren en verder rijden, hij was toen 4 jaar en nog hengst.
Mijn instructrice heeft me daarbij goed begeleid, en gaf mij 2x per week privéles.
En zo zie je maar dat een jonge combinatie zeker wat kan worden, ik ben nu Z2 en L springen met mijn pony. :)

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 07:32

R_ali_R schreef:
Maar waarom zou diegene geen begeleiding nodig hebben in jouw ogen als je een jonge pony/paard heb wil je immers toch dat de basis er goed inzit.
dat je verder wordt geholpen als je tegen problemen aan loopt? Het maakt niet uit of het nou een sport paard wordt of een bos paard.
Er kan heelveel mis gaan als je het in je eentje gaat proberen met een ervaren persoon erbij heb je steun vanaf de grond iemand die je kan helpen commentaar geven in wat je goed en fout doet.
Er kunnen al snel kleine fouten in het paard sluipen als je het in je eentje als je geen ervaring heb.(met ervaring ook trouwens.)

Dat begrijp ik,
Trouwens, dit is niet om een discussie uit te lokken en mijn mening door te laten draven ;) laat ik dat voorop stellen, ik ben gewoon heel erg benieuwd naar jullie ideën hier over, omdat ik het zinnetje mits goede begeleiding vaak zie, en niet alleen in dit topic ;)
Wat versta jij onder dat de basis er goed in zit, stap draf galop?. de hulpen, of het aan de teugel lopen voorwaarts neerwaarts vanuit de achterhand basis?. Ja er kan heel veel mis gaan, maar ook wanneer je begeleiding hebt kan er alsnog heel veel mis gaan.
En wat is goed of fout, is het fout dat je "hobbelt"op je pony?

Ik heb er alweer een nachtje over kunnen slapen en mijn gedachten er eens over heen kunnen laten gaan. Begeleiding is altijd nodig, op een jong of oud paard. Goed en fout moeten altijd geleerd worden aan de ruiter. Niet in de mond trekken/schoppen/zweep is overbodig enz. Maar een jonge ruiter die al een tijdje rijd heeft (denk ik) deze "begeleiding" gehad. Welke begeleiding zou dan specifiek staan voor een jong paard?.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 09:09

newt:
jammer dat je over mijn post mbt goede begeleiding heen hebt gelezen :)
edit* typo

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:24

themuisje schreef:
newt:
edit* typo

Heb hem nu door gelezen, dacht dat de mijne de laatste was van de pagina ;)
Ik begrijp jou redenatie van begeleiding. Het helpen met oplossen van problemen, het voorkomen van eventuele problemen en het aanleren van juist gedrag bij paard en ruiter. Echter heeft dit volgens jou dan alleen betrekking op jonge ruiters die net starten of jonge ruiters die al een start hebben gemaakt al de begeleiding en lessen, misschien al eerder eigen paarden/pony's hebben gehad, maar nu een jong paard hebben?. Er zit denk ik wel verschil tussen.

Jou pubber label ben ik het niet helemaal mee eens, ook jonge paarden "puberen" en hebben hormoon verschillen in hun lichaam. Hengstig worden is een hormonale verandering van de cyclus, hengsten die met 2/3jr het begrip hengstige merrie leren kennen hebben ook een hormonale verandering. Dit heeft alleen geen betrekking op het rijden ;) dat deel ben ik wel met je eens, alleen het deel dat je beschrijft
Citaat:
maar het is natuurlijk makkelijker om te roepen dat je paard pubert dan te zeggen dat je zelf niet handig genoeg bent en de juiste ervaring niet voorhanden hebt om het probleem voor te zijn of op te lossen.

Heel veel paarden beginnen te klooien met 4-5jr. waar voorheen geen probleem was. Ze proberen je uit, kennen de regeltjes, maar willen bv ineens niet die hoek door terwijl je al een jaar in de zelfde bak rijd, rennen weg, proberen onder je hulpen uit te komen en noem maar zo op. Dat kun je een ervaren ruiter zijn of een beginnende ruiter zijn beide keren zul je met een jong paard er mee te maken hebben. (of ik heb alleen die paarden in bezit of in bezit gehad haha dan ligt het aan mij ;)) Maar inderdaad door of je eigen ervaring of de begeleiding kan je helpen over die (en ik noem het pubber fase) heen te komen. Een menselijke pubber kun je zijn of haar opstandige gedrag ook niet altijd verwijten aan een hormonale verandering in het lichaam, daar kun je je ook makkelijk achter verschuilen. Pubber is imo een definitie van een bepaalde leeftijd categorie met daarbij bepaalde kenmerken. waaronder ook verandering in gedrag. Het is een uitprobeer fase en opstandigheid fase.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:43

