Bodyprotector, vloek of zegen voor je houding?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Re: Bodyprotector, vloek of zegen voor je houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 22:52

Een goede PB is een investering, met een BP van 50 euro ben je er meestal niet, die belemmeren namelijk vaak wel in je beweging. En een BP moet je altijd passen. Maar als je een goede BP hebt gevonden mag het niet zo zijn dat je er anders door gaat zitten.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 23:08

Hmmm dan koop ik toch nog maar een keer een nieuwe eczeemdeken of rijschoenen of een broek ofzo...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 07:14

Iedereen moet gewoon zelf weten wat hij of zij doet.
Maar ik heb wat moeite met de argumenten dat een BP je zit slechter maakt, dat het niet nodig is als je een braaf paard hebt, dat het ondingen zijn etc.

Een goede, perfect passende bp stoort niet, heeft geen enkel negatief effect op de zit, is niet lastig met opstijgen, komt niet tegen de achterkant van het zadel etc. Het is echter wel soms even wennen met rijden en idd in de zomer warmer. En wellicht niet supercharmant, hoewel dat een smaakkwestie is.
Het is daarnaast, net als de cap, een bescherming voor je ribben en ruggengraat en de kwetsbare delen die daardoor worden beschermd.
Dat zijn gewoon feiten.

Als een volwassen persoon dan zegt... oke, leuk en aardig, maar ik wil hem niet aan om wat voor reden dan ook en ik maak voor mijzelf de afweging dat de veiligheid voor mij niet in verhouding staat met mijn onwil om dat ding te dragen, dan is dat ieders goed recht.
Je maakt gewoon een afweging. Zoals je ook een afweging kunt maken omtrent een cap.
Ieder volwassen persoon is in staat om een eigen afweging te maken en een eigen beslissing te nemen
(hoop ik dan)
Zolang zo iemand maar voor ogen heeft dat hij/zij daarmee een risico neemt en snapt dat het wellicht niet verstandig is om dit aan iemand anders te adviseren dmv nonargumenten.

Een aparte catagorie vind ik kinderen. Kinderen zijn niet in staat om een goede risico-inschatting te maken en zullen veelal de signalen van anderen oppikken en volgen.
Als die signalen (al helemaal van een lesgever) negatief zijn over de BP zullen ze het ding aan de kant gooien. Maar wie neemt dan de verantwoording als het kind letsel oploopt daardoor?

Ik denk dat de verantwoordelijkheid voor de kinderen per definitie bij de volwassenen ligt, mn ouder en lesgever en dat die nooit concessies zouden mogen doen mbt de veiligheid.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:16

Sprintje schreef:
Gini schreef:
.... Wil iemand hem dragen omdat die zich dan veiliger voelt, goed en laat die persoon in zijn waarde; wil iemand liever geen BP, goed en laat die persoon in zijn waarde.
....

Heel veel mensen roepen inderdaad dat het veiliger "voelt". Het is veiliger ;-) Het komt zo net over dat een BP een beetje voor de bangige mensen is ofzo, dat is natuurlijk onzin. Als ik mensen paarden zie zadelmak maken zonder BP vind ik dat persoonlijk best wel dom.

En verder kan je ook wel een discussie beginnen over de kosten voor de gezondheidszorg die al die rugblessures en fracturen met zich meebrengen door het niet dragen van een bodyprotector. Dat is een andere discussie dan de houding natuurlijk. Mijn rug is inmiddels wel al een fortuin waard... <<)

Type ik een heel bericht waarin ik mijn mening zo goed mogelijk uit de doeken wil doen, pak je me op één werkwoord van vier lettertjes. Maar goed, ja, een bodyprotector IS veiliger.
Op een paard zitten brengt altijd risico's mee. Ik vind niet dat je kunt zeggen als iemand zijn rug breekt, had je maar een BP moeten dragen. Want waar trek je dan de grens? Als ik mijn been breek, had ik dan maar scheenbeschermers moeten aandoen? Als ik mijn pols breek, had ik dan een polsbeschermer moeten aandoen? Als ik mijn neus breek, had ik dan maar zo een schermhelm moeten aandoen? Nee, tuurlijk niet. Iedereen doet aan waar die zich veiliger in VOELT (ja, voelt). Dat moet niet verplicht worden.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:19

Tendance schreef:
Hmmm dan koop ik toch nog maar een keer een nieuwe eczeemdeken of rijschoenen of een broek ofzo...

dat dacht ik ook altijd ;) Tot ik door m'n verzorgpaard gelanceerd werd en m'n rug kneusde. Nu zo'n 4 a 5 jaar later heb ik nog een slechte rug, en ik denk ook dat ik hier altijd last van zal houden. Had ik toen toch maar een BP gekocht ipv iets anders...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:21

@ liljebo: Kort samengevat vind je mij dus eigenlijk een onverantwoord persoon, omdat ik het vertik zo'n ding te dragen.
Zelfs in de winter rij ik alleen in T-shirt omdat ik het anders te warm heb, dus dat is bij mij de hoofdzakelijke reden, dat ik hem niet draag.
De reden, dat ik mijn merrie zonder cap rijd (op buitenrit en tijdens het springen heb ik hem wel op) is omdat ik mijn merrie vertrouw en in de ring rij ik ook met hoedje, dus loop ik net zo veel gevaar als in de bak.
Omdat mijn andere paard nog jong en onvoorspelbaarder is heb ik bij hem wel een cap op.
Maar sorry echt geen BP.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:22

Dilan1993 schreef:
Tendance schreef:

dat dacht ik ook altijd ;) Tot ik door m'n verzorgpaard gelanceerd werd en m'n rug kneusde. Nu zo'n 4 a 5 jaar later heb ik nog een slechte rug, en ik denk ook dat ik hier altijd last van zal houden. Had ik toen toch maar een BP gekocht ipv iets anders...

Sorry, maar ook dat haalt me niet over! Ik respecteer iedereen die er een wil dragen, respecteer het dan ook, dat ik er geen een wil dragen.
Probeer me gewoon niet over te halen, want het is zonde van je tijd.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:23

Ik heb ook een bp en ik draag hem bijna altijd. Op mijn vorige manege waren ze verplicht en ik vind dat het voor kinderen tot 12 jaar sowieso verplicht zou moeten worden. Ik heb ook een iets duurdere en ik heb er geen last mee dat hij tegen het zadel komt. Ik rij eigenlijk wel liever zonder, want ik heb het snel warm en zweet me kapot met dat ding aan. Maar ja, liever zweten dan een gebroken rug.
Oja en als ze tegen het zadel aankomen, kun je de meeste wel open pulken, er een stukje voering aan de onderkant uitsnijden zodat ie wat korter wordt en dan weer dichtnaaien.
Mijn houding is er absoluut niet slechter van geworden, ik merk zelfs dat mijn bp mij dwingt om goed recht te zitten!

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:26

Tendance, ik probeer je niet over te halen, zeg alleen maar wat ik ervan vind. ieder z'n keus of met met of zonder BP wil rijden. evenals cap, ik durf niet zonder te rijden, maar als anderen dat wel doen, nouja, zij zullen zich er wel prettig bij voelen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:27

Dilan1993 schreef:

Maar dat is gewoon het k*tte aan ongelukken. Dat ze gebeuren en dat niemand er iets aan kan doen. Ik ken iemand die een whiplash had door met haar nek tegen de BP te klappen. En mijn moeder heeft heel haar rug kapot doordat ze zoveel jaar geleden van de trap is gedenderd.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 12:31

De enige die iets aan het ongeluk had kunnen doen was ikzelf, niemand anders. Maar ik zeg niet dat een BP mij overal tegen had kunnen beschermen. Ja, als ik een BP had gedragen, was m'n rug waarschijnlijk nu nog in orde geweest. Maar voor hetzelfde geld was ik verkeerd terecht gekomen en had ik m'n been gebroken, had zo'n BP niks aan kunnen doen.

Feit is wel, dat ik nu wel 3x nadenk, voor ik zonder BP op een paard stap. Zeker met m'n huidige paardje, dat nog jong en vrij onvoorspelbaar is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:17

Tendance schreef:
@ liljebo: Kort samengevat vind je mij dus eigenlijk een onverantwoord persoon, omdat ik het vertik zo'n ding te dragen.
Zelfs in de winter rij ik alleen in T-shirt omdat ik het anders te warm heb, dus dat is bij mij de hoofdzakelijke reden, dat ik hem niet draag.
De reden, dat ik mijn merrie zonder cap rijd (op buitenrit en tijdens het springen heb ik hem wel op) is omdat ik mijn merrie vertrouw en in de ring rij ik ook met hoedje, dus loop ik net zo veel gevaar als in de bak.
Omdat mijn andere paard nog jong en onvoorspelbaarder is heb ik bij hem wel een cap op.
Maar sorry echt geen BP.

