Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:03

ik lees ook weer graag mee

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:06

even een stipje! vind het erg interessant om mee te lezen!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:31

En ik lees ook weer graag mee :)

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 07:32

je kunt je abonneren op een topic zonder een post te zetten :)*

Die filmpjes en foto's waar men het net over had waren aan het einde van het andere topic ruim aanwezig hoor.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:09

Bedankt voor de samenvatting Marliesz!
Waar waren we gebleven?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:19

even een stipje! vind het erg interessant om mee te lezen!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:20

orienta schreef:
Bedankt voor de samenvatting Marliesz!
Waar waren we gebleven?

Bij het plaatsen van stipjes..... :')

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 09:29

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:03

Frie87 schreef:
@ quadripes: zoals jij het omschrijft klinkt het echt heel logisch. Maar het is misschien een erg simpele vraag, stel hem toch: Wat doet de hand van de ruiter in jouw ogen? Maakt hij ophoudingen of houdt hij een lichte constante weerstand totdat het paard helemaal nageeft?
er zijn hier zoveel meningen over, soms weet ik het niet meer. :o

Als de ruiter steeds ophoudingen doet maken, zouden de paarden dan niet steeds doen halthouden?
Is er niet steeds nageven niet alleen paard en wat heeft het een met het ander als gelijkenis te maken? Zijn het niet 2 verschillende punten die u doet aanschrijven?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:12

ullaatje schreef:
Die filmpjes en foto's waar men het net over had waren aan het einde van het andere topic ruim aanwezig hoor.

Dit waren allemaal filmpjes van paarden die al erg ver in de opleiding waren. Met bekende personen erop.
Het zou leuk zijn als hier juist de basics met (eigen) filmpjes ondersteund zouden worden, dan krijg je meer een beeld erbij.
Er is erg veel geschreven over losrijden, zou leuk zijn als daar eens een filmpje van geplaatst zou worden. Of longeren met bijzet. Of juist een filmpje waar begonnen wordt met een nieuwe oefening.

Frie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:27

FaberSmid schreef:
Frie87 schreef:
@ quadripes: zoals jij het omschrijft klinkt het echt heel logisch. Maar het is misschien een erg simpele vraag, stel hem toch: Wat doet de hand van de ruiter in jouw ogen? Maakt hij ophoudingen of houdt hij een lichte constante weerstand totdat het paard helemaal nageeft?
er zijn hier zoveel meningen over, soms weet ik het niet meer. :o

Als de ruiter steeds ophoudingen doet maken, zouden de paarden dan niet steeds doen halthouden?
Is er niet steeds nageven niet alleen paard en wat heeft het een met het ander als gelijkenis te maken? Zijn het niet 2 verschillende punten die u doet aanschrijven?

ik heb het inderdaad niet al te best omschreven, maar quadripes heeft me begrepen en dat was voor mij genoeg. :j ben geen topruiter en al helemaal geen dressuurruiter, toon alleen mijn interesse en probeer aan de hand van tips mijn eigen rijkunsten te verbeteren.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:32

Over de halve en hele ophouding is heel veel verschil. Ik heb hier een vraag over enkel de beweging die de hand maakt. Ik weet dat de zit een deel is van de ophouding.

Zo maakt de een een beweging met zijn hand, de ander kantelt de hand en weer een ander zet alleen kracht en ontspant op het juiste moment.

Nu ben ik vooral benieuwd HOE de halve en hele ophouding bedoelt worden. Dus niet de functie maar puur de 'beweging' die gemaakt wordt. Of juist geen beweging maar puur aanspannen en ontspannen van spieren op reactie van het paard.

Evntuele uitleg met foto of film is helemaal gewenst. :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:36

Een hele ophouding (Ganze Parade) leidt altijd tot halthouden.
Een hele op houding is niets anders dan meerdere halve ophoudingen kort achter elkaar gegeven.