newt schreef:
themuisje schreef:
newt:
edit* typo

Heb hem nu door gelezen, dacht dat de mijne de laatste was van de pagina ;)
Ik begrijp jou redenatie van begeleiding. Het helpen met oplossen van problemen, het voorkomen van eventuele problemen en het aanleren van juist gedrag bij paard en ruiter. Echter heeft dit volgens jou dan alleen betrekking op jonge ruiters die net starten of jonge ruiters die al een start hebben gemaakt al de begeleiding en lessen, misschien al eerder eigen paarden/pony's hebben gehad, maar nu een jong paard hebben?. Er zit denk ik wel verschil tussen.

Jou pubber label ben ik het niet helemaal mee eens, ook jonge paarden "puberen" en hebben hormoon verschillen in hun lichaam. Hengstig worden is een hormonale verandering van de cyclus, hengsten die met 2/3jr het begrip hengstige merrie leren kennen hebben ook een hormonale verandering. Dit heeft alleen geen betrekking op het rijden ;) dat deel ben ik wel met je eens, alleen het deel dat je beschrijft
Citaat:
maar het is natuurlijk makkelijker om te roepen dat je paard pubert dan te zeggen dat je zelf niet handig genoeg bent en de juiste ervaring niet voorhanden hebt om het probleem voor te zijn of op te lossen.

Heel veel paarden beginnen te klooien met 4-5jr. waar voorheen geen probleem was. Ze proberen je uit, kennen de regeltjes, maar willen bv ineens niet die hoek door terwijl je al een jaar in de zelfde bak rijd, rennen weg, proberen onder je hulpen uit te komen en noem maar zo op. Dat kun je een ervaren ruiter zijn of een beginnende ruiter zijn beide keren zul je met een jong paard er mee te maken hebben. (of ik heb alleen die paarden in bezit of in bezit gehad haha dan ligt het aan mij ;)) Maar inderdaad door of je eigen ervaring of de begeleiding kan je helpen over die (en ik noem het pubber fase) heen te komen. Een menselijke pubber kun je zijn of haar opstandige gedrag ook niet altijd verwijten aan een hormonale verandering in het lichaam, daar kun je je ook makkelijk achter verschuilen. Pubber is imo een definitie van een bepaalde leeftijd categorie met daarbij bepaalde kenmerken. waaronder ook verandering in gedrag. Het is een uitprobeer fase en opstandigheid fase.

Nee, niet alleen bij jonge paarden vind ik voldoende begeleiding noodzakelijk. Bij bijna elke sport is telkens wanneer men traint een coach of trainer aanwezig. Bijna nooit zal iemand die bijvooreeld volleybal speelt in zijn eentje een serieuse training hebben. Bij paardrijden gebeurt dit wel. Terwijl we met paardrijden nog wel met dieren te maken hebben. Ik vind dat vreemd.
Tuurlijk zal iemand die meerdere jonge paarden heeft opgeleid daarin minder begeleiding nodig hebben omdat hij dit stadium al eerder is door gefietst.

oke, daar had ik inderdaad nog niet aangedacht :) ik lees vaak op bokt dat mensen last hebben van hun puberende paard. Imo is er meestal niet zo veel aan de hand. Ik denk dat als je een goede basis hebt je paard niet ineens zulke streken gaat uithalen. Waarom zou hij ook? een paard hoort het werk leuk te vinden en daar niet voor weg willen rennen. En ja die van mij vind iets wat hij linksom niet eng vind soms rechtsom wel eng. Dit heeft niets met puberend of vervelend gedrag te maken. Voor een paard kan iets van de andere kant er heel anders uitzien. Tel daar bij op dat ze niet kunnen redeneren zoals mensen en het feit dat paarden vluchtdieren zijn en dan krijg je soms vervelende reacties. Om aan dat gedrag een label te plakken met puber vind ik makkelijk en het vermenselijken van een paard :)

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 10:53

@themuisje, ben het helemaal met je eens, wb begeleiding/coaching, alleen vind persoonlijk het belachelijk dat iedereen die maar op een pony zit les moet hebben van menig bokker, net of mag je niet meer gewoon het goed hebben met je pony, net of verkloot je een pony wanneer je gewoon een rondje rijd en deze niet aan de teugel loopt. Wel ben ik het eens met de bokkers die vermelden dat er les genomen moet worden wanneer een ruiter zelf gaat lopen prutsen door een pony de spreekwoordelijke krul in te trekken, wat je dan weer ziet in de topic waar ze vragen om adviezen e.d afgaande van een paar foto's.