Dan heb je mij verkeerd begrepen. Ik vind ieder die beslissing zelf moet nemen en daarbij zijn/haar eigen afweging maakt mbt risico.
Die afweging maak je je hele leven. Stap je in de auto of niet, doe je je gordel om of niet, ga je zwemmen in de zee of niet, stap je uberhaubt op een paard of niet....
Het is aan ieder voor zich om hierin een afweging te maken van prioriteiten en zijn/haar beslissing te nemen

Onverantwoord vind ik het afraden aan mensen die zo'n ding of cap wel willen dragen met nonargumenten. Omdat je dan te maken hebt met risico's van derden.

urgalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 14:20

Ik rij al vijf jaar met een bodyprotector en heb er eigenlijk nog nooit last van gehad. Wel is het warm in de zomer, maar ik mag hem niet uitdoen van mijn ouders. Ook vind ik het niet zo mooi...

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 15:54

Een goed passende BP moet geen vloek zijn voor je houding :o
Ik heb al heel wat BP's gebruikt en uitgeprobeerd.
Bij enkele werd ik heel erg in een andere houding gedrukt, maar deze BP's pasten dan ook niet goed.
Nu heb ik er 2 opstal liggen die helemaal goed en fijn zitten waarbij ik gewoon normaal mijn eigen houding heb.
dus een vloek? Nee, een zegen vind ik het persoonlijk ook niet :+

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 16:06

Gini schreef:
Type ik een heel bericht waarin ik mijn mening zo goed mogelijk uit de doeken wil doen, pak je me op één werkwoord van vier lettertjes. Maar goed, ja, een bodyprotector IS veiliger.
Op een paard zitten brengt altijd risico's mee. Ik vind niet dat je kunt zeggen als iemand zijn rug breekt, had je maar een BP moeten dragen. Want waar trek je dan de grens? Als ik mijn been breek, had ik dan maar scheenbeschermers moeten aandoen? Als ik mijn pols breek, had ik dan een polsbeschermer moeten aandoen? Als ik mijn neus breek, had ik dan maar zo een schermhelm moeten aandoen? Nee, tuurlijk niet. Iedereen doet aan waar die zich veiliger in VOELT (ja, voelt). Dat moet niet verplicht worden.

Dat was absoluut niet persoonlijk hoor! mijn excuses als dat wel zo over kwam Y;( Maar het valt me op dat de mensen die niet zo fan zijn van een BP vaak spreken dat het veiliger kan voelen voor sommige mensen. Dat is natuurlijk ook wel zo, maar dat gevoel wordt veroorzaakt doordat zo'n BP ook veiliger is in de meeste gevallen.

Ik denk dat niemand anderen wil overhalen om persé een BP aan te schaffen en te dragen. Ik denk wel dat de voorstanders van een BP de onwaarheden van een BP uit de wereld willen helpen.

Alle discussies over BP doen mij erg denken aan de discussies over caps van jaren geleden. Die vonden veel mensen toen ook overbodig. Daar is de algemene opinie inmiddels ook behoorlijk over veranderd. Mede ook doordat de caps van tegenwoordig écht fijner zitten dan die van 30 jaar geleden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:25

Ben het zeker met je eens, dat het veiliger is, maar wat is een leven zonder risico's??? Nee sorry, dat is flauw.
Ik heb een heerlijk zittende cap, die ik altijd draag bij mijn ventje....
Maar vind het op mijn merrie leuk om de reclame na te doen: PAM JE HAAR DANST!!!

