Sporen!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:39

Citaat:
Juist.Dat is nou precies waar het om draait en dat gebeurd helaas veel te weinig.

en dat heeft dus weinig met niveau te maken..

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 15:39

Illusion schreef:
:') het kan jou geen donder uitmaken dat hier al 1000 topics over zijn, maar als ergens als meer topics over zijn heeft 't geen nut om er nog 1 op te starten.
overigens

Als er al 1000 topics over zijn en ik het hier ook op bokt voorbij zie komen in ITP topics zijn er imo nog niet genoeg topics over!

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 15:40

Illusion schreef:
Citaat:
Juist.Dat is nou precies waar het om draait en dat gebeurd helaas veel te weinig.

en dat heeft dus weinig met niveau te maken..

Dat snap ik maar het blijkt steeds meer voor te komen onder de B/recreatie- ruiters ;)

Edit; waarom voel jij je zo aangevallen?

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:42

Ik val niet in je leeftijdcategorie puber/jong kind, maar rij op dit moment wel B en buitenritten met sporen. In de training wel overwogen op advies van mijn instructrice, met buitenritten omdat ik vaak een hele groep manegeruiters achter me heb. Dan mag het gewoon niet gebeuren dat meneer in de ho ijzers gaat of niet een bepaalde richting op wil. En ja, dan geef ik eerlijk toe, krijgt hij ook een schop ermee als hij zoiets doet. 9 van de 10 keer doet hij op een lichte kuitdruk braaf wat de bedoeling is maar als hij zich opfokt dan "vergeet" hij nog wel eens een beetje dat ik er ook nog ben.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:43

ik voel me niet aangevallen.
maar wat je zegt klopt gewoon niet, staat vol met vooroordelen en slaat gewoon nergens op.
ik zou als ik jou was maar eens een M/Z wedstrijd gaan bekijken, of verwacht je dat je daar alleen fijn spoorgebruik tegenkomt? :D
spoorgebruik ligt niet aan het niveau wat iemand rijdt, maar hoe je ermee omgaat en hoe de sporen gebruikt worden.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 15:44

Bjarni schreef:
Ik val niet in je leeftijdcategorie puber/jong kind, maar rij op dit moment wel B en buitenritten met sporen. In de training wel overwogen op advies van mijn instructrice, met buitenritten omdat ik vaak een hele groep manegeruiters achter me heb. Dan mag het gewoon niet gebeuren dat meneer in de ho ijzers gaat of niet een bepaalde richting op wil. En ja, dan geef ik eerlijk toe, krijgt hij ook een schop ermee als hij zoiets doet. 9 van de 10 keer doet hij op een lichte kuitdruk braaf wat de bedoeling is maar als hij zich opfokt dan "vergeet" hij nog wel eens een beetje dat ik er ook nog ben.

Dat is iets anders dan er voor de stoer mee rijden en dus je sporen misbruiken ;)

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:44

Laten we even voorop stellen dat er een groot verschil is in sporen DRAGEN en sporen GEBRUIKEN. Voorwaartse hulpen zijn nog steeds de kuithulpen en niet "hakhulpen". Daarnaast ben ik zelf een een dressuurruiter die regelmatig een rondje polder doet maar ik laat mijn sporen ook gewoon aan mijn laarzen zitten. Je hoeft sporen niet te gebruiken als je ze draagt, dit zelfde geldt voor een strenger bit met het rondje polder, ik kom er openlijk vooruit dat ik er dan een liverpoolstang in heb hangen. Maar ook hiervoor geldt ik hoef hem niet te gebruiken, ik rij altijd met losse tuigel.
Maar mocht ik in een noodsituatie komen, waarbij de situatie bedreigend is voor mijzelf/paard of een omstander dan zal ik zeker wel de stang of mijn sporen 1 malig gebruiken om in een veiligere situatie te komen.
Maar dit lijkt in mijn ogen niet meer als verstandig.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:45

Nou nou, beetje over 1 kam scheren lijkt er wel op.

Ik ben ook een B-ruiter welke met regelmaat een lekker bosritje maakt, en ook ik heb spoortjes om. Enkel met de reden om m'n paard "voor uit te stampen"/er langs heen te drukken wanneer ze wat engs ziet en er met geen mogelijkheid langs wil op enkel m'n beenhulp. Liever zo dan omdraaien en aan de kletter gaan.

Ook met gewoon rijden heb ik een spoortje om. Zowel met springen in het parcours (om haar makkelijker daar te kunnen begrenzen of te ondersteunen daar waar nodig is) als met dressuur, al heb ik met dressuur eerder m'n been er af en gebruik enkel m'n spoortje om haar fijner aan m'n been te maken op momenten dat ze weinig op m'n been reageert.
Laatst bijgewerkt door millennium op 10-06-11 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 15:45

Illusion schreef:
ik voel me niet aangevallen.
maar wat je zegt klopt gewoon niet, staat vol met vooroordelen en slaat gewoon nergens op.
ik zou als ik jou was maar eens een M/Z wedstrijd gaan bekijken, of verwacht je dat je daar alleen fijn spoorgebruik tegenkomt? :D
spoorgebruik ligt niet aan het niveau wat iemand rijdt, maar hoe je ermee omgaat en hoe de sporen gebruikt worden.

