Zonder niveau geen oordeel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:28

Sonja schreef:
Yonker schreef:
Ik vind het ronduit ook arrogant dat mensen gaan zeggen, jij mag er niks over zeggen want ik ben de expert hier. Maar ja zo zit de paardenwereld nu eenmaal in elkaar... helaas..

Niveau is niet zaligmakend en aangezien dit godzijdank een vrij land is, mag iedereen een mening hebben.

Maar aan de andere kant....

* heb ik ook wel eens een scheldkannonade over me heen gekregen omdat ik zoooo gemeen was omdat ik op het veulentje van dat andere paard aan het rijden was... (ik zat op mijn fjord en mijn man op zijn KWPN'er, ruin overigens)
* heb ik ook wel eens te horen gekregen dat ik geen paard moet willen houden als ik dat niet kon betalen, want, jawel... "als je al niet eens een bit voor je paard kunt kopen..." (ik rijd buiten vaak bitloos, die bewuste keer op bosal geloof ik)
* ben ik wel eens uitgescholden omdat ik mijn paard mishandelde omdat ze zweette (prachtige zomerdag in het bos, mijn oksels waren ook niet helemaal droog)
* ben ik wel eens aangesproken op dierenmishandeling omdat mijn paard bloedde want dat kwam door die gemene sporen van me (paard op z'n hals en op z'n kont notabene gestoken door daas, bloedspoortje)
* is er wel eens een moeder naar me toegekomen op de manege die het zielig vond dat ik mijn paard steeds sloeg terwijl hij toch braaf HO deed als ik HO zei... (was stops aan het trainen en dan beloon ik op de kont ipv op de hals zodat ik niet per ongeluk voorover ga zitten en zo een dubbel signaal afgeef aan mijn paard)
Overigens vond diezelfde moeder het ook zielig dat ik mijn paard na diezelfde gemene training met KOUD water afspoelde...

Die mensen MEENDEN écht voldoende kennis te hebben voor hun klachten/gescheld/gemopper etc...

Wie bepaalt wanneer je genoeg kennis hebt om ergens iets van te vinden?

En daarom dus de zin van de onzin scheiden :)

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:31

Sommige mensen die niet op wedstrijden uitkomen en dus geen erkend niveau hebben, hebben meer kennis en zijn rijtechnisch beter dan sommige mensen die wel op (hoog) niveau uitkomen.
Daarbij heb je mensen die paarden uitbrengen die al bijv. Z1 zijn geweest, als je ze dan uitbrengt in de L1 is dat vaak minder moeilijk dan wanneer je een paard zelf opleid.

Ik vind het verschil tussen kennis en niveau heel groot.
Veel mensen met niveau hebben kennis, maar ook veel mensen zonder niveau hebben veel kennis ;)

unicorn_kiss

Re: Zonder niveau geen oordeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:49

Ik moet eerlijk toegeven dat ik zelf ook geen officieel niveau heb (rijd immers (nog) geen wedstrijden, geen nood aan) en ik daarom vaak twijfel om commentaar te geven.. omdat mensen mij misschien minder serieus nemen.
Maar dat belet me niet om meestal toch een commentje te plaatsen, en gelukkig wordt dit meestal in dank afgenomen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:00

Stef, je hebt gelijk!
|Ik heb het topic een paar keer opengeklikt en weer gesloten omdat ik gewoon heel goed moet nadenken wat ik opschrijf, het wordt zóó snel al dan niet bewust verkeerd geinterpreteerd door mensen...
Ik heb zelf 15 jaar geleden in de Amateur en Open geshowed in de reining, nee, ben geen top-ruiter maar weet héél goed hoe het moet/zou moeten.
Ik kies er óók voor om niet mijn paard zo hard te behandelen en omdat ik nu niet meer start zou ik geen mening mogen hebben ??

Feit blijft dat er veel mensen reageren die absoluut géén verstand hebben van trainen en showen of van western in het algemeen. Neemt niet weg dat ze een mening mogen hebben maar van die idiote dingen zoals Sonja aangaf....tjs...wat moet je ermee.

Ik wil graag mijn mening ventileren maar het gedrag van de meeste mensen en de reacties in de topics die je krijgt als je een reactie geeft staan me zo tegen dat ik wel degelijk even goed probeer te bedenken hoe ik iets formuleer.
En dan moet je je zodanig indekken en verantwoorden voor je woordkeuze...want anders vat men het weer anders op dan je bedoelt...

_Hyperion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 16:14

Tendance schreef:
Mindfields schreef:
Ik vindt het een goede vergelijking. Zelfs iemand die nog nooit op een paard heeft gezeten kan op die filmpjes zien dat wat daar gebeurd, dieronterend is. Dat bedoelt ze met die vergelijking, en die snap ik dus wel.

Dan zou ik liever zeggen: Iemand die nog nooit sex heeft gehad kan je ook best vertellen hoe bepaalde standjes moeten. (Kamasutra)
Dat je zelf wel of geen sex gehad hebt heeft niets te maken met een kind dat nou ja... vul zelf maar in.

Hoe ik er op kom, zal ik je vertellen...omdat het 't zelfde thema raakt...De ethiek...iets wat je wel of niet kunt maken tegenover iets of iemand die zwakker en/of afhankelijk is van jou...

Iemand die nog nooit heeft gereden kan zo zien dat bepaalde dingen die een ruiter doet niet okay zijn voor een paard.
Net zoals ieder weldenkend persoon kan bedenken dat het voor een kind ook niet okay is om....
Dat is hetzelfde thema waar het over gaat.

En standjes uitleggen is van een heel andere orde....dat gaat niet over zo'n thema. Dat is technisch en dat heeft niets te maken of het okay is of niet okay.... Dat is hetzelfde als iemand die technisch kan uitleggen hoe je moet lichtrijden, al heeft deze persoon dat nog nooit ervaren.

Maar het gaat hier om misbruik van macht...en daar kan ieder weldenkend persoon iets van vinden...los van het onderwerp waar het over gaat...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:26

Mensen die denken alles te weten en de zogenaamde wijsheid in pacht hebben leren nooit iets bij, of dit nu een amateur is of een proff dat maakt in mijn ogen niks uit......

Proff. western of dressuur is dat nou zo'n groot verschil in de bak?, de instelling is vaak hetzelfde en dat is winnen, als een rijder geen oog meer heeft voor het paard is dat in mijn ogen ongeacht discipline een onproff. rijder.

In ieder geval niet een persoon waar ik respect voor op kan/wil brengen, winnen doe je samen en als er geen samen is dan win je in mijn ogen nooit.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 22:41

Ik ben het grotendeels er wel mee eens. Maar herken ook het verhaal van Sonja wel. Ben ook weleens voor paardenmishandelaar uitgemaakt toen ik vertelde dat ik met sporen reed (korte knopspoortjes). Terwijl de persoon in kwestie zelf weliswaar zonder sporen reed, maar wel met een pessoabit (teugels aan de onderste ringen) en daar geregeld een flinke snuk aan gaf trok want anders kon ze haar paard buiten niet houden. Had geen flauw idee dat zo'n bit een hefboomwerking heeft en best scherp kan inwerken. Je moet er imo wel iets vanaf weten om te kunnen oordelen hoe paardvriendelijk iets is.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 08:49

Wat mij betreft mag een ieder commentaar leveren, maar weet wat je zegt en niet wat je denkt te weten.
Daar mankeert het echter nog wel eens aan, dit geldt voor zowel mensen zonder 'niveau' als voor mensen met 'niveau'.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 08:56

natuurlijk moet je commentaar kunnen geven zonder dat je veel van de sport afweet.
Ik zie iets...een paard wat tegen een muur aangereden wordt,eindeloos met een scherp bit in zijn mond getrokken....spoorgebruik waar hij bijna lek van raakt....en het ergste van alles....de dode blik in zijn ogen.

Paarden die hun nek breken...je mag er alleen wat over zeggen als je wat van sport weet.
Wat een onzin zeg!
Ik hou gewoon van paarden,en niet alleen van mijn eigen....en het doet mij verdriet als ik dit soort dingen zie!
Nivo doet er niet toe....ik heb meer respect voor mensen die met hun paard rekening houden dan met hun bankrekening.

Kudapelatih

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 00:46

Ook ik denk er inderdaad zo over
Iemand die zz rijdt hoeft niet perse alles te weten/kunnen
Zelf heb ik totaal geen wedstrijd ambitie en rij en train al 22 jaar.
Mij zal je nooit horen zeggen dat ik alle wijsheid in pacht heb maar ik weet wel een heleboel.
je hebt paardenmensen en mensen met paarden wel of geen amateur

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:06

Iedereen kan zien dat 'snappen' aan het bit pijnlijk is voor een paard. Daar hoef je zelf geen topruiter voor te zijn. Sterker nog, iemand die nog nooit een paard in het echt van dichtbij heeft gezien kan het zien.

De reden achter die 'snaps' interesseert me ook helemaal niet. Als topruiters dit goed willen praten sterkt mij dat alleen maar in mijn mening dat paardensport belachelijk en vaak ronduit dierenmishandeling is.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:56

Ik vind dat iedereen een oordeel moet kunnen hebben over een ander, wat die ander doet met het commentaar is aan die persoon zelf. Wel ben ik van mening dat mensen die wedstrijd rijden vaak op een ander manier trainen. Je traint doelgerichtiger naar een niveau toe. Ik had het niveau wat ik nu rijd, nooit kunnen bereiken wanneer ik recreatief zou rijden. Juist omdat ik het jury oordeel, en de drive om goede punten te rijden nodig heb om te groeien in de sport. En vaak hebben mensen die actief zijn in een bepaalde tak van sport door middel van wedstrijden rijden meer verstand van het juist gaande paard.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 15:18

Ik zou zeggen: Iedereen is welkom om zijn mening te verkondigen, MITS onderbouwd met goede en legitieme argumenten. :)

Anders mag je van mij Anky zijn of op je kop gaan staan, maar dan heb ik nog geen boodschap aan jouw verhaal. \
Helaas ontbreekt het vaak aan goede beargumentatie en daardoor bloedt de discussie dood. Dat is erg jammer. Want we kunnen allemaal van elkaar leren; houden we elkaar scherp en kritisch. Niets mis mee.
Ik mis in de discussie een stukje respect voor elkaar. Ik rijd misschien geen Z, maar ik heb me in hele andere dingen verdiept dan die persoon die wél Z rijdt. Wij kunnen elkaar dan toch aanvullen? Waarom moet alles altijd in beter dan.... Iedereen is goed op zijn eigen manier en heeft zijn eigen interesse gebied.
Dus iedereen heeft evenveel recht op een mening, alleen meldt ook meteen even de achterliggende gedachte erbij, zodat mensen kunnen kijken of die mening bij hen past of juist niet. En respecteer het vervolgens ook als je een andere mening hebt. Agree to disagree.
Ik train mijn paard ook anders, dan het meisje in de stal naast mij. Ik doe het op mijn manier, want die manier past bij mij. Zij doet het op haar manier, want dat past bij haar. Ik zie dingen ik afkeur en ik weet zeker dat zij ook dingen ziet bij mij die zij afkeurt. Dat mag :) Daar ben ik haar niet en is zij mij niet. Lekker leven en laten leven en op zijn tijd een goede discussie. Niet het algemene afzeikgebeuren wat je hier regelmatig ziet, met weinig argumenten en hoop geroep, want dan neem ik je niet serieus. Of je nou grand prix rijdt of 1x in de week op manege.