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:33

Vloek,ik heb een lomp decathlon ding.
Het doet echt geen goed aan mij al niet zo goeie springhouding.
Doorzitten gaat ook niet vlot :=

Ik heb een doodbraaf paard met onwijs veel ervaring en ik vetrouw hem 200%.
Hij weigerd nooit en springt alles.
Maar het hoeft maar 1 keer fout te gaan.
Ik draag mijn BP bij het crossen/springen maar m'n helm altijd.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:16

Sprintje schreef:
Dat was absoluut niet persoonlijk hoor! mijn excuses als dat wel zo over kwam Y;(

Ik vatte het helemaal niet persoonlijk op. Ik zie nu dat die zin er een beetje droog neergeschreven staat. Deze smiley :P had er beter achter gestaan, zo had ik het bedoeld.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 09:09

Hier trouwens gisteren aangenaam verrast geweest.
leerling die al die tijd een lompe BP aan had gehad met alle gevolgen van dien, had een nieuwe gekregen.
superstrak!
meiske had er verder geen last van, BP was veel dunner dan de reguliere die ik ken,maar wel echt met foamstukjes ertussen.
heb hem zelf ook nog even aangehad, was erg benieuwd hoe hij zat.
ehm.. als een ander hem aan heeft, ziet het er fijner uit dan dat je hem zelf aan hebt whuhahaha :+
maar vond het wel een positieve ontwikkeling, die BP zijn absoluut nog in de kinderschoenen, en denk dat ze over enkele jaren toch echt wel betaalbare exemplaren gaan hebben die qua pasvorm een stuk fijner zitten EN veilig blijven zijn

Ekstul

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:58

Sinds mijn vriend een motorongeluk heeft gehad en zijn rugprotector onder zn pak hem missschien wel een dwarslasie heeft bespaard (heeft nog wel zenuwletsel in 1 been vanuit zn rug) ben ik aan het nadenken over een BP. Ik rijd 2 a 3 keer per week op een kwpn van 183. Meestal bos soms bak. Soms kan hij onwijs hoog bokken en af en toe schrikt hij in het bos. Ik heb er al een paar gepast, imperial riding, harry horse. Van deze 2 vond ik dat ze mijn onderste rib niet bedekten. Ook vond ik dat er teveel onder mijn oksels zat doordat er 2 lagen overelkaar heen zitten ter bevestiging met klitteband. Ik heb ook 1 gepast van HB, deze was met een veter vastgesnoerd onder je oksel, dus zat veel dunner, dan kan je ook je armen beter bewegen. Deze van HB had ook blokjes en een beweegbaar kontflapje onderaan je rug. Deze was 120 euro. Deze van HB was ook makkelijk uit te trekken, als een bodywarmer met rits aan de voorkant ipv eerst je schouder los maken.

Zit er nog over na te denken of ik er 1 ga dragen, prijs maakt me niet uit, als ik er 1 draag wil ik ook dat hij goed zit. Heeft iemand ervaring met een stukje bij je onderrug die je om kan buigen? of die van HB zelf? http://www.vitalhorse.nl//images/Bodyprotector.gif

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:22

Lutske, als je BP te lang is, kan je hem bij een goede zadelmaker laten inkorten. Heb ik ook gedaan, heb nogal een kort bovenlijf.

Annisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:45

Ik rij dr al jaren mee,
in het begin alleen voor springen
nu eigenlijk altijd,
ook dressuur,
ik ben een paar keer heel blij
geweest dat ik m aan had. :o
In het begin vond ik het irritant
maar nu ben ik niet anders gewend.
Tis trouwens wel het idee van
mn ouders.
ik denk dat ik het zelf niet altijd zou
doen.

Want ik kan bv nou niet zomaar ergens op
een paard stappen, als mn ouders
dr achter komen dat ik zonder rij
dan worden ze heel boos :o

carineken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:58

Ik ben tot nu toe nog geen Body protector tegengekomen die past:p
vrij grote boezen maar voor de rest vrij dun:p

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 22:03

Dan hoef je ook geen BP.
Gewoon net doen als ik doe.. Met je buik naar beneden vallen en terecht komen op je ingebouwde airbag....

Sorry hihii

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:18

Effe een vraagje mbt tot bp.
Ik heb geen ervaring met het dragen van een bp maar wel met het dragen van een steek- en kogelwerend vest. Eentje op maat gemaakt om onder je kleding te dragen. Deze lijken heel erg op een bp qua vorm. Ik had met het dragen van dit ding altijd het probleem dat ik, als ik te ver naar voren zat in de auto, een rolletje vel (oke ook een beetje vet) tussen mijn riem en rand van het vest klemde. Gevolg was dus dat ik altijd netjes rechtop ging zitten om dit te voorkomen.
Hebben jullie dit ook met een bp? Anders zou het voor mij misschien wel een mogelijkheid zijn om mijn houding te verbeteren. Zit altijd nogal ver naar voren.