Er word inderdaad te makkelijk een label aan geplakt en te snel vermenselijkt. Alleen als een paar 1 of 2 keer wegschiet, nee dan plak ik er ook niet een label aan, maar heb al zoveel 3 jarigen tot hun 7e bij me gehad, beleerd door gereden getraind verkocht enz. lang niet allemaal hoor, maar sommigen zijn met 3jr niks aan het handje en dan ben ik een jaar verder en ineens vinden ze wat uit, of willen ze iets niet doen, waar je ervoor geen problemen mee hebt, nou dit houd een maand of 2 aan, en dan weten ze dat ze verliezen op een gegeven moment en is het over.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:07

newt schreef:
R_ali_R schreef:

Dat begrijp ik,
Trouwens, dit is niet om een discussie uit te lokken en mijn mening door te laten draven ;) laat ik dat voorop stellen, ik ben gewoon heel erg benieuwd naar jullie ideën hier over, omdat ik het zinnetje mits goede begeleiding vaak zie, en niet alleen in dit topic ;)
Wat versta jij onder dat de basis er goed in zit, stap draf galop?. de hulpen, of het aan de teugel lopen voorwaarts neerwaarts vanuit de achterhand basis?. Ja er kan heel veel mis gaan, maar ook wanneer je begeleiding hebt kan er alsnog heel veel mis gaan.

Ik heb er alweer een nachtje over kunnen slapen en mijn gedachten er eens over heen kunnen laten gaan. Begeleiding is altijd nodig, op een jong of oud paard. Goed en fout moeten altijd geleerd worden aan de ruiter. Niet in de mond trekken/schoppen/zweep is overbodig enz. Maar een jonge ruiter die al een tijdje rijd heeft (denk ik) deze "begeleiding" gehad. Welke begeleiding zou dan specifiek staan voor een jong paard?.

Het ligt aan het paard en de persoon en wat je met het paard wil gaan doen wil je een sportpaard stopt de begeleiding niet want je heb dan altijd hulp nodig om je paard naar een hoger niveau te tillen. Wil je een bospaard/recreatie paard verwacht ik van de begeleiding je helpt met stap draf galop de hulpen, maar ook de eerste keer naar het bos of over de weg waarschijnlijk zelf schriktraining .
wat ik onder begeleiding versta is dat iemand je helpt je krietiek geeft en die overzicht houdt
iemand die verder denkt dat dat wat er nu gebeurdt en weet wat voor reactie je kan verwachten en die daar op voorboduurt.
iemand die weet wat hij/zij doet. En bovenal iemand die je vertrouwt
Laatst bijgewerkt door R_ali_R op 19-07-11 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:07

newt schreef:
@themuisje, ben het helemaal met je eens, wb begeleiding/coaching, alleen vind persoonlijk het belachelijk dat iedereen die maar op een pony zit les moet hebben van menig bokker, net of mag je niet meer gewoon het goed hebben met je pony, net of verkloot je een pony wanneer je gewoon een rondje rijd en deze niet aan de teugel loopt. Wel ben ik het eens met de bokkers die vermelden dat er les genomen moet worden wanneer een ruiter zelf gaat lopen prutsen door een pony de spreekwoordelijke krul in te trekken, wat je dan weer ziet in de topic waar ze vragen om adviezen e.d afgaande van een paar foto's.

Er word inderdaad te makkelijk een label aan geplakt en te snel vermenselijkt. Alleen als een paar 1 of 2 keer wegschiet, nee dan plak ik er ook niet een label aan, maar heb al zoveel 3 jarigen tot hun 7e bij me gehad, beleerd door gereden getraind verkocht enz. lang niet allemaal hoor, maar sommigen zijn met 3jr niks aan het handje en dan ben ik een jaar verder en ineens vinden ze wat uit, of willen ze iets niet doen, waar je ervoor geen problemen mee hebt, nou dit houd een maand of 2 aan, en dan weten ze dat ze verliezen op een gegeven moment en is het over.

