Citaat:Juist.Dat is nou precies waar het om draait en dat gebeurd helaas veel te weinig.
en dat heeft dus weinig met niveau te maken..
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Illusion schreef:het kan jou geen donder uitmaken dat hier al 1000 topics over zijn, maar als ergens als meer topics over zijn heeft 't geen nut om er nog 1 op te starten.
overigens

Bjarni schreef:Ik val niet in je leeftijdcategorie puber/jong kind, maar rij op dit moment wel B en buitenritten met sporen. In de training wel overwogen op advies van mijn instructrice, met buitenritten omdat ik vaak een hele groep manegeruiters achter me heb. Dan mag het gewoon niet gebeuren dat meneer in de ho ijzers gaat of niet een bepaalde richting op wil. En ja, dan geef ik eerlijk toe, krijgt hij ook een schop ermee als hij zoiets doet. 9 van de 10 keer doet hij op een lichte kuitdruk braaf wat de bedoeling is maar als hij zich opfokt dan "vergeet" hij nog wel eens een beetje dat ik er ook nog ben.
Illusion schreef:ik voel me niet aangevallen.
maar wat je zegt klopt gewoon niet, staat vol met vooroordelen en slaat gewoon nergens op.
ik zou als ik jou was maar eens een M/Z wedstrijd gaan bekijken, of verwacht je dat je daar alleen fijn spoorgebruik tegenkomt?
spoorgebruik ligt niet aan het niveau wat iemand rijdt, maar hoe je ermee omgaat en hoe de sporen gebruikt worden.
millennium schreef:Nou nou, beetje over 1 kam scheren lijkt er wel op.
Ik ben ook een B-ruiter welke met regelmaat een lekker bosritje maakt, en ook ik heb spoortjes om. En ja, soms ook om m'n paard "voor uit te stampen"/er langs heen te drukken wanneer ze wat engs ziet en er met geen mogelijkheid langs wil op enkel m'n beenhulp. Liever zo dan omdraaien en aan de kletter gaan.
Ook met gewoon rijden heb ik een spoortje om. Zowel met springen in het parcours (om haar makkelijker daar te kunnen begrenzen of te ondersteunen daar waar nodig is) als met dressuur, al heb ik met dressuur eerder m'n been er af en gebruik enkel m'n spoortje om haar fijner aan m'n been te maken op momenten dat ze weinig op m'n been reageert.
Bjarni schreef:Ik val niet in je leeftijdcategorie puber/jong kind, maar rij op dit moment wel B en buitenritten met sporen. In de training wel overwogen op advies van mijn instructrice, met buitenritten omdat ik vaak een hele groep manegeruiters achter me heb. Dan mag het gewoon niet gebeuren dat meneer in de ho ijzers gaat of niet een bepaalde richting op wil. En ja, dan geef ik eerlijk toe, krijgt hij ook een schop ermee als hij zoiets doet. 9 van de 10 keer doet hij op een lichte kuitdruk braaf wat de bedoeling is maar als hij zich opfokt dan "vergeet" hij nog wel eens een beetje dat ik er ook nog ben.
TanteSabien schreef:millennium schreef:Nou nou, beetje over 1 kam scheren lijkt er wel op.
Ik ben ook een B-ruiter welke met regelmaat een lekker bosritje maakt, en ook ik heb spoortjes om. En ja, soms ook om m'n paard "voor uit te stampen"/er langs heen te drukken wanneer ze wat engs ziet en er met geen mogelijkheid langs wil op enkel m'n beenhulp. Liever zo dan omdraaien en aan de kletter gaan.
Ook met gewoon rijden heb ik een spoortje om. Zowel met springen in het parcours (om haar makkelijker daar te kunnen begrenzen of te ondersteunen daar waar nodig is) als met dressuur, al heb ik met dressuur eerder m'n been er af en gebruik enkel m'n spoortje om haar fijner aan m'n been te maken op momenten dat ze weinig op m'n been reageert.
En zo is het dus niet bedoeld. Ik heb ook gezegd hoor dat niet alle B ruiters/ recreatieruiters hun spoortjes misbruiken. Het gaat juist om de groep die dat wel doet
millennium schreef:Bjarni schreef:Ik val niet in je leeftijdcategorie puber/jong kind, maar rij op dit moment wel B en buitenritten met sporen. In de training wel overwogen op advies van mijn instructrice, met buitenritten omdat ik vaak een hele groep manegeruiters achter me heb. Dan mag het gewoon niet gebeuren dat meneer in de ho ijzers gaat of niet een bepaalde richting op wil. En ja, dan geef ik eerlijk toe, krijgt hij ook een schop ermee als hij zoiets doet. 9 van de 10 keer doet hij op een lichte kuitdruk braaf wat de bedoeling is maar als hij zich opfokt dan "vergeet" hij nog wel eens een beetje dat ik er ook nog ben.
Ik rij met exact dezelfde reden met een spoortje op buitenrit.
Citaat:Dus ik heb vooroordelen omdat ik het toevallig over een bepaalde groep heb waarbij me het opvalt?! Echt niet.
En ik weet ook donders goed dat het er in de M en Z en hoger ook beroerd aan toe kan gaan hoor.
Illusion schreef:Citaat:Dus ik heb vooroordelen omdat ik het toevallig over een bepaalde groep heb waarbij me het opvalt?! Echt niet.
En ik weet ook donders goed dat het er in de M en Z en hoger ook beroerd aan toe kan gaan hoor.
je hebt 't over recreactie en B-ruiters? meer niet, recreatie&B-ruiters met sporen om.
dus ja, uit je posts blijkt wel degelijk dat je alle recreatie&B-ruiters niet met sporen kunnen/horen te rijden volgens jou.
ik ben het er mee eens dat een recreatie/B-ruiter prima zijn proefje moet kunnen rijden zonder gebruik van sporen, maar het is natuurlijk onzin dat dat alleen voor die doelgroep is. sporen zijn altijd verkeerd wanneer ze misbruikt worden, of dit nou B of Grand prix ruiters zijn.