LDR en/of Rollkur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 12:40

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 14:36

Candeletta schreef:
Afbeelding

maar dan nog iets dieper met dr neus..

Fijn met slofteugel zonder helm op prachtig voorbeeld voor de jeugd.
Welke spieren bewerkt men wanneer men zo rijdt???
De hals nek band oftewel rugspiergenoemd, is een bewegingsspier die in de nek door LDR iets overstrekt word, men kan dat ongewild hebben wanneer men het paard vwnw rijdt maar men moet het niet bewust doen die houding is een belasting voor de halsband.
Elke beweging (oefening) heeft een andere hoofd hals houding men maakt er nu een eenheidshap van.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 17:07

geerke schreef:
Zij heeft slechts alleen met Amon gepresteerd....niet met meerdere paarden. (zoals anky)

Ik weet niet of dat nu iets van vroeger was maar ik kan me niet herinneren dat er ooit een ruiter [Anky] of trainer het ere podium zo lang heeft gedomineerd. Annemarie was een beetje een one-day-fly, daar kennen we er wel meer van. [Wat is er ooit terecht gekomen van mevr. Faland, meneer Teeuwissen?]

Heul vroeger [in de vorige eeuw :+ ] ging ik jaarlijks naar Haaksbergen bij Geda Smelt op het erf. Anky is een van de weinigen die toen mee reed en nu nog steeds mee doet. Alex van Silfhout [heeft ie al afscheid genomen van de sport?] en Jeanete Haazen horen daar trouwens ook bij.

Leunus van Lieren en Alex van Silfhout hebben het stokje overgedragen aan hun zonen, Laurens en Diederik. Beiden rijden weer heel anders dan hun vaders deden, durf alleen niet te zeggen of ze beiden ook LDR toepassen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 17:15

geerke schreef:
die ken ik ook(ook oud ja..)
Zij heeft slechts alleen met Amon gepresteerd....niet met meerdere paarden.
(zoals anky)

Maar Anky heeft de paarden ook niet zo lang gereden dan waren ze alweer op.
En zij heeft ook springen gereden en andere paarden, maar dat weet klaarblijkelijk niemand.
Ze begon met de 2e plaats op de Europese Kampioenschappen met haar pony The Poacher, daarna is ze over gestapt op Amon, daar tussendoor heeft zij andere pony´s en paarden gereden, maar ze is over jaren internationaal gestart.
Rijden kon ze, en haar enige sponser was haar vader.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 19:22

Sorry Prof maar Annemarie Sanders was nu typisch zo'n voorbeeld van een verwend paardenmeisje geboren in een gouden wiegje en dat aan 1 sponsor [papa] genoeg had.
Dergelijke dames kennen we nu helaas nog, maar gelukkig blijven dergelijke combi's nooit lang bovenaan meerijden, net als destijds met Annemarie Sanders die na Amon klaar was met rijden. Dergelijke amazones/ruiter hebben absoluut niet de mentaliteit, ijver, doorzettingsvermogen, intellect en talenten die tegenwoordig nodig zijn in de sport.
Qua africhting schortte er een hoop aan, en deze dame kon zich niet meten met de internationale top. Ze behaalde zilver met het team en eindigde individueel op de 40ste!!! plek. Heel knap voor die tijd, toen dressuur nog was voorbehouden aan de happy-few. Tegenwoordig presteren onze Nederlandse ruiters een stuk beter en worden we internationaal serieus genomen.

Anky's paarden op? Hoe oud is Prisco geworden, hoe oud is Bonnie ook al weer? Niet zo kletsen Prof. Het komt zo vreselijk afgunstig over.

Electra63

Re: LDR en/of Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-11 21:52

Volgens mij is dit allemaal lekker offtopic.
Ik was een puber toen ik (wel eens) les had van haar, ik verdiepte me toen echt niet in dat soort dingen.
Toen was er ook geen internet. Je info haalde je uit je les/instructeur, of tijdschriften zoals de Hoefslag en Paard&Pony ofzo? Het is tegenwoordig allemaal veel gemakkelijker om aan info te komen, maar om het op de juiste manier toe te passen, dat is dan vaak weer een probleem.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:47

Abacab schreef:
Sorry Prof maar Annemarie Sanders was nu typisch zo'n voorbeeld van een verwend paardenmeisje geboren in een gouden wiegje en dat aan 1 sponsor [papa] genoeg had.
Dergelijke dames kennen we nu helaas nog, maar gelukkig blijven dergelijke combi's nooit lang bovenaan meerijden, net als destijds met Annemarie Sanders die na Amon klaar was met rijden. Dergelijke amazones/ruiter hebben absoluut niet de mentaliteit, ijver, doorzettingsvermogen, intellect en talenten die tegenwoordig nodig zijn in de sport.

Wat u hier schrijft is geheel de onwaarheid, wanneer u weet hoe zij begonnen is op een shetty en die moest zij zelf verzorgen zelf uit de wei halen zelf toiletteren en zelf rijden.
Toen kreeg zij The Poacher die zij zelf gereden heeft en zelf alles eraan moest doen.
En zij heeft een harde begin tijd gehad, haar vader had ook een paard en haar zus ook, en dat waren "normale" paarden die zij toen nog niet bij huis hadden staan, maar bij ons in de vakantie´s waren en reden in de duinen ook the Poacher gesprongen enz....
Dat gouden wiegje is een verzinsel, en een fabel en een korte tijd aan de top??? Zij was amateur, en heeft een ander leven gekozen na het afscheid van Amon.
Dat paarden van Anky oud geworden zijn maar niet oud in de sport.
En u begrijpt niet waarom de sport niet het belangrijkste is in het leven van een mens, Anky zegt mij in verelijk met een Klimke dan ook niets, deze reed meerdere paarden tot internationaal en Olympisch niveau en dat niet alleen in de dressuur.
Maar het gaat niemand aan waarom de ene stopt en de andere doorgaat, en men moet geen fabeltjes vertellen dat iemand in een gouden wiegje geboren is en suggereerd dat het haar allemaal maar aangevlogen kwam.
Ze heeft ook haar paarden verzorgd en de mestkar in de hand gehad wanneer men tegenwoordig op wedstrijden komt ziet dat er anders uit, papa en mama zadelen het paard, de laarsjes worden nog even gepoetst enz enz dat was er bij haar niet bij dat deed ze zeker in haar pony tijd zelf, en dat ze met geluk Amon kochten dat was werkelijk een toevals treffer.

Citaat:
Niet zo kletsen Prof. Het komt zo vreselijk afgunstig over.

Vreemd dat u dan zoiets schrijft over een ex leerling van mij.
Citaat:
een verwend paardenmeisje geboren in een gouden wiegje

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:58

Sanders-Keijzer ja. Dat was toch dat meisje, vrouwtje wiens paard op een gegeven moment volledig staakte in de ring? Hij gooide zijn tong over het bit en kwam in een soort 'gekte'. Heel apart vond ik dat.

Daarna was hij niet meer 'betrouwbaar' te rijden. Zijn amazone snapte er niets van.
Amon, mijn jeugdvoorbeeld van hoe dat nou toch kon gebeuren.

Zij waren het begin naar mijn zoektocht over paarden en mensen. Ik vond het zo indrukwekkend.
Pas jaren later begreep ik het.
Dat mensen het zo ver konden laten komen dat het dier in het paard zo goed als helemaal dood was, dat blijft indrukwekkend.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 10:14

Paardentango schreef:
Sanders-Keijzer ja. Dat was toch dat meisje, vrouwtje wiens paard op een gegeven moment volledig staakte in de ring? Hij gooide zijn tong over het bit en kwam in een soort 'gekte'. Heel apart vond ik dat.

Daarna was hij niet meer 'betrouwbaar' te rijden. Zijn amazone snapte er niets van.
Amon, mijn jeugdvoorbeeld van hoe dat nou toch kon gebeuren.

Zij waren het begin naar mijn zoektocht over paarden en mensen. Ik vond het zo indrukwekkend.
Pas jaren later begreep ik het.
Dat mensen het zo ver konden laten komen dat het dier in het paard zo goed als helemaal dood was, dat blijft indrukwekkend.

Kunt u nog meer onzin verzinnen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 10:53

Dan moet u bij mijn vader zijn, hij wond zich er toen nogal over op. Ik was toen nog jeugdig en ik dacht toen dat de wereld bestond uit voornamelijk leuke en vriendelijke (paarden)mensen.
Vooral diegenen met paarden, wat bewonderde ik de 'top'.
Ik had geeneens een zadel, en bracht veel tijd door bij de pony's die simpel op een dijkje woonden. Dus ik vond mezelf niet veel soeps. Zij waren mijn grote voorbeelden.

Maar het verhaal van Amon, en het verwende meisje, nee dat vergeet ik niet meer.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:16

Paardentango schreef:
Dan moet u bij mijn vader zijn, hij wond zich er toen nogal over op. Ik was toen nog jeugdig en ik dacht toen dat de wereld bestond uit voornamelijk leuke en vriendelijke (paarden)mensen.
Vooral diegenen met paarden, wat bewonderde ik de 'top'.
Ik had geeneens een zadel, en bracht veel tijd door bij de pony's die simpel op een dijkje woonden. Dus ik vond mezelf niet veel soeps. Zij waren mijn voorbeelden.

Maar het verhaal van Amon, en het verwende meisje, nee dat vergeet ik niet meer.

Ziet u het is een verhaal een fabel leuk voor u.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:29

Annemarie Sanders- Keijzer was voor mij ook altijd het voorbeeld een goede amazone en reed Amon zeer verdienstelijk. Volgens mij is zij meerdere malen Nederland kampioen geweest.
Maar ook zij heeft hard moeten werken om dit te behalen en Amon als jong paard zelf opgeleid. Na Amon heeft ze ook nog de hengsten Vincent en Vanitas naar de GP gereden en volgens mij nog Nederlands kampioen mee geweest. Maar verwend nee dat geloof ik niet zij moest er ook keihard voor werken. Als mensen haar verwend vinden dan is Anky dat zeker want die had ook één zo'n sponsor !
En ik denk weet wel zeker dat Anky in die tijd mee had gereden, Anky echt niet mee had kunnen doen in de toenmalige top.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:10

ik wil me verder niet met de discussie bemoeien, ik sta in het klassieke kamp en verfoei LDR.

maar mensen, paardensport is gewoon een sport voor rijke mensen. dat is nooit anders geweest. het kost geld en zeker als je aan de top wilt meedraaien dan zul je gewoon veel geld moeten hebben. een goed paard kost geld, training kost geld, wedstrijden kosten geld.

anky heeft toch ten tijde van Amon meegereden op de OS met Prisco, trouwens? toen had Tineke Bartels Duco nog.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:16

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:28

Deze foto's zijn toch rollkur? Op internet staat dat de ruiter zegt dat dit LDR is.. Ik snap het verschil gewoon niet echt meer.. Foto's die ik (als 'amateur' rollkur vind, vind een prof. LDR) Terwijl het plaatje wel overeenkomt met rollkur als je kijkt op de tabel met hoofd/lichaamshouding van het paard.
Afbeelding

Afbeelding

En van deze foto krijg ik helemaal kippenvel, gatverdamme..
Ik weet ook wel dat het best een momentopname kan zijn, maar toch,. Kijk die ogen van dat arme paard..
Afbeelding

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 13:38

Nrkee schreef:
Kijk die ogen van dat arme paard..
[

Deze weet dat je die oefeningen best zelf kan doen om in takt te blijven.. *\o/*

Afbeelding

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 15:41

Hoe krijg je zo'n gereden paard, die zo geconditioneerd is dat het in vrijheid dat ook laat zien, weer goed? Is het mogelijk om zo'n paard ooit correct voorwaarts-neerwaarts te laten gaan? Hoe begin je daarmee?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 16:23

Pasterza schreef:
Hoe begin je daarmee?

Door eerst eens uit je tunnelvisie te komen..en het observeren van paarden..
:(:)

En voorwaarts neerwaarts..Bekijk dan eerst eens de afdruk van een paard.

Afbeelding

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:28

Candeletta schreef:
ik vroeg me even af, is het verkeerd om een paard zo los te rijden? en dan bedoel ik laag diep en rond?

Zo lang je weet waarom je iets doet, en als datgene WAT je doet het gewenste effect heeft en je paard daardoor ook daadwerkelijk verbeterd in je training... Dan is het niet verkeerd. Maar de valkuil daarbij is dat heel veel ruiters daar niet bewust mee bezig zijn. Ze doen iets omdat ze dat ergens anders gehoord of gezien hebben, zonder goed te hebben nagedacht over wat ze er nu eigenlijk mee willen bereiken.

Alleen een goede instructie kan jou vertellen of het zinvol is om je paard op een bepaalde manier te trainen. Het is altijd goed om bij een ander te kijken en inspiratie op te doen. Maar als je eenmaal een goede instructie hebt dan moet je je daar aan vasthouden en je niet steeds van de wijs laten brengen door wat een buitenstaander zegt, vind of doet.

Candeletta schreef:
als jullie van mening zijn dat ik het verkeerd doe, willen jullie dan tips geven om haar anders los te krijgen?

Ik denk dat je er weinig mee opschiet om hier daarover tips te vragen. Ten eerste kan niemand vanaf hier beoordelen hoe jij je paard het beste kan rijden. ten tweede: als je echt de achterliggende gedachte achter de hele wijze van rijden van Anky wilt weten, kun je beter een clinic van haar bezoeken of bekijken op internet. Dan hoor je uit haar mond wat zij er mee beoogd en dat hun wijze van rijden meer behelst dan alleen een paard eens LDR instellen. Hier op Bokt zul je daar alleen maar gekleurde antwoorden op krijgen.

Candeletta schreef:
Afbeelding

Nog een tip: een foto plaatsen van een paard achter de LL en aan een slof leidt geheid tot rellen op bokt ;)

andafries schreef:
Annemarie Sanders- Keijzer was voor mij ook altijd het voorbeeld een goede amazone en reed Amon zeer verdienstelijk. Volgens mij is zij meerdere malen Nederland kampioen geweest.
Maar ook zij heeft hard moeten werken om dit te behalen en Amon als jong paard zelf opgeleid. Na Amon heeft ze ook nog de hengsten Vincent en Vanitas naar de GP gereden en volgens mij nog Nederlands kampioen mee geweest. Maar verwend nee dat geloof ik niet zij moest er ook keihard voor werken.

Of er destijds nu wel of niet hard voor gewerkt wordt, of er nu wel of niet correct werd gereden: het is en blijft vergane glorie. Ze zal het gerust niet zo heel verkeerd hebben gedaan, anders had ze destijds die prestaties niet behaald. Maar als sporter ben je zo goed als je laatste wedstrijd. En die is voor haar toch al weer een tijd geleden. Tijden veranderen: de concurrentie is beter en groter en het is onwaarschijnlijk dat zij met de prestaties die zijn toen leverde NU dezelfde resultaten zou halen. De kwaliteit van de paarden is verbeterd en over de gehele linie is het niveau van de dressuursport gewoon omhoog gegaan. Er wordt in de internationale top nu beter gereden dan 30 jaar geleden, ongeacht of de 'LDR' topruiters betreft of niet.

Goh... Stond Nicole Uphoff niet bekend als 'klassiek' amazone? Kennelijk was zij er ook niet vies van om de hete en sensibele rembrandt eens even flink LDR in te stellen...
http://img842.imageshack.us/img842/4910/rembr.jpg

Nrkee schreef:
Ik weet ook wel dat het best een momentopname kan zijn, maar toch,. Kijk die ogen van dat arme paard..

Ja... Zielugh... Je kan inderdaad niet oordelen over zo'n foto. Van jou (en van ons allemaal) kunnen ook hele akelige momenten worden geschoten als je even een miscummunicatie hebt met je paard, terwijl het na die ene miscommunicatie misschien wel weer helemaal van een leien dakje kan gaan. Dat weet je niet als je niet verder kijkt dan je neus lang is.

(verder wordt je er wel eens een beetje simpel van dat het steeds weer dezelfde oude foto's zijn die worden aangehaald in dergelijke discussies. Krack C is al weer een tijdje uit de sport en Salinero is al een hele tijd niet meer op wedstrijd geweest... Hou eens op met die oude koeien, kom eens met wat nieuws...)

Pasterza schreef:
Hoe krijg je zo'n gereden paard, die zo geconditioneerd is dat het in vrijheid dat ook laat zien, weer goed?

OMG... Doel je nu op dit paard?

http://img695.imageshack.us/img695/9454/rembrq.jpg

Pasterza schreef:
Is het mogelijk om zo'n paard ooit correct voorwaarts-neerwaarts te laten gaan? Hoe begin je daarmee?

Nou wij maken in zo'n geval een touw vast aan zijn staart en binden dat vast aan het kopstuk van zijn halster (tussen zijn oren). Dat touw trekken we dan heeeeel strak aan en dan wordt zijn rug vanzelf weer hol :D Al rijdend met een hengel een wortel voor zijn neus houden wil ook nog wel eens helpen. Daar wordt hij in ieder geval weer lekker voorwaarst van :+

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:36

@ Ceasario: Pardon?? Je gaat er bij voorbaat al van uit dat ik paarden zo rijd terwijl dat zeker níet het geval is!

Het betreft een paard wat vroeger zo gereden werd (niet door mij, heb er nooit op gezeten) en dit ook in vrijheid toont. Ik ben oprecht geïnteresseerd in hoe je zo'n paard weer goed krijgt. Ik heb namelijk geen ervaring met LDR/Rolkur gereden paarden.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:40

@ Jasmijn: Waar slaat dat op zeg :? Is het dan zo raar dat ik vraag hoe je een voorheen LDR/Rolkur gereden paard weer correct kunt rijden zónder dat ie zich zo opkrult?
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 22-05-11 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:40

Pasterza schreef:
@ Ceasario: Pardon?? Het betreft een paard wat vroeger zo gereden werd (niet door mij, heb er nooit op gezeten) en dit ook in vrijheid toont. .

Die is nooit zo gereden..Dit paard toont heel eenvoudig wat ze in ontspanning kan doen...toch ook maar eens veulens bekijken... :(:)

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:42

Ik heb het niet over dat paard maar een LDR gereden paard in het algemeen. Krijg de indruk dat jullie me niet (willen) begrijpen...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 19:49

Pasterza schreef:
Is het dan zo raar dat ik vraag hoe je een voorheen LDR/Rolkur gereden paard weer correct kunt rijden zónder dat ie zich zo opkrult?

Je vraagstelling verraad je onwetendheid mbt tot deze wijze van trainen... iemand die goed en bewust LDR toepast in zijn training kan zijn paard op ELK moment op elke gewenste hoogte instellen. Anders zouden anky etc. hun paard toch ook niet weer op de ll kunnen krijgen in de proef?

Als jij een paard hebt dat zich continu opkrult dan is dat gewoon een gevolg van slecht rijden, heeft an sich niets met LDR te maken. En als jij als ruiter niet weet hoe je een paard wat zich opkrult moet corrigeren dan zou ik als ik jou was een hele goede instructie nemen. :D

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 20:11

Ik pas LDR bewust niet toe maar wanneer een paard zich incidenteel opkrult weet ik deze wel te corrigeren.
Maar het paard waar ik het over heb doet dit altijd, ook in vrijheid. Mijn vraag was dan eigenlijk meer hoe je zo'n paard uitlegt dat ze ook een andere houding mag aannemen.
Voor de duidelijkheid, dit paard wordt nog niet gereden zolang ze zichzelf opkrult. Eerder stap ik er niet op. Het lijkt mij beter om dit eerst vanaf de grond op te lossen alvorens ik dit paard ga rijden.