Ach ja. Wanneer je jezelf wil ontwikkelen en beter wil worden zul je moeten lessen, dat kun je nu eenmaal niet alleen. Wanneer je lekker voor de fun rijd in het bos. En bij uitzondering in de bak is zulke intensieve begeleiding mischien niet nodig. Maar ook dan is het fijn als iemand met een goede blik op rijden af en toe komt kijken. Want als je geen les hebt sluipen er fouten in je rijden. En als jij een bosrit maakt van 2 uur, en je zit die 2 uur scheef kan dat niet prettig voelen voor je paard.

Opzich is het ook hartstikke logisch dat ze een keer proberen hoe ver ze kunnen gaan. Doordat je met ze bezig bent ontwikkelen ze zich en krijgen spiermassa. Hierdoor worden ze sterker, en handiger :) aan jouw de taak om dan slimmer te zijn.

Zo te horen mag ik in mijn handen knijpen met mijn 4 jarige :D
Al heeft die wel een karaktertje waartegen je u kunt zeggen _/-\o_

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 11:22

newt schreef:
R_ali_R schreef:

Dat begrijp ik,

Wat nou als de ruiter een jong paard gaat rijden maar dat paard schrikt ergens van of zet het gewoon op een lopen wat is dan de eerste reactie
die van mij zal in eerste instantie een ruk in de bek (wat niet de bedoeling is.) op dat moment denk je er niet bij na iemand aan de zijlijn kan je helpen en dat voorkomen daarom hangen wij bij jonge paarden er altijld halstertouw omheen. zodat er wat gebeurd je het touw kan pakken en het paard niet onnodig in de mond gaat rukken of hangen.
zulke dingen gebeuren nou éénmaal en je zou het beter kunnen voorkomen dan het later oplossen.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 13:29

R_ali_R schreef:
Wat nou als de ruiter een jong paard gaat rijden maar dat paard schrikt ergens van of zet het gewoon op een lopen wat is dan de eerste reactie
die van mij zal in eerste instantie een ruk in de bek (wat niet de bedoeling is.) op dat moment denk je er niet bij na iemand aan de zijlijn kan je helpen en dat voorkomen daarom hangen wij bij jonge paarden er altijld halstertouw omheen. zodat er wat gebeurd je het touw kan pakken en het paard niet onnodig in de mond gaat rukken of hangen.
zulke dingen gebeuren nou éénmaal en je zou het beter kunnen voorkomen dan het later oplossen.

Het gaat mij niet om dat soort gebeurtenissen waar je niks aan kan doen maakt niet uit of je een jong of oud paard hebt beide kunnen schrikken, ik bedoel in algemeen ruk en pluk werk om het grof te zeggen, dat de ruiter door de begeleiding leert dat je niet een paard onnodig sterk in de mond hoeft te zitten..
Als paard schikt, is dat ook mijn onbedoelde reactie, maar ook omdat je je zelf wilt laten voorkomen te vallen ;) en ja bij beleren gebruik ik ook een halstertouw om de hals.
Maar het topic gaat volgens mij over jonge paarden dus al beleerd, en niet over beleren van paarden door jonge ruiters.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 19:27

daar heb je gelijk in.
Wat ik eigelijk wil duidelijk maken is dat als je verder gaat met het veder trainen van het paard of het beleren van het paard dat iemand van de zijlijn er toch een ander beeld erbij heeft en bepaalde onzekerheden weg kan nemen en dingen ziet die jouw niet opvallen. Die toch gebeuren, iemand die je een oppepper kan geven als het even tegen zit. iemand die weet dat er aan het einde van de tuunel licht is terwijl jezelf alleen maar een zwart gat ziet. iemand die weet wat jij doormaakt.

AmandaArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:45

Het ligt niet aan de leventijd, meer aan hoe die ruiter ermee om kan gaan. Ik heb al jonge ruiters gezien die trekken en rukken alsof het beest een auto is, en dat is niet goed voor een jong (of oud) beest. Maar goed, als je er zelf goed mee om kan gaan is dat toch prima? Ik reed zelf mijn 3-jarige Friesch toen ik nog maar 11 was (wel zonder zadel of andere dingen) en dat is altijd best goed gegaan dus - ik mag niet oordelen. :)