Hoe beoordeel je de spring manieren van een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Schoentje

Re: Hoe beoordeel je de spring manieren van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:08

Als een paard te voorzichtig word na een fout dan kan het zijn dat hij gaat stoppen of te veel omhoog gaat springen en niet meer naar voren rekt. Te voorzichtig kan dus wel, al is het voor een goede ruiter veel fijner een te voorzichtige te hebben, dan een onvoorzichtige.

_Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:27

En als dat een goed geopende achterhand is, dan is er ook een goed geopende voorhand? :) Hoe is dat dan? Ik vind dat mijn paard haar benen onder haar lichaam trekt maar tegelijk ook laat hangen, terwijl ze met haar voorhand wel goed is op de sprong? Ze maakt hem vanachter dus niet 'af'... Moet wel zeggen dat dat bij het vrijspringen is, ze is beginnend onder het zadel :)

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:22

een voorbeen willen we graag dubbelgevouwen met het bovenbeen horizontaal zien. Dus ipc moet het voorbeen dus gesloten zijn, al word dat niet zo genoemd.

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:30

svdijk86 schreef:
Cahill:Zou op lage sprongen ook te zien kunnen zijn of een paard "getalenteerd" is dan? Want ze springen minder
hoog en het lijkt me dan ook logisch dat ze minder basculeren? Of zie ik dat verkeerd?

Even voor de duidelijkheid, ik ben geen spring expert dus ik kan het fout hebben op sommige argumenten.... :P
Maar, het is mij wel eens opgevallen dat er paarden zijn die huizen hoog fantastisch kunnen springen (klopt ook wel want daar is meer kracht voor nodig) terwijl bij een sprong van 40cm ze niet weten waar ze de benen moeten laten. Natuurlijk basculeren ze minder bij een lagere sprong maar een beetje talent is al gauw gevonden.

Heb ik een vraag voor de echte kenner:
bij (int.) spring wedstrijden zie je wel eens dat het paard na de sprong overkruist galoppeerd, overkruist blijft en overkruist op de volgende hindernis afgaat....... En toch gaat dit goed! Is dit geen zaak om het paard te laten changeren of maakt dit voor de ruiter niet uit?

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:56

Cahill schreef:
Heb ik een vraag voor de echte kenner:
bij (int.) spring wedstrijden zie je wel eens dat het paard na de sprong overkruist galoppeerd, overkruist blijft en overkruist op de volgende hindernis afgaat....... En toch gaat dit goed! Is dit geen zaak om het paard te laten changeren of maakt dit voor de ruiter niet uit?

In principe wil je een paard inderdaad laten changeren. Helemaal voor een jong paard in opleiding is het goed om in de juiste galop te landen en dan naar de volgende hindernis verder te galopperen.

Een ouder paard heeft toch wat meer lichamelijke ongemakjes, of misschien gewoontes waardoor ze de ene kant liever gebruiken dan de andere, en als het dan geen problemen oplevert, dan moet je zo'n paard gewoon in z'n waarde laten.
Het is op dat niveau natuurlijk een keuze die je maakt: ga ik proberen m'n paard over te laten springen, met als gevolg dat de balans nog meer verstoord raakt, of blijf ik gewoon doorgaan en laat het paard z'n werk doen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:30

dit zijn vaak paarden met veel temperament. Je ziet deze vaak ook op en neer changeren, dit doen ze omdat ze vooruit willen e de ruiter dit af probeert te remmen. Ga je daar veel aan sleutelen, dan worden ze vaak alleen maar lastiger.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:47

Interessant topic dit!
Jonge paarden is eventjes gevallen hier, maar ik vraag me dan af: ik heb laatst een jong paard van Bachelor wat vrijwel nooit gesprongen heeft over een hindernisje van 50cm zien springen. Ze kwam er erg dicht onder, meerdere keren en sprong nog niet echt gemakkelijk. technisch was het niet top zegmaar (volgens de kenner die ik mee had). Zegt dit meteen dat het geen redelijk/goed springpaard is/wordt? Zou het van nature makkelijker moeten gaan of is het gewoon een kwestie van het kunstje begrijpen.. ?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:22

Als je paard de tweede keer weer onhandig is, dan mist ie waarschijnlijk talent voor springen. Betekend niet dat ie het niet kan leren, je kunt er uiteindelijk toch een fijn springpaard aan krijgen, de weg er naartoe duurt waarschijnlijk iets langer en een echte topper zal het ook niet worden.
Het kan ook dat je paard nog zo enorm slap is, dat ie daarom erg onhandig is. Maar bepaalde reflexen en een vorm van voorzichtig proberen te zijn moeten wel enigsins zichtbaar zijn...