De halveophouding:

Deze heeft het doel:

Een andere gang aan te nemen, of het tempo te veranderen (het tempo te controleren)
Om de hoofd houding te controleren (de houding)
Om een nieuwe oefening in te leiden.
Om de verzameling te verbeteren en te berijken.

Hoe geef ik een halve ophouding:

Drijvende zit- en beenhulpen.
Aanemende teugel hulpen.
Nagevende teugelhulpen.

Wat doet een halve ophouding:

1. Door de drijvende hulpen zou het paard de energie die ik opwek, alleen door voorwaartse energie omzetten (sneller gaan)

2. Door aannemen van de teugels stop ik deze energie, en door na te geven laat ik deze energie weer terugvloeien naar de achterbenen.

Doordat ik in de hand drijf druk ik met het bit op de onderkaak hierdoor gaat de onderkaak open nu geeft het paard na, hierna open ik mijn hand (geef na) en de mond sluit zich (dit moet zo snel mogelijk gebeuren), en de energie vloeit weer terug naar de achterhand, door dat ik drijf en aanneem grijpt het achterbeen meer onder de massa (verzamel ik ietsje) .

De hele ophouding:

Door de hele ophouding kan ik mijn paard halthouden vanuit alle gangen.
Dit zijn meerdere halveophoudingen snel achter elkaar gegeven.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:40

Dank professor. Mijn vraag is echter om het HOE. Welke beweging maakt de hand met de ophouding?

Zo weet ik dat de één de hand op de zelfde plaats houdt maar meer kracht zet en de kracht laat varen wanneer de gewenste reactie er is.

De ander maakt een knikkende beweging in de hand waarbij de pols iets gekantelt wordt waarna en bij reactie weer naar de basishandhouding terug gegaan wordt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:47

De handen kunnen op verschillende manieren werken.
De Franse School doet het met de fingers, openen en sluiten.
De Duitse zijn de opvatting dit te doen met het indraaien van de hand, beide pinken draaien naaar het lichaam toe en gaan weer richting mond.
En men kan het doen vanuit de elleboog in samenwerking van het indraaien van de hand.
Geen van deze is beter of slechter.
Een paard wat heel makkelijk nageeft en dus snel reageerd op de halve ophouding is het al voldoende om de vingers te sluiten en weer te openen.
Een iets stuggere mond heeft iets meer weerstand nodig wat men kan vanuit de pols.
Een goed zittenende en onafhankelijk zittende ruiter kan het vanuit de ellebogen.
Persoonlijk vind ik dat men alle variaties dient te beheersen.
Men mag alleen nooit terug werken met de hand, dit is nl wat men te vaak ziet.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:49

persoonlijk werk ik zoals je aan geeft met de weerstand dus van uit de elleboog, dat is me van af het begin zo geleerd en soms uit de pols of een kneep je in de hand, echter de voorkeur gaat uit naar het eerste

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:06

Professor schreef:
De Duitse zijn de opvatting dit te doen met het indraaien van de hand, beide pinken draaien naaar het lichaam toe en gaan weer richting mond.

Dit is de ophouding die ik van jongs af aan geleerd heb. Laatst hoorde ik dat dit geen juiste ophouding zou zijn omdat men dan juist terug werkt. Hierdoor was ik wat in de war, vandaar mijn vraag.
Veelal kan ik nu enkel de vingers openen en sluiten dus te lezen dat dat ook correct is, is fijn te lezen.

Bedankt!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:10

Maar vergeet niet de drijvende hulpen...... }:)
Wanneer men die vergeet en niet nageeft aan het eind van de ophouding dan is het terug werken van de hand. (ordinair trekken)

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:17

Vanuit de elleboog vind ik wel erg mooi, het werkt wat elastischer,directer maar erg moeilijk (dat zal dan met de zit te maken hebben) bovendien word de teugel dan niet verplaatst in laterale zin. Klassiek worden toch vingers en pols het meest beschreven.

edit;uiteraard! (zie ineens een duiveltje) wordt aan gewerkt olv anti-sleur instructeur
Laatst bijgewerkt door piepenfiets op 06-06-11 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:19

Professor schreef:
Maar vergeet niet de drijvende hulpen...... }:)
Wanneer men die vergeet en niet nageeft aan het eind van de ophouding dan is het terug werken van de hand. (ordinair trekken)

Die snap ik :j

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:49

Even meedoen, dit las ik vanmorgen omdat ik hiermee op dit moment druk ben:

Om over te gaan naar een langzamere gang, sluit u uw onderbenen- zodat het paard de achterhand goed blijft onderbrengen- en spant u tegelijkertijd uw bil en dijspieren. Het paard voelt het verschil direct; u bewoog eerst met hem mee, maar hield die beweging vervolgens tegen door uw bil- en dijspieren te spannen. Het bezorgt het paard geen ongemak_uw zit word immers lichter_waardoor het zijn rug gemakkelijk omhoog kan brengen en rond kan maken. Net als bij overgangen naar snellere gangen, bestaat het gevaar dat het paard zijn hoofd omhoog gaat brengen en zijn rug laat zakken. U voorkomt dit door de ontspanning in de onderkaak te behouden met uw vingers. Het kan zijn dat u wat meer druk moet uitoefenen op de teugels- maar dit mag nooit een achterwaartse beweging zijn. U doet dit door de vingers van uw handen afwisselend te sluiten, alsof u water uit een spons knijpt. Op het moment dat het paard reageert doordat het zich gaat ontspannen, beloont u het door uw vingers te openen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:52

jolin schreef:
Even meedoen, dit las ik vanmorgen omdat ik hiermee op dit moment druk ben:

Om over te gaan naar een langzamere gang, sluit u uw onderbenen- zodat het paard de achterhand goed blijft onderbrengen- en spant u tegelijkertijd uw bil en dijspieren. Het paard voelt het verschil direct; u bewoog eerst met hem mee, maar hield die beweging vervolgens tegen door uw bil- en dijspieren te spannen. Het bezorgt het paard geen ongemak_uw zit word immers lichter_waardoor het zijn rug gemakkelijk omhoog kan brengen en rond kan maken. Net als bij overgangen naar snellere gangen, bestaat het gevaar dat het paard zijn hoofd omhoog gaat brengen en zijn rug laat zakken. U voorkomt dit door de ontspanning in de onderkaak te behouden met uw vingers. Het kan zijn dat u wat meer druk moet uitoefenen op de teugels- maar dit mag nooit een achterwaartse beweging zijn. U doet dit door de vingers van uw handen afwisselend te sluiten, alsof u water uit een spons knijpt. Op het moment dat het paard reageert doordat het zich gaat ontspannen, beloont u het door uw vingers te openen.

Heel verhaal veel overgenomen van maar niet to the point.
Dat met die spons dat voorbeeld geeft men aan beginners als duidelijkheid.
Dat met de zit is veel onzin men kan zich niet lichter of zwaarder maken.
Dit zijn van die fabeltjes krant verhaaltjes, doe ik niet aan mee.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 12:55

Ach je moet ergens beginnen toch?

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:15

Jolin: natuurlijk moet je ergens beginnen maar dit is een klassiek topic dus wordt het ook vanuit de klassieke zienswijze benaderd.

Vraag: is het niet zo dat de teugelvoering afhankelijk is van de mate van lichtheid in de nageefelijkheid? Dit is mijn ervaring. Ik rijd zowel op de "duitste"manier alsop de "franse" zoals ik nu vanachter mijn bureau zit te beredeneren

Hoe lichter mijn paard wordt hoe meer ik naar de "franse manier trek.

Frie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:15

super dat de hele en halve ophouding ook nog zo mooi wordt uitgelegd!! ff mn best doen om t allemaal goed te onthouden. haha