Dus ik heb vooroordelen omdat ik het toevallig over een bepaalde groep heb waarbij me het opvalt?! Echt niet.
En ik weet ook donders goed dat het er in de M en Z en hoger ook beroerd aan toe kan gaan hoor.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:47

Ik denk zelf dat het grootste probleem in de begeleiding ligt...
je neemt het over van ''je voorbeeld''

het valt me op dat over mijn bericht niets gezegt werd :P
, goed bedoeld ;)

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 15:47

millennium schreef:

Ik ben ook een B-ruiter welke met regelmaat een lekker bosritje maakt, en ook ik heb spoortjes om. En ja, soms ook om m'n paard "voor uit te stampen"/er langs heen te drukken wanneer ze wat engs ziet en er met geen mogelijkheid langs wil op enkel m'n beenhulp. Liever zo dan omdraaien en aan de kletter gaan.

Ook met gewoon rijden heb ik een spoortje om. Zowel met springen in het parcours (om haar makkelijker daar te kunnen begrenzen of te ondersteunen daar waar nodig is) als met dressuur, al heb ik met dressuur eerder m'n been er af en gebruik enkel m'n spoortje om haar fijner aan m'n been te maken op momenten dat ze weinig op m'n been reageert.

En zo is het dus niet bedoeld. Ik heb ook gezegd hoor dat niet alle B ruiters/ recreatieruiters hun spoortjes misbruiken. Het gaat juist om de groep die dat wel doet ;)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:47

Bjarni schreef:

Ik rij met exact dezelfde reden met een spoortje op buitenrit.

JamieShanin

Re: Sporen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:48

hoe word er bedoeld mensen over 1 kam scheren?
gewoon zo als dat mensen alles het zelfde doen, en bedoelingen hebben?

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:48

TanteSabien schreef:
millennium schreef:

Ik ben ook een B-ruiter welke met regelmaat een lekker bosritje maakt, en ook ik heb spoortjes om. En ja, soms ook om m'n paard "voor uit te stampen"/er langs heen te drukken wanneer ze wat engs ziet en er met geen mogelijkheid langs wil op enkel m'n beenhulp. Liever zo dan omdraaien en aan de kletter gaan.

En zo is het dus niet bedoeld. Ik heb ook gezegd hoor dat niet alle B ruiters/ recreatieruiters hun spoortjes misbruiken. Het gaat juist om de groep die dat wel doet ;)

Hm oke, voor mij kwam het in je OP wel daarop neer. :)

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 15:48

millennium schreef:
Bjarni schreef:

Ik rij met exact dezelfde reden met een spoortje op buitenrit.

En daar is ook niks mis mee.

Mijn punt moet niet verward worden met het algemeen dragen van een spoortje. Het gaat om het misbruik ervan he.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:49

JamieShanin schreef:

Ja. :j

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:49

millennium schreef:
JamieShanin schreef:

Ja. :j

thanks ;)

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:50

TanteSabien schreef:
Mijn punt moet niet verward worden met het algemeen dragen van een spoortje. Het gaat om het misbruik ervan he.

Wat versta jij onder misbruik?

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 15:51

@ JamieShanin; Heel goed hoor dat je onder begeleiding en met een reden een spoortje gebruikt. Niks mis mee ;)

@Millennium; het voorwaarts trappen van de pony...
Been geven met spoor ipv de kuit....(wanneer dit dus niet NODIG is!)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:53

Citaat:
Dus ik heb vooroordelen omdat ik het toevallig over een bepaalde groep heb waarbij me het opvalt?! Echt niet.
En ik weet ook donders goed dat het er in de M en Z en hoger ook beroerd aan toe kan gaan hoor.

je hebt 't over recreactie en B-ruiters? meer niet, recreatie&B-ruiters met sporen om.
dus ja, uit je posts blijkt wel degelijk dat je alle recreatie&B-ruiters niet met sporen kunnen/horen te rijden volgens jou.
ik ben het er mee eens dat een recreatie/B-ruiter prima zijn proefje moet kunnen rijden zonder gebruik van sporen, maar het is natuurlijk onzin dat dat alleen voor die doelgroep is. sporen zijn altijd verkeerd wanneer ze misbruikt worden, of dit nou B of Grand prix ruiters zijn.

s0173957

Re: Sporen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:54

zeg nu zelf, een laars zonder spoor aan, trekt toch ook op niks è!
Het oog wil ook wat!! ;)

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 15:55

Illusion schreef:
Citaat:

je hebt 't over recreactie en B-ruiters? meer niet, recreatie&B-ruiters met sporen om.
dus ja, uit je posts blijkt wel degelijk dat je alle recreatie&B-ruiters niet met sporen kunnen/horen te rijden volgens jou.
ik ben het er mee eens dat een recreatie/B-ruiter prima zijn proefje moet kunnen rijden zonder gebruik van sporen, maar het is natuurlijk onzin dat dat alleen voor die doelgroep is. sporen zijn altijd verkeerd wanneer ze misbruikt worden, of dit nou B of Grand prix ruiters zijn.

Pffff dat zeg ik toch ook helemaal niet en het kan me niet schelen of het nou een B ruiter of een GP ruiter is. Ik rij nu eenmaal veel buiten en zie dan dus ook automatisch meer (jonge) meiden rijden die hun pon/paard letterlijk voor uit zie trappen met hun spoortjes.Dat hoort gewoon niet. Punt.

wendietjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:55

ik snap je opwinding niet...

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 15:55

s0173957 schreef:
zeg nu zelf, een laars zonder spoor aan, trekt toch ook op niks è!
Het oog wil ook wat!! ;)

Dat is helaas wel wat het is tegenwoordig ja :+

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:56

wendietjuhhh schreef:
ik snap je opwinding niet...

Haha, ik dus ook niet :P