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:58

Geen idee of jullie er wat van kunnen af zien.. maar even 2 fotos gemaakt van 2 fotos..
ook de enigen die ik heb overigens.

pony: (hier was ik 11)
Afbeelding

vorige paard: (hier was ik 17 ofzo)
Afbeelding

zoals ik al zei.. zat ik mijn paard gigantisch in de weg.. waardoor hij er vaak met een noodsprong
overheen ging. Dat ik hem in de weg zat is wel duidelijk te zien... we sprongen ook eigenlijk nooit
boven een meter... 60 cm max. want dan raakte ik niet zo in paniek.. hier maakte hij geen noodsprong..
maar hij werd wel heel erg heet.. en ik had verwacht dat hij eerder af zou zetten :')

bodybuilder <3 Afbeelding
R.I.P. Gentle

Ga ik met de nieuwe springen dan ga ik ook ECHT springles volgen voor ik alleen ga springen zodat
ik minder nerveus wordt.. (en dus ook niet zo achterlijk in mijn beugels ga staan)

Ben benieuwd naar de reacties.. ik kom er niet uit iig.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 06:09

@Flugel, dit zijn filmpjes van mijn paard (dus niet dat ik ze zomaar van iemands site afgeplukt heb)
http://www.youtube.com/watch?v=-URBCnhELv8
http://www.youtube.com/watch?v=SjqFU_FUN1U
Ze is hier echt extreem voorzichtig, ze had hiervoor een fout omdat ze niet uitkwam.
Wat ze hier doet is dus eigenlijk niet goed, ze opent haar achterhand totaal niet?

@Schoentje, oke bedankt! Kan het zijn dat een (jong) paard wel een goede techniek heeft met losspringen, maar onder het zadel onzeker/onvoorzichtig gemaakt wordt door een ruiter?

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 06:34

ik lees dit vanavond even. Moet nu klaar maken voor school. Vind het wel intressant!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 08:51

het kan idd zijn dat een paard dat goed los springt, onder het zadel er niks van bakt. Vaak zijn dit jonge paarden die gewoon hun balans nog niet kunnen vinden onder het ruitergewicht.
Voorzichtigheid is een eigenschap waar een ruiter weinig invloed op heeft, ze zijn gevoelig op de benen, of ze zijn het niet. Het kan wel zijn dat een onvoorzichtig paard tijdens het losspringen weinig fouten maakt, omdat het dan allemaal net even makkelijker is. Het kan ook zijn dat een voorzichtig paard onder het zadel wat foutjes gaat maken uit onhandigheid, maar dat trekt vlug genoeg bij. Of doordat de ruiter hem zodanig stoort of de afstand voor de sprong mist, dat hij niet van de paal af kan blijven, uiteindelijk gaat zo'n paard vaak weigeren.

Flugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:51

DebjeDopje schreef:
@Flugel, dit zijn filmpjes van mijn paard (dus niet dat ik ze zomaar van iemands site afgeplukt heb)
http://www.youtube.com/watch?v=-URBCnhELv8
http://www.youtube.com/watch?v=SjqFU_FUN1U
Ze is hier echt extreem voorzichtig, ze had hiervoor een fout omdat ze niet uitkwam.
Wat ze hier doet is dus eigenlijk niet goed, ze opent haar achterhand totaal niet?

@Schoentje, oke bedankt! Kan het zijn dat een (jong) paard wel een goede techniek heeft met losspringen, maar onder het zadel onzeker/onvoorzichtig gemaakt wordt door een ruiter?

Het is goed dat je paard een reactie geeft op een fout. :) Maar bij jouw paard zie je dat ze te voorzichtig wordt. Ze blijft hangen boven de sprong, houdt de bovenlijn gespannen en opent de achterhand dus ook niet. Ze zoekt als het ware boven de sprong, wat te zien is aan de voorbeentechniek, om van het hout af te blijven.

Dus opzich doet je paard het wel goed vanwege de reactie die ze geeft, maar wordt de techniek daardoor minder.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:23

@Schoentje, bedankt voor je antwoord!
@Flugel, klopt, maar ze maakte ook best een grote fout, ze springt natuurlijk niet altijd zo!

Bedankt voor de antwoorden, hier kan ik iets mee, en ik ga er de volgende keer opletten met losspringen of ze haar achterhand meer opent.
Kun je zelf, als ruiter zijnde, de techniek van een paard verbeteren, of is dat meer iets voor de écht ervaren ruiters?

Flugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:46

DebjeDopje schreef:
Kun je zelf, als ruiter zijnde, de techniek van een paard verbeteren, of is dat meer iets voor de écht ervaren ruiters?

Als ruiter heb je zeker invloed op hoe het paard springt. Het komt geregeld voor dat een paard onder een andere ruiter beter of slechter springt dan bij de vorige ruiter. Dat heeft meer met het rijden opzich te maken (plaatsing voor de hindernis, het gereden zijn en de samenwerking tussen ruiter en paard), dan met de techniek.

Een paard met bvb. een hangend voorbeen, zal onder een andere ruiter echt niet gelijk een goede voorbeentechniek ontwikkelen. Hoogstens slecht gereden paarden kunnen zich heel anders voordoen onder een andere ruiter.

De ruiter kan dus het paard wel verbeteren, maar echte tekortkomingen zullen niet compleet verdwijnen (uitzonderingen daar gelaten).

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:50

ik kan me voorstellen dat je aan voorbeentechniek niet zo heel veel kan veranderen, maar is het wel mogelijk om bv. een paard te leren zich ronder te maken boven de sprong of zich meer te openen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:50

Een onvoorzichtig paard, zijn daar manier voor om die iets voorzichtiger te maken (op een diervriendelijke manier) Dus met het rijden van bepaalde lijntjes bijv... Of is dat gewoon niet mogelijk?

Flugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:00

Jade schreef:
ik kan me voorstellen dat je aan voorbeentechniek niet zo heel veel kan veranderen, maar is het wel mogelijk om bv. een paard te leren zich ronder te maken boven de sprong of zich meer te openen?

Ronder maken kan beter worden door het paard lager en ronder in te stellen. Een paard springt vlak door het niet gebruiken van de rugspieren. Door het paard dressuurmatig elastischer te maken in de rug kan het springen ook verbeteren. Een goede oefening om het paard ronder te laten springen is in-uitjes omdat de hindernissen korter op elkaar staan moet het paard meer terug spring en ronder worden.

Indien het paard beter over de rug springt kan het paard wellicht beter openen. Maar verwacht niet dat dit werelden van verschil zal maken. Maar door training kun je een paard veel veranderen en leren. Al blijft het met springen altijd zo: sommige leren het en veranderen behoorlijk door training, andere zullen het nooit leren. :+

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:10

Nini en Jade: Ik doe om een paard beter door de rug te laten, rustiger te laten worden en voorzichtiger te worden altijd in uitjes kort op elkaar en dan een stuk of 5 achter elkaar en dan op 2 gallopsprongen een oxertje. Gaan ze heel fijn van door de rug :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:39

Als ik kijk voor een springpaard let ik op erg veel dingen. Maar meer het totale plaatje. De een heeft misschien niet zo'n mooie voorbeentechniek maar wel erg veel vermogen, terwijl de ander qua beenwerk een mooie techniek heeft, maar geen vermogen. (wat goed genoeg is voor parcour 1.35m want hoger dan dat komen er nog veel meer dingen bij kijken)

Waar ik vooral op let zijn vermogen, ruggebruik, voorbeentechniek, of hij zijn achterbenen mooi opent en voorzichtigheid. Maar zonder filmpjes beoordeel ik nog niet. Een paard met veel vermogen die zodanig niet aantrekt tot de sprong, dat je steeds vooruit moet rijden, zet ik al uit mijn hoofd. Instelling vind ik erg belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 17:13

colette_007 schreef:
Nini en Jade: Ik doe om een paard beter door de rug te laten, rustiger te laten worden en voorzichtiger te worden altijd in uitjes kort op elkaar en dan een stuk of 5 achter elkaar en dan op 2 gallopsprongen een oxertje. Gaan ze heel fijn van door de rug :)

Dat is een goede tip :) ik zal binnekort eens kijken of ik dat eens kan gaan doen. :)

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 17:36

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 17:50

Ik kan de foto's niet zien ivm privé profiel ;)

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 18:14

Aah, das kak. Zal morgen ff de laptop aanslingeren. Foto's kopieren vanaf de ipad werkt niet. Toch bedankt!

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 14:16

Mijn pony moet in oktober de verrichtingenproef van het New Forest stamboek volbrengen.
Hierin zit ook het onderdeel vrij springen.

Persoonlijk denk ik dat mijn pony een goede techniek heeft, maar veel verstand heb ik er niet van.
Ze basculeert mooi en vouwt haar voorbenen goed in.

Wat vinden jullie?

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding