Talent in paard/pony of in ruiter/amazone?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 10:11

Het moet van beide kanten komen. Van mijn paard weet ik zeker dat hij Z zou kunnen lopen, want als ik geluk heb doet hij af en toe dingen dat ik denk van: WOW!!, maar het ligt echt alleen maar aan mij dat hij dit niet constant toont, want hij kan het dus wel.

Het is dus echt een wisselwerking tussen beide denk ik.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 12:27

Niet mee eens. Karakter/inzet is van groter belang dan de 'aanleg voor'
(zowel bij ruiter als paard)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 13:20

Een talentvol paard helpt zeker, alleen kan niet iedereen een talentvol paard rijden (althans, je kunt er wel op gaan zitten, maar of je er ook uit krijgt wat er in zit is de vraag).
Je moet als ruiter dus ook een bepaalde feeling hebben om ook echt uit een paard te halen wat er in zit.

Geld helpt maar is geen garantie, een goed paard kun je kopen, lessen kun je 'kopen' maar echt ruitergevoel kun je niet kopen.

1 ding is duidelijk, wanneer paard en ruiter talent hebben, is het ook duidelijk te zien. Ze presteren vaak bovengemiddeld.
Maar wanneer een talentvolle ruiter en een talentvol paard er geen zak geld bij hebben, is de kans zeer klein dat je ze ook internationaal gaat zien. Hoe talentvol ze ook zijn.

Voor een optimale combinatie hebben beide talent.

Een talentvol paard kan een ruiter talentvoller laten lijken.
Een talentvolle ruiter kan een paard talentvoller laten lijken.
Maar op een gegeven moment zie je 1 achterblijven, 'stokt' de echte vooruitgang en is het enigste wat je nog ziet gebeuren het bevestigen.

Jettt

Re: Talent in paard/pony of in ruiter/amazone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-11 21:22

Ik ben er niet mee eens,
Het paard gaat toch niet alles zelf doen?

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:30

We mogen op een talentvolle pony rijden (dochter lief)
Het is een super combi waar ze heel veel van leert ;-)
Nu heeft ze onze eigen (niet talentvolle andere pony)
zelf naar de M2 gereden (en hoog in de pnt)

niet omdat het een dressuur talent is maar omdat de pony voor
haar door het vuur gaat.. en dat is wederzijds, met veel respect.
en nee wij hebben geen zakken vol met geld. Ze werkt er zelf
heel hard voor. :j

Jitske87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 19:20

Ik ben het deels met de stelling eens. Je komt nergens in de dressuur zonder een goed paard of een goede pony, en die kost geld, veel geld. Dat betekent in de meeste gevallen dus ook dat je nergens komt zonder ouders met veel geld. (Tenzij je veel talent hebt en de juiste mensen ontmoet) Maar het moet ook deels van de ruiter komen, want als die er geen tijd in steekt komt de combi ook nergens.

goldylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:18

Ik denk dat het van beide moet komen, maar vooral van de ruiter. Hoewel het paard er wel 'aanleg' voor moet hebben.

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 23:42

ben het helemaal met je eens
eenitraM schreef:
Niet mee eens.

Zonder ruiter komt het talent er niet uit. Een ruiter heeft talent nodig om het talent van het paard naar voren te laten komen.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 07:54

Denk dat beiden er aanleg voor moeten hebben.
Ben het ook zeker eens met de post hierboven. :j

Beetje jammer dat zowel mijn pony als ik allebei niet zo heel talentvol zijn, maar dat doet verder niet onder voor het plezier dat we hebben. :')

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 07:57

Naar mijn mening is het een samenwerking tussen paard/pony en ruiter. Zet een slechte ruiter op een heel getalenteerd paard en het dier zal ook niet weten wat doen. Hetzelfde ook andersom, zet een topruiter op een paard dat simpelweg geen talent heeft voor dressuur en het loopt volgens mij ook mis.

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 07:58

aerdenhout1 schreef:
Absoluut mee ONEENS! Een goede ruiter ( een met veel gevoel, dus talent) kan elk paard beter maken, een goed paard ( al is het een GP paard) is door een onervaren ruiter binnen no time stuk!
De combinatie van die 2 is natuurlijk waar iedere paarden liefhebber van droomt!

Hier sluit ik mij volledig bij aan. Hoewel het vaak wel zo is dat een ruiter vaak nog kan leren van een goed paard en andersom ook zo natuurlijk.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 07:59

Eens ik heb hier een keer een verzorgster gehad die in de M heeft gereden maar mijn haf kon ze niet aan het werd zelfs zo erg dat ze haar niet eens meer uit de stal durfde te halen :\

Dropsleutel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:53

Samen moet je zijn.
Een beginner op een topper... Salinero ofzo... nja, niet echt netjes ofzo :+
Maar anky op Pieter ( manege pony van onze manege, nja, echt een beginners pony)
tja dat lukt ook niet.
Dus ; samen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 17:57

Beiden kunnen niet zonder elkaar.
Ik ken mensen die hebben voor een gedrag met 6 cijfers een fantastische pony gekocht voor hun dochter, zo zou ze 'zeker naar het EK kunnen'. Dat meisje werd daarna wel Z, maar reed elke keer rond de 6e plaats van de 12 starts.
Dan kun je nog zoveel geld hebben, als het talent er bij de ruiter niet is, speelt dat echt mee.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 19:25

Niet mee eens, het gaat toch echt om de harmonie tussen ruiter en paard en natuurlijk ook wel talent van beiden!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 19:27

Ik denk dat je samen een goede combinatie moet zijn .
Maar.... een goede ruiter kan best wat uit een minder getalenteerde pony halen maar een ' slechte ruiter' kan geen wonderen verrichten op een getalenteerd paardje!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 19:39

Daar ben ik het wel mee eens! andersom wel, maar een slechte ruiter breekt het paard!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 19:53

Ja, een echt slechte ruiter wel. Dsaarom heb ik dat tussen haakjes gezet. een minder goede ruiter hoeft niet meteen je paardje te verkloten maar kan er misschien niet uithalen wat erin zit!

Newtotilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 19:54

Je kan nog o'zo goede sportpony kopen, maar als je zelf niet 'kan' rijden.. dan houd het op.
Ik denk dat het talent van beide moet komen..

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 19:56

de combinatie. een talentvol paard met een talentvolle ruiter maakt het, doe een van beide ingredienten weg en je hebt niks. Alhoewel een talentvolle ruiter wel meer uit een talentloos paard kan halen. Maar of je dat wil is een tweede

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 08:58

Ik denk dat het vaak zat gebeurd hoor! wanneer is een paard of ruiter nou talentvol?

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 07:47

Ik denk dat je beide nodig hebt, een talentvolle paard en ruiter.
Al je een ruiter die geen talent heeft op een talentvolle paard zet komt er het paard er ook niet goed uit, zoals het kan bij een wel talentvolle ruiter.
Maar als talentvolle ruiter met een paard zonder talent kom je ook lang niet zo ver. Natuurlijk haal je dan het beste van het paard naar boven maar een paard zonder talent heeft zo zijn grens waar het stopt en je niet echt meer verder kan.
Daarom vind ik dat je beide nodig hebt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 09:35

LaurasDjuul schreef:
Het meeste talent om ver in de dressuur te komen, heb je toch echt te danken aan je getalenteerde paard of pony.
Mee eens of oneens?

Je moet het samen doen!

maxitopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 10:13

Ik denk dat de ruiter belangrijk is om het paard aan te sporen die energie te gebruiken en dat het belangrijk is dat de ruiter de goede hulpen geeft.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:12

catzkillz schreef:
Naar mijn mening is het een samenwerking tussen paard/pony en ruiter. Zet een slechte ruiter op een heel getalenteerd paard en het dier zal ook niet weten wat doen. Hetzelfde ook andersom, zet een topruiter op een paard dat simpelweg geen talent heeft voor dressuur en het loopt volgens mij ook mis.

Hoe kan het dan dat er zoveel planken in het Z1 lopen die qua gang en bouw absoluut geen
schoonheidsprijs verdienen?? :=

Met je eerste zin ben ik het wel eens.. ik zie regelmatig Z+ paarden met B/L ruitertjes die ook ECHT
als B paarden lopen terwijl ze met goede ruiters echt spetteren :j (en dan heb ik het niet over zomaar
een ruiter op niveau.. maar echt over de combi van amazone+paard)